Sunday, September 30, 2012

FIKIR2KAN...SAPE YANG BODOH...APA YANG LEBIH PENTING....PEMBANGUNAN ROHANI JANGAN TERLEPAS PANDANG...HUDUD JANGAN ABAIKAN

19 maut pesawat terbakar sebelum terhempas


ORANG RAMAI menyaksikan bangkai pesawat syarikat Sita Air yang terbakar selepas ia terhempas dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan, Kathmandu semalam.


KATHMANDU - Seramai 19 orang maut apabila pesawat yang mereka naiki terhempas selepas dua minit berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan di sini semalam.
Menurut Pihak Berkuasa Penerbangan Nepal, juruterbang pesawat tersebut melaporkan, pesawat itu berlanggar dengan seekor burung beberapa saat sebelum nahas itu berlaku.
Beberapa saksi memberitahu, mereka menyaksikan salah satu sayap pesawat itu terbakar, manakala beberapa penumpang menjerit sebelum ia terhempas kurang satu kilometer dari lapangan terbang tersebut.
Warga asing yang terbunuh itu ialah tujuh rakyat Britain dan lima pelancong China.
Baki mangsa yang terbunuh ialah warga Nepal termasuk tiga kru penerbangan.
Pesawat itu terhempas ketika menuju ke bandar Lukla yang dikenali sebagai pintu masuk ke Gunung Everest. - Agensi

Anggota tentera Thai menari tarian kuda


GAMBAR rakaman video yang tidak bertarikh menunjukkan beberapa anggota tentera laut menari tarian kuda di Pulau Phuket.


BANGKOK - Beberapa anggota Tentera Laut Diraja Thailand menari tarian kuda yang sebelum ini dipopularkan oleh penyanyi rap Korea Selatan, Psy dalam muzik video Gangnam Style, lapor agensi berita AP semalam.
Klip video yang menunjukkan anggota tentera itu menari tarian tersebut dimuat naik di laman YouTube pada Khamis lalu.
Seorang pegawai tentera laut, Leftenan Komander Patiroop Khemtis berkata, klip tersebut disiarkan semasa parti tahunan yang diadakan di sebuah pangkalan tentera di Pulau Phuket, selatan Thailand pada Rabu lalu.
Tarian kuda itu kini menjadi popular di kebanyakan negara termasuk di Amerika Syarikat (AS).
Video muzik Gangnam Style telah ditonton lebih 292 juta kali di YouTube sejak ia dimuat naik pada 15 Julai lalu.
Tarian tersebut juga menyebabkan Psy, 34, menjadi terkenal di AS dan dipikat menjadi artis syarikat Schoolboy Records milik Scooter Braun.
Braun merupakan pengurus penyanyi remaja terkenal, Justin Bieber. - Agensi

2.7 juta orang bujang dapat BR1M 2.0

NAJIB bersalaman dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas sesi pembentangan Bajet 2013 di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kali kedua atau BRIM 2.0 akan diteruskan tahun depan dengan golongan penerimanya bukan sahaja membabitkan 4.3 juta isi rumah tetapi manfaatnya diperluaskan kepada 2.7 juta individu bujang berusia 21 tahun ke atas.
Golongan bujang itu akan menerima bayaran RM250 dengan syarat pendapatan mereka di bawah RM2,000 sebulan.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, bayaran tersebut akan dibuat awal tahun depan.
"Hasrat kerajaan memberi bantuan ini kepada isi rumah berpendapatan rendah serta golongan bujang bukan satu langkah populis tetapi manifestasi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dan mampu mengurus kewangan secara berhemah," kata beliau yang juga Menteri Kewangan ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat semalam

Subsidi gula dikurangkan 20 sen

KUALA LUMPUR - Harga gula dijangka naik selepas kerajaan mengumumkan pengurangan subsidi barangan itu sebanyak 20 sen sekilogram berkuat kuasa hari ini selepas mengambil kira isu kesihatan rakyat termasuk yang membabitkan 2.6 juta penghidap diabetis.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pembentangan Bajet 2013 semalam memberitahu, pengurangan subsidi itu telah mendapat sokongan daripada persatuan pengguna dan pengamal kesihatan.
"Walaupun subsidi dikurangkan, kerajaan masih menanggung subsidi gula sebanyak 34 sen sekilogram yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM278 juta," katanya.
Pada masa ini harga gula kasar ditetapkan kepada RM2.30 sekilogram manakala gula halus pula RM2.40.

Gula naik tiada laporan pesakit diabetes berkurang

Salmiyah Harun, 29 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Mengurangkan subsidi gula sebanyak 20 sen sekilogram kononnya untuk mengelak rakyat negara ini mengidap diabetes adalah alasan yang tidak munasabah.
Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata, harga gula yang sentiasa berlaku kenaikan namun tidak pernah dilaporkan pesakit kencing manis berkurangan.
Bahkan katanya yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna PAS Pusat, tidak ada satu fakta yang dikeluarkan bahawa pesakit kencing manis di hospital berkurangan.
"Ia tidak memberi apa-apa makna jika kurangkan subsidi untuk kurangkan pesakit kencing manis. Alasan kerajaan tidak betul," katanya.
Tambahnya, penguna tegar tidak boleh elak dari menggunakan gula keadaan ini sama situasi dengan perokok mereka tetap merokok walaupun kerajaan naikkan berpuluh ringgit sekotak.
"Macam juga gula. Orang yang gemar manis mesti mahu rasa manis dalam minuman atau makanan, makan roti pun nak gula," katanya.
Jadi jelas Mahfuz, pengurangan subsidi ini tidak memberi kesan mengurangkan pesakit diabetes sebaliknya ia memberi keuntungan kepada kerajaan untuk menampung pemberian 'one off' kepada sasaran.
Katanya kerajaan memberi BRIM RM500 dan RM250 malangnya rakyat terpaksa belanja balik dengan harga makanan dan minuman yang meningkat.
"Naik 20 sen sekilo, saya percaya harga makanan dan minuman pasti naik. Tidak boleh tidak naik, peniaga mesti akan naik harga. Sudah tentu membebankan pengguna," katanya.
Justeru, beliau yakin dan percaya kerajaan tidak boleh menjamin para peniaga tidak menaikkan harga makanan.
"Jaminan mulut bolehlah. Saya cabar mana-mana menteri berhenti sekejap sebagai menteri jadi penjual kuih. Tapi jangan naikkan harga, melainkan dia mengecilkan kuih," katanya.

1.5 juta belia dapat rebat RM200 beli telefon pintar 3G


GOLONGAN muda berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan dapat membeli set telefon pintar dengan harga lebih murah pada tahun depan di bawah program Bajet 2013.


KUALA LUMPUR - Seramai 1.5 juta belia di negara ini akan menikmati rebat sebanyak RM200 secara sekali bayar bagi pembelian satu unit telefon mudah alih pintar 3G yang bertujuan membuka akses untuk golongan itu kepada lebuh raya maklumat.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pakej khas itu yang akan diperkenalkan kerajaan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta syarikat telekomunikasi terbuka kepada belia berumur 21 hingga 30 tahun dengan pendapatan bulanan RM3,000 ke bawah.
"Kerajaan menyediakan peruntukan sebanyak RM300 juta bagi pelaksanaan rebat ini," jelas beliau ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat semalam.

 DARI FB
Time aku pula nak komplain bab bajet 2013. Hoi penyokong umno... buka mata tu luas2. Baca elok2 apa yang aku tulis neh.

Pinjaman tekun untuk kaum india.

Dasar bodoh dari bn. Dah berapa banyak kali aku ulang. Jangan buat block kaum utk agih bantuan la baghal. Buat je macam neh. rm200juta untuk seme usahawan dan peniaga kecil yang layak tanpa kira kaum. Ko buat block kaum melayu dapat rmblablab.. india dapat rmblablabla, cina dpt rmblablabla.. rakyat malaysia yang bukan terdiri dari kaum cina india melayu macam mana?

Sebab tu dasar tersebut tak relevant. Lagipun mana nak tahu berapa banyak india cina melayu yang perlukan modal dan bantuan pinjaman tersebut. Better buat merit, sapa layak dia mohon. Bukan ikut kaum. BONGOK punya bn.

Rebet untuk smartphone 21 - 30

Satu lagi idea bangang dari najib. Sapa jadi penasihat dia neh? Memang bijak. Bijak menjahanamkan najib dan bn. Terima kasih aku ucapkan. Smartphone bukan barang keperluan. Walaupun tak nafikan betapa pentingnya peranan smartphone dalam menjahanamkan bn tetapi still ia bukan barang keperluan.

Rata2 smartphone low end dah jadi mampu milik. Tue stock baru. Kalau second hand pun bleh dapat high end punya. Kesimpulan nya idea bodoh datang dari manusia bodoh. Opss pm aku yang bodoh rupanya.

Dari sini jek kos rm300 juta terbazir. KRONi mana lah yang datang duit tu seme. Celake. Pendidikan percuma tak boleh smartphone haram jadah boleh. Pendidikan itu keperluan, smartphone bukan. Benda simple tak bleh fikir. Otak udang punya pm.

Skim rumah pertamaku.

Aku nampak ada penambahbaikkan dalam skim neh. Aku sokong usaha najib dalam meringankan kriteria pemohon2 skim rumah pertamaku tetapi still ia tak cukup cantik utk dapat 5 bintang. Nak bagi dia nampak cantik mudah jek.

Skim rumah pertamaku haruslah terbuka kepada seme jenis rumah walaupun rumah itu tidak dibina di bawah prima. Nak tunggu prima buat rumah kat kawasan dia mungkin sampai mampos tak dapat. So bagi merealisasikan impian mereka yang tiada rumah untuk beli rumah maka skim neh haruslah terbuka kepada seme rakyat malaysia di seme negeri tanpa kira samada prima bina rumah kat situ ataupun tidak.

Pendek kata, di mana dia kerja, disitu dia nak beli rumah sebab takde rumah, maka luluskan permohonan dia nak beli rumah under skim rumah pertamaku meskipun prima tak bina rumah di kawasan situ. Jika ini najib buat at least masalah mereka2 yang takde rumah sendiri settle. Tapi najib baghal. POINT paling penting dia tak nampak. Demm.

Insurans nelayan, peniaga, penjaja dan usahawan kecil.

Segala benda yang berkaitan dengan insurans yang menelan belanja berjuta2 adalah idea bodoh dan brengset. Kerajaan keluarkan duit utk bayar duit kat syarikat insurans. Sapa untung? Seme tahu kroni yang untung. Sebab tu aku cakap idea brengset. Sepatutnya cari jalan utk stabilkan kos perubatan, pendidikan, sara hidup dan modal pusingan sebab rata2 empat golongan di atas banyak mengalami masalah berkenaan empat perkara yang aku telah sebutkan tadi.

BRIM Family dan BRIM INDIVIDU.

Aku boleh nampak logik family under rm3k diberikan rm500 meskipun ia tak banyak membantu. Hanya 0000.1% je kebaikan BRIM dibanding dengan beban kehidupan keluarga tetapi still bn bagi ko amek je la. Tapi BRIM bujang? Lawak sket. Bujang + takde tanggungan + Gaji bawah rm2k = dapat rm250? Aku jenuh fikir. Kenapa dan siapa yang nasihatkan najib? Aku seronok sebab najib mmg bodoh.

Discount tambang KTM utk pekerja bawah gaji rm3k sebulan.

Apa kata ko turunkan aje tambang komuter tu tak kira la berapa gaji yang dorang dapat.. yang tu lebih baik la. Nak banyak2 kerja plak.. bayangkan mak yang ada anak 5 orang.. dia sorang je gaji 3k tapi anak2 dia tak berkerja... so nak kira macam mana? Mak dapat discount, anak tak dapat discount? Banyak citer siot. Kan lebih bagus ko kurangkan je tambang KTM sementelah service pun lambat. Selalu tak patuhi jadual.

Discount PTPTN.

Sebenarnya discount neh bagus. Tapi lebih bagus kalau kurangkan kos pendidikan di malaysia. Konsep neh sukar diterima sebab kapitalis tetap untung. Buat kolej + guna dana kerajaan = yang untung kroni. Kerajaan bagi discount = pelajar bayar balik = wang sama pusing balik p kat kolej utk peminjam lain. So nampak tak kat situ? Lebih baik buat polisi yang boleh memanfaatkan seme pihak iaitu kurangkan kos pendidikan at least rakyat tak kecoh sangat sebab terpaksa berhutang utk belajar. Kalau setakat bawah rm20k aku fikir rakyat sanggup bear lagi. Kalau dah rm60-70k sapa bleh tahan? Kurangkan kos pendidikan sepatutnya itulah yang kerajaan buat. Macam tak boleh buat polisi yang membela rakyat marhaen masalahnya takmo buat bukan tak boleh buat.

Cukai individu susut 1%

Aku sambut baik kerajaan buat gini. Ada la yang tak perlu bayar cukai da. So ada negara bankrupt? Takde kan. Boleh pula kerajaan susutkan cukai individu. So benda yang sama kalau buat kat kenderaan memang bagus. Antara nak dengan taknak jek.

Pinjaman bank rm10k utk pemilik bas

Najib tak reti fikir. Pinjam 10k sebagai modal asas = deposit utk beli bas tak membantu pengusaha bas sekolah pun. Pengusaha kena tanggung 3 azab.

bank = kenakan bunga + riba, penjual kenderaan = jual bas, cukai kenderaan = kerajaan. Nampak tak? Kalau kerajaan cerdik dan fikir rakyat, kurangkan cukai kenderaan automatik = harga bas susut = automatik pengusaha bas mampu simpan deposit utk beli bas baru tanpa perlu pinjam modal asas.. yang tu pun tak bleh fikir. BODOHnya.

Subsidi gula dikurangkan.

Gula naik 2osen. Atas nasihat persatuan perubatan najib cakap gula patut dikurangkan pengambilannya dan ia akan naik sebanyak 2osen dan najib nasihatkan kita agar kurangkan pengambilan gula demi menjaga kesihatan masing2.

Najib cakap begini di parlimen. Aku tatau kenapa tapi tv aku sendiri terkekek2 gelak. Tv gelak beb. Bukan aku, tv tu sendiri geli hatinya gelak dengar najib berucap melaluinya. Bayangkan tv tergelak, manusia apatah lagi. LUE FIKIRLAH SENDIRI.

Peruntukan2 utk pelbagai projek.

Kedengaran memang cantik. RM1b utk ini, rm3b utk itu, rm9b utk sana, rm4b utk sini. Cantik. Tapi bagaimana dengan pelaksanaannya? Benda neh aku dah dengar berkali2 bertahun2. Orang miskin makin bersepah. Jenayah makin meningkat. Kos sara hidup makin membebankan. Lebih ramai rakyat tak mampu beli rumah. Kos pendidikan semakin meningkat. Bil perubatan makin naik. Harga makanan makin meninggi. Dengar bajet cam cantik. Cam membantu kita tapi bila bab pelaksanaan satu haramjadah ko aku kita tak merasa hapa pun.

Tak pernah nak dengar najib mengesa bahawa pekerja2 JKM zakat dan baitumal turun padang cari orang susah. Cara mereka berkerja akan diubah. Haram.

Tak pernah nak dengar najib akan tetapkan pemasangan cctv di satu malaysia untuk memantau kegiatan jenayah, maksiat supaya membantu pihak penguatkuasaan menjalankan kerja2 mereka. Haram.

Tak pernah nak dengar najib buat polisi bahawa mereka2 yang tiada rumah automatik akan diberikan rumah [kelulusan utk beli rumah sendiri melalui pinjaman perumahan] kat mana2 kawasan yang mereka tinggal berkerja supaya mempunyai rumah sendiri. HARAM.

Tak pernah nak dengar najib tetapkan peraturan bahawa banduan2 pesalah ringan dan serdahana yang duduk dalam penjara akan lakukan khidmat sosial dengan gaji secara berkala seperti bersihkan kawasan tertentu, gotong royong, buat kerja2 buruh seperti bina rumah supaya negara tidak bergantung kepada tenaga luar.. HARAM.

Tak pernah nak dengar bahawa najib akan peruntukkan sejumlah besar wang utk pembangunan rohniah orang2 islam dalam program ceramah bergerak 1malaysia bersama penceramah terkenal. HARAM.

Tak pernah nak dengar najib akan pastikan dalam masa 2 tahun negeri2 di malaysia di seluruh kawasan bandar luar bandar akan dilengkapi dengan kemudahan infrastuktur yang paling asas iaitu sistem pengangkutan yang efisyen. HARAM.

Tak pernah nak dengar bahawa najib akan kurangkan kos pendidikan dan perubatan supaya rakyat marhaen tak terbeban dengan pinjaman sehingga terpaksa meminta2 utk mengubati penyakit dan hantar anak pergi belajar semata2 kekurangan wang akibat terbeban dengan kos yang amat2 tinggi.. HARAM.

Seme yang aku sebut di atas adalah masalah kita bersama. Masalah aku masalah orang2 uMNo juga. Tapi beza antara aku dengan umno ialah aku kenalpasti masalah aku dan aku sedang nak atasi masalah2 aku dengan tukar kepimpinan. Orang2 umno plak, mereka tahu mereka pun hadapi masalah sama tapi mereka bangang sangat tak boleh fikir bahawa masalah neh hanya akan selesai dengan tukar kerajaan. Mereka fikir kerajaan akan dengar idea2 dan saranan kita.

Padahal setakat idea2 dan saranan2, seme medium yang boleh digunakan utk salurkan idea aku dah buat. At least aku dah cuba nak ubah dan dah cuba nak nasihat najib bahkan aku dah cuba bagitau najib apa masalah aku sebagai rakyat marhaen. Jadi tanggungjawab aku utk memperingati najib dah lepas. Bukan aku pandai maki hamun jek aku pandai gak berusaha nak ubah situasi tapi nak buat macam mana dah najib pekak badak. Apa pun tak boleh.

Bukan sahaja tiada satu bajet pun dalamnya yang berpihak kepada rakyat marhaen.. bahkan inilah bajet terburuk dalam sejarah sehinggakan aku rasa hey ini bajet ka brengset? Satu sen pun tak boleh pakai. Demm.. - Acik(credit to KAMI BENCI SAIFUL BUKHARI)

Assalamualaikum.....
Dlm suatu majlis ilmu, seorang ustaz menjelaskan perihal HUDUD..."org kita(Islam) bising bila ada org Penang(DAP) bantah..... yg itu sy tak risau, kes kecil shj, dia bukan Islam tak timbul soal akidah hanya urusan kita sesama manusia....sy kata kesnya kecik sbb kita hanya perlu runding dgn dia, kita beri dia kefahaman bahawasanya " INI HAK KAMI, PERSOALAN AGAMA KAMI, URUSAN KA
MI DGN TUHAN KAMI....dan kamu harus menghormatinya kerna kami tdk akan masuk campur urusan agama kamu".......Yg kita risau dan jd masalah besar bila org kita(Islam) sndiri juga membantah, ia jd kes sangat besar, sbb ia berkait soal asas, soal akidah kita, soal 'kepatuhan', soal 'tunduk' kepada Allah. Islam itu maknanya tunduk, patuh, taat dan tawadduk kpd Allah iaitu kita beriman dengan Allah...Dlm Al-Quran, setiap kali Allah tegaskan berkaitan HUDUD ini misalnya surah Albakarah, ayat 178(klu x silap) berkaitan hukum KISAS...Allah akan nyatakn hal berkaitan dgn menyebut..."Ya ayyuhallajina amanu....wahai org2 yg beriman...maknanya orang kita orang Islam....klu Allah kata "Ya ayyuhannas....itu lain utk semua manusia. Persoalan berat disini ialah kita org Islam bila TOLAK hukum Allah ini apa maknanya? Kita menetang Allah tuan2...naujubillah.... Ini kes berat tuan2, berkaitan akidah kita bukan soal politik PAS atau Umno itu sendiri, ini soal akidah kita orang Islam...... jadi kita sedar keupayaan kita terbatas kerana faktor politik, ttp kita blh bebaskan diri dari tanggungjwb ini bila berdepan dgn Allah esok sekurang2nya dgn menyokong usaha ke arah perlaksanaan HUDUD ini selain kita menjelaskan kpd saudara2 kita yg belum beragama Islam semoga mereka faham dan tidak ditakut2kan berkaitan hal ini......wallahualam.
 
 

Bomoh penipu dijel 45 tahun


OMAR diiringi polis ketika berjalan keluar dari Mahkamah Majistret Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Seorang pengamal perubatan tradisional dijatuhi hukuman penjara 45 tahun dan 15 sebatan selepas mengaku bersalah terhadap 15 pertuduhan menipu di Mahkamah Majistret di sini semalam.
Majistret Mohd. Azlan Shah Mohd. Allias menjatuhkan hukuman itu selepas Omar Mohamad, 38, mengaku bersalah atas dakwaan penipuan kononnya boleh mengganda wang, mengelak wang daripada disedut makhluk halus dan membersih barang kemas daripada saka.
Omar didakwa mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan kerana melupuskan barang kemas bernilai RM20,000 dengan memajak harta tersebut untuk kegunaan sendiri. Sabit kesalahan, dia boleh dihukum penjara lima tahun, sebat dan denda.
Tertuduh turut didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan bagi 14 tuduhan lain kerana menipu boleh menggandakan wang, mengelak wang simpanan disedut mahkluk halus dan membersihkan wang daripada saka. Dia boleh dihukum penjara 10 tahun dan sebat jika sabit kesalahan.

Penjenayah ganas Geng Kartik tumpas


KONG SOON menunjukkan parang yang dirampas daripada enam penjenayah bergelar Geng Kartik pada sidang akhbar di Kampar semalam.


KAMPAR – Kerisauan penduduk di sekitar Kuala Dipang dan Gopeng mengenai keganasan sekumpulan penyamun bergelar Geng Kartik yang mencederakan mangsa sekiranya permintaan mereka tidak dipenuhi sedikit reda apabila enam ahlinya diberkas.
Enam suspek termasuk dua pelajar sekolah tingkatan empat berusia antara 16 hingga 26 tahun tersebut diberkas baru-baru ini selepas bergiat dalam jenayah samun sejak beberapa bulan lalu.
Ketua Polis Daerah Kampar, Superintendan Ng Kong Soon berkata, tangkapan bermula apabila polis memberkas dua ahli Geng Kartik ketika mereka sedang melakukan samun di kawasan Gopeng pada pukul 10 malam 8 September lalu.
Katanya, tiga hari kemudian, pihaknya menahan pula empat lagi rakan suspek di beberapa lokasi sekitar sini.
“Polis turut merampas dua bilah parang bersama-sama suspek. Siasatan mendapati, suspek akan bertindak ganas apabila mangsa cuba melawan atau ingkar arahan dengan melibas parang ke arah mereka.
“Kes terbaharu dilakukan suspek ialah menyamun tiga mangsa di daerah ini tiga hari lalu,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
 

481,424 calon PMR duduki peperiksaan pada 9 Oktober ini

KUALA LUMPUR - Seramai 481,424 calon di seluruh negara akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bermula 9 Oktober ini.
Menurut Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran, sebanyak 3,560 pusat peperiksaan akan dibuka di seluruh negara dengan 33,898 petugas peperiksaan dilantik bagi memastikan peperiksaan berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment