Wednesday, March 28, 2012

APA KOMEN MUFTI PERAK..BAGINYA TAK PATUT BERDIAM DIRI..KERANA INI MERUPAKAN ANAK BUAH@RAKYAT PERAK YANG PATUT DIBIMBING...SERTA DIAJAR HUKUM2 AGAMA...

Pesta maksiat rai pengantin

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

TIDAK SENONOH...remaja lelaki dan wanita menari bersama dalam keadaan berahi.
TIDAK SENONOH...remaja lelaki dan wanita menari bersama dalam keadaan berahi.
PARIT: Ibarat pesta maksiat apabila ratusan remaja lelaki dan perempuan menjadikan persembahan kugiran sempena majlis perkahwinan di sebuah kampung, di sini sebagai pentas untuk menari dalam keadaan mengghairahkan sambil berpeluk dan bercumbuan.
Lebih menghangatkan suasana apabila pihak penganjur turut menjemput sekumpulan 10 mak nyah sebagai ‘perempuan joget’ bagi merancakkan persembahan di Kampung Parit 13 di sini, malam kelmarin.
Majlis yang mendapat jolokan ‘disko desa’ itu mendapat sambutan lebih 500 remaja Melayu termasuk sekumpulan Mat Rempit yang sanggup datang dari jauh termasuk dari Ipoh, Manjung, Batu Gajah dan Kuala Kangsar semata-mata mahu menyertai majlis gila itu.

Lebih memalukan ada sekumpulan remaja menari dalam keadaan mabuk selepas meneguk arak kerana mahu mendapatkan lebih keseronokan ketika menari.


Pengunjung yang hadir dihiburkan dengan lebih 20 lagu dinyanyikan silih berganti oleh beberapa penyanyi wanita dan lelaki kugiran berkenaan tanpa henti selama hampir tiga jam.

Pintu khas pusat urut

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

RAMPAS...anggota penguat kuasa MPK menyita barangan di pusat urut terbabit dalam serbuan, kelmarin.
RAMPAS...anggota penguat kuasa MPK menyita barangan di pusat urut terbabit dalam serbuan, kelmarin.
KLANG: Sebuah pusat urut haram di Taman Bayu Perdana, di sini, dikesan menyediakan pintu khas bagi memudahkan pelanggannya melarikan diri jika diserbu pihak berkuasa.
Taktik itu dikesan dalam serbuan bersepadu yang dijalankan anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK), kelmarin.

Serbuan jam 3 petang itu juga membongkar misteri satu papan tanda setinggi tiga tingkat bangunan di sebuah bangunan blok tepi di Jalan Batu Unjur 7 digunakan untuk melindungi aktiviti pusat urut terbabit.
Pengarah Jabatan Penguat kuasa MPK, Andry Arman Masrom berkata, pusat urut yang eksklusif itu difahamkan beroperasi sejak beberapa bulan lalu dan lokasinya strategik kerana terletak di tempat tersembunyi.

“Pusat terbabit dilengkapi pelbagai kemudahan eksklusif seperti spa, jakuzi, kafe dan bilik sauna untuk menarik perhatian pelanggan kaya yang inginkan belaian manja gadis muda warga Thailand dan China.

“Pemilik premis adalah lelaki tempatan berumur 40 tahun dan berasal dari Klang. Soal siasat mendapati terdapat sebuah lagi premis sama beroperasi di Taman Sentosa,” katanya.

Menurutnya, dalam serbuan itu, lebih 10 lelaki tempatan dipercayai pelanggan berada di dalam premis manakala tukang urut dipercayai wanita warga Thailand dan China sudah melarikan diri sejurus menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Katanya, pusat urut itu juga dilengkapi satu lorong kecil dipanggil ‘lorong tikus’ bagi memudahkan pelanggan dan pekerja tukang urut melarikan diri jika diserbu.
“Laluan ini terletak antara papan tanda dan tingkap bangunan premis yang menyambungkan ke bahagian bumbung premis bersebelahan,” katanya.

Andry berkata, seramai 19 anggota terbabit dalam operasi berkenaan yang turut melakukan serbuan di Pelabuhan Klang, Bukit Tinggi dan Bandar Baru Klang.

“Kami akan melipatgandakan operasi seperti ini bagi memastikan tiada pihak yang menjalankan perniagaan secara haram, terutama membabitkan rumah urut.

“Pemantauan dari semasa ke semasa dan risikan serta maklumat awam banyak membantu kami menangani isu berkaitan pusat urut haram yang beroperasi di kawasan ini,” katanya ketika ditemui di sini.

Katanya, pusat urut itu disita mengikut Undang-Undang Kecil (UUK) 3, Pusat Kecantikan dan Penjagaan MPK 2007 kerana beroperasi secara haram.

Pantau segera

PARIT: Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria menegaskan program hiburan melalaikan amat ditegah dan bertentangan dengan masyarakat Melayu yang patuh kepada agama Islam dan adat ketimuran.
“Justeru, program yang melampaui batas agama dan menimbulkan kerisauan masyarakat perlu dijauhkan dan dipantau segera.

“Saya harap pihak berkaitan, termasuk polis dan Jabatan Agama Islam Perak (Jaip) memantau perkara ini. Malah, masyarakat setempat juga berperanan menegah dan menghalang daripada terus menular,” katanya mengulas berhubung program hiburan disertai ratusan remaja Melayu di Kampung Parit 13, di sini, malam kelmarin.
Beliau juga menyarankan remaja Islam menjauhi program tidak berfaedah kerana boleh mendekatkan mereka dengan dosa.

Pengerusi Jawatan Kuasa Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Ekor Bota, Megat Aznam Megat Panjang, terkejut apabila dimaklumkan aktiviti maksiat itu oleh ahli JKKK lain yang turut sama memantau majlis berkenaan malam kelmarin.

“Perkara itu tidak boleh dibiarkan kerana jelas mencemarkan imej penduduk di mata penduduk kampung berdekatan. Ia juga umpama memijak kepala kami di kampung sendiri.

“Saya dimaklumkan tiada seorang pun penduduk kampung menyertai majlis berkenaan, sebaliknya mereka datang untuk memantau keadaan bagi mengelak perkara tidak diingini termasuk aktiviti maksiat dan pergaduhan,” katanya.

Pihaknya akan mengadakan mesyuarat peringkat JKKK pada 1 April depan bagi mengelak aktiviti sama berulang pada masa depan.

Terjaga tanpa isteri di sisi

Oleh Suraya Roslan
surayaroslan@hmetro.com.my

SEREMBAN: “Sebaik terjaga daripada tidur, saya berasa pelik apabila mendapati isteri tiada di sisi,” kata Mohd Shukri Mohd Jamil, 40-an, suami kepada seorang pemilik kedai makan yang ditemui mati di tepi Sungai Linggi, Rantau di sini, dipercayai dibunuh, semalam.
Difahamkan, mayat Ruzina Jaafar, 40, ditemui terbaring berpakaian lengkap dalam semak berdekatan sungai itu oleh seorang bidan yang sedang mencari akar kayu, kira-kira jam 8 pagi.

Ibu kepada lima anak itu dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum dicampak ke kawasan berkenaan.

Menurut Mohd Shukri, kali terakhir dia menemui isterinya ketika itu sedang berniaga di kedai makan di Simpang Pertang, Jelebu, kira-kira jam 11.30 malam kelmarin.


“Saya pulang awal kerana mahu menghantar tiga anak pulang ke rumah untuk bersekolah esoknya. Saya terlelap sebelum terkejut melihat isteri yang hidup bersama selama 20 tahun, tiada di sisi sebaik bangun kira-kira jam 7 pagi tadi (semalam),” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) di sini, semalam.

Baling rim kereta

Oleh Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my

SEGAMAT: Rim kereta dijadikan senjata. Itulah terjadi kepada seorang penjenayah yang cedera teruk di muka akibat dilempar dengan rim kereta oleh pelanggan sebuah gudang di Pekan Labis.
Kejadian berlaku apabila beberapa pelanggan bergegas masuk ke gudang sebelum seorang daripada mereka membaling rim berkenaan ke arah penjenayah terbabit menyebabkan dia bersama dua rakan melarikan diri dengan memanjat dinding zink premis berkenaan.

Menceritakan kejadian terbabit, pengusaha gudang komponen kenderaan terpakai itu, Lau Sau Yung, 52, berkata, ketiga-tiga penjenayah bersenjatakan gergaji serta pisau itu bertempiaran lari apabila melihat seorang daripada mereka cedera teruk di muka akibat terkena rim itu.

“Ini kali ketiga gudang saya diceroboh sejak Februari lalu. Lemparan rim daripada pelanggan membantu menyelamatkan saya daripada kerugian,” katanya di sini, semalam.


Dia berkata, tiga penjenayah itu menceroboh gudangnya melalui pintu belakang pada jam 3 petang, Isnin lalu sebelum mengikat seorang saudaranya.

No comments:

Post a Comment