Thursday, July 12, 2012

TAK SEHEBAT MANA BUATAN MANUSIA...ITU PUN NAK BERLAGAK....BILA KITA RASA HIDUP DIRUMAH PUN TAK SELAMAT...NI LAH HUDUD DIABAI...PENCURI POTONG TANGAN JIKA SABIT...

Terpaksa tidur di dalam kereta



HASRIN menunjukkan bagaimana dia tidur di dalam kereta ekoran bimbang ancaman perompak yang memecah masuk rumahnya di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Sepasang suami isteri terpaksa tidur di dalam kereta pada waktu malam ekoran trauma selepas rumah mereka di Flat 700, Pandan Perdana, Cheras di sini dipecah masuk sebanyak dua kali dalam tempoh seminggu.
Rumah di tingkat empat itu baru disewa pada awal bulan ini dan kejadian pertama berlaku hanya tiga hari selepas mereka mendiaminya.
Mangsa, Hasrin Abdullah, 37, (gambar kecil) berkata, kejadian pertama berlaku kira-kira pukul 3.50 pagi pada 4 Julai lalu dan menyebabkan anak perempuannya cedera di leher akibat dikelar oleh perompak yang turut melarikan satu set komputer dan beg tangan.
“Kami hanya menyedari kejadian tersebut selepas mendengar jeritan anak saya yang ketika itu berada di dalam bilik tidurnya.
“Saya dan isteri terkejut apabila melihat anak saya yang berumur 17 tahun berlumuran darah kerana dikelar menggunakan pisau yang diambil suspek dari dapur rumah kami,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Selangkah dibelit ular


PENDUDUK Felda Tenang memegang ular sawa sepanjang 6.5 meter yang ditembak mati di Labis semalam.



LABIS - Seorang penoreh getah di tanah rancangan Felda Tenang di sini trauma selepas dia nyaris dibelit seekor ular sawa batik sepanjang 6.5 meter ketika bekerja di kebunnya semalam.
Narizan Ali, 41, memberitahu, kelibat reptilia gergasi itu disedari kira-kira pukul 9.30 pagi ketika dia menoreh dari satu pokok ke satu pokok di kebun getah berkeluasan 3.2 hektar itu.
"Bila saya beralih ke satu pohon lain, saya terkejut ternampak seekor ular sawa batik yang hanya selangkah dari kedudukan saya.
"Saya panik dan terus lari sebelum haiwan itu sempat menyerang. Pada masa itu saya hanya fikirkan mati," katanya ketika ditemui selepas kejadian itu di rumahnya yang terletak hanya satu kilometer dari kebun tersebut.
Narizan menceritakan, tanpa berlengah dia terus menggunakan telefon bimbit untuk mendapatkan bantuan penduduk kampung.
Beberapa minit kemudian, lima lelaki termasuk seorang rakannya yang juga anggota Rela tiba di tempat kejadian bersama selaras senapang patah.
Namun, usaha mereka selama 30 minit untuk menangkap reptilia gagal gara-gara tindak balas agresif ular berkenaan yang cuba menyerang mereka.
"Ular itu sangat agresif, melawan seperti nak menelan kami. Demi keselamatan, kami ambil keputusan membunuhnya dengan rakan saya melepaskan dua das tembakan," jelas Narizan.
Namun, ular itu tidak mati, sebaliknya ia sempat melarikan diri ke dalam belukar.
Penduduk kampung kemudian melancarkan gerakan memburu ular sawa berkenaan sebelum berjaya menarik reptilia yang cedera itu kira-kira sejam kemudian.

Bot mewah RM10.17 juta karam



BOT mewah didapati karam di dermaga Tahoe Keys Marina di Tasik Tahoe Selatan, California pada Isnin lalu.



LOS ANGELES - Sebuah bot mewah yang baru dijual pada harga AS$3.2 juta (RM10.17 juta) didapati karam di dermaga Tahoe Keys Marina di Tasik Tahoe Selatan, California pada Isnin lalu.
Menurut beberapa penduduk, mereka mendengar bunyi kuat pada malam Ahad lalu.
Bagaimanapun, punca yang menyebabkan bot itu karam masih belum diketahui. - Agensi

Mitsubishi jual kilang satu euro



KILANG VDL di Born, Belanda.



TOKYO - Syarikat gergasi kereta dari Jepun, Mitsubishi Motors semalam mengumumkan sebuah kilang pembuatan kereta miliknya Born akan dijual kepada sebuah kumpulan perindustrian Belanda, VDL Groep dengan harga satu euro (RM3.9).
Syarikat itu dijual selepas VDL yang mengeluarkan bas dan produk industri berjanji akan mengekalkan 1,500 pekerja di kilang tersebut.
Pengumuman itu dibuat selepas VDL mengesahkan pihaknya dalam perbincangan dengan syarikat BMW dari Jerman untuk mengeluarkan kereta mini di kilang tersebut yang terletak 180 kilometer ke tenggara Amsterdam, Belanda.
Pada awal tahun ini, Mitsubishi mengumumkan rancangan untuk menamatkan pengeluaran di kilang tersebut menjelang akhir tahun.
Pihak Mitsubishi berkata, ia menjangkakan kerugian sebanyak AS$353 juta (RM1.12 bilion) dalam laporan kewangan Mac 2013.
Sebelum ini, para pekerja di kilang tersebut mengadakan mogok selama sehari bagi meminta Mitsubishi bekerjasama dengan kerajaan Belanda untuk mencari pembeli baharu. - Agensi

Isteri anak bilionair ditemui mati


GAMBAR fail menunjukkan Eva dan suaminya.



LONDON - Seorang wanita yang merupakan antara terkaya di Britain, Eva Rausing ditemui mati di kediaman mewahnya di sini pada Isnin lalu.
Penemuan mayat wanita berusia 48 tahun dibuat selepas polis menahan suaminya, Hans Kristian Rausing yang merupakan pewaris empayar syarikat pembungkusan TetraPak yang bernilai AS$6.7 bilion (RM21.29 bilion) pada hari yang sama kerana memiliki dadah.
Syarikat itu milik bapa suami Eva.
Susulan tangkapan tersebut, polis menyerbu kediaman mereka di sini dan menemui mayat mangsa.
Suami Eva masih ditahan bagi membantu siasatan.
Satu bedah siasat lanjut dilakukan ke atas mayat Eva semalam selepas prosedur autopsi pada hari sebelumnya gagal mengenal pasti punca kukuh yang menyebabkan kematian mangsa.
Polis juga masih gagal merungkai kes tersebut tetapi Rausing dan suaminya dilaporkan memiliki masalah ketagihan dadah sejak sekian lama.
Mereka pernah ditahan kerana memiliki dadah pada 2008 selepas Eva ditangkap ketika cuba menyeludup sejumlah kokain dan heroin di dalam beg tangannya ke dalam Kedutaan Amerika Syarikat di London. - Agensi

Cuba reka ajaran sesat sendiri



KAWASAN rumah Khalil Afandi yang sunyi ketika dikunjungi wartawan di Seri Kembangan semalam.



KUALA LUMPUR – Kematian seorang blogger, Khalil Afandi Abd. Hamid selepas terkena tembakan di tangan dan bawah perut Isnin lalu menyebabkan satu demi satu sisi gelap lelaki itu dibongkar dengan terbaharu dia disyaki cuba menubuhkan kumpulan ajaran sesat sendiri berdasarkan pemikiran ekstremnya.
Sumber memberitahu, siasatan lanjut polis terhadap bapa kepada seorang anak tersebut mendapati dia tidak cenderung kepada mana-mana kumpulan ajaran sesat yang sedia ada di negara ini.
Katanya, pemerhatian di laman blog milik Khalil Afandi, jayanegara1234.blogspot.com mendapati lelaki itu masih tercari-cari ideologi songsangnya tetapi menggunakan nama Imam Mahdi sebagai langkah awal menyokong tindakan melampaunya itu.
“Pemantauan kami mendapati Khalil Afandi bukan seorang pengikut ajaran sesat. Sebaliknya dia mula berjinak-jinak untuk memperjuangkan ‘sesuatu’ berdasarkan pemikiran sendiri.
“Blog milik si mati juga baru beroperasi sejak Mei lalu dan gaya penulisannya semata-mata hendak menarik minat pembaca blog Jaya Negara. Bagaimanapun, dia masih belum mempunyai pengikut,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Selasa lalu, Kosmo! melaporkan dalam kejadian pukul 2.30 petang itu, Khalil Afandi, 47, yang menggelarkan dirinya sebagai Imam Mahdi mati selepas terkena tembakan di bawah perut dan tangan setengah jam kemudian manakala rakannya, Muhdalina Ahmad, 28, cedera di paha.

Maut selepas dua bulan koma


NASRUR meninggal dunia malam kelmarin selepas dua bulan dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian.


KOTA BHARU – Nasrur Alimin Mohamad, 34, yang ditembak dua lelaki berpakaian serba hitam di Taman Sentosa Jaya, Badang dekat sini dua bulan lalu meninggal dunia di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian malam kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, mangsa meninggal dunia pada pukul 10.45 malam selepas tidak sedarkan diri selama dua bulan.

Menurut beliau, dalam kejadian pada 3 Mei lalu, Nasrur ditemui cedera parah akibat terkena beberapa das tembakan di betis kanan dan ditetak di kepala serta pergelangan tangan kanan selepas keluar dari kedai runcit yang terletak kira-kira 50 meter dari rumahnya.
Mangsa yang bekerja sebagai pembekal peralatan makmal di hospital di sini singgah di kedai runcit tersebut untuk membeli kad tambah nilai prabayar dan gula-gula.
Bagaimanapun, Mazlan memberitahu, belum ada tangkapan dibuat berhubung kejadian tersebut.
“Polis sedang menjejaki suspek yang sudah dikenal pasti terlibat dalam kejadian menembak Nasrur,” kata beliau.

Wanita maut diragut pada awal pagi



RAKAMAN CCTV yang menunjukkan tempat Kim Chuan terbaring selepas diragut di tempat letak motosikal Flat Padang Tembak, Air Itam, George Town semalam.



GEORGE TOWN – Seorang ibu tunggal warga emas maut dipercayai setelah diragut dan terseret kira-kira 10 meter dalam kejadian yang berlaku di tempat letak motosikal di Blok J, Flat Padang Tembak dekat sini pagi semalam.
Lebih malang, kejadian yang menimpa mangsa, Tan Kim Chuan, 60, sehingga menyebabkan dia mengalami kecederaan parah di kepala itu hanya disedari dua orang penduduk berdekatan lapan minit kemudian.
Kejadian berlaku kira-kira pukul 6 pagi di kawasan tempat letak motosikal yang terletak di belakang blok flat yang agak sunyi.
Mangsa difahamkan baru keluar dari rumahnya untuk ke kedai kopi tempat dia bekerja di Lebuh Carnavon sebelum beg tangannya diragut dari arah belakang oleh dua lelaki yang menunggang sebuah motosikal.
Mangsa yang cedera parah di kepala akibat terhantuk di atas objek keras mati di Hospital Pulau Pinang selepas sembilan jam menjalani pembedahan membuang darah beku di bahagian otak.
Kejadian tersebut berjaya dirakam oleh sistem kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di kawasan perumahan terbabit.
Berdasarkan rakaman CCTV itu, mangsa dilihat terbaring di kawasan letak motosikal tanpa dihiraukan beberapa penduduk yang lalu-lalang beberapa minit selepas dia dipercayai diragut.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Mohd. Nasir Salleh ketika dihubungi memberitahu, pihaknya sedang meneliti rakaman CCTV berkenaan bagi mengecam kedua-dua suspek.

Bercerai angkara fahaman politik



CHE HASNAH diceraikan Yahaya di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas semalam.



PASIR MAS - Sepasang warga emas yang sepatutnya melalui hari-hari tua dengan penuh bahagia terpaksa menerima hakikat bahawa mahligai yang dibina selama 14 tahun musnah hanya disebabkan perbezaan parti politik masing-masing.
Episod pahit itu terpaksa dilalui oleh Che Hasnah Che Ahmad, 61, dari Kampung Cabang Tiga Chetok dekat sini selepas sah diceraikan dengan talak satu oleh suaminya Yahaya Ibrahim, 71, di hadapan Hakim Syarie, Mohd. Hafiz Daud di Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas pukul 9 pagi semalam.
Perceraian pasangan tersebut difailkan oleh Yahaya di mahkamah sama pada 24 Jun lalu selepas mereka tidak lagi sehaluan dan kerap bergaduh kerana isu politik.
Che Hasnah bercerita, perceraian kali kedua dalam hidupnya itu berlaku selepas bekas suaminya itu didakwa semakin taksub dengan fahaman parti politik yang menggunakan agama yang dikatakan turut memaksanya menerima fahaman politik berkenaan.
Sebelum bernikah dengan Yahaya, Che Hasnah pernah berkahwin dengan lelaki lain namun jodoh mereka tidak berpanjangan apabila bercerai pada 1995 tanpa dikurniakan anak.
"Kemuncak keretakan rumah tangga kami berlaku selepas saya menghadiri sesi ceramah oleh bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali yang kini merupakan Presiden Jalur Tiga (Jati) di Tanah Merah pada 11 Jun lalu.
"Sebaik sahaja balik daripada majlis tersebut, bekas suami saya marah-marah dan mengatakan saya sesat. Yahaya kemudian berpindah ke rumah anaknya yang terletak tidak jauh dari rumah saya," katanya ketika ditemui di luar mahkamah.

No comments:

Post a Comment