Thursday, January 13, 2011

JIKA CARI PASANGAN...BUKAN TAMPAN DAN CANTIKNYA.....TAPI AGAMA SERTA TAKWANYA....

'Cair' dek kasanova

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Mohd Apendy Isahak

KUALA LUMPUR: Berbekalkan wajah tampan dan kepetahan berkata-kata, seorang lelaki yang mempunyai dua isteri dan lima anak licik memperdaya lapan wanita untuk melabur dalam syarikatnya dengan menjanjikan keuntungan berlipat ganda dalam tempoh singkat.
Selepas mengikis wang wanita yang dipikatnya, kasanova berusia 45 tahun terbabit menghilangkan diri menyebabkan mangsa kerugian besar apabila tidak mendapat pulangan lumayan yang dijanjikan.
Bagaimanapun, kelicikannya berakhir apabila ditahan di rumahnya di Kampung Melayu Subang, dekat sini, pada 7 Januari lalu, berikutan laporan polis mangsa terbarunya, seorang doktor wanita yang menyerahkan kepadanya wang pelaburan RM300,000.

Menurut sumber, dalam serbuan ke rumah kasanova kira-kira jam 10 malam itu, polis turut menyita tiga kereta termasuk sebuah kereta mewah, tetapi tidak menemui wang tunai di rumah atau dalam akaun banknya.


Katanya, doktor wanita berusia 27 tahun, mangsa terbaru lelaki terbabit dipercayai ditipu selepas berkenalan November tahun lalu sebelum jatuh cinta.

“Doktor itu bertugas di Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak dua tahun lalu dan mereka dipercayai berkenalan ketika kasanova terbabit mendapatkan rawatan di hospital berkenaan selama dua minggu.

“Dalam perkenalan singkat itu, kasanova terbabit menawarkan skim pelaburan menarik kepada doktor berkenaan dengan jaminan pulangan wang tunai berlipat kali ganda. Atas dasar cinta dan percaya, mangsa menyerahkan RM300,000 kepada lelaki itu,” katanya.

Sumber itu berkata, tembelang kasanova terbabit terbongkar selepas dia gagal membayar wang pelaburan yang dijanjikan menyebabkan mangsa mengesyaki dirinya ditipu sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi.

Menurutnya, bertindak atas laporan itu, polis menahan kasanova terbabit di rumahnya di Kampung Melayu Subang dan siasatan lanjut mendapati dia disyaki turut terbabit tujuh lagi kes penipuan serta dikehendaki polis Kuala Lumpur dan Selangor.

“Lelaki itu mempunyai dua isteri dan lima anak. Bagaimanapun, dia kini tinggal bersendirian sejak beberapa tahun lalu,” katanya.

Sumber berkata, kasanova itu dipercayai memperdaya ramai wanita lain sebelum ini, tetapi mangsa tidak membuat laporan hingga menyukarkan polis membuat siasatan lanjut.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPPKKL), Asisten Superintendan, Suffian Sulaiman mengesahkan penahanan kasanova terbabit hasil kerjasama polis Kuala Lumpur dengan polis Selangor.

“Suspek direman enam hari hingga bermula 8 Januari lalu bagi membantu siasatan. Dia dikehendaki polis kerana dipercayai terbabit beberapa kes jenayah komersial di Kuala Lumpur dan Selangor.

“Ini termasuk memperdaya seorang doktor wanita yang bertugas di HKL membabitkan kerugian RM300, 000,” katanya ketika dihubungi, semalam.




Bayi pengsan ditumbuk ibu

Oleh Suraya Roslan

KAJANG: Seorang kanak-kanak lelaki berusia setahun lebam di seluruh muka dan berkemungkinan buta mata kanan akibat ditumbuk ibu kandungnya yang di Bandar Sungai Long, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi itu, mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk rawatan selepas tidak sedarkan diri.

Pemangku Ketua Polis Kajang, Superintendan Azman Ayob berkata, mangsa, Yong Kar Sheng turut cedera di kepala serta patah tulang pelipis sebelah kanan akibat dibelasah ibunya.

“Mangsa dihantar ke PPUKM oleh bapanya yang berusia awal 40-an selepas mendapati kanak-kanakitu tidak sedarkan diri. Doktor yang memeriksa mangsa kemudian membuat laporan di pondok polis hospital berkenaan kira-kira jam 12.30 tengah hari.


Siasatan awal polis mendapati kanak-kanak itu dipercayai ditumbuk berdasarkan kecederaan teruk pada mata kanannya dan difahamkan doktor yang merawatnya menyatakan kemungkinan mangsa buta akibat kejadian itu.

Azman berkata, mangsa anak bongsu daripada dua beradik dan ibunya, warga China berusia 32 tahun ditahan bagi membantu siasatan.

“Polis membawa ibu mangsa untuk menjalani pemeriksaan kesihatan sama ada mengalami masalah mental atau tidak,” katanya.

Menurutnya, wanita itu direman selama empat hari sehingga 16 Januari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 31 (1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001.


Peluru tembus kening kiri

Oleh Hadzlan Hassan dan Ahmad Rabiul Zulkifli

CEDERA...mangsa dibawa ke Unit Rawatan Rapi  HSNZ selepas dibedah, semalam.
CEDERA...mangsa dibawa ke Unit Rawatan Rapi HSNZ selepas dibedah, semalam. 
 
KUALA TERENGGANU: Seorang anggota polis cedera di kepala selepas terkena tembakan rakannya sendiri ketika mereka bersembang di rumah bujang kuarters Balai Polis Batu Rakit, di sini, semalam.
Kejadian berlaku kira-kira jam 7.30 pagi ketika anggota polis berkenaan yang berusia 20-an dikatakan menutup semula tempat mengisi peluru pistol Smith & Wesson .38 yang dibawanya sebelum ia meletup tiba-tiba.

Harian Metro difahamkan ketika kejadian, anggota berkenaan yang akan memulakan tugas kira-kira jam 8 pagi memeriksa senjata itu di hadapan mangsa, Konstabel Md Rudzki Mohd Rozlan dari Melaka yang berusia 20-an.

Peluru berkenaan menembusi kepala Md Rudzki melalui kening kiri menyebabkan berlaku pendarahan beku berhampiran otaknya sebelum serpihan peluru keluar melalui sisi kepala mangsa dan terlekat pada dinding rumah berkenaan.


Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Hamzah Mohd Jamil ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memberitahu kedua-dua anggota itu kawan baik dan berada di berek untuk bersiap memulakan tugas.

Menurutnya, selepas menyedari mangsa terkena tembakan, rakannya itu dan beberapa anggota lain membawanya ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

“Mangsa kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil dan sedang dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

“Setakat ini, polis mendapati tembakan itu dilepaskan secara tidak sengaja dan menolak sebarang unsur jenayah, namun siasatan masih dijalankan bagi mengetahui punca sebenar kejadian,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 37 Akta Senjata Api 1960.

Harian Metro difahamkan sebelum kejadian mangsa sedang memakai kasut sebelum rakannya yang siap berpakaian seragam datang ke rumah itu untuk bersama-sama bertugas mengawal lalu lintas kejohanan merentas desa di sebuah sekolah berdekatan.

Bagaimanapun, ketika anggota berkenaan memeriksa peluru dalam pistolnya, senjata itu secara tidak sengaja meletup dan mengenai mangsa.

Ketika dibawa ke hospital, mangsa masih sempat bergurau, namun selepas dibedah bagi mengeluarkan darah beku di kepalanya, dia dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dalam keadaan berbalut di kepala dan terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan.

Sehingga petang semalam, hanya rakan mangsa berada di pekarangan hospital manakala ahli keluarganya dilaporkan dalam perjalanan ke HSNZ.

No comments:

Post a Comment