Wednesday, September 7, 2011

GEMPA...RIBUT...BANJIR BESAR DLL MERUPAKAN HUKUM ALLAH DIDUNIA JIKA INGKAR...BONGKAK...BUAT MAKSIAT...LAWAN ALLAH...SIKIT SANGAT ...MUNGKIN SEBAGAI MENGUJI KEIMANAN...JADI BERHENTILH MELAKUKAN DOSA...LAWAN ALLAH...MENGADU DOMBA...PENIPU DAN LAIN-LAIN...

10 maut gempa di Aceh

BEBERAPA penduduk memeriksa rumah yang rosak akibat gempa bumi di Singkil, Aceh semalam.


JAKARTA – Seramai 10 orang terbunuh dalam gempa bumi sekuat 6.7 pada skala Richter yang melanda wilayah pantai barat, di Selatan Aceh awal semalam.
Pengesahan angka kematian itu dibuat oleh Menteri Sosial, Salim Segaf Al-Jufrie.
Gempa bumi itu menyebabkan penduduk berasa panik sehingga mereka melarikan diri dari rumah, hotel dan hospital.
Ia berlaku pada pukul 1 pagi waktu tempatan sekali gus menyebabkan penduduk di beberapa bandar dan kampung di Pulau Sumatera terjaga kerana merasai gegaran.
Gempa bumi itu berpusat 100 kilometer (km) ke barat daya bandar Medan dan kedalaman 78km di dalam tanah.
Datuk Bandar di Subulussalam, Maura Sakti memberitahu stesen televisyen TVOne, seorang budak lelaki berusia 12 tahun turut terbunuh dalam gempa bumi itu. – Agensi

Serang bas dekat plaza tol

SEBAHAGIAN daripada 25 penumpang bertindak keluar dari bas ekspres selepas berlaku kekecohan.


IPOH – Seramai 25 penumpang sebuah bas ekspres melalui pengalaman mencemaskan apabila mereka ‘ditawan’ selama 10 minit oleh sekumpulan empat individu termasuk dua wanita bersenjatakan kayu dan payung dalam kejadian berdekatan Plaza Tol Jelapang di sini kelmarin.
Kejadian mencemaskan pukul 7.30 malam itu berlaku apabila penyerang terbabit dikatakan tidak berpuas hati dengan pemandu bas tersebut kerana didakwa enggan berhenti selepas melanggar sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV), Perodua Alza kira-kira dua kilometer sebelum plaza tol tersebut.
Kejadian itu didakwa berlaku apabila bas tersebut merempuh belakang Perodua Alza terbabit hingga menyebabkannya terbabas ke dalam longkang. Ekoran itu, salah seorang daripada tiga penumpangnya cedera manakala kesemua penumpang bas terselamat.
Pemandu bas tersebut merupakan warga Thailand dan mereka dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Hatyai, Thailand. Rata-rata penumpang dari Singapura dan Hatyai.
Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Ahmad Termizi Abdul Haq berkata, pemandu bas berusia lingkungan 50-an tersebut kemudian meneruskan perjalanan sejauh 1.2 kilometer sebelum berhenti di lorong kecemasan yang lebih selamat dan tidak membahayakan pengguna lebuh raya.
Katanya, sebaik berhenti, sebuah kereta Proton Iswara yang dinaiki empat individu terbabit berhenti berhampiran bas lalu bertindak memecahkan cermin bas dengan membaling batu.

Perjalanan tertangguh sebab enggan ambil penumpang


SEBAHAGIAN daripada penumpang yang terkandas di perhentian bas Jertih, Besut semalam.


BESUT – Orang lain punya pasal, orang lain yang terima padah. Demikian yang menimpa 44 individu apabila bas yang mereka naiki gagal tiba di di Kangar, Perlis mengikut jadual mengakibatkan semua rancangan mereka tergendala kelmarin.
Ia berikutan bas yang berlepas dari Dungun, Terengganu pada pukul 8.30 malam itu gagal meneruskan perjalanan kerana pemandu bas syarikat berkenaan enggan mengambil lima penumpang yang menunggu di perhentian bas Jerteh. Bas itu sepatutnya tiba di Kangar pada pukul 5 pagi semalam.
Difahamkan, sebaik bas itu tiba di Jertih tiga jam kemudian, lima penumpang terbabit dihalang menaiki bas dari syarikat yang sama dengan alasan ia tidak menuju ke Kangar dan menyuruh mereka menunggu bas lain.
Namun, sebaik bas kedua sampai, pemandu bas memaklumkan penumpang telah cukup iaitu seramai 44 orang dan dia enggan mengambil penumpang lain kerana melebihi muatan.
Alasan itu kemudian telah menimbulkan kemarahan buat lima penumpang berkenaan hingga menimbulkan kekecohan di situ sebelum pemandu bas bertindak menghubungi pemandu bas terdahulu dan pihak pengurusan tetapi gagal.
Geram dengan keadaan itu, lima penumpang yang gagal menaiki bas itu kemudian membuat laporan di Balai Polis Jertih.

Rompak: Kontraktor mati, isteri parah

07/09/2011 8:27pm

JOHOR BAHRU 7 Sept – Seorang kontraktor syarikat perkapalan maut, manakala isterinya cedera parah selepas ditetak dalam satu rompakan di kediaman mereka di Jalan Tasek 24, Bandar Seri Alam di sini semalam.
Mangsa, S. Vijayaratnam, 47, yang ditetak di belakang kepala disahkan meninggal dunia pukul 12.04 tengah malam selepas dimasukkan ke Hospital Pakar Regency di sini, manakala isterinya, G. Vijayalakshmi, 45, kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital sama.
Mereka dipercayai dirompak oleh empat lelaki bersenjatakan parang.
Salah seorang suspek berusia 39 tahun turut maut apabila kereta Proton Perdana milik mangsa yang dilarikan bersama rakannya terbabas lalu merempuh sebatang pokok kira-kira satu kilometer dari rumah mangsa.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, sebaik sampai di lokasi kemalangan pihaknya menemui dua daripada suspek dalam keadaan parah.
"Suspek yang memandu kereta curi tersebut meninggal dunia di tempat kejadian, manakala rakannya berusia 31 tahun cedera parah.
“Polis turut menemui semula barang kemas dan telefon bimbit milik mangsa dalam kereta tersebut,” katanya. – Bernama


Jangan terpedaya sindiket tawar wang

07/09/2011 6:27pm

KOTA KINABALU – Polis sekali lagi mengingatkan orang ramai supaya tidak diperdaya oleh satu sindiket yang menjanjikan tawaran hebat termasuk hadiah wang yang lumayan menerusi satu peraduan yang meragukan.
Ingatan dibuat oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Sabah, Supt Jauteh Dikun hari ini ketika mengulas muslihat satu sindiket yang meminta orang ramai menambah nilai kredit telefon bimbit kononnya untuk melayakkan mereka memenangi hadiah wang tunai sehingga RM10,000.
"Masih ada segelintir masyarakat membiarkan diri mereka tertipu dengan cara yang demikian,” katanya kepada pemberita di sini.
Jauteh berkata dalam kes terbaru, seorang mangsa telah menerima SMS supaya mengambil hadiah yang dijanjikan di sebuah pasar raya di Sandakan, tetapi didapati peraduan itu tidak wujud.
Menurutnya, polis telah menerima empat aduan serupa membabitkan kerugian berjumlah RM2,000 sejak bulan lepas dan telah mendapatkan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menjejaki pemilik nombor-nombor telefon terbabit. – Bernama


Malu bekerja di restoran mamak

BUTTERWORTH – Walaupun gaji yang ditawarkan mencecah RM2,500 sebulan, kempen tawaran kerja di restoran mamak anjuran Persatuan Restoran Muslim Malaysia (Presma) sejak awal tahun lalu didakwa menerima sambutan dingin di kalangan rakyat tempatan.
Presma mendakwa, daripada 25,000 kerja kosong ditawarkan melibatkan pelbagai bidang tugas, hanya 200 orang rakyat tempatan mengemukakan permohonan.
Timbalan Presiden Presma, K.K. Sihabutheen berkata, kempen bermula pada 27 Februari tahun lalu itu melibatkan lebih 2,000 restoran seluruh negara yang merupakan ahli Presma termasuk di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.
Jelasnya, antara jawatan yang ditawarkan ialah pembantu kedai dengan gaji RM800 hingga RM1,200 sebulan, juruwang (RM1,000 hingga RM1,300) serta penyelia dan tukang masak (RM1,500 hingga RM2,500).


Pelajar kita terselamat gempa di Aceh


LOKASI kejadian gempa bumi yang melanda Aceh, Indonesia awal pagi semalam.


JAKARTA – Semua pelajar Malaysia di Aceh dan Medan selamat daripada bencana gempa bumi 6.7 pada skala Richter yang melanda wilayah Pantai Barat, selatan wilayah itu awal pagi semalam.
Sehingga pukul 1.30 petang semalam, pihak berkuasa melaporkan bahawa 10 orang meninggal dunia dalam kejadian yang dilaporkan berlaku pukul 12.55 pagi waktu tempatan itu.
Atase Pendidikan, Education Malaysia (dulu Jabatan Penuntut Malaysia) di Indonesia, Ludinata Misnun berkata, gempa itu tidak dirasakan oleh pelajar Malaysia di Aceh kerana kawasan penempatan mereka berada jauh di bahagian utara Aceh.
Bagaimanapun katanya, pelajar Malaysia di Medan, Sumatera Utara dapat merasakan gegaran kuat kerana kedudukan pusat gempa yang lebih hampir dengan kawasan Kota Medan.
“Semua pelajar Malaysia seramai 176 orang di Aceh dan 612 orang pelajar Malaysia di Medan berada dalam keadaan selamat,” katanya dalam kenyataan di sini.

Natasha gagal bawa lari kekasih


NATASHA melipat pakaian yang mahu dibawanya sebagai persediaan hidup bersama Mohd. Hafizuddin di rumahnya di Kangar semalam.


KANGAR – Hajat seorang pondan, Natasha yang mahu membawa diri bersama temannya, Mohd. Hafizuddin Johari, 20, yang menerima aib setelah disimbah asid ekoran cemburu dengan perhubungan mereka, nampaknya terpaksa ditangguhkan sementara.
Ini kerana, menurut jurujual tersebut yang berusia 28 tahun, rancangan mereka untuk menjalani kehidupan baharu di negeri lain tidak menjadi apabila Mohd. Hafizuddin ‘dirampas’ daripadanya oleh ahli keluarga pemuda itu kelmarin.
Katanya, Mohd. Hafizuddin telah dibawa pulang oleh bapa saudaranya ketika mereka berdua sedang menikmati minum petang di sebuah gerai makan di Padang Besar dekat sini.
“Kejadian tersebut berlaku dengan pantas, bapa saudara Hafizuddin bersama seorang lagi rakannya yang menaiki kereta telah menghampiri kami di gerai tersebut.

“Tanpa bercakap sepatah, tiba-tiba tangan Hafizuddin ditarik oleh bapa saudara mereka ke dalam kereta dan mereka meninggalkan saya,” katanya ketika ditemui dirumahnya di Taman Seri Bakau, di sini semalam.
Mengimbas kejadian tersebut, Natasha memberitahu, dia amat terkejut dan takut dengan insiden tersebut ekoran Mohd. Hafizuddin dibawa dengan paksaan oleh ahli keluarga tersebut.
“Kami telah merancang untuk teruskan hidup bersama dan Hafizuddin dengan rela hati ikut saya tetapi lain pula jadi hubungan kami mendapat tentangan keluarganya,” ujarnya.
Sehingga kini jelasnya, dia masih gagal menghubungi temannya itu dan situasi tersebut menyebabkan hatinya tidak tenteram.
Tambahnya, dia akui hubungannya itu mendapat tentangan keluarga Hafizuddin dan ramai pihak namun jurujual tersebut meneruskannya ekoran pemuda itu banyak keistimewaannya.


Racun semut disangka sirap pandan


Norhafizah dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu semalam selepas terminum racun semut.


KOTA BHARU – Menyangka minuman dalam gelas plastik merupakan sirap pandan, seorang wanita pengsan selepas terminum minuman itu yang rupa-rupanya racun semut yang dibancuh suami mangsa di Kampung Rambutan Rendang, Pengkalan Chepa di sini semalam.
Semasa kejadian pada pukul 10.30 pagi itu, mangsa, Norhafizah Badli Afendi, 27, menggelepar, berasa loya sebelum rebah lalu pengsan selepas terminum racun semut tersebut.
Dia kemudian dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) dan dilaporkan stabil.
Suami Norhafizah, Mat Din Yusof, 27, berkata, kewujudan semut yang banyak di rumahnya sehingga anak kecilnya, Shafira Aishah yang berusia 11 bulan digigit semut pagi semalam menyebabkan dia membancuh racun tersebut.
“Sebelum membancuh racun itu, isteri saya masih tidur. Saya kemudian mengambil cawan gelas plastik dan membancuh racun tersebut dengan air sebelum meninggalkan gelas itu atas meja dapur bagi menunggu ia sebati,” katanya yang kemudian keluar ke halaman rumah.


Tak habis-habis cedera angkara mercun


MOHD. Shafiq yang melecur di muka dan tangan dirawat di Hospital Raja Zainab II, Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU – Seorang kanak-kanak hiperaktif melecur di muka dan dua jari tangan kanannya angkara bermain mercun roket yang ditemui di jalanan di sebuah rumah di Kampung Banggol Ara, Chicha, Pasir Mas kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 6 petang, mangsa, Mohd. Shafiq Mohd. Laili, 9, melecur teruk di muka, ibu jari dan jari telunjuk pada tangan kanannya.
Mangsa dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini.
Anak kedua daripada enam beradik itu dikatakan terjumpa mercun roket itu ketika dalam perjalanan membeli gula-gula di kedai berhampiran rumahnya.
Mohd. Shafiq membawa pulang mercun tersebut dan bermain bahan letupan itu di halaman rumah.


Geng Pak Arab muncul semula

KUANTAN – Selepas menyepi hampir setahun, kumpulan penipu dipercayai membabitkan warga asing dari Asia Barat yang memakai jubah dengan si wanita berpurdah muncul semula dengan taktik dan penampilan sama untuk mendapat rezeki mudah.
Dua kes terbaharu kelmarin membabitkan dua suspek wanita, seorang suspek lelaki dan membawa seorang kanak-kanak lelaki dilaporkan melarikan barang kemas di dua buah kedai emas di Pahang.
Kedua-dua kes yang berlaku selang setengah jam tersebut dipercayai membabitkan suspek sama yang masing-masing berusia lingkungan 30-an.
KES PERTAMA
Dalam kejadian pukul 11.30 pagi itu, seorang pengurus kedai emas wanita berumur 20-an di Jalan Dato Abdullah, Raub kerugian hampir RM4,000 apabila seutas gelang emas dilarikan kumpulan suspek ala pelancong Arab.
Suspek-suspek yang berbahasa Inggeris itu masuk ke kedai emas pengadu dan meminta melihat beberapa utas gelang emas.
“Pengadu mengeluarkan beberapa utas gelang emas sebelum suspek-suspek membelek setiap satu gelang tersebut,” kata Ketua Polis Daerah Raub, Supritendan Wan Shamsudin Wan Osman ketika dihubungi semalam.


Lelaki disiasat kes jual gelaran ‘Datuk Naning’

KUALA LUMPUR – Polis menahan seorang lelaki di sini kelmarin bagi membantu siasatan kes seorang ahli perniagaan diperdaya sebanyak RM150,000 untuk mendapat gelaran Datuk Naning pada tahun lepas.
Penahanan suspek berusia 47 tahun yang mendakwa dirinya seorang ahli perniagaan itu dibuat pada pukul 4 petang di sebuah pusat beli-belah di ibu negara.
Suspek tersebut ditahan hasil risikan polis selepas mangsa yang berusia 50 tahun itu membuat laporan polis pada 11 Ogos lalu.
Berdasarkan laporan polis, mangsa mendakwa suspek menawarkan gelaran Datuk Naning kepada beliau dengan bayaran sebanyak RM150,000.


Gadis maut waktu pulang beraya


ANGGOTA polis memeriksa kereta Perodua Kancil yang remuk selepas terbabit dalam kemalangan yang menyebabkan Fadhilah maut dekat Kampung Kuala Abang, Dungun kelmarin.


DUNGUN – Hasrat seorang gadis yang baru mendapat cuti untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri tidak kesampaian apabila dia maut dalam kemalangan di Kilometer 67, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan dekat Kampung Kuala Abang di sini kelmarin.
Kejadian pada pukul 6.50 petang itu dikatakan berlaku apabila Perodua Kancil dinaiki mangsa, Fadhilah Harun, 27, tiba-tiba memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah Perodua Kembara.
Sewaktu kejadian, mangsa dalam perjalanan dari Johor Bahru menghala ke rumah ibu saudaranya di Kampung Seberang Baruh, Kuala Terengganu bersama adiknya yang memandu kereta, Abdul Hakim, 26. Turut berada dalam kenderaan tersebut ialah isteri adiknya, Alen Abas, 22.
Akibat kejadian tersebut, mangsa yang duduk di bahagian belakang kereta cedera di kepala dan patah kaki kiri meninggal dunia di tempat kejadian manakala Abdul Hakim dan Alen cedera parah.

No comments:

Post a Comment