Monday, September 5, 2011

MUNGKIN BERITA SIMBAH ASID TERSEBAR DI MEDIA2....MENJADI PENCETUS KEPADA ORANG BERDENDAM ATAU BERNIAT JAHAT...ADA BAIK CERITA BEGINI TIDAK DISIARKAN...DULU PERKARA TERPENCIL...LAH NI MENJADI BERITA2 YANG SELALU KITA DENGAR...JAHAT..SEDAP...MAKSIAT BERANI KITA BUAT...SEKARANG DIBALAS WANITA ITU..BARU KITA TAHU...AKHIRAT NANTI BALASAN ALLAH KITA DAPAT...JIKA KITA DAH BERZINA.....

 

Mayat gadis ditemui terbakar



AMPANG: Satu mayat gadis yang masih belum dikenal pasti identitinya ditemui terlentang dalam keadaan 80 peratus badannya terbakar di Kampung Lembah Jaya Utara, di sini, tengah hari, semalam.
Difahamkan, mayat itu ditemui penduduk berhampiran sebuah loji kumbahan sebelum seorang wanita memaklumkan kejadian itu kepada polis yang membuat rondaan di kawasan berkenaan, kira-kira jam 1.35 petang.

Berdasarkan pemeriksaan forensik, identiti mayat itu masih tidak dapat dipastikan kerana keadaannya hampir rentung.
Mayat itu dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk bedah siasat.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin, berkata tiada dokumen pengenalan serta barangan lain ditemui bersama mayat itu dan siasatan lanjut dibuat bagi mengenal pasti mangsa.

“Kami akan membuat pemeriksaan ke atas senarai orang hilang di Kuala Lumpur secepat mungkin.

“Selain itu, polis meminta maklumat penduduk sekitar kawasan kejadian yang mungkin tahu mengenainya,” katanya.

Amiruddin berkata, tempoh kematian mangsa juga masih dalam siasatan dan tidak menolak kemungkinan mangsa dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dicampak ke kawasan itu.
Bagaimanapun, tiada tanda kecederaan lain pada mayat yang lengkap berpakaian selain kesan dibakar.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat tampil membantu siasatan.

Wanita ‘kerjakan’ anu kekasih

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki yang melecur di perut dan kemaluannya selepas disimbah air panas oleh teman wanita terpaksa berlari bogel lebih lima kilometer (km) bagi mendapatkan bantuan di Balai Polis Kota Damansara, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 8 pagi di sebuah hotel di Jalan PJU5, Kota Damansara di sini, mangsa yang berusia lewat 20-an, diserang teman wanitanya berusia 24 tahun selepas berlaku pertengkaran apabila mangsa mahu menamatkan perhubungan.
Menurut sumber, sebelum kejadian pasangan terbabit dilaporkan bertengkar selepas mendaftar masuk ke hotel itu kira-kira jam 11 malam, Sabtu lalu.

“Suspek meninggalkan hotel itu dan pulang ke rumah dalam keadaan marah apabila mangsa mahu memutuskan hubungan dengannya.


“Bagaimanapun, wanita itu datang semula ke hotel berkenaan kira-kira jam 8 pagi kelmarin (Ahad) dengan membawa beg pakaian mengandungi pelbagai senjata iaitu tiga pisau, tukul besi, dua gunting, seketul bata dan rantai besi dipercayai mahu digunakan untuk menyerang teman lelakinya,” katanya.

Hanya mayat 4 saudara

Oleh Junaidi Ladjana dan Nazryn Hisham
hmkk@hmetro.com.my

REMUK...kenderaan  Nissan Sunny remuk selepas bertembung  Toyota Hilux.
REMUK...kenderaan Nissan Sunny remuk selepas bertembung Toyota Hilux.
LAHAD DATU: “Masih terngiang-ngiang kata-katanya yang tidak sabar mahu menyambut Aidilfitri bersama saya dan sepupu lain di rumah saya, tapi hari ini (semalam) saya hanya dapat menatap jasadnya yang kaku.”
Demikian kata Boni Alkan, 40, sepupu kepada Kempoh Asari, 39, yang maut dalam kemalangan ngeri apabila kenderaan dinaikinya bersama seorang anak dan tiga sepupunya berlanggar dengan Toyota Hilux di Kilometer 24, Jalan Lahad Datu-Sandakan di sini, semalam.

Selain Kempoh, turut maut dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu pemandu kereta, Abu Halil Esdari, 56, dan dua penumpang dikenali Noor Muhamad Sapiulla, 41, dan Sajid Asin, 30.
Anak Kempoh, Amirkan, 20-an, parah di kepala dan dirawat di Hospital Duchess of Kent di Sandakan.

Pemandu serta seorang penumpang Toyota Hilux terbabit hanya cedera ringan. Identiti mereka belum dikenal pasti.

Boni berkata, dia terkejut apabila menerima panggilan daripada polis memaklumkan ahli keluarganya dari Sandakan dan dalam perjalanan ke daerah ini terbabit dalam kemalangan dan memintanya segera ke Hospital Lahad Datu.

Menurutnya, perasaan pilu tidak dapat disembunyikan apabila melihat wajah Kempoh terbujur kaku bersama tiga lagi sepupu. “Saya tidak menyangka kehadiran semua mereka ke sini bagi menyambut Aidilfitri bersama, berakhir dengan tragedi yang sungguh menyedihkan,” katanya ketika ditemui Harian Metro di pekarangan Hospital Lahad Datu di sini, semalam.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Superintendan Bong Kwet Khiun berkata, dalam kemalangan itu pemandu dan penumpang kenderaan pacuan empat roda terbabit hanya cedera ringan.
“Siasatan mendapati kereta Nissan Sunny dinaiki mangsa cuba memotong sebuah van di depan sebelum hilang kawalan dan bertembung pacuan empat roda dari arah bertentangan.

“Impak pelanggaran itu, kenderaan dinaiki mangsa remuk teruk, malah empat daripada mereka tersepit dan maut di tempat kejadian, manakala seorang lagi yang parah berjaya dikeluarkan orang ramai.

“Anggota bomba dan penyelamat yang tiba di lokasi kejadian mengeluarkan mangsa yang tersepit dan mereka disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan anggota badan lain,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, semua mayat dihantar ke Hospital Lahad Datu untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1), Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Umur 7 tahun tinggi 56sm

Oleh Sufian Thauri Muhammed
sufianthauri@hmetro.com.my

UKUR...Kama Mifezzanial diukur  ketinggian oleh neneknya, Rajemah.
UKUR...Kama Mifezzanial diukur ketinggian oleh neneknya, Rajemah. 
KUALA TERENGGANU: Melihat kepada saiz fizikalnya, pasti ramai tidak menyangka kanak-kanak cilik dengan ketinggian 56 sentimeter (22 inci) ini usianya tujuh tahun enam bulan.
Kama Mirezzanial Kama Rezmee yang juga cucu dua bekas atlet olahraga negara, Rajemah Sheikh Ahmad, 67, dan Allahyarham Kamaruddin Maidin mempunyai saiz fizikal tidak normal sejak lahir pada 2 Mac 2004.
Menurut bapanya, Kama Rezmee Kamaruddin, 36, anaknya yang lebih mesra dengan panggilan Zanial di kalangan ahli keluarga lahir ketika kandungan isterinya, Masitah Md Yusof, 34, berusia lapan bulan.
“Zanial lahir di Hospital Putrajaya menerusi pembedahan ketika isteri saya mengandungkannya lapan bulan.
“Pembedahan terpaksa dilakukan untuk mengeluarkan Zanial kerana dia ketika itu sudah mula membuang air besar dalam kandungan.
“Bayangkan ketika Zanial dilahirkan, ukuran badannya sebesar tapak tangan dan beratnya hanya 550 gram manakala jari tangan pula sebesar batang mancis dengan kepala sebesar bola tenis,” katanya ketika ditemui di rumah ibunya di Taman Permint Jaya, Chendering, di sini, kelmarin.

Berdasarkan saiznya, Zanial yang juga anak sulung dua beradik lebih rendah daripada lelaki terpendek di dunia, Junrey Balawing, 18, dari Filipina yang mempunyai ketinggian 60sm.
Dia juga lebih rendah daripada Khagendra Thapa Magar, 19, yang dilantik Duta Pelancongan Nepal bagi kempen melawat negara itu dengan ketinggian 67sm.
Khagendra diisytiharkan sebagai lelaki kedua terpendek di dunia.
Menurut Kama Rezmee, Zanial kini mempunyai berat badan 4.8 kilogram dan mempunyai sifat yang normal dan cukup anggota badan tanpa cacat cela cuma saiz fizikal badannya kecil seperti kanak-kanak berusia setahun atau dua tahun.
“Adiknya, Kamarya Myzara berusia empat tahun separuh lebih tinggi daripadanya menyebabkan kalau mereka berdua bermain, ramai menyangka Zanial itu adik.
“Sejak dia berusia lima tahun, saya perhatikan tubuh badannya tidak membesar. Dia seorang kanak-kanak periang tetapi agak pemalu dengan orang tidak dikenali,” katanya yang menguruskan syarikat katering di Seri Kembangan, Selangor.
Kama Rezmee berkata, sebaik dilahirkan menerusi pembedahan, anaknya itu terpaksa diletakkan dalam wad khas 10 hari dengan pengawasan rapi pihak Hospital Putrajaya kerana keadaan fizikalnya terlalu kecil serta lemah selain untuk mengelak dijangkiti virus.
Menurutnya, selepas dikeluarkan dari wad itu, anaknya diletakkan dalam inkubator selama 75 hari dan sepanjang tempoh itu, orang ramai dan ahli keluarga tidak dibenarkan mendekati Zanial.
“Ketika ditempatkan dalam wad khas, doktor memberitahu peluang untuk Zanial hidup hanya 35 peratus.
“Saya bersyukur kerana sekarang Zanial sudah boleh berjalan dan sihat. Doktor yang membuat pemeriksaan ke atasnya juga mengesahkan dia tidak mempunyai sebarang penyakit,” katanya.
Sementara itu, Rajemah berkata, dia difahamkan cucunya itu menghidap sindrom Seckle yang menjejaskan tumbesaran dan penghidap sindrom berkenaan dikatakan mempunyai wajah hampir serupa.
“Setakat ini Zanial tiada sebarang masalah kesihatan dan dia sentiasa riang bermain dengan adiknya, Kamarya Myzara serta ahli keluarga yang lain. Dia juga boleh berkomunikasi walaupun percakapannya seperti kanak-kanak yang baru boleh bercakap,” katanya.
Menurutnya, dia berhasrat melihat Zanial boleh membaca dan menulis seperti kanak-kanak lain yang pada usianya sudah berada di tahun satu.
“Sebelum ini Zanial pernah dihantar ke tadika tetapi hanya sekejap kerana dia menjadi seperti barang mainan kanak-kanak lain kerana terlalu kecil,” katanya.
“Kami juga bimbang jika dia dipijak kanak-kanak lain andai keadaan tidak dikawal menyebabkan kami berhentikannya daripada tadika. Ketika ini dia hanya belajar di rumah dengan ibunya,” katanya yang terpanggil memberitahu media mengenai cucunya itu selepas membaca akhbar mengenai Khagendra yang melawat negara ini, kelmarin.
Sementara itu, The Malaysia Book of Records yang dihubungi berkata, pihaknya akan memeriksa kriteria yang ditetapkan sama ada Zanial layak menyandang status lelaki terpendek di dunia atau tidak.

Leher lebam ditekan kayu

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

LAPOR...Maya menunjukkan laporan polis yang dibuatnya, kelmarin.
LAPOR...Maya menunjukkan laporan polis yang dibuatnya, kelmarin.
LEBAM...keadaan badan mangsa yang dipukul.
LEBAM...keadaan badan mangsa yang dipukul. 
AMPANG: Gara-gara ingin meleraikan pergaduhan akibat perselisihan faham kerana seorang remaja lelaki bermain mercun di kawasan perumahannya, seorang wanita menanggung kesakitan dan lebam di leher serta belakang badan akibat dipukul menggunakan kayu oleh seorang wanita yang juga jirannya di Taman Kencana, di sini, kelmarin.
Mangsa, Maya, 26, berkata dalam kejadian kira-kira jam 8.30 malam, dia berada di dalam rumah apabila terdengar kekecohan seperti orang bertengkar di luar.

Dia meninjau apa yang berlaku sebelum mendapati kira-kira enam orang yang juga jirannya mengepung seorang remaja lelaki kerana dipercayai tidak berpuas hati dengan tindakan remaja terbabit bermain mercun berhampiran rumah mereka.
“Sebaik mendekati mereka, saya mendapati seorang remaja lelaki yang juga kenalan anak tiri saya dikepung jirannya itu kerana tidak berpuas hati dengannya yang bermain mercun.

“Remaja terbabit datang ke rumah jiran saya untuk memohon maaf kerana bermain mercun, tetapi ahli keluarganya tidak berpuas hati,” katanya.

Beliau berkata, dia cuba menenangkan suami jirannya itu yang masih tidak berpuas hati dengan remaja terbabit, tetapi tindakannya tidak disenangi.

“Saya yang ditemani suami berunding dengan suami jiran itu dan berharap pertengkaran diselesaikan cara baik selain menerima maaf remaja terbabit, tetapi dia mengugut supaya saya tidak masuk campur.

“Tiba-tiba, dia meluru keluar dari rumahnya sambil memegang sebatang kayu dan menekan kayu berkenaan pada leher saya menyebabkan tekak saya berasa perit,” katanya ketika ditemui.
Suspek yang masih tidak berpuas hati kemudian memukul belakang badan mangsa hingga bengkak.

Bimbang jirannya itu melakukan sesuatu lebih buruk, suami mangsa menariknya dan meminta suspek tidak memukul isterinya.

“Suami membawa saya membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah,” katanya.

Maya berkata, dia menjalani pemeriksaan kesihatan susulan terhadap kecederaannya di Hospital Ampang dan doktor mengesahkan dia bengkak dan lebam kesan dipukul selain masih berasa kesakitan di belakang badan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan polis menerima laporan terbabit dan berkata siasatan lanjut dijalankan.


Madu upah simbah asid



TEMERLOH: Akibat cemburu buta, seorang wanita melecur di muka selepas disimbah asid oleh seorang lelaki tidak dikenali yang diupah madunya dalam kejadian di Tanjung Kerayong, dekat sini, pada 30 Ogos lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam, mangsa berusia 27 tahun dan berasal dari Indonesia yang mendapat taraf penduduk tetap, melecur di muka, tubuh dan tangan dikejarkan ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshah), dekat sini, untuk menerima rawatan.

Sebelum kejadian, mangsa berada di rumah abangnya selepas pulang dari pasar malam dihampiri seorang lelaki tidak dikenali sebelum suspek menyimbah sejenis cecair pada muka mangsa.
Akibatnya, mangsa meraung sambil menekup muka menahan kesakitan sebelum dibantu suaminya berusia 30-an dan dikejarkan ke Hoshah.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Md Nor Mansor, berkata susulan itu, polis menahan seorang wanita iaitu madu mangsa di Selayang, Kuala Lumpur, Jumaat lalu.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, kejadian terbabit dipercayai bermotifkan cemburu apabila wanita itu mengupah seorang lelaki lain untuk menyimbah asid pada mangsa.

“Polis mengklasifikasi kejadian terbabit mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan parah,” katanya.

No comments:

Post a Comment