Sunday, March 13, 2011

SEZARAH SAJA ALLAH TUNJUKKAN KEKUASAAN...ALLAH BOLEH MUSNAH DUNIA NI...HINGGA LENYAP..JANGAN SOMBONG....









Lebih 1,000 mati

KEADAAN bandar raya Sendai selepas dilanda gempa bumi dan tsunami.
KEADAAN bandar raya Sendai selepas dilanda gempa bumi dan tsunami.
TOKYO: Lebih 1,000 orang dikhuatiri terbunuh berikutan gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun kelmarin.
Tsunami setinggi 10 meter itu memusnahkan Sendai, bandar raya di timur laut negara berkenaan, tempat 200 hingga 300 mayat ditemui di kawasan pantai.

“Apa yang menjadi tempat kediaman sebelum ini, musnah sama sekali,” kata Perdana Menteri, Naoto Kan selepas menaiki helikopter untuk melihat sendiri kerosakan yang berlaku.
Ombak besar berwarna hitam itu mendamparkan kontena, kereta dan sisa bangunan ke jalan raya di Sendai dan kawasan terbuka serta menyebabkan lumpur tebal melitupi kawasan yang amat luas.

Polis berkata, 413 orang disahkan mati, 784 hilang dan 1,128 cedera.

Bagaimanapun , jumlah itu dijangka meningkat.
“Jumlah korban dipercayai lebih 1,000. Kerosakan itu begitu besar dan saya percaya kami memerlukan masa untuk mengumpulkan maklumat,” kata Edano, jurucakap kanan Naoto.

Dalam pada itu, lebih 215,000 orang ditempatkan di pusat perlindungan kecemasan di timur dan utara negara itu semalam.
Agensi Polis Kebangsaan Jepun berkata, jumlah itu termasuk lebih 100,000 orang yang berlindung di Fukushima, di utara dan penduduk yang diarah berpindah dari kawasan sekitar dua loji nuklear.

Bagaimanapun, jumlah mereka yang kehilangan tempat tinggal dipercayai lebih ramai. Beribu-ribu rumah di bandar tepi pantai musnah, termasuk di bandar Ofunato yang menyaksikan lebih 300 rumah dihanyutkan air.

Sementara itu, lebih 50,000 anggota tentera dan pegawai penyelamat lain dikerah untuk menyertai gerakan mencari dan menyelamat.

Lebih 300 pesawat dan 40 kapal, termasuk satu armada 20 kapal penggempur diarah belayar ke kawasan pantai Pasifik Pulau Honshu yang turut terjejas teruk akibat bencana itu.

Di Watari, wilayah Miwagi, helikopter tentera digunakan untuk menyelamat sekumpulan pelajar dan penduduk yang terperangkap di atas bumbung sebuah sekolah rendah.

Lebih lapan juta kediaman terputus bekalan elektrik. Hubungan telefon, termasuk telefon bimbit juga terputus.

Bekalan gas ke lebih 300,000 rumah turut terjejas, bermakna ramai penduduk terpaksa menghabiskan malam mereka dalam kesejukan.

Pihak berkuasa Jepun juga mengumumkan, sebuah kapal yang sebelum ini dilapor hilang, ditemui di laut dan semua 81 orang yang berada di dalamnya diselamatkan dengan menggunakan helikopter.

Gempa berukuran 8.9 magnitud itu yang melanda pada jam 2.46 petang (1.46 petang waktu Malaysia) selama dua minit menggegarkan bangunan di bandar raya Tokyo, kawasan bandar terbesar dunia dengan penduduk berjumlah 30 juta orang.

Bagaimanapun, dengan gempa bumi kecil yang sering berlaku di seluruh Jepun, negara itu adalah antara yang terbaik dalam membuat persediaan untuk berdepan dengan bencana sebesar kelmarin. - AFP

PM Jepun arah operasi menyelamat mega


DUA orang berjalan semalam dekat beberapa buah kereta yang dihanyutkan ombak tsunami di Miyako, timur Jepun.


TOKYO - Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan (gambar) semalam mengarahkan operasi menyelamat besar-besaran melibatkan lebih 50,000 anggota tentera selepas gempa bumi kuat dan ombak besar tsunami mengorbankan lebih 1,000 orang di timur laut Jepun.
Beliau memberitahu, sekitar 200 pesawat tentera dan 25 buah kapal akan dihantar ke timur laut Jepun, bahagian yang paling teruk terjejas dalam malapetaka itu.

Dua gerabak kereta api musnah akibat dipukul ombak tsunami di bandar Shinchi, Jepun semalam.


"Saya mengarahkan operasi besar-besaran kerana menyedari betapa dahsyat kemusnahan yang dicetuskan oleh tsunami kali ini," kata Kan selepas meninjau kawasan-kawasan yang musnah dengan menaiki helikopter.

ORANG ramai dipindahkan dengan menggunakan helikopter di Sendai, timur laut Jepun semalam.


"Sebahagian besar rumah di pesisir pantai musnah sama ada dihanyutkan ombak tsunami atau hangus dalam kebakaran," tambahnya.
Angka kematian rasmi bencana tersebut setakat ini kekal melebihi 574 orang dengan 1,115 lagi masih hilang manakala 1,128 yang lain cedera.
Namun, pihak berkuasa percaya, beribu-ribu orang maut akibat terperangkap di bawah runtuhan atau lemas dihanyutkan tsunami.

BANGUNAN-BANGUNAN dilitupi lumpur di bandar Ri kuzentakata, negeri Iwate, utara Jepun semalam.


Polis Jepun menyatakan, antara 200 hingga 300 mayat telah ditemui di Sendai, bandar paling hampir dengan pusat gempa terletak di timur laut Jepun.
Menurut pihak berkuasa, lebih 220,000 orang kini tinggal di lebih 1,350 penempatan sementara di lima negeri di timur laut Jepun dengan lebih 1 juta kediaman terputus bekalan elektrik dan air.


SEBUAH kapal kargo terdampar di tengah bandar Kesennuma, timur laut Jepun semalam selepas dihanyutkan tsunami.


Namun, pihak berkuasa berkata, banyak lagi mayat dipercayai tertimbus dalam timbunan runtuhan.
Setakat semalam, pekerja-pekerja penyelamat belum tiba di beberapa kawasan yang paling teruk terjejas akibat malapetaka tersebut.
Bahagian timur laut Jepun mengalami kemusnahan paling dahsyat dengan beberapa bandar diratakan selepas gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter itu menggegarkan Jepun kelmarin dan mencetuskan gelombang tsunami setinggi 10 meter yang melanda daratan.
Sementara itu, masyarakat antarabangsa mula menghantar pasukan bantuan semalam bagi membantu mangsa-mangsa bencana di Jepun.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu lewat kelmarin mengumumkan empat pasukan penyelamat dari Australia, New Zealand, Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS) sedang dalam perjalanan ke negara matahari terbit itu. - Agensi

Gegaran kuat selepas gempa


TOKYO: Satu gegaran selepas gempa berukuran 6.8 magnitud melanda pantai timur Jepun awal pagi semalam, kata pakar gempa Amerika Syarikat.
Ia berlaku kurang 24 jam selepas satu gempa bumi besar melanda negara itu dan menyebabkan tsunami.

Menurut agensi Kaji Buimi Amerika, gegaran selepas gempa itu berlaku pada kedalaman 24 kilometer dan berpusat 174 kilometer ke tenggara bandar raya Sendai, kawasan paling teruk mengalami kemusnahan apabila tsunami setinggi 10 meter berlaku kelmarin. - AP

Tsunami ragut satu nyawa di AS


LOS ANGELES: Tsunami akibat gempa bumi di Jepun meragut satu nyawa di Amerika Syarikat.
Ombak setinggi 2.4 meter memukul pantai California dan Oregon, 12 jam selepas gempa melanda di Jepun.

Seorang lelaki berusia 25 tahun, disahkan mati selepas hanyutkan ke Lautan Pasifik berhampiran muara Sungai Klamath di Del Norte County.
Beberapa negara benua Amerika turut mengambil langkah berjaga-jaga menghadapi bencana itu, tetapi tidak ada kejadian buruk dilapor berlaku. - AFP

Loji nuklear meletup


TOKYO: Satu letupan dan kebimbangan mengenai peleburan satu daripada loji nuklear Jepun mendedahkan skala bencana yang dihadapi negara itu selepas gempa bumi dan tsunami menyebabkan lebih kira-kira 1,000 orang dikhuatiri terbunuh.
Asap tebal kelihatan berkepul-kepul di loji nuklear Fukushimam No 1 kira-kira 250 kilometer ke timur laut Tokyo selepas letupan di loji berkenaan memusnahkan tembok dan bumbungnya.

Letupan itu dilapor menyebabkan beberapa pekerja cedera. Kerajaan Jepun mengesahkan letupan itu dan pembocoran radiasi serta berkata, ia akan menyiasat punca letupan itu.
Agensi berita Kyodo memetik Suruhanjaya Keselamatan Jepun sebagai berkata, sesium radioaktif dikesan berhampiran kawasan itu.

Menurut laporan, kegiatan radioaktif meningkat 20 kali ganda di luar.

“Loji itu mungkin mengalami proses peleburan,” lapor agensi berita Kyodo dan Jiji sebelum letupan berlaku sementara rangkaian televisyen NHK memetik agensi suruhanjaya berkenaan sebagai berkata, tiub logam yang mengandungi bahan api uranium mungkin sudah cair.

Sistem penyejukan loji terbabit rosak akibat gempa bumi besar yang melanda wilayah berkenaan 24 jam sebelum itu, memaksa pihak berkuasa bergegas memulihkan keadaan dan memindahkan lebih 45,000 penduduk yang mendiami lingkungan 10 kilometer.

Beribu-ribu lagi turut dipindahkan dari kawasan berhampiran loji kedua, Fuku- shima No 2, yang turut mengalami kerosakan pada sistem penyejukannya.
Sebahagian daripada rod nuklear dikatakan terdedah untuk seketika semalam selepas paras air penyejuk menurun dan sebuah kereta bomba terpaksa digunakan untuk mengepam air masuk ke dalam reaktor.

Pegawai Suruhanjaya Keselamatan Nuklear, Ryohei Shiomi berkata, penduduk yang berada di luar sekitar 10 kilometer dari loji itu tidak akan terjejas jika letupan berlaku.

Kebanyakan 51,000 penduduk yang tinggal di kawasan bahaya sudah dipindahkan. - AFP

Loji nuklear meletup




TOKYO - Ketika pihak berkuasa Jepun melaporkan lebih 80,000 orang dikhuatiri terkorban akibat gempa bumi dan tsunami terburuk dalam tempoh 140 tahun kelmarin, penduduk negara matahari terbit itu kini berdepan pula dengan kebocoran radioaktif yang boleh membawa maut.

SEJUMLAH bangunan yang musnah akibat tsunami diselubungi lumpur di bandar Minamisanriku, utara Jepun semalam.


Kebimbangan tersebut tercetus apabila sebuah akhbar di sini melaporkan bangunan Stesen Tenaga Nuklear Fukushima Daiichi 1 milik Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) meletup semalam.
Keadaan mencemaskan itu memaksa kerajaan Jepun memindahkan 45,000 penduduk ke tempat lain yang lebih selamat.

Syarikat kereta henti pengeluaran


TOKYO: Syarikat pembuat kereta semalam menghentikan pengeluaran di kilang pemasangan yang dilanda gempa bumi dan tsunami kelmarin.
Seorang pekerja Honda mati selepas dihempap tembok yang runtuh di kilang syarikat itu.

Lebih 30 yang lain turut cedera apabila sebahagian siling kilang kaji selidik syarikat berkenaan di Tochigi, turut runtuh.
Pengeluaran di dua kilang Honda lain dihentikan tetapi disambung semula tidak lama selepas itu, menurut kenyataan syarikat. Toyota Motor Corp syarikat pembuat kereta terbesar dunia menutup dua kilang pemasangannya di Iwate dan Miyagi. Bagaimanapun, tidak ada laporan mengenai kecederaan yang berlaku di kalangan pekerjanya.

Nissan Motor Co pula menghentikan pengeluaran di lima kilangnya di timur laut Jepun selepas dua pekerjanya cedera ringan. - AFP

Ratu porno selamat dalam gempa bumi



MIYABI


JAKARTA - Nasib pelakon pornografi Jepun, Maria Ozawa menarik perhatian ramai selepas negara tersebut dilanda gempa bumi dan tsunami kelmarin.
Para peminatnya di Indonesia yang mengenalinya dengan gelaran Miyabi tertanya-tanya keadaan pelakon itu selepas bencana tersebut.
Akhbar Kompas semalam melaporkan Miyabi menulis di akaun laman sosial Twitter miliknya menyatakan bahawa dirinya selamat.
"Setelah gempa bumi, saya selamat dan berada di kem bersama semua anggota pasukan pengurusan saya," tulis Miyabi dalam bahasa Jepun.


Lagi bala di Jepun
TOKYO - Sudah jatuh ditimpa tangga. Itulah perumpamaan paling tepat untuk menggambarkan situasi di Jepun apabila negara termaju Asia itu kini berhadapan dengan ancaman radiasi apabila sebuah loji nuklear meletup, semalam, selepas rosak akibat dilanda gempa bumi, kelmarin.

Kerajaan Jepun mengisytiharkan darurat di lima reaktor nuklear selepas kebocoran radiasi berlaku apabila sistem penyejukan gagal berfungsi sejurus dilanda bencana itu.

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan sebelum itu mengesahkan sedikit bahan radioaktif terpaksa dilepaskan ke udara bagi mengurangkan tekanan di dalam reaktor itu semasa melawat kawasan bencana dan loji tersebut, awal pagi semalam.

Ribuan penduduk yang tinggal dalam lingkungan 20 kilometer dari loji di Fukushima itu dipindahkan sebagai langkah berjaga-jaga dan kerajaan Jepun mengagihkan iodin kepada penduduk untuk digunakan sebagai pelindung badan jika terdedah kepada radiasi .

Jepun mengumumkan masih terlalu awal untuk menentukan tahap kemusnahan atau angka korban selepas kawasan utara negara itu dilanda gempa bumi dengan kekuatan 8.9 pada skala Richter, kelmarin.

Sehingga kini, 300,000 rakyat negara itu berteduh di rumah perlindungan sementara manakala 10,000 penduduk sebuah kampung di Miyagi dilaporkan hilang.

Angka korban yang disahkan setakat ini adalah 637 orang namun laporan media menyebut jumlah itu mungkin mencecah 1,700 orang.

Gegaran terkuat yang melanda Jepun dalam tempoh 140 tahun itu menyebabkan 50 negara lain turut mengeluarkan amaran tsunami.

Jepun yang dilanda tsunami setinggi 10 meter sejurus gempa berlaku turut merasai lebih 125 gempa susulan sehingga semalam.

Puluhan ribu pekerja di Jepun juga terkandas dan terpaksa bermalam di jalanan di ibu negara Tokyo selepas perkhidmatan keretapi negara itu tergendala akibat gempa.

Lebih 1,300 terkorban


PENDUDUK berjalan melalui jalan yang dipenuhi kayu-kayan dan pelbagai serpihan kesan daripada tsunami yang tercetus oleh gempa bumi di bandar Sendai, Miyagi di Jepun, semalam. Sendai adalah bandar terdekat dengan pusat gempa. - REUTERS


TOKYO 12 Mac - Lebih 1,300 orang terkorban selepas gempa bumi paling kuat pernah dirakamkan di Jepun mencetuskan tsunami setinggi 10 meter yang melanda pantai timur laut negara ini.
Ketika gegaran susulan terus melanda Jepun hari ini, termasuk satu yang berukuran 6.8 pada skala Richter, kerajaan mentaksir tahap kerosakan akibat gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang berlaku selepas tengah hari semalam.
Bilangan kematian dijangka mencecah angka jauh melebihi 1,300 orang, kata Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano.
Pihak berkuasa menemui beratus-ratus mayat, manakala lebih 1,000 orang masih hilang dan ramai lagi cedera, lapor media.
Kerajaan bimbang lebih banyak gegaran susulan kuat boleh mendatangkan lagi kemusnahan, sementara Agensi Meteorologi mengeluarkan amaran tsunami seterusnya untuk banyak kawasan pantai di negara ini.
Agensi itu berkata, lebih 100 gegaran susulan telah berlaku, kebanyakannya lebih kuat daripada 6.0 pada skala Richter.
Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) di Washington melaporkan, sekurang-kurangnya lima gegaran susulan melebihi 5.5 pada skala Richter direkodkan dalam tempoh sejam sekitar tengah hari ini (11 pagi waktu Malaysia), termasuk gegaran sekuat 6.8 pada skala Richter dekat pantai timur Honshu, pulau terbesar di Jepun.
Akhbar perniagaan Nikkei berkata, kira-kira 210,000 penduduk dipindahkan di timur laut Jepun, manakala beribu-ribu lagi yang terkandas di Miyagi masih menantikan bantuan.
Pasukan penyelamat mencari mangsa di celah-celah runtuhan bangunan di banyak bandar yang ditenggelami air.
Askar dan pasukan penyelamat lain dikejarkan ke bahagian timur laut negara ini, manakala bantuan antarabangsa juga dihantar ke kawasan bencana, termasuk 140 anggota penyelamat dari Amerika Syarikat (AS) dan 48 anggota dari New Zealand.
Kerajaan Jepun mengerahkan 50,000 anggota pasukan pencari dan penyelamat, dan menghantar 190 pesawat udara dan bot ke kawasan yang dilanda gempa bumi dan tsunami.
Beribu-ribu rumah musnah, beberapa jambatan runtuh, perkhidmatan bas dan kereta api terhenti dan banyak jalan ditutup, sementara rangkaian telefon mudah alih dan perkhidmatan talian tetap turut terjejas.
Di bandar Rikuzen Takata, antara kawasan paling teruk dilanda bencana, kira-kira 5,000 daripada 8,000 rumah musnah. - dpa


Loji nuklear meletup



GAMBAR dipetik dari klip video menunjukkan asap tebal keluar dari loji reaktor nuklear Fukushima 1 selepas meletup kesan daripada gempa bumi kuat yang melanda Fukushima di Jepun, semalam. - REUTERS


FUKUSHIMA 12 Mac - Empat orang cedera hari ini dalam satu letupan di loji tenaga nuklear Fukushima I yang rosak akibat gempa bumi semalam.
Bumbung sebuah bangunan yang menempatkan reaktor di loji tersebut dipercayai runtuh dalam letupan itu, lapor stesen penyiaran NHK.
Seorang jurucakap kerajaan menggambarkan situasi itu sebagai 'berkemungkinan menjadi sangat serius' tetapi menggesa penduduk supaya bertenang, lapor NHK.
Pengendali loji nuklear tersebut, Tokyo Electric Power (Tepco) berkata, empat pekerja cedera dalam kejadian tersebut.
Sepasukan juruteknik telah bertungkus lumus untuk melepaskan tekanan suhu dari reaktor di loji itu untuk mengelakkan kecairan reaktor.
Bahan radioaktif caesium yang biasanya menandakan kecairan reaktor telah dikesan di kawasan sekitar loji tersebut di Fukushima, 240 kilometer ke utara Tokyo.
Paras radiasi yang meningkat dikesan di kawasan loji Fukushima I dan ukuran radiasi di dalam loji itu didapati 1,000 kali lebih tinggi daripada biasa berikutan gempa bumi semalam.
Kerajaan Jepun sebelum itu memberi amaran mengenai kebocoran bahan radioaktif di reaktor nuklear yang rosak apabila gempa bumi kuat dan tsunami melanda kawasan pantai di timur laut negara ini, tetapi menyifatkan risiko pencemaran radiasi sebagai kecil.
Pakar berkata, ancaman berlakunya kebocoran radiasi yang meluas akan dapat dibendung selagi binaan luar reaktor itu masih utuh.
Penduduk dalam lingkungan tiga kilometer dari loji tenaga nuklear Fukushima II diarah berpindah hari ini dan pihak berkuasa meluaskan arahan perpindahan kepada penduduk yang tinggal di sekitar 10 kilometer dari reaktor Fukushima I yang mula mengalami kerosakan sistem pendingin semalam.
Agensi berita Jiji memetik pihak berkuasa nuklear sebagai berkata, kemungkinan besar batang sumber tenaga nuklear di reaktor Fukushima I sedang mencair atau telah cair sama sekali.
Menurut pakar, jika kecairan berlaku, itu bermakna reaktor tersebut semakin panas dan sekiranya peningkatan suhu tidak disekat, termasuk dengan melepaskan stim yang mengeluarkan sejumlah kecil radiasi, kemungkinan kebuk tekanan reaktor akan retak.
Namun risiko pencemaran dapat diminimumkan selagi struktur luar reaktor masih utuh, kata pakar, tetapi perkara yang dikhuatiri ialah sama ada gempa bumi telah melemahkan struktur luar itu.
Pegawai dan pakar Jepun memberi jaminan, kebocoran radiasi yang berlaku adalah sangat kecil dan mereka menolak kemungkinan berulangnya malapetaka nuklear seperti Chernobyl di Rusia.
"Bencana seperti Chernobyl tidak mungkin berlaku di sebuah reaktor air ringan. Kerosakan sistem pendingin menyebabkan peningkatan suhu tetapi ini juga akan menghentikan reaktor," kata profesor di Universiti Tokyo, Naoto Sekimura. - dpa/Reuters

Jepun minta bantuan PBB

GENEVA 12 Mac - Jepun meminta pasukan mencari dan penyelamat asing untuk membantu mencari mangsa gempa bumi besar dan tsunami yang melanda negara matahari terbit itu semalam.
Menurut Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), lebih 68 pasukan penyelamat dari 45 negara telah menawarkan bantuan mereka.
"Jepun telah meminta bantuan pasukan mencari dan penyelamat antarabangsa," kata jurucakap Penyelarasan Hal-Ehwal Kemanusiaan (OCHA) PBB, Elisabeth Byrs di Geneva.
Menurut beliau, sekurang-kurangnya empat pasukan telah diminta iaitu dari Australia, New Zealand, Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS).
Permintaan Jepun itu telah dibuat sebelum gempa sekuat 5.8 skala Richter melanda barat laut Jepun awal pagi Sabtu lalu.
Menurut agensi berita Jiji, Presiden AS, Barack Obama berkata kepada Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam, pihaknya akan menyalurkan bantuan "tidak kira dengan apa cara sekalipun".
"AS sudah bersedia untuk menyalurkan bantuan kepada penduduk Jepun di mana ketika ini mereka sedang dilanda ujian yang sangat besar... jalinan persahabatan di antara kedua-dua negara ini begitu kuat, dan hanya menguatkan tekad kita untuk berdiri bersama rakyat Jepun ketika mereka menghadapi tragedi besar ini," kata Obama dalam satu kenyataan.
Pasukan Tentera Udara AS menerbangkan pendingin bagi menggantikan pendingin loji nuklear Fukushima yang mengalami kerosakan, kata Setiausaha Negara, Hillary Clinton.
Presiden Suruhanjaya Eropah, Jose Manuel Barroso dan Presiden Majlis Eropah, Herman Van Rompuy juga turut menyuarakan perpaduan mereka.
Pasukan kecemasan Rusia ERMACOM menawarkan 40 anggota termasuk tiga ekor anjing pengesan, sementara itu Malaysia juga telah mempersiapkan pasukan pertahanan awamnya dan Poland turut menawarkan pasukan bombanya. - Reuters

California turut terkena tsunami

CRESCENT CITY, California 12 Mac - Berjuta-juta penduduk di seluruh kawasan Pasifik sempat melarikan diri ke kawasan tanah tinggi selepas menerima amaran tsunami yang lebih awal.
Kini mereka hanya perlu membersihkan kemusnahan akibat ombak besar yang turut memusnahkan kabin dan merosakkan kapal mereka.
Tsunami besar yang dicetuskan oleh gempa bumi berukuran 8.9 skala Richter di Jepun melanda seluruh Pasifik semalam, termasuk pelabuhan dan pangkalan kapal di Hawaii serta Pantai Barat negara ini dan menyebabkan bot-bot berlanggar antara satu sama lain dengan sesetengahnya dihanyutkan di ke laut.
Kawasan yang paling teruk terjejas ialah dua pekan di tepi pantai di sepanjang sempadan Oregon-California dan kerosakan akibat bencana itu dianggarkan berjuta-juta dolar.
Pusat kecemasan membunyikan siren amaran kepada orang ramai di pantai barat AS lebih nyaring daripada biasa dan semakin kuat selama beberapa jam selepas ombak besar melanda.
Dalam tempoh 10 minit selepas Jepun digegarkan dengan gempa bumi terkuat yang dicatat negara itu, pusat itu telah mengeluarkan amaran. - AP

SEBUAH kilang terbakar selepas gempa bumi dan tsunami melanda Sendai, timur laut Jepun kelmarin. Jepun mengesahkan kemusnahan di sepanjang pantai dengan banjir dan kebakaran akibat bencana itu yang mengakibatkan kira-kira 1,700 terbunuh. Angin dikhuatiri burukkan lagi kes kebocoran Fukushima

TOKYO: Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca Jepun memberi amaran, angin di loji nuklear Daiichi 1 Fukushima yang mengalami kebocoran radioaktif, bertiup dari selatan dan boleh menjejaskan kesihatan penduduk di bahagian utara negara itu. Agensi perkhidmatan kaji cuaca itu menyatakan, arah angin mungkin berubah dalam tempoh terdekat dan dijangka bertiup dari barat menghala ke laut.

Loji nuklear bocor



Angin dikhuatiri burukkan lagi kes kebocoran Fukushima

TOKYO: Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca Jepun memberi amaran, angin di loji nuklear Daiichi 1 Fukushima yang mengalami kebocoran radioaktif, bertiup dari selatan dan boleh menjejaskan kesihatan penduduk di bahagian utara negara itu.
Agensi perkhidmatan kaji cuaca itu menyatakan, arah angin mungkin berubah dalam tempoh terdekat dan dijangka bertiup dari barat menghala ke laut.


“Arah angin adalah faktor utama yang akan menentukan sejauh mana kerosakan alam sekitar berpunca daripada kebocoran yang berlaku, selepas Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami setinggi 10 meter semalam,” kata seorang pegawai agensi itu.

Pegawai berkenaan berkata pihaknya meramalkan cuaca sepanjang hari ini cerah, manakala angin bertiup dari arah barat sebelum menghala ke selatan.

“Kami akan terus memantau arah angin untuk membuat penilaian lanjut terhadap kesan kebocoran daripada loji berkenaan,” katanya.

Walaupun kebocoran radiasi ini sudah dijangka, profesor di Universiti Tokyo, Naoto Sekimura berkata bencana radioaktif yang besar tidak mungkin berlaku.
“Kejadian seperti Chernobyl adalah mustahil di reaktor air ringan ini.
Kehilangan penyejuk bermaksud suhu akan meningkat tetapi turut menghentikan loji.

“Malah, dalam senario yang teruk kebocoran radioaktif bermakna kerosakan peralatan tetapi bukan letupan besar. Jika pengedaran dilakukan dengan berhati-hati, kebocoran hanya sedikit dan bukannya melebihi jarak lingkungan tiga kilometer,” katanya.

Agensi berita Kyodo melaporkan pihak berkuasa mula memindahkan 20,000 penduduk dari zon sekitar loji Daini.

Perdana Menteri, Naoto Kan yang membuat tinjauan udara di loji itu menggunakan helikopter sebelum ini mengarahkan penduduk dalam lingkungan 10 kilometer dari sebuah lagi loji, Daiichi mengosongkan kawasan berkenaan.

Ketua Setiausaha Kabinet Yukio Edano berkata jumlah kebocoran radiasi mungkin kecil.

“Mungkin material radioaktif di loji reaktor bocor di luar tetapi jumlahnya dijangka kecil dan angin meniup ke arah laut dapat membantu,” katanya pada sidang akhbar. – AP/Reuters

Internet mudahkan kesan mangsa

Beribu-ribu carian dikemaskini dalam Google

TOKYO: Pencarian di halaman internet seperti Google dan Twitter serta pelbagai halaman tempatan dilaporkan berkesan untuk mencari orang tersayang berbanding merempuh kemusnahan berikutan tsunami yang memusnahkan Jepun.
Ketika air mulai surut semalam, anggota keluarga dan rakan yang dalam kebimbangan menggunakan komputer untuk mendapatkan maklumat mengenai kenalan atau saudara mereka yang tiada khabar berita selepas ombak besar yang memusnahkan Sendai.
Khidmat pencarian orang melalui gergasi web global, Google dikatakan meningkat lebih 33,000 rekod yang meninggalkan mesej bagi orang yang mencarikan maklumat mengenai rakan atau ahli keluarga mereka.

Halaman web berkenaan mengemas kini beribu-ribu maklumat dalam bahasa Inggeris dan Jepun setiap beberapa minit.

Satu pencarian rawak terhadap nama biasa Jepun ‘Sato’ menghasilkan beratus-ratus keputusan, kebanyakan adalah mereka yang tinggal di Sendai, bandar raya yang berhadapan dengan beribu-ribu mayat hanyut.

Gunduzhan menghantar satu mesej mencari Aki Sato, seorang doktor gigi dari Sendai yang belajar di Universiti Ohu di Koriyama. Satu gambar menunjukkan seorang wanita cantik juga dihantar melalui halaman web ini.
“Mencari Aki Sato,” tulis kiriman itu. “Kali terakhir dihubungi selepas gempa bumi tetapi sebelum tsunami”.

Sementara itu, satu lagi kiriman mencari Farima Sato yang menghasilkan berita baik. “Mak ok. Beliau dalam perjalanan pulang ke rumah”.

Palang Merah Jepun dan Antarabangsa juga mewujudkan halaman web yang hampir sama.

Penduduk di Jepun dan luar negara boleh mendaftar nama mereka melalui halaman web atau merujuk kepada senarai manakala mereka di Jepun boleh memaklumkan keluarga dan rakan mereka bahawa mereka selamat dengan menyediakan maklumat untuk dihubungi.

“Beribu-ribu penduduk di Jepun dan di mana-mana terputus hubungan dengan ahli keluarga mereka kerana gempa bumi dan tsunami berkenaan,” kata Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) dalam satu kenyataan.

Satu khidmat dikongsi melalui Twitter membenarkan orang ramai untuk menderma kepada Palang Merah melalui mesej teks dan derma mereka dimasukkan ke dalam bil telefon. – AFP

Rakyat Saudi belum sedia berontak

RIYADH: Rakyat Arab Saudi inginkan pembaharuan dari segi politik dan ekonomi tetapi kegagalan ‘Hari Kemarahan’ yang digesa diadakan oleh aktivis siber menunjukkan mereka belum bersedia untuk memberontak.
Tidak ada laporan mengenai keganasan di negara itu selepas solat Jumaat kelmarin selepas pasukan keselamatan melancarkan operasi besar-besaan bagi menghalang penduduk negara itu menyambut desakan menerusi laman Facebook untuk menunjuk perasaan.

“Saya berpendapat penduduk Saudi bersedia untuk berubah tetapi tidak bersedia untuk memberontak.
“Ini menjelaskan kenapa gesaan supaya diadakan tunjuk perasaan gagal,” kata aktivis hak asasi manusia, Fuad al-Farhan.

Tunjuk perasaan itu dirancang selepas solat Jumaat tetapi kebanyakan masjid lengang tanpa sebarang tanda akan berlaku kekacauan.

Ketegangan hanya berlaku di Al-Qatif, bahagian timur negara itu apabila sekumpulan kecil penduduk menunjuk perasaan menuntut pembebasan tahanan Syiah. - AP

Rakyat Arab Saudi belum sedia protes

Gesaan tunjuk perasaan tak dapat sambutan

RIYADH: Rakyat Arab Saudi sememangnya dahagakan perubahan politik dan ekonomi tetapi kegagalan ‘Hari Kemarahan’ yang digesa aktivis siber kelmarin, menunjukkan mereka tidak bersedia memberontak, kata penganalisis.
Tiada rusuhan dilaporkan di negara itu kelmarin, selepas pasukan keselamatan melancarkan gerakan besar-besaran menghalang penunjuk perasaan daripada mematuhi gesaan Facebook untuk berhimpun di jalanan.

“Saya berpendapat penduduk Arab Saudi bersedia berubah tetapi belum bersedia memberontak. Ini menunjukkan mengapa gesaan untuk bantahan gagal,” kata aktivis hak asasi kemanusiaan, Fuad al-Farhan.

Perhimpunan mendesak perubahan demokratik di negara pemerintahan beraja itu sepatutnya bermula selepas solat Jumaat kelmarin, tetapi masjid kosong tanpa tanda rusuhan, sebaliknya hanya pasukan keselamatan kelihatan berkawal.

Bagaimanapun media melaporkan keadaan tegang berlaku di wilayah timur Al-Qateef, di mana tiga penunjuk perasaan Syiah ditembak mati dan cedera dalam usaha polis menyuraikan demonstrasi, Khamis lalu.

Satu demonstrasi menuntut perubahan dan pembebasan tahanan Syiah juga berlaku pada Jumaat, kata seorang saksi, tetapi tiada laporan mengenai rusuhan.
Farhan menjangkakan gesaan mengadakan protes lain melalui aktivis secara online untuk menggunakan cara sama pada 20 Mac ini.

Penganalisis berkata kebanyakan panggilan untuk demonstrasi yang haram di Arab Saudi adalah berdasarkan luar negara dan tidak mendapat sebarang sokongan tempatan.

Ulama Arab Saudi juga me-nyokong tindakan menghentikan rancangan bantahan berkenaan dan menasihatkan rakyat tidak menyertainya kerana menyifatkannya bertentangan dengan Islam dan menyebabkan huru-hara. – AFP

No comments:

Post a Comment