Monday, December 20, 2010

DAH BANYAK CERITA2 ZINA...BUNUH...MINUM ARAK...JUDI....KELUAR ISLAM...BUANG ANAK DLL...TAPI KENAPA KITA MASIH ENGGAN MENGGUNAKAN HUKUM ALLAH YANG JELAS ALLAH NYATAKAN DALAM QURAN....ADAKAH MUFTI2 SERTA ILMUAN2 ISLAM MEMILIH TUTUP MULUT ATAU MALAS ATAU JUGA TAKUT MEMPERJUANGKAN HUKUM HUDUD....

Jais cekup tiga rakan

Oleh NORFAISAL JAHURI
am@hmetro.com.my

MELAKA: Padah sanggup tinggal sebumbung dengan bukan muhrim sejak beberapa bulan lalu menyebabkan tiga rakan sekerja dicekup Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim), malam Khamis lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, dua perempuan berusia 19 tahun dan seorang duda berusia 42 tahun ditahan sepasukan anggota penguat kuasa Jaim selepas didapati tinggal bersama di dalam rumah walaupun di bilik berasingan.

Mereka memberi alasan tiada pilihan untuk tinggal di tempat lain menyebabkan rakan sekerja yang berkhidmat dengan sebuah syarikat subkontraktor itu sanggup tinggal bersama walaupun menyedari boleh mendatangkan mudarat.
Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani berkata, pihaknya menerima aduan mengenai lelaki dan wanita berkenaan tinggal serumah sehingga menimbulkan keraguan penduduk.

Katanya, pihaknya menghantar sepasukan pegawai dan anggota penguat kuasa untuk membuat pemeriksaan dan apabila tiba mereka terpaksa menunggu hampir beberapa minit sebelum pintu berkenaan dibuka oleh lelaki terbabit.

"Pemeriksaan lanjut menemui dua perempuan berkenaan di dalam bilik dan ketika ditahan mereka berpakaian lengkap serta memberitahu tinggal berasingan di dalam bilik.

"Pegawai yang membuat pemeriksaan mendapati hanya satu bilik saja tidak digunakan kerana tiada barang peribadi milik mereka.

"Soal siasat mendapati hanya mereka bertiga saja tinggal di situ sejak beberapa bulan lalu dan lelaki terbabit pula menyatakan dia akan menyewa rumah lain selepas ini," katanya di sini, semalam.
Rahimin berkata, mereka ditahan berikutan melakukan kesalahan bersekediaman dengan bukan muhrim sehingga mendatangkan syak




Cari jodoh suami



KUALA LUMPUR: Ada wanita yang sanggup mencari jodoh untuk suaminya sendiri dan ada pula lelaki mendedahkan mengenai kecurangan bekas isteri sehingga terpaksa bergelar duda.
Itu antara ‘penangan’ muka depan akhbar ini Ahad lalu bertajuk ‘Isteri cun RM 14,000’. Selain dua pengakuan mengejutkan itu, menerusi e-mel dan panggilan telefon, kebanyakan reaksi diterima adalah daripada lelaki yang mahu ‘mencuba’ mencari jodoh di kalangan gadis Maghribi dengan ada antaranya mendedahkan sudah beberapa kali kecewa dengan wanita tempatan.

Tidak kurang, wanita tempatan yang menyatakan perasaan tidak puas hati terhadap lelaki yang mengahwini gadis Maghribi kerana beranggapan pendedahan dibuat bagaikan satu penghinaan untuk wanita tempatan.

Pemantauan Metro Ahad di Internet pula mendapati kisah gadis Maghribi itu banyak diperkatakan di laman blog peribadi dan dijadikan bahan perdebatan di laman web forum sehingga ada pengendalinya terpaksa menutup forum mengenai kisah berkenaan selepas berlakunya ‘perang mulut’ antara lelaki dan wanita.

Berikut antara pengakuan diterima Metro Ahad.


PENGAKUAN 1
(Cari jodoh untuk suami )


SAYA bukan mahu menunjuk-nunjuk kerana apa yang saya lakukan semuanya untuk suami tercinta. Apabila terbaca mengenai kisah gadis Maghribi yang disiarkan akhbar ini saya tergerak untuk mencuba kerana saya mahu mencarikan jodoh untuk suami.

Saya rela dimadu asalkan kami mendapat zuriat. Sudah 11 tahun kami berkahwin tetapi belum ada anak. Bapa mentua saya teringin sangat melihat cucu daripada anak lelakinya itu sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Semua ini akan saya lakukan secara terus terang kerana keluarga pun tahu. Suami amat menyayangi saya dan dia mahu isteri keduanya nanti turut menghormati saya. - ANI


PENGAKUAN 2
(Isteri curang)


SAYA menduda kira-kira lima tahun gara-gara wanita tempatan. Apa yang membuatkan saya begitu kecewa, saya kahwin tak sampai setahun. Hanya dalam tempoh dua bulan selepas kahwin saya dapat tahu bekas isteri saya menjalinkan hubungan sulit dengan suami orang, itupun dengan kuasa dan ketentuan Allah.

Ketika itu saya dan bekas isteri bertukar khidmat pesanan ringkas (SMS) dan secara tiba-tiba SMS si isteri bertukar menjadi lain. Dia mahu menghantar SMS kepada kekasih gelapnya tetapi terhantar kepada saya dan sejak daripada itu saya tahu dia curang.

Apabila tembelangnya pecah, dia terus meminta cerai dengan alasan ‘tiada hati’ dengan saya. Namun, sebelum itu saya sudah mengesyaki ada yang tidak kena dengan bekas isteri kerana pada malam pertama saya dapati dia sebenarnya bukan anak dara lagi. - DIN


Berani mengaku gay



KUALA LUMPUR: “Saya....., umur saya 32 tahun. Saya mengambil masa yang agak lama untuk mengenali diri saya, untuk meyakini diri saya seorang gay dan akhirnya saya berani menyatakan saya seorang gay kepada orang lain,” demikian antara luahan ‘berani mati’ seorang lelaki dalam rakaman video pendek di YouTube yang turut tersebar di beberapa laman web lain.
Video bertajuk It Gets Better In Malaysia: ‘Saya Gay, Saya OK’ dengan durasi 2.42 minit itu dihasilkan oleh ‘Seksualiti Merdeka’ sebagai kempen untuk golongan seperti gay dan lesbian.

Ia mula disiarkan di YouTube Rabu lalu. Lelaki itu adalah seorang daripada peserta kempen berkenaan. Perbuatan umpama ‘menjolok sarang tebuan’ itu ternyata menimbulkan kemarahan di kalangan penduduk negara ini, terutama yang beragama Islam.
Di YouTube saja, setakat semalam, lebih 38,000 orang sudah menontonnya dengan lebih 600 komen diterima, kebanyakannya mengutuk penyiaran video pendek itu. Selain mengaku gay, lelaki terbabit antara lain mengakui agak sukar untuk menjadi seorang gay di negara ini kerana faktor agama dan budaya.

“Memang tidak dinafikan agak sukar untuk menjadi seorang gay di Malaysia lebih-lebih lagi kita seorang Melayu kerana faktor agama dan budaya banyak mencorakkan kehidupan kita dan memberitahu apa yang kita boleh jadi dan apa yang kita tidak boleh jadi,” katanya.

Sementara itu, Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria membidas pengakuan lelaki itu.

“Jika dia sedar dirinya seorang Islam dan berbangsa Melayu, dia tidak seharusnya membuat pendedahan sebegitu rupa. Hakikatnya, dia menjatuhkan maruah sendiri dan merendahkan diri secara khas dan Islam secara umumnya.

Di Alor Setar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengarahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memantau kegiatan kumpulan pengamal seks songsang, termasuk gay yang kini semakin berani mempromosikan gaya hidup itu secara terbuka di alam siber.
Beliau berkata, kegiatan tidak sihat itu perlu dipantau dan diambil tindakan tegas kerana perbuatan kumpulan terbabit boleh mencemarkan kesucian agama Islam dan dikhuatiri ramai di antara mereka yang lemah pegangan agama mudah terpengaruh,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Karnival Antarabangsa HR Marketing dan Jom Cegah Dadah, semalam.



Keluarga senyap



JOHOR BAHRU: Keluarga remaja perempuan berusia 17 tahun masih membisu siapa bertanggungjawab terhadap kehamilan anaknya yang masih berada dalam keadaan kritikal di Unit Rawatan Rapi (ICU) selepas ditikam 19 kali dan disimbah asid oleh seorang lelaki dikenali, kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin berkata, hingga kini pihaknya juga masih tidak menerima sebarang maklumat mengenai pasangan mangsa terbabit.

Bagaimanapun, katanya, sekiranya terdapat keperluan, ia menjadi tugas pihak hospital bagi menjalankan ujian asid deoksiribonukleik (DNA).
Menurutnya, pihaknya juga tidak menerima sebarang maklumat mendakwa suspek berusia 44 tahun ditahan kelmarin mempunyai sebarang kaitan dengan kandungan enam bulan mangsa yang disahkan meninggal dunia selepas remaja perempuan itu dimasukkan ke Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini.

"Mengenai soal sama ada suspek bertanggungjawab ke atas kehamilan mangsa, hanya dapat diketahui sekiranya ada ujian DNA dilakukan terhadap janin itu kerana hingga kini keluarga tidak memberi maklumat.

"Malah polis masih meneruskan siasatan berkaitan kematian kandungan mangsa itu," katanya yang enggan mengulas sama ada mangsa sudah berkahwin.


Beliau berkata demikian ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Semalam, Harian Metro melaporkan kisah malang seorang bakal ibu berusia 17 tahun yang hamil terpaksa bertarung dengan maut di ICU akibat ditikam 19 kali serta disimbah asid oleh seorang lelaki dikenali di rumahnya di Kampung Baru Sungai redan, Ulu Tiram, di sini, pagi kelmarin.



Tidur atas lantai simen



KUANTAN: Tidur hanya beralaskan kain atas lantai simen sejak lebih tiga tahun lalu adalah perkara biasa bagi seorang lelaki yang hidup sebatang kara di rumah usang di Kampung Gelugor, Jalan Gambang-Maran, dekat sini.
Menjalani kehidupan tanpa bekalan elektrik dan air serta pelbagai kelengkapan sejak mendiami rumah berkenaan lima tahun lalu sedikit pun tidak mematahkan semangat P Periasamy, 55, untuk meneruskan perjalanan hidupnya bersendirian sebelum 'dijemput'.

Begitulah kesusahan ditanggung lelaki ini yang tidak mempunyai saudara-mara dan hanya bergantung kepada ihsan penduduk yang tinggal berdekatan.
Ketika meninjau ke rumahnya semalam, Periasamy sedang memotong kayu api untuk memasak sebelum mengangkut air dari perigi berhampiran untuk mandi.

Keadaan dalam rumahnya begitu daif dengan tiada satu pun perabot menghiasi kediaman itu dan apa yang ada hanyalah peralatan memasak berselerakan atas lantai.

Wanita terdedah

Oleh MOHD RAZLAN SALLEH, JUNAIDI LADJANA dan FARDY BUNGGA

KOTA KINABALU: Selepas heboh dengan aksi video kelakuan tidak bermoral pelajar sekolah, kini masyarakat dihidangkan pula dengan aksi rakaman terbaru berjudul ‘Video Seks Ustazah’ yang semakin tersebar di kalangan remaja sekitar bandar raya ini.
Lapan klip video di lapan lokasi berlainan, termasuk dua aksi dilakukan di dalam kereta yang mana si lelaki memandu sambil meraba teman wanitanya yang bertudung labuh dan digelar ‘ustazah’.

Rakaman antara empat hingga 30 minit itu dipercayai turut dilakukan di sebuah hostel atau asrama berdasarkan latar belakang yang mempunyai deretan katil dua tingkat.
Berdasarkan suara dan gaya, pelakon video terbabit bukan berasal dari bandar raya ini, sebaliknya dipercayai ia milik pasangan di Semenanjung.

Video seks berkenaan menjadi hangat disebabkan gadis terbabit bertudung dan berbaju kurung selain rela melakukan ‘aksi’ bersama pasangannya di depan kamera.

Rakaman itu juga menunjukkan gadis terbabit rela wajahnya dirakam ketika bercumbuan, termasuk ketika teman lelaki menanggalkan pakaiannya serta tudung.

Seorang lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Aidin, awal 20-an, berkata video rakaman aksi panas itu diperoleh melalui kawan ketika bertemu di kedai makan, baru-baru ini.

“Ketika bertemu, ada rakan memindahkan sesuatu dan bertukar-tukar mesej di telefon bimbit menggunakan kaedah ‘bluetooth’.
“Saya yang kehairanan cuba meninjau sebelum terkejut mendapati ia rakaman sepasang kekasih yang memadu asmara di dalam kereta dan atas katil,” katanya.

Menurutnya, rakaman aksi panas di dalam kereta selama enam minit pula menunjukkan seorang lelaki memandu sambil meraba teman wanitanya yang bertudung.

“Walaupun wanita bertudung dan berbaju kurung itu tidak berbogel, rakaman menunjukkan dengan jelas kedudukan tangan teman lelakinya iaitu di celah paha gadis itu.

“Perbuatan gadis ini jelas menunjukkan perbuatan tidak bermoral, tambahan pula dia berbaju kurung dan bertudung,” katanya.

Menurut Aidin, hampir semua rakaman itu menunjukkan gadis memakai baju kurung dan bertudung sehingga digelar ‘ustazah’.

“Mungkin video ini untuk tontonan peribadi mereka berdua tetapi terlepas ke tangan orang lain hingga ia diedarkan dan menjadi tontonan ramai,” katanya.

Seorang lagi yang hanya mahu dikenali sebagai Atang, 26, berkata dia memperoleh rakaman itu melalui pemacu USB yang dijumpainya.

“Saya fikir penyimpan bersaiz 4GB itu mengandungi dokumen penting tetapi terkejut apabila mendapati ia dipenuhi rakaman aksi lucah gadis bertudung bersama pasangannya.

“Sebanyak lima rakaman antara 11 hingga 30 minit ini memaparkan aksi seorang gadis memadu kasih bersama teman lelaki,” katanya.

Menurutnya, ada rakaman itu dipercayai dilakukan di sebuah bilik asrama kerana keadaan suara yang bergema dan deretan katil seperti di dalam asrama.

“Malah, satu daripada rakaman menunjukkan pintu bilik diketuk seseorang, menyebabkan pasangan yang tidak berbaju ini terkejut dan cuba menyembunyikan diri.

“Saya percaya ia dilakukan menggunakan kamera rakaman berikutan keadaan visual yang jelas berbanding kamera telefon bimbit,” katanya.

Atang berkata dia yakin pasangan terbabit merakam kelakuan mereka untuk tujuan peribadi dan bukan untuk diedarkan.

“Saya dapat melihat dengan jelas aksi mereka, terutama ketika rakaman di dalam sebuah Perodua Kancil yang menunjukkan gadis berbaju coklat itu melakukan seks oral serta bercumbuan,” katanya.

KOTA KINABALU: Selepas heboh dengan aksi video kelakuan tidak bermoral pelajar sekolah, kini masyarakat dihidangkan pula dengan aksi rakaman terbaru berjudul ‘Video Seks Ustazah’ yang semakin tersebar di kalangan remaja sekitar bandar raya ini.

Lapan klip video di lapan lokasi berlainan, termasuk dua aksi dilakukan di dalam kereta yang mana si lelaki memandu sambil meraba teman wanitanya yang bertudung labuh dan digelar ‘ustazah’.

Rakaman antara empat hingga 30 minit itu dipercayai turut dilakukan di sebuah hostel atau asrama berdasarkan latar belakang yang mempunyai deretan katil dua tingkat.

Berdasarkan suara dan gaya, pelakon video terbabit bukan berasal dari bandar raya ini, sebaliknya dipercayai ia milik pasangan di semenanjung.

Video seks berkenaan menjadi hangat disebabkan gadis terbabit bertudung dan berbaju kurung selain rela melakukan ‘aksi’ bersama pasangannya di depan kamera.

Rakaman itu juga menunjukkan gadis terbabit rela wajahnya dirakam ketika bercumbuan, termasuk ketika teman lelaki menanggalkan pakaiannya serta tudung.

Seorang lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Aidin, awal 20-an, berkata video rakaman aksi panas itu diperoleh melalui kawan ketika bertemu di kedai makan, baru-baru ini.

“Ketika bertemu, ada rakan memindahkan sesuatu dan bertukar-tukar mesej di telefon bimbit menggunakan khidmat ‘bluetooth’.

“Saya yang kehairanan cuba meninjau sebelum terkejut mendapati ia rakaman sepasang kekasih yang memadu asmara di dalam kereta dan atas katil,” katanya.

Menurutnya, rakaman aksi panas di dalam kereta selama enam minit pula menunjukkan seorang lelaki memandu sambil meraba teman wanitanya yang bertudung.

“Walaupun wanita bertudung dan berbaju kurung itu tidak berbogel, rakaman menunjukkan dengan jelas kedudukan tangan teman lelakinya iaitu di celah paha gadis itu.

“Perbuatan gadis ini jelas menunjukkan perbuatan tidak bermoral, tambahan pula dia berbaju kurung dan bertudung,” katanya.

Menurut Aidin, hampir semua rakaman itu menunjukkan gadis memakai baju kurung dan bertudung sehingga digelar ‘ustazah’.

“Mungkin video ini untuk tontonan peribadi mereka berdua tetapi terlepas ke tangan orang lain hingga ia diedarkan dan menjadi tontonan ramai,” katanya.

Seorang lagi yang hanya mahu dikenali sebagai Atang, 26, berkata dia memperoleh rakaman itu melalui pemacu data (thumb drive) yang dijumpainya.

“Saya fikir penyimpan bersaiz 4GB itu mengandungi dokumen penting tetapi terkejut apabila mendapati ia dipenuhi rakaman aksi lucah gadis bertudung bersama pasangannya.

“Sebanyak lima rakaman antara 11 hingga 30 minit ini memaparkan aksi seorang gadis memadu kasih bersama teman lelaki,” katanya.

Menurutnya, ada rakaman itu dipercayai dilakukan di sebuah bilik asrama kerana keadaan suara yang bergema dan deretan katil seperti di dalam asrama.

“Malah, satu daripada rakaman menunjukkan pintu bilik diketuk seseorang, menyebabkan pasangan yang tidak berbaju ini terkejut dan cuba menyembunyikan diri.

“Saya percaya ia dilakukan menggunakan kamera rakaman berikutan keadaan visual yang jelas berbanding kamera telefon bimbit,” katanya.

Atang berkata, dia yakin pasangan terbabit merakam kelakuan mereka untuk tujuan peribadi dan bukan untuk diedarkan.

“Saya dapat melihat dengan jelas aksi mereka, terutama ketika rakaman di dalam sebuah Perodua Kancil yang menunjukkan gadis berbaju coklat itu melakukan seks oral serta bercumbuan,” katanya




Pengaruh Barat mudah menular



KOTA KINABALU: Kemudahan jalur lebar tanpa batasan antara faktor masalah sosial yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini, termasuk merakam adegan seks untuk koleksi peribadi.
Apabila kemudahan itu tidak dikawal, pengaruh Barat mudah menembusi minda remaja hingga tergamak melakukan perbuatan tidak senonoh.

Ketua Pegawai Eksekutif Kolej Sidma, Dr Morni Kambrie, berkata kegiatan merakam adegan seks harus dilihat daripada sudut lebih dalam dan terperinci.
“Pelbagai punca boleh dikaitkan dengan masalah sosial, antaranya adalah perpecahan dan perubahan dalam masyarakat kita.

“Paling digeruni, pengaruh Barat sangat cepat menular dalam masyarakat dan kita seharusnya menjaga budaya yang diamalkan sejak zaman nenek moyang lagi,” katanya ketika dihubungi.

Morni berkata, masyarakat muda kini, terutama remaja, sering menyalahgunakan kelebihan yang ada semata-mata untuk keseronokan diri.

“Pasangan kekasih rela merakam hubungan intim mereka sama ada menggunakan telefon bimbit atau perakam video kerana terpengaruh dengan budaya masyarakat Barat.

“Biasanya pasangan pelakon ini merakam aksi berkenaan hanya sekadar ingin berseronok atau beronani, tetapi akhirnya menyesal selepas rakaman jatuh ke tangan orang tidak bertanggungjawab dan diketahui ramai,” katanya.
Morni berkata, rakaman berkenaan akan dimuat turun ke dalam laman sesawang dan akhirnya tersebar ke seluruh pelosok.

Malah, katanya, ada juga yang menawarkan rakaman itu dalam bentuk rakaman simpanan keras seperti ‘thumb drive’ selepas dimuat turun.

“Saya percaya pasangan itu tidak berniat menyebarkan pelakuan seks mereka tetapi disebarkan individu lain. Kebebasan tidak terkawal termasuk hubungan terlalu intim bersama pasangan menyebabkan mereka mudah mengalah,” katanya.



Polis ambil tindakan tegas



KOTA KINABALU: Polis belum menerima sebarang laporan membabitkan adegan rakaman lucah berjudul ‘Video Seks Ustazah’ tetapi tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas jika menerima laporan.
Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Asisten Komisioner Ahmad Sofi Zakaria, berkata perbuatan itu bukan saja mencemarkan agama tetapi memalukan diri sendiri.

“Setakat ini tiada laporan diterima di sekitar daerah ini dan polis juga tidak menolak kemungkinan video berkenaan dibuat di tempat lain sebelum tersebar.

“Bagaimanapun, jika ada aduan kita akan jalankan siasatan untuk membendung kegiatan ini daripada berleluasa, terutama membabitkan remaja sekarang,” katanya ketika dihubungi, semalam.



Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penyebaran video lucah itu di bandar raya ini.

Rakaman itu menunjukkan seorang wanita bertudung menjalin hubungan intim bersama pasangannya di beberapa kawasan, termasuk di dalam kereta dan asrama.



Boleh jadi barah

Oleh RAJA NORAINA RAJA RAHIM
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Peningkatan penyalahgunaan laman sosial terutamanya di kalangan gadis dan wanita kesunyian yang menjadikan laman sosial seperti Facebook, Twitter dan MySpace sebagai tempat mendapatkan keuntungan dan melampiaskan nafsu dikhuatiri boleh menjadi ‘barah’ pada masa depan.
Walaupun laporan berhubung kegiatan tidak bermoral melalui laman sosial diterima Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih rendah tetapi kegiatan itu perlu dibendung pada peringkat awal sebelum berlaku keruntuhan moral.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Operasi dan Risikan Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa, ketika dihubungi Metro Ahad mendakwa sehingga kini, laporan yang diterima berhubung penyalahgunaan laman sosial adalah sedikit dan berpendapat ia masih boleh dibendung. Menurutnya, perkara ini yang dianggap ‘trend’ terbaru golongan muda perlu dibendung dari semasa ke semasa kerana ia boleh menyebabkan berlakunya keruntuhan moral.
Beliau berkata, ramai gadis pada mulanya menjadi mangsa lelaki miang apabila gambar peribadi yang dimuat turun ke dalam laman sosial disalahgunakan oleh lelaki terbabit untuk tujuan pemerasan.

Menurutnya, lelaki miang gemar mengambil kesempatan ke atas mangsa di kalangan gadis dengan mengambil gambar berunsur negatif dan mengugut mangsa mahu menyebarkan gambar itu sekiranya mangsa tidak menuruti kehendak mereka yang bertujuan mendapatkan keuntungan.

“Kebanyakan gadis mengakui mereka mulanya melayari laman sosial sebagai tempat bersembang bagi menghilangkan kesunyian dan secara tidak langsung mula seronok dan mahu berkenalan lebih dekat dengan rakan laman sosial itu. “Tanpa disedari mereka sudah terjerat dalam perangkap lelaki yang mahu mengambil kesempatan dan mengaut keuntungan semata-mata,” katanya
Khairi berkata ada mangsa mengakui hidup keseorangan dan sunyi menyebabkan mereka sunyi dan mencari alternatif untuk mendapatkan kenalan.

No comments:

Post a Comment