Friday, September 17, 2010

AWAS

Portal Malaysiakini Diserang Virus

PETALING JAYA: Portal berita Internet, Malaysiakini diserang virus yang boleh merosakkan perisian komputer pembaca.
Amaran mengenainya dipaprkan di muka hadapan laman web tersebut.
Ketua Pegawai Eksekutif Mkini Dotcom Sdn Bhd., Premesh Chandran berkata, masalah virus disedari sejak pagi Jumaat.
"Virus tersebut berpunca daripada banner iklan di MalaysiaKini akibat daripada serangan baru dari aplikasi sumber terbuka yang mengendalikan iklan yang dikenali sebagai 'open x'.
"Virus tersebut menyerang sistem satu daripada pengiklan kami. Justeru itu, sebahagian laman web tidak boleh dibuka, manakala halaman utama masih boleh diakses," katanya ketika dihubungi Mstar Online di sini, Jumaat.
Premesh menambah, pihak telah memaklumkan serangan tersebut kepada pengiklan terbabit untuk diambil tindakan sepatutnya.
MalaysiaKini yang dilancarkan pada 20 November 1999 juga memohon maaf atas masalah teknikal berkenaan.
Selain amaran virus berkenaan, laman utama portal berita itu juga menyatakan bahawa Malaysiakini telahpun melumpuhkan sistem yang dijangkiti itu dan pembaca boleh melayari halaman Malaysiakini tanpa jangkitan virus tersebut.
Bagaimanapun, perisian anti-virus di komputer pembaca mungkin mengambil masa untuk menilai semula halaman berkenaan dan menyahkan amaran virus itu.
Turut disediakan ialah pautan untuk maklumat lanjut mengenai serangan virus itu.
MalaysiaKini menawarkan berita dan juga pandangan dalam empat bahasa iaitu Bahasa Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dan pada Julai 2008, portal berita itu menjadi laman laman web tersebut merupakan laman yang sering dilawati dan paling popular pada Julai 2008.

No comments:

Post a Comment