Monday, December 20, 2010

KITA NI BERADA DIAKHIR ZAMAN..ZAMAN YANG PENUH KEMAKSIATAN DAN MUNGKAR...SIHIR..ZINA..JUDI ...MENCURI NI SEBAHAGIAN PERKARA MAKSIAT DAN MUNGKAR...

Sindiket hantar pembantu rumah guna visa orang lain



TAHAN...Chandran (kanan) bersama warga Indonesia yang ditahan, kelmarin.
TAHAN...Chandran (kanan) bersama warga Indonesia yang ditahan, kelmarin.
PELABUHAN KLANG: Seorang lelaki yang pernah ditipu tiga kali oleh pembantu rumah warga Indonesia terus mengalami nasib sama apabila diperdayakan sindiket penipuan ejen pembantu rumah dari Indonesia yang aktif mencari mangsa di negara ini.
Dalam kejadian terbaru, mangsa mendakwa mendapatkan khidmat seorang ejen pembantu rumah dari Indonesia untuk mendapatkannya seorang amah dengan berunding melalui Internet.

Melalui ejen berkenaan, mangsa mendapatkan biodata dan gambar pembantu rumah sebelum menguruskan sendiri proses mendapatkan visa rujukan dari Ibu Pejabat Imigresen di Putrajaya bagi membawa masuk pembantu rumah berkenaan.
Namun, selepas menghabiskan RM7,500 untuk menguruskan kemasukan pembantu rumah berkenaan, mangsa mengetahui dia ditipu ejen palsu terbabit berikutan diberikan pembantu rumah berbeza dengan gambar diberikan.

Penipuan ejen terbabit terbongkar apabila pegawai penguat kuasa Imigresen Jeti Pulau Ketam di Pelabuhan Klang, di sini, memberkas seorang wanita Indonesia kerana kesalahan menggunakan visa rujukan milik orang lain pada jam 4.30 petang kelmarin.

Ketua Pelabuhan Selatan (Jeti Pulau Ketam) Timbalan Penolong Pengarah Imigresen M Chandran, berkata hasil maklumat dan risikan, pihaknya menahan tiga lagi wanita dan seorang lelaki warga Indonesia yang dipercayai terbabit penipuan itu.

Menurutnya, keempat-empat warga Indonesia berusia 30-an ditahan imigresen sebaik memasuki negara ini melalui jeti di sini.

“Melalui pembantu rumah yang ditahan itu, imigresen mendapati suspek menggunakan visa milik orang lain untuk memperdaya mangsa warga tempatan itu.
“Ketika disiasat, suspek mendakwa dipaksa ejen pembantu rumah di negaranya menggunakan visa rujukan orang lain untuk memasuki Malaysia dan bekerja dengan mangsa,” katanya.

Menurutnya, mangsa yang diperdaya memaklumkan ini kali keempat dia ditipu pembantu rumah Indonesia. Dia pernah menghadapi masalah apabila pembantu rumah melarikan diri.

Chandran berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan ejen pembantu rumah palsu terbabit sengaja meminta suspek menggunakan visa orang lain kerana pemilik asal menghadapi masalah disenarai hitam atau terbabit kes jenayah.

Bagi mengelak dikesan, katanya, ejen terbabit memilih menghantar pembantu rumah yang mempunyai wajah hampir seiras wanita dalam gambar di Internet.


'Kami datang untuk dapatkan nasihat'



KUALA LUMPUR: “Kami datang untuk mendapatkan nasihat dan penjelasan mengenai serbuan ke premis kami, baru-baru ini,” kata seorang pengikut ajaran Syiah, Mohd Haidar Mohd Hashim, ketika ditemui di Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), di sini, petang semalam.
Mohd Haidar antara 128 yang disoal siasat Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam serbuan ke sebuah rumah kedai dua tingkat di Taman Sri Gombak, dekat sini, yang dipercayai menjadi kubu kuat pengikut ajaran Syiah di Selangor, 15 Disember lalu.
“Kami tidak dapat menjelaskan butiran perbincangan bersama pihak Suhakam itu, tetapi tujuan kami untuk menyatakan pendirian sebagai pengikut ajaran Syiah,” katanya.

Mohd Haidar berkata, pihaknya akan mengadakan sidang media dalam tempoh terdekat bagi menyatakan pendirian berhubung isu penangkapan mereka.
Dia yang ditemani tiga pengikut ajaran Syiah lain masuk ke perkarangan pejabat Suhakam di Menara Tun Razak kira-kira jam 2.30 petang dan keluar sejam kemudian.
Ketika serbuan minggu lalu, semua pengikut Syiah terbabit menghadiri ceramah khas yang disampaikan seorang lelaki warga Iran.

Ceramah itu bersempena tarikh 10 Muharam dalam kalendar Islam yang dianggap mulia oleh pengikut Syiah sebagai memperingati kematian Saidina Husain.


Ain buang kulit mati



JOHOR BAHRU: Selepas lima hari dirawat, Nur Ain Ashikin Jemedi, 17, mangsa serangan ganas anak angkat keluarganya, menjalani pembedahan membuang kulit mati akibat disimbah asid di Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini, semalam.
Kakak mangsa, Suraidah Jemedi, 27, berkata, Ain menjalani pembedahan itu pada jam 11 pagi dan prosedur berkenaan tamat tiga jam kemudian.

“Mengikut perancangan awal, doktor membuang kulit mati dan menampal kulit gantian diambil dari belakang badannya.

“Bagaimanapun, keadaan Ain masih kritikal menyebabkan doktor membuang kulit mati saja dan terpaksa menunggu tarikh lain sebelum melakukan proses menampal kulit gantian di bahagian terjejas,” katanya ketika ditemui di HSI di sini, semalam.



Guna 4 jenis senjata



BATU PAHAT: Polis percaya empat jenis senjata digunakan dalam pembunuhan kejam Siti Mazni Abdul Rahman, 14, di kebun kelapa sawit di Kampung Parit Ju Darat, Tongkang Pechah di sini, Jumaat lalu.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, ia membabitkan parang, pisau lipat, buku lima serta guni.

“Ia digunakan untuk menutup muka, memukul, menikam serta mengelar mangsa sebelum diseret sejauh 50 meter ke dalam kebun itu.
“Semua senjata terbabit ditemui pada seorang daripada tiga suspek yang ditahan Jumaat lalu,” katanya ketika melawat rumah keluarga mangsa di Kampung Parit Ju Darat, semalam.

Mayat Siti Mazni ditemui dalam keadaan tertiarap dan berlumuran darah, manakala mayatnya ditutup menggunakan pelepah kelapa sawit di kebun tidak jauh dari kediamannya.

Menurut Mohd Mokhtar, selain senjata, telefon bimbit mangsa turut ditemui di kediaman seorang suspek.


Semua barangan terbabit dirampas dan dihantar ke jabatan kimia untuk ujian bagi menentukan sama ada ia digunakan dalam pembunuhan atau sebaliknya.

“Hasil siasatan, kami menahan dua remaja berusia 14 dan 16 tahun di sekitar Tongkang Pechah, tengah hari Jumaat lalu.
“Ia membawa kepada penahanan seorang lagi suspek berusia 16 tahun di kawasan berkenaan pada malam hari yang sama,” katanya.

Berikutan tangkapan dan siasatan susulan, polis membuat dua lagi tangkapan iaitu seorang remaja berusia 14 tahun pada jam 6.15 petang kelmarin, di Sri Medan dan bapa tirinya yang berusia 44 tahun di sekitar Tongkang Pechah, kira-kira pada jam 8.40 malam hari yang sama. “Siasatan mendapati, seorang daripada tiga remaja yang ditahan Jumaat lalu mempunyai rekod salah guna dadah.

“Lelaki berusia 44 tahun itu positif dadah dan mereka ditahan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan saya mahu kertas siasatan diserahkan kepada Timbalan Pendakwa raya selewat-lewatnya Khamis ini,” katanya.

Selain itu, seorang suspek turut dibawa ke lokasi pembunuhan bagi membantu siasatan pada kira-kira jam 4.30 petang semalam.

Dalam lawatan setengah jam itu, Mohd Mokhtar menerangkan perkembangan siasatan kepada keluarga mangsa, selain mengunjungi lokasi pembunuhan.

Mohd Mokhtar meminta orang ramai menghentikan sebarang spekulasi dan membiarkan polis menjalankan siasatan.

“Kami percaya lima suspek itu memainkan peranan tersendiri dan berusaha bersungguh-sungguh memastikan semua individu terbabit dihadapkan ke mahkamah.

“Berikutan itu, saya nasihatkan kepada sesiapa mempunyai kaitan dengan kes ini supaya tampil dan menyerah diri serta memberi keterangan sebelum mereka ditahan,” katanya.



'Perjalanan berdarah'



SEREMBAN: Rombongan menghantar pengantin yang disertai seorang juruteknik sebuah kilang bertukar menjadi ‘perjalanan berdarah’ selepas dia maut dalam kemalangan di Kilometer 24.8 Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu, Mohd Azrai Mohd Azni, 21, mati serta-merta di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala selepas kereta Proton Satria Neo dipandu rakannya terbabas lalu melanggar besi penghadang jalan.

Ketika kejadian, mangsa bersama pemandu dan dua yang lain menaiki kereta itu untuk pulang ke rumahnya di Batu 13, Hulu Langat, Selangor selepas selesai menghantar pengantin lelaki ke rumah pengantin perempuan di Felda Bukit Rokan, Gemas, dekat sini.
Seorang ahli rombongan berkenaan, Roslan Rosman, 48, berkata dia mengetahui kejadian selepas dihubungi rakannya yang memaklumkan seorang ahli rombongan maut, manakala tiga yang lain cedera parah.

“Ketika itu, saya berada di rumah seorang saudara terus bergegas datang ke lokasi untuk melihat kejadian itu dan terkejut kerana ia membabitkan kehilangan nyawa.

“Saya bersama beberapa penduduk menaiki kira-kira 15 kereta bertolak dari Batu 13 Hulu Langat untuk menghantar rombongan pengantin pagi tadi (Ahad),” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian itu, Mohd Azrai yang duduk di kerusi penumpang depan maut di tempat kejadian, manakala dua yang lain termasuk pemandu kereta berusia 19 tahun mengalami kecederaan parah dan dikejarkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

Menurutnya, peserta rombongan menghantar pengantin itu mula bertolak pulang kira-kira jam 4 petang selepas majlis selesai.
Sementara itu, jurucakap polis berkata, sepasukan anggota polis bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima maklumat mengenai kejadian itu.

“Berdasarkan kepada siasatan awal, kejadian itu dipercayai berlaku selepas kenderaan berkenaan hilang kawalan sebelum terbabas ke kiri jalan dan melanggar besi penghadang jalan.

“Berikutan perlanggaran itu, mangsa yang berada di tempat duduk penumpang depan mati di tempat kejadian kerana parah di kepala, manakala pemandu dan dua lagi penumpang yang duduk di belakang mengalami kecederaan,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, polis masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengetahui punca sebenar kejadian itu. Tinjauan Harian Metro di tempat kejadian mendapati enjin Proton Satria Neo itu turut tercabut akibat rempuhan berkenaan.



Limau nipis ubat santau



KUALA LUMPUR: Limau nipis ubat paling mujarab bagi mematahkan tindak balas santau ‘angin’ yang dikenakan kepada seseorang melalui kaedah belah atau memotong limau itu daripada tangkai atas ke bawah.
Pengasas Pusat Rawatan Islam Darul Ruqiyyah, Ustaz Mohd Suhaimi Rozali (gambar) berkata, selain digunakan untuk memulihkan pesakit santau, limau nipis juga boleh digunakan untuk mengesan sama ada seseorang itu sudah terkena racun santau atau tidak.

“Apabila orang yang terkena santau angin memakan limau atau nanas bersama kicap mereka akan muntah darah kerana santau itu berlawanan dengan bahan berkenaan, malah, pesakit juga berasa sakit pada seluruh anggota badan seperti dicucuk dengan benda tajam,” katanya.
Menurut Suhaimi, santau angin yang turut dipanggil ‘tuju’ itu dihantar dari jauh oleh individu tertentu dengan niat mengkhianati seseorang atau memenuhi syarat pemilikan santau.

“Pengamal santau perlu membuang santau itu setiap tahun bagi memastikan ia tidak ‘memakan’ diri sendiri atau keluarga terdekat mereka,” katanya.

Katanya, santau angin boleh berlaku melalui dua cara iaitu secara manual iaitu penghantar meletak bahan santau ke dalam makanan atau minuman orang yang ingin disantau dengan meletakkan serbuk santau itu pada hujung kuku dan ditabur dengan cara merenjis.


Manakala cara kedua, melalui upacara pemujaan yang dilakukan bomoh menggunakan perantaraan makhluk halus atau jin. Ia dilakukan dari jauh tanpa pengetahuan mereka yang ditujukan santau berkenaan.

Semalam, Harian Metro melaporkan lima anggota polis yang menderita sakit perut dipercayai akibat ditujukan ‘santau katak puru’ dan ‘santau angin’ oleh seorang dalang sindiket mencuri motosikal.
Mengulas kejadian itu, Suhaimi berkata, ada beberapa panduan boleh digunakan orang ramai untuk mengenal pasti kehadiran santau di kedai makan atau sesebuah restoran.

“Ketika mengambil makanan, jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi, tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan dalam bekas yang berbeza. Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau.

“Bagi minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka ia mengandungi santau,” katanya.

Beliau berkata, antara tanda-tanda awal seseorang itu terkena racun santau ialah mulut berbau busuk, kuku menjadi hitam dan batuk berpanjangan



'Sangat laju, bergoyang'

IPOH: “Bas itu bergerak sangat laju dan bergoyang-goyang menyebabkan saya yang pada mulanya rasa mengantuk sukar melelapkan mata kerana takut,” kata seorang penumpang yang terselamat dalam kemalangan yang meragut 27 nyawa di Jalan Simpang Pulai - Cameron Highlands, dekat sini, semalam.
Lelaki warga Thailand itu yang yang hanya dikenali It Lok berkata, kejadian berlaku begitu pantas dan dia hanya mampu menjerit apabila bas dinaikinya terbalik sebelum terhumban ke dalam longkang.
Dia yang ditemui di Wad Kecemasan Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini hanya mampu bertutur dalam bahasa Thailand dan lebih banyak menggunakan bahasa isyarat ketika ditemubual kerana tidak memahami bahasa Inggeris.

Ditanya sama ada dia serik untuk ke Cameron Highlands selepas kejadian itu, It Lok menggelengkan kepala dengan menunjukkan isyarat tidak mahu.


Dia yang cedera di bahagian badan dan kedua-dua tapak kaki masih trauma dengan kejadian itu dan sesekali kelihatan termenung memandang siling selain enggan bercakap banyak.

It Lok turut terkejut dan sedih apabila ditunjukkan dengan tangan angka 27 iaitu jumlah mangsa yang mati dalam kemalangan ngeri itu.

Sementara itu, kehadiran misteri sekawan burung gagak yang muncul tiba-tiba sebaik bas persiaran yang membawa 35 pelancong Thailand tiba di hotel penginapan mereka di Cameron Highlands kelmarin, kini menjadi bahan bualan di kalangan penduduk tempatan termasuk kakitangan hotel berkenaan.

Ia berikutan kumpulan gagak berkenaan turut dilihat beredar pada masa sama bas membawa pelancong terbabit beredar selepas menginap semalaman di hotel itu dan tidak lagi kelihatan sebelum berita mengenai kemalangan mengorbankan 27 penumpang bas itu diketahui penduduk di Cameron Highlands.

“Kehadiran kawanan gagak itu yang seperti mengiringi ketibaan dan kepulangan bas yang membawa pelancong berkenaan seolah-olah membawa petanda mala petaka akan berlaku.

“Namun ia bukan perkara elok untuk diperkatakan lebih lanjut bagi menjaga aib mangsa yang terkorban dalam kemalangan ngeri itu,” kata seorang penduduk berhampiran hotel penginapan pelancong terbabit yang hanya mahu dikenali Sham, 30.



Siasat syarikat pelancongan



KUALA LUMPUR: Kementerian Pelancongan sudah memulakan siasatan ke atas syarikat SK Murni Tours & Travel Sdn Bhd termasuk mengemukakan surat tunjuk sebab bagi mendapatkan penjelasan mengenai kemalangan jalan raya berhampiran Kampung Kawai, Km15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai pada jam 11.40 pagi, semalam.
Unit Komunikasi Korporat Kementerian Pelancongan dalam satu kenyataan berkata, siasatan terperinci perlu dijalankan selaras dengan peruntukan mengikut Akta Pelesenan Kenderaan Pelancongan 1999. "Tindakan penggantungan atau pembatalan lesen bas persiaran ditentukan selepas mengambil kira hasil siasatan yang dijalankan semua agensi kerajaan yang terbabit dalam menyiasat kemalangan itu.

"Bas persiaran bernombor pendaftaran AFX 2266 milik syarikat SK Murni Tours & Travel didaftarkan sebagai kenderaan pelancongan pada 30 November 2009 dan tempoh sah lesen bas persiaran sehingga 30 November 2012," menurut kenyataan itu. Sementara itu, kementerian melahirkan rasa simpati ke atas mangsa yang terbabit dan keluarga mereka.
Polis setakat ini mengeluarkan senarai nama dua rakyat Malaysia dan 24 rakyat Thailand daripada 27 orang yang terbunuh dalam kemalangan itu. - Bernama



22 maut serta-merta



IPOH: Dua puluh dua penumpang bas yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai, semalam mati di tempat kejadian manakala lima lagi meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.
Turut terkorban dalam kemalangan itu ialah dua rakyat tempatan iaitu pemandu bas dan pemandu pelancong manakala 10 lagi cedera parah.

Pada awal kejadian, keadaan di lokasi begitu mengerikan apabila lebih 10 mayat dilihat bergelimpangan atas jalan raya dan dalam longkang manakala selebihnya termasuk yang cedera tersepit dalam bas yang terbalik.

Kedua-dua tayar depan bas berkenaan tercabut dan tercampak ke longkang di laluan bertentangan manakala bumbungnya pula ranap sama sekali dengan beberapa barangan milik penumpang turut tercampak keluar.


Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof, berkata dua daripada 27 pemandu bas dan pemandu pelancong warga tempatan yang terbunuh ialah pekerja syarikat Murni Travel & Tours iaitu Omar Shahidan, 48, dari Kangar, Perlis dan Soontorn a/l Kian, 38, yang berketurunan Siam.

“Bas persiaran dua tingkat yang terbabit dalam kemalangan itu milik syarikat San Express Holiday yang beribu pejabat di Jitra, Kedah,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Beliau berkata, pasukan penyelamat terdiri daripada 100 anggota dan pegawai polis serta Jabatan Bomba dan Penyelamat menerima panggilan kira-kira jam 12 tengah hari dan tiba di tempat kejadian kira-kira 10 minit kemudian.

Katanya, kemalangan dipercayai berlaku apabila bas dipandu laju menuruni bukit di satu selekoh tajam sebelum terbabas dan merempuh pembahagi jalan.

“Pemandu bas dipercayai hilang kawalan menyebabkan bas itu terbalik dan terjatuh ke dalam longkang di tepi lebuh raya.

“Ada antara penumpang tercampak dan tersepit di tempat duduk menyebabkan kebanyakan mereka meninggal dunia di tempat kejadian. Mereka dalam perjalanan ke Kuala Lumpur untuk mengambil penerbangan pulang ke Bangkok,” katanya.

Menurutnya, kemalangan itu turut menyebabkan kesesakan lebih lima jam apabila polis terpaksa menutup kedua-dua laluan bagi menyekat aliran trafik untuk melancarkan operasi menyelamat dan mengeluarkan mangsa.



Pak Usop kena 6 tahun

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Pengarah 1 Jabatan Imigresen, Yusof Abu Bakar yang didapati bersalah terhadap 14 pertuduhan rasuah membabitkan RM121,500, lima tahun lalu, dikenakan hukuman enam tahun penjara dan denda RM620,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam.
Hakim Abu Bakar Katar menjatuhkan hukuman itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pendakwaan dihadapi Yusof, 56, yang diputuskan Khamis lalu.

Bagi kesalahan itu, beliau dikenakan hukuman penjara antara dua tahun sehingga enam tahun dan denda RM10,000, sehingga RM92,000 bagi setiap pertuduhan terhadap tertuduh.
Beliau bagaimanapun memerintahkan keseluruhan hukuman 56 tahun penjara bagi 14 pertuduhan itu berjalan serentak bermula daripada tarikh sabitan iaitu pada 16 Disember lalu.

Mahkamah turut membenarkan permohonan pelaksanaan hukuman itu ditangguhkan sehingga keputusan rayuan di Mahkamah Tinggi dengan syarat tambahan, notis rayuan itu difailkan hari ini sebelum atau pada jam 9 pagi dan wang jaminan dinaikkan RM20,000.

Mengikut pertuduhan, Yusof didakwa menerima rasuah antara RM500 dan RM18,500 daripada pengurus jualan sebagai dorongan meluluskan lanjutan pas lawatan warga China Kesalahan dilakukan di pejabatnya di Bahagian Kawalan Aras 7, Jabatan Imigresen Malaysia, Blok 2G4, Presint 2, Putrajaya dan di Federal Hotel, Jalan Bukit Bintang, serta di Stesen Minyak Caltex, Jalan Pudu, antara 21 Mac dan 25 Jun 2005.

Semua tuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 akta yang sama, jika disabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun, dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, atau mana-mana yang lebih tinggi.

Terdahulu peguam Yusof, Mohammed Azmi Mohd Said memohon hukuman terhadap anak guamnya ditangguhkan sementara menunggu keputusan rayuan dikemukakan di Mahkamah Tinggi.
“Mahkamah mempunyai kuasa dan budi bicara menangguhkan hukuman ini,” katanya Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Mohd Sophian Zakaria membantah permohonan itu dengan alasan pihak perayu gagal menunjukkan kepada mahkamah satu keadaan istimewa atau luar biasa bagi membolehkan mahkamah membenarkan permohonan penangguhan pelaksanaan hukuman.

Seramai 15 saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan dikemukakan sepanjang prosiding kes

No comments:

Post a Comment