Thursday, September 8, 2011

ALLAH BOLEH KELUAR APA SAJA DARI BUMI...MENGHUKUM ATAU ANUGERAH...JIKA LAWAN ALLAH...SEKSAAN YANG KELUAR DARI BUMI...YANG KAYA SEKALI MAKAN HABIS RM30...BERSYUKURLAH...BANTULAH..JANGAN AMBIK HAK RAKYAT...BERDOSA...BERDOSA MASUK NERAKA...ARAK PENGHULU MAKSIAT..ISLAM HARAMKAN...ZAMAN RASULLULLAH 40 SEBATAN...ZAMAN SYAIDINA OMAR 80 SEBATAN...BAGAIMANA KALAU PEMIMPIN2 MENGAKU ISLAM PUN MINUM ARAK...ITU SEBAB IA TAK MAHU HUKUM HUDUD...NERAKA TETAP DIDAPATNYA...TUNGGU SAJA LAH....

Telaga tiub keluar gas metana


PENDUDUK kampung menyalakan api daripada gas bawah tanah yang keluar dari batang paip di Kampung Padang Machang, Manir, Kuala Terengganu, semalam.



KUALA TERENGGANU – Seorang buruh terkejut apabila telaga tiub yang digali di belakang rumah seorang penduduk di Kampung Padang Macang, Manir dekat sini semalam mengeluarkan gas dipercayai metana.
Gas itu dikesan pada kedalaman 11 meter selepas Musa Omar, 48, membuat ujian terhadap air dalam telaga yang digali pada jarak kira-kira empat meter dari rumah pemilik tanah itu.
“Air itu berbau dan tidak sesuai digunakan.
“Selepas saya tarik batang paip yang dipacakkan di tapak telaga itu tiba-tiba keluar wap yang tidak berbau dan bunyi berdesir seperti gas,’’ ceritanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.
Katanya, kejadian itu satu kejutan kepadanya kerana inilah kali pertama ia berlaku selepas lebih 10 tahun dia bekerja sambilan mengambil upah menggali telaga.
Musa berkata, dia segera memanggil seorang rakan lalu mereka cuba menguji gas itu dengan menggunakan pemetik api dan mendapati ia terus disambar api yang terus bernyala selama beberapa jam.
Seorang penduduk, Ali Ibrahim, 56, memberitahu, kejadian seumpama itu pernah berlaku di kampung berkenaan sewaktu ada orang cuba menggali telaga tidak jauh dari tempat itu kira-kira 25 tahun lalu.
“Tetapi disebabkan takut mendengar bunyi macam gas bocor, dia menimbus semula lubang yang telah digalinya,” kata Ali.


Hidup dengan RM30 sebulan



KANAK-KANAK Somalia mendapatkan bantuan makanan di daerah Hodan, selatan Mogadishu baru-baru ini.



KUALA LUMPUR – Jumlah wang sebanyak RM30 mungkin bukan nilai yang terlalu besar bagi sebahagian besar daripada rakyat di negara ini.
Namun, jumlah itu sebenarnya amat berharga di Somalia kerana boleh membiayai makanan seorang kanak-kanak berusia lima tahun di negara itu untuk tempoh sebulan.
Menurut Timbalan Presiden 1, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia), Prof. Madya Dr. Mohamed Ikram Mohamed Salleh, bantuan sebanyak RM300 pula membolehkan satu keluarga yang mempunyai seramai lima hingga tujuh orang dapat makan pada tempoh yang sama.
Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat di negara ini menghulurkan bantuan bagi meringankan penderitaan rakyat negara tersebut melalui tabung bantuan kemanusiaan anjuran Mercy Malaysia.
“Misi pertama yang telah dilakukan pada 25 Ogos lalu merupakan misi penilaian dan pada masa yang sama kita telah berjaya memberikan bantuan makanan kepada 600 keluarga dan kami berharap pada misi kedua nanti kita berharap memberi bantuan kepada 1,000 keluarga,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengenai misi penilaian dan kutipan Tabung Bantuan Somalia di sini semalam.
Mohamed Ikram menjelaskan, misi yang dilakukan pada 25 Ogos lalu dibuat khusus untuk menilai keadaan semasa di negara tersebut, membina rangkaian, memulakan aktiviti bantuan serta mengkaji projek-projek jangka pendek dan panjang.


Mangsa dibunuh penyamun mabuk



ANGGOTA polis menutup mayat seorang penjenayah yang mati dalam kemalangan di Bandar Seri Alam, Johor Bahru kelmarin.



JOHOR BAHRU – Dua penjenayah masing-masing bersenjatakan parang bertindak kejam apabila menetak sampai mati seorang kontraktor sebuah syarikat perkapalan manakala isteri kontraktor itu pula dicederakan dalam kejadian rompakan di Jalan Tasek 24, Bandar Seri Alam dekat sini kelmarin.
Tindakan tidak berperikemanusiaan itu dilakukan kedua-dua penjenayah itu selepas mereka berang apabila gagal masuk ke bilik pasangan itu untuk mencari barangan berharga.
Dalam kejadian pada pukul 7.30 malam itu, mangsa yang terbunuh, S. Vijayaratnam, 47. Vijayaratnam meninggal dunia di Hospital Pakar Regency di sini pada pukul 12.04 pagi akibat mengalami kecederaan teruk di belakang kepala.
Isteri Vijayaratnam, G. Vijayalakshmi, 45, pula cedera di dahi dan belakang badan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital sama. Wanita itu dilaporkan stabil.
Seolah-olah menerima balasan, seorang penjenayah yang berusia 39 tahun turut ditemui terbunuh apabila kereta Proton Perdana milik Vijayaratnam yang dilarikan penjenayah itu terbabas lalu merempuh sebatang pokok.

Penganggur kaki tipu



ROSLEE (kiri) menunjukkan sebahagian dokumen palsu yang dirampas daripada seorang lelaki pada sidang akhbar di George Town semalam.



GEORGE TOWN – Lagak seorang penganggur yang sentiasa hidup mewah termasuk menginap di hotel lima bintang dan melancong dengan menaiki pesawat sejak setahun lalu terbongkar apabila dia didapati menggunakan kad kredit palsu untuk menampung gaya hidupnya itu.
Bukan itu sahaja, lelaki berusia 48 tahun itu turut memalsukan kad pengenalan, lesen memandu, cukai jalan serta penyata Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk dijual secara haram. Bagaimanapun, polis masih menyiasat harga bagi setiap barang yang dijual suspek.
Difahamkan, polis membuat intipan dan risikan selama tiga bulan sebelum dapat menahan suspek pada pukul 12.30 tengah hari 5 September lalu di rumah sewanya di Jelutong dekat sini selepas menerima aduan daripada bank mengatakan mereka kerugian RM98,000.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pulau Pinang, Asisten Komisioner Roslee Chik berkata, modus operandi suspek ialah menggunakan kad kredit palsu bernilai sehingga RM50,000 untuk membeli jam tangan mewah, barang kemas sebelum dijual.
Katanya, selain itu, suspek yang merupakan penagih tegar turut menggunakan kad kredit palsu untuk menginap di hotel lima bintang di ibu negara selain menempah tiket kapal terbang untuk melancong ke beberapa destinasi.
Seorang lagi rakan penjenayah itu yang berusia 31 tahun pula cedera parah dalam kemalangan itu. Kedua-dua suspek itu merupakan warga tempatan dan semasa kejadian mereka disyaki berada dalam keadaan mabuk.
Kemalangan itu berlaku kira-kira satu kilometer dari rumah teres dua tingkat milik pasangan itu.


Tragedi ragut nyawa dua beranak



BEGINILAH keadaan sebuah van persiaran selepas terlibat dalam kemalangan yang meragut tiga nyawa di Parit Buntar, Perak semalam.



PARIT BUNTAR – Kegembiraan sebuah keluarga dari Muar, Johor untuk menghantar anak bongsu mereka mendaftarkan diri di Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok, Kedah bertukar tragedi apabila dua daripada mereka maut selepas van sewa yang dinaiki terlibat dalam kemalangan semalam.
Kejadian pukul 5.40 pagi di Kilometer 186.6, Lebuh Raya Utara-Selatan berdekatan susur keluar Bukit Merah itu mengakibatkan Tukijah Isa, 59, dan Nurul Haniza Mohd. Jamil, 34, maut di tempat kejadian. Turut maut ialah pemandu van persiaran itu, Chua Wee Chor, 33.
Sebelum kejadian, mereka bersama lapan lagi ahli keluarga bertolak dari Muar pada pukul 10 malam untuk menghantar Nur Shahila Mohd. Jamil, 19, mendaftar masuk sebagai pelajar baharu kursus Ijazah Sarjana Muda Perbankan di UUM. Mereka dijangka tiba pada pukul 8 pagi.
Bapa, abang dan anak saudara Nur Shahila, Mohd. Jamil Anuar, 68; Mohd. Nazir, 29, dan Aliya Madiha Abdullah yang berusia satu tahun cedera parah dan dikejarkan ke Hospital Taiping.
Seorang lagi abangnya, Mohd. Fairuz, 27, serta dua abang iparnya, Mustafa Kamal Mohd. Khamis, 38, dan Khairul Khafiza Isnin, 29, serta kakak iparnya, Liayana Mat, 31, cedera ringan.


Pemandu terlelap dijel 4 tahun



keadaan bas Sani Expres yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 272.7 Lebuh Raya Utara-Selatan pada 26 Disember 2009.



IPOH – Akibat memandu melulu sehingga mengorbankan 10 nyawa penumpang dua tahun lalu, pemandu bas Sani Expres, Mohd. Kamil Mohd. Rashid, 38, terpaksa menerima hakikat apabila dihukum penjara empat tahun dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Trafik di sini semalam.
Mendengar keputusan itu, Mohd. Kamil, kelihatan sugul dan meletakkan tangan di kepala seolah-olah tidak menjangka hukuman itu.
Dia dari Taman Setia Jaya, Yan, Kedah turut digantung lesen memandu kelas E miliknya selama tiga tahun berkuat kuasa serta-merta dan jika gagal membayar denda bakal dipenjara enam bulan lagi.
Tertuduh tidak membayar denda itu.
Majistret Mohamed Ruhizat Abdullah memutuskan hukuman itu selepas pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan yang berlangsung sejak 29 Disember 2009.
Mengikut pertuduhan, Mohd. Kamil yang diwakili peguam bela, S. Arumugam dan Khairun Niza Husnin didakwa memandu bas bernombor pendaftaran WSX 5010 secara melulu pukul 1 pagi, 26 Disember 2009 di Kilometer 272.7 Lebuh Raya Utara-Selatan di sini.
Dalam kejadian itu, 10 penumpang maut manakala dua cedera dengan seorang daripadanya parah. Ada antara penumpang yang terkorban putus kepala dan beberapa anggota badan lain.
Dia didakwa menyebabkan kematian pasangan suami isteri, Shaharin Mohd. Nor, 61, dan Supiah Adam, 46; Mohd. Shukri Mohd. Ali, 22; Mohd. Bilal Osman, 22; dan Sharifah Raheel Al-Junid Syed Harun, 21; bersama adiknya, Sharifah Hasanah, 15; Musa @ Ismail Abdullah, 64; Noor Jismi Noordin, 25; Ng Kah Kit, 14; dan kakaknya, Ng Poh Ngoh, 23.
Dalam penghakimannya, Mohamed Ruhizat berkata, mahkamah mendapati tertuduh dalam keadaan tidak sedar semasa kejadian kerana menurut keterangan saksi, tertuduh tidak mendengar apa-apa jeritan dari atas, bawah dan luar bas.

Cedera bergelut dengan penceroboh berpedang



SAUFI menunjukkan pahat yang digunakan oleh penyamun yang memecah masuk rumahnya di Kampung Pulau Gajah Hilir, Pengkalan Chepa, Kota Bharu semalam.



KOTA BHARU – Dua beranak berhadapan detik cemas apabila mereka terpaksa bergelut dengan dua lelaki yang menceroboh rumah mereka di Kampung Pulau Gajah Hilir, Sabak, Pengkalan Chepa dekat sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 4.30 pagi itu, Hasmah Ali, 54, tidak cedera namun anak keenamnya, Saufi Jusoh, 28, mengalami luka pada kedua-dua belah tangannya akibat bergelut dengan seorang penjenayah yang bersenjatakan pedang.
Sebelum kejadian, cerita Hasmah, dia baru bangun daripada tidur untuk menunaikan solat Subuh sebelum terkejut melihatkelibat dua lelaki di dalam biliknya.
“Saya menyangka mereka adalah anak-anak saya yang masuk ke bilik sebelum dua lelaki terbabit tiba-tiba menerkam ke arah saya dan cuba menutup mulut saya dengan tangan.
“Saya menjerit sebelum Saufi masuk ke bilik dan menerkam salah seorang lelaki terbabit manakala seorang lagi lelaki melarikan diri melalui pintu dapur,” katanya ketika ditemui di rumahnya.
Hasmah berkata, dua penceroboh tersebut tidak sempat mencuri apa-apa barang miliknya termasuk barangan kemas seperti rantai, loket dan gelang yang dipakainya bernilai RM40,000.
“Saya bersyukur Saufi tidak mengalami kecederaan yang serius,” tambahnya.


Balu polis tuntut pencen 12 tahun


JANAINAH ditemani anaknya, Muhamad Anuar menunjukkan surat pengesahan jawatan suaminya sebagai konstabel khas di rumahnya di Kampung Delek Baru, Klang semalam.


KLANG – Seorang warga emas, memohon supaya kerajaan mempertimbangkan tuntutan pencen suaminya yang didakwa tidak pernah diterimanya selama 12 tahun sejak arwah meninggal dunia pada tahun 1968.
Janainah Ngah Kassim, 80, merupakan balu kepada seorang anggota polis yang pernah berkhidmat pada zaman darurat, Kamaruddin Awang Kechik dan hanya menerima pencen bermula pada tahun 1980.
Anaknya, Muhamad Anuar Kamaruddin, 50, berkata, ibunya kecewa kerana pencen arwah hanya diterima mulai tahun 1980 dengan bayaran RM103 sebulan sebelum dinaikkan kepada RM375 beberapa tahun lalu sehingga hari ini.
Menurutnya, bapanya yang ketika itu berusia awal 40-an merupakan anggota konstabel khas di antara tahun 1948 sehingga 1951 dan meneruskan perkhidmatan dalam pasukan polis sehingga meninggal dunia semasa berkhidmat di Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment