Monday, October 10, 2011

BILA KEJADIAN2 YANG BERLAKU KITA TAK SABITKAN KESAN DARI MENOLAK HUKUM ALLAH....HUKUM ALLAH PATUT KITA KAGUM DAPAT MENGUBAT PENYAKIT MASYARAKAT...PATUT KAGUM SEBAGAIMANA KAGUMNYA KITA KEPADA CIPTAAN ALLAH YANG LAIN...KITA MASIH TAK SEDAR BAHAWA KITA TELAH DISESATKAN OLEH SYAITAN...HINGGA KITA BERANGGAPAN KITA MASIH BETUL.....

Emak gian jual 4 anak

Oleh Zaid Salim
am@hmetro.com.my

CHUKAI: Bukan saja tergamak ‘menjual’ empat daripada tujuh anaknya kepada keluarga lain untuk dijaga, seorang wanita yang terdesak mendapatkan sumber kewangan selepas berpisah dengan suaminya kira-kira empat tahun lalu, tergamak memperdagangkan tubuhnya bagi mendapatkan wang untuk menyara keluarganya.
Sumber berkata, lebih menyedihkan apabila ibu tunggal berusia 37 tahun terbabit yang turut menagih pelbagai jenis dadah bertindak keterlaluan apabila menurunkan ilmu dan pengalamannya menjual tubuh kepada anak gadisnya yang berusia 16 tahun.
“Selain mengajar anak perempuannya menjual tubuh, wanita terbabit menjadikan gadis itu yang berhenti sekolah ketika di tingkatan satu sebagai rakan penagih apabila mereka melepaskan gian dadah bersama ketika di rumah.

“Sebagai jalan mudah mendapatkan bekalan dadah, dua beranak terbabit menerima bahan terlarang itu sebagai menggantikan bayaran perkhidmatan seks ketika bersama pasangan masing-masing,” kata sumber itu.


Kegiatan dua beranak terbabit terbongkar apabila rumah mereka diserbu sepasukan anggota polis yang menjalankan Ops Tapis di Kampung Dusun Nyior, dekat sini, hujung minggu lalu.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah, Asisten Superintendan Hamzah Awang Dollah, berkata serbuan ke atas kediaman milik wanita itu di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Dusun Nyior dilakukan pada jam 2 petang.
polis mengangkat mayat mangsa untuk dibedah siasat, semalam.

10 hari derita didera bapa tiri

Oleh Yusmawati Mhd Yusof dan Ariffin Salleh
am@hmetro.com.my

MANGSA BAPA TIRI...polis mengangkat mayat mangsa  untuk dibedah siasat, semalam.
MANGSA BAPA TIRI...polis mengangkat mayat mangsa untuk dibedah siasat, semalam. 
ALOR GAJAH: Keji dan tidak berperikemanusiaan! Itulah perkataan layak dihamburkan kepada seorang bapa tiri yang dipercayai mendera anak tirinya menggunakan besi panas dan seterika sepanjang 10 hari ibu kanak-kanak itu dirawat di hospital selepas melahirkan anak.
Selain kedua-dua tapak kaki kanak-kanak itu berlubang, dipercayai terkena besi panas atau seterika, ada juga kesan lebam kehitaman pada seluruh tubuh mangsa.
Mohd Firdaus Mat Dan, 6, dikatakan sudah nyawa-nyawa ikan ketika dibawa suspek ke Hospital Alor Gajah (HAG), di sini, jam 4.30 petang semalam dan riak wajahnya ketika itu seolah-olah menahan kesakitan sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Bapa tiri berusia 37 tahun itu menghantar kanak-kanak terbabit ke hospital selepas membawa isterinya berusia 41 tahun pulang ke rumah mereka di Kampung Padang Sebang, dekat sini, sebaik wanita itu dibenarkan keluar dari hospital.


Menurut sumber, mangsa yang bertubuh kurus diberikan bantuan kecemasan hampir satu jam oleh pegawai perubatan sebaik dibawa ke HAG, tetapi kanak-kanak itu gagal diselamatkan.


Gigit telinga suami tua

Oleh Anas Hassan
am@hmetro.com.my

CEDERA...Chong menunjukkan telinga Chin yang luka digigit isterinya.
CEDERA...Chong menunjukkan telinga Chin yang luka digigit isterinya.
KUALA LUMPUR: Hanya kerana enggan bermesra di ranjang, seorang pemandu teksi cedera di telinga kiri akibat digigit selain diugut akan dipotong alat kelamin oleh isterinya dalam kejadian, 3 Oktober lalu.
Lebih mengejutkan, mangsa dikenali sebagai Chin Weng Seng, 61, turut disembur racun serangga dan minyak gamat di bahagian mata oleh pasangannya itu.

Menurut Weng Seng, isterinya yang dikenali sebagai Le Thi Quang, 29, warga Vietnam turut mengancam mengatakan dirinya menghidap HIV positif dan akan menyebarkan virus berkenaan kepadanya.
“Pada malam kejadian, saya mengajak isteri bermesra sebelum dia menggigit telinga kerana enggan melayani kehendak saya.

“Setelah menggigit telinga kiri saya hingga berdarah, dia mengamuk sambil mengugut mahu memotong alat kelamin saya dengan menggunakan gunting sambil menjerit menyatakan dia menghidap HIV positif.

“Keesokannya, saya mendapati Thi Quang melarikan diri dari rumah dan segala barangan peribadinya dibawa bersamanya,” katanya ketika ditemui di Wisma MCA, di sini, semalam.

Menurutnya, sepanjang tiga bulan mereka berkahwin, wanita terbabit enggan membenarkan dia memasuki rumah selepas pulang dari kerja sehingga terpaksa bermalam di dalam teksi saja.

Difahamkan, mangsa berkahwin dengan isterinya yang juga warga Vietnam itu melalui agensi cari jodoh yang mengenakan bayaran sebanyak RM18,000.
Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, pihaknya menerima lima kes aduan berkaitan masalah perkahwinan membabitkan wanita warga asing sejak tahun lalu.

“Kes kali ini mungkin yang paling teruk setakat ini apabila mangsa cedera selain menerima ugutan daripada wanita berkenaan.

“Bulan lalu, kami turut menerima aduan seorang lelaki berusia 31 tahun yang mengahwini wanita warga Vietnam berusia 20-an juga melalui agensi cari jodoh dan menghadapi masalah serupa.

“Pihak kami akan menghubungi agensi berkenaan untuk mendapatkan penjelasan lanjut berkaitan wanita terbabit,” katanya.

Khalwat ibu tunggal


MELAKA: Niat bapa tiga anak mahu melepas rindu bersama kekasih gelapnya membawa padah, apabila dicekup anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) di sebuah rumah di Taman Seri Bertam, dekat sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 11.50 malam, lelaki berusia 34 tahun itu dicekup bersama ibu tunggal anak satu, berusia 30 tahun di rumah sewa wanita berkenaan.

Ketua Pegawai Penguat kuasa Agama Jaim, Rahimin Bani, berkata pihaknya melakukan serbuan dan sebaik tiba di rumah dikenal pasti, penguat kuasa memberi salam sebelum pintu dibuka seorang lelaki.
“Soal siasat mendapati pasangan terbabit bukan mahram. Mereka ditahan untuk siasatan lanjut kerana bersekediaman,” katanya, di sini, semalam.

Usahawansyurga   
Saya ingin membuka paradigma baru atau sekadar berkongsi apa yang terbuku di hati tentang permasalahan yang sangat hebat dipermainkan oleh media sejak akhir-akhir ini iaitu hudud. Bunyinya sahaja sudah menggentarkan hati yang mendengarnya. Ternyata, mereka yang masih ada ragu di hati mereka cipta berbagai-bagai alasan untuk menolak pelaksanaannya. Di mulut, mereka mengangguk tanda setuju, namun dalam hati, masih menyimpan keraguan tentangnya. Janganlah begitu, kerana al-quran yang diturunkan ini kalis masa dan tempat.
Merujuk kepada hukuman kepada pencuri, Allah memerintahkan agar dipotong tangan sipencuri tersebut. Jelas dan tepat. Namun tidak mensyaratkan azab. Berbeza dengan hukuman kepada penzina, Allah mensyaratkan azab. Pencuri mengambil harta orang lain, maka Allah memerintahkan diambil tangannya dengan cara memotongnya. Jadi, sesuai dengan fiqh semasa hukuman ini boleh dicadangkan agar dibuat dengan cara kaedah moden seperti pembedahan di hospital. Pakar bedah  hospital memotong tangan sipencuri dengan spesifik dan terancang sesuai dengan hukuman yang ditetapkan oleh hakim terhadap pencuri. Itulah balasan kehilangan tangan, sama seperti orang yang kehilangan harta tersebut.
Berbeza dengan kesalahan zina, pelakunya dikenakan azab berupa sebatan. Syaratnya, azab sakit itu ditonton oleh sebilangan masyarakat Islam. Dalam hal ini, fiqh semasa boleh mencadangkan agar teknologi penyiaran digunakan sebagai medium penyaksian terhadap azab tersebut. TV dan live stream boleh dijadikan perantara penyaksian yang mana hukuman itu dijalankan disesuatu tempat yang bukannya di tempat awam secara terbuka. Tentang perihal individu itu bukanlah persoalannya, tetapi memfokuskan kepada hukuman sebat yang lebih utama.
Seperti yang kita maklumi, hudud adalah termasuk dalam cabang yang terdedah kepada ijtihad. Sama seperti muamalat dalam urusan jual beli. al-Quran telah mensyaratkan adanya unsur redha-meredhai semasa berjual beli. Asas inilah yang memfleksiblekan urusniaga tersebut daripada sistem barter, kepada menggunakan emas, mengguna pakai wang kertas sebagai alat urusniaga dan kini internet sebagai medium dengan hanya memindahkan sahaja keakaun penjual. Asas redha meredhai dan saling perlu memerlukan menjadi sahnya urusniaga tersebut sepertimana yang digariskan al-Quran. Ternyata , al-Quran telah mendahului masa dalam hal ini.
Ternyata, apa yang terkandung dalam al-Quran itu sememangnya sesuai digunakan sepanjang zaman dari dulu, kini dan akhir masa. Yakinlah dengan rukun iman ketiga ini sebagaimana Abu Bakar meyakini dan membenarkan isra' dan mikraj Nabi SAW di kala masyarakat sudah ugah tentangnya. Ingatlah.. kita ini hamba-Nya.

Hijab
Tidak berhijab dan mempamerkan perhiasan akan mengundang fitnah bagi lelaki. Seorang wanita apabila mempamerkan bentuk tubuh dan perhiasannya di hadapan lelaki bukan mahram, jelas akan mengundang perhatian kaum lelaki yang berhidung belang dan serigala berbulu domba.

Jika ada kesempatan mereka pasti akan mencari mangsa dengan ganas laksana singa sedang kelaparan.

Seorang penyair berkata:

"Berawal dari pandangan lalu senyuman kemudian salam disusul pembicaraan lalu berakhir dengan janji dan pertemuan."

Sesungguhnya Allah memerintahkan hijab untuk menghilangkan pelbagai macam fitnah (kerosakan). Jika pelbagai macam fitnah redup dan lenyap, maka masyarakat yang dihuni oleh kaum wanita berhijab akan lebih aman dan selamat dari fitnah.

Sebaliknya, masyarakat yang dihuni oleh wanita yang gemar bertabarruj (berdandan secara berlebihan), dedah aurat dan keindahan tubuh, sangatlah mudah terjebak dengan ancaman pelbagai fitnah dan gangguan seksual serta nafsu syahwat yang membawa malapetaka dan kehancuran yang sangat besar.

Jasad yang menampakkan bentuk tubuh badan akan jelas memancing perhatian dan pandangan kaum lelaki. Itulah tahap pertama bagi penghancuran dan kerosakan moral dan peradaban sebuah masyarakat.

"Sungguh akan merasakan manisnya Iman, seseorang yang telah rela Allah sebagai Rabb, Islam sebagai agama, dan Muhammad sebagai Rasul utusan Allah."(HR Muslim)

"Setiap umatku (yang bersalah) akan dimaafkan, kecuali orang yang secara terang-terangan (berbuat maksiat)."(Hr.Bukhari)

Sementara wanita yang mendedahkan aurat dan keindahan tubuh sama ertinya dia telah berani menampakkan kemaksiatan secara terang-terangan.

Jangan menelanjangi diri dengan berpakaian ketat atau sempit.

Bagaimana kita menyayangi orang lain sedangkan diri sendiri tidak mampu kita sayangi.

Sudahkah anda berhijab?

Kebenaran hanya milik Allah.

No comments:

Post a Comment