Monday, January 16, 2012

ASALKAN JADI DUIT....JANJI SEDAP...TAK KIRA APA STATUS...HUKUM ALLAH UBAT YANG AMPUH DAN MUJARAB...

Dipijak enggan lunas RM5,000

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

RAKAM...rakaman CCTV menunjukkan dua suspek sebelum menculik mangsa.
RAKAM...rakaman CCTV menunjukkan dua suspek sebelum menculik mangsa.
SAKIT...Mohd Akhtar menunjukkan luka pada lengannya.
SAKIT...Mohd Akhtar menunjukkan luka pada lengannya.
KUALA LUMPUR: “Kepala saya dipijak bertubi-tubi, badan saya dipukul dan tangan kanan digores dengan pisau,” kata pekerja restoran, Mohd Akhtar, 20 yang diculik sekumpulan gengster selama tiga jam kerana majikannya enggan membayar wang perlindungan RM5,000.
Detik ngeri Mohd Akhtar bermula jam 3 pagi Sabtu lalu selepas terpedaya helah dua ahli kumpulan gengster terbabit yang meminta pertolongannya, kononnya kenderaan pacuan empat roda milik mereka yang diletakkan depan restoran di Jalan Ipoh, di sini, rosak.

“Saya mengekori mereka ke kereta, tapi sebaik sampai, saya ditolak masuk ke dalam kereta. Ada seorang wanita dalam kereta itu dan mungkin dia ketua mereka.
“Mereka mengacukan pisau dan memberitahu mahu membunuh saya jika majikan tidak mahu membayar wang perlindungan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, dia diarah menghubungi majikannya yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd Ramzan, 35, selain diberi tempoh lima minit untuk menyerahkan wang. “Sekiranya gagal mereka akan membunuh saya, tapi majikan enggan memberikan wang menyebabkan mereka memecut kereta dan membawa saya ke sebuah rumah.

“Selepas lebih tiga jam diseksa, mereka menarik saya masuk ke dalam kereta sebelum mencampak saya di depan sebuah pusat beli-belah di Kepong pada jam 6 pagi,” katanya. Mohd Akhtar meminta bantuan seorang lelaki yang berada di kawasan berhampiran menghubungi Mohd Ramzan.

Sementara itu, Mohd Ramzan berkata, kumpulan terbabit datang ke restorannya pada petang Jumaat dan memeras ugut supaya dia membayar wang perlindungan.

“Bagaimanapun, saya enggan menyebabkan berlaku pertengkaran antara kami sebelum mereka beredar. Sangkaan saya perkara itu selesai namun tidak menyangka mereka datang lagi dan menculik pekerja saya.
“Bimbang mereka mengapa-apakan Mohd Akhtar, saya bersama isteri membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi,” katanya.

Mohd Ramzan berkata, tidak lama selepas itu, kumpulan terbabit sekali lagi menghubunginya.

“Saya berkeras dan memberitahu sudah membuat laporan polis, malah memberitahu wajah mereka sudah dirakam kamera litar tertutup (CCTV) sebelum mereka mematikan talian,” katanya.

ketua kongsi gelap mati setelah berbalas tembak dengan polis

January 17, 2012
GEORGETOWN - Ketua kumpulan kongsi gelap yang dikenali sebagai Geng 08 mati setelah berbalas tembak dengan polis di Paya Terubung, di sini awal hari ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC II Zahruddin Abdullah berkata bertindak atas maklumat awam dan risikan, polis peronda mengesan lelaki berusia 52 tahun yang dikehendaki polis itu.

Ketika itu, lelaki terbabit sedang memandu di Jalan Kampung Melayu di sini pada pukul 2.30 pagi, katanya.
Beliau berkata polis mengekori lelaki berkenaan dan sebaik tiba di lampu isyarat flat Green Garden, dia memecut kenderaannya ke arah Jalan Paya Terubong apabila menyedari sedang diekori.

"Dia melanggar kereta polis sebelum keluar dari kereta dan melarikan diri ke sebuah kawasan kebun durian sebelum melepaskan beberapa das tembakan ke arah polis," katanya kepada pemberita di sini.

Zahruddin berkata berdasarkan siasatan, polis mendapati ketua Geng 08 itu berasal dari George Town dan dia dikehendaki polis kerana aktif melakukan jenayah pemerasan di sekitar kawasan Air Itam, di sini. - Bernama
Duda, ibu mengandung khalwat
Wartawan Sinar Harian
January 17, 2012
Duda, ibu mengandung khalwat
AMPANG - Seorang duda dan pasangannya yang sarat mengandung 7 bulan ditahan Pegawai Masjid Al-Azim, Pandan Indah dan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam operasi cegah maksiat, awal pagi semalam.

Penguat kuasa agama mendapati lelaki berusia 35 tahun itu berseluar pendek tanpa baju, bersama pasangannya berusia 25 tahun memakai kemeja dan berseluar panjang ketika serbuan dijalankan di rumah sewa mereka di Pandan Indah dekat sini, kira-kira jam 3 pagi.

Pegawai Masjid Al-Azim, Ahmad Nawi Osman berkata, pasangan berkenaan tidak mempunyai pekerjaan.

“Duda itu pernah dicekup sebelum ini dan tidak hadir ke mahkamah syariah dan waran tangkap telah dikeluarkan untuknya,” katanya.

Sementara itu, menurutnya, dalam operasi sama, tindakan seorang gadis menyorok di belakang pintu bagi mengelak daripada dicekup pegawai penguat kuasa agama gagal.

“Gadis berusia 25 tahun itu masih menuntut di salah sebuah institut pengajian tinggi awam, manakala pasangannya juga berusia 25 tahun, hanya berseluar pendek tanpa memakai baju manakala pasangannya berpakaian lengkap,” katanya.

Isteri ditangkap khalwat
Wartawan Sinar Harian
January 17, 2012
isteri ditangkap khalwat
LEDANG - Seorang wanita yang masih berstatus isteri dicekup khalwat bersama teman lelakinya di sebuah rumah di Serom, Sungai Mati dekat sini, semalam.

Ketika ditahan kira-kira jam 1.20 pagi oleh Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Ledang, anak kedua wanita terbabit yang berusia lingkungan dua tahun turut berada di rumah berkenaan.

Pada awalnya, pasangan itu cuba menyembunyikan hubungan mereka tetapi akhirnya mengaku mereka adalah pasangan kekasih selepas disoal siasat oleh pihak penguat kuasa.

Wanita berusia 31 tahun itu mendakwa dalam proses bercerai dengan suaminya selepas lima tahun mendirikan rumah tangga.

“Tetapi kami sudah berpisah sejak dua tahun lalu kerana tiada persefahaman dan sehingga kini, saya tidak tahu di mana suami berada.

“Ini menyebabkan proses perceraian kami tertangguh begitu sahaja,” katanya.

Sementara itu, Kadi Daerah Ledang, Sulaiman Maidin berkata, berdasarkan aduan orang awam, sepasukan anggota penguat kuasa agama datang memeriksa rumah berkenaan.

Menurutnya, selepas mengetuk pintu dan memberi salam, seorang lelaki tidak berbaju dan hanya berseluar panjang membuka pintu.

“Pihak penguat kuasa hanya menunggu kurang lima minit sebelum lelaki berkenaan membuka pintu dan membenarkan pemeriksaan dilakukan.

“Selain lelaki yang membuka pintu, pemeriksaan lanjut menemui dua wanita, seorang lelaki dan seorang kanak-kanak lelaki dalam rumah ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya lagi, wanita berusia 21 tahun yang merupakan adik kepada lelaki terlibat turut ditahan kerana bersubahat.

“Pasangan ini kemudian ditahan untuk siasatan lanjut kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen mempunyai hubungan mahram atau suami isteri.

“Mereka dibawa ke Balai Polis Sungai Mati untuk dibuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke pejabat agama untuk siasatan lanjut dan dijamin dengan jaminan keluarga masing-masing,” katanya.

Katanya lagi, mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor, 1997 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau keduanya sekali jika sabit kesalahan,” katanya.
Kompresor jadi sasaran pencuri
AZIZAN INCHE HARUN
January 15, 2012
kompresor sasaran pencuri
PASIR GUDANG - Lebih 100 peniaga sekitar pekan Masai, di sini resah ekoran kerap berdepan masalah kecurian kompresor penyaman udara yang dipasang di luar premis perniagaan masing-masing.

Wakil peniaga, Yong Fook Leong berkata, masalah itu berlarutan sejak 10 tahun lalu sehingga peniaga sudah hilang sabar apabila terpaksa menanggung kerugian puluhan ribu ringgit.

Menurutnya, pelbagai inisiatif dilakukan termasuk mengambil pengawal keselamatan, tetapi masih belum membuahkan hasil apabila kecurian semakin kerap berlaku.

“Sudah tiga kali kompresor penyaman udara kedai saya dicuri sehingga saya terpaksa menanggung kerugian hampir RM10,000 kerana harga kompresor terpakai pun mencecah sehingga RM2,000.

“Sebelum ini kita ada mengambil pengawal keselamatan yang dibayar secara kongsi-kongsi antara peniaga di kawasan ini, tetapi ia tidak bertahan lama apabila peniaga tidak bersatu,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, Jumaat lalu.

Katanya, masalah itu pernah beberapa kali dimaklumkan kepada pihak polis, tetapi belum ada sebarang laporan polis yang dibuat oleh peniaga yang menjadi mangsa.

“Kami akui ada anggota polis yang membuat rondaan di kawasan ini, tetapi kami sudah tidak tahan terpaksa menanggung kos yang tinggi gara-gara tindakan pihak tidak bertanggungjawab.

“Walaupun pelbagai langkah keselamatan diambil termasuk memasang besi dan kawat berduri sekeliling penyaman udara, tetapi kami masih perlu berjaga-jaga dengan kemungkinan dicuri pencuri,” katanya.

Sementara itu, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Permas, Syed Othman Syed Abdullah berkata, pihaknya sedang mengumpul maklumat daripada pengadu sekitar Plentong, Seri Alam dan Masai.

Menurutnya, PAR merancang untuk membuat sesi dialog antara peniaga yang terlibat dengan pihak polis dalam masa terdekat kerana masalah itu dilihat semakin serius.

“Kita galakkan peniaga yang menjadi mangsa supaya tampil membuat laporan polis agar akan ada tindakan membuat rondaan dan sebagainya daripada pihak polis.

“Kita akan mohon kerjasama daripada pihak polis agar membuat peningkatan dari segi kawalan keselamatan kerana peniaga di kawasan ini sudah semakin resah ekoran kerap kehilangan kompresor penyaman udara,” katanya.
Remaja perempuan maut dikelar
MOHD FIRDAUS YON
January 12, 2012
remaja amut dikelar
JOHOR BAHRU - Seorang remaja perempuan yang sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ditemui mati dengan kesan kelar pada bahagian leher di dalam rumahnya di Taman Kempas, di sini, semalam.

Mangsa, C Sivaranjini, 18, ditemui dalam keadaan berlumuran darah di dalam bilik tidur remaja terbabit oleh bapanya yang ketika itu baru sahaja pulang dari tempat kerja.

Ketika kejadian sekitar jam 10 pagi itu, mangsa yang juga bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kempas, di sini, dipercayai tinggal bersendirian di rumah, manakala ibu bapanya keluar bekerja di Singapura dan dua adik lelaki pula sedang bersekolah.

Siasatan awal mendapati, suspek dipercayai memasuki rumah mangsa menerusi pintu belakang sebelum bertindak mengelar leher Sivaranjini dengan menggunakan objek tajam seterusnya melarikan diri menggunakan motosikal.

Susulan kejadian itu, polis berjaya menahan tiga lelaki di tiga lokasi berasingan iaitu Kempas, Pasir Gudang dan Senai, hasil tindakan pantas menerusi maklumat diperoleh.

Ketiga-tiga suspek yang berusia antara 20 hingga 50 tahun itu bakal ditahan reman bermula esok.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff mengesahkan kejadian berkenaan dan berkata, pihaknya kini sedang menjalankan siasatan terperinci berhubung motif sebenar kejadian itu.

“Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan mayat mangsa dihantar ke Hospital sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, di sini, semalam.
Remaja tunggu keputusan SPM dijumpai mati dikelar

January 11, 2012
JOHOR BAHRU - Seorang remaja yang sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ditemui mati dengan kesan kelaran di leher di rumahnya di Taman Kempas di sini, hari ini.

C. Sivaranjini, 18, bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kempas, di sini, ditemui dalam keadaan berlumuran darah dalam bilik tidur remaja itu
oleh bapanya sejurus pulang dari tempat kerja di Singapura pada 10 pagi.

Mangsa berseorangan di rumah ketika kejadian kerana ibunya turut bekerja di Singapura dan dua adik lelakinya sedang bersekolah.

Siasatan awal polis mendapati, suspek dipercayai memasuki rumah mangsa melalui pintu belakang dan kemudian bertindak mengelar leher Sivaranjini dengan
objek tajam sebelum melarikan diri menaiki motosikal.

Berdasarkan maklumat awam, polis mengesan dan menahan tiga lelaki berusia 20 hingga 50 tahun di Kempas, Pasir Gudang dan Senai.

Ketua Polis Johor, DCP Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff yang mengesahkan kejadian berkenaan berkata siasatan terperinci berhubung motif sebenar kejadian
itu sedang dijalankan.

"Suspek akan mula ditahan reman esok dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya kepada pemberita di sini.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat.
Bekas pemain hoki ke penjara
SITI SHAHROSAMIRAH SHAHARMAN
January 17, 2012
Bekas pemain hoki ke penjara
AYER KEROH - Dua sahabat termasuk seorang bekas pemain hoki Negeri Sembilan terpaksa meringkuk dalam penjara selama empat tahun.

Hukuman itu dijatuhkan Mahkamah Sesyen di sini, semalam, kerana mereka didapati bersalah menyamun pelbagai barang termasuk wang tunai RM8,500, tiga tahun lalu.

Pemain hoki peringkat negeri, K G Chandrasegaran, 23, dan rakannya, B R Vikneshwaran, 22, dari Gemencheh, Negeri Sembilan membuat pengakuan bersalah di hadapan Hakim Abu Bakar Katar.

Berdasarkan pertuduhan, mereka didapati merompak wang tunai RM8,500, sebuah telefon bimbit jenama Nokia dan seutas rantai emas, milik Ang Kim Huar, 58, di sebuah rumah kongsi Pusat Pengumpulan Kelapa Sawit Hutan Percha, Alor Gajah kira-kira jam 1.50 petang, pada 6 Ogos 2009.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebat.

Terdahulu, tertuduh yang diwakili T Samidurai memohon mahkamah memberikan hukuman ringan kerana mereka masih muda ketika kejadian.

“Selain kesalahan kali pertama, mereka adalah anak sulung daripada keluarga miskin dan tinggal bersama ibu masing-masing yang juga ibu tunggal.

“Mereka juga pernah mewakili negeri (K G Chandrasegaran) dan sekolah (B R Vikneshwaran) untuk permainan hoki. Kedua-duanya sudah insaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesalahan sama,” katanya.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin meminta mahkamah memberikan hukuman berat kerana tertuduh menyamun warga emas hingga mendatangkan kecederaan.

Abu Bakar menjatuhkan hukuman penjara empat tahun terhadap kedua-dua tertuduh bermula semalam.
Enam suspek pecah rumah dicekup
AHMAD ISMADI ISMAIL
January 17, 2012
Enam suspek pecah rumah dicekup
KAJANG - Polis menahan lima lelaki dan seorang wanita yang berusia 25 hingga 41 tahun yang dipercayai terlibat dalam kegiatan jenayah pecah rumah, di sini.

Penahanan suspek membawa kepada penemuan semula barangan yang dipercayai dicuri termasuk kad pengenalan dan pasport mangsa, beberapa televisyen, set pembesar suara, komputer riba dan penghawa dingin berjumlah lebih RM50,000.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Abd Rashid Abd Wahab berkata, empat suspek ditahan dalam serbuan di sebuah rumah di Taman Damai Perdana, 2 Januari lalu.

“Dua suspek lain pula ditahan dalam serbuan berasingan pada hari yang sama. Kesemua suspek mengaku terlibat dalam 9 kes pecah rumah di Kajang, suspek juga pernah ditangkap sebelum ini serta mempunyai rekod jenayah dan dikehendaki polis,” katanya.

Beliau berkata, polis merampas beberapa peralatan yang digunakan untuk pecah rumah dan barang kes lain.

“Kumpulan itu menjadikan modus operandi dengan guna balang gas oxy, gerudi, kunci pendua dan beberapa peralatan lain untuk pecah masuk rumah mangsa ketika penghuni tiada di rumah,” katanya.

Abd Rashid berkata, polis masih memburu tiga lagi suspek dari kumpu-lan itu, kes disiasat mengikut seksyen 457 Kanun Keseksaan.

Dalam kes berasingan, Abdul Rashid berkata, polis menahan tiga lelaki dan dua wanita berusia 20 hingga 30 tahun yang dipercayai melakukan jenayah samun, di sini.

Beliau berkata, polis merampas 13 jenis senjata antaranya parang, pisau, pedang samurai yang berbalut dengan kain kuning dan merah.

“Seorang daripada suspek itu mempunyai dua rekod jenayah dan dua lagi suspek dikehendaki polis Ampang dan Pudu,” katanya.

No comments:

Post a Comment