Saturday, January 15, 2011

NAK PUAS DAN ADIL SUSAH...WARGA GURU BANYAK SANGAT....BAGAIMANA GURU YANG TELAH BERKHIDMAT 30 TAHUN KEATAS...LAGI DINAFIKAN....HINGGA MURIDNYA JADI PENTADBIR....IA TETAP GURU BIASA....GRED PUN TAK NAIK2....

NEGARA


600 guru kanan kempunan naik pangkat

KUALA LUMPUR – Lebih 600 orang guru penolong kanan siswazah di seluruh negara mendakwa hak mereka untuk mendapat kenaikan pangkat menjadi guru besar sekolah kebangsaan dinafikan.
Ia berlaku apabila mereka berada dalam gred DG41 sedangkan syarat untuk jawatan guru besar hanya bagi guru yang mempunyai gred gaji DG34 iaitu bukan siswazah.
Presiden Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohamed Sabri Mohd. Arsad berkata, polisi itu menyebabkan ramai guru yang menyambung pengajian di peringkat ijazah kecewa kerana disekat daripada mendapat kenaikan pangkat.
“Sepatutnya guru yang sudah lama menjadi penolong kanan sekolah selepas melanjutkan pelajaran dapat peluang naik pangkat jadi guru besar tetapi sekarang ia tidak berlaku.
“Selepas tamat belajar mereka tetap akan jadi penolong kanan walaupun gred mereka lebih besar daripada guru besar sekolah itu sendiri,” jelasnya kepada Kosmo! Ahad di pejabatnya di sini semalam.

No comments:

Post a Comment