Friday, January 6, 2012

SEMUA INGINKAN KEMEWAHAN@KEKAYAAN...CARILAH DENGAN JALAN YANG HALAL...JIKA BEROLEH KEKAYAAN GUNALAH KEJALAN ALLAH...ITU TANDA2 KITA MENSYUKURI NIKMAT ALLAH SWT...JANGAN KAYA TAPI KEDEKUT SERTA TAK SUMBANG KEJALAN ALLAH..KERETA MELAUT BESAR...HARGA RIBUAN@JUTAAN RINGGIT...TAPI TAK PERNAH PI SURAU ATAU MASJID DENGAR PENGAJIAN@MENADAH KITAB..TAPI GUNA UNTUK MENUNJUK2 KEMEWAHAN...DAH TABIAT RAJIN SOLAT TAPI MALAS MENUNTUT ILMU....DUA2 MALAS LAGI TERUK...

Kak Wok mati dibunuh kejam

KLANG – Hajat seorang wanita warga emas untuk menunaikan umrah buat kali pertama tahun ini tidak kesampaian apabila dia ditemui mati dibunuh dengan kejam di rumahnya di sini kelmarin.
Rahimah Mohd. Noh yang berusia 74 tahun dan tidak pernah berkahwin menemui ajal dengan lehernya dijerut rantai emas dipercayai miliknya sendiri.
Wanita malang itu dipercayai menjadi mangsa pembunuhan kejam seorang suspek yang menyamunnya pada waktu siang sebelum mayat mangsa ditemui pada pukul 10 malam.
Siasatan polis turut mendapati kepala wanita malang itu dihentak ke lantai sehingga mengakibatkan mangsa mati dalam kejadian di rumahnya di Jalan Wan Hassan, Kapar di sini.
Mangsa yang tinggal bersendirian turut kehilangan seutas rantai emas dan sebentuk cincin yang dipakainya dipercayai dilarikan penjenayah.
Ketua Polis Dearah Klang Utara, Suprintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, kejadian disedari oleh beberapa adik-beradik Rahimah yang tinggal berdekatan rumah mereka apabila pelik melihat kediaman mangsa gelap.
Menurutnya, mereka kemudian berusaha mencari mangsa di surau berdekatan yang sering dikunjungi si mati namun arwah didapati tiada dan mereka mengambil keputusan untuk kembali semula ke lokasi kejadian.
"Setelah pintu rumah dibuka, mereka yang mencari mangsa di dalam rumah tersebut terkejut apabila menemui mangsa telah dibaluti dengan kain tebal di dalam sebuah bilik.
"Mangsa yang mengalami cedera di muka dipercayai akibat dihentak ke lantai didapati sudah tidak bernyawa lagi dan laporan polis terus dibuat," katanya ketika dihubungi di sini semalam.


Wanita nyaris maut ditikam duda


ANGGOTA polis menahan suspek ketika dia dihantar ke Hospital Melaka untuk dirawat selepas mengelar betisnya sebaik menikam Norliza.


MELAKA – Perasaan cemburu dan tidak puas hati yang meluap-luap terhadap kekasihnya yang mahu memutuskan hubungan mendorong seorang duda anak satu bertindak menikam perut wanita itu sebelum dia ditahan setengah jam selepas melakukan perbuatan itu kelmarin.
Kejadian pukul 10 malam di belakang sebuah restoran makanan segera di Lebuh Ayer Keroh di sini itu menyebabkan pekerja premis berkenaan, Norliza Alismadi, 22, nyaris kehilangan nyawa sebelum diselamatkan oleh rakan sekerjanya yang bergegas membawanya ke Hospital Melaka di sini.
Difahamkan, Norliza ingin memutuskan hubungan yang terjalin sejak lapan bulan lalu selepas tidak tahan dengan sikap suspek yang tidak bekerja selain mangsa dipaksa membayar ansuran bulanan sebanyak RM420 ke atas kereta suspek jenis Perodua Viva.
Sebelum menikam mangsa, suspek yang naik hantu sempat memarahi kekasihnya itu dengan mengatakan orang lain tidak akan dapat memiliki mangsa jika cintanya ditolak.
Mengimbau semula kejadian itu, Norliza memberitahu, sebelum kejadian, dia dan suspek bertemu di belakang tempat kerjanya untuk memulangkan motosikal jenis Yamaha milik lelaki itu selain bertanya mengenai telefon bimbitnya yang diambil duda berkenaan.
Katanya, tanpa diduga, suspek terus bertanya sama ada dia mahu lagi meneruskan hubungan atau memutuskannya.
“Sebaik saya jawab hendak putus dan sempat menasihatinya supaya mencari wanita lain, dia terus memarahi saya dan mengeluarkan sebilah pisau dari dalam bajunya lalu menikam perut saya.
“Suspek cuba pula mengelar leher saya namun dapat dielak. Dia yang tidak berpuas hati kemudian menendang dan menikam perut saya sekali lagi menyebabkan saya terduduk sebelum dia melarikan diri dengan menunggang motosikal yang saya bawa itu,” katanya ketika ditemui.


Pekerja maut pemampat peti sejuk meletup



Seorang anggota polis memeriksa kedai besi buruk yang meletup dan mengorbankan seorang pekerjanya di Kampung Bukit Lanchong, Putra Heights, Subang Jaya semalam.



SUBANG JAYA - Seorang warga India terbunuh manakala dua rakan senegaranya cedera parah apabila pemampat sebuah peti sejuk di sebuah premis mengumpul besi buruk di Kampung Bukit Lanchong, Putra Heights di sini meletup secara tiba-tiba semalam.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, Ganesan Selvakumar, 25, yang putus tangan kiri dan cedera parah di muka dan badan mati di tempat kejadian.
Dua lagi rakan mangsa, Thiruvattachelvam Ayyachamy, 28, dan Marimuthu Chinnathambi, 37, cedera parah dan dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang.
Menurut beliau, kejadian pada pukul 8.45 pagi itu berlaku ketika Ganesan mengetuk pemampat peti sejuk manakala dua rakannya yang berada tidak jauh dari Ganesan mengetuk beberapa barangan besi lain.
"Ketika pemampat peti sejuk diketuk Ganesan, barang itu tiba-tiba meletup menyebabkan mangsa tercampak beberapa meter dengan tangan kirinya terputus," kata beliau di sini semalam.


Jeritan empat lelaki berapi

JERTEH – Bagaikan aksi lagak ngeri apabila empat lelaki yang hampir seluruh badan mereka terbakar berlari sambil menjerit kesakitan selepas badan mereka terbakar disambar api daripada sebuah belon gas yang meletup di tapak Karnival Jalur Lebar 1Malaysia di Jerteh Souq di sini malam kelmarin.
Empat mangsa itu ialah Mohamad Hanif, 17, Yap Chi Keong, 30, Kalidasan, 23, dan Mohd. Nor Jusoh, 55. Mohamad, Chi Keong dan Kalidasan merupakan pekerja kontraktor yang melakukan kerja-kerja di tapak karnival yang sepatutnya berlangsung semalam.
Seorang lagi mangsa, Mohd. Nor dari Kampung Lampu, Kuala Besut kebetulan berada di tempat kejadian ketika belon itu pecah.
Kontraktor di tapak karnival terbabit, Kenny Soo berkata, kejadian tersebut berlaku pukul 9.15 malam ketika Mohamad dan Kalidasan sedang mengisi gas hidrogen ke dalam belon itu manakala Chi Keong dan Mohd. Nor, melihat belon tersebut.
“Entah macam mana, belon tersebut tiba-tiba meletup mengakibatkan tiga pekerja itu dan seorang penduduk di situ disambar api,” kata Kenny ketika ditemui di sini semalam.
Menurut beliau, mangsa-mangsa yang disambar api hampir seluruh badan dan kepala berlari beberapa meter dari tempat kejadian sebelum dibantu orang ramai dan dihantar ke Hospital Daerah Besut.
Kesemua mangsa kemudian dipindahkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian (HUSM) di Kelantan.


Pemuda ditemui mati dengan gitar di sisi badan

KUANTAN - Seorang pemuda ditemui mati dengan muka berbalut plastik manakala sebuah gitar berada di sisi badannya di sebuah resort di Pantai Batu Hitam, Beserah di sini kelmarin.
Mayat Kok Kah Leong, 28, dari Taman Pandan Perdana, Kuala Lumpur ditemui pada pukul 5 petang oleh pengusaha resort yang hanya mahu dikenali sebagai Wong selepas curiga apabila mangsa tidak mendaftar keluar kelmarin.
Menurut Wong, dia terpaksa menggunakan kunci pendua untuk membuka bilik disewa mangsa selepas mangsa tidak mendaftar keluar pada pukul 12 tengah hari kelmarin selepas mendaftar masuk pada 4 Januari lalu.
"Sebaik pintu bilik dibuka menggunakan kunci pendua, saya terkejut mendapati mangsa terbaring dengan kepala diserkup plastik manakala terdapat satu tiub disambung ke satu tong kecil dipercayai mengandungi gas helium," kata Wong.
Gas helium kebiasaannya digunakan untuk menerbangkan belon panas.
Wong memberitahu, mangsa juga ada meninggalkan sekeping nota ditujukan kepada ibu bapanya dengan antara isi kandungannya adalah meluahkan dia keletihan dengan semua perkara yang dilaluinya dan mahu berehat dengan aman.


Jualan BMW atasi Mercedes di AS



GAMBAR menunjukkan kereta BMW yang kesejuta dikeluarkan di sebuah kilang pengeluar kenderaan itu di Leipzig, Jerman pada 9 Disember lalu.



CHICAGO, Amerika Syarikat (AS) - Pengeluar kereta Jerman, BMW mencipta kejutan kelmarin dengan mengatasi saingan terdekatnya, Mercedes-Benz untuk menduduki tempat teratas jenama kereta mewah paling laris pada tahun 2011 di AS.
Perkembangan di luar dugaan tersebut berlaku selepas penerbitan automotif AS, Autodata mengisytiharkan Mercedes juara kategori berkenaan pada Rabu lepas berdasarkan "data daripada sumber industri yang boleh dipercayai" ekoran tidak memperoleh laporan statistik terbabit daripada kedua-dua pengeluar BMW dan Mercedes.
"Saya memiliki keyakinan penuh bahawa tahun 2012 akan menjadi lebih baik terutamanya apabila kereta BMW 3 Series baharu tiba di AS pada Februari depan disusuli model-model baharu yang lain beberapa bulan kemudian," kata Ketua Pegawai Eksekutif BMW bagi rantau Amerika Utara, Ludwig Willisch dalam satu kenyataan.
Mercedes mendahului BMW pada November tahun lalu dengan pelancaran kereta sedan C-Class baharu untuk tahun 2012. Mercedes pada mulanya dijangka mengekalkan kedudukan teratas tersebut sehingga akhir tahun 2011.
Namun, BMW memintas Mercedes untuk menduduki tempat pertama dengan kelebihan cuma 2,600 buah kenderaan pada bulan berikutnya.
Dalam laporan kelmarin, BMW menyatakan jualan kenderaannya di AS sepanjang tahun 2011 meningkat kepada 247,907 buah kenderaan.
Mercedes pula melaporkan ia mencatat 13.3 peratus kenaikan jualan apabila menjual sebanyak 245,231 buah kenderaan di AS untuk tahun sama.
Mengekori di belakang dua jenama Jerman itu untuk berada di tempat ketiga adalah jenama Lexus keluaran Toyota yang sebelum ini mengungguli kategori tersebut selama 11 tahun berturut-turut.
Namun, jualan kereta Lexus terjejas pada tahun lalu akibat bencana gempa bumi kuat dan tsunami yang melanda timur laut Jepun pada 11 Mac tahun lalu. - AFP


Pelajar kejuruteraan Indonesia hasil kereta di bengkel



SEORANG pelajar jurutera menunjukkan enjin kereta Kiat Esemka di Solo, Jawa Tengah semalam.



SOLO - Kereta prototaip buatan pelajar-pelajar kejuruteraan Indonesia telah mendapat sambutan menggalakkan daripada beberapa pegawai kanan pentadbiran negara ini yang mahu membelinya.
"Sepuluh buah kereta Kiat Esemka dihasilkan di bengkel Kiat Motor di bandar ini," kata pemilik bengkel tersebut, Sukiyat.
Model pertama dikeluarkan pada 2009 tetapi laporan media menyatakan Datuk Bandar Solo, Joko Widodo telah membeli sebuah kereta tersebut untuk kegunaan pejabat.
Beberapa pegawai lagi mula menunjukkan minat untuk membeli kereta tersebut yang dibina untuk lapan tempat duduk dan empat tempat duduk.
Kereta tersebut mendapat pujian Presiden Susilo bambang Yudhoyono.
Menurut Sukiyat: "Buat masa ini, ia mengambil masa dua hingga tiga bulan untuk menghasilkan sebuah kereta."
Sebanyak 80 peratus komponen kereta itu dibuat di Indonesia dan kos pengeluaran pada skala kecil ialah di antara AS$8,200 (RM25,797) hingga AS$10,400 (RM32,718).
Kereta itu dikeluarkan sebagai satu latihan untuk pelajar sekolah tinggi vokasional dan bengkel itu belum bersedia untuk membuat pengeluaran pada skala besar-besaran. - AFP

No comments:

Post a Comment