Friday, January 20, 2012

REJAM BAGI HUKUM ALLAH...BILA DIBUAT HUKUM NI...ADAKAH MEREKA BERANI BUAT...YANG BELUM BUAT..REJAM MAKNA BALING DENGAN BATU SAMPAI MATI...NI HUKUM ALLAH..BUKAN HUKUM CIPTAAN MANUSIA...ALLAH BENAR2 TAHU SYAITAN DAN NAFSU...ALLAH YANG MENCIPTANYA...JANGANLAH LAWAN ALLAH...NERAKA TEMPATNYA...KITA AKAN DATANG...NI DIKATAKAN AJAL TELAH DITENTUKAN ALLAH..BERTAUBAT DAN TAATLAH PADA ALLAH SWT...

Mangsa keluarga angkat durjana

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim, Muhaamad Hafis Nawawi dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Malang bagi seorang gadis apabila simpati yang dicari dengan menumpang di rumah bapa dan ibu angkat selepas berselisih faham dengan abangnya bertukar tragedi apabila menjadi hamba seks pasangan terbabit selama 19 hari, sebelum berjaya melarikan diri, Selasa lalu.
Dalam kejadian itu, gadis berkenaan yang berusia 21 tahun berselisih faham dengan abang kandungnya pada 28 Disember lalu sebelum keluar ke rumah bapa dan ibu angkatnya yang berusia 40-an di Kajang Utamauntuk menumpang sementara.
Menurut sumber, sebaik tiba di rumah itu, mangsa menceritakan masalah dialami kepada bapa dan ibu angkatnya itu.

“Selepas mendengar masalah itu, mangsa diarah ibu angkatnya masuk ke dalam bilik tidur utama, tetapi mangsa enggan berbuat demikian menyebabkan dia dipukul.


“Sebaik masuk ke dalam bilik, ibu angkatnya mengunci pintu manakala bapa angkatnya yang menunggu di dalam bilik menayangkan filem lucah,” katanya.

‘Semua pi jumpa SPRM’

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

ALIAS...belum ada bukti lengkap
ALIAS...belum ada bukti lengkap
KANGAR: Semua pemain dan pengurusan Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA) dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk diambil keterangan berhubung dakwaan rasuah di kalangan pemain pasukan itu, hari ini.
Pengarah SPRM negeri, Alias Darus berkata, ini berikutan pihaknya mendapati tarikh berkenaan bersesuaian kerana tidak mahu mengganggu tumpuan mereka dalam saingan Liga Perdana bertemu Pahang di Stadium Utama Negeri, di sini, malam tadi. Menurutnya, pihaknya sudah berjumpa dengan pengurusan PFA secara tidak rasmi, semalam untuk membincangkan mengenai dakwaan rasuah itu.

“Pegawai saya ada berjumpa pengurusan PFA pagi tadi (semalam) bagi mendapatkan maklumat serta gambaran awal mengenai dakwaan rasuah dalam pasukan mereka.
“Sehingga hari ini (semalam), tiada seorang daripada sembilan pemain Perlis yang didakwa berjumpa bookie dipanggil SPRM untuk tujuan soal siasat. Semua itu hanya akan dilakukan esok (hari ini),” katanya.

Menurut Alias, pihak PFA diminta menyerahkan segala bukti mengenai dakwaan rasuah dalam pasukan itu bagi membolehkan siasatan menyeluruh dapat dilakukan.

“Kita akan dakwa mereka yang terbabit jika terbukti benar-benar salah dan mengambil rasuah.

“Namun, sehingga kini, SPRM belum mendapat bukti lengkap mengenai perkara itu dan akan menyiasatnya dengan lebih lanjut termasuk meminta PFA membuat laporan penuh mengenai perkara berkenaan,” katanya.

Harian Metro sebelum ini melaporkan dakwaan PFA mengenai sembilan daripada 11 pemain bertemu ejen bookie yang juga bekas pemain bola sepak tempatan sebelum pasukan itu menentang Majlis Perbandaran (MP) Muar, pada 10 Januari lalu.
PFA mendakwa pertemuan yang diadakan di Alor Setar, Kedah pada malam sehari sebelum perlawanan itu dengan sembilan pemain mendakwa ditawarkan habuan RM100,000 setiap seorang bagi menjual perlawanan.

Perkara itu terbongkar selepas PFA mengadakan pertemuan tertutup dengan semua pemain selepas kekalahan teruk 2-7 skuad kendalian Abdullah Hassan itu kepada MP Muar.

Ibu minta solat jenazah

Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my

NAHAS...keadaan treler yang terjunam ke dalam parit selepas gagal dikawal.
NAHAS...keadaan treler yang terjunam ke dalam parit selepas gagal dikawal.
NGERI...anggota bomba berusaha menarik keluar mayat Rosmi yang terbenam.
NGERI...anggota bomba berusaha menarik keluar mayat Rosmi yang terbenam.
MUAR: “Dua hari lalu, ketika kami makan malam bersama, ummi meminta saya menjadi imam solat jenazahnya jika dia meninggal dunia.
“Saya anggap ia gurauan, tetapi rupa-rupanya itu pesanan terakhirnya sebelum dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya,” kata Fared Shazwan Shukor, 16, anak kepada Rosmi Mahfodz, 42, yang maut dirempuh treler di Batu 17, Air Hitam di sini, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 7.50 pagi itu, Rosmi dari Kampung Batu 14, sedang menghidupkan enjin motosikalnya untuk pulang selepas membeli kuih untuk sarapan pagi di sebuah gerai di tepi jalan itu apabila dia dirempuh treler terbabas.
Ketika ditemui di Hospital Pakar Sultanah Aminah, Fared yang juga anak kedua daripada empat beradik berkata, ketika sedang menikmati hidangan, ibunya yang mesra dipanggil ummi tiba-tiba meluahkan hasrat mahukannya melakukan perkara berkenaan.

“Ummi terdiam dan merenung mata saya sambil berkata, ‘Angah, ummi mahu angah jadi imam sembahyang jenazah ummi nanti.

“Saya membalas permintaan berkenaan dengan senyuman. Walaupun agak pelik dengan permintaan itu, tetapi saya anggap ummi bergurau,” katanya.

Menurut pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Vokasional di Sungai Abong itu, sebelum ke sekolah pagi semalam, dia sempat bersarapan telur separuh masak yang disediakan ibunya dan bersalaman serta mencium tangan ibunya itu.

“Ketika itu ummi kelihatan ceria seperti biasa dan tidak menunjukkan sebarang kelakuan pelik. Seperti kebiasaan, ummi juga turut memerhatikan saya ke sekolah dari pintu rumah.
“Tidak sampai sejam kemudian, saya diberitahu pihak sekolah mengenai kemalangan itu dan pengetua menghantar saya ke tempat kejadian,” katanya.

Anak bongsu mangsa, Emer Yusoff, 7, berkata, ketika menghantarnya ke Sekolah Kebangsaan Bukit Naning, pagi semalam, ibunya berpesan supaya belajar bersungguh-sungguh.

“Seperti biasa, ummi senyum setiap kali saya mencium tangannya sebelum memasuki kelas. Ummi turut berpesan supaya saya belajar rajin-rajin,” katanya.

Dalam kejadian itu, Rosmi sedang menghidupkan enjin motosikalnya selepas membeli kuih di gerai berkenaan apabila dirempuh dan diheret treler yang terbabas.

Rosmi diheret hingga terbenam ke dalam parit di belakang gerai menjual kuih berkenaan dan jenazahnya berjaya dikeluarkan kira-kira tiga jam kemudian.

Kemalangan itu turut membabitkan empat kenderaan lain, tetapi semua pemandu serta penumpangnya selamat.

Lelaki tidur di surau rentung



GOMBAK: “Amir baru seminggu datang dari Indonesia untuk melawat abangnya dan tinggal di dalam surau di kedai perabot saya. Namun dia gagal menyelamatkan diri dalam kejadian kebakaran awal pagi semalam selepas terperangkap,” kata Hermanto, 26, pemilik kedai yang musnah dalam kebakaran di Taman Industri Bolton, Gombak, dekat sini, pagi semalam.
Dia berkata, Amir yang berusia 20-an, menumpang sementara di surau itu namun tidak menyangka dia rentung dalam kebakaran itu.

Menurutnya, dia hanya mengetahui kejadian ini selepas dihubungi pekerja yang menyedari kebakaran itu.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 pagi itu, tujuh kedai terbakar malah dua kereta dan empat motosikal yang diletakkan berhampiran turut musnah dalam kebakaran itu.

Saksi kejadian yang hanya ingin dikenali sebagai Ali, 20-an berkata, ketika kejadian itu dia sedang menonton televisyen di belakang salah sebuah kedai itu sebelum terkejut apabila mendapati tiba-tiba api marak.

“Sebaik melihat api marak, saya terus melarikan diri kerana bimbang terperangkap dalam kebakaran itu,” katanya.


Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba Selangor, Mohamad Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 2.35 pagi dan tiba di tempat kejadian 12 minit kemudian sebelum mengawal kebakaran jam 5 pagi.

No comments:

Post a Comment