Monday, March 14, 2011

NAMPAKNYA ADA BEBERAPA KELEMAHAN DALAM SAMAN EKOR NI....KES NAYA...SUDAH TENTU HARAM KITA SAMAN ORANG BUAT SALAH....ATAU MENUDUH ORANG TAK BUAT SALAH...BUAT KEJE ELOK2 BARU PENDAPATAN KITA HALAL...DAN JAUH DARI RASUAH...MENIPU SERTA KERJA DOUBLE STANDARD..IAITU PILIH KASIH ATAU PILIH BULU...DUNIA SYOKLAH...AKHIRAT TERIMA BALASAN...BARU TAU...

Hutang tanpa deposit punca muflis


RAMAI kakitangan awam tidak menyedari kelonggaran syarat pinjaman boleh memakan diri sehingga mereka tidak mampu membayar balik pinjaman dan akhirnya diisytiharkan muflis. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Tawaran pembelian kereta tanpa deposit merupakan antara punca ramai penjawat awam di Malaysia diisytiharkan muflis sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, bagi tahun 2009 sahaja, seramai 542 orang atau hampir 50 peratus daripada 1,086 penjawat awam yang diisytiharkan muflis dilaporkan akibat terlibat dalam tawaran pembelian skim tersebut.
“Selepas membuat pinjaman dan akibat tidak tahan menanggung kadar hutang sewa beli yang tinggi setiap bulan dalam tempoh yang lama, ada dalam kalangan mereka (penjawat awam) gagal melunaskannya hingga diisytiharkan muflis oleh pihak bank.
“Trend itu semakin meningkat hingga 200 peratus pada 2010 dan melalui angka tidak rasmi yang saya dapat, jumlahnya sudah mencecah kira-kira 3,000 orang,” ujarnya kepada Kosmo! di sini baru-baru ini.
Menurut beliau, hampir kesemua bank dan syarikat kenderaan terutama pengedar kereta dan motosikal di negara ini menawarkan skim yang sama kepada penjawat awam.
Selain skim pembelian kereta tanpa deposit, penjawat awam juga ramai yang terperangkap dengan tindakan muflis kerana menjadi penjamin iaitu sebanyak 15.56 peratus, pinjaman peribadi (8.65 peratus), pinjaman perumahan (8.65 peratus), penjamin korporat (4.14 peratus), pinjaman perniagaan (3.96 peratus) dan hutang kad kredit (3.68 peratus).
Kesemua itu melibatkan jumlah hutang di antara RM50,000 hingga RM500,000.


Kerajaan haramkan botol susu polikarbonat Bisphenol A


PENJUALAN botol susu yang diperbuat daripada polikarbonat (kanan) akan diharamkan oleh kerajaan mulai 1 Mac tahun depan.



PUTRAJAYA - Kerajaan memutuskan untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi 'Bisphenol A' (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai .
Beliau berkata, perkara itu diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 2 Mac lepas sebagai langkah berjaga-jaga kerana sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu tersebut selamat untuk digunakan oleh golongan berisiko tinggi terutama bayi dan kanak-kanak.
"Kementerian tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutama bayi dan kanak-kanak. Polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan BPA ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar.
"Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet kementeriannya di sini semalam.


Saida nekad tuntut fasakh

KUALA LUMPUR - Kakak penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin bertekad ingin mengakhiri perkahwinan selama 15 tahun apabila bercadang menuntut fasakh daripada suaminya selepas ahli perniagaan itu enggan melafazkan talak.
Siti Nursaida, 35, mendakwa persefahaman antara mereka sudah tiada lagi ketika ditanya Hakim Syarie Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam, Mohd. Suhaily Rosdi berhubung alasan dia hendak bercerai.
Saida berkata demikian semasa prosiding tuntutan cerai yang difailkan terhadap Mohd. Ghazali Yahya Zikri pada 6 Oktober tahun lalu menerusi peguam syarie Ahmad Nazib Johari.
Saida mendakwa dia sudah banyak kali berbincang dengan Mohd. Ghazali untuk bercerai namun lelaki itu tidak bersetuju kerana masih mahu menyelamatkan rumah tangga yang dibina selama lebih sedekad.
"Saya ada cuba berbincang, tetapi suami tidak setuju. Saya mohon untuk bercerai kerana kami sudah tiada persefahaman," katanya yang mendakwa mereka masih tinggal bersama dengan empat orang anak di Alam Damai, Cheras.

Nyaris maut dihempap pokok


BATANG pokok yang tumbang dipotong untuk menyelamatkan dua beradik yang menaiki kereta Proton Saga BLM di Jalan Persiaran Kewajipan, Subang Jaya semalam.



SUBANG JAYA – Dua beradik nyaris maut apabila kereta jenis Proton Saga BLM yang dinaiki mereka remuk dihempap pokok yang tumbang ketika angin kencang dan hujan lebat melanda Jalan Persiaran Kewajipan menghala ke arah Summit USJ di sini semalam.
Kejadian pukul 5.35 petang itu berlaku ketika mereka sedang melalui jalan tersebut sebelum sebatang pokok yang berada di kiri jalan tumbang lalu menimpa bahagian tengah kereta mangsa.
Ketika kejadian, kereta itu dipandu seorang wanita berusia 31 tahun yang merupakan kakak kepada lelaki berusia 27 tahun tersebut.
“Dalam kejadian itu, dua beradik berkenaan bernasib baik kerana hanya mengalami kecederaan ringan tetapi kereta mereka pula rosak teruk di bahagian tengah akibat dihempap pokok.
“Sepasukan anggota bomba dari sini mengambil masa selama setengah jam untuk memotong dahan pokok yang tumbang dan menyelamatkan mangsa,” kata Ketua Ketenteraman Awam dan Trafik Subang Jaya, Deputi Supritendan Tengku Anuar Raja Husin.
Tambahnya, kejadian itu menyebabkan kesesakan hampir satu jam ekoran pihaknya terpaksa menutup jalan bagi mengawal lalu lintas.

Rakyat Myanmar curi rim kereta

AMPANG JAYA – Percubaan tiga lelaki Myanmar untuk melakukan jenayah kali pertama dengan mencuri 20 set rim sport kereta bernilai RM50,000 di sebuah kedai menjual tayar mengundang padah apabila dua daripada mereka ditahan di Jalan Wawasan 4/1 Bandar Baru Ampang di sini kelmarin.
Lelaki berusia 17 dan 23 tahun itu ditahan pada pukul 6 pagi oleh sepasukan polis yang bergegas ke lokasi tersebut sebaik menerima panggilan daripada orang ramai.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, sebaik tiba, pihaknya mendapati ketiga-tiga suspek sedang leka memunggah barangan tersebut ke dalam dua buah van.
Bagaimanapun katanya, salah seorang suspek dapat melarikan diri manakala dua lagi dapat ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang (IPD) untuk disoal siasat.

Pengedar Eramin 5 tumpas


KING CHUAN (tiga dari kanan) bersama pegawainya menunjukkan dadah jenis Eramin 5 serta wang tunai dan barangan yang disita di George Town semalam.



GEORGE TOWN – Polis berjaya menumpaskan sindiket pengedaran Eramin 5 di beberapa pusat hiburan sekitar negeri ini apabila menahan dua lelaki tempatan dan merampas dadah bernilai RM283,000 di sebuah apartmen di Bukit Gambir, Gelugor di sini pada 11 Mac lalu.
Kedua-dua suspek berusia 21 dan 34 tahun itu diberkas sepasukan anggota polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Pulau Pinang kira-kira pukul 2 petang.
Difahamkan, ketika ditahan, lelaki berkenaan leka memasukkan pil khayal itu ke dalam beg untuk diedarkan kepada pelanggan di beberapa pusat hiburan di sini.
Timbalan Ketua JSJN negeri, Deputi Supritendan Lee King Chuan berkata, tangkapan dilakukan selepas pihaknya melakukan intipan sejak dua bulan lalu.
Menurut beliau, hasil pemeriksaan di kediaman yang terletak di aras enam itu menemui 14,150 biji dadah jenis Eramin 5 yang disimpan dalam sebuah bilik.
“Siasatan ke atas kedua-dua lelaki berkenaan mendapati mereka telah menjalankan aktiviti pengedaran Eramin 5 di pusat-pusat hiburan di negeri ini sejak enam bulan lalu.

Lelaki uzur kena saman


ABDUL WAHAB menunjukkan saman yang diterima di samping motosikal jenis Honda 70cc di rumahnya di Kampung Telok Durian, Kupang, Baling semalam.



BALING - Seorang guru agama yang uzur terkejut apabila menerima saman atas kesalahan menunggang motosikal secara laju di Kilometer 46, Jalan Alor Setar Butterworth tiga tahun lalu.
Abdul Wahab Tampal, 65, yang hanya mampu menunggang motosikal sejauh tidak sampai lima kilometer itu mendakwa dikenakan saman menggunakan motosikal berkuasa di antara 90 hingga 250 kuasa kuda.
Guru agama ini juga hanya menggunakan motosikal Honda 70cc sahaja dan tidak pernah ke mana-mana dengan motosikal itu kecuali ke masjid atau rumah saudara terdekat.
"Saya hanya menunggang motosikal buruk ini di sekitar kampung ini sahaja," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Telok Durian, Kupang dekat sini semalam.
Abdul Wahab didakwa menunggang motosikal jenis Honda bernombor Plat PCV 9314 melakukan kesalahan itu pada 10 September 2008 kira-kira pukul 7.30 pagi.

No comments:

Post a Comment