Tuesday, October 2, 2012

BOLA OH BOLA

Kecil-kecil dah samseng

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Baru berusia sembilan tahun, tapi lima murid tahun tiga sebuah sekolah di sini sudah berani berlagak samseng apabila membelit leher seorang rakan sekelas mereka dengan tali pinggang selain memukul mangsa dengan kasut dan pembaris besi, kelmarin.
Malah, lima samseng cilik terbabit turut mengugut untuk membunuh serta mencampak rakan mereka itu ke dalam hutan dan mereka berbuat demikian hanya kerana tidak menyukai mangsa.
Sumber polis berkata, kejadian itu berlaku jam 1.30 tengah hari di sekolah berkenaan dan kelima-lima murid terbabit terlebih dulu mengepung mangsa sekelas mereka ketika berada dalam bilik darjah.

Rayu dikasihani

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

PARAH...Wong yang patah tangan dirawat di hospital.
PARAH...Wong yang patah tangan dirawat di hospital.
KUALA LUMPUR: Tetak, rampas dan lari. Itu taktik sekumpulan enam peragut bermotosikal bersenjatakan parang dan kayu ketika menyamun seorang wanita di depan rumahnya di satu kawasan perumahan di Jalan Ipoh, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi itu, mangsa, Wong Rui Kee, 23, patah tangan kanan dan retak beberapa jari akibat ditetak seorang daripada suspek, selain kerugian kira-kira RM1,000 selepas beg tangannya yang mengandungi wang tunai serta telefon bimbit dilarikan.
Wong berkata, ketika kejadian dia membuka pintu kereta di hadapan rumahnya kerana mahu pergi kerja.

“Tiba-tiba muncul enam lelaki menaiki tiga motosikal dan seorang daripada mereka terus menetak saya dengan parang.

“Mereka tidak memberikan apa-apa amaran tapi terus menyerang saya,” katanya.

Lima lelaki direman

Oleh Siti Nadirah Hafidzin
nadirah@hmetro.com.my

TAHAN...lima suspek diperintah reman seminggu oleh Mahkamah Majistret Johor Bahru,  semalam.
TAHAN...lima suspek diperintah reman seminggu oleh Mahkamah Majistret Johor Bahru, semalam.
JOHOR BAHRU: Lima lelaki diperintah reman seminggu oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam, bagi membantu siasatan kes culik deejay radio Best 104, Julie Diana Omar Shariff, 34.
Majistret, Maslinda Selamat mengeluarkan perintah berkenaan ke atas lima lelaki berusia antara 16 hingga 21 tahun itu bagi membolehkan polis menjalankan siasatan kes berkenaan.

Kelima-lima suspek ditahan bermula semalam sehingga 8 Oktober ini manakala dua lagi suspek yang ditahan Ahad lalu direman hingga 7 Oktober ini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, Datuk Dr Hashim Haron berkata, kelima-lima suspek ditahan di sekitar negeri ini pada jam 2 pagi semalam.

“Kami masih mengesan empat lagi suspek yang dipercayai dapat membantu polis dalam menyelesaikan kes terbabit.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan kejadian diminta tampil membantu siasatan,” katanya.
Dalam kejadian jam 1 pagi Sabtu lalu, Julie yang popular dengan panggilan JD diculik dan diugut dibakar hidup-hidup 10 lelaki di Lebuh Raya Pesisir Pantai, berhampiran Tune Hotel, di sini.

JD dikatakan diculik kerana tidak membalas cinta seseorang. Susulan kejadian itu, polis menahan dua suspek pada Ahad lalu.
Hashim berkata, siasatan awal mendapati, motif penjenayah berkenaan bukan untuk membunuh mangsa sebaliknya lebih kepada motif dendam dan marah.

Menurut Hashim, personaliti yang popular dengan segmen Melodi Senja dan Variasi itu diminta usah bimbang keselamatan dirinya.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan,” katanya.

Sementara itu, JD ketika dihubungi berkata, dia masih trauma dan tidak mampu melelapkan mata kerana suara penjenayah yang menculiknya sering terngiang-ngiang di telinga.

“Saya fobia memandu sendirian dan kini berehat sebulan. Majikan saya memberi sokongan moral dan melawat saya,” katanya.

250 pemandu teksi mogok

Oleh Michelle Gun
michellegun@hmetro.com.my

PROTES...pemandu teksi mogok membantah bas Go KL yang memberi perkhidmatan percuma di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur, semalam.
PROTES...pemandu teksi mogok membantah bas Go KL yang memberi perkhidmatan percuma di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur, semalam.
SESAK...pemandu teksi menutup laluan ketika mogok di Jalan Bukit Bintang, semalam.
SESAK...pemandu teksi menutup laluan ketika mogok di Jalan Bukit Bintang, semalam.
KUALA LUMPUR: Tidak puas hati dengan perkhidmatan bas percuma Go KL yang didakwa menyebabkan kemerosotan pendapatan sehingga 70 peratus, lebih 250 pemandu teksi bertindak mengadakan mogok di Jalan Bukit Bintang, petang semalam.
Himpunan secara aman itu bermula kira-kira jam 2 petang hingga 7.30 malam membabitkan sekitar kawasan pusat beli-belah Pavillion hingga ke Lot 10.
Perbuatan pemandu terbabit yang kebanyakannya ahli Persatuan Pemandu Teksi Bestari Kuala Lumpur menyebabkan kawasan di sekitar Bukit Bintang sesak teruk apabila laluan digunakan untuk melakukan bantahan itu terpaksa ditutup.

Berdasarkan laporan polis yang dibuat persatuan itu kelmarin, perhimpunan juga dibuat sebagai bantahan terhadap masalah ulat teksi 'Arab' dan perkhidmatan teksi sapu serta beberapa tindakan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang mereka anggap menekan pemandu teksi berlesen.

Pemandu teksi, R Ramakrishnan, 52, berkata, pendapatan hariannya merosot secara mendadak sejak sebulan lalu kerana ramai pelancong asing beralih untuk memilih menggunakan perkhidmatan bas Go KL yang tidak mengenakan sebarang bayaran ke destinasi sekitar ibu kota berbanding teksi.

Setiausaha Persatuan Pemandu Teksi Bestari Kuala Lumpur, Mohd Jamal Abdul Nasir Mohd Saad berkata, pihaknya pernah membuat 14 laporan polis ke atas aktiviti ulat dan perkhidmatan teksi sapu di Bukit Bintang namun tiada tindakan diambil oleh pihak berkaitan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Assisten Komisioner Zainuddin Ahmad berkata, pihaknya akan menyiasat kejadian mogok terbabit mengikut Akta Perhimpunan Aman (APA) kerana berhimpun tanpa permit dan menyebabkan kesesakan selain mengganggu ketenteraman awam.

Difahamkan wakil persatuan dan pemilik teksi akan mengadakan rundingan dengan pihak SPAD di pejabat suruhanjaya berkenaan hari ini.

Fenomena Halo tarik perhatian



SHAH ALAM: Orang ramai di sekitar bandar raya ini dan Lembah Klang tidak perlu bimbang dengan satu fenomena dengan lingkaran cahaya seakan-akan pelangi mengelilingi matahari, semalam kerana ia Fenomena Halo iaitu satu kejadian biasa yang secara saintifiknya digelar 22 Darjah Matahari Halo.
Pegawai Observatori Negara Langkawi (ONL), Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Mohd Zamri Shah Mastur berkata, Halo adalah fenomena semula jadi iaitu satu lingkaran cahaya di sekitar matahari atau bulan, malah boleh berlaku dari sumber cahaya lain seperti lampu jalan.

“Terdapat pelbagai jenis Halo, secara umumnya ia muncul disebabkan kristal ais pada awan Cirrus yang sejuk dan berada pada ketinggian lima hingga 10 kilometer di lapisan atas troposfera,” katanya.
Beliau berkata, fenomena itu berkemungkinan boleh dilihat 100 hari setiap tahun.

Semalam, sebahagian penduduk di bandar raya ini hairan, malah ada yang mengaitkannya sebagai tanda-tanda kiamat.

Fenomena Halo yang muncul selama dua jam bermula 1 tengah hari semalam menarik ramai penduduk keluar untuk melihatnya dan mengambil gambar.

Penyamun takut dikesan GPS

KAJANG: Bimbang jejak mereka dikesan polis selepas menyedari terdapat alat sistem pengesanan global (GPS) dalam kereta yang disamun, tiga lelaki nekad meninggalkan kenderaan itu di tepi jalan di Subang Bestari, Shah Alam bersama pemiliknya yang diikat, Ahad lalu.
Difahamkan, mangsa yang berusia 30 tahun sebelum itu disamun kumpulan lelaki terbabit di tempat letak kereta di rumahnya di Jalan Bukit Mewah, Kajang sebelum dibawa bersama menaiki kereta berkenaan.

Menurut isteri mangsa yang mahu dikenali sebagai Shida, 28, suaminya bagaimanapun berjaya diselamatkan dan ditemui di kawasan itu selepas dia membuat laporan polis beberapa jam kemudian.
“Seperti biasa, suami menghubungi saya memberitahu sudah berada di tingkat bawah meminta saya membuka pintu.

“Namun, selepas menunggu lebih 30 minit, suami tidak kelihatan dan saya mula berasa tidak sedap hati,” katanya yang menghubungi telefon bimbit suaminya berulang kali, tetapi dijawab seorang lelaki dalam keadaan marah kononnya tersalah nombor.

“Saya mula curiga dan mengesyaki sesuatu yang buruk berlaku sebelum menghubungi rakan sekerja memberitahu kejadian itu dan membuat laporan polis,” katanya.
Shida yang kini tinggal bersama keluarga mentuanya berkata, suaminya disamun tiga lelaki yang sudah sedia menunggu di tempat letak kereta sebelum menyerang dan memukul mangsa.

“Saya mengesyaki lelaki terbabit mahu menculik suami saya kerana mereka membawanya bersama-sama kereta yang disamun, bagaimanapun hasrat itu dibatalkan kerana bimbang tindakan mereka dikesan polis melalui GPS yang dipasang dalam kereta,” katanya.

Menangis kereta terbakar



MELAKA: “Api ketika itu amat marak dan asap tebal hingga menyebabkan saya tidak berani mendekati lokasi kejadian kerana bimbang berlaku letupan,” kata penjaga tempat letak motosikal dikenali sebagai Ho, 50-an, yang menyaksikan kebakaran tiga kenderaan di kawasan parkir berdekatan Medan Selera Newtown, di sini, semalam.
Kebakaran jam 1.10 tengah hari itu menimbulkan tanda tanya berikutan satu daripada kereta terbabit iaitu Nissan Sentra dipercayai tiba-tiba terbakar sebelum api merebak dan menyambar dua kereta berdekatan.

Kereta Nissan itu musnah manakala Perodua Kenari dan Ford Laser rosak akibat bahang kebakaran.
Tindakan pantas bomba berjaya mengawal kebakaran daripada lebih teruk dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku.

Menurut Ho, dia yang memeriksa kawasan tempat letak motosikal berdekatan tempat kejadian mencurigai sesuatu apabila ternampak asap tebal di kawasan terbabit. “Apabila diperiksa, saya terkejut melihat asap itu rupa-rupanya datang dari sebuah kereta yang marak terbakar di kawasan lot parkir berkenaan.

“Melihat keadaan itu, saya yang bimbang keadaan bertambah teruk menghubungi talian kecemasan untuk tindakan lanjut,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam. Tinjauan mendapati seorang daripada pemilik kereta berusia 30-an gagal menahan sebak dan menitiskan air matanya selepas menyedari kejadian itu.
Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Kubu, Pegawai Bomba Kanan II Low Liang Seong berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan awam, pada jam 1.16 tengah hari.

“Seramai enam pegawai dan anggota bersama sebuah jentera dikerah memadam kebakaran membabitkan tiga kereta berkenaan.
“Api berjaya dikawal dalam tiga tujuh minit dan padam sepenuhnya lima minit kemudian. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku,” katanya. Menurut beliau, pihaknya bagaimanapun masih menjalankan siasatan lanjut terutama mengenal pasti punca kejadian.

Orang kenamaan bersaudara tipu Datuk RM462,000



KUALA LUMPUR: Hasrat seorang usahawan bergelar Datuk untuk meluaskan perniagaannya dengan mencuba bidang automotif bertukar mimpi ngeri apabila dia ditipu beberapa individu termasuk orang kenamaan yang juga adik-beradik yang mendakwa boleh mendapatkan ruang pameran menyebabkannya kerugian RM462,000.
Bukan saja terlepas peluang niaga, lelaki mahu dikenali sebagai Datuk Eric itu mendakwa, dia kini terpaksa menanggung bebanan hutang selepas beberapa rakan perniagaannya menuntut janji untuk membuka syarikat terbabit selepas berurusan dengan seseorang yang mempunyai hubungan dengan ‘orang kuat’ industri automotif negara.

Menurutnya, dia didatangi lelaki yang memperkenalkan diri sebagai penggiat industri jualan kereta dan menawarkan peluang kepadanya untuk membuka beberapa ruang pameran di kawasan Lembah Klang sebelum meminta wang pendahuluan.
“Berminat dengan tawaran itu, saya kemudian membuat bayaran antara RM20,000 hingga RM200,000 secara beransur-ansur dan dijanjikan dengan peluang perniagaan francais oleh sebuah syarikat automotif.

“Saya dibawa melawat kilang induk syarikat itu di Selangor dan diperkenalkan kepada seorang pengarah urusan yang juga adik kepada lelaki itu sebelum menandatangani satu dokumen perjanjian mendapatkan hak pengedaran, ruang pameran, pusat servis dan alat ganti,” katanya ketika membuat aduan kepada sekretariat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini, semalam.

Eric berkata, selepas menunggu beberapa bulan, dia berhubung dengan lelaki itu untuk bertanyakan status projek dijanjikan namun dia memberikan beberapa alasan selain meminta wang RM200,000 sebagai jaminan untuk mendapatkan hak pengedaran dijanjikan.
Katanya, tidak lama selepas itu dia mengesyaki dirinya tertipu apabila bertemu seorang rakan yang meminta dia memeriksa latar belakang lelaki itu sebelum mendapati individu terbabit diisytihar muflis sejak beberapa tahun lalu.

“Saya terus meminta wang saya dikembalikan dan dia memberikan pelbagai alasan dan pada masa sama dia terus meminta wang dengan alasan adiknya perlukan duit. Dia berjanji akan mengembalikan semua duit saya dengan menandatangani surat perjanjian,” “Pada 3 Julai, dia memberikan sekeping cek berjumlah RM10,000 dan berselang tiga hari, saya terima cek RM20,000 namun kedua-duanya dipulangkan kerana akaun sudah ditutup,” katanya yang turut membuat aduan kepada pejabat Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung perkara itu dan membuat laporan polis di Balai Polis Tun HS Lee.
Eric berkata, dia membuat laporan polis di Balai Polis Tun HS Lee dan merancang membuat aduan rasmi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dalam masa terdekat.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani mengesahkan menerima laporan itu dan memaklumkan kes disiasat JSJK Bukit Aman.

Suspek ‘bermain wayang’

TAIPING: Suspek utama kes bunuh dan rompak wang berjumlah RM1.2 juta yang dilarikan daripada van keselamatan di sini, pada 18 September lalu terus ‘bermain wayang’ berhubung misteri kehilangan separuh daripada wang hasil rompakan itu.
Sumber polis berkata, suspek berusia 25 tahun itu sering berdolak-dalih ketika disoal siasat polis berhubung sebahagian besar wang rompakan itu yang masih gagal ditemui hingga kini.

Sebelum ini, sejumlah RM520,000 wang hasil rompakan itu berjaya ditemui semula selepas polis menahan enam suspek berusia antara 20 hingga 40 tahun di Pulau Pinang dan Kedah, 23 September lalu.
Susulan itu, polis berjaya menangkap suspek utama yang juga pekerja syarikat keselamatan berkenaan ketika bersembunyi di sebuah pondok usang di Bukit Wang Angin, Banjaran Nakawan, Kangar, Perlis pada 25 September lalu.

Ketika diberkas, suspek hanya memiliki wang tunai berjumlah RM7,250 dan mata wang Thailand.

“Suspek masih enggan mendedahkan lokasi baki RM700,000 wang rompakan itu disembunyikan dan mendakwa hanya menerima RM30,000 daripada hasil rompakan berkenaan.
“Berikutan itu, kami terpaksa menyambung reman suspek semalam bagi mengesan baki wang berkenaan. Ketika disoal siasat, suspek dilihat cuba menyembunyikan sesuatu,” katanya.

Difahamkan suspek disambung reman hingga 9 Oktober selepas tempohnya berakhir, semalam.
Selain itu, beberapa anggota kumpulan perompak berkenaan turut disiasat berhubung beberapa siri rompakan bersenjata di daerah ini. Menurutnya, suspek utama yang berasal dari Sungai Siput itu turut disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan selepas disyaki menembak mati rakan sekerjanya yang juga pemandu van keselamatan berkenaan, Hasnul Saat, 28. “Kami masih menyiasat sama ada suspek pernah merancang melarikan diri ke negara jiran, Thailand selain peranannya dalam rompakan itu.

“Polis juga masih menyiasat sama ada suspek adalah dalang utama rompakan itu atau dirancang individu lain,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah ketika dihubungi mengesahkan pihaknya masih menjalankan siasatan.

Ajal menjemput di riba ibu

Oleh Anja Asmara
am@hmetro.com.my

PONTIAN: “Afiff baring di pangkuan saya dan kira-kira 15 minit kemudian, dia menghembuskan nafas terakhir,” kata ibunya, Russiah Ibrahim, 44, ketika ditemui di kediamannya di Taman Nong Chik, Batu 36, Jalan Johor, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 6 pagi kelmarin, anaknya, Muhammad Afiff Faris Ahmad Seri, 15, meninggal dunia di pangkuannya ibunya selepas mengadu pening kepala.

Russiah berkata, Afiff sebelum itu baru saja selesai berwuduk dan mahu menunaikan solat Subuh.
“Afiff mengadu pening kepala dan saya terus meribanya. Saya kemudiannya mengurut dahi Afiff dengan minyak.

“Bagaimanapun, saya terkejut apabila mendapati bibir, kuku tangan dan kakinya bertukar kebiruan. Saya terus mengusap dadanya, manakala Afiff seolah-olah tidur berdengkur sebelum nafasnya terhenti,” katanya.

Menurut Russiah, dia memanggil jiran sebelum menghubungi Hospital Pontian serta suaminya, Ahmad Seri Abu Bakar, 48, yang ketika itu bekerja di Tanjung Bin.
Katanya, pasukan perubatan yang tiba kemudiannya melakukan pemeriksaan sebelum mengesahkan Afiff sudah meninggal dunia.

Ahmad Seri pula berkata, Afiff yang juga pelajar pintar adalah anak ketiga daripada lima beradik dan bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Penggawa Barat (SMKDPB).
Afiff bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) minggu depan.

Menurut Ahmad Seri, dia bergegas pulang ke rumah sejurus menerima panggilan telefon daripada isterinya pada jam 6.15 pagi.

“Tiba di rumah, Afiff sudah meninggal dunia. Saya reda di atas pemergian Afiff kerana Allah lebih menyayanginya.

“Afiff seorang yang rajin dan suka menolong ibunya memasak,” katanya.

Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

“Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan tiada unsur jenayah,” katanya.

Pembunuh utama

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Fakta menakutkan apabila seorang daripada 20 wanita di negara ini berisiko tinggi menghidap barah payudara dengan wanita berusia 40 tahun ke atas paling terdedah kepada penyakit itu.
Wanita berketurunan India dikesan penghidap tertinggi diikuti Cina, Melayu dan lain-lain.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, sehingga 2007, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) merekodkan 3,242 wanita di negara ini dikesan menghidap barah payudara.
Beliau berkata, rekod yang dikumpul setiap lima tahun itu menunjukkan daripada 32 peratus barah yang menyerang wanita, 18.1 peratus adalah barah payudara.

“Bagi tempoh itu, 58 peratus adalah wanita yang menghidap barah payudara tahap satu dan dua.

“Penyakit barah payudara adalah pembunuh utama bagi wanita di negara ini. Justeru, saya nasihatkan mereka supaya mengesan dari awal sama ada melakukan pemeriksaan sendiri atau berkunjung ke klinik atau hospital kerajaan,” katanya pada sidang media di sini, semalam.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan kempen ‘Wear It Pink’ 2012 di Hospital Pantai Kuala Lumpur (PHKL), di sini, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Pantai Holding Berhad, Khairil Anuar Abdullah dan Ketua Pegawai Eksekutif Serantau, Tan Suet Guan.
Program itu adalah sebahagian daripada inisiatif PHKL sempena kempen kesedaran pencegahan barah payudara peringkat antarabangsa yang dibuat sepanjang bulan ini.

Ia bertujuan memberi kesedaran kepada wanita terhadap pendidikan kesihatan, pencegahan dan rawatan.

Untuk rekod, barah adalah keempat tertinggi menyebabkan kematian di negara ini yang direkodkan hospital kerajaan seluruh negara.

Rosnah berkata, melalui kempen berterusan oleh KKM dan badan bukan kerajaan, wanita di negara ini tidak lagi malu untuk mendapatkan rawatan atau membuat pemeriksaan.

“Ini kerana barah payudara bukan hukuman mati bagi wanita, sebaliknya ia boleh dirawat, bagaimanapun mereka perlu tampil awal,” katanya.

3 kali lahir anak kembar



SARA bersama tiga pasangan kembar yang dilahirkannya.
SARA bersama tiga pasangan kembar yang dilahirkannya.
LONDON: Seorang wanita menjadi ibu pertama di Britain melahirkan anak kembar tiga kali.
Kejadian itu dianggap ganjil kerana kemungkinan ia berlaku adalah satu dalam setiap 500,000.
Keeva dan Ceira, dilahirkan Jun tahun lalu oleh Sara Jones, 33, dari Southport, Merseyside.

Kelahiran pasangan kembar itu meningkatkan jumlah anak Sara kepada 10 kerana dia juga mempunyai empat anak lain.

Keluarga itu menerima bantuan lapan pain susu dan dua buku roti sehari di samping dua bungkusan besar lampin seminggu.

Meskipun mempunyai keluarga yang besar, Sara yang mempunyai adik kembar seiras berkata, kediamannya adalah lebih daripada normal.

“Bagi kebanyakan keluarga, mempunyai anak kembar adalah sesuatu yang luar biasa. Tetapi bagi saya, adalah sesuatu yang ganjil apabila saya tidak melahirkan anak kembar,” katanya kepada akhbar Sunday Mir- ror.

Kisahnya bermula 10 tahun lalu apabila dia melahirkan Liam dan Niamh.

Sara kemudian berpisah dengan bapa kanak-kanak itu, Rhys, sebelum menjalinkan hubungan dengan teman lelakinya sekarang, Craig Morgan, 31.

Pada 2010, dia sekali lagi melahirkan anak kembar, Shay dan Aoife, yang kini berusia dua tahun.

Wanita itu juga mempunyai anak lain sebelum itu, Brogane, 16, Siobhan, 13, Calam, 12, dan Sean, empat.

“Sebahagian keluarga gagal memperoleh anak. Saya melihat setiap kelahiran anak saya itu sebagai rahmat,” katanya.

Walaupun kelahiran kembar kedua agak menyulitkan kehidupannya, tetapi menjelang kelahiran Keeva dan Cerira, Sara berkata, dia sudah tahu ‘apa yang dilakukannya.’

Namun, ia bukan tugas mudah.

Craig, pembuat perabot, tidak bekerja sementara bagi Sara, membesarkan anak adalah tugas sepenuh masa. Sudah pasti ia sesuatu yang sukar untuk mencukupkan perbelanjaan pada setiap bulan.

“Kami terpaksa berhati-hati berbelanja. Saya cuba mendapatkan semuanya dengan kira-kira �100 (RM500) seminggu. Tetapi, setiap hari saya ke pasar raya, saya terpaksa menambah �15 (RM75) dalam perbelanjaan,” kata Sara.

Menurutnya, memandangkan setiap anaknya unik, dia tidak menurunkan pakaian anaknya yang tua kepada adik mereka.

“Dan saya berharap mereka semua akan menjaga saya apabila saya tua kelak,” katanya. - DM

Babi makan petani



OREGON (Amerika Syarikat) : Satu siasatan dilancarkan selepas seorang petani dipercayai mati dimakan oleh babi peliharaannya.
Terry Garner, 69, tidak pulang selepas memberi makan haiwan yang kelaparan itu di ladangnya di Oregon.

Seorang anggota keluarga kemudian menemui cebisan anggota tubuh dan giginya selepas babi itu memakan sebahagian besar mayat petani terbabit.
Pendakwa raya, Paul Frasier berkata, berat sebahagian babi itu melebihi 318 kilogram.

Siasatan dilancarkan untuk memastikan kematian Garner kerana laporan patologi tidak lengkap.

Frasier memberitahu akhbar The Register-Guard: “Apa yang kami tahu, ia kemalangan ngeri. Tetapi kami perlu melihat pada semua kemungkinan.” Adik petani itu, Michael, berkata, Garner pernah dibaham seekor babi betina yang besar selepas dia terpijak seekor anak binatang itu. - Agensi

Hutang along demi PFA

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

Datuk Seri Shahidan Kassim
Datuk Seri Shahidan Kassim
PRESIDEN Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim mengaku terpaksa berhutang dengan tiga along bagi menyelesaikan kemelut kewangan yang melanda persatuan itu.
Biarpun sedar berisiko, beliau mendakwa terpaksa melakukannya kerana perlu menyelesaikan segera masalah kewangan itu dengan apa cara sekalipun.

“Saya tidak ada pilihan dan terpaksa berhutang dengan mereka kerana perlu menstabilkan semula kewangan persatuan,” katanya yang bagaimanapun enggan memberitahu jumlah sebenar dipinjam kecuali mengatakan memerlukan RM2 juta bagi menstabilkan kembali kedudukan kewangan PFA.
Menurutnya, beliau boleh meminjam daripada bank tapi perlu mencagarkan pelbagai benda bagi membolehkannya berhutang dan proses itu dianggapnya merumitkan.

Shahidan berkata, PFA tidak akan berada dalam situasi terdesak itu jika semua pihak menghulurkan bantuan melunaskan janji mereka, namun hingga kini tiada yang mengotakannya.

“Saya sedar ramai tidak mahu membantu PFA kerana saya sudah tidak berkuasa, namun insya-Allah satu hari nanti saya akan kembali berkuasa. Jika hari itu tiba, pada masa itu, saya tidak akan melayan sesiapa yang enggan bekerjasama dan berjuang dengan saya,” katanya.
Menurutnya, kedudukan kewangan PFA pada masa ini di bawah paras negatif dan beliau menyifatkan perkara itu sesuatu yang membimbangkan tapi belum mencapai tahap tenat.

“Kami memang tiada duit untuk membayar gaji tertunggak pemain dan jika masalah ini terus berlaku, kami akan dilanda masalah dan sukar menaikkan kembali imej bola sepak negeri,” katanya yang mengaku ada beberapa pemain ingin menyarung jersi pasukan itu tapi membatalkan hasrat selepas mengetahui masalah kewangan itu. Difahamkan PFA belum membayar setengah bulan gaji kepada pemain.
Justeru, Shahidan memberi bayangan sedia berundur jika Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu sudi menerima lamarannya menyertai PFA bagi menyelesaikan kemelut kewangan itu.

“Saya sudah menghubungi beliau, menyatakan hasrat mahu membawanya masuk dalam persatuan ini. Jika Menteri Besar menyertai kami, sudah tentu saya bukan lagi Presiden PFA. Saya serius bukan ajak-ajak ayam kerana sedar langkah menyelesaikan masalah kewangan PFA adalah dengan pembabitan Menteri Besar. Tapi setakat ini beliau menolak atas alasan tidak berminat dan tidak tahu bermain bola sepak.” Sementara itu, Shahidan berkata, kerajaan negeri juga masih belum membayar penuh bantuan diminta apabila hanya baru melunaskan RM100,000 daripada RM300,000 yang dipohon.

Namun, menurutnya, beliau tidak akan merayu namun memberitahu jika ada yang ingin berjuang bersama untuk melihat PFA kembali seperti dulu supaya menghulurkan sumbangan.

“Kami mengamalkan konsep berjuang bersama dan menang bersama,” katanya.

No comments:

Post a Comment