Wednesday, March 28, 2012

JAGALAH AGAMA ALLAH...ALLAH LINDUNGI DAN JAGA KITA DAN KELUARGA KITA...

‘Saya sangka dia main-main’

Oleh Siti A’isyah Sukaimi
sitiaisyah@hmetro.com.my

REMUK...kenderaan mangsa yang terbabit kemalangan di tempat kejadian, semalam. Gambar kecil, Khairul Hisham.
REMUK...kenderaan mangsa yang terbabit kemalangan di tempat kejadian, semalam. Gambar kecil, Khairul Hisham.
PUTRAJAYA: “Saya mendapat tahu kejadian ini daripada seorang rakan dan pada mulanya saya ingatkan dia main-main. Namun, saya ke tempat kejadian dengan seorang rakan untuk mengetahui perkara sebenar,” kata isteri Khairul Hisham Janarudin, 37, yang terbunuh dalam kemalangan di Persiaran Selatan dekat Desa Pinggiran Putra di sini, semalam.
Suaminya ahli jawatankuasa Pemuda Umno Bahagian Hulu Langat maut selepas kenderaan pelbagai guna Toyota Estima dinaiki bersama empat rakannya terbabas dan merempuh tiang lampu dari arah Dengkil-Putrajaya.

Kemalangan pada jam 5 petang itu turut meragut nyawa Timbalan Pengerusi Tetap Pemuda Umno bahagian itu, Saifuddin Kandar, 39, selepas masing-masing dipercayai tercampak dari kenderaan berkenaan.
Jenazah mangsa dibawa ke Hospital Serdang untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing untuk dikebumikan.

Tiga lagi rakan mereka cedera termasuk seorang dilaporkan parah.

Mereka ialah Ahmad Zarani Md Zam, Yazid Ghazali dan Razip Rashid, masing-masing berusia 30-an, kini dirawat di Hospital Putrajaya.

Difahamkan kejadian itu berlaku selepas mereka berlima dalam perjalanan pulang selepas menghantar seorang rakan yang juga Ketua Penerangan Pemuda Umno bahagian itu, Al Dita Aladin ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk menunaikan umrah.

Isteri Khairul Hisham yang enggan dikenali ketika ditemui di pekarangan Hospital Serdang, dekat sini, berkata, dia tidak mengetahui suaminya keluar rumah untuk menemui rakannya.
“Kali terakhir saya bertemu arwah petang semalam (kelmarin) ketika berada di rumah. Walaupun masih terkejut, saya reda dengan pemergiannya,” katanya yang bakal menimang cahaya mata kelima dua bulan lagi.

Ketua Polis Daerah Sepang, Superintendan Imran Abdul Rahman yang mengesahkan kemalangan berkenaan berkata, polis masih menyiasat punca kejadian itu.

“Polis akan menyiasat kes itu mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana kesalahan memandu secara berbahaya sehingga menyebabkan kematian,” katanya.

Pondan bercoli mengerang

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

KUCHING: “Sakit...sakit...” itulah rintihan didengari pengguna jalan raya sebaik mendapati kereta Perodua Kancil dinaiki seorang pondan terbabas dan merempuh pagar sebuah kem tentera di Kota Sentosa, di sini, malam kelmarin.
Bagaimanapun, kehadiran orang ramai bagi membantu individu terbabit mengundang kejutan apabila mendapati pondan itu yang hanya memakai coli dan berseluar dalam tersepit di tempat duduk depan dalam kejadian jam 12.20 tengah malam.

Difahamkan, kejadian berlaku ketika mangsa, 26, dari Jalan Pengkalan Kuap, Kota Samarahan berseorangan ke Kota Sentosa.

Sumber berkata, kejadian itu menyebabkan kereta berkenaan nyaris terbalik sebelum orang ramai menghubungi hospital bagi mendapatkan bantuan.


Menurutnya, pelbagai pihak tertanya-tanya motif mangsa yang hanya memandu dengan memakai pakaian dalam.

‘Perbuatan tidak bertamadun’

IPOH: “Ia perbuatan tidak bertamadun dan memalukan agama dan bangsa,” selar Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengulas pendedahan pesta maksiat membabitkan ratusan remaja ketika satu majlis perkahwinan di Parit, Sabtu lalu, yang disiarkan Harian Metro (HM), semalam.
Persembahan kugiran itu yang disertai pondan menarik perhatian belia lelaki dan perempuan untuk menari beramai-ramai sambil berpelukan sehingga larut malam.

Harussani yang dihubungi berkata, perbuatan sedemikian boleh menghancurkan akhlak dan menghina adat serta budaya masyarakat Melayu dan berharap ibu bapa memainkan peranan mengawal tingkah laku anak masing-masing tidak mengharapkan kerajaan memantaunya.
Sementara itu, pejabat HM cawangan Ipoh di sini, menerima banyak panggilan daripada orang ramai dan penduduk setempat berhubung pendedahan pesta maksiat itu semalam.

Rata-rata mengutuk perkara berkenaan dan tidak kurang pula malu kerana membabitkan masyarakat Melayu dan lebih menyedihkan mereka adalah remaja, belia dan pelajar.

HM semalam melaporkan lebih 500 remaja lelaki dan perempuan menjadikan persembahan kugiran sempena majlis perkahwinan di sebuah kampung di Parit sebagai pentas menari dan mabuk sambil berpelukan dan bercumbuan.

Mayat bayi dalam beg

CHUKAI: Mayat seorang bayi lelaki yang dibungkus dalam beg plastik dan diletakkan dalam sebuah beg pakaian ditemui di kawasan pelupusan sampah di Jalan Ibok, di sini, semalam.
Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, mayat bayi yang cukup sifat dan masih bertali pusat itu ditemui oleh pekerja pemungut sampah kira-kira jam 5.45 petang kelmarin.

“Mayat itu dijumpai dalam beg serta plastik sebaik saja lori pengangkut sampah Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) membuangnya bersama sampah di kawasan itu.
“Mayat bayi yang cukup sifat dan bertali pusat itu masih berkeadaan baik serta diletakkan bersama uri dengan kesan darah, berkemungkinan baru dilahirkan beberapa jam selepas ditemui,” katanya.

Menurutnya, mayat bayi itu dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang untuk dibedah siasat dan polis akan melancarkan gerakan mengesan mereka terbabit dalam pembuangan mayat bayi itu.

Beliau juga meminta kerjasama mana-mana hospital atau klinik swasta yang menerima pesakit baru melahirkan anak atau mencurigakan agar memaklumkannya kepada Ibu Pejabat Daerah Kemaman atau terus menghubungi pegawai penyiasat, Asisten Superintendan Jamil Sahak di talian 014-8007222.

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 318 kerana menyembunyikan kelahiran dengan jalan membuang mayat dengan sulit dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya.

Sementara itu, seorang pekerja kontrak di kawasan pelupusan sampah itu, Siti Nordiani Bukhari, 26, berkata mayat bayi itu dibungkus dalam plastik dalam keadaan mengiring tanpa dibalut dengan sebarang pakaian ketika ditemui.
“Saya amat terkejut kerana menyangka terdapat barang berharga pada mulanya kerana ia agak berat tetapi rupa-rupanya mayat seorang bayi yang comel dan sempurna,” katanya.

Janda seksi tinggal anak untuk berkaraoke

LANGKAWI: Seorang janda sanggup meninggalkan anak tunggalnya berusia setahun dalam jagaan ibunya untuk berhibur di sebuah pusat karaoke bersama adik perempuannya dan rakan sebelum dicekup pihak berkuasa, kelmarin.
Wanita berusia 20-an itu dan adiknya berusia belasan tahun dikatakan baru mengenali seorang lelaki dan berkaraoke dalam bilik tertutup rapat ketika serbuan dilakukan anggota Pejabat Agama Daerah Langkawi (Padal), kira-kira jam 12.30 tengah malam kelmarin.

Malah, kedua-dua beradik itu didapati berpakaian seksi sehingga menimbulkan syak mereka berkelakuan tidak senonoh di khalayak ramai.
Pegawai Penguat Kuasa Padal, Rosyadah Ramli berkata, wanita berstatus ibu tunggal itu antara lapan orang berusia antara 20 dan 25 tahun yang ditahan dalam operasi cegah maksiat di sebuah pusat karaoke di Kuah, dekat sini.

Beliau berkata, pihaknya yang membuat pemeriksaan di tiga bilik karaoke itu menemui janda terbabit menyanyi bersama adiknya dan seorang lelaki berusia 20-an.

Katanya, pemeriksaan di bilik kedua pula menemui sepasang kekasih bersama seorang rakan dan sebuah bilik lagi terdapat seorang lelaki dan dua wanita.

“Hasil pemeriksaan mendapati mereka mengaku bukan pasangan mahram atau suami isteri menyebabkan semuanya ditahan untuk membantu siasatan.

“Kes disiasat disiasat mengikut Seksyen 9(3) dan (4) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana berkurung sehingga mendatangkan syak, dan turut disiasat mengikut Seksyen 5 enakmen yang sama,” katanya.
Semua mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuah untuk dibuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke pejabat agama untuk diambil keterangan dan dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Langkawi untuk dibicarakan.

Hakim Syarie, Syeikh Bisyamudin Adha Baharom menjatuhi hukuman denda terhadap enam daripada mereka sebanyak RM200 seorang manakala dua lagi dikenakan denda RM280 kerana duduk di bilik gelap dalam keadaan mencurigakan.

Awas! Lelaki asid kembali

Oleh Zaitie Satibi dan Siti Hidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kejadian menyimbah asid yang pernah menggemparkan warga kota, terutama wanita yang dilakukan lelaki bermotosikal tahun lalu muncul semula selepas satu kejadian dikesan di Rawang dan Serdang, kelmarin dan Isnin lalu.
Dalam kejadian jam 7 pagi di Rawang kelmarin, seorang guru wanita cedera di muka dan separuh badan akibat disimbah dengan cecair dipercayai asid oleh dua lelaki yang meragut rantai emasnya ketika menunggu bas di pondok menunggu bas di Batu 17, di sini.

Mangsa, S Rani, 47, yang ingin ke tempat kerja tiba-tiba ditegur dua lelaki yang turut bersamanya menunggu bas.

Menurut saksi, Nur Aqilah Osman, 14, ketika kejadian dia menunggu bas untuk ke sekolah apabila ternampak kedua-dua lelaki terbabit bercakap dengan mangsa.

“Ketika wanita itu sedang bercakap dengan kedua-dua lelaki terbabit tiba-tiba mereka meragut rantai emasnya dan dia cuba melawan, tetapi disimbah asid daripada botol yang dibawa seorang daripada lelaki itu,” katanya.

Dia berkata, lelaki terbabit turut menyimbah sisa asid kepadanya menyebabkan bahagian belakangnya melecur.


“Tanpa menghiraukan tudung, pakaian serta beg sekolah yang terbakar terkena asid, saya terus berlari pulang ke rumah untuk meminta bantuan kerana tidak tahan perit,” kata pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batu 16 itu.

Sebelum kejadian, dia berkata, dua lelaki terbabit dilihat bersandar di palang pondok menunggu bas itu sebelum mereka menegur seorang wanita berumur.

Malah, gadis itu juga nampak seorang daripada lelaki terbabit memegang botol, tetapi menyangkakan ia minuman. Nur Aqilah ketika ditemui di rumahnya di sini, malam tadi, berkata mangsa menjerit meminta tolong sambil memegang mukanya yang kemerahan akibat terbakar manakala dia dan rakan sekolah hanya mampu melihat kerana bimbang dicederakan penjenayah terbabit.

“Saya dan rakan cuba lari tetapi lelaki terbabit menyimbah baki asid ke arah kami dan dua lagi orang awam di pondok bas itu sebelum beredar dengan selambanya.

“Cecair itu kena pada belakang bahu saya dan tangan seorang wanita lain,” katanya.

Bapa Aqilah, Osman Delisali, 50, menghantarnya ke Hospital Selayang (HS) untuk rawatan sebelum membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak dengan bantuan jiran.

Osman berkata, dia sedang bersiap-siap untuk menghantar adik Nur Aqilah ke sekolah apabila tiba-tiba melihat anak keempat daripada lapan beradik itu pulang dalam keadaan tubuh berasap.

“Saya kehairanan dan bertanya kenapa dia balik rumah semula, tetapi Nur Aqilah menjerit sambil menceritakan disimbah asid ketika sedang menunggu bas ke sekolah.

“Tanpa membuang masa, saya segera mencurah air ke tubuhnya bagi mengurangkan kepedihan,” katanya.

Katanya, dia lega apabila doktor yang merawat memaklumkan kecederaan itu tidak serius dan boleh sembuh dengan menyapu krim khas untuk kulit terbakar.

“Mujur anak saya mengelak dan hanya cedera ringan. Saya tidak dapat bayangkan kesakitan dan kesan buruk yang terpaksa dilaluinya jika kecederaannya serius seperti yang menimpa seorang lagi mangsa,” katanya yang bekerja sebagai tukang mesin rumput.

Sementara itu, dalam kejadian di Serdang pula, seorang kontraktor, S Thinagaran, 19, melecur sebelah muka kanan dan rabun sebelah mata selepas terkena asid disimbah dua lelaki bermotosikal ketika dalam perjalanan pulang ke rumah di Kinrara Mas, selepas selesai menjalankan tugas di Rawang. “Walaupun dalam keadaan kesakitan selepas muka terbakar akibat dibaling cecair asid dua lelaki bermotosikal, saya sempat memandu kereta sejauh lima kilometer ke klinik di Kinrara untuk mendapatkan rawatan,” katanya.

Dalam kejadian jam 7 malam Isnin lalu, mangsa berkata, dia tidak mengenali dua lelaki berusia 20-an yang menaiki motosikal jenis Modenas Kriss yang tiba-tiba membaling cecair dipercayai asid ke arahnya.

Katanya, dia hanya sempat melihat dua lelaki memakai topi keledar memegang botol mineral sebelum berpaling ketika ke arah mereka selepas namanya dipanggil.

“Sebaik menoleh, mereka terus membaling cecair itu ke muka saya hingga menyebabkan terbakar dan menggelupur kesakitan sebelum berlari masuk ke dapur untuk membasuh muka,” katanya.

Katanya, dalam keadaan kesakitan dan mata sebelah kanan menjadi rabun, dia memandu ke klinik berhampiran manakala ayahnya mengikut dengan kereta lain.

Selepas mendapat rawatan awal, dia dibawa ke Pusat Perubatan Subang Jaya untuk rawatan lanjut yang mengesahkan muka sebelah kanannya terbakar akibat terkena asid.

Thinagaran berkata, dia tidak tahu motif sebenar dua lelaki itu yang berkemungkinan bermusuh dengannya akibat pergaduhan setahun lalu dan masih menyimpan dendam terhadapnya.

“Ayah saya kemudian membuat laporan di Balai Polis Puchong untuk siasatan lanjut dan mahu dua lelaki itu diambil tindakan sewajarnya,” katanya.

Tahan sakit perkosa janda

Oleh D J Dolasoh
am@hmetro.com.my

KUALA KANGSAR: Walaupun kakinya berdarah akibat luka terkena objek tajam ketika memanjat bumbung bagi memecah masuk rumah seorang janda di di Taman Wai Thong, di sini, ia tidak menghalang seorang lelaki merogol wanita berkenaan, kelmarin.
Dalam kejadian jam 10 malam itu, suspek yang cedera memecah masuk rumah mangsa melalui siling dan mengejutkan wanita berkenaan yang tidur di dalam bilik sebelum merogolnya.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superintendan Abdul Gaffar Mohamad berkata, mangsa tersedar selepas terdengar suara lelaki mengarahkan dia membuka selimut sambil mengacukan pisau.

“Wanita itu yang tidak berapa sedar kerana terbangun dari tidur enggan mengikut arahan lelaki bertopeng itu, tetapi kerana terlalu takut dengan ugutan, dia akur membuka selimut dan menanggalkan pakaiannya.


“Mangsa juga terdengar lelaki terbabit seperti kesakitan kerana terdapat luka pada tubuhnya, tetapi merogol mangsa tanpa menghiraukan kesakitan dan rayuan mangsa,” katanya di sini, semalam.

Ayah Pin halimunan

Oleh Adnan Mohamad
am@hmetro.com.my

KOTA BHARU: Pemimpin Kerajaan Langit iaitu Ariffin Muhamad, 75, yang lebih dikenali dengan gelaran Ayah Pin dipercayai belajar ‘ilmu selisih’ bagi mengelakkan dirinya bertembung dengan pihak berkuasa.
Adiknya, Abdul Rahman Muhamad, 64, berkata, sebelum ini dia pernah mendengar Ayah Pin belajar ilmu kebal tetapi sukar dipastikan kesahihannya kerana dia sendiri jarang berjumpa dengan abang sulungnya itu.

Bagaimanapun, katanya, dia tidak tahu sama ada abangnya itu benar-benar mempunyai kebolehan atau berguru dengan orang lain. “Seingat saya, kali terakhir berjumpa dengannya kira-kira dua atau tiga bulan lalu iaitu sebelum Ayah Pin diserang penyakit angin ahmar yang menyebabkan dia lumpuh sebelah badan.
“Mengenai dia belajar ilmu selisih sukar dibuktikan, namun mungkin ada kebenarannya kerana setiap kali dia ingin ditemui pihak berkuasa, kelibatnya tidak kelihatan,” katanya ketika ditemui, semalam.

Abdul Rahman yang turut dikenali sebagai ‘Pak Da’ di kampungnya memberitahu, setiap kali bertemu abangnya itu, dia kerap kali menasihatkannya supaya kembali ke jalan yang benar tetapi Ayah Pin lebih gemar mendiamkan diri dan tidak marah.

Katanya, dia percaya abangnya itu sukar untuk berubah kerana tertarik dengan segala kemewahan dikecapinya sekarang selaku ‘ketua’ kepada ribuan pengikutnya yang masih setia sehingga menyukarkannya meninggalkan amalan terpesong itu.

Bagaimanapun, Abdul Rahman berkata, dia percaya Ayah Pin sudah semakin hilang pengaruhnya.

“Jika hendak diikutkan, mengapa dia sanggup datang dari jauh berurut di kampung halamannya dan kenapa tidak hanya memanggil tukang urut ke tempatnya saja,” katanya.
Difahamkan, meskipun markas ‘Kerajaan Langit’ pimpinannya di Batu 13, Hulu Besut, Terengganu sudah berkubur, namun masih ada pengikutnya yang setia.

Menurut maklumat diterima, Ayah Pin juga pernah mendakwa, sebulan yang lalu dia dapat mengumpul RM20,000 hasil sumbangan pengikutnya yang kini dikatakan berada di seluruh negara serta di luar negeri.

No comments:

Post a Comment