Friday, September 9, 2011

SEDARLAH APA SAJA DATANG DARI KEHENDAK ALLAH...SEDARLAH PERLAKU2 MUNGKAR MENYUMBANG KEMURKAAN ALLAH...SEDANG PIHAK BERWAJIB AGAMA MEMBISUKAN MULUT...DIAM BERMAKNA KERJA2 MUNGKAR MACAM HARUS DAN DIBENARKAN....BILA HIDUP TAK SEDAR HIDUP ITU ALLAH ANUGERAHKAN...DAH HIDUP DEGIL PADA ALLAH...ADAKAH ORANG NI LAYAK MEMASUKI SYURGA ALLAH....

Saya tidak jual anugerah - Datuk Undang Naning


ABDUL LATIF memegang buku perlembagaan Tambo Alam Naning di Balai Rasmi Datuk Undang Wilayah Naning, Melaka semalam.



ALOR GAJAH - "Saya tidak pernah jual sebarang anugerah termasuk anugerah Datuk."
Demikian tegas Datuk Undang Wilayah Naning ke-19, Datuk Abdul Latif Hashim mengenai isu penjualan anugerah darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk oleh Datuk Undang Wilayah Naning.
Menurutnya, dia sebagai Datuk Undang Wilayah Naning yang sah tidak pernah menjual anugerah darjah kebesaran atau melantik wakil untuk menjual anugerah berkenaan.
"Kami juga tidak merancang mengadakan majlis penganugerahan darjah kebesaran pada 20 Oktober ini kerana majlis seperti itu telah diadakan Mei lalu dan hanya akan diadakan sekali lagi pada Mei tahun depan.
"Oleh itu, jangan percaya jika ada yang mengatakan dia mewakili Datuk Undang Naning dan meminta bayaran bagi pengurniaan anugerah," katanya ketika ditemui di Balai Rasmi Undang Naning di sini semalam.
Kosmo! Selasa lalu melaporkan kebimbangan seorang ahli perniagaan yang hanya mahu dikenali sebagai Amin, 50-an, yang khuatir ditipu apabila diminta membayar sejumlah wang RM50,000 oleh seorang individu bagi tujuan pengurniaan darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk oleh Datuk Undang Wilayah Naning, Melaka.
Amin telah membayar RM5,000 sebagai wang pendahuluan dan suspek memberi jaminan gelaran itu akan disampaikan jika baki wang berkenaan dijelaskan secara berperingkat-peringkat menjelang istiadat di Alor Gajah pada 20 Oktober depan.

Amaran jerebu semakin buruk



GAMBAR kiri panorama Kuala Lumpur sebelum jerebu melanda manakala kanan, ibu negara tenggelam akibat fenomena tersebut semalam.



KUALA LUMPUR - Kawasan Nilai di Negeri Sembilan mencatatkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat apabila ia terus meningkat kepada 105 pada pukul 5 petang berbanding 101 pada pukul 11 pagi dan 98 pada pukul 7 pagi semalam.
Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), Nilai merupakan satu-satunya kawasan yang berada pada tahap IPU tidak sihat manakala sebanyak 34 kawasan di seluruh negara berada pada tahap IPU sederhana dan 14 lagi pada tahap IPU baik.
IPU pada tahap di antara 0 dan 50 merupakan bacaan IPU baik, IPU sederhana (51-100), IPU tidak sihat (101-200), IPU sangat tidak sihat (201-300) dan IPU berbahaya (lebih 301).
Semalam Jabatan Alam Sekitar (JAS) menjangkakan keadaan berjerebu berterusan beberapa hari akan datang dan menasihatkan orang ramai supaya tidak melakukan pembakaran terbuka serta bekerjasama untuk memadamkan kebakaran kecil.

Pertama kali raya sebagai selebriti





BAKAT tiga wanita ini bukan calang-calang. Mereka disatukan selepas terpilih oleh mentor masing-masing untuk program realiti TV, Mentor musim kelima.
Baik Salma yang dipilih mentornya, Erra Fazira mahupun Shiha (mentor, Datuk Sharifah Aini) serta Iqa (mentor, Edry Abdul Halim) masing-masing mempunyai cerita raya berbeza. Biarpun berpaksikan cerita raya berbeza, namun ketiga-tiga penyanyi berbakat ini mempunyai satu persamaan iaitu dapat merasai nikmat hari raya sebagai selebriti buat pertama kali pada tahun ini.
Ditemui selepas menjalani rakaman Mentor Raya di Sri Pentas, Plaza Alam Sentral, Shah Alam baru-baru ini, mereka disatukan untuk berkongsi rasa, pengalaman dan aktiviti sepanjang Syawal ini buat tatapan peminat.
Salma bergerak sendiri
Kehidupan Salma atau nama sebenarnya, Salmah A. Asis, 21, selepas dinobatkan sebagai juara Mentor 5 nyata berubah 100 peratus. Sudah menjadi rezeki buat wanita kelahiran Tawau, Sabah itu berkat bakat dan suara merdunya itu.
"Banyak perubahan sudah saya lalui selepas bergelar juara Mentor 5. Dulu tak dapat bantu keluarga tetapi sekarang ini sudah boleh bantu, lebih-lebih lagi sempena lebaran kali ini," ujarnya.
Berkongsi cerita, kata Salma, sebelum menjadi artis dia hanya mampu meraih bayaran kira-kira RM50 untuk satu-satu persembahan, khususnya di majlis-majlis perkahwinan. Namun, kini dia sudah boleh menarik nafas lega.

KETIGA-TIGA bintang kelahiran Mentor 5 ini masing-masing mengakui telah mengalami perubahan besar dalam rutin kehidupan mereka.


Namun, ada kepayahan dalam keseronokan yang diraihnya itu. Walaupun bergelar juara, namun tiada pula syarikat-syarikat rakaman yang sudi menyunting dirinya untuk bergelar penyanyi rakaman. Pada kebiasaannya, juara Mentor akan bernaung di bawah syarikat rakaman Monkey Bones, namun lain pula nasib Salma apabila Monkey Bones sebaliknya memilih naib juara Mentor 5, Shiha untuk menjadi penyanyi mereka.
"Saya akui bergelar juara bukan satu jaminan besar untuk disunting oleh mana-mana syarikat rakaman. Mungkin bukan rezeki atau belum rezeki saya," tuturnya yang kini bergerak sendiri dalam karier nyanyian dan bersyukur kerana Erra banyak membimbing dan memberi tunjuk ajar buatnya.
Tidak malu untuk mengakui sejak bergelar juara Mentor 5 pada 29 Mei tahun ini, dia hanya menerima lima jemputan menyanyi pada persembahan berskala besar kata Salma: "Sejak bergelar juara Mentor 5 sejak 29 Mei lepas, saya menerima lima jemputan persembahan dengan bayaran yang lumayan."
Menyentuh tentang raya kali ini pula, ujar ibu tunggal kepada seorang anak perempuan itu, dia akan berkongsi wang kemenangan sebanyak RM100,000 bersama para peminatnya dengan mengadakan rumah terbuka.
"Buat pertama kalinya saya buat rumah terbuka untuk peminat-peminat di Tawau, Sabah pada hari raya ketujuh lalu. Raya tahun ini juga merupakan tahun pertama saya beri duit raya kepada kanak-kanak," ujarnya yang turut menyediakan wang untuk memperbaiki rumah ibunya di Tawau.
Salma juga teruja menyediakan kelengkapan raya buat anak kesayangannya yang baru berusia empat tahun bernama Putri Nurul Huda. Malah, Salma juga memperuntukkan wang kemenangannya untuk simpanan masa depan Putri serta pelaburan untuk single terbaharunya nanti.
Shiha rakam single sulung
Ternyata rezeki lebih memihak kepasa Shiha, 24, walaupun protege Datuk Sharifah Aini itu hanya bergelar naib juara Mentor 5. Selepas disunting Monkey Bones, pemilik nama Nurshiha Muhd. Zikir itu bakal merakamkan single sulungnya selepas raya.
"Alhamdulillah, rezeki saya murah selepas tamat Mentor 5. Walaupun Mentor 5 sudah melabuhkan tirai, hubungan saya dan Umi (panggilannya kepada Sharifah Aini) masih tidak putus. Saya selalu menghubunginya untuk meminta pendapat dalam merencanakan perjalanan karier saya," ujar gadis kelahiran Kuala Lumpur itu.
Walaupun sudah bergelar selebriti, Shiha tetap kekal seperti dahulu dengan menyambut Aidilfitri secara sederhana.
"Raya saya pada tahun ini, tidak ada beza disambut sederhana selepas arwah bapa sudah pulang ke rahmatullah pada tahun 2008," ujarnya yang merancang untuk membuat haji buat arwah bapanya, Muhd. Zikir Abd. Hamid.
Katanya lagi, raya pertamanya kali ini cuma disambut di Kuala Lumpur dan kemudiannya dia pulang ke kampungnya di Kuala Batas, Selangor.

DARI kiri, Shiha, Salma dan Iqa terus mengorak langkah mengharungi dunia seni tanah air berbekalkan bakat yang dimiliki masing-masing usai pendedahan yang diraih mereka menerusi Mentor 5.


Menggemari masakan rendang dan ketupat sebagai juadah wajib di hari raya, Shiha juga memberitahu dia menyukai keenakan kuih tradisional makmor dan samprit.
Iqa buat rumah terbuka
Iqa turut mengakui sambutan raya buat dirinya agak meriah pada tahun ini. Selain dapat membantu menyediakan segala kelengkapan raya, dia juga kini boleh menitipkan duit raya buat ahli keluarganya.
"Untuk diri Iqa sahaja, sebanyak tiga pasang baju raya disediakan," akuinya.
Tambahnya: "Saya juga buat rumah terbuka pada hari raya ketujuh lalu di Bukit Beruntung, Selangor," ujarnya yang menggemari hidangan rendang tok, lontong dan ketupat palas.
Menyentuh tentang nostalgia Ramadan dan Aidilfitri, kata Iqa, ketika dia masih kanak-kanak, setiap kali tiba bulan Ramadan, dia akan pastikan dirinya berjaya membaca kitab al-Quran sehingga habis 30 juzuk. Semuanya gara-gara mahukan habuan daripada ibunya.
"Mak buat syarat, jika saya berjaya baca satu juzuk al-Quran, saya akan dapat RM10. Jadi saya begitu bersemangat baca al-Quran sampai 30 juzuk," ujarnya yang akan membaca al-Quran sebagai rutin setiap kali menjelang Ramadan.
Menyentuh tentang karier seninya, pemilik nama sebenar Nursyafiqah Nasratullah Mohd. Nor, 25, dia tidak menghadapi masalah. Selepas sahaja tamat Mentor 5, dia terus disambar KRU Records iaitu syarikat rakaman mentornya, Edry.
"Saya ikat kontrak selama setahun dengan KRU. Alhamdulillah, semua program anjuran KRU saya terlibat," katanya.


Shinta tayang buah dada


SHINTA BACHIR


SHINTA BACHIR terkenal dengan penampilan berani dalam filem-filem yang dibintanginya.
Terbaru, artis berusia 25 tahun ini nekad tampil seksi dengan menunjukkan sebahagian buah dadanya dalam filem terkininya, Mati Muda Di Pelukan Janda.
Shinta mengungkapkan sebelum menerima peranan itu, dia sudah memikirkan secara matang untuk melakukan adegan tersebut.
"Saya akan lakukannya dengan cara yang profesional," tegasnya.
Sebelum ini sempat tersiar khabar, pelakon itu bersetuju untuk tampil seksi kerana menerima bayaran yang mahal. Saat ditanya tentang hal tersebut, Shinta mengaku sudah jatuh hati dengan peranan yang ditawarkan.
"Saya terima peranan itu kerana tertarik dengan wataknya. Saya akan menjadi seorang janda yang nakal. Itu (watak) yang lebih saya utamakan," balas pelakon itu.
Malah dia juga sudah bersiap sedia dengan kontroversi yang bakal dihadapinya nanti. Dia juga berani menanggung impak yang bakal tercetus.
Katanya: "Jika esok nanti ia menjadi kontroversi, saya melihat itu sebagai satu tuntutan kerja saya dan saya melakukannya dengan profesional."



Hadis Ke Tiga Puluh Lima : -


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA


H.R. TERMIZI



Daripada Ali bin Abi Thalib ra ... Rasulullah SAW Bersabda: " Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

3. Zakat dijadikan hutang.

4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

5. Anak derhaka terhadap ibunya.

6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya

7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

14. Muzik banyak dimainkan.

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".





Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah SAW ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

Kaji semula caj enam peratus




KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (gambar) meminta syarikat telekomunikasi (Telco) supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus kepada pengguna produk tambah nilai dan pek permulaan talian prabayar kerana ia dilihat membebankan rakyat.
Najib berkata, keputusan yang diambil sendiri oleh syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak popular selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas daripada pengguna.
Menurutnya, fokus utama ketika ini sepatutnya untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya mengambil keputusan untuk menambah beban itu.
"Saya sudah dapat banyak reaksi dan maklumat balas orang ramai bahawa langkah yang dibuat oleh syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna adalah suatu yang tidak popular dan sukar diterima oleh rakyat.
"Kini rakyat terpaksa menanggung kos perbelanjaan serba-serbi dan ada sesetengah bahan makanan sudah bertambah harga," katanya selepas melancarkan logo baharu Maybank di di sini semalam.
Najib berkata, kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan caj cukai enam peratus berkenaan sebaliknya ia dibuat syarikat telekomunikasi sendiri.

Kempunan rokok sebelum ajal


Wai Keong


KUALA LUMPUR - Episod sedih mengenai kehidupan seorang lelaki kelainan upaya (OKU) yang terpaksa menggunakan tangan untuk bergerak berakhir apabila dia mati selepas tujuh hari dibelasah dengan rotan disyaki oleh orang yang enggan memberinya sebatang rokok.
Ng Wai Keong, 59, atau lebih dikenali sebagai Hong Kong Boy yang hidup merempat sejak rumah keluarganya di Sungai Besi terbakar beberapa tahun lalu, dilaporkan mati di Hospital Kuala Lumpur (HKL) akibat jangkitan paru-paru.
Bagaimanapun, polis masih menunggu laporan lengkap bedah siasat untuk mengetahui punca sebenar kematian mangsa.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, kejadian berlaku pukul 11 pagi 3 September lalu di hadapan sebuah kelab malam di Sungai Besi apabila mangsa dikatakan meminta sebatang rokok daripada seorang lelaki berusia 34 tahun.
Bagaimanapun katanya, suspek yang berada di bawah pengaruh alkohol enggan memberikan rokok tersebut hingga memaksa mangsa mendesaknya beberapa kali.
"Perbuatan mangsa itu telah menimbulkan kemarahan suspek yang terus memukul kepala mangsa hingga pengsan dengan menggunakan rotan yang diambil dari but keretanya. Mangsa kemudian dikejarkan ke HKL untuk rawatan," katanya di sini semalam.


Mati dipeluk teman wanita


RUMAH yang menjadi tempat Muhammad Faizal ditemui mati diruang tamu selepas meminum racun serangga manakala Zuzziana pula parah di Taman Bunga Sejati, Rantau semalam.


SEREMBAN – Kisah cinta bak ‘Romeo dan Juliet’ sepasang kekasih yang sepatutnya mengecapi kebahagiaan berakhir dengan tragedi apabila si lelaki maut manakala teman wanitanya pula parah selepas mereka meminum racun serangga setelah kecewa hubungan itu dihalang keluarga.
Kejadian pukul 8 pagi di sebuah rumah di Taman Bunga Sejati, Rantau dekat sini semalam itu mengakibatkan Muhammad Faizal Raj Abdullah, 28, mati di tempat kejadian manakala Zuzziana Rahmat, 18, pula parah dan dirawat di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ) Seremban di sini.
Difahamkan, Muhammad Faizal yang baru beberapa bulan memeluk Islam berasal dari Nilai manakala Zuzziana berasal dari Sungai Pelek, Selangor.
Pasangan itu ditemui dalam keadaan berpelukan di lantai ruang tamu oleh jiran mereka, Suthir Baba, 26, sebaik dia pulang dari kerja.
Selain bekas minuman berisi sejenis cecair berwarna putih disyaki racun serangga, turut dijumpai dekat pasangan itu ialah sekeping nota yang tertulis mereka berbuat demikian kerana kecewa selepas hubungan cinta dihalang keluarga.
Mengimbau semula kejadian itu, Suthir memberitahu, sebaik sampai di rumah, dia ternampak wanita berkenaan keluar rumah untuk membuka pintu pagar sebelum masuk semula.
Katanya, tidak lama kemudian, dia merasa pelik apabila terdengar bunyi orang bernafas dengan kuat dari dalam rumah mangsa.
“Saya kemudian mengajak beberapa lagi jiran untuk meninjau dan terkejut apabila mendapati wanita itu sudah terbaring di dada Muhammad Faizal. Kedua-duanya sudah kejang dengan mulut masing-masing keluar buih.
“Kami kemudian cuba membawa kedua-dua mangsa ke dalam kereta milik Muhammad Faizal untuk dibawa ke hospital tetapi malang kenderaan itu pula gagal dihidupkan sebelum menghubungi ambulans,” ceritanya di sini semalam.

Khianat awal pagi



TINESH menunjukkan kesan minyak petrol yang disyaki digunakan untuk
membakar motosikal dan kereta di Flat D20, Seberang Jaya, Bukit Mertajam semalam.



BUKIT MERTAJAM – Entah apa motifnya, sebanyak enam motosikal dan sebuah kereta milik penghuni Flat D20 Seberang Jaya di sini musnah disyaki dibakar orang tertentu semalam.
Kejadian pukul 4 pagi itu membabitkan dua buah motosikal jenis Honda EX5, masing-masing satu Honda Wave, Yamaha, Modenas dan sebuah kereta Perodua Kelisa.
Pemilik motosikal, K. Tinesh Kumar, 23, berkata, dia enggan menuduh sesiapa tetapi dapat merasakan ia disebabkan oleh perbuatan khianat pihak tertentu.
“Beberapa hari lalu, saya ada menegur sekumpulan remaja yang bergaduh di sini dan mereka marah hingga hampir bertumbuk pula dengan saya.
“Bagaimanapun, saya tidak pasti pula sama ada mereka ingin membalas dendam dan saya serahkan saja kepada polis untuk menyiasat,” ceritanya yang kerugian hampir RM4,000.
Tambahnya, dia menyedari kejadian itu selepas dikejutkan ibunya yang terdengar bunyi bising.
Menurut Tinesh, sebaik turun, dia dapati motosikalnya hangus dan dia turut menemui satu bekas berisi petrol berhampiran tempat kejadian.

No comments:

Post a Comment