Saturday, August 11, 2012

CAS YANG DIKENAKAN TAK MUNASABAH...INILAH PENINGGALLAN PEMERINTAH DULU YANG MENGUNTUNGKAN KRONI...PERKARA AKAN TERBONGKAR KESUDAHANNYA...KITA TUNGGU

Suami didakwa bunuh isteri sendiri

kenangan. Saat bahagia Norazman Bashah dan Nur Syaleza pada tahun 2009.


PETALING JAYA – Kematian eksekutif pentadbiran stesen televisyen TV9, Nur Syaleza Jaffar yang mayatnya ditemui tergantung pada kipas siling bulan lalu bakal terungkai apabila suaminyNa dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh wanita itu.
Eksekutif teknologi maklumat di sebuah syarikat gas dan cari gali minyak, Norazman Bashah Ahmad Azam Bashah, 31, hanya mengangguk faham ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Ahmad Solihin Abd. Wahid.
Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh yang hadir berpakaian baju T belang ungu dan berseluar panjang kelabu. Turut hadir di mahkamah ialah ibu dan adik-beradik tertuduh.
Sepanjang pertuduhan Norazman Bashah kelihatan sugul manakala seorang ahli keluarga tertuduh dilihat menangis.

Demonstrasi tuntut gaji



SEBAHAGIAN pekerja Jana Niaga yang menyertai demonstrasi di hadapan pintu masuk Unisel bagi menuntut institusi itu membuat pembayaran hutang tertunggak di Kuala Selangor semalam.


KUALA SELANGOR - Keadaan di hadapan pintu masuk ke Universiti Selangor (Unisel) di sini petang semalam bertukar kecoh apabila lebih 100 pekerja Syarikat Jana Niaga Sdn. Bhd. (Jana Niaga) berhimpun bagi menuntut pihak universiti itu membayar hutang kepada syarikat tersebut.
Kakitangan syarikat konsesi yang bertanggungjawab membangunkan dan menguruskan kediaman penuntut Unisel di Bestari Jaya itu mendakwa, ekoran kegagalan Unisel menjelaskan hutang kira-kira RM15 juta kepada Jana Niaga, kesemua mereka tidak dibayar gaji sejak Mac lepas.
Kemuncak kekecohan berlaku apabila selepas sejam menunggu sejak pukul 2.30 petang, pihak pengurusan masih enggan menghantar wakil untuk menerima memorandum yang disediakan kumpulan pekerja itu.
Pekerja yang marah dan kecewa akhirnya bertindak mengunci palang pagar pintu masuk dan keluar ke institusi tersebut selama kira-kira 20 minit sebelum membukanya semula selepas dipujuk oleh anggota polis yang bertugas di situ.

Monorel Terkandas Di Brickfields

Posted on the August 11th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Skylift bomba digunakan untuk mengeluarkan para penumpang yang terkandas di monorel tersebut.
KUALA LUMPUR: Perkhidmatan monorel RapidKL terkandas secara tiba-tiba pada pukul 2 petang apabila sebuah gerabak berhenti di depan flat di Brickfields.
Para penumpang terpaksa dikeluarkan daripada gerabak lain dengan menggunakan skylift.


Seorang wanita yang sedang sarat mengandung pengsan manakala dua lagi penumpang dilaporkan mengalami kecederaan ringan di bahagian kaki ekoran terkena kaca yang pecah.
Ketiga-tiga mereka dikejarkan ke Hopsital Kuala Lumpur dan berada dalam keadaan stabil.
Apabila dihubungi, RapidKL memberitahu mereka sedang meneliti punca gerabak itu terkandas.
mStar

Jepun tarik balik gelas McDonald

Posted on the August 11th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share

TOKYO – Restoran makanan segera terkenal, McDonald yang beroperasi di Jepun, kelmarin menarik balik gelas percuma bertemakan Sukan Olimpik London 2012 selepas menerima 130 aduan daripada pelanggan.
Jurucakap McDonald, Kazuyuki Hagiwara berkata, mereka turut menerima 78 aduan pelanggan cedera.
“Kebanyakan pengguna mengalami luka kerana gelas sumbing. Kami mendapati kesilapan semasa prosedur pembuatan gelas tersebut menjadi punca insiden ini berlaku,” katanya.


Difahamkan, enam juta gelas percuma itu telah diberikan kepada pelanggan sejak Jun lalu.

Britain bantu pemberontak Syria


KEPULAN asap akibat bedilan tentera Syria dilihat beberapa orang di daerah Shaar, utara Aleppo kelmarin.


LONDON - Britain akan menghantar bekalan bukan senjata bernilai £5 juta (RM24.29 juta) kepada kumpulan pemberontak yang menentang rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad, kata Setiausaha Luar, William Hague semalam.
"Ekoran ketiadaan perkembangan proses diplomatik, United Kingdom akan menghantar bantuan lebih banyak lagi. Kami akan meningkatkan sokongan kami terhadap penduduk Syria dan pihak penentangan politik dengan tambahan bantuan dalam bentuk bukan persenjataan," katanya.
Menurutnya, bantuan tersebut akan membantu untuk melindungi kumpulan-kumpulan penentangan, para aktivis hak asasi dan orang awam," tambahnya.
Bantuan tersebut akan turut melibatkan peralatan teknikal, radio dan bekalan perubatan.
Seorang jurucakap Pejabat Luar Britain mengesahkan bahawa kerajaan British akan mengadakan pertemuan politik dengan pihak Tentera Pembebasan Syria.
Menurut beberapa aktivis hak manusia, seramai 20,000 orang telah terbunuh dalam konflik di Syria yang bermula pada Mac tahun lalu.
Penduduk di negara itu bangkit menentang pemerintahan Bashar yang dianggap tidak melakukan pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan korup.
Pertempuran di negara tersebut melibatkan para pemberontak dengan tentera Syria. - Agensi

Dari Punk Metal Berhijrah Peluk Islam

Posted on the August 11th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share
Beliau adalah seorang yang terpelajar, graduan Universiti, tetapi banyak perasaan marah terhadap kerajaan England, marah terhadap orang sekeliling dan disebabkan perasaan marah tu, beliau menjadi pemuzik ‘Punk Rock’ dan beliau sendiri mengaku beliau semasa zaman jahilnya, adalah seperti Iblis, begitu hina beliau rasa semasa beliau jahil kerana cara kehidupan beliau. Rakaman ini, sebenarnya membuatkan kita rasa sangat malu dengan diri sendiri. Malu dengan brother Abdul Malik (walaupun tak pernah berjumpa).
Kenapa kita patut malu? Sebab kita dilahirkan Islam, dilahirkan di dalam keluarga Islam; agama yang SEBENAR-BENAR AGAMA. Akan tetapi apabila nak belajar tentang bab ilmu agama, kita ambil sambil lewa. Bukan tidak dihantar belajar agama, akan tetapi, tidak ada rasa ‘nikmat’ dan ‘manis’ dalam agama sendiri. Masa kecik, kita solat sebab takut dipukul, mengaji sebab mak/ayah paksa kita mengaji. Seolah-olah tidak diberi penerangan KENAPA kita mesti mengaji, KENAPA manisnya beribadah, KENAPA kita patut bersyukur dilahirkan sebagai orang Islam. Bila diberi penerangan tentang dosa dan pahala, tidak dapat digambarkan ngerinya neraka dan indahnya syurga.
Brother Abdul Malik kata di dalam rakaman di atas, “There’s only ‘revert’ in Islam, there’s no room for convert”.


Kenapa beliau cakap macam tu? Revert bermaksud berbalik. Convert bermaksud mengubah. Jadi pada beliau, oleh kerana Islam adalah agama yang sebenar, semua yang bukan beragama Islam sepatutnya BERBALIK kepada Islam.
Kalau yang diluar agama dia berkata supaya BERBALIK, apa lagi kita yang memang sudah Islam? Bila masa kita nak ‘berbalik’ ke Al-Quran dan Sunnah?
10 malam terakhir Ramadhan kali ini, jangan sia-siakan. Kejarlah Lailatul Qadar seolah-olah ini adalah Ramadhan terakhir mu wahai sahabat.




Qiam With Me, Kelantan cipta sejarah

Posted on the August 11th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

Qiam With Me, Kelantan cipta sejarah
KOTA BHARU- Kelantan negeri pertama di negara ini mencipta sejarah mendapat pengiktirafan Malaysia Book Of Record (MBOR) dengan penyertaan terbesar seramai 6,000 rakyat berqiamulai bersama Sultan Muhammad V, malam kelmarin.
Terdahulu dalam majlis bersempena Qiam With Me bersama Sultan Muhammad V yang bersejarah dan julung kali diadakan di Istana Negeri, Kubang Kerian itu, baginda menunaikan solat Isyak dan Tarawih bersama rakyat.


Hadir sama Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Exco Kerajaan Negeri serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.
Pada program tersebut juga Tuanku perkenan menyampaikan zakat RM200 seorang kepada 1,433 asnaf seluruh negeri ini dan pada jam 11 malam, tazkirah diadakan oleh Ustaz Azhar Idrus.
Pegawai MBOR, Zuhairi Mohammad Zain berkata, pengiktirafan itu diberikan kerana program itu mencapai jumlah sasaran dan syarat minimum yang ditetapkan MBOR iaitu minimum 5,000 peserta.
“Program seperti ini pertama kali dianjurkan di negara ini dan Kelantan satu-satunya negeri yang melakukan Qiamulai secara besar-besaran yang membabitkan penyertaan yang ramai,” katanya kepada Sinar Harian, di sini semalam.
Zuhairi berkata, penganjuran program seumpama itu dapat mengimarahkan aktiviti keagamaan di negara ini sekali gus menghidupkan semangat untuk berqiamulai.
“Pelbagai rekod bersifat keagamaan dicatat sebelum ini iaitu membaca al-Quran dalam tempoh yang lama iaitu 100 jam, begitu juga agama lain kita akan bagi pengiktirafan sekiranya ingin melakukan aktiviti untuk mencipta rekod,” katanya.
Sementara itu, Bendahari Pertubuhan Kerabat Di Raja Kelantan Al-Muhammadi, Tengku Ibrahim Farihadin Tengku Feissal berkata, program tersebut anjuran Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, bersama Pertubuhan Kerabat Di Raja Kelantan Al-Muhammadi dan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam.
Beliau berkata, anjuran seperti program sedemikian merupakan satu langkah baik untuk mengeratkan silaturahim antara Kerabat Di Raja Kelantan dengan rakyat setempat.
Sinar

Gadis meraung bawah treler

Posted on the August 11th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
KULIM: Seorang remaja perempuan nyaris maut apabila motosikal yang ditungganginya terperosok di bawah sebuah lori dalam kemalangan di persimpangan lampu isyarat berhampiran sebuah kilang di Kulim Hitech, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6.30 petang itu, mangsa berusia 21 tahun dipercayai dalam perjalanan ke tempat kerja sebelum merempuh bahagian tengah treler berkenaan.
Seorang saksi yang enggan dikenali berkata, sebaik tiba di tempat kejadian, dia melihat seorang gadis meraung kesakitan apabila terperosok di bawah treler berkenaan bersama motosikalnya.


Menurutnya, pada masa sama, orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana menyangka mangsa kemalangan itu mungkin mengalami kecederaan serius apabila melihat keadaan motosikal yang remuk.
“Bagaimanapun, mangsa tidak cedera serius lalu dibawa ke Hospital Kulim untuk menerima rawatan,” katanya.
Sementara itu, jurucakap polis berkata, kejadian berlaku ketika treler terbabit dalam perjalanan dari Sungai Kob membelok ke kanan sebaik tiba di persimpangan lampu isyarat itu.
Menurutnya, motosikal yang ditunggangi wanita itu datang dari arah sama dan ingin membelok ke kanan untuk ke tempat kerjanya.
“Akibat kejadian itu, mangsa bersama motosikalnya terjatuh di bawah treler berkenaan. Mangsa cedera di kaki dan punggung dan dibawa ke Hospital Kulim dengan ambulans untuk menerima rawatan,” katanya.
Harian Metro

Ibu belasah anak rosakkan kuih raya

Posted on the August 11th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

KUALA LUMPUR: Berang kuih rempeyek yang baru dibuat untuk hidangan Aidilfitri dirosakkan, seorang ibu membelasah anak sulungnya berusia enam tahun hingga lebam di badan serta berdarah hidung dan mulut.
Dalam kejadian jam 6 petang kelmarin, mangsa bersama adik perempuannya berusia empat tahun berada di rumah bersama ibu mereka manakala bapa mereka keluar bekerja sebagai pemandu bas.
Sumber polis berkata, sejurus pulang ke rumah bapa mangsa mendukung anak lelakinya itu sebelum terkejut apabila mendapati kanak-kanak itu menangis kesakitan.


Harian Metro

No comments:

Post a Comment