Saturday, July 14, 2012

BAGAIMANA ALLAH CATU AIR DAN CATU REZEKI SERTA BALA....SEBAB SEBAB MAKSIAT KITA....SEBAB MENOLAK HUKUM ALLAH SERTA SEBAB BONGKAK DAN SOMBONG KITA....TERUK LAGI MALAS BERIBADAH IAITU TIDAK TAAT PADA ALLAH SWT.....,

Bekalan air dicatu


RUSLAN Hasan (dua dari kiri) mengagihkan bekalan air mineral kepada penduduk Taman Sungai Besi Indah di Seri Kembangan dekat Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR - Masalah bekalan air bersih yang dihadapi oleh lebih sejuta penduduk di sekitar Lembah Klang yang meliputi Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sejak sebulan lalu kini bertukar menjadi krisis apabila mereka bakal berdepan catuan secara besar-besaran dalam masa terdekat.
Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Datuk Ruslan Hassan (gambar kecil) berkata, catuan tersebut melibatkan sebanyak 209,678 pemegang akaun terdiri daripada pemilik kilang, kedai dan rumah.
Catuan tersebut membabitkan empat kawasan utama iaitu Kuala Lumpur, Putrajaya, Klang dan Hulu Langat.
Bagaimanapun, katanya, Syabas akan mengemukakan cadangan itu terlebih dahulu kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) pada minggu hadapan sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya.
"Kita terpaksa mengambil langkah ini kerana paras air di beberapa kolam utama atau Loji Rawatan Air (LRA) turun secara mendadak akibat peningkatan permintaan oleh pengguna.
"Keadaan jadi tambah buruk apabila jumlah rezab bekalan air bersih di LRA sedia ada kurang dua peratus berbanding minimum 20 peratus yang ditetapkan.
"Sebenarnya krisis bekalan air telah mula melanda negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya,'' katanya.

Samun 11 dulang emas RM1 juta



ANGGOTA polis melakukan pemeriksaan rapi dalam kedai emas yang disamun di sebuah pasar raya di Batu Caves, Gombak semalam.



GOMBAK - Dalam tempoh tidak sampai lima minit, sekumpulan tiga penjenayah yang bersenjatakan pistol berjaya melarikan 11 dulang emas yang dianggarkan bernilai RM1 juta dalam kejadian samun di sebuah kedai emas di pasar raya besar Giant di Batu Caves di sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 11.30 pagi itu, suspek mencederakan seorang pengawal keselamatan kedai emas tersebut dan merampas selaras senapang patah serta dua butir peluru hidup.
Ketika kejadian, pengawal keselamatan yang berusia lingkungan 50-an itu sedang mengawal di ruang pameran barang kemas yang terletak beberapa meter dari premis emas tersebut.
Selepas mencederakan pengawal keselamatan itu, ketiga-tiga suspek yang memakai cermin mata hitam dan topi kemudian mengheret lelaki itu masuk ke dalam kedai emas dan mengarahkan pekerja-pekerja premis itu memasukkan barang kemas ke dalam beg yang mereka bawa.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, selepas mendapat habuan, ketiga-tiga suspek terbabit melarikan diri melalui pintu tengah pasar raya tersebut.

Wanita ramai hidap radang sendi

BENTONG - Penyakit radang sendi atau artritis reumatoid (RA) khususnya dalam kalangan wanita di negara ini dilihat semakin meresahkan.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai (gambar) berkata, ia semakin membimbangkan kerana penyakit itu menyerang wanita tiga kali ganda berbanding lelaki.
"Sehubungan itu, kesedaran mengenai penyakit berkenaan perlu disebarluaskan kepada masyarakat agar mereka mendapat rawatan awal bagi mengelak kecacatan.
"Penyakit RA dalam kalangan rakyat Malaysia adalah serius dan kira-kira 52 peratus pesakit tidak dapat kembali bekerja kerana mengalami kecacatan akibat gagal mendapat rawatan awal," katanya kepada pemberita selepas Program Meet My Wira (Malaysian Women In Rheumatoid Arthritis) di Hospital Bentong, Pahang semalam.

Anak lelaki Sylvester Stallone ditemui mati



Sage Stallone


LOS ANGELES - Anak lelaki bintang aksi Hollywood, Sylvester Stallone ditemui mati pada Jumaat di rumahnya di Hollywood, Amerika Syarikat (AS).
Pihak polis dan peguam Sage Stallone, 36, bagaimanapun memberikan kenyataan bercanggah bagaimana mayat pelakon dan pembikin filem itu dijumpai.
Jurucakap polis Los Angeles, Leftenan Andy Neiman memberitahu, mayat Sage ditemui di rumah selepas satu panggilan meminta pihak berkuasa memeriksa keadaannya. Sementara peguam George Braunstein pula menyatakan mayat dijumpai oleh seorang pembantu rumah.
"Ahli keluarga dan rakan-rakannya bimbang kerana tidak melihat Sage selama beberapa hari," kata Braunstein.
Sage merupakan anak kedua Stallone dengan isteri pertamanya, Sasha Czack. Dia pernah muncul dalam beberapa buah filem seperti Rocky V dan Daylight.
Satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pegawai seranta Stallone menyatakan: "Sylvester Stallone amat sedih atas kematian anaknya, Sage Stallone. Sage ialah seorang anak muda yang sangat berbakat dan baik. Kehilangannya akan dirasai selama-lamanya."
Polis dan Braunstein tidak memiliki sebarang perincian mengenai kematian Sage. "Kami tidak mempunyai sebarang maklumat terperinci. Ini adalah kemalangan tragis. Sage tidak mengalami kemurungan atau sebagainya," jelas Braunstein. - Reuters

100 rentung cuba cedok minyak tumpah


ORANG ramai dan pasukan penyelamat melihat mayat-mayat mangsa yang rentung berikutan sebuah lori tangki yang membawa minyak terbakar dan meletup.
100 rentung cuba cedok minyak tumpah



PELABUHAN HARCOURT, Nigeria - Lebih 100 orang yang cuba mengambil minyak petrol daripada sebuah lori tangki yang terbalik, maut apabila kenderaan itu disambar api.
Wanita dan kanak-kanak merupakan antara mangsa yang rentung. Sementara berpuluh-puluh yang lain mengalami kecederaan serius. Sebelum itu, pasukan tentera memberi amaran bahawa kebakaran boleh berlaku bila-bila masa sahaja.
Lebih 85 orang mangsa kemudian dikebumikan dalam satu kubur.
"Lori tangki itu terbalik kerana cuba mengelak tiga buah kenderaan dari arah bertentangan," jelas Ketua Suruhanjaya Keselamatan Jalan Raya Persekutuan, Kayode Olagunju.
Tidak lama kemudian, beratus-ratus penduduk tempatan di Ahoada memenuhi lokasi kejadian untuk mencedok minyak yang tumpah. Kebanyakan mangsa yang mati ialah pemandu teksi motor, dikenali sebagai Okada.
Beberapa buah jengkaut dibawa untuk menggali kubur besar untuk mengebumikan mangsa yang mayat mereka rosak teruk dan sukar untuk dikenal pasti atau diangkat ke tempat lain. Menilai kepada tahap kecederaan mangsa yang dirawat di hospital, jumlah kematian mungkin akan terus meningkat.
Kebocoran minyak dan kemalangan lori tangki sering berlaku di negara Afrika yang kaya dengan hasil minyak itu. Pada Oktober 1998, lebih 1,000 orang maut di Jesse, negeri Delta apabila sebuah paip saluran minyak meletup ketika orang ramai sibuk hendak mencuri minyak - AFP

Anak bekas ikon politik AS ditangkap





NEW YORK - Kerry Kennedy (gambar), anak kepada ikon politik Amerika Syarikat (AS) Robert F. Kennedy ditahan pada Jumaat selepas dia terlibat dalam satu kemalangan jalan raya dan didapati memandu di bawah pengaruh dadah.
Kereta Lexus yang dipandu Kennedy bertembung dengan sebuah trailer traktor di lebuh raya wilayah Westchester, utara New York.
Kerry yang berusia 52 tahun itu kemudian meninggalkan lokasi kejadian. Dia ditemui di satu lorong keluar lebuh raya terbabit. Panggilan-panggilan ke talian 911 menyatakan Kerry memandu dalam keadaan aggresif dan berbahaya.
"Polis yang membuat siasatan mendapati Kerry memandu dalam keadaan khayal akibat dadah," jelas satu kenyataan polis negeri. Jenis dadah yang diambil oleh Kenndy tidak didedahkan.
Penahanan Kennedy menjadi tamparan terbaharu kepada keluarga ahli politik AS yang terkenal dan bermasalah itu. Kennedy merupakan seorang penulis dan peguam hak asasi manusia. Dia pernah berkahwin dengan Gabenor New York, Andrew Cuomo dari tahun 1991 hingga 2003. - AFP

China tawar AS$160tangkap ikan piranha



IKAN piranha memang terkenal dengan sifatnya yang ganas dan lahap.



BEIJING - Kerajaan tempatan Liuzhou di wilayah Guangxi, China kini menawarkan wang sebanyak AS$160 (RM509) untuk setiap ekor ikan piranha yang ditangkap sama ada sudah mati atau masih hidup.
Tawaran itu dibuat berikutan dua orang mengalami kecederaan serius setelah diserang oleh ikan pemakan daging tersebut di Sungai Liujiang. Mereka diserang ikan daripada spesies piranha Amerika Selatan ketika mengayuh sampan di sungai terbabit, lapor akhbar China Daily. - Reuters


Terpaksa makan pasir

Oleh RASHIDI KARIM
am@hmetro.com.my

PADANG BESAR: Masalah kebuluran rakyat Somalia sehingga mengakibatkan kanak-kanak kelaparan, termasuk makan pasir, menyentuh perasaan pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Beseri, di sini, untuk mencari dana bagi membantu mereka.
Penderitaan kanak-kanak Somalia itu didedahkan sukarelawan Mercy Malaysia, Dr Iqbal Muhamad, yang menyertai misi bantuan di negara itu pada Majlis Taklimat Komuniti Inovatif MRSM yang dihadiri lebih 200 pelajar maktab berkenaan di sini, semalam.

Dr Iqbal yang juga Pengarah Pusat Kesihatan, Universiti Malaysia Perlis (Unimap) berkata, sejuta rakyat Somalia berdepan konflik perang saudara dan secara tidak langsung, turut terdedah dengan masalah kebuluran melampau serta sangat memerlukan bantuan.
“Berdasarkan maklumat terkini, ramai rakyat Somalia, terutama kanak-kanak, meninggal dunia setiap hari disebabkan masalah kebuluran selain penularan penyakit cirit-birit.

“Menerusi misi bantuan Mercy baru-baru ini, saya terkejut apabila berdepan beberapa kes kanak-kanak yang mengalami masalah ketagihan pasir. Kami dimaklumkan kanak-kanak ini terpaksa makan pasir kerana tiada makanan,” katanya.

Turut hadir, Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar, Jamsari Jamaludin yang mewakili beliau untuk merasmikan majlis itu.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Inovasi Malaysia (YIM), Muhammad Azip Mustafa; Ketua Pegawai Eksekutif Al Niaga Sdn Bhd, Mazlee Md Ramli dan Pengetua MRSM Beseri, Mohd Salim Lebai Bulat.

Justeru, Dr Iqbal mengharapkan pembabitan pelajar MRSM untuk menjayakan kempen kutipan dana membantu mangsa kelaparan di Somalia menerusi peranan mereka dengan memikirkan kaedah dan inovasi terbaik untuk mengumpul sumber kewangan.
Lebih 10,000 pelajar membabitkan 46 MRSM di seluruh negara menjayakan pertandingan mencari dana anjuran bersama Al Niaga, YIM, Mercy Malaysia dan Persatuan Bekas Pelajar MRSM (Ansara).

Program dikenali Ideapreneur MRSM akan memilih MRSM yang melakukan kaedah mencari dana paling berinovasi dengan pemungut jumlah terbesar sebagai pemenang bagi menerima Anugerah Inovasi Perdana 2012 pada November depan.

No comments:

Post a Comment