Saturday, October 6, 2012

YANG TERLALU KAYA...KAYA SANGAT2...YANG MISKIN DAIF PULA...YANG NI PUSAT ZAKAT DAN YANG BERKUASA TAK NAMPAK KE...ATAU BUAT TAK PENDULI

Dendam nak sebar sifilis

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Daripada sakit sendirian, biar semuanya sakit,” kata Chi, 16, gadis Vietnam penghidap penyakit kelamin kronik yang dieksploitasi sebagai pekerja seks selepas diperangkap sindiket pelacuran.
Berkongsi kisah hitamnya dengan Harian Metro, Chi mendakwa dia dipaksa menjadi pekerja seks di Malaysia selepas terperangkap dengan janji manis sindiket pelacuran yang menawarkan pekerjaan sebagai model atau kerani dengan bayaran mencecah RM3,000 sebulan.
Menurutnya, sejak dipaksa menjadi pekerja seks, dia mula berdendam dengan lelaki dan hanya berpura-pura gembira ketika melayani mereka di ranjang.

“Jika tidak berbuat demikian, saya dipukul bapa ayam. Jadi, mahu tidak mahu, saya terpaksa layan mereka,” katanya memberitahu dia turut dipaksa mengambil ubat yang membolehkannya melayan 10 lelaki dalam satu malam.

Layan 200 lelaki sebulan



KUALA LUMPUR: “Secara purata pekerja seks berusia 16 hingga 25 tahun di Malaysia melayan 10 lelaki sehari. Mereka biasanya bekerja 20 hari sebulan dan ini bermakna mereka melayan 200 lelaki sebulan.
“Keadaan itu menyebabkan kemungkinan untuk lelaki yang melanggan mereka dijangkiti penyakit kelamin termasuk virus HIV amat tinggi,” kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abd Jalil Hassan. Ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Aman, di sini, beliau berkata, berdasarkan pengalamannya di D7, kebanyakan pekerja seks sama ada dari dalam atau luar negara yang ditahan dalam serbuan mengakui mereka menghidap penyakit kelamin.

“Jadi, kepada lelaki yang suka melanggani pekerja seks mereka perlu tahu risiko mereka dijangkiti penyakit kelamin dan virus HIV amat tinggi,” katanya. Beliau turut menasihatkan supaya lelaki hidung belang terbabit supaya tidak terpedaya dengan kecantikan pekerja seks itu terutama dari Vietnam yang kini laris di kalangan pelanggan.
Ditanya kenapa permintaan terhadap pelacur Vietnam kini meningkat, Abd Jalil berkata, terdapat dua faktor utama situasi itu berlaku.

“Pertama, faktor usia. Kebanyakan bapa ayam menawarkan remaja Vietnam berusia seawal 16 tahun. Kedua, faktor komunikasi kerana perempuan Vietnam mampu bertutur bahasa Inggeris dengan baik,” katanya.

Sementara itu, pakar sakit tuan, Dr Ismail Tamby berkata, penggunaan kondom ketika melakukan hubungan seks dengan pelacur tidak menjamin seseorang itu terselamat daripada terkena jangkitan penyakit kelamin.
Menurutnya, ini kerana kondom yang digunakan mungkin sudah rosak kerana tidak disimpan dengan elok atau terdedah cuaca panas.

“Ramai yang tak tahu kondom ada tarikh luput dan tidak boleh disimpan terlalu lama kerana ia akan pecah dan tidak lagi boleh berfungsi sebagai alat perlindungan,” katanya.
Ismail berkata, lebih membimbangkan, kini, penyakit kelamin sukar dikesan kerana sikap masyarakat yang lebih gemar merawat sendiri tanpa merujuk pakar.

‘Direktori Ghairah’ gadis pengiring



SHAH ALAM: Sebuah forum laman web yang boleh dikategorikan sebagai ‘Direktori Ghairah’ dikesan menjadi tumpuan lelaki ‘hidung belang’ untuk berbincang dan bertukar pandangan sesama mereka mengenai keseronokan melanggani gadis pengiring.
Forum berkenaan menjadi pilihan individu yang inginkan belaian manja menceritakan pengalaman mereka melanggani gadis pengiring dipercayai terdiri daripada wanita warga tempatan dan asing.

Antara topik yang sering dibincang pengunjung forum berkenaan adalah ukuran badan pelayan, cara dilayan sehingga komen mengenai mutu perkhidmatan gadis pengiring juga boleh diperoleh dengan mudah tanpa memerlukan seseorang itu mendaftar.

‘Tak rela berpisah’

Oleh Nuraishah Ya
am@hmetro.com.my

KASIH IBU...Esah yang lumpuh menjaga Zulkifli yang tidak mampu bergerak sejak lahir.
KASIH IBU...Esah yang lumpuh menjaga Zulkifli yang tidak mampu bergerak sejak lahir.
KOTA BHARU: Seorang warga emas yang lumpuh, buta dan hidup dalam kedaifan bertekad untuk terus menjaga anak lelakinya yang juga orang kurang upaya (OKU) berusia 57 tahun, walaupun anaknya itu pernah ditawarkan untuk ditempatkan di pusat perlindungan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Esah Mohd Yusof, 89, berkata dia tidak sanggup berpisah dengan anaknya, Zulkifli Mohd Nor, yang tidak mampu bergerak sejak lahir kerana bimbang tiada sesiapa yang mahu menjaga zuriatnya itu. “Saya tidak akan meninggalkan Zulkifli kerana sayangkannya. Jika hendak bawa anak saya ke pusat perlindungan, bawa saya sekali kerana saya tidak sanggup berpisah dengannya.

“Walaupun hidup dalam kemiskinan, saya tidak rela melihat anak saya bersendirian. Walau apa pun berlaku, biarlah kami susah bersama,” katanya ketika ditemui di kediamannya, di sini, baru-baru ini.
Menurut Esah, dia mempunyai empat anak, namun dua daripadanya sudah meninggal dunia dan kini tinggal bersama Zulkifli, manakala seorang lagi anaknya bekerja di luar Kelantan.

“Untuk menampung hidup, saya menggunakan wang bantuan daripada JKM dan pencen arwah suami berjumlah RM400 sebulan.

“Wang berkenaan tidak mencukupi dan saya sering mengharapkan ihsan jiran yang kerap memberi makanan,” katanya.
Esah berkata, dulu ada wanita yang diupah menjaganya dan anaknya tetapi wanita itu menipunya dengan mengambil wangnya untuk kegunaan sendiri, malah menggunakan namanya untuk pendaftaran talian telefon sehingga bil mencecah RM600 sebulan.

“Ketika itu, semua wang saya habis digunakan oleh wanita itu sehingga dia pernah mengurung kami di dalam rumah tanpa memberi makanan, namun nasib baik ada jiran yang prihatin menolong kami.
“Wanita itu melarikan diri dengan membawa bersama barangan berharga di dalam rumah, malah MyKad dan kad bank saya turut dicuri.

“Tanpa MyKad, saya tidak dapat memohon apa-apa bantuan yang disediakan kerajaan,” katanya.

‘Bagai mayat hidup’

PASIR MAS: Masa depan seorang anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berusia 28 tahun semakin gelap apabila dia lumpuh seluruh badan akibat kemalangan di Plaza Tol Batu 9 Lebuhraya Cheras-Kajang, dua tahun lalu.
Mohd Faizal Che Zakaria kini tidak berdaya dan hanya terlantar di rumah ibu bapanya di Kampung Gual, To’ Uban, dekat sini, selepas kemalangan itu menjejaskan sistem sarafnya selain langsung tidak dapat bercakap.

Bapanya, Che Zakaria Hassan, 57, berkata anaknya ditimpa kemalangan itu ketika perjalanan pulang dari bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi menuju ke rumahnya di Kajang dengan menaiki motosikal.
Katanya, dia sedih melihat keadaan anaknya itu, namun mereka sekeluarga bertekad akan sentiasa menjaga Mohd Faizal dalam apa juga keadaan.

“Faizal kini seperti mayat hidup, namun kami tetap menjaganya seperti dia masih bayi dulu, tidak timbul erti sesal jika nyawa kami masih dikandung badan,” katanya.

Bagaimanapun, Che Zakaria runsing apabila wang pampasan yang diterima anaknya selepas 28 bulan terlantar, tidak dapat dikeluarkan.
Katanya, dia membuat permohonan kepada pihak bank untuk menukar nama akaun berkenaan bagi membolehkannya mengeluarkan wang pampasan dan gaji anaknya untuk digunakan membiayai kos perubatan.

“Kad banknya hilang ketika kemalangan dan wang pampasannya sudah diterima tetapi tidak dapat dikeluarkan kerana wang berada dalam akaun anak.
“Kami kini runsing dan tidak tahu apa yang patut dilakukan kerana kos untuk membeli keperluannya kira-kira RM1,800 sebulan,” katanya. Mohd Faizal yang berkhidmat selama empat tahun bersama PDRM sebelum kemalangan itu, hanya bergantung kepada wang bantuan yang disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

‘Saya tidak kenal dia’

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

JULIA HANA...anggap dakwaan bahan jenaka. Gambar kecil, Safee Sali.
JULIA HANA...anggap dakwaan bahan jenaka. Gambar kecil, Safee Sali.
KUALA LUMPUR: “Kali terakhir saya menjejakkan kaki ke Pulau Langkawi pada 2004 dan selepas itu tidak pernah ke sana lagi.
“Dakwaan mengatakan saya dan Safee bercuti bersama ke pusat peranginan itu tidak benar sama sekali,” kata pelakon, Julia Hana Kamarudin, 33.
Selepas kisahnya disiarkan akhbar ini semalam, pelakon, Julia Hana yang dikaitkan bercinta dengan bintang bola sepak negara, Safee Sali, akhirnya tampil menafikan dakwaan hubungan itu.

Menurut Julia, dia mengetahui perkara itu selepas dimaklumkan adiknya, kelmarin dan menganggap tuduhan itu sebagai bahan jenaka.

‘Tiada siapa hasut, desak’

Oleh Norrasyidah Arshad
am@hmetro.com.my

TERKAWAL...Ishak (kanan) menerima dokumen daripada wakil penduduk ketika demonstrasi aman di hadapan ibu pejabat PKNS, semalam.
TERKAWAL...Ishak (kanan) menerima dokumen daripada wakil penduduk ketika demonstrasi aman di hadapan ibu pejabat PKNS, semalam.
SHAH ALAM: Jika Rabu lalu lebih 200 penduduk perumahan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) membuat demonstrasi secara aman di hadapan ibu pejabat PKNS, Seksyen 13, di sini, bagi mendesak perbadanan itu melupuskan hutang pembelian rumah mereka, semalam, lebih 100 penduduk perumahan Desa Mentari dan Kampung Lindungan, Petaling Jaya pula melakukan tindakan sama.
Yang Dipertua Persatuan Penduduk Desa Mentari, Ishak Maarof berkata, desakan itu dilakukan bukan disebabkan hasutan mana-mana parti politik atau badan bukan kerajaan (NGO), sebaliknya kesedaran penduduk terhadap sikap kerajaan negeri yang tidak prihatin terhadap rakyat yang berpendapatan rendah.

Katanya, desakan untuk meminta PKNS melangsaikan hutang penduduk itu sudah dirancang awal selepas adanya isu berkaitan Talam Corporation Berhad (Talam).
“Kami tidak menyangka, selain kami ada penduduk turut berfikiran seperti apa yang sudah kami rancangkan. Ini kebetulan.

“Kenyataan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang meminta kami memohon bantuan zakat adalah kenyataan yang sangat ego dan menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab kepada rakyat Selangor,” katanya.

Kumpulan itu menyerahkan surat tuntutan mereka kepada Pengurus Perhubungan Awam PKNS, Ishak Hashim, jam 11 pagi semalam.
Mengulas dakwaan PKNS yang menyatakan mereka tiada kaitan dalam pembayaran wang hutang berkenaan, Ishak berkata, desakan itu tetap dibuat memandangkan perbadanan itu anak syarikat kerajaan negeri dan perlu bertanggungjawab membantu nasib penduduk.

“PKNS sudah terbabit dengan hutang Talam dan wajar untuk mereka membantu rakyat Selangor terutama yang berpendapatan rendah.
“Kerajaan negeri hanya menggunakan PKNS untuk kesenangan politik mereka. Sekarang, rakyat sudah bangkit untuk menuntut janji pilihan raya mereka dulu yang mahu membantu golongan berpendapatan rendah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Integriti PKNS, Norita Mohd Sidek berkata, tindakan penduduk perumahan PKNS mengadakan demonstrasi amat dikesalkan.

Katanya, penduduk terbabit hanya dipergunakan sesetengah pihak bagi mencapai agenda tertentu.

“Mereka diperdayakan NGO tertentu yang meyakinkan mereka kononnya PKNS perlu mengambil alih hutang rumah mereka.

“Kami menasihatkan semua penduduk terbabit supaya jangan terpedaya dengan hasutan ini kerana ia adalah tidak benar sama sekali,” katanya.

Akhbar semalam melaporkan lebih 200 penduduk rumah pangsa di Seksyen 7, 16, 18 dan 20, di sini, mengadakan demonstrasi bagi meminta PKNS melupuskan hutang pembelian rumah mereka bernilai RM19 juta selepas 100 penduduk dari Kelana Jaya dan Petaling Jaya turut melakukan perbuatan yang sama pada Isnin lalu.

Norita turut mengingatkan penduduk perumahan PKNS supaya tidak memberikan maklumat peribadi diri berikutan risau disalah guna pihak tertentu.

Katanya, PKNS dapat mengesan tindakan beberapa NGO yang meminta maklumat peribadi penduduk kononnya bagi membantu urusan pembayaran hutang rumah mereka.

“NGO berkenaan turut mengutip RM10 bagi setiap borang. Perkara ini tidak betul dan penduduk yang keliru mengenai isu ini sepatutnya menghubungi PKNS tanpa menggunakan orang tengah,” katanya.

Beliau berkata, PKNS akan mengambil tindakan undang-undang terhadap NGO yang dikenal pasti menjadi dalang menghasut penduduk membuat tuntutan berkenaan.

Pinjaman tak wujud

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Taktik licik sindiket penipuan melalui tawaran pinjaman wang yang tidak wujud kini dikesan semakin berleluasa hingga mengakibatkan kerugian lebih RM15 juta dalam tempoh kurang dua tahun.
Sejak 2011 sehingga Ogos tahun ini, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman sudah menerima 776 laporan berhubung penipuan sindiket yang memerangkap mangsa dengan menawarkan pinjaman peribadi sebelum meminta memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun tertentu sebagai kos proses kelulusan pinjaman.

Ketua Penolong Pengarah Siasatan I JSJK, Datuk Lim Char Boo berkata, kumpulan sindiket terbabit menggunakan modus operandi dengan cara mengiklankan tawaran pinjaman wang seperti along melalui risalah dan kad nama yang diedar di peti pos rumah, pejabat atau kereta.
“Untuk tempoh 2011, kita menerima 477 laporan membabitkan kerugian RM9 juta dan tahun ini sehingga Ogos lalu saja, sebanyak 299 kes dilaporkan dengan nilai kerugian mencecah RM6 juta,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, modus operandi dengan cara mengiklankan tawaran pinjaman wang seperti along jelas mudah memperdaya mangsa yang rata-ratanya mereka yang memerlukan wang dengan segera dan tidak layak membuat permohonan pinjaman bank.

“Kebiasaannya individu atau ahli sindiket akan menyamar sebagai pegawai dari mana-mana institusi kewangan atau agensi pemberi pinjam wang,” katanya.

MACAM KAEDAH DAN IDEA...HUDUD MASIH TAK MAU LAKSANA...MACAM DIA LEBIH BIJAKSANA DARI ALLAH..

Semua perlu proaktif

Oleh Noor Mohamad Shakil Hameed

MUTAKHIR ini masyarakat dikejutkan dengan beberapa kejadian ragut di negara kita, terbaru membabitkan seorang pembantu klinik, Rohairani Abdullah, 36, yang ditetak tangan kirinya hingga hampir putus oleh peragut yang menarik begnya di Jalan Sultanah Zainab, Kota Bharu.
Mengikut Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner, Azham Othman sehingga kini belum ada sebarang tangkapan namun polis mempunyai maklumat mengenai suspek.

Kisah malang dan tragis itu bukan kali pertama dilaporkan di media massa. Sebelum ini, akhbar dan televisyen mendedahkan kejadian jenayah ragut di seluruh negara dan sehingga kini sebahagian besar membabitkan golongan wanita.

Ternyata pelaku jenayah ini memburu dan menjadikan golongan wanita sasaran utama mereka. Ini mungkin kerana golongan wanita mudah untuk ‘ditewaskan’ apabila bergelut atau ketika meragut.

Andai ada yang melawan natijahnya cukup berat dan menyayat hati apabila ada yang cedera parah seperti kes terbaru itu.

Lebih malang, ada mangsa meninggal dunia akibat kecederaan yang teruk selepas bergelut dengan peragut.

Seorang kerani wanita, Tang Mui Choo, 35, meninggal dunia di Hospital Besar Melaka selepas bertarung nyawa hampir 23 jam akibat kecederaan parah di kepala ketika diragut dalam perjalanan ke tempat kerja.

Mengikut kronologi kes, ketika kejadian kira-kira 8.15 pagi itu, mangsa yang menaiki motosikal dalam perjalanan ke tempat kerjanya didatangi dua lelaki berpakaian serba hitam yang menaiki sebuah motosikal sebelum meragut beg tangan mangsa dalam raga motosikal.

Akibat pergelutan ketika mangsa cuba merampas semula beg tangannya, Tang terjatuh dari motosikal dan mengalami cedera parah.

Sebelum itu, seorang lagi mangsa, Nur Syaza Yasmin Ruslan, 17, yang mengejar peragut dengan motosikal meninggal dunia di tempat kejadian apabila motosikalnya dikatakan bergesel dengan motosikal peragut sebelum mangsa terpelanting di atas jalan raya dan dilanggar sebuah kereta lain.

Ini adalah antara beberapa kes ragut yang membelenggu dan merisaukan masyarakat.

Malah, lebih tragis lagi ada juga beberapa kes yang lebih mencemaskan, peragut menggunakan asid sebagai alat untuk menewaskan mangsa seperti menimpa seorang guru, S Rani, 46, yang dihampiri dua lelaki yang berjalan kaki ketika menunggu bas.

Suspek cuba merampas rantai leher mangsa dan berlaku pergelutan. Melihat mangsa berdegil tidak melepaskan rantai itu, peragut nekad menyimbah asid sebelum meragut rantai leher dan melarikan diri.

Kejadian ini membuktikan penjenayah sanggup buat apa saja untuk mendapatkan hajat mereka termasuk menyimbah asid kepada mangsa.

Justeru, walaupun pihak berkuasa secara berterusan mempergiatkan usaha rondaan serta berjaya menangkap beberapa penjenayah yang terbabit dalam kes ragut, ia belum dapat dihapuskan lagi.

Kejadian ragut yang terus berlaku sehingga ke hari ini membuktikan masih ramai penjenayah berkeliaran di luar sana menanti untuk memerangkap mangsa seterusnya.

Jenayah ragut menjadi ancaman kepada masyarakat malah kita bimbang apabila isteri, ibu atau adik-beradik kita turut terdedah jenayah ragut.

Semua pihak perlu memainkan peranan aktif bagi menangani jenayah ragut ini daripada terus berleluasa. Peranan dan sumbangan polis memang penting bagi menangani isu itu.

Masyarakat juga perlu membantu dengan memberi maklumat tanpa mengira mangsa atau agama. Jenayah ragut perlu dibanteras dan mereka yang terbabit perlu dihadap ke muka pengadilan.

Penulis berpandangan terdapat dua punca utama iaitu sikap kita yang cuai di samping sikap masyarakat yang leka dan tidak peka dengan kejadian di sekeliling.

Walaupun kita terus didedahkan dengan pelbagai laporan jenayah ragut, masyarakat terutamanya golongan wanita masih mengambil mudah sehingga terus menjadi sasaran peragut.

Ada wanita masih berdegil dengan meletakkan beg tangan di raga motosikal atau gemar memakai serta memperagakan barangan kemas selain berjalan seorang diri di kawasan sunyi.

Pada masa yang sama budaya masyarakat yang tidak peka serta masih malu dan segan untuk menjaga tepi kain orang serta tidak mempedulikan apa yang berlaku di sekitar hingga akhirnya membawa musibah kepada kita sendiri.

Satu contoh kejadian yang cukup menyayat hati ialah nasib malang menimpa seorang warga emas, Tan Kim Chuan, 60, yang terbaring di atas jalan tanpa sebarang bantuan selepas menjadi mangsa ragut.

Lebih malang, ada tujuh orang berjalan dan hanya melihat mangsa terbaring menahan kesakitan di jalan raya. Akhirnya mangsa meninggal dunia.

Melihat senario ini, penulis terfikir apakah nilai-nilai kemanusiaan dalam kalangan masyarakat kita semakin terhakis?

Bagaimana tujuh orang yang lalu lalang di kawasan terbabit tergamak dan sampai hati membiarkan mangsa terbaring begitu saja?

Memang tidak masuk akal namun itulah yang sedang berlaku di negara kita. Bayangkan yang terbaring itu ibu mahupun saudara kita sendiri?

Tidak guna Malaysia menjadi negara maju jika kita hilang nilai-nilai kemanusiaan dan budaya prihatin.

Adalah tidak adil meletak tugas dan tanggungjawab memerangi jenayah di bahu polis semata-mata. Masyarakat wajar menjalin perkongsian pintar bersama-sama.

DUIT DULU KE ATAU HUKUM DULU...AKHIR ZAMAN MANUSIA JUAL AGAMA DENGAN DUNIA

Keluar fatwa rasmi

Oleh Siti A’isyah Sukaimi
sitiaisyah@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyarankan Jabatan Mufti Negeri mengeluarkan fatwa rasmi sama ada peguam syarie dibenarkan syarak atau tidak untuk mewakili saudara baru yang mahu kembali ke agama asal di Mahkamah Syariah.
Presidennya, Musa Awang berkata, pihaknya turut menyarankan supaya syarat dan kelayakan menjadi peguam syarie diperketatkan dengan mengambil kira asas syariah yang kukuh. Menurutnya, langkah itu perlu bagi membendung kes peguam syarie didakwa sanggup menjual agama demi keuntungan dunia. “Dalam perkara ini masyarakat awam perlu faham, bukan semua peguam syarie daripada lulusan syariah, malah ada juga kalangan peguam bela dan peguam cara yang diberi tauliah sebagai peguam syarie. “Justeru, ada di kalangan peguam syarie yang tidak mempunyai asas syariah yang kukuh,” katanya dalam kenyataan menerusi e-mel kepada Harian Metro, semalam. Harian Metro semalam melaporkan dek kerana mengejar keuntungan, ada peguam syarie dikatakan sanggup menggadaikan prinsip dan maruah agama sendiri dengan ‘membantu’ saudara seagama, terutama golongan mualaf yang ingin memohon pengisytiharan keluar daripada Islam.

Dengan bayaran lumayan sehingga RM10,000 bagi setiap kes, membuatkan peguam terbabit tidak teragak-agak memberikan kesanggupan mewakili golongan berhasrat keluar daripada Islam disebabkan beberapa faktor seperti ingin berkahwin dengan kekasih bukan Islam dan masalah kewangan.
Perkara itu didedahkan Pegawai Mualaf Islam, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk), Hafiz Ng Abdullah yang mendakwa peguam terbabit sanggup mencari jalan atau bukti secukupnya untuk memastikan anak guam mereka dapat diisytiharkan keluar Islam oleh mahkamah, sebelum menerima imbuhan dijanjikan.

Musa berkata, laporan itu hanya membabitkan segelintir peguam syarie saja dan bukan semuanya bertindak seperti itu. “Saya percaya sehingga kini majoriti peguam syarie masih berpegang kepada hukum syarak dan prinsip dengan meletakkan Islam sebagai yang teratas dan tertinggi. Segelintir yang melakukan, janganlah dilabelkan seperti semua melakukannya,” katanya. Sementara itu, beliau meminta bahagian dakwah dan jabatan berkenaan menyiasat dan melakukan muhasabah mengenai kes saudara baru atau mualaf yang kembali murtad selepas memeluk Islam. “Jabatan berkenaan perlu mempergiatkan usaha mendidik saudara baru supaya tidak kembali ke agama asal mereka. Jika benar seperti didakwa, PGSM melahirkan rasa kesal apa yang berlaku. “Kita juga menyarankan Hafiz Ng atau sesiapa saja mempunyai maklumat mengenai kegiatan peguam syarie terbabit melaporkan secara rasmi kepada Jawatankuasa Peguam Syarie Perak untuk diambil tindakan,” katanya.

Gadis terkejut dicabul bapa jam 4 pagi

KUALA LUMPUR: Harapkan pagar, pagar makan padi. Itu perumpamaan sesuai untuk menggambarkan tindakan seorang bapa kandung yang mencabul dan cuba merogol anak perempuan tunggalnya yang tinggal bersamanya sejak kematian isterinya sebelum melarikan wang tunai bernilai RM1,000 yang disimpan mangsa untuk perbelanjaan perkahwinan dalam kejadian di Pantai Dalam, semalam.
Mangsa berusia 19 tahun yang bekerja di sebuah pusat beli-belah dibawa pulang dari kerja oleh bapanya itu kira-kira jam 3 petang.

Ketika itu, bapa mangsa yang berusia 50-an tidak menunjukkan sebarang perlakuan pelik kepada mangsa dan mereka berdua makan di rumah seperti biasa.
Sumber polis berkata, selepas menonton televisyen berdua, mangsa masuk ke biliknya untuk tidur manakala bapa mangsa pula tidur di ruang tamu rumah namun kira-kira jam 4 pagi, mangsa tersedar dari tidur selepas merasakan pahanya diraba.

“Mangsa yang ketakutan menjerit memanggil bapanya namun dia terkejut selepas nampak individu yang merabanya itu adalah bapanya sendiri,” katanya.

Jaga, penyelia didakwa

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my

TAIPING: Dua lelaki termasuk seorang pekerja syarikat keselamatan didakwa di Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan merompak wang tunai berjumlah RM1.23 juta dan menembak mati pemandu van yang membawa wang berkenaan, bulan lalu.
Pekerja syarikat keselamatan berkenaan, Mohd Hafizuddin Zainal Abidin, 25, dari Sungai Siput, Perak dan penyelia syarikat, Cheah Cheong Tatt, 23, dari Kulim, Kedah didakwa dengan niat bersama merompak wang tunai RM1,235,715 milik Syarikat Safeguards G4S Sdn Bhd serta melepaskan tembakan senjata api dengan niat menyebabkan kematian Hasnul Hafis Saad, 28.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di depan pasar raya Giant, Jalan Tekah, Aulong, di sini, antara jam 2.20 hingga 3.25 petang, 18 September lalu.
Kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 3, Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 (Akta 37) yang boleh dihukum mengikut Seksyen 3 akta sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Tertuduh mengaku faham sebaik tuduhan dibacakan terhadap mereka, namun Majistret Solehah Noratikah Ismail tidak mengambil sebarang pengakuan dan menetapkan kes itu disebut semula pada 6 Disember depan bagi memberi masa beberapa dokumen berkaitan kes berkenaan termasuk laporan bedah siasat diperoleh.

Mahkamah juga tidak membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin.
Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Shafiq Hasim manakala Cheah diwakili C P Ang dan Mohd Hafizuddin tidak diwakili peguam.

Kes berkenaan mendapat liputan luas media apabila mangsa, Hasnul Hafis ditemui mati dipercayai akibat ditembak lebih dua das oleh rakan sekerjanya sendiri dalam rompakan yang berlaku berhampiran Jalan Tekah, Asam Kumbang, di sini.
Perompak kemudian melarikan enam guni wang berjumlah kira-kira RM1.2 juta dari dalam van keselamatan dinaiki mangsa.

Tiga hari selepas kejadian, polis menahan enam individu berusia antara 20 hingga 40-an dalam beberapa siri tangkapan di Kulim, Kedah serta Georgetown, Pulau Pinang dan menemui semula wang tunai RM517,100 dipercayai sebahagian daripada wang yang dilapor dilarikan dari van keselamatan berkenaan.

Pada 25 September pula, pasukan khas Polis Perak dengan kerjasama Polis Perlis berjaya menahan Mohd Hafizuddin yang dikatakan suspek utama kes itu di Kampung Syed Omar, Kangar, Perlis, selepas lapan hari diburu.

Bagaimanapun, polis hanya menemui wang tunai RM7,250 dan 550 bath Thailand bersamanya manakala wang setengah juta ringgit yang dirompak masih dilaporkan hilang.

Kasino judi berpindah-randah

KAMPAR: Sindiket judi dan pertaruhan berkomputer di daerah ini dikesan mengamalkan taktik berpindah-randah selain membina kasino mini bagi menyukarkan polis menjejaki ‘sarang’ sebenar mereka.
Modus operandi dilakukan kumpulan itu menyewa premis perniagaan dan beroperasi beberapa bulan di sesuatu lokasi sebelum berpindah ke premis lain bagi mengelak kegiatan mereka dikesan.

Malah, kegiatan perjudian itu gagal ditumpaskan sepenuhnya berikutan terdapat permintaan tinggi dalam kalangan kaki judi remaja yang dikesan semakin bertambah.
Ketua Polis Daerah Kampar, Superintendan Ng Kong Soon berkata, kegiatan perjudian itu bagaimanapun ditumpaskan hasil operasi berterusan sejak Januari lalu membabitkan premis sekitar Kampar dan Gopeng, di sini.

Menurutnya, sepanjang tempoh Januari hingga September lalu, anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah Kampar merekodkan 31 kes membabitkan rampasan 461 mesin perjudian serta komputer bernilai RM461,000.

“Dalam serbuan berasingan dijalankan, kami menahan 33 individu berusia antara 17 dan 55 tahun yang kebanyakannya pekerja atau pembantu di premis yang menjalankan kegiatan perjudian itu.
“Jumlah serbuan itu meningkat hampir 30 peratus daripada jumlah serbuan dalam tempoh sama tahun lalu,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Pasangan ‘bercinta’ dengan serigala



ELLIS mengajar Isla bagaimana mendekati serigala dan mengelak daripada dicederakan.
ELLIS mengajar Isla bagaimana mendekati serigala dan mengelak daripada dicederakan.
ADA dua ekor serigala jantan dan seekor betina di Pusat Penyelidikan Serigala di Coombe Martin, Devon.
ADA dua ekor serigala jantan dan seekor betina di Pusat Penyelidikan Serigala di Coombe Martin, Devon.
LONDON: Menjalin hubungan dengan bekas tentera yang menghabiskan masa hampir tiga tahun dengan serigala dalam taman hidupan liar serta tanpa mandi bukanlah impian yang menarik.
Namun, dalam keadaan hidup begitulah Shaun Ellis bertemu pasangannya, Isla.

Digelar Wolfman, Ellis, 47, dipercayai menjalin hubungan sangat akrab dengan haiwan liar serta mengajar teman wanitanya itu untuk menjadi sebahagian daripada mereka.
Hasil persefahaman dengan Isla, 30, kini mereka melangsungkan perkahwinan secara tradisi selepas bertemu kali pertama pada September 2009. Lebih dua tahun selepas menjalin hubungan istimewa pada April 2010, Ellis dan Isla berkahwin mengikut adat tradisi suku pribumi Amerika Syarikat (AS) dalam satu majlis di Devon.

Disebabkan kecintaan mendalam terhadap pribumi AS, Ellis dan Isla membina khemah seperti kediaman suku Red Indian di taman dan ia menjadi rumah kedua untuk mereka ketika m enjalankan kajian secara dekat hidupan liar di kawasan berkenaan. Kata Isla, cintanya terhadap Ellis adalah cinta pandang pertama “Saya tak tahu apakah cinta sehingga saya diperkenalkan kepada Ellis.

“Selepas sekian lama membayangkan lelaki idaman saya, nampaknya lelaki itu adalah Ellis,” katanya. Sejak berkenalan, kata Isla, Ellis banyak mengajarnya mengenai serigala, terutama bagaimana menghormati haiwan liar itu. Setakat ini, katanya, dia tidak pernah diserang atau dicederakan serigala.
Ellis menghabiskan masa dua setengah tahun memburu, makan, melolong dan tidur bersama empat serigala jantan di taman berkenaan yang terletak di Coombe Martin, Devon.

Dia juga mengehadkan pemakanannya kepada daging semata-mata, selain tidak mandi supaya bau badannya sesuai dengan haiwan liar berkenaan. Kata Ellis, dia lebih selesa hidup bersama serigala berbanding bergaul dengan manusia. “Jika berjauhan, saya akan merindui serigala itu.
“Bagi saya, serigala itu sama seperti keluarga manusia kerana pertalian sesama mereka rapat,” katanya. - DM

Biri-biri berkepala terbalik jadi perhatian ramai



RAKAMAN imej kambing di sebuah ladang di England yang menjadi perhatian di laman YouTube.
RAKAMAN imej kambing di sebuah ladang di England yang menjadi perhatian di laman YouTube.
LONDON: Sekali pandang, tiada yang aneh pada biri-biri ini, tetapi sebaik saja ia dilihat lebih dekat, ternyata ada yang aneh padanya.
Ketika ia leka meragut rumput, ramai yang terkejut apabila melihat biri-biri ini berkepala terbalik. Pemiliknya memaparkan imej berkenaan di YouTube bertegas mendakwa ia asli.

Ia ditonton hampir 50,000 kali dalam tempoh lima hari. Allan McNamara, dari Middlesbrough, Yorkshire Utara, berkata dia ternampak biri-biri berkenaan ketika berjalan-jalan di pinggir kampung dengan seorang rakan. Kata juruteknik komputer itu, tulang belakang yang terpusing mungkin menyebabkan kepala biri-biri berkenaan terbalik. “Kami memang sukar mempercayai apa yang kami lihat,” katanya. Menurut McNamara, 30, dia tidak dapat mengingat lokasi ladang tempat dia melihat biri-biri berkenaan, sebaliknya hanya mendakwa ia terletak di England. - TS

3 beranak bunuh warga Afrika



BANGKOK: Polis menahan seorang wanita yang disyaki berkomplot dengan ibu dan abang tirinya dalam pembunuhan suaminya yang berasal dari Afrika Selatan, di daerah Keang Doi, wilayah Saraburi.
Kacharin Duvel dan abang tirinya,Surasith Pacchathepmonkol, didakwa membunuh Oswald Heinrich Duvel, 50, seorang warga Afrika Selatan yang dilaporkan bekerja sebagai pengurus di syarikat senireka.

Polis menemui mayat Duvel yang bogel di tepi jalan pada 30 September lalu. Mangsa ditembak melalui mulut.

Pada mulanya, Kacharin dan keluarganya menafikan mengetahui mengenai pembunuhan itu, kata polis.

Polis mendapat tahu pasangan itu masing-masing cuba mendapatkan hak penjagaan ke atas anak mereka yang berusia tiga tahun di mahkamah.

Kereta mangsa ditemui ditinggalkan di tepi jalan dan polis menemui bukti yang mengaitkan pembunuhan itu dengan isteri dan abang tiri suspek.

Menurut polis, mereka disoal siasat sekali lagi dan akhirnya mengaku membunuh Duvel.

Polis berkata, Kacharin mengaku menarik perhatian Duvel dengan menawarkan kepada mangsa peluang menemui anak mereka dan kemudian membunuhnya.

Abang tirinya yang menembak mangsa, kata polis.

Kacharin merancang pembunuhan itu dengan ibu dan abang tirinya.

Suspek memberitahu polis dia ditipu untuk mengahwini Duvel supaya suaminya itu dapat bekerja di Thailand. Mereka kemudian berpisah, tetapi apabila anak mereka semakin membesar, Duvel dikatakan mahu hak penjagaan terhadap anak mereka.

Kacharin berkata, dia tidak mahu kehilangan hak penjagaan anak lalu merancang pembunuhan itu.

Kacharin dan abang tirinya, Surasith didakwa membunuh dengan niat, sementara ibunya menjadi saksi dan penjaga anak Kacharin. - BP

No comments:

Post a Comment