Sunday, September 12, 2010

PUASA 6...PADA BULAN SYAWAL

WANITA QADHA' PUASA 6 HARI BULAN SYAWAL ADAKAH DAPAT PAHALA PUASA SUNAT SYAWAL?


1. Di sisi kebanyakan ulama niat puasa sunat boleh disertakan dalam niat puasa wajib dan bukan sebaliknya iaitu tidak boleh disertakan niat puasa wajib dalam puasa sunat. Perkara ini juga dinyatakan di dalam kitab Al-Minhaj karangan Imam Nawawi (Jilid 1/23) dan Syarahnya karangan Imam Jalaluddin Al-Mahalli.

2. Oleh itu dalam soal ini, seorang wanita muslimah yang mengqada'kan puasanya sebanyak 6 hari dalam bulan syawal juga akan mendapat pahala puasa sunat 6 hari di bulan Syawal berdasarkan kaedah tersebut dan pendapat ini dipegang oleh ulama-ulama mazhab Syafie serta telah difatwakan oleh Imam Al-Ramli (Fatwa Al-Ramli jilid 2/66).

3. Dalil yang dipegang oleh mereka adalah hadis baginda s.a.w yang berbunyi:
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال كان كصيام الدهر رواه مسلم

"Sesiapa yang berpuasa Bulan Ramadan kemudian mengekorinya dengan enam hari di Bulan Syawal maka seumpama dia telah berpuasa selama setahun"-Riwayat Muslim.

Keterangan:

Rasulullah tidak menyatakan dalam hadis bentuk puasa yang perlu dilaksanakan untuk mendapat pahala selama setahun itu samada dalam bentuk puasa sunat atau wajib seumpama qadha' maka lafaz hadis adalah tergolong dalam lingkungan lafaz muthlaq. Yang dinyatakan hanyalah pahala itu diperolehi kepada sesiapa yang mengikuti puasa ramadhan dengan puasa syawal tanpa membataskan bentuknya. Kaedah syara' telah menyatakan bahawa mengikat lafaz muthlaq tanpa dalil adalah batal.



KOMEN

sya lemah sikit...tpi nak kongsi pendapat..kod bole jadi ilmu...masalah niat serta bole niat kdua2 qadha n puasa 6...btul..cuma pasal pahala stahun..tu mgkin de khilafiah...de kata dpat.... de kata xdpat...cuma teorinya bgini...1 har...i puasa sama dg 10 hari...jadi jika 30 hari jdi 300 hari...di campur 6 hari bersamaan 60 hari....dcmpur 300 dgn 60 jadi 360 hari(stahunLah)....jika sebaliknya...puasanya rmadan 24 hari...jdi 240 hari...dcmpur 6 hari (qda n 6 ari sunat swal) sama 60 hri...jumlah 240 campur 60 hari jadilah 300 hari(xckup stahun)
...tentang pahala dapat...iaitu puasa 6 ari bln swal...fadilat stahun xdpt...kcuali ia mcukupkan jadi 360 hari...ni mgkin stengah pendapt...tpi..jgn buat sbb mgejar@ kira fdilat...ni ibadah ahli sdgar...

No comments:

Post a Comment