Wednesday, January 4, 2012

KEBAIKAN BOLEH DILIHAT DIDUNIA BEGITU JUGA KEJAHATAN...AMALAN YANG BENAR SYURGA BALASANNYA...KEJAHATAN TIADA TAUBAT YANG BENAR NERAKA TEMPATNYA....

Kereta curi ditanam dalam tanah



SEORANG anggota polis melihat rangka kereta yang ditanam di belakang rumah di Kampung La, Besut semalam.



KUALA TERENGGANU – Taktik terbaharu sindiket curi kenderaan yang melupuskan rangka kereta dengan menanamnya di dalam tanah berjaya dikesan pihak polis.
Kegiatan tersebut terbongkar selepas polis menyerbu sebuah rumah di Kampung La, Hulu Besut, Besut kira-kira pukul 6.30 petang kelmarin dan menemui rangka kereta ditanam di belakang rumah berkenaan.
Bagaimanapun, jenis kereta yang dipercayai dicuri itu masih belum diketahui.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manorahan berkata, taktik itu terbongkar susulan penahanan seorang penagih dadah pada 27 Disember lalu di depan sebuah rumah di kampung itu.


903.2 kilogram syabu RM630 juta dirampas



ZAINUL ABIDIN (dua dari kanan) menunjukkan sebahagian pil syabu bernilai RM630 juta yang dirampas daripada empat lelaki pada sidang akhbar di Sepang semalam.



SEPANG - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya merampas lima juta pil syabu bernilai RM630 juta jika diproses semula Sabtu lalu.
Penolong Ketua Pengarah Kastam (Bahagian Penguatkuasaan), Datuk Zainul Abidin Taib berkata, rampasan tersebut dilakukan di susur keluar tol Bukit Tagar, lebuh raya PLUS, menghala ke utara dari Klang, kira-kira pukul 8.30 malam.
"Pil seberat 903.2 kilogram yang boleh menghasilkan lebih 80 juta pil sekiranya diproses semula, berjaya dirampas dalam satu operasi yang dilakukan empat hari lalu oleh JKDM dan PDRM.
"Dua lelaki iaitu warga Singapura dan Taiwan serta dua lelaki warga tempatan yang berusia di antara 40 dan 50 tahun turut ditahan," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Dibunuh lepas hantar isteri bekerja



PEGAWAI polis menjalankan siasatan di tempat Achmat Rizal yang mati dibunuh di Pasar Datuk Keramat, Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Seorang lelaki sempat menjalankan tanggungjawab terakhir sebagai suami dengan menghantar isteri tercinta ke tempat kerja sebelum dia menemui ajal apabila ditikam sampai mati di Lorong Keramat 7 berhampiran Pasar Datuk Keramat di sini semalam.
Kejadian pukul 7.30 pagi itu menyebabkan lelaki Indonesia, Achmat Rizal, 40, mati di tempat kejadian akibat ditikam sebanyak dua kali di perut dan belakang badan.
Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa menghantar isterinya yang mendapat taraf penduduk tetap (PR) ke pasar tersebut dengan berjalan kaki.


Hero selamat 10 penumpang bas



Inilah salah sebuah bas syarikat Town Bus Services Sdn. Bhd. yang dipandu D. Laganathan yang terbakar di Lebuh AMJ berdekatan Medan Selera Semabok, Melaka semalam.



MELAKA – Seorang penunggang motosikal bagaikan seorang ‘hero’ apabila dia tanpa menghiraukan keselamatan diri memecut motosikalnya bagi menyelamatkan nyawa penumpang dan pemandu sebuah bas henti-henti yang sedang terbakar di Lebuh AMJ berhampiran Semabok di sini semalam.
Tindakan berani Zulkifli Abd. Latip (gambar kecil), 48, ternyata berbaloi apabila pemandu bas tersebut dan semua 10 penumpang warga asing terselamat daripada mati terbakar dalam bas itu.
Kejadian pada pukul 12.25 tengah hari itu disedari oleh Zulkifli apabila dia ternampak enjin bas henti-henti milik Syarikat Town Bus Services Sdn. Bhd. yang dalam perjalanan dari Ujong Pasir ke Melaka Sentral melalui Lebuh AMJ sedang terbakar.


Kolah air penyelamat warga emas

ALOR SETAR – Tindakan seorang warga emas yang mempunyai masalah penglihatan dan pendengaran bersembunyi dalam kolah yang penuh air ketika rumahnya di Jalan Merah, Kampung Berjaya di sini dijilat api menyelamatkan mangsa daripada turut mati rentung bersama isteri dan anak perempuannya.
Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi semalam, Lim Eng Geap, 60, ditemui selamat oleh pasukan bomba dan penyelamat dalam kolah air di bilik air di tingkat bawah rumah tersebut.
Mangsa yang hanya melecur di kedua-dua belah bahu ditemui pada pukul 3.15 pagi sebelum dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).


'Pendamping' punca anak murung

JOHOR BAHRU – Rohaya Salleh merupakan anak sulung daripada tiga beradik yang menjalani kehidupan normal sebaik sahaja dia dilahirkan kira-kira 38 tahun lalu.
Dia gemar bermain ketika zaman kanak-kanak malah ketika zaman remaja, dia juga membantu meringankan beban keluarga dengan bekerja di sebuah kilang di sini.
Namun segala-galanya berubah ketika dia berusia 17 tahun apabila gadis dari Flat Stulang Baru di sini diserang penyakit misteri yang menyebabkan dia kini menjalani kehidupan dalam dunianya yang tersendiri.


Deposit kereta terpakai jutaan ringgit lesap



KUALA LUMPUR: Sebuah syarikat jualan kereta terpakai di Klang dipercayai mengaut keuntungan hampir mencecah jutaan ringgit dengan penipu sekurang-kurangnya 85 mangsa dengan cara melengah-lengahkan kereta dipesan sehingga memaksa pembeli membatalkan urus niaga, sekali gus mengakibatkan deposit mereka hangus.
Kebiasaannya, pengusaha itu menabur pelbagai janji seperti memudahkan wang pinjaman bank, tetapi apabila deposit diberikan, kereta terlalu sukar dikeluarkan dengan macam-macam alasan sehingga menyebabkan pembeli ‘berpatah arang’.

Semalam, seramai 11 pembeli yang menjadi mangsa mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam), Datuk Khairul Anwar Rahmat bagi mendapatkan khidmat nasihat bagi mendapatkan semula wang mereka.
Wakil kepada semua mangsa terbabit, Izhab Ismail, 52, berkata, mereka ditipu syarikat terbabit sejak tiga tahun lalu dan terpaksa berputih mata untuk menggunakan kenderaan baru daripada pelbagai jenis bernilai antara RM20,000 hingga lebih RM100,000.

Katanya, tidak berpuas hati dengan tindakan syarikat itu, mereka bersemuka dengan pemiliknya dan meminta penjelasan selain ingin wang deposit dikembalikan kerana urus niaga dibatalkan atas pelbagai alasan termasuk pinjaman tidak diluluskan.

“Bagaimanapun, rungutan kami tidak dilayan sebaliknya kami diminta untuk menambahkan beberapa lagi bayaran tertentu kononnya bagi memudahkan proses mendapatkan semula kenderaan diinginkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment