Friday, August 10, 2012

BERITA NI MACAM MEMBENARKAN MEMANG ADA PENGUNDI HANTU...ALLAH SAJA BENAR TAHU...ORANG BUAT TAK KAN MENGAKU

Pandelela cipta sejarah

Laporan Radzi Wahab dan Jurugambar Khairul Ghazali

GEMBIRA...Pandelela memeluk jurulatihnya, Yang Zhuliang selepas memenangi pingat gangsa.
GEMBIRA...Pandelela memeluk jurulatihnya, Yang Zhuliang selepas memenangi pingat gangsa.
CANTIK... Pandelela membuat terjunan pada acara akhir 10m platform individu wanita.
CANTIK... Pandelela membuat terjunan pada acara akhir 10m platform individu wanita.
PANDELELA Rinong merealisasikan apa yang kebanyakan atlet lain gagal melakukannya apabila membutirkan pingat gangsa untuk negara menerusi acara 10m platform individu wanita di Olimpik Park, sebentar tadi.
Penerjun berasal dari Sarawak itu yang menjadi peserta ke-8 daripada 12 pesaing membuat terjunan di final acara berkenaan, mengumpul 359.50 mata keseluruhan selepas menamatkan lima terjunan.
Dia memulakan cabaran dengan terjunan kurang memberangsangkan apabila menduduki tempat ke-10 selepas terjunan pertama dengan meraih 58.50 mata, diikuti berada di kedudukan ke-9 (78.30) menerusi terjunan kedua sebelum kembali ke-10 (64.00) di terjunan ketiga dan ke-7 (81.60) selepas aksi keempat. Dia melonjakkan dirinya ke tangga ke-3 (76.80) dan berkedudukan pingat gangsa pada terjunan terakhir.

“Saya gembira dan berasa bangga dengan diri saya sendiri kerana dapat mencipta sejarah untuk negara. Pingat ini juga yang pertama selain daripada badminton dan saya berpuas hati kerana berjaya menghasilkannya kerana acara terjun tidak sepopular badminton,” katanya yang akan menelefon emaknya untuk memberitahu khabar gembira itu.

Menurutnya, jurulatihnya, Yang Zhuliang memberitahunya supaya memberi fokus kepada baki terjunan selepas menampilkan aksi kurang memberangsangkan pada terjunan pertama.

Seperti diduga, Chen Roulin dari China yang juga juara dunia acara individu dan seirama mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Beijing empat tahun lalu.

Dia yang bertanding di temasya di China itu ketika berusia 15 tahun, dianggap berada dalam kelas tersendiri apabila sentiasa berada di tangga teratas setiap terjunan untuk mengumpul 422.30 mata keseluruhan.

Pingat perak menjadi milik Brittany Broben dari Australia yang mengumpul 366.50 mata.

Pandelela melangkah ke final selepas menduduki tempat ke-5 daripada 18 peserta yang beraksi di separuh akhir selepas mengumpul 362.50 mata.

Pingat gangsa Pandelela itu adalah yang kedua buat kontinjen negara di London 2012 selepas Lee Chong Wei memenangi perak dan yang pertama selain daripada sukan badminton yang sebelum ini menjadi penyumbang tradisi pingat negara.

Selepas satu perak dan satu gangsa, Malaysia masih mengintai pingat emas dengan Bryan Nickson Lomas menjadi atlet terakhir beraksi dalam acara 10m platform individu lelaki, hari ini.

Tipu sampai muflis

Oleh Yusmizal Dolah Aling, Shuhada Mansor dan Rosliza Mohamed
am@hmetro.com.my

KESAL...Zali (kanan) dan Amri menunjukkan cek transaksi pindahan wang yang dibuat.
KESAL...Zali (kanan) dan Amri menunjukkan cek transaksi pindahan wang yang dibuat.
KOTA BHARU: Umurnya sudah mencecah 61 tahun dan perwatakannya lembut serta meyakinkan, namun itu semua hanya topeng untuk memperdaya ramai ahli perniagaan di seluruh Malaysia menyebabkan dia kini diburu polis selepas disyaki terbabit dalam penipuan pelaburan bernilai lebih RM10 juta.
Dikesan aktif melakukan penipuan sejak beberapa tahun lalu, wanita itu yang dikenali sebagai Ramalah Mohd Nor, 61, dipercayai menipu sekurang-kurangnya 10 individu dan ada di antara mangsanya kerugian sehingga RM2 juta.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kelantan, Superintendan Mohamed Zulmazi Che Daud berkata, suspek dikenal pasti aktif menipu golongan profesional untuk melabur dalam sektor hartanah sehingga ada mangsanya diisytiharkan muflis selepas rumah atau tanah yang mereka cagar tergadai.

“Kami mendedahkan gambar suspek yang kini diburu selepas terbabit dalam kes penipuan lebih RM10 juta. Orang ramai yang mengenali suspek boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di talian 09-7455622,” katanya di sini, semalam.

‘Hantu’ terima BR1M

Oleh Nordiana Shafiee
am@hmetro.com.my

ALOR SETAR: Satu lagi kes ‘hantu bernyawa’ atau individu masih hidup, tetapi direkodkan sebagai sudah mati oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dikesan di sini, namun agak aneh apabila Wahid Bashah, 54, yang mengalami masalah itu hanya berdepan kesukaran ketika berurusan di jabatan imigresen, pada 5 Ogos lalu.
Namun, sepanjang tempoh dia diisytiharkan mati sejak 12 tahun lalu, dia masih boleh membuat perjalanan ke luar negara dan permohonannya mendapatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada awal tahun ini, turut diluluskan.
“Masalah hanya timbul apabila saya tidak dibenarkan memperbaharui dokumen perjalanan ketika berurusan di pejabat jabatan imigresen pada 5 Ogos lalu,” katanya yang mula mengesan dia diisytiharkan meninggal dunia pada 2000.

Menurut penyelia kilang itu, ketika mengambil sijil kelahiran yang diperbaharui pada 2007 di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perak, dia menyedari ada tarikh kematiannya tercatat sijil itu, tetapi dimaklumkan perkara itu tidak akan menimbulkan masalah.

‘Emak pesan jangan nakal’

Oleh Mohd Shukor Amin
am@hmetro.com.my

TRAGEDI...anggota bomba dan polis memeriksa mayat mangsa.
TRAGEDI...anggota bomba dan polis memeriksa mayat mangsa.
SABAK BERNAM: “Arwah emak pernah berpesan, jika dia meninggal dunia, dia suruh saya tinggal dengan ayah. Dia pesan supaya jangan nakal-nakal, namun tak sangka kedua-duanya pergi sekali gus.”
Demikian kata Adam Mohd Fyros Khan, 9, anak bongsu kepada pasangan Mohd Fyros Khan P A S Abdul Rahman, 51, dan Sarimah Mohd Salleh, 49, yang maut dalam kemalangan di Kilometer 41, Jalan Klang-Teluk Intan berhampiran Kampung Tebuk Pulai, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 1.15 tengah hari, pasangan suami isteri yang menaiki motosikal itu maut dirempuh sebuah Proton Waja.
Ketika kejadian, Mohd Fyros Khan baru menjemput Sarimah di Parit Enam, di sini, selepas program bersama Dewan Undangan Negeri (Dun) Sabak Bernam di Kuala Selangor.

Mangsa yang keluar dari simpang Jalan Parit Enam untuk pulang ke rumah di Kampung Gertak Tinggi, di sini, dirempuh kereta berkenaan yang datang dari arah Sabak Bernam sebelum merempuh sebuah lori dari arah bertentangan.

Adam ketika ditemui berkata, dia tidak menyangka kejadian sedih itu menimpa keluarganya terutama menjelang Aidilfitri ini.
“Emak tak sempat belikan baju raya untuk saya lagi. Dia juga berjanji untuk buatkan saya baju Melayu dan nampaknya tak sempat,” katanya.

Anak sulung mangsa, Musyawir, 20, berkata, kali terakhir dia berjumpa bapanya di rumah mereka pada jam 10 pagi semalam.
“Arwah nampak biasa saja dan tidak menunjukkan tanda-tanda yang dia akan pergi.

“Dia juga bersembang seperti biasa dengan saya,” katanya yang bekerja sebagai tukang kasut.

Jenazah kedua-dua mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu 40, di sini, malam tadi.

Sementara itu, saksi, Mohd Hizham Johan Ariffin, 19, berkata, dia yang menunggang motosikal di belakang Proton Waja berkenaan tergamam apabila melihatnya merempuh mangsa yang melambung kira-kira lima meter sebelum terjatuh di atas jalan.

“Saya nampak mangsa jatuh dan menggelupur kesakitan menyebabkan saya tak berani tolong mereka,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mushar Mohammad berkata, kejadian berlaku apabila mangsa keluar dari simpang Jalan Parit Enam. sebelum dirempuh kereta Proton Waja yang datang dari arah Sabak Bernam.

“Rempuhan itu menyebabkan kedua-dua mangsa tercampak dan parah di kepala dan badan,” katanya.

Mohd Fyros Khan meninggal dunia di tempat kejadian manakala Sarimah meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Jemaah, di sini.

Noor Mushar berkata, pemandu kereta Proton Waja, Ramli Bardan, 54, dan rakannya, Zarina Wah, 39, cedera selepas ia merempuh pula sebuah lori dari arah bertentangan.

“Pemandu lori berkenaan, Mohd Rozaimi Che Ibrahim, 31, tidak cedera,” katanya.

Derita hamba seks berakhir

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Derita seorang wanita warga Indonesia yang dikurung seorang lelaki dan dijadikan hamba seks selama lebih dua bulan hingga menyebabkannya mengandung berakhir apabila diselamatkan isteri lelaki berkenaan.
Difahamkan, wanita berusia lingkungan 20-an itu mula mengenali lelaki terbabit kira-kira tiga bulan lalu yang mendakwa kononnya ejen pendatang asing dan boleh membantu menghantarnya pulang semula ke negara asal.

Malangnya, sumber berkata, wanita itu bukan saja ditipu lelaki berkenaan malah terpaksa melalui detik hitam apabila dikurung dan dijadikan pemuas nafsu sebelum diselamatkan polis dengan bantuan isteri lelaki terbabit, awal pagi kelmarin.
Mangsa yang bekerja di sebuah negeri di pantai timur diperdaya lelaki berusia lingkungan 30-an berkenaan mendakwa boleh membantu menguruskan dokumen perjalanan pulang ke negara asalnya.

“Tanpa berfikir panjang, mangsa mengikut lelaki berkenaan bersama seorang lagi lelaki dipercayai rakan lelaki terbabit ke ibu kota. Mereka kemudian membawa mangsa ke sebuah kondominium di Kepong, di sini.

“Lelaki terbabit menyuruh mangsa menetap di rumah itu bersama rakannya sementara menunggu dokumentasinya selesai. Namun, selepas seminggu tinggal di rumah berkenaan, mangsa masih tidak mendapat pasport dan tiket penerbangan seperti dijanjikan,” katanya.
Menurutnya, mangsa dihalang keluar dari kondominium berkenaan selain turut dijadikan hamba seks apabila dipaksa melayani nafsu serakah lelaki berkenaan dan beberapa lelaki lain.

“Mangsa mendakwa lelaki itu dan rakannya dipercayai ahli sindiket pelacuran kerana sering membawa pulang beberapa wanita ke rumah berkenaan bersama beberapa lelaki lain yang dipercayai pelanggan kepada wanita terbabit,” katanya.
Sumber berkata, kira-kira jam 2 pagi kelmarin, mangsa yang dipercayai mengandung mengalami pendarahan teruk menyebabkan rakan lelaki terbabit panik dan bertindak menghubungi lelaki itu.

“Lelaki itu dipercayai menghantar kiriman SMS memberitahu keadaan mangsa. Bagaimanapun, kandungan SMS itu dibaca isteri lelaki itu menyebabkan wanita berkenaan terkejut.

“Wanita berusia lingkungan 30-an itu mengesyaki sesuatu sudah berlaku menyebabkan dia terus bergegas ke kondominium rakan suaminya itu sebelum menemui mangsa,” katanya.

Sumber berkata, tindakan wanita itu membawa padah apabila dia turut dikurung suaminya sendiri yang datang ke rumah berkenaan sebaik dimaklumkan rakannya mengenai kehadirannya.

Difahamkan, wanita terbabit kemudian bertindak menghubungi polis meminta bantuan sebelum sepasukan polis tiba di rumah itu dan menyelamatkan mereka.

Beliau berkata, kedua-dua suspek turut ditahan polis bagi membantu siasatan lanjut mengenai kejadian itu.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Antipemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (Atip).

‘Diperangkap’ memori 20 tahun



INGATAN terakhir yang ada dalam fikiran Kay ialah detik dia menidurkan anaknya awal 1990-an lalu.
INGATAN terakhir yang ada dalam fikiran Kay ialah detik dia menidurkan anaknya awal 1990-an lalu.
KAY bersama anaknya, Sandy dan Kenny pada 1990.
KAY bersama anaknya, Sandy dan Kenny pada 1990.
LONDON: Perkara terakhir yang diingati Kay Delaney ialah menidurkan dua anaknya - masing-masing berusia enam dan dua tahun.
Dua dekad berlalu dan kedua-dua anaknya membesar serta menamatkan pengajian di universiti, tetapi Kay tidak dapat mengingat satu pun apa yang berlaku sepanjang tempoh itu.

Selepas terjatuh dan kepalanya terhantuk, memori selama lebih 20 tahun dalam ingatan Kay terpadam langsung, menyebabkan dia gagal menyedari apa yang berlaku kini.
Bagi Kay, dia masih berusia 30-an dan akan terkejut setiap kali melihat wajahnya di cermin kerana ia memaparkan dirinya yang sebenar berusia 55 tahun.

Selain itu, Kay juga masih menganggap Margaret Thatcher adalah Perdana Menteri Britain hari ini dan telefon bimbit masih bersaiz besar seperti batu bata.

Kay juga tidak mampu mengingati kelahiran anak bongsunya, James, yang kini berusia 19 tahun.
Sebelum ditimpa kemalangan itu, Kay bekerja sebagai pengurus rumah asuhan dan sepatutnya mendapat kenaikan pangkat.

Nasib tidak menyebelahinya apabila kini Kay mengalami pelbagai halangan, termasuk kesukaran membancuh secawan teh kerana sentiasa terlupa menekan suis cerek di rumahnya.
Selalu juga dia mengejutkan pasangannya daripada tidur di tengah malam dengan menyanyikan lagu berbahasa Perancis dengan fasih walaupun tidak tahu bercakap Perancis.

Akibat kemalangan dulu, Kay didapati mengalami penyakit amnesia songsang.

Dia berkhidmat sebagai pengurus di Rumah Asuhan Dove Court di Wisbech, Cambridgeshire apabila dia tergelincir di lantai basah dan terjatuh, menyebabkan kepalanya terhantuk.

Apabila dibawa bertemu doktor, Kay dimaklumkan, dia tidak mengalami masalah serius kecuali sedikit gegaran di kepala.

Tidak lama kemudian, Kay menyedari dia berdepan masalah mengingati sesuatu, sama ada memori lama atau baru.

Sejak itu dia bergelut dengan pelbagai masalah yang sebelum ini sangat mudah dilakukan, seperti memasak dan membasuh.

Pasangannya selama empat tahun, Robert, 60, terpaksa berhenti kerja untuk menjaganya.

Ketika anaknya, Sandy, 23, Kenny, 27, atau James memeluknya, Kay mengakui dia berasa janggal kerana seolah-olah dipeluk orang tidak dikenali. - DM

Sabit berdarah di sisi mayat



RAUB: Seorang wanita yang mengutip buah di kebun hampir pengsan apabila menemui mayat lelaki tertiarap berlumuran darah dipercayai dibunuh di Kampung Gali Tengah, dekat sini, tengah hari semalam.
Dalam kejadian jam 12 tengah hari itu, mangsa berusia 40-an yang berasal dari Myanmar ditemui mati di tempat kejadian selepas kehilangan banyak darah akibat dilibas dengan sabit oleh penyerangnya.

Sebelum kejadian, wanita berusia 44 tahun itu yang berjalan di kebun berkenaan curiga selepas melihat satu objek tertiarap dihurung lalat dan dia memberanikan diri menghampiri bagi memeriksa objek itu.
Timbalan Ketua Polis Daerah Raub, Deputi Superintendan Azhar Abdul Rahman berkata, selepas menghampiri objek berkenaan, wanita terbabit melarikan diri dari tempat kejadian sebelum menghubungi Balai Polis Raub memaklumkan penemuan mayat seorang lelaki.

Menurutnya, sepasukan anggota polis daripada Bahagian Siasatan Jenayah Daerah dan Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) bergegas ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan sebelum menemui mayat lelaki tanpa baju yang hanya berseluar panjang.

Katanya, hasil pemeriksaan di tempat kejadian, polis kemudian menemui sabit yang masih berlumuran darah dipercayai digunakan suspek untuk menyerang mangsa sebelum lelaki warga asing itu maut di tempat kejadian.
“Sehingga kini, rakan sekerja mangsa sudah menghilangkan diri dan kami percaya lelaki itu mempunyai kaitan dalam kejadian pembunuhan terbabit.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Raub (HR) untuk bedah siasat bagi mengenal pasti identiti sebenar,” katanya di sini, semalam.

Nafi perkosa dekat hutan

Oleh Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: Seorang buruh yang dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sini, semalam, mengaku tidak bersalah merogol gadis bawah umur berusia 14 tahun pada Februari tahun lalu.
Tertuduh, Suhaipudin Aziz, 25, dari Jalan Bunga Melor, Dungun mengangguk faham ketika pertuduhan mengikut Seksyen 376 (2)(d) Kanun Keseksaan kerana merogol dibacakan di hadapan Hakim Wan Fadhilah Nor Wan Idris, tetapi mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan.

Dia didakwa merogol mangsa yang ketika itu berusia 14 tahun di kawasan hutan Bukit Pak Samad Batu Tiong, Kuala Abang, Dungun, jam 6 petang pada 28 Februari tahun lalu. Bagi kesalahan itu, Suhaipudin berdepan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih 30 tahun serta sebatan jika sabit kesalahan.
Wan Fadhilah Nor menetapkan 10 September depan sebagai tarikh sebutan semula dan membenarkan Suhaipudin diikat jamin RM7,000 dengan seorang penjamin.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Masriwani Mahmud@Mamat manakala Suhaipudin tidak diwakili peguam.

No comments:

Post a Comment