Sunday, January 1, 2012

BIASA REMAJA BERDARAH MUDA..GUNALAH BUDI BICARA...DAH TERJADI..DAH JADI TAKDIR..ADA HIKMAH..TUNGGU JER APA KESANNYA....

Mekanik pengsan

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my

KOTOR...Zulkifli mengutip semula beberapa komponen kereta yang dihanyutkan banjir.
KOTOR...Zulkifli mengutip semula beberapa komponen kereta yang dihanyutkan banjir.
PASIR PUTEH: Terkejut sejurus mendapati tiga kereta pelanggan tenggelam apabila bengkelnya ditenggelami air, seorang mekanik terus rebah akibat serangan penyakit jantung menyebabkan dia dibawa meredah air dengan diletakkan di atas pelampung tayar untuk dibawa mendapat rawatan.
Menceritakan detik cemas dialaminya, Zulkifli Hamad, 47, berkata, dia dikejutkan jiran kira-kira jam 2.30 pagi semalam dan dimaklumkan rumah dan bengkelnya di Kampung Sungai Seligi Sungai Kelong, Bukit Abal, dekat sini, ditenggelami air sedalam satu meter.
Menurutnya, sebaik membuka pintu, dia terkejut melihat kereta Proton Satria, Mazda Astina dan Nissan pelanggan yang dibaik pulih di bengkel depan rumahnya, ditenggelami air separas pinggang.

“Akibat terkejut, saya terus diserang sakit jantung. Dalam kesakitan, tiga jiran kemudian meletakkan saya di atas dua pelampung tayar bagi mengharungi banjir untuk membawa saya ke jalan utama sebelum dikejarkan ke Hospital Tengku Anis (HTA),” katanya.


Zulkifli yang dibenarkan keluar dari wad kecemasan HTA tengah hari semalam berkata, dia kerugian kira-kira RM6,000 apabila tiga kenderaan milik pelanggannya ditenggelami air menyebabkan enjin serta beberapa komponen elektronik lain rosak.


Meraung lihat jasad dua anak

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin, Mohd Husni Mohd Noor dan Idris Sulaiman
am@hmetro.com.my

HANCUR...kenderaan MPV yang dinaiki mangsa.
HANCUR...kenderaan MPV yang dinaiki mangsa.
MANJUNG: “Saya dan isteri hanya mampu meraung bila melihat jasad dua anak kami terbujur kaku berlumuran darah dan ditutup surat khabar,” kata Sulaiman Din, 42, bapa kepada Mohamad Hadi, 17, dan Badrul Isa, 19, yang maut dalam kemalangan meragut tujuh nyawa di sini, malam kelmarin.
Kemalangan berlaku apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) Honda Stream dinaiki 10 orang termasuk dua beradik itu terbabas dan dirempuh sebuah treler membawa gas memasak di Batu 6, Jalan Sitiawan - Lekir, berhampiran kawasan perumahan Taman Kiara, di sini, jam 10.30 malam.

Selain Mohamad Hadi dan Badrul Isa, empat lagi penumpang kenderaan itu yang terbunuh di tempat kejadian ialah Mohamad Kamil Samsuri, 15; Ahmad Faizal Mohd Termizi, 15, Mohamad Shadan Mohd Arshad, 15, dan Muhammad Shafik Redzuan Yusof, 16.
Pemandu, Mohd Hisam Mat Zaki, 22, yang cedera parah di kepala meninggal dunia kira jam 8 pagi semalam di Hospital Seri Manjung (HSM), di sini.

Sulaiman berkata, sejurus tiba di tempat kejadian dia terpaksa memeluk dan menghalang isterinya, Norakmar Osman, 44, daripada menyelak helaian akhbar yang menutupi mayat dua anak mereka kerana tidak sanggup melihat jasad yang tidak lagi sempurna.

“Darah keluar membuak-buak dari kepala anak saya, malah kulit tubuh mereka turut hancur. Saya sendiri tak sanggup melihat mereka selain hanya mampu menangis sehingga jenazah dibawa ke Hospital Seri Manjung (HSM),” katanya.

Kemalangan ngeri itu berlaku ketika semua mangsa baru meraikan sambutan Tahun Baru 2012 di bandar Sitiawan dan dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Batu 15, Lekir.

Tiga lagi penumpang MPV itu hanya cedera ringan manakala pemandu treler terbabit, Abdul Rashid Abdul Aziz, 49, dari Ayer Itam, Pulau Pinang, cedera di kaki dan kini dirawat di HSM.
Menurut Sulaiman, menambahkan lagi kesedihan dia dan isterinya, dua mangsa yang terbunuh dalam kemalangan itu iaitu Mohamad Shadan dan Mohd Hisam ialah anak saudara dan anak angkat mereka.

“Pada petang sebelum kejadian, dua anak saya ada memberitahu ingin ke Sitiawan bagi menyambut tahun baru. Kami memberi kebenaran kerana tidak mahu menghampakan mereka,” katanya.

Bagaimanapun, kata Sulaiman, isterinya menghubungi mereka kira-kira jam 10 malam meminta pulang awal kerana Mohamad Hadi perlu berkumpul di Sitiawan bagi menaiki bas mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kedah.

“Ketika isteri saya telefon, mereka mengatakan sudah bersiap sedia untuk pulang. Itulah kata-kata terakhir yang kami dengar kerana sejam telefon mereka sudah tidak dapat dihubungi,” katanya.


100 siswa merusuh

Oleh Rosman Shamsudin dan Mohd Husni Mohd Noor
am@hmetro.com.my

TAHAN..beberapa penuntut IPS diberkas polis selepas enggan bersurai.
TAHAN..beberapa penuntut IPS diberkas polis selepas enggan bersurai.
PECAH...klinik swasta yang dipecah penunjuk perasaan dalam kejadian, awal pagi semalam.
PECAH...klinik swasta yang dipecah penunjuk perasaan dalam kejadian, awal pagi semalam.
TANJUNG MALIM: Sambutan tahun baru 2012 dicemari keganasan apabila sekumpulan mahasiswa dan mahasiswi yang menganjurkan demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), di sini, awal pagi semalam, bertempur dengan polis selepas ingkar dengan arahan bersurai.
Kumpulan penuntut itu turut bertindak memecah pintu sebuah klinik beramai-ramai dan memaksa doktor bertugas merawat rakan mereka yang cedera.

Kumpulan lebih 100 penuntut dari institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan institut pengajian tinggi swasta (IPTS), mula berkumpul di pintu masuk UPSI, di sini, bermula jam 1 pagi semalam.
Mereka kemudian menggunakan pembesar suara menuntut pihak kerajaan menghapuskan Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (Auku) dan membebaskan penuntut UPSI, Adam Adli, yang ditahan kerana menurunkan bendera bergambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Dataran Menara Dato’ Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), pada 17 Disember lalu.

Sementara itu, 30 mahasiswi pula membuat ‘benteng’ di belakang mahasiswa berkenaan dan enggan berganjak sambil memegang kain rentang berwarna putih.

Keadaan ini memaksa anggota polis daripada Ibu Pejabat Polis Daerah Tanjung Malim mengerahkan kira-kira 80 anggotanya untuk menyuraikan demonstrasi itu.

Namun, keadaan menjadi kian panas apabila peserta demonstrasi mengeluarkan kata-kata kesat dan menuduh pihak Umno menjadi dalang dalam penahanan Adam sebelum bertindak menggoncang pintu pagar UPSI dan cuba memanjatnya.

Mahasiswa mula bertempiaran lari apabila anggota polis cuba menahan mereka selepas gagal dipujuk menyerah diri secara baik.
Kira-kira jam 2.30 pagi suasana menjadi kecoh semula apabila lima mahasiswa dilihat mengangkat rakan mereka, Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Safuan Anang yang pengsan dan sesak nafas selepas bergasak dengan polis.

Mereka yang mendakwa Safuan dipukul polis membawanya ke sebuah klinik swasta berhampiran bagi mendapatkan rawatan.

Menyedari pintu klinik 20 jam berkenaan berkunci, beberapa ahli demonstrasi bertindak ganas memecahkan pintu kaca klinik sebelum memaksa doktor dalam premis memberi rawatan.

Bagaimanapun, doktor bertugas yang ketakutan meminta mangsa dibawa ke Hospital Slim River untuk rawatan.

Keadaan menjadi tenang setengah jam kemudian apabila polis menahan beberapa mahasiswa sebelum dibawa ke balai polis Tanjung Malim untuk tindakan lanjut. Kejadian itu turut diperhatikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Slim, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib dan Adun Behrang, Jamaludin Mohd Radzi, yang kesal dengan tindakan pelajar berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahalan yang dihubungi berkata, 17 penuntut diberkas selepas didapati enggan bersurai walaupun amaran diberikan.

“Semua penuntut itu bagaimanapun akan dibebaskan petang ini (semalam) selepas keterangan mereka diambil.

“Saya ingin jelaskan polis tidak menggunakan sebarang bentuk kekerasan untuk menyuraikan demonstrasi berkenaan walaupun mereka (pelajar) melakukan provokasi,” katanya.

Menurutnya, pelajar ditahan adalah penuntut UPSI, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan beberapa universiti lain.

Antara pemimpin pelajar ditahan, Presiden Aktiviti Mahasiswa Indipenden (Kami), Haziq Abdullah Abdul Aziz, Timbalan Presiden Kami, Khalid Ismath, Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional, Mohd Shahid Mohd Zaini orang kanan Solidariti Mahasiswa Malaysia, Shukri Kamarudin, penuntut UPSI, Adam serta kira-kira 40 lagi mahasiswa dipercayai datang dari luar Tanjung Malim turut diberkas dan dibawa ke balai polis.

 Jangan layan mahasiswa cara 'kebinatangan'
Muhammad Khairul   
KOTA KINABALU, 1 Dis: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah hari ini mengutuk sekerasnya tindakan keganasan terhadap sekumpulan mahasiswa yang menyertai himpunan aman di hadapan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, tindakan kasar terhadap mahasiswa tersebut untuk menyeleraikan mereka sebagai satu tindakan yang bersifat ‘kebinatangan’ dan terkeluar dari norma manusia beragama.

“Tindakan tidak berperikemanusiaan dan lebih kepada kaedah ‘kebinatangan’ dalam menyuraikan kemaraan mahasiswa dan anak muda ini,” katanya.

Menurutnya, polis perlu menghormati peruntukkan yang sedia ada dan tidak sepatutnya dalam keadaan jahil dengan menuruti apa sahaja kehendak parti politik tertentu.

“Jangan jadi budak hingusan kepada Umno BN. Tugas anda menyelamatkan hak rakyat… bukan melindungi pemimpin zalim.

“Berlaku adillah kepada semua pihak,” tegas beliau.

Beliau turut menyifatkan agenda transformasi politik yang dilaungkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hanya politik murahan yang sebenarnya langsung tidak membawa apa-apa pengertian.

“Jangan termasuk dikalangan petanda dan ciri-ciri golongan munafik. Apabila bercakap, tidak menepati apa yang diucapkan.

"Sudah-sudahlah berjanji menggula-gulakan kehidupan rakyat,” ujarnya.

Tambah beliau, insiden yang berlaku terhadap mahasiswa bukan sahaja dirasai golongan itu, malah turut dirasai golongan anak muda seluruh negara.

Dalam insiden malam tadi, kira-kira 17 mahasiswa ditahan dan dua orang cedera parah ketika perhimpunan aman Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim.


Demo UPSI: Siswa cedera, 20 ditahan
Kira-kira 20 aktivis mahasiswa ditahan polis dan seorang cedera dalam perhimpunan prokebebasan akademik di depan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim malam tadi.
Menurut saksi, Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik Muhammad Safwan Anang dibawa ke hospital berdekatan setelah gagal mendapat rawatan di klinik berdekatan.
smm protest in sultan idris university 010112 safwan anangDakwanya, mulut pemimpin mahasiswa itu kelihatan berdarah setelah cuba diredakan polis dalam perhimpunan yang disertai kira-kira 60 itu.
Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dalam Twitter mereka mengesahkan Muhammad Safwan dibawa ke Hospital Tanjung Malim sebelum dipindahkan ke Hospital Slim River.
Pemimpin Pemuda PKR Rozan Asen Mat Rasip -- yang kemudiannya berkumpul bersama NGO yang rapat dengan Pakatan Rakyat -- di balai polis tempat mahasiswa ditahan berkata, beliau difahamkan Muhammad Safwan dalam keadaan serius.
Antara yang ditahan Presiden Kumpulan Aktivis Independen Mahasiswa (KAMI) Haziq Abdullah Abdul Aziz dan aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) Mandeep Singh.
Tangkapan bermula selepas tengah malam sehingga jam 4 pagi tadi.

  • Mazlan Abd Malek · Pengulas Tertinggi · IBKL ( 92 - 94 )
    UPSI......bakal mencipta sejarah....U yg bakal menggegar sejarah politik baru....mrk bakal guru..ingat...guru pencetus kecerdikan masyarakat dalam berpolitik..mahasiswa bakal menjadi barisan hadapan dlm PRU 13.....yakinlah...inilah permulaan...PRU 13 bakal menyaksikan UMN/BN bakal kecundang.......teruskan gerakan kebebasan berpolitik.....wahai Mahasiswa....
    • Abdulhadi Muhamad · Pengulas Tertinggi · Kolej Islam Kelang
      :) assalaamu'alaikum warahmatullah. selamat pagi tahun 2012M, moga dirahmati Allah.
      Perlakuan, percakapan, kerja2 yang mengarut akan ada balasan dari Allah. Yang baik2 akan beroleh pahala. Yang bermanfaat ada kebaikannya. Manakala yang sia2 apatah lagi yang jahat, akan berdosa; sampai masanya terbongkar dan menerima padahnya... .... takkira UMelayu, BHairan, TV3, anggota PDRM dsb atau sesiapa jua.
    • Hantu Maklimah · Univerity of ghost, wembley
      apaaaaaaaaaaa..kami top2 perang...top2 friend......membantah kekawan aljuburi disini...kami tampar ..dan kami ludahhhhhh...puiiiiiiiiiiiiii....puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    • Hantu Maklimah · Univerity of ghost, wembley
      apaaaaaaaaaaa..kami top2 perang...top2 friend......membantah kekawan aljuburi disini...kami tampar ..dan kami ludahhhhhh...puiiiiiiiiiiiiii....puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    sape lah yg nak respek dgn polis mosad malaysia ni... Ingat perisik Yahudi pun duduk dalam Bukit Aman... wakaka... melayu UMNO dah jadi saudara mara Yahudi laknatullah...
    • Elias Siti
      bangsa lain ketawa je tgk polis melayu bantai anak2 melayu.. , dah lah yag kena bantai tu anak2 melayu yang cerdik ..
  • Muhammad Aizat Mohammad Jan · Top Commenter
    Klu budak pengampu Aspirasi yang kena seperti gambar di atas, sah2 kecoh seluruh Malaysia.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Polis oooi polis.
    Macam mana rakyat nak percaya kau lagi.
    Edar risalah kena tangkap.
    Mahasiswa nak mennuntut keadilan kena masuk hospital.
    Siasat di balai polis , mayat di usung keluar.
    Cuma pangkat datuk dai puak umno yang selamat keluar masuk balai polis.
    Reman soasasat pun dihidang dengan makanan istimewa... kua kua kua.
    - Malaysia oooi malaysia.
    Apa sudah jadi? malaysia ini police state kah?
    Rakyat diperintah oleh polis kah? aku masih garu kepala.
    Kua kua kua.
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Happy new year ... penyokong kong bu fenzi
      Selamat tahun baru , semoga kerajaan baru
      新年快乐,新年新政府
      नया साल मुबारक हो, नई सरकार आशा
      해피 뉴 이어, 새 정부에게 희망
      Translate from: Indonesian
      سنة جديدة سعيدة ، ونأمل في الحكومة الجديدة
      สวัสดีปีใหม่หวังว่ารัฐบาลใหม่
      あけましておめでとうございます、新政府を願っています
    • Amran Bin Othman · Top Commenter · Kuantan
      mulai sekarang, aku takkan hormat lagi pada polis. kalau katakan ada rumah pegawai polis yg terbakar, aku akn simbah rumah tu dgn petrol byk2..sekarang aku adalah ANTI-POLIS.all cop are Bastard.
    • Aiman Jumahat · Top Commenter · Marketing Executive at Self-employment (Professional)
      Amran Bin Othman > Pilihan Terhad Saudara. Arahan POLITIK' Mengatasi Segala Nya. AYUH... Tukar!!!
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Amran Bin Othman
      orang umno akan kata .. jangan jangan jangan
      nanti anak kau kena rogol jang lapor polis ..
      Orang umno , cybertroper umno yang cakap . bukan aku cakap .. kua kua kua
    • Taukey Budu · Politeknik kota bharu
      nie bukan Polis Diraja Malaysia... tp POLIS RAJA DI MALAYSIA!!!!
    • Hantu Maklimah · Univerity of ghost, wembley
      apaaaaaaaaaaa..kami top2 perang...top2 friend......membantah kekawan aljuburi disini...kami tampar ..dan kami ludahhhhhh...puiiiiiiiiiiiiii....puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    • Razali Muaz · Top Commenter · Works at Pasir Gudang, Johor, Malaysia
      Amran Bin Othman JANGAN SIMBAH RUMAH AJE SIMBAH DENGAN TUAN RUMAH SEKALI
    • Mohd Sufie · Top Commenter
      keadilan ape yg kau org maksudkn..keadilan utk membebas kan anuar yg nk kena penjara ke..biar dia kena penjara akan aman melaysia, rakyat da muak dgn segala penipuan nuar
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Mohd Sufie, betoi keadilan untuk membebaskan Pak Nuar.. tumbangkan BN UMNO rakyat sudah muak dengan penipuan UMNO..
    • AhMad SyaZwan · Top Commenter · UPSI
      Akik Desa Ape kejadah nye mohd sufie bab nie ngan anwar. ni pasal hak mahasiswa. kalo mahasiswa aspirasi demo sokong kerajaan, orng2 mcm ko nie cium kaki diaorng. x salah benda tu. kalo sebaliknya, ko nk marah. hadui.
    • Mohd Tahir
      Adakah bila pakatan memerintah Polis akan di tiadakan lagi kerana sesiapa yg memerintah Polis akan bertindak yang sama juga demi keamanan dan ketenteraman ramai, jangan emosi sangat, berfikirlah untuk kesejahteraan umum, bukan untuk individu
    • AhMad SyaZwan · Top Commenter · UPSI
      ade nampak ke bdk2 aspirasi kene mcm tu bila berdemo suru timb. Peng Tinggi letak jawatan? aku x nampak plak.
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Taukey Budu
      https://www.facebook.com/photo.php?v=296162413752245
    • Asnal Zahir Asnal · Top Commenter · Sekolah menengah
      AhMad SyaZwan ..ko baca utusan meloya tgk berita tv 3 suku memanglah selama lamanya tak nampak......
    • Piee Move Aero · Intistut Kemahiran Belia Negara Bukit Mertajam
      Amran Bin Othman klu rumah ko kna pecah ke kna rompak ke ko cri siapa???polis jga kn??ckp xserupa bikin....
    • Asnal Zahir Asnal · Top Commenter · Sekolah menengah
      Piee Move Aero ..cari polis polis diraja Malaysia jgn cari polis di raja umno....
    • Mohd Tahir
      Asnal Zahir Asnal - Polis ni untuk keamanan untuk rakyat Malaysia, mereka tidak memehak mana2 parti politik, mereka bertugas mengikut undang2oleh Parleman bukan mereka buat cipta undang2, buka minda anda, siapa juga memerintah mereka tak peduli, yg melanggar undang2 tetap kena tindakan bila cukup bukti, fahamiiii lah mereka dengan berkawan bukan dgn bermusuh
    • Mohd Tahir
      Amran Bin Othman - jangan cepat melatah, perlanggar undang2 je yang anti Polis, adakah juga suka melanggar undang2 ?, carilah tempat yg tidak menggunakan undang2, duduk di hutan Amazon
    • Asnal Zahir Asnal · Top Commenter · Sekolah menengah
      Mohd Tahir ..Polis dah lari drp tanggung jawab utk keamanan negara...disebabkan ketua nya terlibat dgn politik pemerintah...rakyat akan bebaskan tugasan nya sebenar selepas PRU 13...
    • AhMad SyaZwan · Top Commenter · UPSI
      Asnal Zahir Asnal mohd tahir nie yg suka baca benda2 tu... 2 aku tnya dia ade nampak x
    • Amran Bin Othman · Top Commenter · Kuantan
      Mohd Tahir
      takpe..kita tgk bape org yg stuju dgn kamu..buat masa skrg nmpk takde sorang pun lagi.
    • Hen Taq · Top Commenter · University of Alavanka
      AhMad SyaZwan Sebab takde pengaruh dari parti politik, yang berkumpul semalam siap ada puak pembangkang al juburi lagi
    • AhMad SyaZwan · Top Commenter · UPSI
      Hen Taq kalo puak2 aspirasi yg sokong najis razak xpe plak. pelik2.
    • Hen Taq · Top Commenter · University of Alavanka
      AhMad SyaZwan anda faham tak? kerana tiada pengaruh dari parti politik sama ada pembangkang atau pemerintah, sbb tu polis xkacau...pakai otak kalau ada untuk berfikir
    • Zam Shah · Top Commenter · 41 years old
      titik hitam buat UMNO/BN telah bermula, seronoknya sambut tahun baru sbb nak tukar kerajaan baru dah
    • Marcus Lasat · Top Commenter
      Amran Bin Othman saya pun buae begitu
    • Fauzi Othman · Top Commenter · IKMS
      wahai mohd tahir yg dah tua bangka dan banggang,sapa kata bila pakatan ambik alih, malaysia dah tak yah guna khidmat polis????? dahlah tua bodoh plak tu...kecik2 tak nak mampos dah besar bodoh susah nak ajau...kita nak polis yg pegang amanah...polis yg tidak memihak...polis yg ada sifat kasihan belas pada rakyat yg tertindas dan juga polis yg tau buat keja..ade ko paham mohd tahir??? tp aku rasa orang jenieh ko ni payah nak paham dan kalo ko paham pon ko akan buat2 tak paham...daripada ko dok menyibuk komen tak tahu hujung pangkal dalam mk ni lebih baik ko dok kat masjid.ada gak pekdahnya bagi orang2 tua cam ko ni....sedar lah diri tu sikit.rumah dah kata pergi kubur kata mari tp masih terhegeh2 sokong orang yg bertindak zalim....heran...heran...agak2 mati nanti nak telan bendera pokcik??????....
  • Zurani Serikandi Ayah · Top Commenter · Director at Own business
    BUAT APA SAJA SELAGI BERKUASA, TUHAN MENYAKSIKAN, RAKYAT TAHU SIAPA PUNTA ANGKARA, UUUU
  • Ad-Dinnul Marshall Islam · Top Commenter · "YANG MAHA SEGALANYA" at ALLAH RABBUL 'ALAMIN
    Ini dah lebih ni.... Kami dtg x pakai pakaian perang.. Mu POLIS natang pukul ikut sukahati .. Kalau berani mai la lawan atas pentas yg adil. Nampaknya jatuh lagi ranking polis ni kami dah x respect tugas mu utk jaga keamanan tp sbagi pengacau.
    • Aiman Jumahat · Top Commenter · Marketing Executive at Self-employment (Professional)
      ADMI> Kita Tukar Next PRU.
    • Hantu Maklimah · Univerity of ghost, wembley
      apaaaaaaaaaaa..kami top2 perang...top2 friend......membantah kekawan aljuburi disini...kami tampar ..dan kami ludahhhhhh...puiiiiiiiiiiiiii....puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    • Jamil Bin Ismail · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Jgn risau di malaysia tak akan berlaku pertukaran kerajaan kerana mahasiswa macam di luar negara. no way. sebab kerajaan sendiri sudah tahu dan masak perangai ornag melayu. maaf lah kalau bahasa aku kurang enak. ornag melayu ni penakot. bullshit lah kalaua da melayu yg sanggup menumpahkan darah sendiri kerana org lain. so tak payahlah menyalak ke. memekik ke. berdegar degar. malaysians will not change tru malay people.
    • Dresar Klinik · Top Commenter
      Jamil Bin Ismail < Memey laa benar kata2 saudara...Bangsa melayu memey"....merjadikan UMNO sombong dah terus sombong"...
    • Amran Bin Othman · Top Commenter · Kuantan
      Jamil Bin Ismail
      aku sgt stuju dgn kenyataan ko bhwa melayu sgt penakut..bukan suruh buat dosa, cuma suruh jgn sokong golongan zalim je..pemikiran melayu sgt lemah.tidak fikir jauh..sorry to say.
    • Hen Taq · Top Commenter · University of Alavanka
      anak kene rogol, rumah kene pecah masuk, kalau kau kene sontot kat buntut, tolong selesai sendiri yer, jgn panggil polis, tanay sma pokok
    • Hen Taq · Top Commenter · University of Alavanka
      Amran Bin Othman apa yang kerajaan zalim?? ada dorang rotan kau?semua kerajaan dah bagi, Malaysia yang dulunya aman makmur, semenjak aljuburi keluar semua jadi huru hara, tak hormat pemimpin
    • Zam Shah · Top Commenter · 41 years old
      Hantu Maklimah hang ni malulah sikit ngan kata2 tu mcm anak bangsatttttt
    • Branet Yup · Universiti Teknologi Malaysia
      Jamil Bin Ismail excuse me, u jgn fikir semua melayu begitu...
    • Daniel Ho Eng Leong · Top Commenter · Hubei University of Chinese Medicine
      Jamil Bin Ismail
      tidak! org Melayu bukan tak berani,tapi jangan ditindas sangat,seperti masa Anwar dipenjara kat zaman Mamak Kutty,umno/bn hampir kalah,cuma diselamatkan oleh org2 Cina masa tu yg bodoh lagi penakut,belakang si kutty gelentong tu menang,semua organisasi Cina yg buat permintaan pada si pariah tu,semua dipanggil kumunis,padan muka,baru2 ni si kutty pariah ni lagi memuji org2 Cina pernah selamatkan umno/bn lagi,kali ni Cina dah tak makan umpan depa yg berperangai Syaitan lagi...ubah kena ubah sebab enough is enough.....
    • Iskandar Zulkarnain · Top Commenter · Universiti Putrajaya International
      Ad-Dinnul...Polis tu natang! Mulai saat ini semua polis jahat kita akan sebt natang! Natang ni kalu jumpa siaplah kita belasahkan!
    • Iskandar Zulkarnain · Top Commenter · Universiti Putrajaya International
      Jamil Bin Ismail kamu jangan cabar Melayu berani mati seperti mahasiswa yang sudah bangkit ini dan penyokong Bersih 3.0 yang akan dibangkitkan kelak, masa itu kamu di pihak mana? Adakah kamu Melayu mudah lupa ciptaan Umno durhaka dan Umno yang celaka?
  • Keadilan Dun Lui · · Top Commenter
    Kenapa nak menghalang demo sampai adanya kekerasan macam nih..negara ini dah jadi NEGARA KOMUNIS..ayuh hapuskan UMNO pada PRU13 nanti!
  • Insan Kerdil · Top Commenter · MRSM Beseri
    semoga Allah berikan kekuatan untuk terus berjuang..takbir!!!
    • Tengku Utara · · Top Commenter · Works at Hino pilot
      semuga Allah memberi taufik dan hidayah,bukalah pintuhati rakyat malaysia semuga dapat menilai apa yang dilakukan oleh pemerintah Umno terhadap rakyat....amin.
    • Hantu Maklimah · Univerity of ghost, wembley
      apaaaaaaaaaaa..kami top2 perang...top2 friend......membantah kekawan aljuburi disini...kami tampar ..dan kami ludahhhhhh...puiiiiiiiiiiiiii....puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Hantu Maklimah, orang umno kalo mati jadi hantiu, sebab sayangkan harta dan wang ringgit yang tinggal.. merayau-rayau macam hantu maklimah juga..
    • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
      Hantu Maklimah : Hahaha..teruskan lah merepek ko tu...lepas ni keluarga ko pulak kena belasah polis baru ko sedar...
    • Zain Sulaiman · Top Commenter
      Hantu Maklimah sikit2 aljuburi. Ini soal FRU belasa mahasiswa bukan FRU juburi mahasiswa. Kalau nak comment pasal juburi pegi ke column Anuar. Kita nak dengar pedapat rakyat terhadap mahasiswa.
    • Branet Yup · Universiti Teknologi Malaysia
      Hantu Maklimah excuse me, i think MK editor should ban this hantu coz selalu bercakap lucah...by heart i know you are bad person from the bad party.
  • Pak Pedy · · Harvard University
    sezalim2 zionist israel pun x buat mcm ni kat rakyat dia..
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    sayang polis digunakan untuk menutup mulut mahasiswa....sama spt dimesri, tunisia dan libya dahulu....tapi dgn kekuatan rakyat dan mahasiswa akhirnya rejim2 diatas tumbang dan pendera2 rakyat dan perkakas2 mereka sekarang menikus ketakutan atas dosa2 mereka....teruskan perjuangan anda wahai anak2 muda....
  • Azmy Adenan · Northen University of Malaysia
    jangan bermain dengan api...jangan burukkn nama mahasiswa..polis xkan bertindak tanpa sebab....jangan jadi bodoh....tunaikan tangungjawab untuk belajar dahulu...
  • Anthony Dass · SM La Salle Kota Kinabalu
    Kalau setakat I.T. dalam Dunia, kebanyakkannya Remaja, terimalah hakikat bahawa Pemuda akan memutuskan Nasib Omno, bn......
    • Jamil Bin Ismail · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Jgn risau di malaysia tak akan berlaku pertukaran kerajaan kerana mahasiswa macam di luar negara. no way. sebab kerajaan sendiri sudah tahu dan masak perangai ornag melayu. maaf lah kalau bahasa aku kurang enak. ornag melayu ni penakot. bullshit lah kalaua da melayu yg sanggup menumpahkan darah sendiri kerana org lain. so tak payahlah menyalak ke. memekik ke. berdegar degar. malaysians will not change tru malay people.
    • Joe's Jfk · Top Commenter
      Jamil Bin Ismail dasyat lu ni ble tau masa depan haha
    • Abal Moneyadsblog · · Top Commenter
      tunggu anak muda pantang di cabar - jap lagi turunlah semua tu. tunggu.
    

 


7 maut, dua kereta bertembung lori tong gas | Print |
Harakahdaily   
LUMUT, 1 Jan: Tujuh terbunuh dalam kemalangan membabitkan dua kereta dan sebuah treler membawa muatan tong gas memasak LPG di KM6 Jalan Lekir-Teluk Intan dekat Manjung malam tadi.

Dalam tragedi pukul 11.30 malam tadi, enam mangsa maut di tempat kejadian manakala seorang lagi yang mengalami kecederaan parah dan kritikal, maut pada pukul 8 pagi ini di Hospital Seri Manjung di sini.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahalan, turut mengesahkan kejadian lapor Berita Harian.

Turut difahamkan beberapa orang lagi yang turut terbabit dalam kemalangan itu berada dalam keadaan kritikal dan sedang menerima rawatan rapi di hospital Seri Manjung.

Pemandu Trailer Abd Rashid Mohd Hisham, 49, juga cedera.

Berikut adalah senarai tujuh mangsa yang terbunuh:

- Mohd Hisham Mat Zaki, 23,
- Badrul Isa Sulaiman, 20,
- Mohd Hadi Sulaiman, 17,
- Mohd Shafiq Riduan Yusuf, 16,
- Ahmad Faizal Ahmad Termizi, 15,
- Mohd Shadan Mohd Arshad, 15, dan
- Mohd Kamil Tamsuri, 15.

Semua mereka adalah dari Kampung Batu 15 Lekir kecuali Mohd Shafiq dari Kampung Batu 14 Lekir.



Dua beradik lemas sering nyanyi lagu 'Pergi Tak Kembali'
Kanak-kanak dua beradik dan seorang lagi sepupu mereka, yang ditemui mati lemas hari ini, didengar sering menyanyikan lagu "Pergi Tak Kembali' nyanyian Kumpulan Rabadi sejak dua hari lalu.

Mayat Muhammad Amir Fadlilah Ruzai, 11, dan sepupunya, Mohd Saiful Haikal Dahari, 7, ditemui terapung kira-kira 10 km dari tempat kejadian pukul 3 pagi tadi oleh orang awam.
  
Manakala mayat Muhammad Adham Hamiz Ruzai, 8, ditemui kira-kira 500 meter jarak dari tempat sama jam 9 pagi oleh pasukan penyelamat, kata Timbalan Ketua Polis Daerah Gerik DSP Wan Jamil Wan Chik hari ini.

Ketiga-tiga kanak-kanak itu dilaporkan hilang di Sungai Perak berhampiran Kampung Bukit Merikan, Kuala Kenderong, di Gerik dua hari lalu.

Mereka dilaporkan menaiki sebuah bot di tepi Sungai Perak kira kira 50 meter dari rumah mereka pada jam 10 pagi Khamis.

Salah seorang daripada keluarga mangsa membuat laporan polis selepas menyedari ketiga-tiga mereka tidak pulang ke rumah sehingga jam 2.30 petang hari yang sama.

Adibah Mohd Nor, 42, ibu kepada dua adik beradik itu, ketika ditemui berkata, ketiga-tiga mereka memang rapat dan sebelum kejadian mereka didengar sering menyanyikan lagu "Pergi Tak Kembali" nyanyian Kumpulan Rabani sejak dua hari lalu.
  
Semasa kejadian, Adibah pergi ke pekan Gerik membeli buku tulis dan peralatan sekolah mangsa.

Sebaik tiba di rumah diberitahu tentang kehilangan bersama bot yang mereka naiki.

"Saya dan suami Ruzai Kasim, 43 pasrah dengan kejadian ini," katanya dalam nada yang penuh hiba ketika ditemui di rumah mereka.
  
Katanya, kedua-dua anak mereka itu, Muhammad Amir murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaaan (SK) Seri Adika Raja, Gerik dan Muhammad Adham Hamiz, murid Tahun Dua, SK Mahkota Sarik Gerik tidak pandai berenang.

Kedua-dua mereka anak kelima dan keenam daripada lapan adik beradik.

- Bernama
 
 

No comments:

Post a Comment