Friday, January 14, 2011

BILA MANUSIA MEMIKIRKAN MENIPU ITU MANUSIA CERDIK SERTA BIJAK...MALAHAN JADI SUMBER PEKERJAAN DAN PENDAPATAN....ZAMAN SEKARANG MANUSIA TAK KIRA SUMBER ITU HALAL ATAU HARAM.....JANJI MEREKA DAPAT DUIT...MEREKA LUPA NERAKA ALLAH SWT...

Sindiket gores ajak mangsa tuntut wang bertumbuk



KUALA LUMPUR: Satu sindiket gores dan menang berpejabat di Taman Danau Desa, di sini, bertindak samseng dan mencabar mangsa bertumbuk dan membuat laporan polis atau mengambil tindakan undang-undang jika ingin menuntut wang mereka.
Sepanjang tahun lalu, sindiket terbabit memperdayakan 49 mangsa membabitkan kerugian lebih RM317,000, namun jumlah itu yang dilaporkan kepada Biro Pengaduan Awam MCA.

Ketuanya, Datuk Michael Chong, berkata pihaknya percaya masih ramai menjadi mangsa sindiket terbabit, namun tidak melaporkan kejadian itu kepada pihaknya dan polis.
Terbaru, seorang wanita yang mahu dikenali sebagai Mok, 26, mendakwa ditahan seorang lelaki berusia 20-an ketika berjalan di Plaza Sungei Wang, di sini, minggu lalu sebelum menyuruhnya membuka sekeping kertas.

“Lelaki itu memaklumkan saya menerima hadiah tilam jed dan perlu ke pejabatnya di Taman Desa. Lelaki itu membawa saya menaiki teksi dan sebaik tiba di pejabat terbabit, saya dipaksa membayar RM3,000 sebagai wang pendahuluan bagi pembelian tilam itu,” katanya.

Menurutnya, sebaik menyerahkan wang, beliau diberikan tilam jed itu sebagai hadiah sebelum diarah pulang.

Menyedari ditipu, Mok yang bekerja sebagai eksekutif IT meminta lelaki itu memulangkan wangnya, namun dia dikepung 10 lelaki dan dua wanita yang mengajak bertumbuk sambil mengugut supaya tidak meminta kembali wang pendahuluan berkenaan.

“Saya menghubungi abang saya memaklumkan kejadian itu. Seorang lelaki kemudian membawa saya ke sebuah stesen minyak berhampiran sebelum meninggalkan saya di situ.
“Abang saya yang tiba kemudian pergi semula ke pejabat terbabit dan meminta penjelasan, tetapi lelaki itu mengajak abang saya bergasak,” katanya.





Pelabur serai terpaksa gigit jari

Oleh Md Fuzi Abd Lateh

KECEWA…(dari kiri) Mohamad Diah, Rahsidi dan Rizal menunjukkan surat  perjanjian yang ditandatangani dan salinan laporan polis yang dibuat mereka, semalam.
KECEWA…(dari kiri) Mohamad Diah, Rahsidi dan Rizal menunjukkan surat perjanjian yang ditandatangani dan salinan laporan polis yang dibuat mereka, semalam. 
KUALA KUBU BHARU: “Saya geram kerana pelaburan dalam projek tanaman serai berkelompok ini mengakibatkan saya kerugian puluhan ribu ringgit,” kata Mohamad Diah Hamidon, 31, mangsa sindiket pelaburan tidak berdaftar secara sah.
Menurutnya, dia seorang daripada 35 mangsa yang mengalami kerugian RM600, 000 selepas melabur antara RM5,000 dan RM30, 000 seorang mengikut saiz tanah yang dilabur untuk projek tanaman serai di kawasan Felda Sungai Tengi di sini.

Katanya, dia kerugian RM15,000 selepas menyertai projek itu awal tahun lalu dan kini hampir berputih mata kerana masih gagal mendapatkan semula wang dibelanjakan itu.
“Saya dan rakan kecewa apabila diperdaya anak tempatan yang gagal memaklumkan status pelaburan itu.

“Kami mendapat tahu pemilik syarikat terbabit melarikan diri bersama wang pelaburan kami ke Kelantan beberapa bulan lalu,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Diah berkata, dia bersama mangsa lain membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kubu Bharu, pada 16 Oktober lalu.

Katanya, dia tertarik menyertai skim pelaburan pertanian itu apabila dijanjikan pulangan serta keuntungan melebihi RM80,000.

Seorang lagi mangsa, Rizal Kasmu, 26, berkata, dia melabur RM10,000 dengan dijanjikan pulangan mencecah RM68,000 mengikut hasil tuaian serai seluas lebih sehektar.
Namun, katanya, bagaikan indah khabar dari rupa, apabila dia bukan saja tidak menerima bayaran keuntungan, malah syarikat terbabit masih berhutang benih serai bernilai RM2,500.

“Berdasarkan perjanjian, saya sepatutnya menerima hasil keuntungan RM17,000 untuk 0.4 hektar tanah yang diusahakan. “Namun, walaupun syarikat itu sudah menuai hasil serai seluas 0.4 hektar, tetapi keuntungan dijanjikan belum diterima,” katanya.

Rakannya, Rahsidi Hussain, 36, berkata, wang RM10,000 yang dilaburkan dalam projek itu lesap begitu sahaja.

Menurutnya, kini pengurus syarikat yang turut mendaftarkan dua lagi syarikat dimiliki isteri dan adik-beradiknya menghilangkan diri bersama hasil dan wang pelaburannya.

“Saya memulakan projek itu pada Jun 2009 dan berdasarkan surat perjanjian, saya mampu menuai hasil tanaman itu selepas enam bulan.

“Tetapi, kami ditipu,” katanya yang berasal dari Ampang, Selangor.


Lelaki telan 137 kapsul syabu mati



PUTRAJAYA: Lelaki warga Iran yang dimasukkan ke Hospital Putrajaya (HP), di sini, Rabu lalu selepas menelan 137 kapsul dipercayai syabu meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan, pagi semalam.
Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid ketika dihubungi mengesahkan mengenai perkara itu.

Beliau berkata, mangsa gagal diselamatkan akibat pendarahan teruk dalam perut dan meninggal dunia pada jam 9.14 pagi, semalam.
“Berdasarkan dokumen perjalanan yang ditemui, lelaki itu dikenali sebagai Fathollah Mahadi, berusia 52 tahun dan warga negara Iran.

“Ketika ini, kita masih menyiasat bagaimana dia boleh berada di negara ini. Kita belum mendapat maklumat terperinci mengenai lelaki berkenaan dan hanya tahu identiti mangsa melalui dokumen perjalanannya.

“Mayatnya masih berada di bilik mayat Hospital Putrajaya sementara siasatan lanjut dijalankan,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan seorang lelaki berusia 50-an mengadu sakit perut sebaik tiba ke negara ini melalui Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), kira-kira 7 malam dan dibawa ke klinik swasta berhampiran sebelum dirujuk ke HP.





3 suspek masih di Lembah Klang

KUALA LUMPUR: Polis mengesan tiga suspek yang merompak sebuah van keselamatan membabitkan kerugian wang RM300,000 di Taman Segar, Cheras, di sini, dan yakin mereka akan ditahan dalam tempoh terdekat.
Ketua Polis Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh, berkata berdasarkan maklumat, semua mereka masih berada di Lembah Klang dan polis mengesan lokasi persembunyian semua suspek.

“Sehingga kini, polis masih berusaha mendapatkan petunjuk baru bagi mengesan suspek,” katanya.
Harian Metro, Selasa lalu, melaporkan tiga lelaki melarikan wang rompakan bernilai RM300,000 daripada sebuah van milik sebuah syarikat keselamatan yang ketika itu mengambil wang dari sebuah syarikat telekomunikasi di Taman Segar, Cheras. Seorang daripada mereka mengacukan pistol ke arah pengawal keselamatan sebelum mengarahkan beberapa jaga dalam van itu keluar sebelum mereka melarikan van terbabit.

Mereka melarikan van terbabit ke sebuah lorong di belakang premis kira-kira 120 meter dari tempat kejadian dan mengambil semua karung berisi wang yang dianggarkan RM300,000.

Hasil siasatan awal mendapati tiga pekerja syarikat kawalan keselamatan itu baru selesai mengambil wang di beberapa premis sekitar kawasan berkenaan. Semua suspek dipercayai berusia 30-an.

No comments:

Post a Comment