Friday, October 5, 2012

BUKAN ITU SAJA..ADA PEGUAM MENOLONG ISTERI MINTAK CERAI SEDANG SUAMI BELUM TENTU BERSALAH....ADA CERAI YANG DILARANG AGAMA...MAKSUDNYA SUAMI TAK BERSALAH TAPI SEBAB FULUS BUAT JUGA....TOLONG SAMPAI BERCERAI...SEDANG MINTA CERAI TANPA SEBAB TAK BOLEH CIUM SYURGA...PATUT NASIHAT ATAU BERI KAUNSELING

45 tahun tiada dendam

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi, Yusmizal Dolah Aling dan Shahrul Redzuan Zulkifli
am@hmetro.com.my

TERBANG...Kamarul Baharin ketika aktif dalam seni silat gayung.
TERBANG...Kamarul Baharin ketika aktif dalam seni silat gayung.
KUALA PILAH: “Berpuluh-puluh tahun saya mencari, namun hanya kini kami dapat bertemu kembali. Saya mahu memohon berbanyak maaf kepadanya,” kata Ab Aziz Othman, 63, yang tak sengaja tertetak kepala Kamarul Baharin Shariff, 67, menyebabkan rakan pesilatnya itu lumpuh separuh badan.
Kejadian yang berlaku 45 tahun lalu itu mengubah keseluruhan hidup Kamarul Baharin apabila dia tidak mampu berdiri dan berjalan, namun nasib menyebelahinya apabila mampu berumah tangga dan hidup bahagia bersama lima anak seperti dipaparkan Harian Metro, semalam.
Insiden antara Ab Aziz dan Kamarul Baharin berlaku ketika kedua-dua mereka yang juga pesilat Silat Seni Gayong Malaysia membuat persembahan untuk siaran televisyen pada 1967.

Sejak kejadian itu, Ab Aziz yang juga bekas jurulatih Silat Seni Gayong Malaysia ‘merajuk’ daripada aktiviti silat dan menghilangkan diri sehingga dia dipertemukan semula dengan Kamarul Baharin oleh Yang Dipertua Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia, Datuk Adiwijaya Abdullah, baru-baru ini

 


‘Memang saya’

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor
mohdhelmi@hmetro.com.my

Izara Aishah Hisham
Izara Aishah Hisham
KUALA LUMPUR: “Memang benar itu video seksi saya, tetapi ia dirakamkan tiga tahun yang lalu,” kata pelakon Izara Aishah Hisham, 20, mengenai penyebaran klip video dan gambar seksi dikaitkan dengannya dengan aksi ‘Cell Tango Girl’ yang kini tersebar di laman Youtube.
Menurutnya, aksi itu dirakamkan sekitar 2009 ketika dia mengikuti pengajian di Kolej Univerisiti Sunway, Bandar Sunway, Selangor dan dia tidak mahu hipokrit menafikan perkara terbabit sebaliknya lebih suka berterus-terang mengenai apa sebenarnya berlaku.

“Sekarang saya sudah matang dan dapat membezakan mana yang baik atau sebaliknya,” kata pemegang Diploma Seni Persembahan itu ketika dihubungi Harian Metro, semalam. Menurutnya, klip video yang tersebar di Internet itu adalah rakaman ketika dia membuat projek akhir semester dan dia memegang watak utama sebagai pengemis. Izara berkata, kehendak tugasan ketika itu memerlukan dia berpakaian seksi dan beraksi sedikit ghairah.
Menurutnya, dia tidak menyangka video terbabit dimuat naik di Youtube selepas dikongsi rakannya di Facebook menyebabkan beberapa peminat menyatakan kekecewaan mereka selepas menyaksikan video tarian berkenaan.

Koma angkara jalan rosak

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my

BAHAYA...keadaan jalan yang rosak teruk  akibat gagal diselenggara.
BAHAYA...keadaan jalan yang rosak teruk akibat gagal diselenggara.
KUALA LUMPUR: Gara-gara permukaan jalan yang rosak teruk sejak dua bulan lalu, seorang warga emas kini koma sejak seminggu lalu selepas terbabit dalam kemalangan di Persiaran Lestari Perdana, dekat Sri Kembangan, di sini.
Kejadian kira-kira jam 8.30 malam pada 28 September lalu itu menyebabkan mangsa, Bahardin Mohd Sohor, 67, patah tulang rusuk, cedera mata kanan, darah beku di kepala dan luka di badan serta kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini.
Dalam kejadian itu, mangsa yang juga Pengerusi Pertubuhan Kebajikan Insan Penyayang Malaysia (PKIPM) menunggang motosikal jenis Yamaha Lagenda seorang diri dalam perjalanan pulang ke rumah.

Sejurus motosikalnya terlanggar lubang akibat jalan rosak, kenderaan Bahardin hilang kawalan menyebabkan dia jatuh ke atas jalan menyebabkannya cedera parah.

Remaja diculik tiga lelaki guna van putih

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my

TRAUMA...mangsa menceritakan detik cemas kepada wartawan Harian Metro.
TRAUMA...mangsa menceritakan detik cemas kepada wartawan Harian Metro.
KUALA LUMPUR: Tindakan seorang remaja perempuan berpura-pura pengsan selepas dipukul tiga lelaki yang menculiknya dalam sebuah van menyelamatkannya daripada menjadi mangsa rogol, bunuh dan bakar dalam kejadian di Bandar Sri Permaisuri, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, mangsa yang berusia 17 tahun berjalan keseorangan ke sebuah sekolah di kawasan berhampiran untuk menjemput sepupunya berusia lapan tahun pulang apabila tiba-tiba van putih berhenti dan terus menariknya masuk ke dalam kenderaan itu.
Bagaimanapun, selepas 500 meter perjalanan, mangsa berpura-pura pengsan sejurus dipukul sebelum berjaya melarikan diri ketika tiga lelaki terbabit keluar untuk menculik seorang lagi gadis berhampiran jambatan laluan komuter di Salak Selatan.

Menceritakan kejadian itu, mangsa yang ingin dikenali sebagai Iqa berkata, setiap hari dia menghantar sepupunya itu ke sekolah.

Pengedar dadah rebah ditembak



GEORGETOWN: Bagai adegan dalam filem, aksi kejar mengejar sepasukan anggota polis dengan seorang pengedar dadah warga asing sejauh satu kilometer berakhir selepas lelaki itu rebah ditembak polis dalam kejadian di Terminal Bas Sungai Nibong, di sini, kelmarin.
Kejadian dipercayai berlaku jam 9 malam apabila lelaki berusia 30-an dari Aceh, Indonesia itu dikesan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Mat Nasir Hussien berkata, berdasarkan maklumat dan siasatan mendapati suspek dipercayai dalang utama sindiket dadah membabitkan rampasan 23 ketul dadah jenis ganja bernilai RM84,000 di Bukit Gedung, kelmarin.
Menurutnya, suspek cuba melarikan diri dari tempat kejadian ke satu lorong gelap sebelum mendapati ia laluan mati dan berpatah balik sebelum terserempak dengan anggota polis.

Katanya, suspek disyaki cuba mengambil sesuatu dalam bajunya dan polis terpaksa melepaskan dua das tembakan yang terkena paha dan perut suspek selepas amaran supaya menyerah diri tidak diendahkan.

“Suspek dikejarkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk rawatan lanjut walaupun keadaannya dilaporkan serius tetapi agak stabil.
“Kami menjalankan siasatan berkaitan penahanan lelaki itu daripada pelbagai sudut bagi mengetahui sejauh mana pembabitannya dalam kes pengedaran dadah itu,” katanya.

Kelmarin, polis menahan seorang lelaki warga emas berusia 50-an bersama ketulan dadah jenis ganja belum diproses yang dibalut padat seperti bola ragbi seberat 28 kilogram dalam but kereta.

‘Jual agama’

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Dek mengejar untung, ada peguam syarie dikatakan sanggup menggadaikan prinsip dan maruah agama sendiri dengan ‘membantu’ saudara seagama, terutama golongan mualaf yang ingin memohon pengisytiharan keluar daripada Islam.
Menerima bayaran lumayan sehingga RM10,000 bagi setiap kes, mereka tidak teragak-agak memberikan kesanggupan mewakili golongan yang berhasrat keluar daripada Islam disebabkan beberapa faktor seperti ingin berkahwin dengan kekasih bukan Islam dan masalah kewangan.

Perkara itu didedahkan Pegawai Mualaf Islam, Bahagian Dakwah, Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk), Hafiz Ng Abdullah yang mendakwa peguam terbabit sanggup mencari jalan atau bukti secukupnya untuk memastikan anak guam mereka berjaya diisytiharkan keluar Islam oleh mahkamah, sebelum menerima imbuhan dijanjikan.

Cekup Datuk bankrap

Oleh Siti Fatimah Hassan
sfhassan@hmetro.com.my

KOTA BHARU: Seorang ahli perniagaan berusia 69 tahun bergelar Datuk yang berhutang RM7.6 juta adalah antara 15 individu ditangkap dengan kerjasama polis kerana mengingkari perintah mahkamah untuk menyelesaikan kes kebankrapan.
Pengarah Jabatan Insolvensi Malaysia Cawangan Kelantan, Rohaiza Abd Rahman berkata, Datuk terbabit antara 285 individu di negeri ini yang diisytiharkan bankrap serta menerima waran tangkap dikeluarkan mahkamah bermula Januari hingga September lalu.

“Waran tangkap dikeluarkan mahkamah di bawah Seksyen 28 (1) (a) Akta Kebankrapan 1967 apabila individu yang diisytiharkan bankrap gagal untuk hadir bagi memberi kerjasama bagi menyelesaikan kes kebankrapan.

“Sehingga kini, 15 tangkapan sudah dibuat dengan kerjasama polis. Satu daripadanya kes berprofil tinggi membabitkan individu berstatus Datuk berusia 69 tahun dengan jumlah hutang RM7.6 juta,” katanya pada sidang media di Pejabat Insolvensi Malaysia Cawangan Kelantan, di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment