Tuesday, July 19, 2011

ILMU FEQAH ILMU YANG HIDUP....MUNGKIN FATWA DAPAT DIKELUARKAN...ISLAM DAPAT MENYELESAI SEMUA MASALAH...MOHON PERTUNJUK DARI ALLAH SWT..

‘Ambil nyawa kami dulu’

Oleh Satiman Jamin, Zattul Iffah Zolkiply dan Zaid Salim
am@hmetro.com.my

MOHD ASHRAF HAFIZ...mahu rayu keputusan mahkamah.
MOHD ASHRAF HAFIZ...mahu rayu keputusan mahkamah.
KUALA TERENGGANU: “Jika kematian adalah penyelesaian, tolonglah ambil nyawanya, tapi (sebelum itu) ambil nyawa saya dan suami dulu kerana kami juga sebahagian daripada punca masalah ini,” kata ibu Mohd Ashraf Abd Aziz, 25, yang permohonannya untuk menukar nama kepada Aleesha Farhana ditolak Mahkamah Tinggi di sini, kelmarin.
Wanita berusia 50 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai Mak Yah berkata, hati dia dan suami, Abd Aziz, 60, cukup terguris apabila ada pihak tergamak mendoakan kematian Mohd Ashraf seperti disebarkan melalui blog serta laman sosial di Internet.

“Ada yang menyebut lebih baik dia mati, tapi ambillah nyawa saya dan suami dulu,” katanya pada pertemuan di rumahnya di Kampung Telaga Daing dekat sini, semalam. Kelmarin, Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa ketika menolak permohonan Mohd Ashraf berkata, biarpun dia sudah menjalani pembedahan menukar jantina di Thailand pada 2009, ia tidak boleh dijadikan hujah untuk mahkamah menerima permohonannya. Dengan nada sinis Mak Yah berkata, memang mudah melemparkan pelbagai tohmahan terhadap keluarganya, tetapi tiada siapa tahu penderitaan ditanggung mereka sekeluarga.
“Cuba bayangkan jika mereka berada di tempat kami,” katanya yang mengakui dia dan suami amat tertekan dengan pandangan orang ramai yang menuduh mereka gagal menjadi ibu bapa yang baik.

“Kami sedih dengan tohmahan sesetengah pihak termasuk media apabila ada beranggapan kami membelakangkan Tuhan dengan menyokong keputusan Mohd Ashraf menukar nama dan jantina dalam kad pengenalannya.

“Hakikatnya kami sekeluarga tidak pernah menyokong tindakannya dan amat terkejut bila dia membuat pembedahan menukar jantina sehingga kami pernah tidak mengakuinya anak,” katanya.

Mak Yah mengakui dia menyedari Mohd Ashraf memiliki ciri-ciri kewanitaan sejak bayi lagi, namun terkejut apabila anaknya melakukan pembedahan jantina pada 2009 dan ketika itu dia dan suami menunaikan haji di Makkah.

“Kami berada di Makkah mengerjakan haji ketika itu dan sepanjang pengetahuan kami, dia bekerja di Putrajaya,” katanya.
Menurutnya, Mohd Ashraf tidak memberitahu mereka mengenai ujian perubatan dan hormon dilakukannya di Pusat Perubatan Pantai di Kuala Lumpur dua tahun sebelum pembedahan itu.

“Disebabkan terlalu marah, kami bakar semua pakaiannya dan memberitahunya supaya jangan pulang ke rumah lagi, tetapi kami tahu dia kerap pulang, cuma bermalam di dalam keretanya tanpa masuk ke rumah,” katanya.

Sementara itu, Abdul Aziz yang juga bekas tentera berkata, dia tidak mempunyai masalah mendisiplinkan anak, tetapi buntu menghadapi masalah membabitkan Mohd Ashraf.

“Adiknya pernah memotong rambutnya (Mohd Ashraf) seperti tentera, tetapi kami tetap melihatnya seperti seorang wanita, bezanya hanya rambut dia pendek.

“Saya menyedari kami perlu menangani masalah ini dan bukannya berterusan menafikannya kerana kami masih mempunyai Mohd Ashraf yang lama,” katanya.

Menurutnya, masalah itu mungkin boleh dielak jika dia mendapatkan pandangan pakar mengapa Mohd Ashraf tidak mempunyai karakter lelaki ketika membesar.

“Suaranya tidak berubah menjadi garau ketika dia meningkat remaja dan gayanya berjalan juga seperti wanita, tetapi ketika itu saya tidak terlintas akan timbul masalah lebih besar,” katanya Abdul Aziz berkata, jika kesilapan membesarkan anak menjadi punca Mohd Ashraf mahu menjadi wanita, dua anak angkatnya yang lebih tua sepatutnya menghadapi masalah sama.

“Anak angkat lelaki dan perempuan saya tidak mempunyai masalah, begitu juga adik lelaki dan perempuan Ashraf,” katanya.

Meskipun mendengar mengenai kewujudan fatwa oleh Jakim yang membenarkan seseorang yang jantinanya diragukan menjalani pembedahan pertukaran jantina, Abdul Aziz berkata, dia tidak pasti bagaimana perkara itu boleh dilakukan kerana tiada garis panduan.

“Keputusan ujian perubatan menunjukkan dia mempunyai lebih banyak hormon perempuan berbanding lelaki. Bolehkah fakta ini menyokong permohonannya? Saya harap perkara seperti ini dijelaskan dengan terperinci dan layak diberikan pertimbangan,” katanya.

Mohd Ashraf pula berkata, dia menerima keputusan Mahkamah Tinggi dan akan mengemukakan rayuan.

“Selagi ada ruang mengikut peruntukan undang-undang, saya akan merayu. Orang mungkin berharap saya diam terus atau mati, tetapi saya hanya mahu menjalani kehidupan yang aman,” katanya.


Kecelaruan Gender - Mak Nyah / Pondan / Bapok

 

Kali ini mari kita kupaskan masalah konflik gender lelaki yang menjadi ala-ala perempuan,hehe. Aku bukan pakar psikologi pun nak cakap lebih-lebih , tapi ada beberapa asas yang menjadi punca mereka (kaum adam) menjadi atau bertukar jantina ke wanita. Jom  layan kartun macam biasa lah:

Biasanya golongan ini memang agak susah nak detect, lagi-lagi yang dari Siam. Badan ramping macam kerengga, kulit halus, muka mulus..Kalah perempuan seh! Hanya suara yang mengkantoikan mereka. Hehe.

Kebiasaan mak nyah ini memang dari kecil dah lembut, sopan santun. Naluri mereka lebih ke arah perempuan. Bermain anak patung, masak-masak dan bersolek menjadi  perkara biasa.

Dari apa yang aku pernah perhatikan kebiasaan mak nyah ini salah pilih kawan (orang sekeliling) , tu yang ramai mak nyah muncul di Universiti. Siap ada persatuan mak nyah underground lagi! Pergi club mak nyah, ladies night , macam-macam lah kelab. Second point, dah jauh dari mak bapa, lagi lah tak ada siapa yang berani tegur mereka. Kalau tak teguh pendirian, memang mudah terjerumus lah dalam dunia tersendiri ini.

Tapi ada yang mencuba kembali normal, masyarakat kita pun silap, terlalu pandang negatif terhadap dorang ini. Sepatutnya golongan ini perlu diberi perhatian dan sokongan supaya mereka kembali ke pangkal jalan. Banyak diantara mereka nak berubah, tapi tulah asyik dihina dan dicaci... Mereka pun manusia biasa, sering buat kekhilafan, tapi adakah hanya kesilapan ini mereka perlu dihukum selamanya?

Tetapi banyak juga yang berjaya menjadi lelaki normal yang macho, maskulin, gagah, hero. Dalam kes nak berubah ini, aku rasa sangat susah berjaya. Susah memang susah. Tapi kalau ada sokongan padu keluarga, kawan, dan seluruh lapisan masyarakat , tiada yang mustahil. Orang yang bermasalah addict dadah pun boleh berjaya insaf, lagikan golongan ini yang hanya perlu diberi sedikit suntikan semangat , confirm boleh berubah!  


Cerita tambahan:

Dulu kat hostel sekolah, aku ada junior (lelaki lah kan).  Pada satu malam lah kan, dia telah *%#@$^ member aku punya tut.Tapi masa itu tak dapat detect siapa yang buat. Nak dipendekkan cerita, sebelum budak itu pindah sekolah, dia ada bagi surat minta maaf kat kawan aku itu , dia mengaku yang dia buat benda tak senonoh itu, banyak kali juga. 

Sejarahnya, mak bapa dia terlalu inginkan anak perempuan, sampaikan jumpa bomoh jampi serapah. Tapi yang lahir dia (anak lelaki), jadi mak bapa dia amat kecewa, sehingga pinggirkan dan dia dibagi kepada keluarga angkat. Ntah nasib dia tak baik, dia diliwat oleh pekerja keluarga angkat nya. Itu yang dia jadi hamba seks. Kesian...

Dalam hal ini, ibu bapa harus bertanggungjawab. Sepatutnya mereka bersyukur dikurniakan rezeki anak dan redha dengan ketentuan Ilahi. Bimbinglah anak itu, bukan sebaliknya. Tanggungjawab kawan-kawan juga perlu sebab mereka lah yang paling rapat dan mudah untuk memberi nasihat & teguran positif.

*Aku ada juga kawan dari golongan ini, mereka Ok sebenarnya, cuba membezakan adalah perwatakkan. Tak ada yang nak ditakuti, dihina, dicaci golongan seperti ini. Doakan mereka kembali ke asal. Aminnn.

Lelaki lembut tak sama dengan golongan mak nyah, pondan , bapok. 

Read more: http://www.namemy.name.my/2011/07/kecelaruan-gender-mak-nyah-pondan-bapok.html#ixzz1Sb0ghF4z

TRANSEKSUAL MENURUT PERSPEKTIF PERUNDANGAN DI MALAYSIA

by syafiqe




Negara kita pernah digemparkan dengan keputusan sebuah kes di Mahkamah Tinggi Syariah Melaka yang memutuskan bahawa perkahwinan sepasang “suami” dan isteri hendaklah difaraqkan kerana si “suami” merupakan seorang perempuan dan bukannya seorang lelaki. Ini merupakan satu misalan berkaitan isu transeksual yang berlaku di Malaysia. Namun jika dilihat senario “mak nyah” yang banyak berlaku kini, maka ia bolehlah dijadikan sebagai satu misalan yang cukup mudah.Transeksual bolehlah didefinisikan sebagai seseorang yang percaya bahawa dirinya tidak mewakili atau menggambarkan sifat jantinanya yang sebenar. Transvestite ialah orang yang mengamalkan “transvestism” yang ditakrifkan sebagai “the unnatural desire to wear the clothing of opposite sex” atau keinginan memakai pakaian berlainan dengan jantinanya. [Longman Dictionary of Contemporarry English (1978)]. Malah, golongan ini juga cenderung untuk melakukan pembedahan pertukaran jantina.
Perspektif Islam
Jika diperhatikan menurut perspektif Islam, adalah jelas perbuatan transeksual ini ditegah oleh Islam. Ini berdasarkan kepada beberapa petikan ayat al-Quran antaranya yang bermaksud “Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran) dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain daripada Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang nyata…” [Surah al-Nisa' ayat 119]. Terdapat juga sebuah hadis yang bermaksud “Rasulullah melaknati lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki” [Hadith Riwayat al-Bukhari]. Adalah jelas bahawa berdasarkan dalil-dalil tersebut menunjukkan betapa Islam menolak sekeras-kerasnya amalan transeksual di kalangan umat manusia.
Perspektif Perundangan Di Malaysia

Menurut perundangan di Malaysia, status golongan transeksual masih lagi tidak jelas. Jika diperhatikan di bawah Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan ia menjelaskan berkaitan dengan kesamarataan semua orang di sisi undang-undang dan tidaklah boleh ada perbezaan oleh sebab agama, kaum, keturunan, tempat lahir atau jantina. Peruntukan ini menyebut “jantina” merujuk kepada perbezaan lelaki dan perempuan sahaja manakala golongan transeksual masih wujud ketidakjelasan daripada segi jantina. Ini termasuklah juga golongan khunsa yang tidak disebut secara jelas dalam peruntukan tersebut.
Sehingga kini, tiada satu peruntukan pun di dalam undang-undang yang mentakrifkan “lelaki” dan “perempuan”. Akta Tafsiran 1967, Seksyen 4(2) hanya menyatakan “Mana-mana perkataan dan perbahasan yang ditujukan kepada kaum lelaki termasuklah perempuan”. Walaubagaimanapun, perkataan yang ditujukan khusus kepada perempuan tidaklah pula termasuk dan meliputi lelaki.
Perlu diingat bahawa kebanyakan undang-undang di Malaysia membezakan antara lelaki dan perempuan berdasarkan kepada butir-butir peribadi yang tercatat dalam surat beranak atau kad pengenalan. Sebarang pertukaran nama pada kad pengenalan adalah dibolehkan namun apabila ia melibatkan pertukaran status jantina atau agama, maka ia akan melibatkan soal bidang kuasa perundangan yang perlu diputuskan oleh Mahkamah.
Jika dilihat status golongan transeksual menurut perundangan Islam di Malaysia pula, ternyata ianya merupakan satu kesalahan jenayah Syariah yang boleh dikenakan tindakan di Mahkamah Syariah. Semua negeri di Malaysia mempunyai beberapa peruntukan khusus melibatkan transeksual. Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah -Wilayah Persekutuan 1997 (AKJSWP 1997) misalnya memperuntukkan berkaitan dengan kesalahan lelaki berlagak seperti perempuan (pondan) [Seksyen 28], liwat [Seksyen 25] dan musahaqah (persetubuhan antara perempuan dengan perempuan) [Seksyen 26].
Malah, umat Islam di setiap negeri Malaysia terikat dengan fatwa yang dikeluarkan oleh negeri atau Majlis Fatwa Kebangsaan (sekiranya digazetkan di negeri). Dalam hal ini, pada 1983 telah diputuskan bahawa pembedahan pertukaran jantina adalah haram daripada segi syarak. Dengan ini, maka dengan sendirinya jika seseorang itu cuba untuk melakukan pertukaran jantina, perbuatan itu adalah haram dan boleh dikenakan tindakan kerana melanggar fatwa yang telah diwartakan. [Seksyen 12 AKJSWP 1997]
Isu-isu dan konflik
Mohamad Ismail Bin Hj Mohd Yunus dalam penulisan beliau bertajuk “Gender Reassignment: A Legal Perspective on Rape” cuba membincangkan tentang isu berkaitan jenayah rogol dan statusnya apabila melibatkan golongan transeksual yang telah melakukan pembedahan pertukaran jantina. Di Malaysia, jenayah rogol diperuntukkan di bawah Seksyen 375 Kanun Keseksaan iaitu rogol boleh dilakukan oleh seorang lelaki terhadap seorang perempuan, mesti wujud unsur ketidakrelaan dan perlu ada kemasukan alat kelamin lelaki ke dalam faraj wanita.[ (2000) 4 MLJA 174 ]

Persoalan kini ialah sekiranya jenayah rogol itu dilakukan terhadap seorang yang transeksual, adakah ia boleh dianggap satu kesalahan dan sabitan boleh dikenakan? Misalnya sekiranya seorang lelaki merogol seorang transeksual yang disangka seorang perempuan, sudah tentu lelaki itu tidak boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 375 kerana keperluan seksyen tersebut ialah persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan tanpa kerelaan perempuan itu sedangkan dalam kes ini, transeksual bukanlah perempuan yang sebenar.
Di samping itu, terdapat beberapa isu yang memerlukan perbincangan teliti berkaitan status transeksual ini. Seperti mana yang telah dijelaskan penulis, meskipun fatwa menjelaskan bahawa status transeksual adalah haram menurut Islam, namun bagaimana pula sekiranya pertukaran jantina itu masih tetap dilakukan. Apakah status seorang lelaki (transeksual) itu? Adakah dia tetap lelaki walaupun perbuatan itu haram atau adakah dia seorang perempuan?
Ini penting kerana jika dia (selepas pertukaran jantina) ditangkap berkhalwat dengan seorang lelaki, bolehkah ia disabitkan dengan kesalahan itu sedangkan dia bukan perempuan yang asli. Masalah ini mungkin lebih mudah diputuskan sekiranya dia tidak melakukan pertukaran jantina dan hanya berpakaian perempuan. Namun persoalan kini ialah jika dia telahpun melakukan pertukaran jantina. Malah ini ditambah sekiranya nama pada kad pengenalannya juga telah ditukar kepada nama yang lebih ‘perempuan’.

Penyelesaian
Apa yang jelas di sini ialah konflik-konflik sebegini perlulah diambil perhatian serius. Ini kerana, sehingga kini Malaysia tidak mempunyai dasar yang jelas berkaitan status transeksual. Penulis berpandangan beberapa perkara penting perlu diteliti dalam menyelesaikan isu ini. Pertama kerajaan perlulah membuat dasar khusus bagi memutuskan dari segi jantina status mereka yang telah melakukan pertukaran jantina. Meskipun adalah jelas Malaysia melarang perbuatan pertukaran jantina dilakukan di Malaysia, namun pembedahan tersebut masih boleh dilakukan di negara-negara lain.
Kedua, perlunya dibuat satu peruntukan khusus bagi mengenakan tindakan undang-undang terhadap mereka yang melakukan pembedahan pertukaran jantina. Seperti mana dijelaskan sebelum ini, pertukaran jantina masih boleh dilakukan di negara-negara lain. Ketiga, kerajaan perlu tegas bagi memastikan bahawa sebarang pertukaran nama yang menimbulkan kekeliruan jantina dihentikan. Ini kerana, ia boleh memberi satu kelebihan kepada golongan transeksual untuk menukar nama asal mereka kepada nama yang sesuai dengan ‘jantina’ baru mereka. Keempat, status perkahwinan golongan transeksual ini perlulah tidak diiktiraf oleh undang-undang di Malaysia. Ini bertujuan untuk mengelakkan wujudnya perkahwinan sejenis seperti kes nikah sejenis yang pernah berlaku di Melaka.
Secara ringkas, oleh sebab dasar serta perundangan Malaysia masih kurang jelas berkaitan isu transeksual ini, maka suatu tindakan yang konkrit perlulah dilaksanakan. Dalam hal ini, adalah penting digubal peruntukan khusus bagi menjelaskan status sebenar transeksual. Adalah amat malang sekiranya golongan transeksual ini diberi perlindungan di Malaysia untuk menukar jantina dan mempunyai status jantina yang berlainan dengan jantina asal mereka. Ini boleh memberi kesan besar khususnya kepada masyarakat Islam kerana ia akan melibatkan soal perkahwinan, urusan perwalian, pembahagian harta pusaka dan sebagainya.

Antara khunsa, pondan dan 'si lembut'

Khunsa dari bahasa Arab bermaksud ‘lembut’. Dari sini timbulnya istilah kaum lembut, mak nyah atau pondan. Menurut kamus dewan, pondan ialah lelaki yg memiliki sifat perempuan atau sebaliknya (perempuan yg memiliki sifat lelaki).

Menurut syara’: khunsa ialah seseorang yg diragui seksnya (jantinanya) sama ada kedua-dua alat kelamin, tiada langsung atau ada alat kelamin lelaki tapi batinnya perempuan atau sebaliknya. Menurut Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf, Fatwa Darul Ifta’, ada dua jenis khunsa: khunsa ghair musykil (khunsa yg senang ditentukan kecenderungan seksnya dan khunsa musykil (yg sukar ditentukan).

2. Jika khunsa yg ghair musykil (yg sudah dikenalpasti jantinanya), maka status wudhu’ dan ibadahnya menyerupai kaum yg ditentukan (samada lelaki atau wanita). Cth: jika khunsa itu sudah disahkan perempuan, maka jika anda bermazhab Syafi’e, maka batallah wudhu’ jika bersentuhan dgnnya.

3. Posisi mereka dalam solat: Jumhur menetapkan khunsa berada di barisan ke tiga selepas dewasa, kanak-kanak lelaki dan khunsa selepas itu baru wanita (al-Mughny, 2/42) Berdasarkan hadis umum dari Abu Daud, Sunan, 1/181.

Persoalan tentang aurat khunsa pula...

1. Adakah aurat khunsa mengikut aurat lelaki atau perempuan
2. Sekiranya khunsa itu tidak pasti tentang kecenderungan jantinanya, cemana lak?
3. Hukum khunsa ubah jantina mengikut kecenderungan
4. Sekiranya khunsa dibesarkan sebagai lelaki tapi bila dewasa, dia lebih berminat atau berkecenderungan menjadi perempuan, apakah yang terbaik baginya?
5. Bolehkah khunsa berkahwin dengan lelaki yang normal tanpa membuang kelamin lelaki?
6. Sekiranya khunsa menerima kehidupan sebagai khunsa, siapakah pasangan yang layak untuknya?
7.Bagaimana hukum berurusan dengannya dan apabila mereka meninggal dunia, bagaimanakah hendak menguruskan jenazah mereka?

Soalan terakhir, kalau mereka ingin berdamping di arena politik, sayap mana agaknya mereka perlu diletakkan?

- Buragas Alam -

 http://tajdid-melayu.blogspot.com/2009/05/antara-khunsa-pondan-dan-si-lembut.html#ixzz1Sb1zamr5


Pondan, Khunsa, Mukhannath Dari Perspektif Dalil

SOALAN:
zakieffendi

Assalamualaikum,

2 soalan, ya panel Al-Ahkam...

i) Betulkah semasa riwayat Nabi Muhammad SAW, golongan pondan atau mukhannath ini sudah ada, dan apakah tindakan Nabi terhadap mereka. Tolong berikan sedikit nas dalil dan hujah

ii) Jika lihat hari ini, golongan pondan ini sudah berleluasa di KL dan semakin menjadi-jadi. Bolehkah dalam Islam, golongan ini melakukan pembedahan 'sex-change' untuk menepati naluri mereka?


********************
JAWAPAN:
albaruhiyy
Panel Feqh

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد :

Pertama, perlu bezakan antara pondan dan khunsa..

1. Pondan (mukhannath)
Mereka ialah orang lelaki yang menyerupai wanita dari segi bentuk tubuh, pergerakan, percakapan dan lain-lain.

Memang benar ia sudah wujud pada zaman Nabi s.a.w.
Tindakan Nabi ialah perintah supaya mukhannath dikeluarkan daripada rumah.
al-Bukhari menyebut dalam bab “ikhraj al-mutashabbihin bi al-nisa’ min al-buyut” (bab mengeluarkan orang-orang lelaki yang menyerupai wanita daripada rumah) satu hadith riwayat Ibn Abbas bahawa beliau berkata : “Nabi s.a.w melaknat al-mukhannathin (yang menyerupai wanita) dari kalangan lelaki dan melaknat al-mutarajjilat (mereka yang menyerupai lelaki) dari kalangan wanita. Dan Nabi bersabda : “Keluarkan mereka dari rumah-rumahmu”. Kata Ibn Abbas :

لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال والمترجلات من النساء
“Nabi s.a.w telah mengeluarkan seorang lelaki dan Umar pernah mengeluarkan seorang wanita”. [al-Bukhari, Kitab al-Libas, Bab 62 dalam Fath al-Bari 10/333].

Kemudia disebut pula hadis Ummu Salamah dalam bab “Ma Yunha min dukhul al-mutashabbihin bi al-nisa’ ala al-mar’ah”. Bab tentang larangan masuk orang lelaki yang menyerupai wanita ke tempat wanita”.

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ عِنْدَهَا وَفِى الْبَيْتِ مُخَنَّثٌ ، فَقَالَ الْمُخَنَّثُ لأَخِى أُمِّ سَلَمَةَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِى أُمَيَّةَ إِنْ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ الطَّائِفَ غَدًا أَدُلُّكَ عَلَى ابْنَةِ غَيْلاَنَ ، فَإِنَّهَا تُقْبِلُ بِأَرْبَعٍ وَتُدْبِرُ بِثَمَانٍ . فَقَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « لاَ يَدْخُلَنَّ هَذَا عَلَيْكُنَّ » .
Daripada Ummu Salamah bahawa Nabi s.a.w. ada di sisinya. Sedangkan dalam rumah itu ada mukhannath (pondan). Kata pondan tadi kepada Abdullah bin Abi Umayyah, saudara Ummu Salamah : “Jika Allah membuka bagi kamu esok bumi Taif, nescaya aku tunjukkan kamu anak perempuan Ghaylan,dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan. Nabi s.a.w pun bersabda : “Jangan kamu membawa masuk ini ke atas kamu”.
Kata al-Nawawi :

معنى قوله تقبل بأربع وتدبر بثمان أى أربع عكن وثمان عكن قالوا ومعناه أن لها أربع عكن تقبل بهن من كل ناحية اثنتان ولكل واحدة طرفان فاذا أدبرت صارت الأطراف ثمانية

Ertinya : “Dan maksud perkataan “dia menghadap dengan empat dan membelakangimu dengan lapan” ialah empat ukan yakni (ketulan daging yang zahir dari depan disebabkan kegemukan) dan lapan ukan.

Mengapa Nabi memerintahkan agar dihalau?
Kerana mereka ini membawa kerosakan lebih banyak seperti suka menyifatkan tubuh wanita yang dilihatnya kepada lelaki ajnabi ataupun mungkin ahli keluarga boleh terpengaruh dengannya sama ada dalam segi percakapan, pergerakan dan kesemuanya boleh membawa kepada kemungkaran.

2. Haram melakukan pembedahan untuk menukar jantina. Ini kerana perbuatan ini mendatangkan mafsadah atau kerosalan yang besar. Ia juga satu bentuk pencerobohan terhadap penciptaan Allah Taala hanya semata-mata kerana mengikut naluri yang palsu dan bohong.

Dalam fatwa Lajnah Da’imah atau Lembaga Tetap Penyelidikan Akademik dan Fatwa di Arab Saudi menyebut pengharaman operasi pembedahan seperti ini.
Lihat :

Al-Shanqiti, Ahkam al-Jirahah al-Tibbiyyah hlm 202.

Fatawa al-Lajnah al-Da’imah li al-Buhuth al=Ilmiyyah wa al-Ifta’ 25/37-38, fatwa no 2688.

3. Khunsa
Dari segi istilah, khunsa ialah orang yang mempunyai dua alat kelamin lelaki dan wanita. Mungkin juga mereka yang memang dilahirkan tanpa alat kelamin. Kejadiannya adalah semulajadi, ini berbeza dengan pondan atau mukhannath. Boleh rujuk dalam arkib lepas :

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=36049&highlight=khunsa (lihat di bawah)

Khunsa terbahagi kepada dua. Musykil dan tidak musykil

Tidak Musykil ialah yang jelas padanya tanda-tanda jantina sama ada lelaki atau perempuan. Maka ia dihukumkan mengikut yang mana jelas. Kalau lelaki, lelaki lah, kalau perempuan, perempuanlah.

Musykil pula ialah yang tidak jelas padanya tanda-tanda tersebut sama ada ada dua alat dan sama kuat tanda-tanda lelaki atau perempuan. Atau jenis satu lagi yang tiada alat langsung, Cuma ada lubang untuk kencing sahaja.

Menurut majoriti fuqaha’, orang khunsa sebelum balighnya dilihat, jika kencing dari alat kelamin lelaki maka ia dianggap lelaki. Sebaliknya, akan dianggap perempuan, jika kencing dari alat perempuan.

Jika selepas baligh pula, kena lihat tanda-tanda berikut : , Jika tumbuh janggut, atau keluar mani dari zakar atau menghamilkan wanita, maka ia dianggap lelaki. Begitu juga zahirnya tanda-tanda keberanian dan kepahlawanan sepertimana yang disebut al-Suyuti.

Manakala jika zahir buah dada, ada susu atau keluar haid atau boleh dijimak maka ia adalah wanita.

Jika kesemua tanda-tanda berikut lemah atau sukar ditentukan, maka lihat kecenderungannya…jika lebih ke arah lelaki, hukumkan sebagai lelaki. Jika ke arah perempuan pula, maka hukumkan ia perempuan.

[Lihat al-Mawsu’ah al-Fiqhiyyah 20/hlm 21-23]


************************************************
http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=36049&highlight=khunsa (lihat di bawah)

Keliru Tentang Khunsa

yukitada
Salam

Saya ada melihat beberapa pandangan panel ahkam berkenaan maknyah/pondan/khunsa. Namun sy masih kurang ‘clear’ bbrpa jawapan muktamad .

Benarkah rumusan saya ini bahawa lelaki yang dilahirkan anggota sulit lelaki namun pembawaan dirinya/naluri lebih kepada perempuan , kita kategorikan sebagai khunsa ? Secara tak langsung kita ‘merelakan’ golongan ini ke arah keperempuanan ? sprt melakukan pembedahan kemaluan dll. Sekiranya begitu maknyah2 yg melambak kat chow kit dll tu betullah ye ? Mula2 mcm sy fhm tp bile ade org ajukan soalan terus ‘pening’ nk jwb. Syukran.



******************
izrail
Panel Feqh

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Takrif Khunsa ialah:


مَنْ لَهُ آلَتَا الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ , أَوْ مَنْ لَيْسَ لَهُ شَيْءٌ مِنْهُمَا أَصْلًا , وَلَهُ ثُقْبٌ يَخْرُجُ مِنْهُ الْبَوْلُ .

"Orang yang mempunyai dua alat kelamin lelaki dan perempuan atau orang yang tiada langsung mempunyai kedua-duanya dan hanya mempunyai lubang untuk membuang air kecil".

Dalam Bahasa Inggeris dipanggil: Hermaphrodite.

Wallahu a3lam

Rujukan:
- Mausua'ah Fiqhiyyah Kuwaitiah: 20/22
- Mu'jam Lughatul Fuqaha': m/s 201
maaf bertanya lg..

ana rasa mcm ada something wrong dgn artikel ni, harap syeikh2 kat
sini boleh berikan pendapat

boleh tak juga tolong check/ tahqeeq juga pkra2 ni, sbb ana tak prnh
lg jumpa / baca lg kat mana2 ttg dakwaan ni, spjg yg ana bljr:

1) Dari perspektif islam : Walaubagaimanapn khunsa itu terjadi adalah
disebabkan janin yang terbentuk dari campuran benih lelaki , benih
wanita & kotoran darah haid wanita

2) Hukum di atas adalah hukum yang jelas..sepakat ulama berpendapat
andainya seorang muslim berkeyakinan mengenai halalnya menyetubuhi
isteri sedang haid , maka kafirlah ia pada waktu itu

3) Ibnu Abbas berkata : "Apabila seorang lelaki menyetubuhi isterinya
ketika sedang datang haid, maka syaitan mendahuluinya. Katika dia
hamil dan melahirkan anak maka yang lahir adalah al-mukhannats, iaitu
anak-anak jin "..

4) Barang siapa melakukannya, dialah yang bertanggungjawab terhadap
akibatnya, dan dialah pula yang akan menerima akibatnya jika hubungan
itu melahirkan al - mukhannats..Itulah balasan yang setimpal buat
mereka.. (ibu bapa yg buat salah kenapa anak2 pula yg terpaksa
tanggung balasan atas dosa mereka? ana rasa mcm something wrong juga
dgn statement ni)

JZKK

-------------------------------------------------------

artikel:

Pondan ( khunsa ) & kejadiannya dr perspektif islam..

Pondan mengikut istilah iaitu golongan yang mempunyai fizikal 2
jantina iaitu lelaki & perempuan yang menimbulkan keraguaan dalam hati
bagi umat yang normal kejadiaannya.Adapun terdapat sesetengah lelaki
yang berpewatakan lembut tidaklah semestinya khunsa..ini mungkin hanya
disebabkan ketidakseimbangan hormon yang membawa kepada sifat lembut &
kasih sayang seolah-olah mereka itu mempunyai sifat kewanitaan..tetapi
mereka sebenarnya tetap lelaki, bknlh khunsa.. Ada juga pendapat yang
mengatakan bahawa golongan khunsa ini bijak dan disebabkn itu ramai
dikalangan mereka ada di IPTA/IPTS. Jika diperhatikan..biasanya
golongan ini sering dikaitkan dengan aktiviti2 tidak bermoral
sepertimana yang sering kita dengar & lihat di Lorong Hj Taib,
Brickfield & etc..

Namun,jarang sekali kita dapat mendengar tentang persoalan
bagaimanakah khunsa itu terjadi & apakah nikmat syurga bagi golongan
ini andai mereka beriman dari perspektif islam..

Dari perspektif islam :

Walaubagaimanapn khunsa itu terjadi adalah disebabkan janin yang
terbentuk dari campuran benih lelaki , benih wanita & kotoran darah
haid wanita…Seorang laki2 diharamkan menyetubuhi isterinya yang sedang
haid. Begitulh jumhur ulama terhadap firman Allah :


" Mereka bertanya kepadamu tentang haid . katakanlah : " Haid itu
adalah kotoran." Oleh sebab itu, hendaklah kamu menjauhi diri dari
wanita pada waktu haid, dan janganlah kamu mendekati mereka (
bersetubuh ), sebelum mereka suci.. "
( al
Baqarah : 222 )

Hukum di atas adalah hukum yang jelas..sepakat ulama berpendapat
andainya seorang muslim berkeyakinan mengenai halalnya menyetubuhi
isteri sedang haid , maka kafirlah ia pada waktu itu..dan jika dia
tidak mengetahui isterinya haid @ tidak tahu haramnya perbuatan itu
maka adalah tidak berdosa. Menurut jumhur ulama juga seperti Syafi'e ,
Abu Hanifah, Malik , atas-Tsawri dan Ahmad dalam satu pendapat
mengatakan bahawa tiada denda bagi orang yang melakukan perbuatan itu
tapi di sisi Allah S.W.T ia tetap berdosa.

Ibnu Abbas berkata :

" Apabila seorang lelaki menyetubuhi isterinya ketika sedang datang
haid, maka syaitan mendahuluinya. Katika dia hamil dan melahirkan anak
maka yang lahir adalah al-mukhannats, iaitu anak-anak jin "..


Anak-anak jin itu adalah simbolik kepada ( khunsa ) kerana syaitan
telah mendahului suami itu dalam melakukan persetubuhan ketika isteri
dalam haid..oleh itu, berkemungkinan benih itu bakal melahirkan
khunsa..dari segi sains, nuthfah ( benih ) telah dirosakkan oleh
kotoran haid wanita itu.Walaupun kebarangkalian untuk terhasilnya
janin ketika wanita itu sedang haid adalah jarang2 sekali
terjadi..tetapi itu semua ketentuan Ilahi..

kita tidak dapat mentafsirkannya jauh dari ini...itulah hikmah
larangan Allah S.W.T mengharamkan lelaki menyetubuhi isterinya yang
sedang haid..Barang siapa melakukannya, dialah yang bertanggungjawab
terhadap akibatnya, dan dialah pula yang akan menerima akibatnya jika
hubungan itu melahirkan al - mukhannats..Itulah balasan yang setimpal
buat mereka..anak itu tidak berdosa, yang berdosa adalah ibu bapa
mereka, terdapat juga pendapat ulama yang menyatakan andainya khunsa
yang mati beriman kepada Allah S.W.T maka Allah S.W.T akan menyediakan
layanan oleh bidadari dari kalangan lelaki & wanita ( kedua-duanya )..



Laporan Negara:    MALAYSIA
Teh Yik Koon, Pengajian Pembangunan Sosial, Universiti Utara Malaysia
Hakcipta terpelihara oleh Teh Yik Koon. Segala penghasilan semula dan diseminasi dilindungi oleh undang-undang hakcipta terlihara dan perlu dipohon dari pemilik hakcipta. 
Diterjemah semula Shalina Anne Abdullah

a. Pengenalan dan pandangan terhadap maknyah di Malaysia
Menurut Khairuddin (tidak dicetak), transeksual, secara umumnya di Malaysia merujuk kepada lelaki transeksual (mak nyah). Walaupun terdapat wanita transeksual, bilangan mereka lebih sedikit berbanding dengan golongan transeksual lelaki. Golongan transeksual wanita lebih sukar dikesan kerana faktor penampilan pakaian mereka yang tiada perbezaan dengan wanita-wanita lain. Sebagai contoh, golongan ini yang dikenali sebagai "pak nyah atau abang", sering memakai kemeja-t dan seluar jeans yang sebenarnya diterima oleh masyarakat di Malaysia sebagai pakalan wanita (uniseks).
Menurut Teh (1998:169), bilangan maknyah di malaysia adalah berjumlah sekitar 10000. 70 hingga 80 % adalah berketurunan Melayu dan selebihnya adalah berketurunan Cina, India serta lain-lain etnik minoriti.
Istilah maknyah mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1987 apabila golongan ini cuba untuk menubuhkan satu persatuan untuk mereka dan istilah ini digunakan untuk merujuk kepada golongan lelaki transeksual kerana istilah-istilah seperti bapok dan pondan pada umumnya merujuk kepada golongan lelaki-lelaki lembut termasuk juga golongan homoseksual.

b. Konteks kebudayaan dan keagamaan.
Oleh kerana majoriti maknyah adalah berketurunan Melayu, mereka selalunya beragama Islam yang merupakan agama rasmi di Malaysia. Menurut pandangan Islam, gender (jantina) terbahagi kepada empat kumpulan iaitu lelaki, perempuan, khunsa dan mukhannis atau mukhannas. Khunsa, pada clasarnya bermaksud dwi jantina. Manakala mukhannas adalah golongan yang mahukan jantina yang lain dari jantina mereka lahir. Mereka mahu menjadi wanita dan membenci identiti kelakian mereka. Golongan mukhannis pula, mereka adalah golongan lelaki yang tinggi sifat kewanitaanya tetapi tidak mahukan pembedahan jantina.
Golongan khunsa, menurut Islam, dibenarkan untuk menjalani pembedahan jantina supaya mereka dapat menjadi samada lelaki atau wanita. Walaubagaimanapun Islam melarang golongan mukhannas atau mukhannis bersolek, menyuntik hormon untak membesarkan payudara atau menjalani pembedahan jantina dan sebagainya.
Pada tahun 1983, Majlis, Raja-Raja telah menetapkan fatwa bahawa pembedahan jantina adalah haram hukumnya kerana pembedahan itu adalah salah di sisi Islam. Perbuatan silang-pakaian (cross dressing) juga dilarang. Bagi golongan khunsa, pembedahan jantina adalah dibenarkan. Maka secara dasarnya, golongan maknyah sebenamya adalah tidak diiktiraf bagi masyarakat Malaysia. Ramai dari mereka menerima kenyataan bahawa Islam melarang transeksualisme. Ini selaras dengan dalil - dalil yang dinyatakan melalui hadis. Sebagai contoh, hadis di dalam sahih Bukhari, Volum 7, buku 72, nombor 774, yang bermaksud:
Diriwayatkan oleh Ibn Abbas:
Rasulullah melaknat lelaki yang berkelakuan seperti perempuan dan perempuan yang berkelakuan seperti lelaki, dan kata baginda lagi "halau mereka dari rumahmu. "
Di dalam hadis Sunan Abu Dawud, Buku 32, Nombor 4087 yang bermaksud:
Diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
Rasulullah melaknat lelaki yang berpakaian seperti perempuan dan wan ita yang berpakaian seperti lelaki
Kebanyakan maknyah yang beragama Is lam mengetahui perkara ini.Walaubagaimanpun mereka sebenarnya juga mengetahui bahawa mereka akan lebih bahagia sekiranya, dapat menjalani pembedahan jantina. Namun ramai yang memilih untuk tidak menjalani pembedahan itu kerana mereka berpendapat sekiranya, menjalani pembedahan jantina tersebut apabila mereka meninggal dunia, tiada siapa yang akan menguruskan jenazah mereka.
Oleh itu roh mereka tidak diterima oleh tuhan kerana tubuh mereka telah mengubah bentuk tubuh mereka. Pendapat mereka ini mendapat lagi pengukuhan dari fatwa yang dikuatkasakan oleh polis dan jabatan agama islarn. Mereka akan didakwa dengan tuduhan berkelakuan tidak senonoh di khalayak umum sekiranya didapati berpakaian seperti wanita dikhalayak umum samada dibawah akta kesalahan-kesalahan kecil atau dibawah undang-undang syariah.
Walaupun golongan maknyah muslim menghadapi tekanan yang sedemikian, ia tidak menjadi halangan pada mereka untuk terus memakai pakaian wanita. Walaubagaimanapun untuk menjalani pembedahan jantina, masih ramai tidak sanggup membelakangkan hukum agama. Maka itulah sebab sebenarnya golongan maknyah muslim terpaksa menerima alat kelamin lelaki mereka walaupun sekiranya, diberi peluang mereka pasti akan mendapatkan pembehan jantina kerana sebenarnya mereka pasti pembedahan tersebut akan membahagiakan mereka.

c. Kebebasan untuk menjadi diri mereka sendiri
1. Kebebasan untuk berkelakuan silang jantina di khalayak umum
Kita telah memperkatakan tentang maknyah yang beragama Islam tidak diiktiraf didalam masyarakat Malaysia. Lantaran itu, malaysia yang agama rasminya adalah agama, Islam telah menguatkuasakan fatwa tersebut terhadap maknyah yang beragama Islam. Bagi maknyah yang bukan beragama Islam mereka pula akan didakwa di bawah akta kesalahan-kesalahan kecil.
Menurut kajian yang dibuat pada tahun 2000, seramai 507 orang maknyah menyatakan mereka pernah diberkas oleh polis dan penguatkuasa majlis agama islam kerana berpakaian seperti wanita dikhalayak ramai dan berkelakuan tidak senonoh(Teh:2001).
2. Kebebasan menampilkan diri seperti yang mereka kehendaki daft mengembara dengan identiti silang - jantina.
Maklumat berikut diperolehi dari Jabatan Pendaftaran Negara
Sebelum tahun 1996, Jabatan Pendaftaran Negara membenarkan maknyah yang menjalani pembedahan jantina untuk mengubah nama danjantina mereka di dalam kad pengenalan mereka tanpa nama asal mereka dicatattSebagai contoh Ahmad Bin Hassan dan selepas menjalani pembedahan janfina, Ahmad yang dikenali sebagai Aini akan dicatat bersama-sama nama asalnya, Aini Binti Hassan@Ahmad Bin Hassan di dalam kad pengenalannya.
Keadaan ini berubah selepas tahun 1996 kerana mulai selepas tahun tersebut sehingga kini, seseorang maknyah yang telah menjalani pembedahan jantina tidak dibenarkan untuk menukar namanya tanpa mencatat nama asalnya di dalam kad pengenalannya. Alasan yang diberikan adalah bagi memudahkan jabatan-jabatan kerajaan terutamanya Jabatan Agama Islam, Kumpulan Simpanan Wang Pekerja, jabatan imigresen mengesan jantina seseorang tanpa perlu merujuk kepada jabatan pendaftaran. Ini untuk mengelakkan berlakunya perkahwinan antara maknyah dengan lelaki kerana perkahwinan ini adalah dilarang sama sekali oleh Islam.
Adalah menjadi polisi Jabatan Pendaftaran Negara sekarang ini untuk hanya menerima maklumat yang terdapat di dalam sijil kelahiran. Sijil tidak boleh diubah samasekali walaupun maknyah tersebut telah menjalani pembedahan jantina. Terdapat satu kes yang sangat jarang berlaku, seorang khunsa yang dibesarkan sebagai seorang perempuan dibenarkan mengubah namanya didalam sijil kelahirannya ketika berusia dua puluhan dengan pengesahan doktor. Sekiranya bagi keadaan biasa, sesuatu maklumat didalam sijil kelahiran hanya boleh dipinda di dalam tempoh satu tahun selepas kelahiran.
Maknyah yang ingin menambah nama baru kepada nama asal di dalarn kad pengenalan mereka, mereka perlu mendapatkan surat pengesaban dari doktor hospital kerajaan yang mereka telah menjalani pembedahan jantina. Surat dari hospital swasta atau klinik swasta tidak dilayan. Apabila surat berkenaan diperolehi, proses menambah nama baru tersebut akan menjadi lebih mudah. Jabatan Imigresen pula. akan menyenaraikan kedua-dua nama tersebut di dalam paspot tetapi tiada perubahan dibuat untuk jantina kerana pihak imigresen hanya akan menggunakan maklumat yang terdapat didalam sijil kelahiran.
3. Kebebasan untuk bekerja dan mengejar cita-cita kerjaya dengan peranan silang jantina.
Pada tahun 2000, 62% dari 507 responden menyatakan kesukaran untuk mendapat pekerjaan (Teh,2000:118). Ramai yang menyatakan mereka menjadi mangsa diskriminasi kerana seksualiti mereka. Ada beberapa responden yang kembali memakai pakaian lelaki dan memotong rambut mereka untuk bekerja ditempat yang mereka kehendaki. Lebih 50% bekeda sebagai pelacur dan 30% darinya hidup dibawah paras kemiskinan dengan pendapatan kurang dari RM 450.00(USD118)
Secara umumnya lebih kurang 65% peratus makayah di Malaysia bekerja sebagai pelacur. 25% bekerja sebagai penghibur di kelab kelab, salon keeantikan dan rambut serta butik, 2% adalah peniaga warung makanan dan 8% bekerja dengan syarikat swasta (Teh dan Khartini,2000;240)
4. Kebebasan untuk berkahwin mengikut identid jantina. dan kehendak seksual
Seperti yang diperkatakan sebelum ini , Islam melarang maknyah untuk berkahwin dengan lelaki kerana pada pandangan islam masih seorang lelaki. Memang terdapat maknyah yang telah menjalam pembedahan jantina dan mahu berkahwin dengan lelaki pihhan mereka terpaksa bermigrasi ke negara lain yang mengiktiraf identiti baru mereka itu.
Sebelum fatwa pengharaman pembedahan jantina pada1983 oleh majlis raja-raja, terdapat kes maknyah yang berkahwin dan memelihara anak angkat. Mereka dapat menyesuaikan diri mereka dengan peranan baru itu dan kehidupan bekeluarga.
5. Kebebasan untuk memelihara anak.
Ramai maknya ingin memelihara anak angkat. Mereka yakin mereka akan menjadi ibu yang baik walaupun mereka adalah maknyah. Ini kerana mereka yakin bahawa transeksualisme adalh sesuatu yang semulajadi bukan berlaku dengan pengaruh sosial. Mereka yang berjaya mengambil anak angkat melaporkan anak-anak merka itu sama seperti anak-anak dari perkahwinan heteroseksual. Mereka selalunya mengambil anak angkat yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan mereka. Sesetengh pula berjaya memperolehi anak angkat melalui pertolongan saudara mara mereka. Undang-undang di Malaysia melarang maknyah dari mengambil anak angkat dan terlalu banyak diskriminasi dialami oleh maknyah apabila mereka ingin mengambil anak angkat.
6. Hak untuk memperolehi kemudahan perubatan
Ramai maknyah mengambil hormon untuk membesarkan payudara, menclapat kulit yang lembut, mengurangkan bulu-bulu dibadan dan muka serta pencgangan penis. Kebanyakan dari merekajuga tidak mendapatkan nasihat doktor tentang pengambilan hormon. Ini kerana hormon mudah didapati di flumasi tanpa preskripsi dari doktor dan mereka mendapat maklurnat tentng pengambilan hormon dari rakan rakan yang telah biasa dengan hormon tanpa mengetahui kesan sampingan dan dos hormon yang sepatutnya diambil. Hanya sebilangan kecil mendapatkan nasihat doktor kerana 1) kos perubatan agak mahal, 2) mereka risau doktor tersebut tidak sensitif tentang orientasi seksual mereka kerana mereka ada mendengar cerita cerita yang negatif dari rakan mereka.
Memang ada dikalangan maknyah yang berjumpa doktor dan mereka menyatakan doktor - doktor tersebut amat memahami serta bersimpati terhadap mereka.
Pernah juga ada doktor yang anf dengan pembedahan jantina dan menjalankan pernbedahan tersebut terhadap maknyah yang inginkan pembedahan tersebut. Walaubagaimanapun salah seorang dari mereka adalah seorang muslim dan beliau telah bersara ekoran larangan terhadapnya dari terus melakukan terhadap pembedahan itu. Pada masa knu pembedabanjantina hanya dapat dilakukan di luar negara, samaada di Singapura atau Thailand. Pada maknyah yang berkernampuan, mereka memilih untuk menjalankan pernbedahan tersebut di Eropah.
Terdapat beberapa kelemahan jika pembedahan ini dijalankan diluar negara, antaranya adalah tiadanya kaunseling yang secukupnya sebelum dan selepas pembedahan. Kaunseling awalan penting bagi menentukan bahawa pembedahan itu adalah rawatan yang paling sesuai. Kaunseling selepas pebedahan pula penting bagi membantu maknyah menyesuaikan diri di dalarn identiti baru mereka. Terdapat kes -kes maknyah yang menjalani pernbedahan di luar negara mengalami masalah mental kerana gagal menyesuaikan dirinya dengan peranan baru mereka itu.
Sekiranya golongan maknyah perlu mendapaatkan rawatan, mereka lebih gemar berjumpa dengan doktor swasta kerana mereka lebih merasa selesa. Mereka terpaksa membayar kos rawatan tersebut. Mereka boleh juga mendapat rawatan murah di hospital kerajaan tetapi mercka pastinya akan menjadi buah mulut dan pandangan sinis dari orang awam.
    d. Lain Lain Perkara
Kebanyakan maknyah sedar mereka tidak dapat hidup seperti orang lain sekiranya tanpa bantuan luar, mereka terpaksa melacurkan diri. Mereka sebenarnya mahu keluar dari kancah yang hina itu dan mempelajari kemahiran-kemahiran seperti menjahit, mendandan rambut, menggubah bunga, menari, menyanyi, menguasai bahasa dan kemahiran ICT tetapi masalah kewangan merupakan halangan yang besar dan mereka ju ga tidak mengetahui di mana mereka boleh mendapatkan bantuan. Sesetengah berminat untuk mempunyai perniagaan sendiri tetapi tiada, ilmu perniagaan dan modal. Jabatan Kebajikan Masyarakat pula hanya akan melayan mereka seperti golongan miskin yang lain. Sesetengah ingin bergiat di dalarn bidang pertanian seperti golongan yang dibantu oleh FELDA.
Menurut Jabatan Kebajikan Masyarakat, terdapat tigajenis bantuan bagi mereka yang memerlukan bantuan. Bantuan yang pertama adalah bantuan kewangan sebanyak RM75 sebulan. Bantuan bentuk kedua. adatah di dalam bentuk geran pelancaran sebanyak RM 2000.00 bagi memulakan perniagaan. Bantuan bentuk ketiga, pula di dalam bentuk geran projeh masyarakat sebanyak RM 20,000 yang diberikan kepada kumpulan seramai sepuluh orang.
Tiada suatu polisi yang khas bagi maknyah yang mernerlukan bantuan kewangan untuk mereka memulakan perniagaan. Mereka akan dilayan sepertimana golongan miiskin yang lain. Sekiranya mereka kes kemiskinanan yang tulen mereka juga akan memperoleh bantuan dari tersebut.
Masalah perumahan juga ketara di kalangan maknyah. Ini kerana ramai yang tidak mahu menyewakan rumah atau bilik mereka pada maknyah. Membeli rumah sendiri pula amat sukar kerana pihak bank akan menilai kemampuan untuk membayar semula pinjaman perumahan sedangkan para maknyah kebanyakanya adalah pelacur yanhg tidak tetap pendapatannya. Kebanyakan maknyah yang ditemurarnah mahukan peluang untuk memilild rumah kos rendah dan yakin mampu untuk membayar semula pinjaman perumahan oleh pihak bank. Sekiranya mereka gagal membayar semnula pinjaman, bank boleh menarik semula pinjaman terebut dan melelong rumah itu.
Apa yang utama, golongn makayah mahu diterima oleh masyarakat tanpa syarat dan tanpa diskriminasi terutamanya di dalam hal mendapatkan pekerjaan. Mereka tidak mahu berada di dalam keadaan terpaksa melacurkan diri dan dipandang oleh masyarakat. Apa yang mendukacitakan adalah maknyah terpaksa, melacurkan diri tetapi masyarakat menghalang mereka dari mendapatkan pekedaan keda, yang sesuai. Seorang maknyah pernah menyatakan "siapa yang mahu digelar pondan?" sekiranya mereka mempunyai pilihan.
Secara amnya golongan maknyah seperti juga maknya di lain-lain tempat di dunia walaupun majoriti maknyah di Malaysia bergama Islam menerima kenyataan yang mereka tidak dibenarkan untuk menjalani pembedahan jantina kerana Islam tidak membenarkan pembedahan tersebut. Ramai yang berpendapat bahawa. perasaan kewanitaan yang mendalarn dan berpakaian wanita adalah memadai untuk mereka.
Buat masa ini masih hebat diperdebatkan samada, transeksualisme adalah fenomena sosial ataupun biologikal ataupun kedua duanya sekali. Maknya juga manusia yang berhak untuk mendapat mendapat layanan yang sama rata. Akibat diskriminasi, sesetengah terpaksa melacurkan diri mereka untuk terus hidup.
Bibliografi
Abdul Aziz Haji Hanafi (1987), "Islam Sebagai Ad-Din", Seminar Mak Nyah Ke Arah Menentukan Identiti Dan Status Mak Nyah Dalam Masyarakat, Law Faculty, Universiti Malaya.
Khairuddin Yusof (1987), "Social And Health Review Of Transsexuals", Seminar Mak Nyah Ke Arah Menentukan Identiti Dan Status Mak Nyah Dalam Masyarakat, Law Faculty, Universiti Malaya.
Teh, Yik Koon (1998). Understanding The Problems Of Mak Nyahs (Male Transsexuals) In Malaysia. South East Asia Research, Vol.6, No.2, July 1998.
Teh, Yik Koon and Khartini Slamah (2000). Mak Nyahs (Male Transsexuals) In Malaysia. Ministry of Science, Technology and Environment of Malaysia Research Report (IRPA).
Teh, Yik Koon (2001). Mak Nyahs (Male Transsexuals) in Malaysia: The Influence of Culture and Religion on their Identity. The International Journal of Transgenderism, Vol.5, No.3, July-September 2001.
Wan Azmi Ramli (1991). Dilema Mak Nyah: Suatu Illusi. Kuala Lumpur: Utusan Publications.

Tinggal bayi atas but kereta

Oleh Ahmad Othman
am@hmetro.com.my

SELAMAT...Inspektor Haslinda Ahmad memangku bayi dibuang ibu sambil diperhatikan Muhammad.
SELAMAT...Inspektor Haslinda Ahmad memangku bayi dibuang ibu sambil diperhatikan Muhammad.
KOTA TINGGI: Panik apabila terpaksa melahirkan anak luar nikahnya sebelum sempat sampai di hospital, seorang wanita sekadar melahirkan bayi itu di ladang kelapa sawit Felda Air Tawar 3 di sini, sebelum meninggalkan bayi itu di atas but kereta penduduk kampung.
Kejadian berlaku kira-kira jam 3 pagi pada 14 Julai lalu dan terdahulu, wanita berusia 20 tahun itu dalam perjalanan dari Pengerang ke Hospital Kota Tinggi (HKT) untuk melahirkan anak ditemani teman lelakinya berusia 25 tahun.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin pada sidang media semalam berkata, sebelum sempat tiba di HKT, wanita itu berasa sakit untuk bersalin lalu berhenti di ladang kelapa sawit di tanah rancangan berkenaan.
“Akibat panik selepas melahirkan anak luar nikah, pasangan itu berpatah semula ke Pengerang dan meninggalkan bayi masih bertali pusat itu atas kereta penduduk Felda Sungai Mas, kira-kira 30 kilometer dari Felda Air Tawar 3.

“Bayi lelaki dibalut kain itu ditemui seorang lelaki berusia 39 tahun ketika menghantar anaknya ke sekolah kira-kira jam 7 pagi.

“Dia memaklumkan penemuan itu kepada isterinya sebelum mereka menghantar bayi seberat tiga kilogram itu ke hospital,” katanya.

Menurutnya, penemuan itu menggemparkan penduduk tanah rancangan berkenaan dan sehari selepas kejadian, wanita terbabit tampil menjenguk bayinya itu di hospital.

Katanya, selepas ditanya pengurusan hospital, wanita terbabit mengaku meninggalkan bayi berkenaan sejurus selepas dilahirkan di kawasan semak ladang sawit itu dan pemeriksaan lanjut mengesahkan dia baru bersalin.
“Wanita berasal dari Felda Tunggal serta teman lelakinya berasal dari Kampung Teluk Empang di sini, kemudian ditahan polis untuk siasatan lanjut.

“Siasatan mendapati wanita terbabit pernah melahirkan seorang lagi anak luar nikah kini berusia lebih setahun dipelihara ibu bapanya,” katanya.

Muhammad berkata, bayi berkenaan tidak cedera diserahkan sementara kepada ibunya masih ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Tinggi untuk disusukan sebelum diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk tindakan susulan.

“Kes itu disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana membuang bayi,” katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan di Ladang Teluk Sengat, dekat sini kelmarin, seorang bayi lelaki juga dipercayai baru dilahirkan ditemui dengan kesan digigit semut dan nyamuk.

“Bayi berkenaan ditinggalkan di tepi longkang di belakang sebuah rumah di kawasan berkenaan sebelum ditemui penduduk kira-kira jam 2.45 pagi.

“Tangisan bayi malang ditinggalkan itu didengari seorang penduduk lalu segera menghubungi polis,” katanya.

Menurutnya, sepasukan polis bersama kakitangan HKT ke lokasi kejadian untuk menyelamatkan bayi berkenaan yang lebam di mata serta hidung akibat digigit semut dan nyamuk.

“Sehingga kini, belum ada tangkapan dilakukan dan polis masih menjalankan siasatan lanjut berkaitan kes itu,” katanya.

Masih buntu

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

KERJA KERAS...anggota tentera dan bomba yang terbabit dalam operasi buru buaya.
KERJA KERAS...anggota tentera dan bomba yang terbabit dalam operasi buru buaya.
SARATOK: Kelibat seekor buaya didakwa sebesar Perodua Myvi dikatakan antara 60 reptilia ganas di Sungai Sebelak di sini, yang menjadi buruan pihak berkuasa dalam operasi besar-besaran memasuki hari kedua, semalam.
Penduduk dikatakan terserempak dengan buaya itu yang muncul di permukaan air selepas membaham seorang penduduk berusia 40-an di Kampung Emplam, dua bulan lalu.

Bagaimanapun, sehingga semalam usaha menjejak reptilia itu oleh anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, tentera, polis, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) serta penduduk kampung masih menemui jalan buntu.
Operasi yang bermula kira-kira jam 1.30 tengah hari, tertumpu di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi tempat persembunyian reptilia terbabit namun gagal memberi sebarang petunjuk.

Seorang penduduk yang tidak mahu namanya disiarkan berkata, buaya berukuran 2.74 meter panjang itu dikatakan muncul sekali lagi baru-baru ini, menyebabkan penduduk memaklumkan kepada pihak berkuasa.

Menurutnya, penduduk memang mahu pihak berkuasa menjalankan operasi memburu dan menangkap reptilia itu bagi mengelak kejadian tidak diingini terhadap penduduk yang mencari rezeki dan tinggal berhampiran sungai berkenaan.

“Kami terkejut apabila melihat buaya dianggarkan sebesar Perodua Myvi timbul di permukaan air secara tiba-tiba sebelum berenang semula perlahan-lahan ke dasar sungai.

“Bukan saya saja, malah kehadiran buaya itu turut disaksikan beberapa penduduk lain yang secara kebetulan berada di tebing sungai.
“Kami percaya buaya itu membaham beberapa penduduk dan dua bulan lalu ia muncul sambil menunjukkan mangsa yang dibaham sebelum menghilangkan diri dalam air,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.




No comments:

Post a Comment

Post a Comment