Guru tahfiz buta huruf
Mereka sebaliknya menyerahkan keselamatan dan soal pendidikan anak bulat-bulat kepada pengurusan tahfiz yang beroperasi secara persendirian di negara ini.
Perkembangan kurang sihat itu menyebabkan pihak Pendidikan Malaysia di Mesir mengalami kesukaran jika berlaku kejadian tidak diingini seperti dilaporkan April lalu apabila empat pelajar Malaysia berusia 12 hingga 19 tahun didera mengakibatkan mereka pecah bibir dan lebam seluruh badan akibat dibelasah ustaz menggunakan batang paip PVC di pusat pengajian. Pengarah Pendidikan Malaysia di Mesir, Profesor Madya Su’adi Safei berkata, kejadian dimaklumkan sendiri waris pelajar itu yang menghubungi kedutaan dan keempat-empat pelajar berkenaan kemudian diselamatkan dan dihantar pulang sejurus proses siasatan dan dokumentasi selesai dijalankan kakitangannya.
Bagaimanapun, katanya, proses menyelamatkan pelajar berkenaan memakan masa kerana mereka tidak mempunyai maklumat berkaitan pelajar terbabit, namun semua mangsa selamat dihantar pulang Mei lalu.
“Walaupun mereka pelajar persendirian, kita tidak pernah lepas tangan sebaliknya menganggap bantuan dihulurkan sebagai satu khidmat sosial kerana mereka juga rakyat Malaysia dan sedang menghadapi masalah, jadi saya menghantar sepasukan pegawai ke sekolah berkenaan untuk menjalankan siasatan.
“Selepas disiasat, kami mendapati keempat-empat pelajar berkenaan memang dipukul seorang tenaga pengajar kerana gagal menghafaz beberapa juzuk yang diberikannya.
“Siasatan kami juga mendapati tenaga pengajar berkenaan buta huruf, jadi pelbagai persoalan timbul bagaimana dia boleh menjadi tenaga pengajar selain benarkah dia seorang tahfiz atau sebaliknya,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini, semalam.
Beliau bagaimanapun enggan memaklumkan maklumat lengkap mengenai kes itu, sebaliknya memberitahu perkara hampir sama turut berlaku sekiranya ada antara pelajar masuk ke Mesir melalui ejen di Malaysia.
“Ada waris memberitahu tujuan menghantar anak mereka ke Mesir untuk mendapatkan ‘aura syeikh’ yang berada di sini...saya amat berharap mereka mengubah persepsi itu kerana kita juga mempunyai universiti atau pusat tahfiz yang tidak kurang hebatnya,” katanya.
Menurutnya, perkembangan sama turut menimpa siswa yang masuk ke Mesir melalui ejen apabila 31 daripada mereka kini terkontang-kanting kerana menghadapi masalah untuk menduduki peperiksaan semester selepas melanjutkan pengajian di tahun kedua universiti masing-masing bulan ini.
Su’adi berkata, perkembangan itu berlaku kerana kebanyakan ejen yang membawa masuk siswa terbabit tidak menghantar fail peribadi pelajar kerana khuatir mereka ditolak sekiranya tidak memenuhi kriteria disyaratkan universiti.
Beliau berkata, walaupun tidak menjadi satu kemestian kerana pelajar terbabit masuk tidak melalui kementerian, pihaknya sentiasa bertindak secepat mungkin menyelesaikan masalah itu kerana tidak mahu mereka terkandas selepas setahun memasuki pusat pengajian berkenaan.
“Mereka pelajar kita yang sudah berada di sini, jika kami tidak membantu, siapa lagi boleh mereka harapkan,” katanya.
Hati terpikat pujuk rayu
Oleh Hariyati Ariffin
KERELAAN wanita muda sanggup berkongsi kasih mula mendapat perhatian dan dianggap trend kehidupan masa kini. Namun, wanita bersuami kurang senang dengan fenomena yang berlaku. Tetapi sebagai wanita yang beragama Islam mereka ‘terpaksa’ menerima hidup berpoligami kerana ia dibenarkan dalam agama.
Malangnya, dalam kerelaan isteri membenarkan poligami ada segelintir suami yang mengambil kesempatan dan menyalahgunakan ‘tiket’ menambah cawangan ini dengan alasan dibenarkan oleh agama hingga mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan sebagai suami.
Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut, dipetik sebagai berkata: “Hukum berkahwin terbahagi kepada lima iaitu wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Seandainya ketika bermonogami (berkahwin seorang) lagi lelaki itu telah menunjukkan ciri-ciri tidak adil dan tidak berkemampuan baik dari segi kewangan dan kesihatan, maka hukumnya untuk berkahwin lagi adalah haram.”
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria pula berkata, walaupun poligami dibenarkan dalam Islam, namun ia sering disalahgunakan oleh segelintir lelaki. Mereka sepatutnya menilai kemampuan diri terlebih dulu dan bukan berkahwin kerana nafsu semata-mata.
Oleh itu, katanya, apabila ini terjadi, perceraian sering saja menjadi pilihan wanita daripada memilih untuk hidup bermadu. Islam sebenarnya tidak menggalakkan poligami apatah lagi, perceraian.
Mengulas isu poligami, di mana wanita muda lebih suka suami orang berbanding lelaki bujang, pensyarah Psikologi, Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Mohamed Yaakob berkata, berdasarkan konsep psikologi dan komunikasi, manusia hidup bersandarkan kepada beberapa keperluan.
Antaranya keperluan asas, keperluan keselamatan dan keperluan sosial. Dalam hal ini, wanita muda yang sanggup bermadu ingin memenuhi keperluan yang tiga tadi, terutamanya keperluan keselamatan dan sosial. Wanita muda apabila berjumpa suami orang, mereka lebih rasa selamat dan dapat memenuhi keperluan sosial mereka.
“Ini kerana lelaki yang sudah berkahwin lebih banyak pengalaman dalam memujuk rayu wanita muda dan bijak memenuhi kehendak keselamatan (financial security) dengan pelbagai hadiah dan bijak menjalankan modus operandi untuk memikat hati wanita. Kebiasaannya lelaki yang sudah berkahwin dan kukuh kedudukannya bijak memikat hati wanita muda,” katanya.
Mohamed berkata, mereka bukan saja bijak bercakap, memujuk rayu dan bersikap gentlemen, sentimental, malah penyabar, mempunyai ketrampilan dan berkarisma tinggi yang menjadi idaman wanita muda. Berbanding lelaki bujang yang baru tamat pengajian dan baru bekerja, kedudukan ekonomi mereka juga belum kukuh dan jika dikaji daripada sikap pula, mereka kurang arif mengenai cara-cara memikat wanita.
“Ada lelaki bujang yang tidak berkeyakinan dalam menjalinkan hubungan. Mereka kurang memahami kehendak wanita muda kerana mereka sama-sama muda dan kurang pengalaman. Ini menyebabkan hubungan mereka sering mengalami konflik,” katanya.
Menurut Mohamed, wanita muda suka dipujuk rayu dan meminati lelaki yang penyabar. Sedangkan lelaki bujang adakalanya tidak memahami kehendak wanita muda dan sikap tidak penyabar lelaki bujang kadangkala membuatkan wanita muda lebih suka berhubungan dengan suami orang yang lebih penyayang dan pandai memujuk rayu.
“Manusia memerlukan keseronokan sensory, istilah dalam psikologi yang merujuk kepada mendapat kepuasan hidup dan keseronokan (pleasure in life). Bagi lelaki yang sudah berkahwin dan ada yang sudah meningkat usia, keseronokan sensory ini amat penting dalam hidup mereka.
“Mereka mahu satu keseronokan sebagai pelarian kepada kebosanan yang sedang mereka alami. Umpamanya jika isteri sudah meningkat usia, mereka sudah tidak lagi seperti zaman muda. Wanita meningkat usia melalui fasa menopaus dan adakalanya malu untuk berjalan dan bermesra dengan suami dengan alasan sudah masuk usia senja” jelasnya.
Namun, kata Mohamed wanita sering salah tafsir kehendak lelaki kerana kaum Adam ini semakin mereka tua mereka memerlukan kasih sayang dan belaian isteri. Hormon testosteron (seks) dalam diri lelaki sentiasa ada berbanding wanita yang perlu dirangsang. Jika kaum Adam ini dibiarkan dalam dahaga kasih sayang, tidak mustahil suami seumpama ini mencari belaian dan kasih sayang daripada wanita muda yang sentiasa suka dibelai dan dimanja. Ini mungkin sebahagian daripada faktor mengapa wanita muda suka lelaki yang sudah berkahwin.
Walau bagaimanapun, Mohamed menegaskan lelaki yang sudah berkahwin dan ingin menambah cawangan dengan berkahwin wanita muda sebenarnya lebih kepada ‘lapar mata’. Beliau menjelaskan bahawa istilah lapar mata ini merujuk kepada keinginan yang membuak-buak sebelum mendapatnya tetapi apabila sudah memiliki ia hanya boleh dipandang saja kerana adakalanya kemampuan mereka terhad sama ada dari segi zahir mahupun batin.
Jika ini berlaku tidak mustahil konflik dan perceraian bakal terjadi. Tidak semua lelaki bersikap sedemikian. Kebanyakan lelaki lebih mementingkan keharmonian keluarga dan menjaga hati isteri yang dinikahinya berpuluh tahun lamanya. Lelaki yang suka kahwin dan cerai serta banyak menambah cawangan tidak peka pada perasaan isteri dan mereka juga tidak mempunyai sikap empati (memahami perasaan orang lain dalam hal ini isteri sendiri).
“Mereka lebih mementingkan diri sendiri dan keseronokan diri. Ada kes suami yang suka kahwin cerai, menyebabkan dia dibenci keluarga terutama anak-anak. Apabila usia tua dan tiada siapa yang peduli mereka menyalahkan anak-anak dan isteri sedangkan sewaktu sihatnya dia lupa tanggungjawab pada anak-anak dan isteri kerana terlalu asyik mencari keseronokan diri.
“Begitu juga bagi yang berkahwin ramai, ada kalanya nafkah anak-anak dan isteri tidak mencukupi dan lebih menyedihkan ada suami yang menyuruh isteri menyara kehidupan mereka sendiri sedangkan suami berseronok dan tenggelam dalam kehidupan tanpa tanggungjawab,” katanya.
Bagi Mohamed, bukan mudah menjadi ketua keluarga, lebih-lebih lagi yang mempunyai lebih daripada satu isteri. Mereka bukan saja perlu stabil dan kukuh dari segi ekonomi, kesihatan dan mental, tetapi juga harus mempunyai pegangan agama yang baik dan boleh membimbing isteri dan anak-anak.
Berkahwin memang nampak seronok tetapi tanggungjawab yang perlu digalas juga berganda sebagaimana bertambahnya isteri dan anak-anak. Senario kekeluargaan masa kini menurut Mohamed amat menyedihkan kerana banyak kes yang dipaparkan mengenai sikap tidak bertanggungjawab suami yang menyebabkan anak-anak dan isteri menjadi mangsa keadaan.
Ada juga kes kesibukan terlampau ibu bapa mencari rezeki menyebabkan anak-anak terbiar dan terjerumus dalam masalah sosial. Masyarakat perlu didedahkan kepada ilmu atau pendidikan kekeluargaan dan dengan pendidikan berkenaan ia boleh membimbing dan mencorak institusi kekeluargaan yang lebih berkualiti selain melahirkan masyarakat yang dapat menuju ke arah kesejahteraan secara total.
Justeru, kepada semua suami, menjadi nakhoda untuk sebuah kapal sudah terlalu sukar kerana kehidupan ini sering dilanda ombak dan badai kehidupan. Inikan pula mahu mengemudi dua atau tiga kapal pada waktu sama. Mungkin berkahwin lebih daripada satu adalah sunnah Nabi, tetapi bolehkah suami bersikap adil seperti Nabi?
Bagi wanita muda, tidak salah berkongsi kasih, tetapi haruslah diingat jika anda berada di tempat isteri yang terpaksa dimadukan, janganlah mencari kebahagiaan di atas penderitaan wanita lain. Mereka mungkin nampak reda tetapi di dalam hati Allah saja yang tahu. Sebenarnya masih ramai lelaki bujang yang berkualiti dan boleh menjadi suami baik jika di beri peluang.
Seperti kata pepatah Indonesia, suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian daripada kemerdekaannya. Itulah sebenarnya suami dan ayah yang terbaik. Selamat Hari Bapa buat semua yang bergelar bapa.
Penulis pensyarah UiTM Shah Alam
KAHERAH: Jika berada di Mesir, tidak lengkap rasanya jika tidak berkunjung ke pusat pengeluaran cendikiawan Islam Universiti al-Azhar yang sangat berjasa kepada umat Islam seluruh dunia. Disebabkana ingin mengetahui sama ada ia masih mengekalkan budaya atau proses pengajian, kami mengunjungi tempat asal bermulanya institusi pengajian tinggi berkenaan iaitu masjidnya yang masih dimakmurkan dengan aktiviti keilmuan.
Sistem pendidikan Universiti al-Azhar bermula di sebuah masjid yang didirikan panglima angkatan tentera El Muiz Lidinillah bernama Jauhar El Saqili selepas membuka kota Kaherah dan masjid yang didirikan pada 14 Ramadan 359 Hijrah (bersamaan 970 Masihi) adalah pusat pendidikan ilmu Islam berasaskan aliran Syiah ketika awal pembukaannya pada zaman dinasti Fatimiah.
Bagaimanapun, selepas kedatangan Sultan Salahuddin Al Ayyubi yang juga pengasas dinasti Ayyubi di Mesir, beliau menukar aliran pengajiannya daripada Syiah kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan ia kekal hingga hari ini.
Ketika menunaikan solat Maghrib di masjid berkenaan, saya kagum dengan cara rumah Allah itu dimakmurkan apabila melihat sekumpulan lelaki dewasa khusyuk mendengar ceramah agama manakala beberapa kumpulan anak muda mengadakan perbincangan sesama mereka sambil menadah kitab manakala yang lainnya bersandar di sekeliling masjid sambil menghafaz al-Quran.
Tidak ketinggalan pelajar perempuan yang menggunakan bilik kuliah di masjid berkenaan untuk mentelaah di masjid universiti yang mendapat nama sempena gelaran yang diberikan kepada anak perempuan Rasulullah, Fatimah al-Zahra.
KAHERAH: Rakyat Malaysia diminta berwaspada dengan pihak tertentu yang mendakwa lulusan Universiti Al-Azhar dan berceramah di masjid atau surau di kawasan perumahan kerana ada antara mereka belum layak bergelar lepasan pusat pengajian tinggi Islam terkenal itu kerana gagal dalam peperiksaan tahun akhir menyebabkan mereka pulang ke tanah air dan mencari pendapatan dengan melakukan pelbagai pekerjaan termasuk memberi ceramah.
Perkembangan itu berlaku kerana universiti berkenaan membuka pintu seumur hidup kepada pelajar tahun empat yang terkandas dalam peperiksaan menyebabkan ada antara pelajar mengaku graduan kerana pernah bertandang di Mesir dan lebih membimbangkan jika mereka menyalahguna kepercayaan diberikan masyarakat untuk kepentingan peribadi atau diperalat pihak tertentu menggunakan landasan agama.
Menurut sumber, Universiti Al-Azhar memberikan kelonggaran kepada siswa tahun akhir untuk menamatkan pengajian, namun ada pelajar kita mengambil kesempatan pulang ke tanah air sebelum mengaku graduan dan memberi ceramah.
“Jika mereka menyampaikan maklumat atau ilmu yang benar, kami berbangga dengan apa yang disebarkan, tetapi jika sebaliknya ia tindakan mengecewakan dan boleh dianggap sebagai pengkhianatan kepada universiti.
“Kami mempunyai maklumat mengenai perkara itu dan mengenali beberapa individu terbabit kerana mereka adakalanya muncul dalam ceramah politik dan mempunyai laman facebook atau blog. “Ini yang kami tidak mahu...mereka diperalatkan dan mungkin mereka tidak menyedarinya, namun sesuatu yang membimbangkan jika ceramah mereka diterima bulat-bulat oleh masyarakat,” katanya.
Sumber berkenaan turut memberitahu, ada juga graduan yang gagal menamatkan pengajian tidak pulang sebaliknya berada di Mesir dan menjadi ‘pensyarah’ kepada pelajar baru melalui usrah dan menjadi ‘tok guru’ kepada golongan terbabit yang kebanyakannya tidak tahu latar belakang senior mereka.
“Ini yang berlaku di Mesir apabila kebanyakan siswi kita tidak menghadiri kelas sekiranya tidak ditemani siswi lain dan mereka lebih gemar belajar melalui individu berkenaan yang dipanggil ‘tok guru’ sedangkan dia tidak mempunyai kelayakan kerana bukan graduan seperti disangka.
“Jika siswi kita sering belajar melalui cara itu, ada baiknya jika mereka melanjutkan pengajian di universiti tempatan seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) atau pusat pengajian lain yang mempunyai pensyarah lebih berkelayakan dan ada antara mereka lulusan Al-Azhar dan ia secara tidak langsung menjimatkan perbelanjaan,” katanya.
Menurutnya, pendekatan itu juga menyebabkan pelajar perempuan kita menjadi pasif yang pastinya mereka tidak akan mahir dalam penguasaan bahasa Arab kerana kurang bergaul dengan masyarakat tempatan.
Bagaimanapun, katanya, ada juga pelajar kita yang ikhlas dalam menuntut ilmu kerana akan kembali ke Mesir untuk menduduki peperiksaan selepas bekerja di Malaysia atau mana-mana negara dan akan memastikan berjaya menamatkan pengajian sebelum pulang dengan ijazah.
Malangnya, dalam kerelaan isteri membenarkan poligami ada segelintir suami yang mengambil kesempatan dan menyalahgunakan ‘tiket’ menambah cawangan ini dengan alasan dibenarkan oleh agama hingga mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan sebagai suami.
Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut, dipetik sebagai berkata: “Hukum berkahwin terbahagi kepada lima iaitu wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Seandainya ketika bermonogami (berkahwin seorang) lagi lelaki itu telah menunjukkan ciri-ciri tidak adil dan tidak berkemampuan baik dari segi kewangan dan kesihatan, maka hukumnya untuk berkahwin lagi adalah haram.”
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria pula berkata, walaupun poligami dibenarkan dalam Islam, namun ia sering disalahgunakan oleh segelintir lelaki. Mereka sepatutnya menilai kemampuan diri terlebih dulu dan bukan berkahwin kerana nafsu semata-mata.
Oleh itu, katanya, apabila ini terjadi, perceraian sering saja menjadi pilihan wanita daripada memilih untuk hidup bermadu. Islam sebenarnya tidak menggalakkan poligami apatah lagi, perceraian.
Mengulas isu poligami, di mana wanita muda lebih suka suami orang berbanding lelaki bujang, pensyarah Psikologi, Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Mohamed Yaakob berkata, berdasarkan konsep psikologi dan komunikasi, manusia hidup bersandarkan kepada beberapa keperluan.
Antaranya keperluan asas, keperluan keselamatan dan keperluan sosial. Dalam hal ini, wanita muda yang sanggup bermadu ingin memenuhi keperluan yang tiga tadi, terutamanya keperluan keselamatan dan sosial. Wanita muda apabila berjumpa suami orang, mereka lebih rasa selamat dan dapat memenuhi keperluan sosial mereka.
“Ini kerana lelaki yang sudah berkahwin lebih banyak pengalaman dalam memujuk rayu wanita muda dan bijak memenuhi kehendak keselamatan (financial security) dengan pelbagai hadiah dan bijak menjalankan modus operandi untuk memikat hati wanita. Kebiasaannya lelaki yang sudah berkahwin dan kukuh kedudukannya bijak memikat hati wanita muda,” katanya.
Mohamed berkata, mereka bukan saja bijak bercakap, memujuk rayu dan bersikap gentlemen, sentimental, malah penyabar, mempunyai ketrampilan dan berkarisma tinggi yang menjadi idaman wanita muda. Berbanding lelaki bujang yang baru tamat pengajian dan baru bekerja, kedudukan ekonomi mereka juga belum kukuh dan jika dikaji daripada sikap pula, mereka kurang arif mengenai cara-cara memikat wanita.
“Ada lelaki bujang yang tidak berkeyakinan dalam menjalinkan hubungan. Mereka kurang memahami kehendak wanita muda kerana mereka sama-sama muda dan kurang pengalaman. Ini menyebabkan hubungan mereka sering mengalami konflik,” katanya.
Menurut Mohamed, wanita muda suka dipujuk rayu dan meminati lelaki yang penyabar. Sedangkan lelaki bujang adakalanya tidak memahami kehendak wanita muda dan sikap tidak penyabar lelaki bujang kadangkala membuatkan wanita muda lebih suka berhubungan dengan suami orang yang lebih penyayang dan pandai memujuk rayu.
“Manusia memerlukan keseronokan sensory, istilah dalam psikologi yang merujuk kepada mendapat kepuasan hidup dan keseronokan (pleasure in life). Bagi lelaki yang sudah berkahwin dan ada yang sudah meningkat usia, keseronokan sensory ini amat penting dalam hidup mereka.
“Mereka mahu satu keseronokan sebagai pelarian kepada kebosanan yang sedang mereka alami. Umpamanya jika isteri sudah meningkat usia, mereka sudah tidak lagi seperti zaman muda. Wanita meningkat usia melalui fasa menopaus dan adakalanya malu untuk berjalan dan bermesra dengan suami dengan alasan sudah masuk usia senja” jelasnya.
Namun, kata Mohamed wanita sering salah tafsir kehendak lelaki kerana kaum Adam ini semakin mereka tua mereka memerlukan kasih sayang dan belaian isteri. Hormon testosteron (seks) dalam diri lelaki sentiasa ada berbanding wanita yang perlu dirangsang. Jika kaum Adam ini dibiarkan dalam dahaga kasih sayang, tidak mustahil suami seumpama ini mencari belaian dan kasih sayang daripada wanita muda yang sentiasa suka dibelai dan dimanja. Ini mungkin sebahagian daripada faktor mengapa wanita muda suka lelaki yang sudah berkahwin.
Walau bagaimanapun, Mohamed menegaskan lelaki yang sudah berkahwin dan ingin menambah cawangan dengan berkahwin wanita muda sebenarnya lebih kepada ‘lapar mata’. Beliau menjelaskan bahawa istilah lapar mata ini merujuk kepada keinginan yang membuak-buak sebelum mendapatnya tetapi apabila sudah memiliki ia hanya boleh dipandang saja kerana adakalanya kemampuan mereka terhad sama ada dari segi zahir mahupun batin.
Jika ini berlaku tidak mustahil konflik dan perceraian bakal terjadi. Tidak semua lelaki bersikap sedemikian. Kebanyakan lelaki lebih mementingkan keharmonian keluarga dan menjaga hati isteri yang dinikahinya berpuluh tahun lamanya. Lelaki yang suka kahwin dan cerai serta banyak menambah cawangan tidak peka pada perasaan isteri dan mereka juga tidak mempunyai sikap empati (memahami perasaan orang lain dalam hal ini isteri sendiri).
“Mereka lebih mementingkan diri sendiri dan keseronokan diri. Ada kes suami yang suka kahwin cerai, menyebabkan dia dibenci keluarga terutama anak-anak. Apabila usia tua dan tiada siapa yang peduli mereka menyalahkan anak-anak dan isteri sedangkan sewaktu sihatnya dia lupa tanggungjawab pada anak-anak dan isteri kerana terlalu asyik mencari keseronokan diri.
“Begitu juga bagi yang berkahwin ramai, ada kalanya nafkah anak-anak dan isteri tidak mencukupi dan lebih menyedihkan ada suami yang menyuruh isteri menyara kehidupan mereka sendiri sedangkan suami berseronok dan tenggelam dalam kehidupan tanpa tanggungjawab,” katanya.
Bagi Mohamed, bukan mudah menjadi ketua keluarga, lebih-lebih lagi yang mempunyai lebih daripada satu isteri. Mereka bukan saja perlu stabil dan kukuh dari segi ekonomi, kesihatan dan mental, tetapi juga harus mempunyai pegangan agama yang baik dan boleh membimbing isteri dan anak-anak.
Berkahwin memang nampak seronok tetapi tanggungjawab yang perlu digalas juga berganda sebagaimana bertambahnya isteri dan anak-anak. Senario kekeluargaan masa kini menurut Mohamed amat menyedihkan kerana banyak kes yang dipaparkan mengenai sikap tidak bertanggungjawab suami yang menyebabkan anak-anak dan isteri menjadi mangsa keadaan.
Ada juga kes kesibukan terlampau ibu bapa mencari rezeki menyebabkan anak-anak terbiar dan terjerumus dalam masalah sosial. Masyarakat perlu didedahkan kepada ilmu atau pendidikan kekeluargaan dan dengan pendidikan berkenaan ia boleh membimbing dan mencorak institusi kekeluargaan yang lebih berkualiti selain melahirkan masyarakat yang dapat menuju ke arah kesejahteraan secara total.
Justeru, kepada semua suami, menjadi nakhoda untuk sebuah kapal sudah terlalu sukar kerana kehidupan ini sering dilanda ombak dan badai kehidupan. Inikan pula mahu mengemudi dua atau tiga kapal pada waktu sama. Mungkin berkahwin lebih daripada satu adalah sunnah Nabi, tetapi bolehkah suami bersikap adil seperti Nabi?
Bagi wanita muda, tidak salah berkongsi kasih, tetapi haruslah diingat jika anda berada di tempat isteri yang terpaksa dimadukan, janganlah mencari kebahagiaan di atas penderitaan wanita lain. Mereka mungkin nampak reda tetapi di dalam hati Allah saja yang tahu. Sebenarnya masih ramai lelaki bujang yang berkualiti dan boleh menjadi suami baik jika di beri peluang.
Seperti kata pepatah Indonesia, suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian daripada kemerdekaannya. Itulah sebenarnya suami dan ayah yang terbaik. Selamat Hari Bapa buat semua yang bergelar bapa.
Penulis pensyarah UiTM Shah Alam
Masjid masih aktif aktiviti keilmuan
Sistem pendidikan Universiti al-Azhar bermula di sebuah masjid yang didirikan panglima angkatan tentera El Muiz Lidinillah bernama Jauhar El Saqili selepas membuka kota Kaherah dan masjid yang didirikan pada 14 Ramadan 359 Hijrah (bersamaan 970 Masihi) adalah pusat pendidikan ilmu Islam berasaskan aliran Syiah ketika awal pembukaannya pada zaman dinasti Fatimiah.
Bagaimanapun, selepas kedatangan Sultan Salahuddin Al Ayyubi yang juga pengasas dinasti Ayyubi di Mesir, beliau menukar aliran pengajiannya daripada Syiah kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan ia kekal hingga hari ini.
Ketika menunaikan solat Maghrib di masjid berkenaan, saya kagum dengan cara rumah Allah itu dimakmurkan apabila melihat sekumpulan lelaki dewasa khusyuk mendengar ceramah agama manakala beberapa kumpulan anak muda mengadakan perbincangan sesama mereka sambil menadah kitab manakala yang lainnya bersandar di sekeliling masjid sambil menghafaz al-Quran.
Tidak ketinggalan pelajar perempuan yang menggunakan bilik kuliah di masjid berkenaan untuk mentelaah di masjid universiti yang mendapat nama sempena gelaran yang diberikan kepada anak perempuan Rasulullah, Fatimah al-Zahra.
‘Tok guru’ gagal periksa
Perkembangan itu berlaku kerana universiti berkenaan membuka pintu seumur hidup kepada pelajar tahun empat yang terkandas dalam peperiksaan menyebabkan ada antara pelajar mengaku graduan kerana pernah bertandang di Mesir dan lebih membimbangkan jika mereka menyalahguna kepercayaan diberikan masyarakat untuk kepentingan peribadi atau diperalat pihak tertentu menggunakan landasan agama.
Menurut sumber, Universiti Al-Azhar memberikan kelonggaran kepada siswa tahun akhir untuk menamatkan pengajian, namun ada pelajar kita mengambil kesempatan pulang ke tanah air sebelum mengaku graduan dan memberi ceramah.
“Jika mereka menyampaikan maklumat atau ilmu yang benar, kami berbangga dengan apa yang disebarkan, tetapi jika sebaliknya ia tindakan mengecewakan dan boleh dianggap sebagai pengkhianatan kepada universiti.
“Kami mempunyai maklumat mengenai perkara itu dan mengenali beberapa individu terbabit kerana mereka adakalanya muncul dalam ceramah politik dan mempunyai laman facebook atau blog. “Ini yang kami tidak mahu...mereka diperalatkan dan mungkin mereka tidak menyedarinya, namun sesuatu yang membimbangkan jika ceramah mereka diterima bulat-bulat oleh masyarakat,” katanya.
Sumber berkenaan turut memberitahu, ada juga graduan yang gagal menamatkan pengajian tidak pulang sebaliknya berada di Mesir dan menjadi ‘pensyarah’ kepada pelajar baru melalui usrah dan menjadi ‘tok guru’ kepada golongan terbabit yang kebanyakannya tidak tahu latar belakang senior mereka.
“Ini yang berlaku di Mesir apabila kebanyakan siswi kita tidak menghadiri kelas sekiranya tidak ditemani siswi lain dan mereka lebih gemar belajar melalui individu berkenaan yang dipanggil ‘tok guru’ sedangkan dia tidak mempunyai kelayakan kerana bukan graduan seperti disangka.
“Jika siswi kita sering belajar melalui cara itu, ada baiknya jika mereka melanjutkan pengajian di universiti tempatan seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) atau pusat pengajian lain yang mempunyai pensyarah lebih berkelayakan dan ada antara mereka lulusan Al-Azhar dan ia secara tidak langsung menjimatkan perbelanjaan,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, ada juga pelajar kita yang ikhlas dalam menuntut ilmu kerana akan kembali ke Mesir untuk menduduki peperiksaan selepas bekerja di Malaysia atau mana-mana negara dan akan memastikan berjaya menamatkan pengajian sebelum pulang dengan ijazah.
No comments:
Post a Comment