Saturday, August 11, 2012

KAHWIN@NIKAH BAGI JADI ISTERI KEDUA TAK SALAH DARI SYARIAT...MALAH KENA TERIMA@REDA SEBAB DAH JADI TAKDIR...JIKA TAK REDA KITA MEMPERTIKAIKAN KETENTUAN ALLAH...NI PERKARA YANG DILARANG

Sejarah tercipta



BANGGA...Pandelela (kanan) menunjukan pingat gangsa yang dimenanginya  kepada rakan seperjuangan (dari kiri)  Leong Mun Yee, Ng Yan Yee, Yeoh Ken Nee dan Traisy Vivien.
BANGGA...Pandelela (kanan) menunjukan pingat gangsa yang dimenanginya kepada rakan seperjuangan (dari kiri) Leong Mun Yee, Ng Yan Yee, Yeoh Ken Nee dan Traisy Vivien.
KETIKA kebanyakan rakyat Malaysia masih enak dibuai mimpi pada jam 3 pagi semalam, Pandelela Rinong yang beraksi di Pusat Akuatik, menghadiahkan pingat gangsa untuk negara menerusi acara terjun 3m platform. Lebih manis, dia turut mencipta sejarah sebagai atlet pertama menghadiahkan pingat selain daripada badminton. Malah, dia juga menjadi atlet wanita pertama negara menang pingat di Olimpik sejak Melborne 1956. Ikuti luahan perasaannya selepas detik gemilangnya itu.
“SAYA bangun pagi ini dalam keadaan sakit-sakit badan. Tapi, lebih baik daripada semalam apabila saya bangun dalam keadaan tertekan memikirkan soal separuh akhir dan final.

Kini segala-galanya sudah berakhir dan saya berasa lega. London bagaikan kota bertuah buat saya. Pertama, saya diberi penghormatan untuk membawa Jalur Gemilang di upacara pembukaan dan kedua dan yang lebih penting, saya menang pingat. Perasaan saya sangat gembira ketika ini walaupun pingat saya itu sekadar gangsa. Semua orang tahu betapa sukarnya untuk menang pingat di temasya besar seperti Sukan Olimpik ini. Gangsa ini bagaikan emas buat diri saya.
Saya juga berasa lega kerana dapat membantu Malaysia menang pingat. Terima kasih kepada semua yang mendoakan saya. Saya tahu semua orang mengharapkan saya menang selepas beberapa rakan atlet saya gagal. Justeru, saya harap kejayaan saya ini akan membuka mata lebih ramai atlet, terutama wanita yang mereka sebenarnya berupaya melakukannya. Saya hanya pembuka jalan. Mungkin akan ada yang boleh melakukan lebih baik daripada saya.

Tapi, usaha ke arah pingat yang saya menang hari ini bukannya baru bermula se malam. Saya sudah membabitkan diri dalam sukan ini sejak berusia 8 tahun lagi. Ketika itu jurulatih negeri Sarawak, Wang Jin Lan dari China datang ke sekolah rendah saya di Bauk dan dia membuat beberapa ujian keanjalan bagi mengetahui sama ada saya sesuai untuk acara terjun. Sejak itu perjalanan dan pengorbanan hidup saya dalam sukan itu bermula. Demi sukan terjun juga saya menangguhkan dulu pembelajaran pra-Universiti saya semata-mata mahu menumpukan perhatian terhadap sukan ini. Itu antara pengorbanan yang terpaksa saya lakukan. Tapi, hari ini baru saya dapat rasakan yang pengorbanan itu berbaloi.

Jika anda tanya saya apa selepas ini, sebenarnya masih terlalu awal untuk berkata mengenai Rio 2016, Saya mungkin tak beraksi di Sukan Sea tahun depan. Kacang aje…(ketawa). Biarlah penerjun pelapis yang bertanding. Tapi Sukan Komanwel mungkin, kerana tahapnya masih tinggi walaupun tanpa penerjun China dan beberapa negara Eropah.
Duit ganjaran? Saya belum fikirkan lagi mengenainya. Belum pun dapat lagi…(Pandelela akan menerima ganjaran kerajaan bernilai RM100,000 kerana memenangi gangsa selain pencen RM2,000 seumur hidup, bermula bulan depan). Sekarang saya hanya mahu bercuti dan mungkin membeli belah sedikit sebelum pulang ke tanah air pada 14 Ogos ini.”

CCTV rakam hantu budak

Posted on the August 11th, 2012 under Luar Negara by admin

  • Share
RAKAMAN kamera menunjukkan satu bentuk ganjil melompat di atas kereta.
LONDON : Sepasang suami isteri di Clifton yang memasang kamera litar tertutup (CCTV) untuk menangkap penceroboh terkejut apabila ia merakam apa yang mereka percaya hantu kanak-kanak melompat di atas kereta mereka.
Lisa Rigley, 44, dan suami, Phil, 51, memasang kamera itu di luar kediaman mereka selepas berlaku beberapa pencerobohan terhadap kereta mereka.
Tetapi selepas menyaksikan rakaman itu mereka melihat bentuk ganjil terbang ke jalan masuk ke rumah mereka dan memanjat kereta itu.


Ia kemudian hilang sebelum muncul semula di seberang jalan.
Lisa, ibu dua anak itu berkata: “Saya sungguh terkejut. Saya melihat rakaman itu dan ia adalah imej seorang kanak-kanak yang berusia empat atau lima tahun.
‘Seorang jiran datang dan bertanya sama ada kami boleh melihat rakaman itu kerana dia kehilangan beberapa barang di depan lamannya.
“Kami melihat rakaman itu untuk melihat kemungkinan ada orang melintasi pintu pagar kami ketika kejadian curi itu dan nampak hantu itu melompat di atas kereta kami.
“Ia sungguh menyeramkan. Ia kelihatan seperti Casper the Friendly Ghost tetapi ia melompat-lompat di atas kereta kami. Ia sudah pasti hantu.” Suaminya berkata: “Saya tidak percaya pada hantu tetapi rakaman itu sungguh ganjil.” – DM

‘Mak, ular patuk saya’

Posted on the August 11th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
TEMERLOH: “Saya sungguh tidak sangka apabila anak mengatakan dia dipatuk ular itu kerana saya sangka dia bergurau berikutan sebelum ini banyak bercakap perkara bukan-bukan seperti telinga digigit biawak dan binatang menjalar termasuk cacing adalah ular,” kata Seri Junaida Husin, 37, ibu kepada mangsa patukan ular tedung selar, Ahmad Danny Fitri Zainor Hisham, 4.
Seri Junaida berkata, ketika kejadian dia sedang berehat dalam rumah manakala Ahmad Danny bermain seorang diri di luar rumah mereka di Felda Jengka 3, Maran pada jam lebih kurang 11 pagi, Isnin lalu. Katanya, selepas itu Ahmad Danny masuk ke dalam rumah dan memberitahu dia dipatuk ular di kaki namun saya tidak mengendahkannya kerana dia bersikap selamba tanpa menunjukkan rasa sakit.
“Namun, saya mengesyaki sesuatu apabila Abang Chik (Ahmad Danny) muntah-muntah dan wajahnya pucat serta tidak bermaya beberapa minit selepas itu.


“Saya terus memeriksa kakinya dan mendapati terdapat dua kesan gigitan ular di jari tengah kaki kirinya,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), di sini, kelmarin.
Menurutnya, selepas itu dia meminta dua anaknya yang lain mencari ular terbabit dan mereka menemui seekor ular dipercayai anak tedung selar sepanjang kira-kira 1.5 meter sedang berlingkar di bawah pokok.
Selepas itu, Seri Junaida menghubungi suaminya Zainor Hisham Ahmad , 34, yang bertugas sebagai pembantu perkhidmatan pembersihan di Hospital Bandar Tun Abdul Razak, Jengka, sebelum Ahmad Danny dikejarkan ke hospital terbabit sebelum dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hoshas pada Isnin lalu.
“Keadaan Abang Chik sudah agak stabil dan kini kembali ceria walaupun bengkak pada kakinya belum berkurangan.
“Lebam kehitaman pada kaki sudah hilang namun doktor masih mahu memantau keadaannya kerana kakinya terpaksa dibedah jika ada nanah pada bahagian itu,” katanya.
Harian Metro

Hairie Othman Mengakui Dipinggirkan Kerana Sertai PAS

Posted on the August 11th, 2012 under Artis by admin

  • Share

PETALING JAYA: Pelakon Hairie Othman merasakan benar-benar dianaktirikan oleh syarikat produksi di negara ini yang enggan memberinya peluang berlakon selepas dia menyertai PAS pada 26 Jun lalu.
Hairie atau nama sebenarnya Khairie Othman, 41, berkata dia bagaimanapun tidak ralat dengan diskriminasi tersebut kerana mahu memberi tumpuan yang lebih sebagai penceramah untuk parti tersebut.
“Sudah 20 tahun lebih saya berada dalam industri lakonan dan belum pernah lagi tidak ada tawaran berlakon dalam diri saya. Tetapi selepas saya masuk PAS, memang jelas saya didiskriminasikan.


“Bukankah kita hidup sebagai negara demokrasi? Jika benar, mengapa orang seperti saya disisihkan?” soalnya yang dihubungi mStar Online di sini petang Khamis.
Selepas drama Waris yang kini sedang ditayangkan setiap Khamis, di TV3 (pukul 10 malam), Hairie telah menjalani penggambaran terakhirnya iaitu Opah sebanyak 13 episod untuk siaran RTM>.
Tambah Hairie, dia kini lebih senang dengan bidang baru iaitu menjadi penceramah walaupun bayarannya tidak tetap iaitu bergantung kepada sumbangan yang diberi oleh mereka yang hadir mendengar ceramahnya.
Malah dia bersyukur kerana masih lagi mampu menanggung kos sara hidup menerusi ceramah yang dibuat walaupun tidak lagi aktif dalam bidang lakonan yang diminatinya.
“Sebenarnya, jadi penceramah atau pelakon, suasana kehidupannya lebih kurang sama sahaja kerana industri lakonan kita tidaklah sebesar mana. Malah semakin lanjut usia, maka semakin rendahlah bayaran yang diterima, jadi tiada perbezaan.
“Cuma saya sayangkan bidang ini dan sudah 20 tahun saya berlakon. Tak mungkin saya akan meninggalkan industri seni begitu sahaja.
“Mungkin apabila industri hiburan tempatan sudah mula mengikut garis panduan Islam, saya akan memberikan keutamaan dalam hal-hal belakang tabir,” ujarnya.
Dalam pada itu, Hairie turut menepis andaian kononnya menerima wang RM50,000 setiap kali memberi ceramah iaitu jumlah yang lebih tinggi berbanding ketika dia ditawarkan watak dalam sesebuah karya lakonan.
Katanya, entri berhubung perkara itu dalam Twitter miliknya adalah sekadar sindiran yang ditujukan kepada pihak-pihak tertentu yang gemar mengkritik dirinya. “Jangan salah anggap, tak mungkinlah saya dapat bayaran sebesar itu. Kalau benarlah maka saya akan jadi kaya di hujung tahun ini.
“Ia hanyalah kata-kata perli kepada golongan yang mengkritik saya menyertai PAS,” tegasnya.
Sementara itu, bintang filem Leftenen Adnan ini turut menjalani perniagaan sebagai jurulatih selam skuba bawah syarikatnya iaituHO Scuba Adventures.
mStar

Mek kahwin kali kedua

Oleh Siti Fatimah Hassan dan Paya Linda Yahya
sfhassan@hmetro.com.my

Nik Sayyidah Fatiha Yazib
Nik Sayyidah Fatiha Yazib
KOTA BHARU: Pengacara dan pelakon terkenal sitkom Salam Pantai Timur, Nik Sayyidah Fatiha Yazib, 29, mengaku sudah bercerai dengan suaminya awal tahun lalu dan kini hidup bermadu sebagai isteri kedua selepas berkahwin dengan seorang ahli perniagaan Mei lalu.
Nik Sayyidah yang mesra dengan panggilan Mek berkata, walaupun perkahwinan keduanya itu tidak dilangsungkan dengan meriah namun statusnya yang kembali bersuami, disifatkannya bukan perkara rahsia.
Katanya, perkenalan dengan suami barunya itu hanya bermula sekitar April lalu sehingga mereka membuat keputusan untuk bernikah sebulan kemudian.

Cabut nyawa rakan baik

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

JITRA: Seorang lelaki warga Pakistan yang dalam kebingungan sempat menghubungi majikannya untuk memaklumkan dia baru saja membunuh rakan senegaranya ketika bersahur dalam kejadian di Kuarters Ladang Paya Kamunting, dekat sini, awal pagi semalam.
Lelaki berusia 30-an itu dipercayai panik sejurus mendapati rakannya, Mohamad Faheem Mohamad Habib Khan, 25, berlumuran darah selepas dipercayai ditetak dengan senjata tajam apabila berlaku pertengkaran mulut dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu.

Mayat mangsa ditemui tertiarap dengan kesan tetakan di kepala dan tangan di kuarters berkenaan.

Sayu ingat arwah

Oleh Ahmad Ismail
metrojb@yahoo.com

SEGAMAT: “Setiap kali melihat kelibat menantu (Norazman Bashah Ahmad Azam Bashah, 31) di akhbar atau televisyen, hati terasa sayu teringatkan arwah Nur Syaleza, terutama ketika Aidilfitri hampir menjelma tidak lama lagi,” kata ibu Eksekutif TV9, Allahyarham Nur Syaleza Jaffar. 30.
Syaleza ditemui meninggal dunia di rumahnya di Pangsapuri Saujana Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor, kira-kira jam tujuh malam, 27 Julai lalu, dan suaminya, Norazman Bashah, pegawai sebuah syarikat petroleum ditahan polis bagi membantu siasatan.

Rohana Aris, 58, yang ditemui di rumahnya di Felda Redong semalam berkata, mungkin disebabkan terlalu rindukan anaknya, dia akan sayu setiap kali melihat menantunya itu.
“Selain itu saya sering terbayangkan saat mereka bahagia apabila melihat menantu saya itu. “Senyum tawa serta gurau senda mereka berdua dan anak mereka, Mohamad Danish, 3, masih terbayang di fikiran saya ini.

“Malah disebabkan sedih, kami tidak membuat sebarang persediaan untuk hari raya tahun ini kerana masih terkejut dengan kehilangan arwah dan hanya membeli baju Mohamad Danish,” katanya.

Sementara itu, suaminya, Jaffar Bakri, 60, berkata, dia bersama isteri mengikuti perkembangan kes berkaitan kematian anak perempuannya itu.
“Kami tidak mahu mengulas lanjut mengenai kes itu kerana ia masih dalam siasatan polis, cuma kami berharap biarlah orang yang bertanggungjawab menerima balasan setimpal.

“Kami yakin dengan kecekapan dan kemampuan polis untuk mendapatkan kebenaran untuk arwah dan anaknya,” katanya.
Menurutnya, mereka kini hanya boleh menziarahi kubur anaknya itu bagi mengurangkan rasa rindu terutama menjelang Aidilfitri ini.

‘Ular patuk’

Oleh Shalfarina Shahriman
am@hmetro.com.my

TEMERLOH: “Saya sungguh tidak sangka apabila anak mengatakan dia dipatuk ular itu kerana saya sangka dia bergurau berikutan sebelum ini banyak bercakap perkara bukan-bukan seperti telinga digigit biawak dan binatang menjalar termasuk cacing adalah ular,” kata Seri Junaida Husin, 37, ibu kepada mangsa patukan ular tedung selar, Ahmad Danny Fitri Zainor Hisham, 4.
Seri Junaida berkata, ketika kejadian dia sedang berehat dalam rumah manakala Ahmad Danny bermain seorang diri di luar rumah mereka di Felda Jengka 3, Maran pada jam lebih kurang 11 pagi, Isnin lalu. Katanya, selepas itu Ahmad Danny masuk ke dalam rumah dan memberitahu dia dipatuk ular di kaki namun saya tidak mengendahkannya kerana dia bersikap selamba tanpa menunjukkan rasa sakit.

“Namun, saya mengesyaki sesuatu apabila Abang Chik (Ahmad Danny) muntah-muntah dan wajahnya pucat serta tidak bermaya beberapa minit selepas itu.
“Saya terus memeriksa kakinya dan mendapati terdapat dua kesan gigitan ular di jari tengah kaki kirinya,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), di sini, kelmarin. Menurutnya, selepas itu dia meminta dua anaknya yang lain mencari ular terbabit dan mereka menemui seekor ular dipercayai anak tedung selar sepanjang kira-kira 1.5 meter sedang berlingkar di bawah pokok.

Selepas itu, Seri Junaida menghubungi suaminya Zainor Hisham Ahmad , 34, yang bertugas sebagai pembantu perkhidmatan pembersihan di Hospital Bandar Tun Abdul Razak, Jengka, sebelum Ahmad Danny dikejarkan ke hospital terbabit sebelum dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hoshas pada Isnin lalu.

“Keadaan Abang Chik sudah agak stabil dan kini kembali ceria walaupun bengkak pada kakinya belum berkurangan.
“Lebam kehitaman pada kaki sudah hilang namun doktor masih mahu memantau keadaannya kerana kakinya terpaksa dibedah jika ada nanah pada bahagian itu,” katanya.

Pelajar broker persundalan

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Siang sebagai pelajar, malam pula menjadi bapa ayam. Itu yang dilakukan dua lelaki warga Algeria yang juga penuntut sebuah kolej swasta apabila menawarkan wanita untuk seks kepada pelancong dari Timur Tengah.
Bagaimanapun, kegiatan lelaki masing-masing berusia 22 dan 24 tahun itu terbongkar selepas Bahagian Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) menyerbu Jalan Bukit Bintang, awal pagi semalam.

Dalam serbuan jam 2 pagi, 32 orang iaitu 20 wanita dan 12 lelaki ditahan kerana menyediakan perkhidmatan urut batin dan seks.

Pegawai Turus D7 IPK Kuala Lumpur, Deputi Superintendan Azman Mohd Isa berkata, operasi dikenali Ops Noda dilakukan sepanjang Jalan Bukit Bintang itu turut menahan tujuh pondan berusia antara 20 hingga 30 tahun.

Mengapa dia bunuh isteri saya?

Oleh Mohd Nasif Badruddin dan Ahmad Rabiul Zulkifli
am@hmetro.com.my

KUALA BERANG: “Ada juga bermimpi arwah isteri dan kalau rindu balik ke rumah di Felda Mengkawang walaupun sentiasa kosong dan sunyi.
“Lebih membuatkan saya terkilan sudah tiga tahun isteri meninggal dunia, tetapi hingga kini motif dan siapa yang membunuhnya belum terjawab,” kata Hussain Sulong, 56, ketika ditemui di rumahnya di Felda Mengkawang dekat sini, kelmarin.

Arwah isterinya, Asimah Abd Rahman, 51, ditemui mati dalam keadaan menyayat hati dengan sekurang-kurangnya 11 kesan tikaman di dada dan rusuk sehingga menyebabkan usus wanita itu terburai pertengahan Ramadan, 8 September 2009.

Asimah amat dikenali penduduk kampung kerana memegang pelbagai jawatan termasuk Ketua Umno Cawangan Felda Mengkawang, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Felda Mengkawang serta Pengerusi Gabungan Pertubuhan Wanita Felda Terengganu.

Rahsia tukang cuci mewah

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Gaya hidup mewah seorang lelaki warga Indonesia yang mampu menyewa kondominium walaupun hanya bekerja sebagai pencuci bangunan membongkar rahsianya sebagai dalang menjual permit Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin (Program 6P) kepada warga asing lain.
Tembelang lelaki berusia 40-an itu terbongkar apabila ditahan Rabu lalu, kira-kira jam 2 petang di bazar Ramadan Jalan Tuanku Abdul Rahman ketika membeli juadah berbuka.

Turut ditemui bersama lelaki itu termasuk wang tunai RM4,500 dan pasport warga asing yang mendaftar di bawah Program 6P yang disimpan dalam raga motosikal jenis Yamaha Lagenda miliknya.
Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Imigresen Wilayah Persekutuan, James Musa Singa berkata, lelaki itu dikesan menerima upah ribuan ringgit hasil menjadi ejen kepada sebuah syarikat pengurusan berdaftar yang beroperasi di Kampung Pandan.

Katanya, penahanan lelaki itu susulan tangkapan dilakukan terhadap seorang warga Bangladesh yang memaklumkan pasport miliknya disimpan lelaki berkenaan.

“Hasil siasatan lanjut, kita menahan lelaki warga Indonesia itu sebelum menahan seorang lelaki warga tempatan di sebuah pejabat di Kampung Pandan pada hari sama.
“Warga Indonesia itu memasuki negara ini pada 2008 dan permitnya sebagai tukang cuci sudah tamat dan kini didaftarkan di bawah Program 6P, tetapi mengambil peluang menjadi ejen kepada syarikat itu untuk menjual permit kepada warga asing lain,” katanya pada sidang media di pejabatnya, semalam.

Beliau berkata, bayaran dikenakan kepada warga asing yang mahu berdaftar melalui program itu sebanyak RM85 seorang dan setakat ini, seramai 350 orang sudah berdaftar dengan syarikat berkenaan hasil usaha lelaki itu.
Menurutnya, lelaki itu disiasat mengikut Seksyen 55b Akta Imigresen 1959 dan Seksyen 12(1)(f) Akta Pasport 1966 kerana kesalahan menyimpan pasport milik warga asing lain.

“Dalam serbuan di syarikat itu, kita merampas 231 dokumen termasuk pasport milik warga asing yang disimpan,” katanya.

Jerat cinta Mat Afrika

Oleh Mohd Nur Asnawi Daud

APA istimewanya Mat Afrika kepada wanita tempatan? Ini sering kali bermain di fikiran orang ramai, apatah lagi penulis sendiri.
Memang mereka bukan menjadi rebutan tetapi mampu berwatak romantik dan bijak menggunakan ayat power hingga ada dalam kalangan wanita tempatan, termasuk janda, anak dara, malah pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) sanggup menjadi pasangan hidup Mat Afrika.

Mungkin ada di kalangan mereka yang ikhlas untuk menjadikan gadis negara ini sebagai isteri, namun tidak kurang pula yang mempunyai maksud tertentu seperti dijadikan keldai membawa dadah ke luar negara.

Saban hari kita boleh melihat ramai wanita tempatan mula berpasangan dengan lelaki Afrika. Kalau dilihat pada pandangan mata kasar mendorong ramai tertanya-tanya kenapa Mat Afrika yang menjadi pilihan.

Sudah tidak ada lagikah lelaki tempatan yang boleh menjamin masa depan sebagai pilihan hidup.

Di sebalik masalah itu, ada kalangan wanita yang menjadi pasangan kepada Mat Afrika dipergunakan semaksimum mungkin untuk melakukan jenayah, termasuk menipu melalui Internet dan dijadikan keldai bagi membawa dadah ke luar negara.

Sedar atau tidak, media massa seperti akhbar dan televisyen sering memaparkan laporan mengenai sindiket dadah antarabangsa yang dianggotai Mat Afrika tertentu memperdayakan wanita tempatan menjadi keldai dadah, namun ia tidak sedikitpun membantu apabila kes itu tetap berleluasa.

Ada yang mengaitkan golongan keldai dadah ini senang terpengaruh dengan ayat power atau janji palsu dan habuan lumayan ditaburkan ahli sindiket dadah.

Perangkaan menunjukkan seramai 889 rakyat Malaysia ditahan di luar negara atas kesalahan dadah sejak 10 tahun lalu, sekali gus menjadikan jumlah paling tinggi rakyat negara ini ditahan atas kesalahan itu berbanding kes jenayah lain di negara luar.

Beberapa lokasi rakyat negara ini ditahan, termasuk Thailand, Indonesia, Itali, Peru dan Jepun. Sebahagian besar daripada mangsa yang ditahan itu mendakwa tidak mengetahui dadah dirampas berada dalam simpanan ketika ditahan di lapangan terbang.

Keldai dadah merujuk seseorang yang secara rela ataupun diperdaya untuk menjadi pembawa dadah ke negara lain dan kegiatan ini biasanya didalangi sindiket antarabangsa yang mempunyai rangkaian perhubungan yang luas antara negara.

Lebih menyedihkan apabila ada rakyat negara ini yang sanggup bersekongkol dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa untuk memperdayakan warga sendiri menjadi keldai dadah.

Ini terbukti apabila seorang wanita tempatan ditahan bersama empat lelaki Nigeria dalam operasi membanteras sindiket pengedaran dadah di Puchong baru-baru ini dan dia dikenal pasti sebagai sebagai ejen yang merekrut wanita tempatan untuk dijadikan keldai dadah.

Dalam serbuan itu, polis memberkas seorang wanita tempatan bersama empat lelaki Nigeria di Bandar Kinrara, Puchong, bersama-sama 1.76 kilogram kokain bernilai RM500,000.

Wanita berusia 21 tahun itu dikenal pasti bersekongkol dengan empat lelaki Nigeria untuk menyeludup dadah jenis kokain ke luar negara.

Tawaran kewangan dan kemewahan yang dijanjikan sindiket dikatakan antara faktor wanita di negara ini sanggup menjadikan diri mereka sebagai keldai dadah.

Selalunya keldai dadah yang ditahan di sesuatu negara mendakwa mereka tidak mengetahui beg atau bungkusan dibawa mengandungi dadah apabila ditawarkan melancong keluar negara.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim baru-baru ini berkata, sepanjang tahun lalu, seramai 76 rakyat Malaysia ditahan di luar negara atas kesalahan dadah dan daripada jumlah itu 49 adalah keldai dadah.

“Daripada 49 keldai dadah yang ditahan itu separuh daripada mereka adalah wanita. Mereka ditahan di negara seperti China seramai 13 orang, Indonesia (13), New Zealand (10), Thailand (5), Singapura (3) dan seorang masing-masing Australia, Belanda, Argentina, Macau dan Pakistan,” katanya.

Seorang bekas keldai dadah, Wan Lydiawati Abdul Majid, pernah menjalani hukuman penjara selama empat tahun di Caracas, Venezuela selepas ditawarkan ‘percutian menyeronokkan’ di luar negara oleh wanita dikenali sebagai Kak Siti.

Mangsa mendedahkan dia berkenalan dengan ‘Kak Siti’ selama empat bulan sebelum ditawarkan untuk menyertai percutian menyeronokkan itu.

Namun, mangsa bernasib malang apabila diberkas pihak berkuasa negara itu selepas dadah jenis kokain seberat 2.2 kilogram ditemui di dalam bagasinya.

Wan Lydiawati kemudian dijatuhkan hukuman penjara selama empat tahun dan bernasib baik kerana tidak ditahan di China atau Singapura yang memperuntukkan hukuman mati mandatori kerana kesalahan itu.

Mangsa turut mendedahkan azab yang terpaksa ditanggung ketika menjalani hukuman penjara di sana apabila pernah makan roti berulat dan berbuka puasa dengan makanan yang sudah basi.

Pendedahan itu bagaimanapun tidak banyak membantu apabila masih ada lagi rakyat negara ini sama ada secara sedar atau tidak ditahan di luar negara kerana dadah.

Justeru, bagi gadis tempatan di luar sana, tiada pekerjaan menjanjikan habuan lumayan dalam sekelip mata.

Janganlah terburu-buru untuk mengecapi kemewahan dengan cara mudah kerana penderitaan berpanjangan bakal menanti jika ditahan pihak berkuasa.

No comments:

Post a Comment