Thursday, August 9, 2012

BAHAYANYA FACEBOOK...HATI2..MOHONLAH PERLINDUNGAN DARI ALLAH SWT

Atlet berpuasa tetap menang emas di Olimpik 2012

Posted on the August 9th, 2012 under Agama,Sukan by admin

  • Share

Atlet warga Britain yang berasal dari Somalia iaitu Mohammad Farah atau lebih dikenali dengan gelaran Mo Farah telah memenangi pingat emas acara larian 10,000 meter di Olimpik London 2012. Mo Farah berkata “Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan”.
Mo Farah, Puasa Berbuah Medali Emas
Rabu, 08 Agustus 2012
LONDON – Mo Farah menciptakan sejarah baru saat mampu finis di urutan pertama nomor marathon 10 ribu meter putra. Pelari keturunan Somalia itu meraih medali emas dengan membukukan waktu 27 menit 30,42 detik. Adapun medali perak diraih pelari AS, Galen Rupp dan medali perunggu diperoleh Tariku Bekele dari Ethiopia.


Sontak puluhan ribu penonton yang memadati Olympic Stadium, London, bersorak-sorai menyambut prestasi atlet tuan rumah tersebut.
Pasalnya pencapaian Farah itu merupakan prestasi tertinggi Britania Raya di ajang Olimpiade. Dia mengungguli dua atlet Britania Raya sebelumnya, Mike McLeod dan Liz McGolgani yang merebut perak Olimpiade 1984 dan 1988.
“Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan. Itu cukup menyulitkan saat saya harus berlatih keras,” ujar Farah. “Tapi saya tetap melakukannya. Hal itu berfungsi sebagai kontrol diri.”
Sumber: Republika

Sekolah dedah bahaya Facebook

Posted on the August 9th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Kuala Lumpur: Mulai tahun depan, pelajar sekolah menengah dan rendah di negara ini akan didedahkan kepada bahaya laman sosial yang boleh mendedahkan mereka kepada risiko menjadi mangsa penculikan dan penipuan terancang.
Timbalan Yang Dipertua Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita Malaysia (NCWO), Datuk Faridah Khalid, berkata siri ceramah dan bengkel dengan kerjasama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF) itu dilaksanakan berikutan peningkatan kes penipuan remaja dan wanita tempatan.
Beliau berkata, berdasarkan program dianjurkan pihaknya dengan 150 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di seluruh negara, kesedaran terhadap bahaya penipuan seperti menjadi mangsa janji manis sindiket ‘Awang Hitam’ masih belum mencapai sasaran.


“Ramai wanita tempatan masih terpedaya dan jadi mangsa penipuan hasil perkenalan menerusi laman sosial seperti Facebook. Saya hairan bilangan mereka bukan berkurangan, sebaliknya bertambah termasuk mem-babitkan wanita profesional walaupun pelbagai program dilaksanakan termasuk pendedahan menerusi media massa,” katanya.
Berita Harian

Nurul Syuhada Nurul Ain tampil bertudung dalam MHI

Posted on the August 9th, 2012 under Artis by admin

  • Share

Pagi ini agak kecoh juga di Twitter apabila beberapa orang yang menonton Malaysia Hari Ini (MHI) terkejut dengan imej & penampilan terbaru Nurul Syuhada Nurul Ain.
Nurul Syuhada di’lihat manis bertudung ketika muncul dalam program MHI pagi ini dan rata rata mereka di Twitter menerima penghijrahan pengacara ini dengan baik.
Rakan sekerja Nurul Syuhada di TV3, Jay Amalina menerusi akaun Twitter beliau menulis “Oh, the MHI host Nurul Syuhada sekarang berimej baru. She looks prettier. Alhamdulillah.”


Beberapa respons peminat di Twitter yang menyambut baik penghijrahan Nurul Syuhada ini boleh anda baca selepas ini & tahniah Nurul Syuhada di’atas imej baru ini.
Sumber: mimpi-senja.blogspot.com

Abby Abadi saman Utusan Malaysia kerana difitnah

Posted on the August 9th, 2012 under Artis by admin

  • Share

KEBANYAKAN ahli politik sudah beranggapan bahawa jika difitnah oleh Utusan Malaysia, maka anda patut bersyukur kerana itu tandanya wang besar menanti anda melalui tindakan undang-undang.
Lihat sahajalah sebelum ini, Khalid Samad, Lim Guan Eng dan beberapa ahli politik mengaut sejumlah ratusan ribu ringgit hasil tindakan saman fitnah ke atas Utusan Malaysia.
Nampaknya kali ini giliran Abby Abadi pula akan mengambil tindakan saman ke atas akhbar propaganda Barisan Nasional itu. Rujuk kenyataan Abby Abadi di akaun twitternya di atas ini.


Nampaknya Abby sudah puas bersabar dengan pelbagai tohmahan dan fitnah yang dilontarkan ke atasnya. Selembut-lembut Abby, namun kesabarannya pasti sudah sampai ke penghujung.
Bila Abby terlalu mengalah, nampaknya media semakin galak mengutuk, menghina dan memfitnah beliau. Maka eloklah beliau mengambil tindakan untuk menghentikan semua ini.

Sebelum ini Khalid Samad mendermakan sebahagian besar wang yang diterimanya hasil tindakan saman ke atas Utusan Malaysia. Barangkali Abby Abadi juga boleh mengambil tindakan yang serupa.
Bersedekah sambil membangkrapkan Utusan Malaysia, akhbar penipu nombor satu Malaysia.
ReJaM© “Menghentikan fitnah ke atas diri sendiri juga satu tanggung jawab”
Source: Milosuam

Mengamuk isteri masak guna minyak kitar semula

Posted on the August 9th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
KUALA TERENGGANU- Hanya kerana punca memasak juadah berbuka puasa menggunakan minyak ‘kitar semula’ yang telah menyebabkan salah seorang anak mereka sakit perut, seorang suri rumah berdepan detik mencemaskan apabila suaminya naik bengang dengan bertindak memukul dirinya dalam satu kejadian Isnin lalu di Kampung Pengkalan Berangan, Marang.
Mangsa bukan sahaja teruk dibelasah, malah dia yang sedang mengandungkan anak keempat mereka yang berusia lima bulan turut diugut akan ditendang kandungannya itu oleh si suami.
Bagaimanapun, sikap panas baran si suami, Mohammad Fazdli Yahya, 29, menerima pembalasan setelah dijatuhi hukuman penjara selama tiga bulan dan denda RM4,000 atau gagal bayar empat bulan penjara oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.


Hukuman itu dijatuhkan Majistret Noradila Ab Latiff selepas dia yang bekerja sebagai tukang rumah itu mengaku salah menyebabkan kecederaan parah ke atas isterinya, Jamilah Abdullah, 31.
Mohammad Fazdli mengaku salah melakukan kesalahan di bawah Seksyen 325/511 Kanun Keseksaan itu di ruang tamu kediaman mereka di Kampung Pengkalan Berangan, Marang, pada 6 Ogos lalu kira-kira jam 3 petang.
Dengan itu dia mengaku melakukan kesalahan yang memperuntukkan hukuman penjara boleh sampai tujuh tahun dan boleh juga dikenakan denda jika disabitkan kesalahan.
Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor L Rathna manakala Mohammad Fazdli tidak diwakili peguam bela.
Sinar

Subhanallah! Al-Quran Terbang Di Mekah

Posted on the August 9th, 2012 under Agama by admin

  • Share
Mekah merupakan tempat destinasi utama bagi umat Islam di dunia ini untuk menunaikan ibadah umrah dan haji. Jadi tidak hairanlah jika Mekah dihadiri oleh jutaan manusia hampir setiap tahun. Suatu ketika ratusan ribu jemaah haji yang sedang melakukan tawaf gempar apabila sebuah Al-Quran melayang dan terus melekat pada pintu kaabah. Peristiwa luar biasa ini membuat ramai jemaah yang menyaksikannya menangis kerana kagum dengan kejadian Allah.
Saksi kejadian berkata pada malam Jumaat sekitar jam 2 pagi, seorang wanita Morocco sedang melakukan tawaf sambil membaca Al-Quran. Sebaik sahaja tiba di pintu depan Kaabah, beliau dilanggar oleh sekumpulan jemaah lain menyebabkan beliau terjatuh dan kitab suci Al-Quran yang dipegang terlepas. Al-Quran tersebut tidak jatuh tetapi melayang dan melekat di pintu Kaabah.
Selepas seorang staff Masjidil Haram mengambil kembali Al-Quran tersebut setelah diturunkan dengan kayu, jemaah-jemaah Haji yang menjadi saksi peristiwa luar biasa itu mencium Al-Quran tersebut. Ternyata baunya sangat wangi seolah-olah dipenuhi berpuluh botol minyak wangi. [Petikan Warta Perdana]


Subhanallah! Walaupun mungkin di antara kita meragui tentang berita ini, namun kita perlu akur bahawa tiada yang mustahil dalam dunia ini. Ini adalah sebahagian daripada tanda kekuasaan Allah SWT. Untuk makluman, sebenarnya kisah ini sudah lama disiarkan di akhbar Warta Perdana.
Sumber: Melayukini

Promosi Arak di Pusat Karaoke sempena Hari Raya

Posted on the August 9th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Jika sebelum ini terdapat kes yang sama berlaku di Petaling Jaya iaitu promosi jualan murah arak sempenan bulan Ramadhan, kali ini di Seremban pula, pusat karaoke ini membuat promosi jualan arak di pusat karaoke mereka sempena hari raya yang bakal menjelang.
Mereka sepatutnya lebih berhati-hati dalam melakukan sebarang promosi sempena perayaan yang berkaitan agama Islam ini. Isu ini sebernarnya sangant sensetif sekali.
Pihak PBT seharusnya mengambil tindakan yang tegas terhadap pusat karaoke ini dengan menggangtung lesen mereka supaya dapat dijadikan pengajaran oleh mereka yang terlibat dalam perniagaan ini.

Polis Cuba Mengesan Suspek Kes Jual Ijazah Palsu

Posted on the August 9th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
PETALING JAYA: Polis Selangor masih lagi menyiasat kes melibatkan institusi pendidikan yang dipercayai terlibat dengan kegiatan mejual ijazah palsu kepada ratusan orang yang terdiri daripada pelbagai golongan masyarakat.
Ketua Polis Negeri, Deputi Komisioner, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata polis telah merekodkan kenyataan daripada 48 individu berhubung kes tersebut setakat ini.
Jabatan Siasatan Jenayah Komersil negeri pula sedang menyiasat kes tersebut sebagai kes penipuan, tambahnya.
“Kami masih lagi mencuba untuk menjejaki sebahagian daripada mereka yang terlibat dalam kegiatan membeli ijazah palsu ini.


“Beberapa individu yang kami terdapat dalam senarai nama ini memberikan nombor yang boleh dihubungi palsu bagi mengelakkan diri daripada dikesan,” katanya kepad The Star.
Sebelum ini dilaporkan bahawa pengarah institusi berkenaan bersama-sama rakan subahatnya yang juga seorang wanita masing-masing berusia, 37 dan 36 tahun telah ditahan, namun mereka dibebaskan selepas diikat jamin. Suspek ditahan selepas polis menyerbu dua premis di Cheras dan Subang Jaya.
Sindiket itu dipercayai mengaut keuntungan berjumlah RM5 juta dengan menjual skrol palsu sejak sembilan tahun lalu.
Institusi berkenaan didakwa menjual skrol ijazah sarjana muda sebanyak RM6,500, peringkat sarjana RM8,500 sementara skrol doktor falsafah dijual pada harga paling tinggi iaitu, RM10, 500.
Seramai 525 orang termasuk, golongan kenamaab dipercayai membeli ijazah ini dengan cara mudah kerana mereka tidak perlu menghadiri kuliah, menduduki peperiksaan mahupun membuat kerja kursus atau pun tesis.
Awal bulan lalu, beberapa individu ditangkap kerana menjual ijazah paslu Universiti Sains Malaysia.
Suspek menawarkan ijazah palsu melalu laman sosial Facebook dan seramai 516 pelayar internet telah menandakan mereka suka dengan akaun tersebut.
Difahamkan kira-kira 20 orang telah membayar sebanyak RM4,888 setiap seorang bagi mendapatkan sijil dan skrol palsu daripada sindiket berkenaan.
mStar

Tangan putus tersepit mesin tebu

Posted on the August 9th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
SHAHARUDIN menunjukkan tangan anaknya yang putus akibat tersepit mesin tebu di Baling semalam.
BALING – Sambutan hari raya tahun ini sudah pasti berbeza buat Mohd. Hafiz Haikal Shaharudin, 5, yang putus pergelangan tangan kanannya akibat tersepit mesin tebu pada pukul 4.30 petang 31 Julai lalu.
Ibunya, Siti Aishah Mohamad Sidek, 33, memberitahu, sebelum kejadian, dia singgah di sebuah gerai menjual air tebu di Jalan Kampung Sungai Limau dekat sini.


Siti Aishah berkata, dia memberhentikan kereta di tepi jalan manakala Mohd. Hafiz Haikal dan anak keduanya, Nurul Intan Safira menunggu dalam kereta.
Ketika ibunya sedang berurusan membeli air tebu, mangsa keluar dari kereta dan memegang mesin yang sedang memerah batang tebu menyebabkan tangan kanannya tersepit.
Usaha mengeluarkan tangan mangsa yang tersepit dilakukan lebih 30 minit dengan bantuan orang ramai.
Kosmo

No comments:

Post a Comment