Thursday, July 12, 2012

JANGAN KITA LAGA2 KAN MANUSIA...MENGADU DOMBA DILARANG....TAK CIUM SYURGA...

Che Hasnah nekad enggan rujuk

CHE HASNAH membaca berita perceraiannya di muka depan Kosmo! semalam.


PASIR MAS – Seorang guru al-Quran, Che Hasnah Che Ahmad yang dicerai talak satu oleh bekas suaminya, Yahaya Ibrahim kerana perbezaan parti politik kelmarin bertekad tidak mahu rujuk semula dengan lelaki itu.
Menurut Che Hasnah, 61, dia lebih senang duduk sendirian daripada asyik bertengkar mengenai politik dengan Yahaya, 78.
“Saya dah tak nak kalau dia nak rujuk. Selepas bercerai, saya lebih senang untuk buat apa sahaja dan nak pergi ke mana sahaja yang saya suka.
“Ketika berkahwin dengannya dulu pun kami menetap di rumah saya dan saya akan terus tinggal di sini serta melakukan aktiviti yang saya buat dari dulu lagi iaitu mengajar al-Quran,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Dalam pada itu, Che Hasnah turut menyatakan bahawa dia masih bingung dengan tuduhan suaminya yang mengatakan dirinya sesat serta tidak mengamalkan ajaran Islam dan menyifatkan tuduhan itu sebagai tidak masuk akal.
“Saya seorang guru al-Quran sejak sekian lama iaitu sebelum berkahwin dengan dia lagi. Saya ada lebih 100 orang murid dan kalau saya sesat, orang tak akan datang belajar dengan saya.
“Saya tahu mengenai al-Quran, saya sembahyang, saya mengikuti segala ajaran Islam, saya buat semua tuntutan agama kecuali menyertai Pas,” ujarnya.
Jelasnya, sepanjang 14 tahun usia perkahwinannya, dia dan suami tidak pernah bergaduh kecuali berselisih pendapat mengenai fahaman politik.


Tuntutan Jamal, Amy Search

KUALA LUMPUR – Dua penyanyi terkenal tanah air yang berasa terhina dengan dakwaan kononnya mereka menerima sogokan berjumlah RM10,000 setiap kali mengisytiharkan menyokong UMNO kini tampil dengan tuntutan supaya pihak terbabit membuat permohonan maaf secara terbuka.
Bagi Amy Search dan Jamal Abdillah, mereka bukan sahaja berasa terhina bahkan sangat sedih dengan tuduhan bersifat fitnah itu.
Menurut mereka, tuduhan tersebut secara tidak langsung menjatuhkan maruah serta kredibiliti mereka sebagai artis yang sudah bertapak lama dalam industri hiburan tanah air.
Menurut Amy Search atau nama penuhnya Suhaimi Rahman, dia tidak pernah menerima wang sogokan daripada mana-mana pihak untuk menjadi ahli UMNO.
“Keputusan saya untuk menyertai UMNO adalah atas kerelaan sendiri dan bukannya kerana disogok dengan wang ringgit.
“Mana-mana pihak yang dakwa saya masuk UMNO kerana dibeli, tunjukkan bukti terlebih dulu sebelum buat kenyataan sedemikian.
“Saya mahu Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan penulis blog, Mariam Mokhtar membuat permohonan maaf secara terbuka,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Mati dibunuh selepas terima SMS


Keadaan mayat Nay San yang ditemui mati dibunuh di bilik sewanya di Jalan Jenjarom 1G, Bukit Sentosa, Hulu Selangor semalam.


HULU SELANGOR – Ketakutan seorang pekerja kilang perabot warga Myanmar yang mendakwa dirinya mangsa gangguan seseorang menjadi kenyataan apabila dia ditemui mati dengan kesan tikaman bertubi-tubi di belakang badan di Jalan Jenjarom 1G, Bukit Sentosa di sini semalam.
Mayat mangsa yang dikenali sebagai Nay San, 35, ditemui tanpa memakai baju tertiarap dan berlumuran darah atas lantai di sebuah bilik di tingkat satu kilang perabot yang disewa mangsa. Mayat itu ditemui oleh rakan sekerja pada pukul 10 pagi.
Ketua polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, pemeriksaan pada mayat mangsa menemui sembilan kesan tikaman di belakang badan, tiga kesan luka di kepala dan dua kesan luka di dahi.
“Pada pukul 11.50 malam tadi (kelmarin), mangsa menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada majikannya berbunyi: ‘Khi kilang orang aye tun naung kacau saya bos’,” kata Norel ketika dihubungi.
Menurut beliau, pemeriksaan di bilik tempat mayat mangsa ditemui mendapati berlaku pergelutan antara mangsa dengan suspek.

Tentera curi Steyr didakwa

MOHD. SYAZWAN dibawa ke Mahkamah Majistret Kota Bharu atas tuduhan mencuri senapang jenis Steyr semalam.


KOTA BHARU – Seorang anggota tentera berpangkat Lans Koperal dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan mencuri senjata di pos pengawal pintu hadapan Kem Desa Pahlawan, Kok Lanas di sini pada Mac lalu.
Tertuduh, Mohd. Syazwan Ibrahim, 27, bagaimanapun tidak mengaku bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di depan Majistret Ahmad Adha Amir Yasser Amri.
Tertuduh yang beralamat di Markas Tentera Darat Cawangan Sumber Manusia, Kementerian Pertahanan, Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur itu dituduh mencuri senapang jenis Steyr AUG di pintu hadapan kem berkenaan pada pukul 11.20 malam, 28 Mac lalu.
Dia turut didakwa melarikan satu kelopak peluru mengandungi 20 butir peluru hidup jenis 5.56mm bernombor SME 8-98 di situ.
Mohd. Syazwan didakwa mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara hingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Uncle Seekers ditahan semula


UNCLE SEEKERS (kanan) dibawa keluar dari Mahkamah Majistret selepas perintah reman dikeluarkan terhadapnya di Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Pengkaji paranormal, Syed Abdullah Hussien Al-Attas, 46, atau popular dengan panggilan Uncle Seekers ditahan semula sejurus dibebaskan dengan jaminan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Nusajaya kelmarin.
Uncle Seekers ditahan kira-kira pukul 7 malam bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 selepas polis menerima laporan daripada seorang lelaki berusia 34 tahun di IPD Nusajaya pada 4 Julai lepas.
Semalam, polis berjaya mendapat perintah reman selama tiga hari terhadap lelaki itu daripada Mahkamah Majistret di sini.
Uncle Seekers yang ditemani peguam V. Thiru Kumar tersenyum apabila dibawa keluar dari kamar mahkamah kira-kira pukul 4 petang selepas perintah reman tersebut dikeluarkan oleh Majistret Maslinda Selamat.
Sebelum ini, dia ditahan reman selama tujuh hari yang berakhir kelmarin bagi membantu siasatan mengikut Seksyen Seksyen 8(1)(d) Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana tulisan di dalam blog miliknya www.uncleseekers.blogspot.com didakwa memfitnah Sultan Johor.
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Ismail Yatim berkata, kertas siasatan terhadap lelaki itu berkaitan kes di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 telah diserahkan kepada pihak Timbalan Pendakwa Raya kelmarin untuk tindakan lanjut.


Suami isteri bawa anak curi kereta

SEREMBAN – Modus operandi pasangan suami isteri mencuri kereta bagai menaiki kereta sendiri kerana membawa seorang anak kecil semasa melakukan jenayah itu terbongkar apabila si suami ditahan bersama seorang lagi rakannya pada hujung bulan lalu.
Tangkapan ke atas kedua-dua suspek itu membawa kepada penemuan 11 buah kereta jenis Perodua Kancil dan sebuah kereta Honda Stream yang dicuri di sekitar negeri ini, Selangor dan Melaka.
Turut ditemui bersama kedua-dua suspek itu ialah lima buah komputer riba, satu rangka motosikal Yamaha RX-Z berserta rim tayar.
Ketua Polis negeri, Datuk Osman Salleh berkata, kedua-dua suspek berusia 31 tahun dan 20-an ditahan di Kajang, Selangor dan Melaka.
“Suspek berusia 31 tahun iaitu suami kepada wanita terbabit ditahan di Selangor pada 26 Jun lalu manakala rakannya dipercayai pekerja sebuah bengkel ditahan pada 27 Jun di Melaka,” kata beliau pada sidang sidang akhbar di sini.
Menurut beliau, kedua-dua suspek itu mempunyai rekod jenayah terlibat mencuri enam buah kereta di negeri ini, Selangor (4) dan Melaka (2).
“Modus operandi suspek pertama ialah membawa isteri dan anak kecilnya menaiki mana-mana kereta yang baru dicuri seolah-olah mereka sekeluarga menaiki kereta sendiri,” kata beliau.

Duta Syria ke Iraq belot

GAMBAR yang disiarkan Agensi Berita Syria Arab kelmarin menunjukkan tentera Syria melancarkan dua peluru berpandu dalam satu latihan ketenteraan di sebuah lokasi rahsia.


DAMSYIK - Duta Syria ke Iraq, Nawaf Fares merupakan pegawai berprofil tinggi kedua yang belot kepada pihak pemberontak semalam.
Ia sekali gus memberikan sokongan moral kepada pemberontak yang kini berjuang untuk menjatuhkan Presiden Syria, Bashar Al-Assad.
Nawaf yang merupakan seorang pengikut Sunah dan anggota Parti Baath yang memerintah pernah memegang beberapa jawatan utama di bawah pemerintahan bapa Bashar, Hafez Al-Assad sebelum dilantik sebagai Duta ke Iraq pada tahun 2008.
Beliau berasal dari Deir Al-Zour, sebuah wilayah yang bersempadan dengan Iraq di timur Syria.
Wilayah berkenaan menjadi lokasi pertempuran sengit antara tentera pemerintah dan para pemberontak sejak rakyat Syria bangkit menjatuhkan rejim Bashar 16 bulan lalu.
Sebelum ini, seorang pegawai tinggi Pengawal Republikan, Brigedier Jeneral Manaf Tlass yang merupakan rakan peribadi Bashar belot dan melarikan diri melalui Turki pada minggu lalu.
Dalam perkembangan berkaitan, tentera rejim Bashar membedil kampung Treimsa di wilayah Hama, tengah Syria semalam, kata beberapa pemerhati dan aktivis manakala lapan orang terbunuh di seluruh negara berkenaan.
"Tentera rejim membedil kampung Treimsa di Hama dengan menggunakan sejumlah kereta kebal dan helikopter," kata badan Pemerhati Syria untuk Hak Asasi Manusia.
Menurutnya, sekurang-kurangnya seorang maut dan sejumlah lagi cedera dalam serangan tersebut dengan sebahagian daripada mereka parah.
"Sebuah sekolah di kampung itu musnah sama sekali akibat bedilan meriam," kata seorang aktivis di Hama yang menamakan dirinya sebagai Abu Ghazi kepada agensi berita AFP menerusi panggilan internet, Skype.
"Bedilan bermula pada pukul 6 pagi waktu Syria dengan kekuatan besar-besaran dihantar ke sekitar kampung ini. Kini, keseluruhan Treimsa dikepung," tambah aktivis berkenaan.
Badan pemerhati itu mengesahkan lapan kematian dengan lima orang awam dan tiga pemberontak berlaku di seluruh Syria termasuk seorang penduduk awam yang maut di Treimsa.
Kelmarin, seramai 85 orang terkorban termasuk 37 orang awam, 34 askar dan 14 pemberontak bersenjata.
"Antara anggota tentera yang maut termasuk enam askar yang dibunuh di wilayah Damsyik apabila mereka cuba belot," kata badan itu.
Menurut perangkaan badan pemerhati tersebut, lebih 17,000 orang terbunuh sejak kebangkitan rakyat Syria menentang Bashar bermula pada pertengahan Mac lalu.
Perkembangan itu berlaku selepas tentera pemerintah di Syria didakwa menjadikan wanita sebagai sasaran rogol dan serangan ketika pertempuran di negara itu terus memuncak.
Pertubuhan hak asasi manusia, Women Under Siege menyatakan pihaknya merekodkan 81 insiden serangan seks di Syria sejak demonstrasi antipemerintah bermula pada Mac 2011 dengan kebanyakan kes berlaku di bandar Homs.
Bandar berkenaan merupakan kubu kuat pemberontak dan berulang kali menjadi sasaran serangan tentera pemerintah.
Pengarah pertubuhan itu, Lauren Wolfe berkata, jelas berdasarkan sebilangan laporan oleh beberapa kumpulan hak asasi manusia, kenyataan saksi dan media bahawa perbuatan menyerang dan memperkosa wanita secara bergilir-gilir dilakukan sebagai taktik perang.
Dalam pada itu di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, wakil Britain, Perancis, Jerman dan Amerika Syarikat sepakat menyerahkan satu teks draf yang memberikan masa 10 hari kepada Bashar untuk melaksanakan pelan gencatan senjata anjuran PBB/Liga Arab atau berdepan ancaman sekatan ketat yang baharu. - Agensi

Anak saudara dakwa Israel racun Arafat


GAMBAR fail menunjukkan Arafat dan isterinya, Suha.


RAMALLAH - Israel meracun bekas pemimpin Palestin, Yasser Arafat dengan bahan radioaktif polonium, kata anak saudaranya, Nasser al-Qidwa semalam.
"Kami menuduh Israel membunuh Arafat dengan meracunnya dengan bahan pembawa maut," katanya kepada agensi berita AFP.
Beliau merujuk bahan pembawa maut itu sebagai polonium.
Bahan itu ditemui pada pakaian yang dipakai Arafat semasa beliau sakit.
"Mereka yang bertanggungjawab dengan pembunuhan itu sepatutnya dihukum," katanya.
Beliau merupakan Presiden Yayasan Yaser Arafat.
Dakwaan Arafat diracun muncul pada minggu lalu selepas stesen penyiaran Al-Jazeera melaporkan pakar-pakar menyatakan terdapat kadar kandungan polonium yang tinggi pada barang peribadi milik pemimpin terkenal Palestin itu.
Bahan itu pernah digunakan untuk membunuh bekas perisik Rusia, Alexander Litvinenko yang mati pada tahun 2006 selepas beliau meminum teh yang mengandungi racun tersebut.
Namun, jurucakap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu menafikan dakwaan Nasser.
Arafat meninggal dunia di sebuah hospital tentera di Perancis pada tahun 2004. - AFP

Kereta Al Capone dilelong


KERETA Cadillac V-8 yang pernah menjadi milik Al Capone.


PLYMOUTH - Sebuah kereta Cadillac V-8 buatan tahun 1928 yang pernah menjadi milik ketua gengster terkenal di Amerika Syarikat, Al Capone akan dilelong di sini.
Agensi lelongan RM Auctions akan melelong kereta tersebut pada 28 Julai depan.
Kereta itu dijangka dilelong antara harga AS$300,000 (RM952,866) hingga AS$500,000 (RM1.58 juta).
Ia merupakan antara kereta kalis peluru yang terawal pernah dihasilkan.
Cermin kereta itu setebal hampir 25.4 milimeter. - Reuters

McDonald's Kanada dedah resipi sos Big Mac's

GAMBAR fail menunjukkan burger Big Mac's.


TORONTO - Cef Eksekutif Restoran McDonald's Kanada, Dan Coudreaut mendedahkan ramuan sos burger Big Mac's, menurut satu laporan kelmarin.
Portal berita New York Daily News melaporkan Coudreaut berkata, pendedahan tersebut yang merupakan sebahagian daripada program ketelusan McDonald's, dibuat bagi menjawab soalan seorang pelanggan yang ingin mengetahui cara membuat sos Big Mac's.
Menurut Coudreaut, sos itu mudah disediakan dengan menggunakan ramuan yang biasa didapati di kedai runcit atau pasar raya.
Katanya, sos itu memerlukan krim jeruk, sos mustard kuning, cuka wain putih, serbuk bawang putih, serbuk bawang dan paprika.
Namun, resipi sos tersebut katanya, adalah terhad untuk di Kanada sahaja dengan ramuan berbeza digunakan di negara-negara lain di dunia. - Agensi


MANA SATU BETUL...JANGAN KITA JADI BATU API ATAU MENGADU DOMBA...NI AMALAN2 SYAITAN...DUNIA TAK UNTUNG AKHIRAT LAGI LA TERUK...KES CERAI SEBAB CURANG...JAHIL AGAMA...TAK BERTANGGUNG JAWAB...DLL LAGI BANYAK....KITA HEBAH TAJUK BEGINI TENTU ADA MAKSUD TERSIRAT YANG TAK BAIK@TAK BERAKHLAK...ALLAH TAHU BAGAIMAN NAK MENGHUKUM ORANG YANG MACAM INI....TUNGGU.......

Yahya dan Hasnah sedia rujuk kembali
NOOR AZLIDA ALIMIN
13 Julai 2012
Yahya dan isterinya Che Hasnah.
Yahya dan isterinya Che Hasnah.
PASIR MAS – Sehari selepas penceraian ada sinar baru buat pasangan warga emas, Che Hasnah Che Ahmad, 61, dan bekas suaminya, Yahya Ibrahim, 78, apabila masing-masing menyatakan kesediaan untuk kembali bersama.

Che Hasnah berkata, jika bekas suaminya ikhlas mahu menyambung semula kasih sayang antara mereka, dia sedia kembali taat sebagai isteri.

Guru al-Quran di Kampung Cabang Tiga Chetok itu berkata, pintu hati suaminya tidak tertutup memandangkan sebelum ini, tidak pernah berlaku persengketaan besar.

“Saya akan menurut semua kemahuannya, tetapi saya tidak akan tunduk sekiranya dia menyuruh untuk mengubah haluan (masuk Pas).

“Jika dia (Yahya) kata saya tidak ikut acuan Islam, biarlah Tuhan sahaja menentukannya dan bukannya di tangan sesama manusia,” katanya ketika menerima kunjungan Timbalan Ketua Umno Pasir Mas, Che Johan Che Pa.

Semalam, Sinar Harian melaporkan, bekas suaminya, memfailkan perceraian di Mahkamah Rendah Syariah pada 24 Jun lalu dan menjatuhkan talak satu di hadapan Hakim Syarie, Mohd Hafiz Daud.

Sementara itu Yahya berkata, perceraian ini bukanlah berpunca daripada perbezaan politik, sebaliknya ia membabitkan kekuatan agama masing-masing.

Bekas anggota keselamatan ini juga menafikan punca perceraian disebabkan tindakan bekas isterinya itu menghadiri ceramah dihadiri bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr Hasan Ali.

Sementara itu, Timbalan Ketua Umno Pasir Mas, Che Johan Che Pa berharap perkara ini tidak lagi dipanjangkan.

“Saya harap kedua-dua pihak berbaik semula terutama menjelang Ramadan tidak lama lagi,” katanya.
Isu cerai politik: Pas Umno sedia jadi orang tengah
Wartawan Sinar Harian
13 Julai 2012
Che Johan (kiri) memujuk Che Hasnah (tiga, kanan), agar memaafkan bekas suaminya, semalam.
Che Johan (kiri) memujuk Che Hasnah (tiga, kanan), agar memaafkan bekas suaminya, semalam.
PASIR MAS – Umno Pasir Mas, kecewa apabila berlakunya kes perceraian membabitkan perbezaan politik dalam masyarakat Kelantan.

Ketuanya, Datuk Hanafi Mamat berkata, perkara itu tidak seharusnya terjadi.

Menurutnya, institusi kekeluargaan adalah suci dan tidak seharusnya dicemari isu politik sehingga mendorong kepada perceraian.

“Ini jelas berpunca daripada sikap pembangkang yang mengotori minda masyarakat, dengan mencampuradukkan isu politik dan Islam.

“Kami berharap, mereka dapat berbaik semula dan menjalin kembali kasih sayang sepertimana hari pertama berkahwin,” katanya.

Beliau berkata, kita akan berusaha menyatukan mereka semula dan tidak menjadi ikutan sebaliknya menjadi iktibar.

Sementara itu, Pas Kawasan Chetok akan membuat penyiasatan kes perceraian itu sama ada melibatkan isu politik atau sebaliknya.

Ahli Dewan Undangan Negeri Chetok, Abdul Halim Abdul Rahman berkata, sekiranya perceraian ini membabitkan perbezaan politik, pihaknya berusaha mendamaikan kedua-dua pihak.
Nik Aziz kecewa jika cerai kerana politik
ZUMURNI HAMZAH
12 Julai 2012
Nik Aziz kecam Harussani
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
MACHANG - “Perkara inimendukacitakan.” Demikian reaksi Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika mengulas tindakan sepasang suami isteri di Pasir Mas yang bercerai kerana berbeza fahaman politik.

Nik Aziz  yang juga Mursyidul Am Pas berkata, politik sepatutnya dijadikan asas untuk memberi kebaikan kepada masyarakat.

Malah katanya, perkara itu bukan baru di Kelantan memandangkan ada sesetengah pihak sanggup menyalahgunakan politik dalam kerajaan.

“Kenapa politik dijadikan batas atau penghalang. Ia mendukacitakan,” katanya selepas perasmian Projek Pembangunan Tanah Anak Muda Kelantan di Kampung Selimbar Ulu Sat, semalam.

Sementara itu, Pengerusi Jawatan Kuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan, Wan Ubaidah Omar yakin masih ada beberapa alasan lain termasuk mereka tidak serasi hidup bersama.

“Kerajaan Negeri mengambil berat hal ini terutama atas alasan kecil," katanya.
Mufti Kelantan: Perceraian akibat perbezaan fahaman politik terpencil

12 Julai 2012
KOTA BAHARU - Kes perceraian suami isteri melibatkan perbezaan fahaman politik di Kelantan adalah terpencil, kata Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

Mohamad Shukri berkata setiap manusia tidak lari daripada mempunyai fahaman dan pandangan berbeza mengenai sesuatu perkara dan tidak mustahil perselisihan faham akan berlaku jika masing-masing tidak boleh bertolak ansur dalam menyelesaikan sesuatu perkara.

"Soal perceraian ini pada anggapan saya bukan soal parti sangat, barang kali ada hal-hal lain dan soal parti itu hanya dijadikan sebab serta alasan.

"Jika betul dakwaan perceraian itu disebabkan perbezaan fahaman parti, saya rasa masyarakat perlu menilai kembali fahaman mereka dan perlu menguruskan perbezaan pandangan itu dengan sebaik-baiknya," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Qaseh Ramadan anjuran Kelantan Trade Centre (KTC), di sini, hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan Yahaya Ibrahim, 78, dari Kampung Chabang Tiga, Chetok, Pasir Mas, melafazkan cerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas, semalam, terhadap isterinya, Che Hasnah Che Ahmad, 61, selepas lelaki itu menganggap isterinya sesat kerana tidak menyokong PAS.

Che Hasnah mendakwa sejak berkahwin dengan suaminya kira-kira 14 tahun lalu, suaminya pernah beberapa kali mengajaknya menyertai PAS namun dia tetap dengan pendiriannya menyokong Barisan Nasional (BN). - Bernama

Che Hasnah nekad enggan rujuk


CHE HASNAH membaca berita perceraiannya di muka depan Kosmo! semalam.



PASIR MAS – Seorang guru al-Quran, Che Hasnah Che Ahmad yang dicerai talak satu oleh bekas suaminya, Yahaya Ibrahim kerana perbezaan parti politik kelmarin bertekad tidak mahu rujuk semula dengan lelaki itu.
Menurut Che Hasnah, 61, dia lebih senang duduk sendirian daripada asyik bertengkar mengenai politik dengan Yahaya, 78.
“Saya dah tak nak kalau dia nak rujuk. Selepas bercerai, saya lebih senang untuk buat apa sahaja dan nak pergi ke mana sahaja yang saya suka.
“Ketika berkahwin dengannya dulu pun kami menetap di rumah saya dan saya akan terus tinggal di sini serta melakukan aktiviti yang saya buat dari dulu lagi iaitu mengajar al-Quran,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Dalam pada itu, Che Hasnah turut menyatakan bahawa dia masih bingung dengan tuduhan suaminya yang mengatakan dirinya sesat serta tidak mengamalkan ajaran Islam dan menyifatkan tuduhan itu sebagai tidak masuk akal.
“Saya seorang guru al-Quran sejak sekian lama iaitu sebelum berkahwin dengan dia lagi. Saya ada lebih 100 orang murid dan kalau saya sesat, orang tak akan datang belajar dengan saya.
“Saya tahu mengenai al-Quran, saya sembahyang, saya mengikuti segala ajaran Islam, saya buat semua tuntutan agama kecuali menyertai Pas,” ujarnya.
Jelasnya, sepanjang 14 tahun usia perkahwinannya, dia dan suami tidak pernah bergaduh kecuali berselisih pendapat mengenai fahaman politik.

Bercerai angkara fahaman politik



CHE HASNAH diceraikan Yahaya di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas semalam.



PASIR MAS - Sepasang warga emas yang sepatutnya melalui hari-hari tua dengan penuh bahagia terpaksa menerima hakikat bahawa mahligai yang dibina selama 14 tahun musnah hanya disebabkan perbezaan parti politik masing-masing.
Episod pahit itu terpaksa dilalui oleh Che Hasnah Che Ahmad, 61, dari Kampung Cabang Tiga Chetok dekat sini selepas sah diceraikan dengan talak satu oleh suaminya Yahaya Ibrahim, 71, di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Hafiz Daud di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas pukul 9 pagi semalam.
Perceraian pasangan tersebut difailkan oleh Yahaya di mahkamah sama pada 24 Jun lalu selepas mereka tidak lagi sehaluan dan kerap bergaduh kerana isu politik.
Che Hasnah bercerita, perceraian kali kedua dalam hidupnya itu berlaku selepas bekas suaminya itu didakwa semakin taksub dengan fahaman parti politik yang menggunakan agama yang dikatakan turut memaksanya menerima fahaman politik berkenaan.
Sebelum bernikah dengan Yahaya, Che Hasnah pernah berkahwin dengan lelaki lain namun jodoh mereka tidak berpanjangan apabila bercerai pada 1995 tanpa dikurniakan anak.
"Kemuncak keretakan rumah tangga kami berlaku selepas saya menghadiri sesi ceramah oleh bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali yang kini merupakan Presiden Jalur Tiga (Jati) di Tanah Merah pada 11 Jun lalu.
"Sebaik sahaja balik daripada majlis tersebut, bekas suami saya marah-marah dan mengatakan saya sesat. Yahaya kemudian berpindah ke rumah anaknya yang terletak tidak jauh dari rumah saya," katanya ketika ditemui di luar mahkamah.

No comments:

Post a Comment