Saturday, January 7, 2012

BANYAKLAH SOAL..BANYAK CAKAP...BEGINILAH..BEGITULAH..CAMNILAH..CAMTULAH...LAKSANAKAN HUKUM HUDUD...HUDUD HUKUM ALLAH...YANG SURUH BUKAN MANUSIA TAPI ALLAH YANG BUAT MANUSIA...KENAPA KITA BANYAK SOAL...MATI NANTI JAWABLAH...JANGAN CAKAP BERPUSING2...PATUT FIKIR MACAM MANA NAK LAKSANAKAN....

Datuk gila seks simpan gambar kemaluan cucu



KUALA LUMPUR: Luluh hati seorang ibu selepas mendapat tahu anak perempuannya yang berusia sembilan tahun dicabul bapa mentuanya sejak beberapa hari lalu.
Sumber polis berkata, kejadian itu terbongkar selepas ibu mangsa yang bekerja sebagai eksekutif jualan membawa anaknya untuk membuat pemeriksaan kesihatan di sebuah klinik swasta selepas kanak-kanak itu mengadu sakit perut, kelmarin.

Bagaimanapun, ketika menunggu untuk menerima rawatan, mangsa mula menangis.
“Ketika cuba ditenteramkan, kanak-kanak itu mengadu dicabul datuknya ketika berada di rumah lelaki itu dan terkejut dengan penjelasan itu, ibu mangsa memaksa anaknya itu menceritakan lebih lanjut mengenai tindakan tidak berperikemanusiaan warga emas itu,” katanya.

Sumber berkata, warga emas gila seks itu juga merakam gambar kemaluan cucu perempuannya itu dan disimpan di dalam telefon bimbit selain mengugut kanak-kanak itu untuk tidak menceritakan kejadian itu kepada sesiapa.

Sebagai tindakan susulan, wanita itu membawa anaknya ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk pemeriksaan lanjut dan sebelum membuat laporan di Balai Polis Pantai.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.


Terbakar hidup-hidup kereta terbabas



BUTTERWORTH: Lutut kanan seorang pengurus syarikat bas kilang terkulai manakala cebisan dagingnya melekat pada pintu yang tertanggal selepas kereta dipandunya terbabas dan merempuh tembok konkrit sebelum terbakar di Kilometer 6.2, Jalan Lingkaran Luar Butterworth (BORR) yang menyebabkan dia terbunuh, di sini, semalam.
Kejadian berlaku jam 3.45 petang ketika mangsa yang memandu Perodua Kelisa dalam perjalanan ke tempat kerjanya di bandar ini.

Mangsa dipercayai memandu laju sebelum gagal mengawal kenderaannya sebaik menghampiri susur keluar ke Jalan Bagan Luar lalu merempuh tembok konkrit menyebabkan keretanya berpusing dan terbakar.
Difahamkan, beberapa pengguna yang melalui tempat kejadian cuba membantu mengeluarkan mangsa, namun gagal berikutan dia tersepit di tempat duduk pemandu selain api marak.

Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam, Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Prai Utara, Asisten Superintendan Suhaimi Md Noor berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Seberang Jaya (HSJ) dan sudah dikenalpasti warisnya.


Meronta-ronta sebelum lemas

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin, Wan Asrudi Wan Hasan dan Suraya Roslan
am@hmetro.com.my

KAMPUNG GAJAH: Menyayat hati apabila sepasang suami isteri mati lemas dengan berpelukan dalam kereta Perodua Kelisa mereka yang tenggelam di dalam parit, berhampiran Kampung Raja, di sini, awal pagi semalam.
Lebih menyedihkan apabila kedua-dua mangsa dipercayai meronta-ronta cuba menyelamatkan diri sebelum lemas apabila bahagian dalam kereta mula dimasuki air melalui cermin depan yang pecah.

Mangsa, Mohd Shahrin Ismail, 33, dan isterinya, Norazimah Abdul Aziz, 34, dipercayai terperangkap selama beberapa jam dan hanya ditemui kira-kira jam 6.25 pagi selepas penduduk kampung ternampak bahagian belakang kereta mangsa di dalam parit berkenaan.
Mohd Shahrin bertugas sebagai anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut, manakala isterinya pegawai di Unit Perlindungan Tanaman dan Kuarantin Tumbuhan, Jabatan Pertanian Titi Gantung, dekat sini.

Kedua-dua mangsa yang berkahwin pada 2005 dalam perjalanan pulang ke kediaman kakitangan kerajaan di Lumut selepas menghantar pulang tiga anak mereka ke kampung Norazimah di Felda Gugusan Raja, Jempol, Negeri Sembilan.

Pasangan terbabit yang mempunyai tiga anak kecil mengambil cuti beberapa hari bagi menguruskan persekolahan anak perempuan sulung mereka yang berusia enam tahun, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohd Fakri Che Sulaiman berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila kereta dipandu Mohd Shahrin hilang kawalan sebelum terbabas ke bahu jalan antara laluan Teluk Intan-Bota Kanan.

“Kereta mangsa terus menjunam masuk ke dalam tali parit menyebabkan sebahagian besar kereta itu tenggelam di dalam lumpur.
“Bedah siasat menunjukkan mangsa mati akibat lemas. Tubuh mangsa tidak mengalami sebarang kesan kecederaan serius,” katanya.

Sementara itu, pegawai operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Seri Iskandar, Mohd Sharip Kasim berkata, seramai tujuh anggota dan satu jentera bomba bergegas ke lokasi kejadian sejurus menerima panggilan.

“Selepas kereta ditarik ke tebing, mayat kedua-dua mangsa ditemui dalam keadaan berpelukan. Mayat mangsa kemudian dihantar ke bilik mayat Hospital Changkat Melintang untuk bedah siasat,” katanya.

Jenazah kedua-duanya kemudian dibawa ke Masjid Nur, Pangkalan TLDM Lumut untuk dikafan dan disembahyangkan sebelum dihantar pulang ke Jempol, Negeri Sembilan bagi urusan pengebumian. Bagi Pemangku Leftenan Komander Ismail Noor Abdullah dari Pangkalan TLDM Lumut, kematian Mohd Shahrin satu kehilangan besar dan amat dirasai kerana Allahyarham terkenal sebagai anggota yang warak dan kuat beribadat.


Bekas gengster buka cerita



ALOR SETAR: “Kehidupan saya kini diselubungi ketakutan dan tertekan sejak cuba menjauhkan diri daripada kumpulan ini sebaik mengetahui kegiatan sebenar mereka.”
Begitu kata seorang lelaki mahu dikenali sebagai Rizal, 25, yang menetap di negeri ini apabila mendakwa pernah mengenali dan berkawan rapat dengan beberapa individu yang disyaki turut terbabit dalam kegiatan gengster. Rizal berkata, anggota kumpulan berkenaan pernah dua kali bertindak agresif terhadap dirinya berlaku pada 23 Ogos 2010 apabila cermin tingkap rumah keluarganya dipecahkan.

Dalam kejadian terbaru pada Isnin lalu, katanya, cermin kereta keluarganya juga dipecahkan sekumpulan lelaki menaiki motosikal termasuk bertopi keledar dipercayai sebagai tanda amaran atau ugutan selepas dia cuba menjauhkan diri.
“Akibat itu, adik perempuan saya berusia 12 tahun yang turut menyaksikan kejadian terbabit kini trauma setiap kali mendengar bunyi deruman motosikal ataupun salakan anjing kerana dia akan menangis dan lari bersembunyi di bilik.

“Saya ada membuat laporan di Balai Polis Alor Setar berhubung dua kejadian yang menimpa keluarga kami kerana amat bimbang keselamatan keluarga jika anggota kumpulan terbabit bertindak lebih agresif,” katanya ketika ditemui Harian Metro, di sini, semalam.

Berikutan itu, Rizal turut menyatakan laporan akhbar ini berhubung ‘Salam Gangster’ dilaporkan beberapa hari lalu memang benar kerana dia pernah menyaksikan anggota kumpulan berkenaan menggunakan simbol atau bersalaman cara tertentu.

Menurutnya, anggota kumpulan itu ada mengajarnya teknik berjabat tangan berkenaan.


2 hari lapar wang RM150 dihanyut banjir



PASIR PUTEH: Seorang warga emas terpaksa mengikat perut selama dua hari selepas dibenarkan pulang ke rumahnya di Gong Ara, Kampung Nara, dekat sini, dari pusat pemindahan sementara banjir, Selasa lalu apabila wang simpanannya dihanyutkan dalam banjir kilat, Ahad lalu.
Minah Awang Besar, 69, sedih sebaik mendapati wang disimpannya dalam bungkusan plastik hilang dipercayai dihanyutkan selepas rumahnya dinaiki air ketika dia dan anaknya, Norashaikin Nasir, 39, sedang tidur.

“Terkejut melihat air memenuhi ruang rumah, saya dan anak terus keluar menyelamatkan diri dengan membawa sehelai dua baju tanpa sempat mengambil wang RM150 yang disimpan.
“Apabila pulang ke rumah, Selasa lalu, saya terkejut apabila mendapati wang itu hilang dihanyutkan hingga terpaksa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, kerana ketiadaan wang membeli barangan dapur,” katanya.

Menurutnya, lebih menyedihkan, anaknya yang bekerja buruh dan menerima gaji harian kehabisan wang selepas tidak bekerja kerana hujan.

“Nasib baik, ketika pergi ke Pejabat Kebajikan Masyarakat (JKM) Pasir Puteh, Khamis lalu, saya diberikan pendahuluan wang bantuan berjumlah RM80 yang sepatutnya diterima minggu depan.

“Dengan wang itu, saya membeli satu kilogram beras dan setengah kilogram ikan kembung serta sedikit barangan keperluan dapur lain,” katanya ketika ditemui di Dewan Besar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kamil, di sini, semalam.

Ibu tunggal kepada dua anak itu terharu dan bersyukur sebaik menerima bantuan daripada konvoi Tabung Bencana The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) dan Media Prima (NSTP-Media Prima), semalam, yang turut menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir lain.


SPRM panggil individu ‘penting’ lain



IPOH: Kemelut kes rasuah membabitkan pegawai Jabatan Perhutanan Perak belum lagi selesai apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Perak bakal memanggil beberapa lagi individu ‘penting’ untuk disoal siasat.
Siasatan akan dilakukan bagi mengenal pasti sekiranya masih ada individu yang berkemungkinan turut terbabit dalam kegiatan rasuah dan pecah amanah membabitkan nilai jutaan ringgit itu.

Tindakan diambil susulan penahanan pegawai kanan jabatan berkenaan yang menyembunyikan wang tunai berjumlah RM720,000 dan beberapa buku amanah saham membabitkan pelaburan bernilai RM4 juta di kediamannya di Gerik, awal pagi kelmarin. Susulan penahanan itu, pegawai kanan Jabatan Perhutanan berkenaan ditahan direman tujuh hari bermula semalam bagi siasatan lanjut.
Pengarah SPRM Perak, Nooraziah Abdul Manaf berkata, beberapa kakitangan termasuk pegawai jabatan berkenaan akan disoal siasat dalam membantu usaha pihaknya melakukan siasatan berhubung kes rasuah itu.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan beberapa tangkapan akan dilakukan selepas ini jika semua bukti yang dikemukakan sudah jelas.

“Kami akan memanggil beberapa orang lagi untuk membantu memberi keterangan kes itu,” katanya yang enggan mengulas lanjut ketika dihubungi di sini, semalam. Awal pagi kelmarin sepasukan lebih 10 pegawai SPRM melakukan serbuan mengejut di kediaman pegawai Jabatan Perhutanan itu di Gerik. Hasil pemeriksaan, pegawai SPRM menemui sejumlah wang yang disembunyikan dalam bilik, dapur dan ruang tamu rumahnya, selain disembunyi dalam telekung.

Serbuan itu dilakukan susulan penahanan seorang lagi pegawai kanan Jabatan Perhutanan negeri dan seorang tauke balak oleh SPRM Rabu lalu, bagi membantu siasatan kes kecurian balak bernilai lebih setengah juta ringgit.

Kedua-dua mereka yang berusia 40-an dan 50-an ditahan bagi membantu siasatan berikutan penemuan lebih 300 batang balak yang siap dipotong bernilai kira-kira RM600,000 di kawasan pembalakan di Hutan Kuak Luar, berdekatan Pengkalan Hulu, kira-kira 190 kilometer dari sini.


Jiran tak tahan leteran belasah warga emas

KUALA LIPIS: Perangainya yang sering berleter setiap kali melihat orang melalui depan rumahnya membawa padah kepada seorang wanita warga emas apabila dibelasah oleh jirannya menyebabkan hidungnya patah selain cedera di kepala dan dada dalam kejadian di Kampung Tanjung, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 7.15 malam itu, wanita berusia 65 tahun itu dikatakan dibelasah seorang pelajar kolej berusia 18 tahun yang juga jirannya mengakibatkan hidung mangsa berdarah dan remaja yang gagal mengawal kemarahannya turut memijak dada dan kepala mangsa sebaik dia terjatuh akibat tidak tahan ditumbuk.

Difahamkan, mangsa sering memarahi remaja terbabit yang perlu melalui depan rumahnya setiap kali mahu ke jalan besar dan wanita berkenaan dipercayai tidak suka dengan bunyi bising motosikal remaja berkenaan yang tinggal kira-kira 100 meter dari rumahnya.
Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan, berkata remaja terbabit dikatakan tidak tahan mendengar leteran mangsa setiap kali melalui depan rumah warga emas itu.

Menurutnya, remaja berkenaan kemudian menghampiri mangsa dan memarahinya sambil mempersoalkan tindakan wanita itu yang didakwa turut menghina keluarganya.

Katanya, siasatan awal mendapati remaja itu tidak dapat menahan kemarahan kerana dihina sebelum terus menumbuk hidung mangsa beberapa kali hingga warga emas itu tersungkur.

“Tidak cukup dengan itu, dia memijak dada dan kepala mangsa beberapa kali sebelum perkelahian itu dileraikan suami mangsa berusia 75 tahun serta seorang anak perempuannya berusia 30 tahun.

“Remaja terbabit kemudian beredar dari tempat kejadian sebelum mangsa dibantu anak perempuannya dihantar ke Hospital Kuala Lipis (HKL) untuk rawatan akibat patah hidung dan cedera di kepala serta dada,” katanya di sini, semalam.


Belasah bekas isteri guna lampu kalimantang



KUALA LUMPUR: Seorang lelaki sanggup membelasah bekas isterinya malah, membaling lampu kalimantang gara-gara cemburu wanita terbabit menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, wanita terbabit berusia 34 tahun datang ke rumah bekas suaminya di sebuah pangsapuri di Bandar Baru Sentul untuk mengambil anak dan menghantarnya ke sekolah.

Menurut sumber, mangsa yang tiba di rumah itu terkejut apabila tiba-tiba bekas suaminya mengamuk dan menendangnya sehingga terjatuh sebelum memukul beberapa kali.
“Terkejut dengan tindakan itu, mangsa meminta penjelasan sebelum mengetahui puncanya disebabkan perasaan cemburu bekas suami yang mengetahui hubungannya dengan orang lain.

“Mangsa menjelaskan hubungan antara mereka sudah berakhir dan lelaki itu tidak mempunyai hak untuk mencampuri urusannya. Malah, tanpa berlengah mangsa terus mengambil anak dan menuju ke lif,” katanya.

Sumber berkata, tindakan itu menyebabkan bekas suami mangsa itu yang masih tidak berpuas hati mengambil lampu kalimantang yang berada di luar rumah sebelum mengejar dan membalingnya hingga terkena badan mangsa.

“Terkejut dengan tindakan itu, mangsa bersama anak terus melarikan diri sebelum membuat laporan di Balai Polis Sentul,” katanya.


Remaja, ibu dicekup

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

SIBU: Polis yakin siasatan ke atas kes pembunuhan kejam empat sekeluarga di sebuah rumah di Jalan RTM, di sini, pada 3 Januari lalu, selesai berikutan penahanan pasangan ‘anak-beranak’ yang juga jiran keluarga malang berkenaan, kelmarin.
Seorang remaja 17 tahun ditahan 10.30 malam, manakala ibunya 44 tahun ditahan dua jam kemudian, di rumah mereka selepas polis menemui bukti kukuh bagi mensabitkan mereka dengan pembunuhan empat sekeluarga terbabit.

Difahamkan, pada hari kejadian remaja yang bekerja sebagai kelindan lori itu dipercayai menceroboh rumah keluarga terbabit melalui bumbung rumah teres dua tingkat berkenaan sebelum membunuh mangsanya seorang demi seorang.
Timbalan Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Law Hong Soon berkata, dengan penahanan dua beranak terbabit, polis menyifatkan kes pembunuhan empat sekeluarga terbabit sudah selesai.

“Untuk makluman, kes berlaku pada Selasa lalu, diselesaikan. Suspek dikenal pasti dan kini dalam tahanan kami.

“Sekarang kami menyiasat bagi mendapatkan keterangan diperlukan menyelesaikan kes serta mengemas kini kertas siasatan sebelum dirujuk ke Mahkamah Persekutuan bagi mendapatkan arahan selanjutnya,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Sibu, di sini, semalam. Mengulas lanjut, beliau berkata, polis sudah mendapat kebenaran mahkamah bagi menahan reman kedua-dua suspek bagi tempoh tujuh hari.

Dalam kejadian Selasa lalu, empat sekeluarga termasuk dua kanak-kanak ditemui mati bergelimpangan, masing-masing di dapur dan bilik tidur dengan tiga daripada mereka didapati pecah di kepala dan kesan kelar di leher.

Ketika kejadian, keluarga malang terbabit dikatakan baru bangun tidur sebelum diserang dengan objek tajam dan tumpul.
Mangsa yang maut, seorang ahli perniagaan, Ling Tong Hock, 36, dua anaknya iaitu Amy Ling Zi Ju, 7; David Lung Chei Qi, 10, serta ibunya, Leong Nyuk Lan, 76.

Seorang lagi anak Tong Hock, Kelvin Ling Chei You, 8, terselamat dan masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Umum Sarawak (HUS) akibat parah di kepala.

Law berkata, pada masa sama, siasatan polis mendapati kedua-dua suspek tidak memiliki rekod jenayah dan polis akan menjalankan ujian air kencing ke atas mereka.

“Pada masa sama, wanita berusia 28 tahun yang juga isteri ahli perniagaan dibebaskan selepas dia tiada kaitan dengan kejadian ini. Apa yang pasti, polis turut menemui kesan ceroboh pada rumah mangsa sebelum kejadian itu berlaku,” katanya sambil meminta semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi mengenai kejadian itu.


Menangani buang bayi

Oleh Ahmad Saufi Mansor

WAJAH comel seorang kanak-kanak perempuan yang ditinggalkan bapanya di tepi bilik air sebuah kompleks membeli-belah di Melaka, November tahun lalu pasti masih menggamit memori golongan wanita terutama si ibu.
Sudah tentu fikiran mereka terbayang mengapa seorang bapa tergamak membiarkan anaknya tinggal seorang diri sekali gus menimbulkan tanda tanya di mana kewarasan dan nilai kemanusiaan kita? Raut wajah kanak-kanak itu, Sofea atau nama sebenar, Anna Hii kelihatan bersahaja, tetapi yang menghairankan mengapa dia ditinggalkan sedemikian rupa atau ada kisah di sebaliknya? Maka, timbul persoalan, adakah apa yang berlaku itu menjadi salah satu kaedah melepaskan tanggungjawab sebagai penjaga atau ‘membuang anak’ dengan cara terhormat.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye dipetik berkata, ini adalah kali pertama beliau dimaklumkan mengenai kes seumpama itu membabitkan kanak-kanak yang dibuang.
Beliau melihat kemungkinan besar perkara itu dilakukan sendiri ibu bapa kanak-kanak terbabit berdasarkan modus operandi serta maklumat awal diterima.

“Walaupun kanak-kanak menjangkau usia setahun dan bukan lagi bayi, ia tergolong dalam kategori kes buang bayi atau kanak-kanak yang boleh dikenakan hukuman serius,” katanya.

Ini adalah sekelumit kisah yang ada hubung kait dengan masalah sosial yang kian parah di kalangan masyarakat dan tindakan segera perlu dilakukan bagi membendung daripada menjadi tidak terkawal.

Justeru, langkah pihak berkuasa menetapkan kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan antara tindakan terbaik mengatasi gejala berkenaan yang turut membabitkan pelajar sekolah.

Ini berikutan berita 73 kes buang bayi termasuk yang dibunuh kejam dicatatkan di seluruh negara sepanjang lapan bulan pertama tahun lalu.
Jumlah itu menjadikan 571 kes pembuangan serta 'pembunuhan bayi' direkodkan di seluruh negara bagi tempoh lima tahun lalu dengan 318 bayi disahkan mati, manakala 253 pula ditemui masih hidup.

Perangkaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu turut termasuk kes seorang bayi perempuan mati dikelar dengan kejam di asrama sebuah sekolah di Betong, Sarawak akibat hubungan terlarang si ibu berusia 16 tahun dan teman lelakinya.

Malah, kejadian seorang bayi perempuan ditemui mati dalam longkang selepas dicampak dari tingkat dua flat di Selayang, Kuala Lumpur juga menjadi bualan.

Sebagai insan yang dikurniakan Allah akal untuk berfikir dan membuat keputusan, kita kadang kala bertanya mengapa perkara ini boleh berlaku, apakah ‘jahiliyah moden’ masih bersarang dalam hati masyarakat kita? Kadang kala kita patut memuji sikap haiwan yang dianggap liar dan tidak mempunyai pemikiran, tetapi masih sayangkan anak dan sanggup menggadai nyawa jika menghadapi bahaya atau terancam.

Memang mengharukan kerana bayi yang tidak berdosa, dilahirkan seperti kapas putih menjadi mangsa manusia berhati binatang yang sanggup memperlakukan perbuatan ganas atas dorongan nafsu syaitan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin dipetik berkata, daripada 73 kes buang bayi sehingga Ogos tahun lalu, seramai 44 bayi ditemui mati, manakala 29 masih hidup.

Katanya, daripada jumlah itu, 26 daripadanya adalah lelaki, 30 perempuan selain 17 lagi tidak dapat dikenal pasti jantinanya kerana sudah reput.

“Siasatan kes ini dijalankan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan atau Seksyen 307 kanun sama iaitu cubaan membunuh, namun usaha membendung gejala itu daripada terus berlaku perlu membabitkan pelbagai pihak “Paling penting peranan ibu bapa dalam mengukuhkan institusi kekeluargaan selain menjadi contoh terbaik kepada anak-anak. Mereka juga perlu mengawal pergaulan anak-anak bagi memastikan tidak terbabit dengan seks bebas.

“Selain itu, penyebaran filem pornografi turut menjadi punca aktiviti seks bebas ini terus menular di dalam masyarakat,” katanya.

Baru-baru ini, di sidang Parlimen, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Heng Seai Kie memaklumkan terdapat 152,182 anak luar nikah atau anak tak sah taraf direkodkan antara 2008 dan 2010.

Menurutnya, statistik Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan Sabah mencatatkan kelahiran anak tak sah taraf tertinggi iaitu 41,490 orang, diikuti Selangor (18,983), Sarawak (17,570), Johor (16,298) dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (12,095).

Katanya, berdasarkan kajian kes, antara punca berlaku keadaan itu termasuk pengaruh rakan sebaya, rela melakukan hubungan seks tanpa paksaan dan tidak mempunyai pengetahuan berhubung kesihatan reproduktif dan seksual.

“Punca lain adalah kurangnya perhatian ibu bapa, menonton video dan laman web lucah, kurang didikan agama, perasaan ingin mencuba dan diperkosa saudara sendiri,” katanya.

Situasi menakutkan ini mungkin disebabkan masyarakat kita hilang adab dan budaya ketimuran, tipis didikan agama akibat momokan pengaruh Barat sekali gus bergelumang dengan naluri seksual yang tinggi.

Musibahnya, ia membawa kepada kehancuran golongan generasi muda yang menjadi harapan memimpin negara suatu hari nanti.

Secara sedar atau tidak, sesuatu yang drastik dan positif selain penguat kuasaan undang-undang lebih tegas perlu dilakukan sebelum kerosakan serta keruntuhan akhlak di kalangan masyarakat menjadi lebih parah.

Pada masa sama, setiap lapisan masyarakat perlu memainkan peranan masing-masing bagi memastikan gejala negatif ini mampu ditangani secara baik.

Apa yang penting, setiap ibu bapa perlu mengawasi pergerakan anak mereka dengan memberi didikan dan bimbingan agama secukupnya, bukan ditaburkan dengan nilai kehidupan longgar dan songsang.

Penulis Ketua Biro Kedah/Perlis

No comments:

Post a Comment