Tuesday, January 3, 2012

BUKAN DALAM IBADAH KENA MERENDAH DIRI..TIDAK RIAK DLL...DALAM KEHIDUPAN...JUGA BERADA DIJALAN RAYA JUGA JANGAN SOMBONG..RIAK..MENUNJUK2...LEBIH2 TIDAK SABAR DLL...PADAHNYA KITA YANG TERIMA...BILA DAH BERLAKU..KESAL HANYA TINGGAL KESAL..KESAKITAN..CEDERA...RUGI..MATI TERIMALAH ..SEBAB DAH JADI TAKDIR...KENDERAAN TAK SALAH...KITA YANG MEMANDU...KITA MENJAGA KENDERAAN ITU...

Kurung 10 jam

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

LEBAM...kesan dera di belakang badan mangsa.
LEBAM...kesan dera di belakang badan mangsa.
GEORGETOWN: Hanya kerana bermain dompet bapanya, seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun diperlakukan dengan kejam apabila dipukul dan dikurung bapanya di sebuah rumah di Jalan Perak, Jelutong, di sini, awal pagi semalam.
Kanak-kanak malang itu ditinggalkan bersendirian dalam rumah itu hampir 10 jam.
Kejadian itu hanya terbongkar apabila tangisan kanak-kanak itu didengari jiran yang kemudiannya menghubungi polis dan juga Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Jiran berkenaan yang enggan dikenali berkata, dia mendengar tangisan kanak-kanak terbabit yang sesekali turut merayu meminta tolong sejak jam 3 petang hingga 1 pagi, semalam.


“Mengesyaki sesuatu yang buruk berlaku, saya dan beberapa lagi jiran menghubungi polis kerana tangisan kanak-kanak itu tidak berhenti walaupun sudah menjangkau ke awal pagi,” katanya.


Sarapan peluru

Oleh Siti Nadirah Hafidzin
nadirah@hmetro.com

MALANG...anggota polis mengangkat mayat mangsa untuk dibawa ke hospital.
MALANG...anggota polis mengangkat mayat mangsa untuk dibawa ke hospital.
JOHOR BAHRU: Seorang pengurus pengebumian tidak sempat menghidupkan api rokok apabila ditembak hingga mati sejurus selesai bersarapan bersama dua rakan di sebuah kedai kopi di Jalan Nakhoda, Taman Ungku Tun Aminah (Tuta) di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 7.15 pagi itu, mangsa, Ong Chin Loo, 48, bersarapan di kedai kopi kegemaran sebelum didatangi seorang lelaki yang memakai topi keledar separa berpenutup.
Mangsa yang sedang menghidupkan rokok ditembak lebih dua das di bahagian badan dari jarak dekat menyebabkannya terjatuh ke lantai dan mati di tempat kejadian sambil tangannya masih lagi memegang pemetik api.

Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Yatim berkata, suspek dikatakan datang berseorangan menunggang motosikal sebelum meletakkan kenderaannya di belakang kedai kopi itu.


“Mangsa dan dua rakannya duduk dalam kedai sebelum suspek menghampiri mangsa lalu melepaskan beberapa das tembakan.


Derita patah paha

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

SAKIT...Mohamad Hafiz (hadapan) dan Mohamad Fahmi (belakang) terbaring sambil meraung menahan kesakitan.
SAKIT...Mohamad Hafiz (hadapan) dan Mohamad Fahmi (belakang) terbaring sambil meraung menahan kesakitan.
BANTU...anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) tenteramkan  mangsa sebelum dibawa ke hospital.
BANTU...anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) tenteramkan mangsa sebelum dibawa ke hospital.
ALOR GAJAH: “Pemboncengnya melambung melepasi kenderaan sementara penunggangnya melekat di pintu kiri sebelah belakang dengan separuh badannya terperosok dalam cermin kereta yang pecah,” kata Rahmad Azlan, 33, seorang saksi kemalangan di Jalan Baru Solok Duku-Tanjung Bidara, dekat sini, kelmarin.
Kemalangan jam 6.30 petang itu membabitkan motosikal Honda Ex-5 dengan sebuah kereta Perodua Kembara.

Dalam kemalangan itu mangsa, Mohamad Hafiz Shaari, 23, dari kampung Ayer Paabas, dekat sini, cedera parah di muka dan patah paha kiri manakala rakannya Mohamad Fahmi Abdul Wahab, 20, dari Taman Seri Aman, Masjid Tanah turut patah kaki kiri selepas motosikal dinaiki mereka merempuh Perodua Kembara yang melintang jalan.
Sebelum kejadian Mohamad Hafiz yang juga pelajar Kolej Risda, Ayer Paabas, dekat sini, baru selesai berkelah di Pantai Tanjung Bidara ke Masjid Tanah bersama beberapa rakan yang menunggang tiga motosikal lain.

Rahmad berkata, dia yang berada dalam jarak dua kenderaan di belakang mangsa tergamam melihat perlanggaran itu yang berlaku sekelip mata.

Katanya, dia melihat motosikal dinaiki mangsa gagal mengelak kenderaan terbabit yang secara tiba-tiba melintang di tengah jalan dipercayai hendak membelok ke kanan tanpa memberi lampu isyarat kanan.

“Saya memandu tidak jauh di belakang motosikal mangsa bersama tiga motosikal lain di hadapan dan mangsa ketika itu cuba mengejar sebuah motosikal ditunggang rakannya sebelum terbabit kemalangan.

“Selepas memberhentikan kereta di bahu jalan, saya berlari dapatkan penunggang motosikal yang masih melekat dengan kepalanya menembusi cermin pintu sebelah kiri manakala kaki sebelah kiri terlipat dua,” katanya.
Sementara itu, Mohamad Fahmi berkata, ketika tiba di tempat kejadian mereka menyangkakan kereta berkenaan akan terus masuk ke simpang jalan namun meleset apabila pemandunya memperlahankan kenderaannya ketika berada di tengah jalan.

“Rakan saya (Mohamad Hafiz) tidak dapat mengelak ke kanan jalan sebab ada beberapa kenderaan dari arah bertentangan manakala di sebelah kiri pula jalannya tidak rata dan terus merempuh kereta itu,” katanya.

Pemandu kereta, Ghani Abd Wahid, 55, pula berkata dia dalam perjalanan ke rumah seorang rakan berhampiran tempat kejadian sebelum kemalangan.

“Tak tahu nak cakap apa, tengah gemuruh sekarang ini, benda sudah berlaku siapapun tidak dapat menduga cuma saya sangkakan kenderaan dari Tanjung Bidara masih jauh lagi,” katanya.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, mengesahkan menerima laporan kemalangan itu.

No comments:

Post a Comment