Wednesday, March 28, 2012

BILA PUSAT ZAKAT TAK MEMBERI KEPADA ASNAF YANG PATUT DAPAT..BILA SIKAYA...KAYA SANGAT...SIMISKIN TAK DIBANTU SERTA TAK DIPENDULIKAN...

Ditemui selamat di Selangor


Wan Chik



KUALA TERENGGANU - Misteri kehilangan warga emas, Wan Chik Abdullah, 78, dari rumahnya di Kampung Bonggol Belukar di sini 11 hari lalu terjawab apabila dia kini selamat di rumah anaknya di Taman Tenaga, Puchong, Selangor.
Perkara itu dimaklumkan oleh anak bongsunya Azman, 43, yang mendapat pengesahan mengenai perkara itu daripada abangnya, Mustapa, 48, yang tinggal di taman berkenaan.
Ketika dihubungi Kosmo! semalam, Azman berkata, selepas berita kehilangan ibunya pada 16 Mac lalu disiarkan oleh Kosmo! kelmarin, seorang wakil sebuah rumah kebajikan di Puchong telah menghubunginya pada pukul 8 pagi semalam.
Katanya, dalam perbualan menerusi telefon itu, pegawai tersebut memaklumkan bahawa ibunya telah ditemui oleh polis dalam keadaan keseorangan di Puchong Perdana dengan sekeping tiket di tangan.
"Pegawai itu memaklumkan, emak kemudian telah dihantar oleh polis ke rumah tersebut untuk dijaga buat sementara waktu selepas mereka gagal mengesan ahli keluarganya
"Saya ucapkan terima kasih kepada Kosmo! kerana dengan tersiar berita kehilangan ibu saya di akhbar ini, maka ibu saya berjaya ditemui semula," katanya ketika dihubungi semalam.

Mahkamah tutup kes



SAFEE bergambar bersama isteri, Sabrina (kiri) dan dua anaknya, Nur Syaza Syaqina (dua dari kiri) serta Nursyasya Safirna.



SHAH ALAM - Jutawan bola sepak negara, Safee Sali yang kini bermain untuk Pelita Jaya FC di Indonesia semalam menarik balik permohonan kembali taat yang difailkan terhadap isterinya, Sabrina Yusof di Mahkamah Rendah Syariah di sini November tahun lalu.
Permohonan itu dikendalikan oleh peguam syarie, Norrasyada Osman yang mewakili Safee atau nama sebenarnya, Mohd. Safee Mohd. Sali di hadapan Hakim Syarie Atras Mohamad Zain.

Habuan seks, wang makan diri

MELAKA - Perbuatan seorang kakitangan Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) yang meminta rasuah berbentuk seks dan wang daripada seorang wanita sebagai upah untuk dilepaskan daripada kes khalwat memakan diri apabila dia dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam.
Bagaimanapun, Zullias Rasid Manan, 37, yang merupakan pekerja rendah am MAIM mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan tersebut di hadapan Hakim Ahmad Sazali Omar.
Mengikut pertuduhan pertama, Zullias didakwa meminta wang RM1,500 daripada wanita itu sebagai upah untuk menyelesaikan kes tangkapan atas kesalahan syariah Seksyen 53 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di tempat letak motosikal di belakang Dataran Pahlawan berhadapan dengan sebuah sekolah, Banda Hilir di sini pada pukul 6 petang, 19 Januari 2010 lalu.
Dalam permohonannya, Norrasyada memberitahu, anak guamnya itu tidak dapat hadir ke mahkamah dan bersetuju untuk menarik balik permohonan tersebut selepas bersetuju menyelesaikan masalah rumah tangga mereka di luar mahkamah.
Atras kemudian membenarkan permohonan itu dan memutuskan agar kes itu ditutup.
Sabrina yang diwakili peguam syarie, Junaidah Bakar juga tidak hadir pada prosiding semalam dan dia dikatakan berada di Kuching, Sarawak.

Duda didakwa tikam janda muda

KOTA BHARU – Perbuatan seorang pembantu hospital yang menikam bekas isterinya dengan sebilah gunting di tempat letak kereta sebuah pasar raya pada Jun tahun lalu memasuki episod baharu apabila dia dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan mencederakan wanita itu.
Muhammad Roofeza Dollah @ Abdullah, 30, bagaimanapun mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Ahmad Bazli Bahruddin.
Muhammad Roofeza didakwa telah menyebabkan cedera parah ke atas bekas isterinya, Hazita Mohamed (gambar kecil), 28, dengan menikam wanita itu menggunakan sebilah gunting pada pukul 4 petang, 20 Jun tahun lalu mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan. Sabit kesalahan dia boleh dihukum penjara 20 tahun atau sebat atau denda.

Perompak dicekup selepas terpijak paku

PETALING JAYA - Drama cubaan melarikan diri lima perompak yang bersenjata pisau selama dua hari selepas menyamun barang kemas dan wang tunai milik dua beranak di sebuah rumah dekat Jalan 17/3 di sini berakhir dengan empat daripada mereka dicekup polis.
Dalam kejadian pukul 2.45 pagi semalam, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamad berkata, suspek cuba melarikan diri dengan melompat sekurang-kurangnya enam buah rumah untuk mengelak di tahan polis.
"Suspek cuba melarikan diri daripada ditahan polis apabila menyedari mereka telah dikepung 26 anggota polis dan 17 buah kereta peronda di situ.
"Suspek yang semakin takut ditahan melompat dari sebuah ke sebuah rumah iaitu tidak kurang dari enam buah rumah untuk elak dicekup," katanya.

Hidup merempat di Watt Siam



AZMI (meriba salah seorang anak Noriza) bermesra dengan anak-anak Noriza (belakang, dua dari kanan) di rumah mereka di Watt Siam, Baling di Kedah semalam.



BALING - Seorang ibu dan lapan orang anaknya terpaksa menyewa sebuah rumah di dalam kawasan Watt Siam di Kampung Watt Baling di sini kerana dihimpit kemiskinan hidup sejak dua tahun lalu.
Keluarga berkenaan, Noriza Hassan, 35, berkata, dia terpaksa menyewa rumah di kawasan itu kerana tidak memiliki rumah sendiri selepas suaminya menghilangkan diri sejak dua tahun lalu.
Tambah wanita itu, dia terpaksa membesarkan lapan orang anaknya yang berusia antara tiga hingga 18 tahun dengan bergantung pada wang bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM400 sebulan untuk keperluan harian.
"Saya tidak mampu bekerja kerana anak masih kecil dan bersekolah tetapi mujurlah JKM menyalurkan bantuan sebanyak RM400 sebulan melalui Bantuan Kanak-Kanak (BKK) bagi menampung keperluan hidup.
"Saya juga terpaksa menyerahkan dua anak saya kepada JKM bagi meneruskan persekolahan agar mereka tidak tercicir dalam persekolahan," katanya.

Usah ganggu Nazatul

SHAH ALAM – “Saya tidak mahu komen apa-apa kerana yang penting anak saya selamat.”Demikian kata Norazura Roski, 37, ibu kepada remaja perempuan, Nazatul Fardiana Mohd. Farizwan, 14, yang mendakwa diculik dan dibawa ke Thailand bersama lima remaja warga Myanmar baru-baru ini.
Malah, Norazura yang dihubungi turut tidak membenarkan mana-mana wartawan untuk datang ke rumahnya yang terletak di Seksyen 8 di sini untuk ditemu bual selepas pihak polis mendedahkan kejadian culik itu sebenarnya adalah drama semata-mata.
“Saya tidak mahu apa-apa publisiti, asalkan anak saya selamat, jangan besar-besarkan cerita ini lagi.
“Anak saya tidak ada di rumah, dia sekarang selamat dan berada di tempat lain,” katanya yang terus mematikan telefon bimbitnya.

27,000 liter diesel dirampas



AZMI (kanan) bersama anggota pasukan Polis Marin memeriksa bot yang diubah suai untuk mengangkut minyak diesel ke negara jiran di Tok Bali, Pasir Puteh semalam.



PASIR PUTEH – Pasukan Polis Marin Wilayah 3 merampas 27,000 liter minyak diesel bernilai RM48,600 selepas menahan tiga lelaki Thailand dan dua lelaki warga tempatan di pangkalan kecil Tok Bali, dekat sini awal pagi semalam.
Komandernya, Asisten Komisioner Azmi Ibrahim berkata, tiga warga Thailand tersebut ialah seorang tekong bot bersama dua awak-awak manakala dua lelaki tempatan merupakan pemandu dan kelindan lori tangki minyak yang berusia dalam lingkungan 44 hingga 55 tahun.
Menurut beliau, mereka ditahan ketika sedang memindahkan minyak tanpa sebarang dokumen pembelian di pangkalan persendirian yang tersorok daripada pandangan umum pada pukul 1.30 pagi dan dipercayai cuba menyeludup keluar barangan bersubsidi itu ke negara jiran.

Empat penguat kuasa KPDNKK didakwa



EMPAT anggota penguat kuasa KPDNKK menutup wajah mereka dengan jaket ketika dibawa ke Mahkamah Sesyen Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU - Empat penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan meminta rasuah bayaran bulanan daripada seorang pengusaha gas, tahun lepas.
P. Ramesh, 44, Saberi Mohd. Zain, 34, Nik Sarulazizie Nik Mohamed, 36, dan Mohd. Armey Zahari, 32, yang bertugas di KPDNKK Johor Bahru didakwa dengan niat bersama meminta rasuah bayaran bulanan daripada Heng Kok Liang, 38, sebagai dorongan tidak mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas lelaki itu yang melakukan aktiviti pemindahan gas subsidi kepada gas industri secara haram.
Keempat-empat mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Restoran Singgah Selalu, Plaza Kotaraya di sini, kira-kira pukul 4 petang, 2 Ogos tahun lepas.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 16 (a)(B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Peniaga kecewa suspek kes curi tidak didakwa



FIDEL FIRAIDI (kiri) dan Sobri (dua dari kiri) bersama beberapa anggota BGP 3R menunjukkan laporan polis yang dibuatnya di Alor Setar semalam.



ALOR SETAR - Seorang pemilik sebuah syarikat kontraktor di sini yang mengalami kerugian kira-kira RM50,000 selepas lebih 20 mesin dan alat pertukangan miliknya lesap dicuri awal bulan ini, kecewa apabila suspek kes itu masih belum dihadapkan ke mahkamah.
Fidel Firaidi Mustapa, 49, yang merupakan pemilik Fidel Carpen Enterprise mendakwa, kes telah disiasat polis dan seorang daripada tiga suspek berjaya dikenal pasti namun kes itu tidak dapat dibawa ke muka pengadilan dengan alasan bukti tidak mencukupi.
"Saya hairan kes ini tidak dapat diteruskan sedangkan suspek berjaya dikesan selain sebahagian barang curi juga ditemui semula di sebuah premis di Jalan Datuk Kumbar," katanya selepas membuat laporan polis berhubung kegagalan kes dikemukakan ke mahkamah di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar di sini semalam.

Penganggur berdepan hukuman mati

KOTA BHARU – Seorang penganggur berdepan hukuman gantung sampai mati apabila dihadapkan di Mahkamah Majistret di sini semalam dengan dua pertuduhan mengedar dadah jenis heroin dalam dua kejadian berasingan di sebuah rumah di Kedai Mulong, di sini pada bulan ini.
Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan bagi kedua-dua pertuduhan semasa tertuduh, Rosli Mohammad, 42, dihadapkan di dua Mahkamah Majistret berasingan semalam.
Terdahulu, ketika dihadapkan di depan Majistret Mohd. Hafiz Mohd. Noor, Rosli didakwa mengedar dadah disyaki jenis heroin seberat 40.5 gram di sebuah rumah di Kampung Binjai 1, Kedai Mulong, di sini pada pukul 11.55 pagi, 18 Mac lalu.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nabilah Nizam.

Strauss-Kahn dituduh terlibat sindiket pelacuran



GAMBAR menunjukkan Strauss-Kahn mengelak wajahnya dirakamkan jurugambar semasa dia berada di dalam sebuah kereta di Lille kelmarin.


LILLE - Bekas Ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn dituduh terlibat dengan sindiket pelacuran sebuah hotel di Perancis.
Menurut seorang peguamnya, Richard Malka, Strauss-Kahn yang berusia 62 tahun dan telah berkahwin, memang terlibat dalam perlakuan seks tetapi dia tidak melanggar undang-undang.
Dia telah dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak AS$133,513 (RM408,255).
Pelacur-pelacur yang disoal siasat memberitahu, mereka mengadakan hubungan seks dengan Strauss-Kahn pada tahun 2010 dan 2011 di sebuah hotel mewah di Paris, di sebuah restoran di ibu negara Perancis dan juga di Washington DC, tempat dia tinggal semasa bekerja dengan IMF.
Dua lelaki yang mempunyai kaitan dengan Strauss-Kahn berhubung kes tersebut kini ditahan di sebuah penjara.
Kedua-dua lelaki itu ialah seorang pengarah sebuah syarikat bekalan perubatan, Fabrice Paszkowski dan bekas pengarah sebuah anak syarikat utiliti, David Roquet.
Kedua-dua mereka dituduh membiayai pelacur.
Strauss-Kahn meletakkan jawatan sebagai ketua IMF pada 18 Mei tahun lalu berhubung skandalnya dengan seorang pekerja di sebuah hotel di New York.
Pekerja wanita itu mendakwa Strauss-Kahn melakukan serangan seks terhadapnya pada 15 Mei tahun lalu.
Namun, dakwaan itu kemudian digugurkan oleh pendakwa raya yang meragu keterangan pekerja wanita tersebut. Strauss-Kahn dilahirkan dalam keluarga Yahudi dan sebelum ini disebut akan bertanding pada pilihan raya presiden Perancis. - Agensi

No comments:

Post a Comment