Wednesday, October 12, 2011

BILA MANUSIA DAH TAK KIRA CARA UNTUK MENDAPAT DUIT...JANJI BOLEH BERBELANJA ATAU HIDUP MEWAH....KURANG MEMIKIRKAN KESAN...AKIBAT DIDUNIA ATAU AKIBAT DIAKHIRAT....

Peniaga terkejut caj baiki kereta RM4,100


ZAINI menunjukkan resit caj kereta yang didakwanya melampau oleh sebuah bengkel kereta di Sungkai, Perak di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Gara-gara menghantar kereta bagi membaiki kerosakan tangki radiator, seorang peniaga mendakwa mengalami kerugian apabila caj yang dikenakan 10 kali ganda berbanding harga biasa oleh sebuah bengkel kenderaan di Sungkai, Perak baru-baru ini.
Pemilik kereta tersebut, Zaini Mohd. Zain, 38, berkata, bengkel itu mengenakan caj sebanyak RM4,100 berbanding harga bagi kerja-kerja membaiki radiator biasanya pada sekitar RM400 hingga RM500 sahaja.
“Memang cekik darah. Takkan hanya tukar radiator boleh dikenakan harga sebegitu rupa. Malah, jika top overhaul sekali pun, harganya tidak sampai seperti itu,” dakwanya ketika ditemui di pejabat Kosmo! semalam.
Menurut Zaini, kereta Proton Wira automatik miliknya itu dipandu oleh adik iparnya pada hari raya keempat lalu rosak kerana mengalami kerosakan pada tangki radiator.
Ketika itu, adik iparnya dalam perjalanan dari Sungkai, Perak menghala ke ibu kota selepas pulang menyambut Hari Raya Aidilfitri di Kangar, Perlis.

Kereta 'tanker' mampu bawa 1,000 liter diesel seludup

NOOR JANIHAN (kanan) menunjukkan tangki minyak yang dipasang pada bahagian belakang sebuah kereta Proton Wira di Padang Besar semalam.


PADANG BESAR - 'Kereta tanker.'
Demikian yang boleh digambarkan mengenai sebuah kenderaan penyeludup diesel yang dirampas Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) di Kampung Melayu di sini petang kelmarin.
Walaupun ia sebenarnya hanya sebuah kereta Proton Wira tetapi bahagian dalamnya telah diubah suai dengan seluruh bahagian tempat duduk belakang sehingga atapnya dimuatkan dengan sebuah tangki minyak manakala sebuah lagi tangki diletak pada but belakang.
Menariknya, kereta tersebut mampu mengisi diesel sehingga 1,000 liter dan kereta itu dipasang cermin gelap bagi mengaburi pihak berkuasa daripada melihat keadaan di dalamnya.
Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira pukul 5.10 petang kelmarin, kelicikan pemandu dan kehebatan kereta tersebut akhirnya ditumpaskan setelah ia dikesan oleh anggota UPP yang membuat rondaan ketika melalui tapak kilang di sini.
Komander UPP Padang Besar, Asisten Supritendan, Noor Janihan Nanyang berkata, anggotanya yang hairan melihat kelibat kenderaan tersebut kerana tayar belakangnya begitu mendap dan bergerak seperti 'kura-kura'.
"Apabila mengekori kereta tersebut kira-kira tiga kilometer, pemandunya telah menyedari aktivitinya terbongkar dan dia cuba melarikan diri tetapi dapat dipintas di kampung tersebut," katanya di sini semalam.

Sayang kereta nyawa melayang


KESAN darah Moy Lay yang dilanggar dan diseret oleh penjenayah yang menyamun kereta mangsa di Jalan Kapar, Klang kelmarin.


KLANG - Malang nasib seorang wanita apabila dia bukan saja gagal menyelamatkan kereta Toyota Altis miliknya daripada dilarikan penyamun malah berakhir dengan nyawanya melayang akibat dilanggar dan digilis oleh penjenayah yang tidak berhati perut dalam kejadian di Jalan Kangar 92, Jalan Kapar di sini kelmarin.
Semasa kejadian pada pukul 7.15 malam itu, mangsa Teoh Moy Lay, 52, mati akibat cedera di beberapa bahagian badan selepas dilanggar dan diseret sejauh 54.8 meter.
Lebih menyayat hati, kejadian tersebut disaksikan oleh suami dan anak Moy Lay selepas mereka berlari keluar dari rumah sebaik mendengar jeritan mangsa.
Mengimbas tragedi itu, Ketua Polis Daerah Klang Utara, Supritendan Mohamad Shukor Sulong berkata, polis mengesyaki kedua-dua suspek itu mengekori Moy Lay yang memandu kereta Toyota Altis bernombor pendaftaran BKV 3882 yang bekerja di sebuah syarikat kredit dan kereta terpakai di ibu negara sehingga sampai di hadapan rumah mangsa.
Menurut beliau, sampai di rumah mangsa, salah seorang suspek turun dari keretanya sebelum bertindak menaiki kereta mangsa.
Ketika itu mangsa baru turun dari keretanya dan enjin tidak dimatikan kerana mahu membuka pintu pagar.

Kena tembak pasal hutang


PETUGAS hospital mengusung Mohd. Anuar yang parah selepas ditembak di pinggang dalam kejadian di Rantau Panjang, Kelantan kelmarin.


KOTA BHARU – Seorang lelaki sempat menunggang motosikal sejauh 500 meter untuk meminta bantuan isterinya selepas terkena satu das tembakan yang dilepaskan oleh rakannya sendiri sebaik bertengkar mengenai hutang kelmarin.
Kejadian pukul 9.30 malam di Simpang Empat Salam, Rantau Panjang dekat sini itu menyebabkan Mohd. Anuar Mohd. Noor, 31, kritikal selepas terkena tembakan di pinggangnya. Dia kini sedang bertarung nyawa di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).
Kejadian berlaku apabila mangsa yang tinggal di Taman Wahyu telah membawa anak lelakinya, Mohd. Ifni Hamka, 6, dengan menunggang sebuah motosikal ke tempat kejadian yang terletak kira-kira 500 meter dari rumahnya untuk berjumpa dua rakannya.
Sebaik berjumpa, salah seorang lelaki itu terus mengeluarkan sepucuk pistol selepas bertengkar lalu melepaskan beberapa das tembakan ke arah mangsa sebelum melarikan diri dengan menunggang sebuah motosikal. Anak mangsa tidak cedera.

Restoran 40 kali kena kompaun disita


ANGGOTA penguat kuasa MDAG mencatatkan barangan sebuah restoran di Masjid Tanah yang disita kelmarin.


ALOR GAJAH - Kedegilan pemilik sebuah restoran di Masjid Tanah di sini yang terus beroperasi tanpa lesen walaupun telah dikompaun sebanyak 40 kali menyebabkan perkakasan di restoran berkenaan disita petang kelmarin.
Pegawai Penguat Kuasa Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Hasan Lambut berkata, tindakan sita terhadap premis itu yang beroperasi tanpa lesen sejak Mei lalu apabila lesennya tamat tempoh terpaksa diambil setelah MPAG beberapa kali memberikan notis amaran.
"MPAG telah mengeluarkan sebanyak 40 kompaun terhadap restoran ini atas kesalahan melanggar syarat lesen dan beroperasi tanpa lesen.
"Kita terpaksa bertindak tegas dengan menyita perkakasan di restoran ini seperti kerusi, meja, rak barang, peti sejuk dan peti aiskrim selepas amaran tidak diendahkan," katanya kepada pemberita di Masjid Tanah di sini kelmarin.

Sumbat PATI


NOOR MOHAMED (kanan) menunjukkan dua lelaki Myanmar yang dapat dicekup selepas disumbat dalam but kereta Proton Saga untuk diseludup masuk ke negara ini di Bukit Kayu Hitam kelmarin.


BUKIT KAYU HITAM – Seorang penagih air daun ketum kempunan untuk mendapatkan RM50 sebagai upah menyeludup masuk enam sekeluarga warga Myanmar menggunakan sebuah kereta apabila kegiatannya itu dapat dihidu Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Bukit Kayu Hitam di Jalan Padang Satu di sini kelmarin.
Bagaimanapun, dua daripada pendatang asing tanpa izin (PATI) tersebut dapat melarikan diri ke dalam kawasan semak dalam serbuan kira-kira tiga kilometer dari pagar sempadan Malaysia-Thailand pada pukul 2.30 petang itu.
Serbuan itu turut mengejutkan pihak berkuasa apabila dua daripada enam pendatang asing tersebut disumbat di dalam but kereta jenis Proton Saga yang dipandu seorang lelaki tempatan berusia 24 tahun.
Timbalan Komander UPP Bahagian Operasi negeri, Noor Mohamed Sheik Alaudin memberitahu, keluarga Myanmar itu terdiri daripada ibu dan tiga anaknya berusia di antara lapan dan 35 tahun.
“Wanita berusia 35 tahun tersebut ditahan bersama anak perempuannya berumur lapan tahun di tempat duduk belakang manakala dua lagi anak lelakinya berusia 23 dan 25 tahun ditemui disumbat dalam but kereta.

Penyembur rambut berisi syabu


SEBAHAGIAN botol penyembur rambut berisi syabu yang dirampas
di KLIA pada sidang akhbar di Ibu Pejabat polis Kontinjen Selangor semalam.


SHAH ALAM - Pelbagai taktik digunakan oleh sindiket dadah bagi menyeludup sejumlah 16.5 kilogram (kg) syabu bernilai RM4.1 juta di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang antara 6 hingga 9 Oktober lalu.
Terkini, enam warga Iran yang terdiri daripada seorang lelaki dan lima wanita berusia antara 20 hingga 43 tahun dikesan mengubah suai 12 botol penyembur rambut dan badan untuk menyorok 5.3kg syabu untuk diseludup.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, keenam-enam pelancong itu ditahan di KLIA pada pukul 11 malam pada 6 Oktober lalu.
"Pemeriksaan pada tujuh beg pakaian yang dibawa enam suspek itu menemui 12 botol penyembur rambut yang beratnya luar biasa manakala muncung botol pula dilengkapi dengan saluran tiub yang diubah suai fungsinya.
"Taktik baharu ini cuba mengelirukan polis namun kita berjaya menemui bungkusan dadah disyaki syabu disembunyikan di dalam botol penyembur rambut itu," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Kontinjen Selangor di sini semalam.
Seterusnya, Nordin memberitahu, pihaknya bersama pasukan narkotik dari Bukit Aman turut menahan dua lelaki warga Nigeria berusia 22 dan 27 tahun pada 8 dan 9 Oktober lalu di lokasi sama.
Kata beliau, suspek berusia 22 tahun tersebut ditahan selepas polis menemui 390 gram dadah yang disorok pada empat tiang besi dua buah beg pakaian yang dibawa.

Lelaki Nigeria, wanita Laos ditahan seludup dadah


LIAH (kiri) bersama Pegawai Penyiasat JKDM, Mohamad Nor Mohamad Ahad menunjukkan ketulan dadah jenis ganja yang ditemui dalam kereta seorang lelaki warga Nigeria di Rawang semalam.


NILAI – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya menggagalkan sindiket penyeludupan dadah jenis ganja seberat 37 kilogram bernilai RM90,000 selepas menahan seorang lelaki Nigeria dan seorang wanita Laos di Kilometer 449.1 Lebuh Raya Utara Selatan di Rawang, Selangor Isnin lalu.
Timbalan Pengarah Cawangan Narkotik JKDM, Liah Omar berkata, lelaki berusia 37 tahun yang merupakan pelajar kolej swasta di Kuala Lumpur ditahan bersama wanita itu selepas kenderaan yang dinaiki mereka secara berasingan ditahan kastam di lokasi kejadian.
“Bertindak atas maklumat diterima, sepasukan anggota kastam telah menahan kedua-dua suspek kira-kira pukul 10.30 malam yang menaiki dua buah kenderaan berasingan.
“Kereta pertama dipandu oleh lelaki Nigeria seorang diri, manakala wanita terbabit yang berusia 35 tahun sebagai penumpang menaiki kereta kedua bersama seorang lelaki (pemandu) dipercayai warga Afrika.
“Ketika kastam cuba menahan dan memeriksa kenderaan tersebut, lelaki Afrika itu berjaya meloloskan diri dan gagal dikesan,” katanya kepada pemberita di sini semalam.
Menurut Liah, hasil pemeriksaan ke atas kereta yang dipandu suspek Nigeria itu menemukan 31 bungkus ketulan ganja yang dibalut dengan surat khabar di dalam sebuah beg dan kotak disembunyikan di tempat simpanan barang belakang kenderaan tersebut.
Ujarnya, berdasarkan siasatan awal, lelaki terbabit telah berada setahun di negara ini yang masuk sebagai pelajar kolej swasta dan suspek wanita itu pula mempunyai tiga kali rekod masuk ke negara ini dalam tempoh setahun.
“Kita tidak menjumpai dadah di dalam kereta yang dinaiki wanita itu tetapi dia ditahan kerana dipercayai mempunyai hubungan dengan kes sindiket dadah ini. Dokumen perjalanannya merekodkan dia datang dari Laos ke Thailand dan kemudian masuk ke Malaysia melalui Bukit Kayu Hitam, Kedah sebagai pelancong.

No comments:

Post a Comment