Saturday, October 6, 2012

BILA AKAL TAK BERPANDU DENGA AGAMA...BILA HUKUM ALLAH DIANGGAP SEPI

TV internet haram diserbu


MOHD. RODWAN (kiri) menunjukkan peralatan Televisyen Protokol Internet yang dirampas di Butterworth, Pulau Pinang semalam.


BUTTERWORTH – Kira-kira 2,000 pelanggan televisyen menggunakan protokol internet yang dikenali sebagai MyIPTV di sini berputih mata apabila syarikat pembekal langganan siaran antarabangsa itu diserbu pihak berkuasa kelmarin.
Serbuan tersebut dilakukan kerana syarikat terbabit didapati membekalkan siaran televisyen berinternet secara haram termasuk lima saluran lucah yang dikenakan bayaran tambahan.
Timbalan Pengarah II, Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusof berkata, berikutan itu, 12 individu berusia antara 28 hingga 40 tahun termasuk pemiliknya ditahan.
Beliau berkata, serbuan tersebut dilakukan di sebuah premis di tingkat enam, Kondominium Park View Tower, Jalan Chain Ferry di sini.
Menurutnya, operasi bersepadu pada pukul 11 pagi itu turut melibatkan anggota polis serta para pegawai dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Pegawai-pegawai dari Cyber Security turut terlibat.
TV Internet haram dibongkar
OTHMAN YAHAYA
6 Oktober 2012
Lima suspek
Lima suspek yang ditahan dalam serbuan di premis menyediakan perkhidmatan saluran haram di Butterworth semalam diiringi anggota polis untuk mendapat perintah tahanan reman, sema
BUTTERWORTH - Polis menahan 12 orang termasuk seorang guru sekaligus berjaya membongkar sindiket menjalankan aktiviti menjual saluran televisyen Internet berbayar tanpa lesen dalam lima serbuan berasingan di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis semalam.
Timbalan Pengarah II, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusuf berkata sembilan lelaki dan tiga wanita berusia 28 hingga 40 tahun itu ditahan dalam operasi bersepadu bersama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Siber Sekuriti.

“Hasil pemantauan dan risikan bersama SKMM dan Siber Sekuriti sejak sebulan lepas, kita mendapat maklumat ada sebuah sindiket yang menjalankan aktiviti menjual saluran televisyen Internet berbayar tanpa lesen.
“Bertindak atas maklumat, kita serbu sebuah premis di Padang  Besar, Perlis dan menahan dua lelaki bersama beberapa barangan yang digunakan sindiket terbabit dalam aktiviti berkenaan,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.
Di Pulau Pinang, kegiatan menyediakan perkhidmatan aplikasi kandungan secara haram itu ditumpas selepas serbuan dijalankan di sebuah premis kondominium di Jalan Chain Fery di sini, jam 11 malam, kelmarin.

Premis di tingkat enam itu dipercayai telah beroperasi lebih setahun lalu dengan menyediakan lebih lima saluran haram untuk pelanggan melalui saluran MY IPTV yang dilanggan secara bulanan.

Mohd Rodwan berkata, pemeriksaan kemudiannya mendapati premis itu dijadikan sebagai pusat menyediakan pelbagai filem termasuk filem lucah dari luar negara untuk kegunaan lebih 2,000 pelanggan dengan mengenakan bayaran langganan sebanyak RM29 sebulan.

“Pemeriksaan lanjut kemudiannya mendapati premis ini dipenuhi dengan pelbagai peralatan elektrik dan alatan komunikasi canggih bernilai lebih RM400,000 merangkumi pot streaming, pelayan, komputer, dekoder dan kamera digital,” katanya.

Menurutnya, premis itu dipercayai menjadi hab utama pengedaran pelbagai filem untuk pelanggan melalui penetapan RM400 sebagai deposit sebelum mereka dikenakan bayaran bulanan untuk menonton pelbagai filem dari luar negara.
“Berdasarkan penemuan peralatan canggih kita yakin sindiket ini berjaya mengaut pendapatan jutaan ringgit sebulan kerana ianya mempunyai rangkaian pelanggan di seluruh negara.
“Selepas menjalankan siasatan lanjut pihak kita membebaskan tujuh pekerja dan menahan reman tiga lelaki dan dua wanita selama empat hari untuk disiasat mengikut Seksyen 205, Akta Komunikasi Multimedia kerana menyediakan perkhidmatan Larangan Terhadap Pemberian Perkhidmatan Aplikasi Kandungan,” katanya.
Jika sabit kesalahan boleh dihukum denda sebanyak RM500,000 atau penjara selama lima tahun.

Hukum mati mandatori


HAFIZUDDIN (kiri) dan Cheong Tat berjalan keluar dari Mahkamah Majistret Taiping semalam.


TAIPING – Seorang pengawal keselamatan yang dipercayai menembak mati rakan setugasnya sebelum merompak wang sebanyak RM1.23 juta berhadapan hukuman mati apabila dia didakwa atas tuduhan itu di Mahkamah Majistret di sini semalam.
Mohamad Hafizuddin Zainal Abidin, 25, dituduh mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 yang membawa hukuman mati mandatori. Turut menghadapi pertuduhan sama, seorang penyelia syarikat di Pulau Pinang, Cheah Cheong Tat, 23.
Mengikut kertas pertuduhan, kedua-dua lelaki terbabit didakwa merompak RM1,235,715 milik syarikat Safeguards G4S Sdn. Bhd. dan melepaskan tembakan menggunakan senjata api dengan niat menyebabkan kematian Hasnol Hafiz Saad, 28.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di hadapan pasar raya besar Giant, Jalan Tekah-Aulong antara pukul 2.20 hingga 3.25 petang, 18 September lalu.

Pasangan dituduh dera amah


BELAKANG badan Marsini penuh dengan kesan luka akibat didera majikannya bulan lalu.


JOHOR BAHRU - Sepasang suami isteri dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas dua pertuduhan menyebabkan kecederaan parah dan memperdagangkan pembantu rumah mereka dari Julai hingga September lalu.
Penjual kereta, Mohd. Shukur Suradi, 28, dan Daeng Norulasyikin Bachok, 27, yang merupakan seorang guru di sebuah sekolah rendah bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan yang didakwa dilakukan di nombor 7, Jalan Utama 5, Taman D'Utama, Perling di sini antara Julai dan 23 September lalu.
Pasangan itu didakwa mendatangkan kecederaan parah ke atas Marsini, 21, dengan menggunakan pisau, kayu golf, penyangkut baju, tali pinggang, air panas, minyak panas, senduk dan sudu panas.
Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara 20 tahun dan denda atau sebatan.

Angkara dendam


SEORANG penduduk menunjukkan tempat Dzolkipli ditetak oleh bekas jirannya seorang lelaki Indonesia di Jalan Parit Masjid, Pontian semalam.


PONTIAN - Perasaan marah dan dendam yang dipendam oleh seorang lelaki Indonesia sejak enam bulan lalu terhadap bekas jirannya meletus apabila dia bertindak menetak kepala, bahu dan paha mangsa sebelum melarikan diri bersama isterinya yang sarat mengandung kelmarin.
Kejadian pukul 6 petang di Jalan Parit Masjid di sini itu menyebabkan kerani sebuah bank, Dzolkipli Othman, 51, koma dan kini dirawat di Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru.
Difahamkan, mangsa dan suspek berusia 52 tahun tersebut hidup berjiran lima tahun lalu di Kampung Parit Masjid sebelum lelaki Indonesia itu berpindah di Lorong Lee Pee di sini sejak April. Jarak antara dua tempat itu kira-kira 100 meter.
Isteri mangsa, Norzihani Mahmud, 48, memberitahu, dia merasa pelik apabila suspek yang telah berpindah tiba-tiba menghubungi suaminya mengatakan yang dia ingin berjumpa.

Tentera Syria terus bedil Homs, Aleppo

KERETA kebal Turki berkawal di sempadan negara itu dengan Syria di Akcakale semalam.


DAMSYIK - Sejumlah jet pejuang Syria yang dibantu unit meriam dan kereta kebal membedil kubu pemberontak di bandar raya Homs, tengah negara berkenaan semalam, kata beberapa aktivis.
Serangan tersebut adalah yang paling hebat ke atas kedudukan pemberontak yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA) sejak beberapa bulan lalu.
Bedilan meriam dan kereta kebal serta jet pejuang itu dilancarkan serentak dengan serangan ke atas kedudukan FSA di bandar raya Aleppo, utara Syria.
Tindakan tentera Presiden Bashar Al-Assad memperhebatkan serangan ke atas FSA menunjukkan Damsyik tidak menghiraukan ketegangan yang kian memuncak dengan jirannya, Turki.
Semalam, Parlimen Turki meluluskan operasi ketenteraan di luar sempadan negara berkenaan jika keadaan memerlukan selepas sebutir peluru meriam Syria tersasar ke kawasan penduduk awam di Turki.
Seramai lima orang awam maut dalam insiden tersebut kelmarin.
Dalam perkembangan berkaitan, Kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia yang berpangkalan di Britain melaporkan, serangan tentera Syria kali ini mengenai beberapa kawasan penempatan awam di Khaldiya, dalam bandar raya Homs.
"Sekitar waktu subuh, tentera Bashar seperti menggila, mereka menghujani kawasan ini dengan peluru meriam," kata seorang aktivis di Homs yang dikenali sebagai Abu Rami kepada agensi berita Associated Press (AP) melalui satu panggilan video semalam.
"Sebanyak lima peluru meriam atau roket mengenai kawasan ini pada setiap minit," tambahnya.
Lelaki tersebut berkata, bedilan roket dan artileri itu disasarkan ke atas beberapa kedudukan FSA di kawasan Homs Lama, Khaldiya, Qusour dan Jouret El-Shayah di bandar raya berkenaan.
Katanya, masih belum ada laporan berhubung angka kecederaan atau kematian akibat serangan terbaharu itu.
Kebangkitan rakyat Syria menentang pemerintahan Bashar yang bermula pada Mac tahun lalu merebak menjadi perang saudara.
Menurut kumpulan pemerhati berkenaan, lebih 30,000 orang terbunuh sejak penentangan tersebut tercetus. - Agensi

Guna darah sendiri sebagai dakwat lukisan


VINCENT CASTIGLIA bergambar bersama beberapa lukisan yang dihasilkan dengan darahnya di Galeri Sacred, New York.


NEW YORK - Seorang pelukis Amerika Syarikat, Vincent Castiglia menggunakan darah sendiri untuk menghasilkan karya lukisannya.
Pelukis berkenaan melancarkan pameran lukisan terbaharunya, Resurrection yang dibuka kepada orang ramai sejak semalam hingga akhir bulan ini.
Pameran tersebut menampilkan sejumlah lukisan Castiglia yang dihasilkan sejak sepuluh tahun lalu.
Semua karya tersebut dihasil menggunakan darahnya sendiri. - Reuters

Carey dakwa Minaj mahu menembaknya


Mariah Carey


NEW YORK - Penyanyi bersuara lantang, Mariah Carey yang kini menduduki kerusi penjurian rancangan pencarian bakat terkenal, American Idol menuduh Nicki Minaj yang juga merupakan juri pertandingan tersebut mengancam mahu menembaknya.
Dalam satu temu bual bersama Barbara Walters untuk rancangan The View yang disiarkan di saluran ABC, Carey mengadu kepada Walters bahawa dia berasa terancam dengan ugutan itu lalu bertindak mengupah beberapa orang pengawal keselamatan tambahan.
Tidak lama selepas kenyataan tersebut disiarkan, Minaj menyelar Carey melalui satu status di laman sosial Twitter miliknya.
Dia menulis: "Tiada sebarang bukti yang mengatakan saya mahu menembaknya. Tetapi semua orang akan percaya kenyataan tersebut kerana saya seorang penyanyi berkulit hitam."
Khabar angin mengenai pertelingkahan antara dua penyanyi itu bertiup kencang sebaik sahaja nama-nama panel juri diumumkan bulan lepas.
Musim baru American Idol bakal disiarkan pada Januari 2013. - Agensi

Saintis guna sel biasa cipta sel telur


GAMBAR oleh Universiti Kyoto semalam menunjukkan sejumlah sel telur tikus yang dihasilkan daripada sel stem seekor tikus.


KYOTO - Sepasukan saintis Jepun menemui kaedah unik bagi mengubati masalah kemandulan dengan menggunakan sel biasa daripada tikus dewasa untuk menghasilkan sel telur.
Kejayaan mereka dipercayai dapat membantu wanita yang tidak dapat mengeluarkan telur secara semula jadi untuk menghasilkan ovum di dalam tabung uji dengan menggunakan sel badan mereka.
Sel telur tersebut kemudian dimasukkan kembali ke dalam badan bagi membolehkan mereka bunting.
Pencapaian tersebut dibuat selepas sepasukan saintis Universiti Kyoto di sini menuai sejumlah sel stem atau sel asas daripada beberapa ekor tikus.
Mereka mengubah sel tersebut untuk menjadi sel germa yang menghasilkan sperma untuk lelaki dan telur bagi wanita.
Mereka kemudian menyuntik sel-sel telur itu ke dalam seekor tikus betina dewasa yang berperanan sebagai ibu tumpang.
Anak-anak tikus yang dilahirkan menerusi kaedah itu hidup sihat dan mampu membiak setelah dewasa seperti tikus normal.
"Eksperimen kami berperanan sebagai asas kukuh berhubung penghasilan sel germa bukan untuk tikus, tetapi juga manusia," kata penulis kajian itu, Katsuhiko Hayashi.
Penyelidikan tersebut disiarkan dalam jurnal Science. - Agensi

No comments:

Post a Comment