Wednesday, December 22, 2010

AWAS...PENIPUAN LA NI...BERADA DIMANA2....AWAS..PELBAGAI CARA..PELBAGAI JENIS MANUSIA...TIDAK BOLEH UNTUNG BANYAK SECARA SEGERA...KECUALI JUAL RUMAH ...TANAH ATAU HARTA2 YANG BERHARGA.....

'Saya seperti dipukau'



KUALA LUMPUR: “Mulut saya bagaikan dikunci dan menurut saja apa katanya. Saya seperti dipukau kerana semuanya berlaku dalam masa yang singkat. Kejadian ini mengakibatkan hidup saya tertekan dan terpaksa menanggung bebanan hutang.
“Tandatangan dan cap jari saya ditiru dan selepas pinjaman itu lulus, saya tak terima satu sen pun kerana duit itu digunakan untuk menyertai perniagaan yang saya sendiri tidak tahu,” kata Nora 26, yang menjadi mangsa penipuan seorang lelaki yang menawarkan pinjaman ala pelaburan sebuah koperasi.

Dia yang baru enam bulan bekerja sebagai penjawat awam di Putrajaya, diperkenalkan kepada seorang lelaki dipercayai ejen yang menawarkan satu skim pelaburan untuk melayakkan peserta membuat pinjaman peribadi.
Menurutnya, segalanya bermula selepas dia berjaya mendapatkan pinjaman daripada sebuah koperasi pertanian sebanyak RM18,000 dan tidak lama selepas itu, dia bertemu seorang lelaki yang memujuknya menyertai skim itu yang dipercayai boleh mendatangkan keuntungan dalam masa singkat.

“Dalam pertemuan dengan lelaki itu, saya langsung tidak menyatakan persetujuan untuk menyertai pelaburan berkenaan. Suami ada bertanyakan mengenai jumlah pinjaman yang boleh dipinjam, tapi lelaki itu meminta saya menyerahkan slip gaji dan borang pemotongan Angkasa dahulu bagi mengetahui nilai sebenar.

“Tiga hari selepas dokumen berkenaan diserahkan, saya dihubungi koperasi menyatakan pinjaman saya diluluskan dan alangkah terkejutnya saya apabila mendapati sejumlah RM33,000 dimasukkan ke dalam akaun saya,” katanya.

Nora berkata, dia kemudian menghubungi lelaki berkenaan untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai duit di dalam akuan berkenaan dan ejen itu memaklumkan bahawa sudah mengetahui transaksi duit ‘pinjaman’ itu ke akaunnya.

Katanya, dia dan suami dihubungi ejen itu yang mendesak duit itu dikeluarkan cepat mungkin kononnya akan mendapat pulangan yang tinggi kerana menyertai skim itu lebih awal.

“Keesokannya, lelaki itu datang menjemput dan membawa kami ke sebuah bank di Puchong untuk mengeluarkan duit berkenaan dan dipindahkan ke atas nama sebuah syarikat.

“Selepas urusan di bank selesai, dia terus menghantar kami pulang dan meminta kami menunggu sementara dia akan menguruskan semuanya dengan pihak koperasi. Dia hanya memberitahu bahawa potongan sebanyak RM200 lebih akan dikenakan” katanya.

Menurut Nora, dua bulan selepas itu, dia begitu terkejut malah hampir pengsan apabila mendapati gajinya dipotong sebanyak RM545 sebulan dan jumlah itu terlalu tinggi dibandingkan gajinya sebagai kerani.

Menyedari sesuatu yang tidak kena berlaku, dia dan suami merujuk perkara berkenan ke pejabat koperasi dan begitu terkejut selepas dimaklumkan bahawa nilai sebenar pinjaman itu hampir RM43,000 serta perlu dibayar dalam tempoh 15 tahun.

“Saya sendiri hairan bagaimana pinjaman itu diluluskan sedangkan saya tidak pernah menandatangani borang pinjaman, malah di dalam salinan perjanjian yang diberikan, alamat yang tertera bukanlah rumah saya sebaliknya milik orang lain.

“Suami cuba menghubungi ejen berkenaan tetapi gagal menyebabkan kami membuat laporan di Balai Polis Presint 7, Putrajaya,” katanya.

Nora berkata, akibat kejadian itu, dia dan suaminya kini hidup susah kerana terpaksa menanggung pinjaman yang digunakan orang lain dan terpaksa mencari jalan untuk menyelesaikan perkara ini dengan merujuk kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Sementara itu, Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan ketika dihubungi berkata, pihaknya akan meneliti kes berkenaan sebelum mengambil tindakan sewajarnya untuk membantu Nora.

No comments:

Post a Comment