Thursday, July 12, 2012

MARAH ADA CAMPUR TANGAN SYAITAN...GOPOH-GAPAH JUGA PERBUATAN SYAITAN...

Amah amuk sepak bayi

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tangisan seorang bayi lelaki berusia 11 bulan yang dipijak dan disepak terajang pembantu rumah warga Kemboja, menyelamatkannya daripada terbunuh dalam kejadian ‘amuk’ wanita terbabit di sebuah rumah dua tingkat di Gombak, di sini, kelmarin.
Wanita berusia 20-an itu yang bekerja sejak lebih setahun lalu dengan pendapatan bulanan RM1,300 berhenti melakukan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu selepas dihalang majikannya yang terdengar tangisan anaknya dalam kejadian jam 10.30 malam itu.
Difahamkan, wanita terbabit hilang pertimbangan gara-gara tidak puas hati dengan seorang daripada anggota keluarga majikannya itu sebelum mengamuk dengan melepaskan geram terhadap bayi berkenaan.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, ketika kejadian, suspek mengetahui majikannya berada dalam rumah berkenaan.


“Bagaimanapun, suspek yang hilang pertimbangan menendang bayi terbabit menyebabkannya menangis akibat kesakitan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Serik pakai cincin

Oleh Khairul Hamizy Ramlee
am@hmetro.com.my

INI DIA...Baidillah menunjukkan cincin yang menyebabkan jari telunjuk tangan kirinya hampir putus.
INI DIA...Baidillah menunjukkan cincin yang menyebabkan jari telunjuk tangan kirinya hampir putus.
KUALA TERENGGANU: “Saya sudah serik untuk memakai cincin kerana ia menyebabkan saya nyaris kehilangan jari,” kata Baidillah Ibrahim, 27, yang menggunakan bantuan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu untuk membuka cincin yang tersangkut pada jari telunjuk tangan kirinya.
Pemandu lori terbabit yang tinggal di Kampung Jerangau Barat, Hulu Terengganu, ketika ditemui di Wad Ortopedik Hospital Sultanah Nur Zahirah, di sini, semalam berkata, dia tidak menduga cincin tahan karat yang dipakainya sejak empat tahun lalu semakin ketat dan hampir menyebabkan dia kehilangan jari dalam kejadian pada 4 Julai lalu.

Menurutnya, episod hitam itu bermula apabila dia cuba mengeluarkan pagar kayu dari belakang lori di tempat kerjanya di sebuah kilang sawit di Jerangau pada jam 9.30 pagi.
Katanya, sebaik membuka bidai penutup badan lori, jari telunjuk tangan kirinya diletakkan di celah penyelak badan kenderaan berkenaan.

“Ketika itulah kaki saya tergelincir dan jari telunjuk tangan kiri saya yang bersarung cincin termasuk ke dalam penyelak menyebabkan kulit serta daging di jari itu terhakis akibat menahan berat badan saya daripada rebah.

“Walaupun perit, saya cuba membuka cincin besi itu, tetapi usaha itu gagal kerana ketat sebelum rakan menghantar saya ke Hospital Hulu Terengganu untuk mendapatkan rawatan sebelum dirujuk ke HSNZ,” katanya.

Baidillah berkata, doktor menggunakan khidmat anggota bomba untuk membuka cincin yang tersekat pada jari telunjuk.

“Anggota bomba mengambil masa setengah jam sebelum dapat memotong cincin berkenaan menggunakan mesin.
“Saya sebak melihat keadaan jari telunjuk yang hanya tinggal tulang dan beberapa urat akibat kesan koyakan daripada cincin itu.

“Dulu ramai orang menasihati saya supaya jangan pakai cincin terlampau lama kerana nanti susah hendak dibuka, tetapi tidak saya hiraukan,” katanya.

Menurutnya, dia yang serik dengan kejadian itu membuat keputusan untuk tidak lagi memakai cincin.

Tiba-tiba berhutang RM1.2 juta

Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com.my

BUKTI...Hoh menunjukkan laporan polis dibuatnya.
BUKTI...Hoh menunjukkan laporan polis dibuatnya.
TEMERLOH: Impian seorang wanita berusia 21 tahun untuk membeli sebuah Perodua Viva menerusi pinjaman bank, terbantut apabila permohonannya ditolak selepas dikatakan mempunyai rekod buruk kerana mempunyai hutang berjumlah RM1.2 juta.
Berikutan tidak puas hati dengan alasan diberikan pihak bank berkenaan, mangsa, Hoh Chew Yue, yang sebelum ini bekerja di sebuah syarikat kurier di Taman Bahagia, di sini, membuat siasatan dan akhirnya menyedari bahawa dirinya diperdayakan bekas majikannya yang menggunakan maklumat peribadinya untuk membuat pinjaman itu.
Mangsa yang menetap di Taman Temerloh Jaya, di sini, bingung apabila mendapat tahu dengan hanya menggunakan salinan kad pengenalan miliknya, bekas majikannya itu berjaya membuat pinjaman dalam jumlah besar pada Februari 2011 sedangkan dia tidak tahu menahu mengenai pinjaman berkenaan.

Anak bongsu daripada lima beradik itu mendakwa, apa yang lebih memeningkan kepalanya ialah semakan dibuat dengan Bank Negara Malaysia (BNM) mendapati pinjaman berjumlah RM1.2 juta daripada sebuah bank itu dibuat menggunakan akaun bersama (joint account) dengan tiga penama lain dan dia menjadi penama pertama.


“Saya tidak kenal dengan dua lagi individu yang ‘berkongsi’ akaun dengan saya itu. Saya memang tidak kenal dengan kedua-duanya. Saya hairan bagaimana nama saya boleh digunakan oleh mereka.

Adik penyanyi masuk jel

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

BERSALAH...Faizal (kanan) di luar mahkamah, semalam.
BERSALAH...Faizal (kanan) di luar mahkamah, semalam.
JOHOR BAHRU: Adik lelaki kepada seorang penyanyi wanita dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas didapati bersalah menyamun seorang ahli perniagaan wanita warga Singapura, Januari lalu.
Tertuduh, Mohd Faizal Abu Hasan, 29, dari Kampung Melayu, Gelang Patah, di sini, didapati bersalah melakukan perbuatan itu kira-kira jam 1.15 tengah hari, 23 Januari lalu, berhampiran sebuah masjid di Taman Tampoi Indah, di sini.
Dalam kejadian itu, Faizal dikatakan menyamun mangsa, Rohana Jamal dengan merampas beg tangannya sebelum melarikan diri.

Sebaik hukuman dijatuhkan, Faizal kelihatan tenang, namun beberapa ahli keluarganya yang berada di dalam kamar mahkamah sebak.


Bagaimanapun, kakak Faizal yang juga penyanyi terkenal tidak hadir di mahkamah.

Pengasuh dakwa budak lebam dipukul hantu



KUALA LUMPUR: Dipukul hantu. Itu helah digunakan sebuah pusat asuhan di Wangsa Maju, di sini, selepas seorang bayi berusia enam bulan yang dijaga lebam di muka angkara tindakan pekerja pusat itu.
Ibu mangsa, Azizah Abdullah, 31, berkata, kecederaan pada muka anak bongsunya itu disedari ketika mengambil bayinya di pusat asuhan jam 8 malam pada 10 Julai lalu.

Menurutnya, tanpa bertanya, seorang pekerja pusat asuhan itu berusia awal 20-an menerangkan anak perempuannya dipukul hantu menyebabkan dia sangsi dengan penjelasan berkenaan.
Katanya, selepas disoal dan didesak beberapa kali, pekerja terbabit menyatakan kanak-kanak lain pula yang mencederakan anaknya namun kesan lebam pada muka anaknya bersaiz besar dari mata hingga ke rahang.

“Selepas balik rumah, saya menunjukkan kesan lebam itu kepada suami sebelum kami membawanya ke klinik dan sangkaan saya tepat apabila doktor mengesahkan kesan lebam itu bersaiz ukuran jari orang dewasa.

“Sebaik menerima laporan perubatan, saya menghubungi pemilik pusat asuhan itu namun dia enggan bertanggungjawab mahupun meminta maaf di atas kecuaian pihak mereka,” katanya ketika ditemui di Jalan Tun Razak, semalam.

Beliau berkata, sebaik pulang ke rumah, dia menyoal anak sulungnya yang berusia lapan tahun yang dihantar ke pusat asuhan sama dan anaknya menyatakan adik perempuannya itu menangis tanpa henti sejak petang pada hari kejadian.

Lebih mengejutkan, bayi itu turut ditinggalkan bersendirian dalam bilik berikutan tidak berhenti menangis dan percaya dia ditampar seorang daripada pekerja pusat asuhan berkenaan.
Katanya, anak sulungnya memaklumkan bukan sahaja bayi berkenaan menjadi mangsa lepas geram pekerja namun seorang lagi kanak-kanak lelaki berusia dua tahun sering dipukul pekerja sama.

Beliau berkata, disebabkan tidak puas hati dengan kecuaian pusat asuhan terbabit dia membuat laporan di Balai Polis Wangsa Maju untuk tindakan lanjut.

“Saya berharap polis mengambil tindakan sewajarnya ke atas pengurusan pusat asuhan terbabit yang bertindak kejam ke atas kanak-kanak,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.


 


Belasah isteri 6 jam

Oleh Sitie Nurhajatulziemah Mohd Nor
am@hmetro.com.my

REMBAU: Hanya kerana gagal memperoleh wang daripada isteri, seorang lelaki tergamak membelasah wanita itu menggunakan kabel elektrik selama hampir enam jam dalam kejadian di rumah mereka di Mambau, dekat sini.
Tidak cukup dengan itu, lelaki terbabit turut memukul dua daripada empat anak mereka termasuk yang baru berusia dua tahun hingga terpaksa menerima 18 jahitan di kepala manakala anak sulung berusia empat tahun cedera di bawah mata kanan selepas terkena kabel elektrik dihayun bapanya.

Menurut sumber, suspek yang menganggur berusia 30 tahun didakwa bertindak demikian terhadap isterinya sejak beberapa bulan lalu dan kemuncaknya pada 4 Julai lalu apabila dia membelasah mangsa dengan kabel elektrik tanpa henti dari jam 8 pagi hingga 1.50 tengah hari di rumah mereka.

“Akibat kejadian itu, mangsa yang berusia 27 tahun, seorang pengawal keselamatan mengalami lebam di tangan, kaki, seluruh badan, kepala dan muka.


“Sebelum ini, lelaki itu pernah mengugut merampas semua anak jika mangsa membuat laporan polis selain mahu membunuhnya jika melarikan diri,” katanya.


‘Emak’ tergesa-gesa tinggal bayi



GEORGETOWN: Tindakan mencurigakan seorang wanita di sebuah rumah kosong di Rumah Panjang, Lorong Kulit, di sini sebelum lari dalam keadaan tergesa-gesa membawa kepada penemuan bayi lelaki, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.20 tengah hari itu, seorang lelaki ternampak wanita terbabit membongkok dalam rumah kosong itu dan menyedari dirinya diperhatikan, wanita berkenaan tergesa-gesa keluar dari rumah dan melarikan diri ke stesen bas berhampiran.

Lelaki yang melihat perbuatannya itu mengekorinya, tetapi tidak sempat menahannya kerana bas dinaiki wanita itu sudah bergerak lalu dia berpatah balik ke rumah kosong terbabit.
Dia terkejut melihat bayi lelaki yang masih hidup dan berpakaian lengkap, ditinggalkan dengan beralaskan guni bersama botol susu di sisinya.

Saksi terbabit, Jeffri Sabarudin, 27, seorang pekerja kontrak berkata, dia terkejut melihat bayi itu lalu memberitahu penduduk bagi mendapatkan bantuan.

“Saya terkejut melihat bayi yang masih bertali pusat dan berselimut dengan kain batik tidur dalam rumah terbabit sebelum memanggil jiran.

“Tidak lama selepas itu, bayi berkenaan menangis dan kami sekali lagi cuba menjejaki wanita terbabit, tetapi gagal dan dia dipercayai menaiki bas menuju ke Komtar atau terminal feri,” katanya.

Menurutnya, dia rakan-rakannya berbincang dan mencapai kata sepakat menghubungi polis kerana mengesyaki wanita itu membuang bayinya.
“Saya hanya sempat melihat wanita itu berbaju biru serta berseluar denim biru. Atas nasihat penduduk saya membuat laporan polis berhubung kejadian itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, setakat ini siasatan menunjukkan bayi terbabit baru berusia seminggu.

“Kami menghantar bayi berkenaan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) dan dia disahkan sihat.

“Setakat ini, polis masih mengesan seorang wanita dipercayai warga Indonesia berusia 30-an bagi membantu siasatan,” katanya.

Penyamun kelar 2 pelanggan pusat Internet



KUALA LUMPUR: Keseronokan bermain permainan video di pusat Internet bertukar malang buat dua lelaki apabila cedera di perut dan dada selepas premis berkenaan di Jalan Paoh Loke Yew, di sini disamun tiga lelaki bersenjata pedang samurai dan alat renjatan elektrik, kelmarin.
Ketika kejadian jam 2.15 petang itu, penjaga premis bersama empat pelanggan lelaki berada dalam premis berkenaan.

Sumber polis berkata, tiba-tiba muncul tiga lelaki memasuki premis berkenaan dengan membawa pedang samurai dan alat renjatan elektrik sebelum mendekati penjaga premis berusia 20-an itu.
Menurutnya, seorang lelaki meletakkan pedang di leher penjaga premis berkenaan sebelum mengambil wang lebih RM2,000 dalam mesin daftar juruwang.

“Mereka turut menyamun dua pelanggan berusia 20-an yang sedang bermain komputer dengan merampas wang tunai serta telefon bimbit milik mereka.

“Dua pelanggan yang mendakwa tidak memiliki wang pula dikelar suspek dengan pedang di perut dan dada,” katanya.

Sebaik merampas semua barangan mangsa, ketiga-tiga lelaki berkenaan melarikan diri manakala kedua-dua pelanggan yang cedera dihantar ke hospital untuk rawatan kecemasan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Zulkarnain Abdul Rahman ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Bawa anak buat jenayah

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

SEREMBAN: Sepasang suami isteri tergamak membawa anak lelaki mereka yang masih kecil semata-mata bagi mengaburi orang ramai ketika melakukan jenayah mencuri kereta Perodua Kancil sebelum dileraikan dan aksesori kenderaan itu kemudian dijual sebagai alat ganti terpakai.
Difahamkan, pasangan itu menggunakan taktik berkenaan supaya orang ramai tidak menyangka mereka adalah pencuri kereta, sekali gus mengelak diberkas.

Bagaimanapun, kegiatan itu dikesan selepas polis menahan dua lelaki dipercayai anggota sindiket mencuri kereta dalam dua serbuan berasingan di Kajang, Selangor dan Melaka bulan lalu manakala suspek wanita masih diburu.

Ketua Polis negeri, Datuk Osman Salleh berkata, dalam serbuan itu, polis merampas 12 kenderaan dipercayai dicuri pasangan suami isteri berkenaan yang kemudian diserahkan kepada seorang pemilik bengkel di Kajang, Selangor.


“Berikutan penahanan kedua-dua suspek masing-masing berusia 29 dan 31 tahun itu, polis yakin dapat menyelesaikan 12 kes kecurian kenderaan membabitkan lima kes di negeri ini serta masing-masing dua kes di Selangor dan Melaka dan tiga di Wilayah Persekutuan sepanjang empat bulan pertama tahun ini.

Lelaki dakwa tersasul cerai isteri



KUALA LUMPUR: Niat asal pasangan ini ke Mahkamah Rendah Syariah di sini untuk bercerai kali kedua namun lain pula jadinya apabila si suami yang mendakwa dirinya ‘tersasul’ melafazkan talak dua sekali gus.
Tindakan Dzulkepli Ahmad, 52, itu mengejutkan Hakim Syarie, Rohaizad Redzuan dan mahkamah terpaksa menangguhkan prosiding beberapa minit sebelum ia disambung semula. Rohaizad kemudian menegur tindakan Dzulkepli selaku defendan kerana boleh dikatakan menghina mahkamah kerana melafazkan talak dua tanpa kebenaran.

“Saya tersasul Yang Arif, kerana dalam fikiran saya ini adalah cerai kali kedua,” katanya dalam nada perlahan selepas ditegur hakim. Isterinya, Rosma Hamid, 46, hanya tenang dengan kejadian itu dan berkata dia tidak boleh berbuat apa-apa kerana semuanya sudah berlaku. Terdahulu, pada prosiding semalam mahkamah mengarahkan Dzulkepli melafazkan talak satu kepada isterinya dengan membaca satu salinan nota yang diberikan mahkamah. Bagaimanapun, tanpa diduga Dzulkepli melafazkan cerai talak dua terhadap Rosma yang membawa maksud telah jatuh talak tiga selepas diambil kira talak satu yang terdahulu.
Tindakan ini membawa maksud perkahwinan pasangan itu tidak boleh dirujuk melainkan Rosma berkahwin lain dan kemudian bercerai dengan suaminya itu.

Pasangan itu sebelum ini pernah bercerai talak satu pada tahun lalu namun rujuk semula dalam tempoh edah.

Mahkamah kemudian mengesahkan lafaz talak dua itu sebagai sah dan telah gugur talak tiga iaitu talak Ba’in Qubra selain plaintif diperintah bersuci edah tiga kali dengan perceraian itu didaftarkan.

Tak sengaja talak tiga

Oleh Nor Azura Abdul Jalil
zura@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya tak sengaja lafaz cerai talak tiga. Masa itu demam teruk,” kata seorang lelaki di Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam.
Mohd Nur Afiq Sarang Abdullah, 26, berkata, dia mengucapkan lafaz ‘Saya ceraikan awak dengan talak tiga’ terhadap isterinya Widia-Nofrita Wirma, 28, selepas dipaksa wanita itu yang berada dalam keadaan marah. Menurutnya, ia kali pertama dia melafazkan cerai terhadap isteri dan mengakui masih menyayanginya. Mohd Nur Afiq berkata demikian di hadapan Hakim Syarie Rohaizad Redzuan pada prosiding permohonan pengesahan lafaz cerai yang difailkan Widia-Nofrita dengan menamakannya sebagai defendan. Kata defendan, dia mengucapkan lafaz cerai itu dalam kejadian jam 3.30 petang pada 14 Jun lalu. Bagaimanapun, pasangan itu ketika disoal mahkamah mengakui pernah mengadakan hubungan kelamin selepas talak diucapkan dan yang terakhir sekitar bulan ini.

“Saya masih sayangkan dia,” kata Widia-Nofrita ketika disoal Rohaizad mengapa masih mengadakan hubungan kelamin sedangkan mereka tahu talak sudah dilafazkan defendan.
Selepas mendengar keterangan kedua-dua pihak, mahkamah mensabitkan jatuh talak satu raj’ie. Rohaizad juga menasihati pasangan itu supaya tidak mempermainkan talak.

“Jangan main-main dengan talak tiga. Berhati-hati melafazkan talak, bahaya. Ia beri kesan pada kehidupan dan anak-anak,” katanya.

No comments:

Post a Comment