Thursday, October 13, 2011

SIBODOH@SIJUJUR DITIPU OLEH SICERDIK@KAKI TIPU....TAK SELAMAT DIAORANG....SATU HARI HUKUM ALLAH SAMPAI JUA

Warga Myanmar mati ditikam

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi

PERIKSA... Anggota forensik membuat pemeriksaan ke atas mayat warga Myanmar yang mati dibunuh.
PERIKSA... Anggota forensik membuat pemeriksaan ke atas mayat warga Myanmar yang mati dibunuh.
KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Myanmar maut selepas dibelasah dan ditikam dua lelaki dipercayai rakan senegaranya di Jalan Brunei di sini, malam tadi.
Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 malam itu, mangsa dikenali sebagai Sonam, 20, dikejar dua lelaki sebelum terjatuh.
Saksi dikenali Bari, 20-an berkata, kedua-dua lelaki itu terus bertindak membelasah mangsa yang terjatuh sebelum seorang suspek mengeluarkan pisau dan menikam Sonam.

“Sebaik melihat mangsa sudah tidak bergerak, suspek terus melarikan diri,” katanya.


Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, ketika dihubungi berkata, punca kematian mangsa masih dalam siasatan kerana saksi terbabit masih belum tampil membantu siasatan.

Menurutnya, polis menyedari kejadian apabila pasukan peronda (MPV) yang kebetulan melalui kawasan itu mengesyaki sesuatu berlaku selepas melihat orang ramai berkumpul.

“Hasil pemeriksaan anggota polis mendapati seorang lelaki warga Myanmar maut di tempat kejadian dengan kesan tikaman di dada.

“Mereka kemudian melaporkan kejadian itu kepada Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Zulkarnain berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.

“Siasatan lanjut masih dijalankan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) kerana membunuh,” katanya.




Alim nak minta duit

Oleh Muhammad Saufi Hassan dan Mohd Hafizee Mohd Arop
am@hmetro.com.my

PERDAYA...dua lelaki yang didakwa menyamar saudara baru.
PERDAYA...dua lelaki yang didakwa menyamar saudara baru.
KUALA LUMPUR: Mengaku mendapat hidayah untuk memeluk Islam dan berkopiah bagi menunjukkan perwatakan alim dikesan menjadi taktik baru sekumpulan individu tidak bertanggungjawab bagi meraih simpati orang ramai terutama umat Islam bertujuan membolehkan mereka mendapat bantuan dan wang dengan cara mudah.
Lebih licik, kumpulan individu terbabit menyasarkan surau di kawasan elit untuk mereka berpura-pura melafazkan kalimah syahadah, sekali gus meraih simpati jemaah untuk menghulurkan bantuan kepada ‘saudara baru’ yang hanya menyasarkan wang ringgit.
Kegiatan kumpulan itu dikesan seorang penceramah agama yang juga pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) selepas mengalami sendiri peristiwa berkenaan sebelum menyedari golongan itu tidak ikhlas untuk memeluk Islam, sebaliknya inginkan bantuan semata-mata.

Penceramah itu yang mahu dikenali sebagai Asri berkata, dia didatangi mualaf yang dikenali sebagai Ibrahim, 50-an, membawa seorang rakannya, Ong, 56, kedua-duanya berasal dari Johor sambil mengaku ingin memeluk Islam ketika dia memberi ceramah di surau di Gombak di sini, 19 September lalu.


Selain itu, katanya, jawatankuasa surau berkenaan memaklumkan kepadanya selepas Ong, Ibrahim turut membawa sekurang-kurangnya empat penganut agama lain bagi tujuan memeluk Islam di surau berkenaan dengan modus operandi hampir sama dengan kes terdahulu.



‘Zakat pelik’ dapat syurga

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Kasdi Ali
am@hmetro.com.my

IPOH: Demi syurga diimpikan, puluhan pengikut taksub sebuah kumpulan ajaran sesat persis ajaran Ayah Pin sanggup membayar pelbagai jenis ‘zakat pelik’ kepada seorang lelaki yang menjanjikan balasan syurga selepas meninggal dunia.
Pengikut yang percaya sepenuhnya ajaran berbentuk tarekat dibawa lelaki berusia 69 tahun itu sanggup membayar zakat keluarga, zakat perjalanan, zakat kenderaan dan zakat kesihatan diperkenalkan guru ajaran sesat berkenaan.
Sumber Jabatan Agama Islam Perak (Jaip) berkata, guru terbabit yang memperkenalkan ajaran menyimpang daripada Islam turut mempromosikan zakat rohani yang didakwa dapat menggantikan ibadat haji ke Makkah yang menjadi Rukun Islam keempat mengikut ajaran berkenaan.

Menurutnya, guru ajaran tarekat itu dianggap sesat dan menyesatkan apabila turut mendakwa boleh berkomunikasi terus dengan malaikat selain boleh meramal tarikh kematian manusia.


Perkara itu didedahkan bekas pengikut ajaran berkenaan yang mendakwa guru terbabit mempergunakan murid serta pengikutnya untuk memperoleh kemewahan secara mudah.

No comments:

Post a Comment