Sunday, December 9, 2012

HEBAT TAK REMAJA SEKARANG...INI KEMAJUAN ATAU BALIK KEPADA AMALAN JAHILIYAH

Pasangan kekasih masih bersekolah kena cekup di hotel

Posted on the December 10th, 2012 under Tempatan by admin


Kereta yang dilarikan suspek.
LUNAS – Hasrat sepasang kekasih berusia 16 tahun dan masih bersekolah untuk melarikan diri dari keluarga masing-masing tidak kesampaian apabila ditahan anggota polis dari Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulim di sebuah hotel murah di sini kira-kira jam 10.30, malam kelmarin.
Suspek seorang remaja lelaki sebelum ini pernah bersikap agresif dengan memecahkan cermin kereta jenis Honda bapanya, kerana tidak berpuas hati dengan keluarga.

Bagaimanapun setelah dibaiki, suspek mengambil keputusan melarikan diri dengan menggunakan kereta itu.
Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, polis menerima maklumat dari orang awam setelah berjaya menemui kereta digunakan suspek untuk melarikan diri. Ia disorok di bahagian belakang hotel.
“Polis membuat semakan terhadap resit pembayaran dibuat oleh pelanggan yang menginap di hotel itu dan mendapati, suspek mendaftarkan diri kira-kira jam 9.15 malam.
“Polis kemudiannya membuat serbuan disalah sebuah bilik di tingkat satu hotel itu dan mendapati suspek dan kekasihnya berada di dalam.
“Sebelum ini waris pelajar perempuan terlibat sudah membuat laporan di Balai Polis Kulim apabila tidak pulang ke rumah dan dipercayai melarikan diri bersama suspek.
“Pasangan itu kemudiannya dibawa balik ke IPD untuk siasatan lanjut,” katanya.
Sinar

‘Bom’ gegar sekolah

Posted on the December 9th, 2012 under Tempatan by admin


Gambar hiasan
KUALA LUMPUR: Gara-gara tidak puas hati dengan guru, dua pelajar nekad meletupkan bangunan sebuah sekolah menengah di pinggir ibu kota dengan ‘bom’ buatan sendiri yang dipercayai diperbuat daripada mercun bola dan lingkaran nyamuk, semalam.
Tindakan ala ‘MacGyver’ itu dilakukan kedua-dua pelajar tingkatan tiga terbabit pada kira-kira jam 7.40 pagi menyebabkan berlaku tiga letupan di tiga lokasi berasingan sekolah berkenaan, sekali gus menggemparkan guru dan pelajar yang baru memulakan sesi pembelajaran.
Sumber polis berkata, pelajar terbabit dipercayai cuba membakar bangunan sekolah mereka, namun ketiga-tiga letupan yang dihasilkan tidak mencetuskan kebakaran.
“Biarpun insiden itu tidak mendatangkan kemalangan jiwa atau kecederaan kepada guru mahupun pelajar, ia kesalahan serius dan polis kini memburu kedua-dua pelajar terbabit yang dikenal pasti identiti mereka,” katanya.

Menurutnya, letupan pertama kedengaran ketika sesi pembelajaran baru bermula dan tersentak dengan itu, beberapa guru bersama pengawas sekolah bergegas mencari lokasi kejadian.
“Dalam kebingungan mencari punca letupan, satu lagi letupan berlaku kira-kira 10 minit kemudian di bangunan berhampiran pejabat dan kira-kira 20 meter dari lokasi letupan pertama yang berlaku dalam sebuah bilik darjah kosong di blok berlainan,” katanya.
Sumber itu berkata, ketika letupan kedua, beberapa guru mendakwa melihat cebisan kertas yang hancur dan beberapa lingkaran nyamuk yang masih berasap di atas bangunan berkenaan.
Menurutnya, bimbang dengan keadaan itu, pihak pengurusan sekolah menghubungi polis dan lima anggota dari Balai Polis Setapak tiba di lokasi kejadian kira-kira lima minit kemudian.
“Anggota polis berkenaan mula menggeledah bangunan sekolah itu, namun gagal mengesan suspek. Dalam kesibukan itu, tiba-tiba kedengaran pula letupan ketiga pada kira-kira jam 8.40 pagi di kawasan padang sekolah berkenaan,” katanya.
Menurutnya, seorang saksi yang juga pelajar sekolah terbabit mendakwa melihat dua pelajar lengkap berpakaian sekolah tergesa-gesa meninggalkan sekolah dengan menggunakan motosikal yang diletakkan di luar sekolah.
Sehubungan itu, wakil sekolah berkenaan membuat laporan di Balai Polis Setapak di sini dan Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Superintendan Zainuddin Ahmad ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan itu.
“Siasatan awal mendapati pelajar terbabit menggunakan mercun bola dan lingkaran nyamuk untuk menghasilkan letupan itu. Sehingga kini tiada tangkapan dilakukan dan motif sebenar masih dalam siasatan,” katanya.
Sementara itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, pihaknya menyerahkan siasatan penuh dilakukan pihak berkuasa mengenai motif sebenar insiden berkenaan.
“Jika hasil siasatan mendapati perbuatan itu dilakukan pelajar sekolah berkenaan, tindakan tegas akan diambil,” katanya.
Harian Metro

Bekas Sarjan rugi RM1.46 juta

Posted on the December 10th, 2012 under Tempatan by admin


ANGGOTA polis menjalankan siasatan di rumah seorang ahli perniagaan yang dipecah masuk di Kuching pada 1 Disember lalu.
KUCHING – Kegembiraan seorang lelaki bercuti di Jakarta, Indonesia terbantut apabila dia mendapati wang sebanyak RM1.46 juta yang disimpan di dalam almari rumah teresnya di Taman Malihah, Matang di sini lesap semalam.
Ahli perniagaan merangkap kontraktor berusia 55 tahun tersebut menyedari kejadian itu sebaik tiba di rumahnya pada pukul 12.45 tengah malam.

Difahamkan, mangsa merupakan bekas anggota polis bantuan berpangkat Sarjan di Malaysia Airports Berhad (MAB) di sini.
Mangsa mendakwa wang itu disimpan di dalam beg dan ia merupakan wang yang dikumpul daripada keluarga besarnya sebelum berangkat ke Jakarta.
Ketua Polis Daerah Kuching, Asisten Komisioner Roslan Bek Ahmad berkata, mangsa terus membuat laporan polis selepas mendapati pintu bilik utamanya terdapat kesan pecah masuk dan wang yang disimpan di dalam almari lesap.
Kosmo

Kisah tentera berjubah putih

Posted on the December 9th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin


KIBARAN kali pertama bendera Palestin di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, Amerika Syarikat 30 November lalu menjadi detik bersejarah buat lebih 4.3 juta rakyatnya.
Kibaran yang menjadi simbolik penyertaan Palestin sebagai sebuah negara pemerhati bukan anggota badan dunia itu disambut dengan air mata kegembiraan. Laungan kalimah suci ‘Allahuakbar’ bukan sahaja bergema di New York, tetapi lebih gamat di seluruh Palestin.
“Saya anggap pengiktirafan ini adalah bantuan Allah yang sangat besar nilainya kepada kami. Sebelum ini pun, Allah sentiasa membantu kami dalam perjuangan menentang Israel,” kata seorang rakyat Palestin, Abu Yazid, 29.

Walaupun bekas Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon pernah bersumpah untuk membakar setiap bayi di Palestin, ia sedikit pun tidak melemahkan semangat rakyat Bumi Anbiya ini daripada berjuang menentang kekejaman rejim Zionis.
“Wanita dan kanak-kanak Palestin lebih bahaya berbanding lelaki dewasa. Selagi mereka masih kelihatan, ia menunjukkan generasi itu akan berterusan,” ucap Sharon ketika melafazkan sumpahnya itu pada tahun 1956.
Sumpah Sharon
Titik tolak daripada lafaz sumpah itu, Israel sehingga hari ini sengaja menyasarkan roketnya ke arah penempatan padat di Palestin. Tujuannya jelas, mahu menunaikan sumpah Sharon dengan menghapuskan pewaris di bumi Palestin.
Malah, bagi Israel, ancaman kanak-kanak Palestin lebih bahaya berbanding pemuda dewasa. Apa tidaknya, pada usia muda sudah ramai kanak-kanak Palestin yang menghafal al-Quran.
Selain kekentalan semangat rakyat Palestin, sebenarnya ada ‘kekuatan lain’ yang menjadikan para mujahidin mampu menentang rejim Zionis walaupun hanya menggunakan senjata tinggalan perang.
Kisah kemunculan ‘pasukan lain’ yang turut bertempur, jasad para syuhada yang seharum kasturi dan beberapa peristiwa aneh sepanjang perjuangan menentang Yahudi bukan sekadar menjadi buah mulut para pejuang dan wartawan malah turut disebarkan oleh para khatib dalam khutbah Jumaat mereka.
Laman blog Filisthin Al-Aan pernah menulis pada Januari 2009 bagaimana waris seorang mujahidin Briged Ezzedine al-Qassam dibelasah dengan teruk oleh tentera Israel selepas didakwa berbohong.
“Tentera Israel bertanya kepada anak lelaki kepada seorang pejuang palestin yang ditahan, apakah warna pakaian tentera al-Qassam. Anak itu menjawab, seragam berwarna hitam.
“Selepas tiga hari anak itu memberi jawapan yang sama, tentera itu berang kerana menyangka kanak-kanak itu berbohong, lalu dia dipukul hingga pengsan.
“Jangan berbohong, al-Qassam berseragam putih, bukannya hitam,” sergah tentera berkenaan.
Dalam satu kejadian lain, sekumpulan tentera Israel telah menahan sebuah ambulans. Apabila pemandunya ditanya adakah dia daripada kelompok Hamas atau Fatah, pemandu tersebut menjawab, ‘saya bukan Hamas atau Fatah. Saya hanya pemandu ambulans’.

BANYAK kisah pelik mengiringi perjuangan rakyat Palestin mendepani rejim Yahudi yang dilengkapi persenjataan canggih.
Seragam putih
Tentera tersebut bertanya lagi, ‘pasukan yang berpakaian putih di belakang kamu tadi dari kelompok mana?’
Pemandu itu kelihatan bingung sebelum menjawab, ‘saya tidak tahu. Tiada siapa di belakang saya sepanjang perjalanan ke mari’.
Cerita tentang tentera berseragam putih seakan-akan menghantui tentera Israel. Mereka tidak tahu dari mana kumpulan ini datang, malah jejaknya juga sukar dikesan.
Malah, seorang bekas tentera Zionis yang pernah ditemu ramah stesen televisyen tempatan Israel kini buta kedua-dua matanya selepas berhadapan dengan tentera berbaju putih.
“Saya merupakan seorang daripada tentera penggempur yang ditugaskan ke Gaza beberapa tahun lalu.
“Semasa bertugas di sana, pada suatu hari saya didatangi oleh seorang tentera berpakaian putih yang menaburkan pasir ke dalam mata saya. Akibat kejadian itu, sehingga saat ini saya menjadi buta,” katanya.
Sebelum itu, kumpulannya juga pernah terserempak dengan sekumpulan tentera berseragam putih dan berjanggut panjang. Namun apabila ditembak, tentera berbaju putih itu tidak mati sebaliknya tidak diketahui ke mana menghilangnya.
Dalam situasi lain pula, seorang khatib di Masjid al-Qassam yang terletak di wilayah Nashirat Gaza bercerita dalam khutbahnya tentang ‘bantuan Allah’ kepada pejuang Palestin.
“Pejuang tersebut telah menanam satu jerangkap samar untuk menyambut kedatangan tentera Zionis di satu kawasan lapang.
“Tidak lama kemudian, dia melihat sebuah helikopter menurunkan tentera Zionis disertai beberapa kereta kebal. Mereka melalui kawasan tempat dia memasang jerangkap samar tersebut.
“Pejuang tersebut memutuskan untuk kembali ke markas kerana mengandaikan jerangkap yang dipasangnya tidak boleh menghapuskan tentera yang ramai itu.
“Akan tetapi sebelum dia berganjak, terdengar bisikan di telinganya yang bermaksud, ‘tetaplah di tempatmu maka Allah akan menguatkanmu’.

KEMUSNAHAN yang dicetuskan Israel tidak pernah mematahkan semangat pejuang Palestin.
Al-Quran penyelamat
“Dia mencari dari mana datangnya suara itu namun tidak ternampak kelibat manusia lain. Akhirnya, dia menunggu di situ.
“Tidak lama kemudian, tanpa disangka-sangka ketika sebuah kereta kebal melalui kawasan jerangkap samar, kejaiban berlaku.
“Jerangkap samar itu meledak dengan dahsyat sehingga menghancurkan kereta kebal tersebut dan membunuh ramai tentera Israel.
“Malah, sebahagian tentera yang terselamat terpaksa diangkut semula ke helikopter sedangkan pejuang itu masih berdiri dalam keadaan selamat,” cerita khatib tersebut.
Sementara itu, pakar perubatan yang menjalankan misi kemanusiaan di Hospital As-Syifa, Gaza, Dr. Hisam Az-Zaghah memberitahu, pernah berlaku kejadian aneh ketika dia sedang merawat seorang mangsa perang.
“Mangsa mengalami luka di kaki dan badan akibat terkena serpihan bom dan sisa runtuhan. Namun apa yang menakjubkan ketika mencuci luka tersebut, saya terjumpa sebutir peluru di poket lelaki berkenaan.
“Ajaibnya, kelongsong peluru yang masih panas itu tidak menembusi jantung mangsa kerana terhalang oleh sebuah buku doa dan mushaf al-Quran yang ada di dalam poket mangsa.
“Hanya buku doa itu yang berlubang dan muka depan mushaf itu rosak. Isi al-Quran langsung tidak terjejas sedangkan peluru itu sendiri bentuknya sudah hampir hancur,” cerita Hisam.
Selain itu, Pengarah Jabatan Hubungan Sosial, Kementerian Kesihatan Gaza, Hamam Nisman memberitahu, angka kelahiran bayi di Gaza turut meningkat walaupun kematian yang dicatatkan di wilayah itu lebih tinggi berbanding wilayah lain di Palestin.
Menurut Nisman, sepanjang 22 hari Israel melancarkan serangan besar-besaran ke atas Gaza pada 27 Disember 2008 hingga 17 Januari 2009, seramai 1,412 rakyat Gaza, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak terkorban.
“Namun di sebalik kematian lebih 1,000 rakyatnya, seramai 5,000 bayi dilahirkan. Ini merupakan peningkatan luar biasa kerana secara puratanya dalam sebulan Gaza hanya mencatatkan kelahiran antara 3,000 hingga 4,000 bayi.
“Pendek kata, dalam tempoh kemuncak konflik Israel-Palestin, kami hilang seribu rakyat tetapi Allah telah gantikan mereka dengan 4,000 pejuang baharu,” ujar Nisman.
Kosmo

30 tahun berjihad akhirnya menemui syahid di Syria

Posted on the December 9th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin


Selepas menghabiskan tiga dekad dalam hidupnya terlibat dalam Jihad di Afghanistan, Bosnia dan Hezergovina serta Kashmir, Abdul Aziz Al-Jeghaiman,mujahid berasal dari Arab Saudi menemui syahid (insya Allah) di Idlib, Syria, pada awal tahun Islam(Muharram)akibat pengeboman besar-besaran oleh tentera rejim Syiah Bashar Assad.
Al-Jeghaiman, seorang pemuda bijak, pernah ditawarkan menjadi pembantu pengajar di Universiti King Faisal pada tahun 1980-an, tetapi dia lebih memilih untuk pergi ke Afghanistan untuk berjihad bersama para pemuda Saudi dan Arab yang lain.
Sumber menceritakan kepada Al-Hayat bahawa Al-Jeghaiman bahkan memimpin barisan hadapan pasukan Mujahidin ketika itu dalam waktu yang lama dan meninggalkan negara itu ketika perang berakhir.

Kemudian, ketika perang meletus di Bosnia, pemuda gagah berani itu bertolak ke sana untuk berjihad bersama-sama kaum Muslimin di sana.
Dia menetap di sana sehingga perang berakhir. Kerana tidak pernah puas dengan Jihad, dia memutuskan pergi ke Kashmir dan bergabung dengan barisan Mujahidin Kashmir. Konflik di Kashmir yang sangat rumit, membuatnya memutuskan untuk meninggalkan Kashmir.
Setelah itu dia pergi ke Syria pada 2002, takdir mengharuskannya ditangkap dan dipenjara selama dua tahun. Al-Jeghaiman dibebaskan pada 2004 melalui orang tengah dari Arab Saudi.
Selepas dibebaskan dia kembali ke Arab Saudi dan menetap di sana. Ketika sebahagian pemuda pergi ke Iraq pada saat pencerobohan AS, namun Al-Jeghaiman memilih tidak pergi.
Tetapi dia memilih untuk masuk ke Syria lagi pada 2011 dan bergabung dengan para Mujahidin di sana untuk mengejar cita-citanya di jalan Allah. Dia tidak akan kembali lagi hingga menemui syahid di negeri Syam itu.
Mendengar kesyahidan Al-Jeghaiman, orang-orang di Al-Ahsa iaitu tempat asalnya bergembira bahawa dia menemui syahid ketika sedang berjihad dengan para Mujahidin Syria. Keluarganya hanya mengatakan bahawa siapa sahaja yang ingin menyampaikan takziah, mereka harus pergi ke rumah ibunya.
Menurut sumber yang terdekat dengan keluarganya, Al-Jeghaiman adalah seorang pemuda yang selalu menginginkan mati syahid.
Semoga Allah merahmatinya dan memasukkannya ke dalam Jannah-Nya.
Mujahiddin Jabhah Nushrah menentang rejim Syiah Assad dicop sebagai pengganas oleh Amerika. Puak-puak syiah di Malayia begitu membela rejim syiah Assad. Hujah paling popular mereka ialah mujahid-mujahid di Syria ditaja oleh Amerika untuk menjatuhkan rejim Syiah Assad. Apa reaksi puak-puak syiah Malaysia atau lebih dikenali sebagai Syiah Melayu yang menganuti agama tersebut berkenaan Mujahiddin Jabhah Nushrah yang telah disenaraikaan oleh laknatullah Amerika sebagai pengganas?
Sumber: Detik Islam

Lagi filem baru hina Rasulullah muncul “The Innocent Prophet”

Posted on the December 9th, 2012 under Agama,Luar Negara by admin

Selepas filem laknat Innocence of muslim yang menghina Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam ditentang hebat oleh umat Islam, kini filem ter baru yang menghina Nabi muncul lagi. Pada 07 Disember 2012, Kementerian Dalam Negeri Belgium meningkatkan status keselamatan menjadi tahap tiga, tahap kritikal adalah empat akibat munculnya filem yang menghina Nabi.
Imran Firasat, orang Pakistan yang tinggal di Sepanyol, adalah orang yang memfilimkan cerita tersebut. “Innocence of Muslims adalah filem yang dihasilkan di Amerika Syarikat yang memberikan inspirasi umtuk membuat filem ini” kata Verasat.
Imran Firasat seorang pemuda Pakistan yang melepaskan keislamannya (Murtad) dan tinggal di Sepanyol diyakini menyokong permusuhan terhadap Islam di Sepayol. Dia mempunyai laman di internet yang khusus untuk menyerang Islam.

Cerita pemuda Pakistan ini bermula pada tahun 1998 kerana dia mempunyai hubungan yang tidak sah dengan wanita Indonesia yang bukan muslim dan dia ditangkap oleh pihak yang berwajib kerana negara asalnya (Pakistan) tidak membenarkan dia mempunyai hubungan dengan wanita bukan Islam.
Di penjara dia disiksa dan setelah dibebaskan dia berhijrah bersama rakannya ke Sepanyol. Kemudian kerana selembar kertas yang menyerang Islam, dia mendapat tempat dan perlindungan di Sepanyol oleh persatuan hak asasi manusia.
Si murtad ini bersama kafirun Terry Jones akan buat sidang media berkenaan filem laknat tersebut 14 Disember 2012. Ya Allah, laknatlah mereka ini
Website kafir tersebut di sini:
MEDIA CONTACT: 352-371-2487 or 352-871-2680 (Stephanie Sapp) or info@standupamericanow.org
Terry Jones and Imran Firasat – Muhammad Movie Release and Press Conference
Madrid, Spain, December 14th, 2012
Stand Up America Now with Dr Terry Jones announces that Imran Farisat, Pakistani ex-Muslim of Mundo sin Islam (www.mundosinislam.com), is our representative in Spain. We continue our efforts to raise an awareness of the dangers of Islam to Western Civilization, to send a very clear message to Islam that we will not be intimidated and we will not back down.
Stand Up America Now with Dr Terry Jones and Imran Farisat will hold a press conference and promotional event for the release of a movie about the life of the Prophet Muhammad. The event will be held in Madrid, Spain on Friday December 14th.
Thank you,
Dr. Terry Jones
Stand Up America Now
Sumber: Detik Islam

Rezeki berniaga di tepi jalan

Posted on the December 9th, 2012 under Bisnes by admin


SHAIPUR AZWAN ABDUL HAMID, 31, pernah berkecil hati apabila cuba mempertahankan keputusannya untuk berdikari dengan membuka gerai menjual burger dan roti john.
Masih segar dalam ingatan, dia pernah ditegur jiran, kenalan dan ahli keluarganya sendiri yang skeptikal dengan masa depan kerja tersebut. Begitupun, dia tidak pernah berjauh hati atau kecewa dengan pilihannya, lebih-lebih lagi dia kini sudah melihat pulangan hasil titik peluhnya itu.
Biarpun ‘pejabatnya’ hanyalah di tepi jalan, lelaki berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mesra disapa sebagai Wan itu mengakui bersyukur dapat menjana pendapatan demi menyara keluarganya.

Bapa kepada seorang anak itu percaya, pengusaha gerai yang rajin berusaha dengan jualan memberangsangkan mampu menjana pendapatan yang setaraf dengan gaji purata pekerja pejabat.
Namun, untuk mencapai objektif tersebut, banyak yang perlu Wan lalui terutamanya tentang cabaran dan selok-belok berniaga.
“Perlu ada semangat untuk berjuang. Berniaga perlu ada niat yang betul untuk berjaya dan jangan mudah berputus asa,” ujar Wan ketika ditemui di gerainya di Taman Kenanga, Seksyen 17, Shah Alam.
Pada awalnya, Wan bermula sebagai pekerja di sebuah warung dengan gaji RM10 sehari. Kesanggupan bekerja pada usia semuda 17 tahun dengan gaji yang rendah bukan suatu untuk disesalkan.
Dia sebaliknya menganggap itu merupakan peluang terbaik untuk mempelajari asas perniagaan memandangkan dia sifar pengalaman.
“Ketika kawan-kawan menyambung pengajian dan mencari kerja yang lebih ‘selamat’, saya pula ketika itu berkawan dengan seorang abang bernama Zulmahizam dan menjual burger bersamanya,” kata Wan mengimbas memori tahun 1999 ketika berjualan di Seksyen 2, Shah Alam.
Selepas dua tahun berniaga, dia dan tuan gerainya didekati seorang chef yang sedia berkongsi tip menjadikan burger lebih lazat iaitu sos yang digunakan.
“Chef itu memberi kami tip bahawa keenakan burger terletak pada kombinasi sos cili dan mayonis yang terbaik. Jadi, kami pun mencuba kombinasi pelbagai jenis sos cili dan mayonis sehingga mendapat rasa terbaik.
“Pada masa yang sama, tuan gerai menghantar saya belajar buat roti john secara sambilan selama dua minggu di sebuah gerai lain,” katanya.
Kumpul semangat
Namun, adat dalam perniagaan, Wan tidak terlepas daripada jatuh dan bangun dalam resam berniaga. Kerugian dan menanggung hutang itu lumrah. Semua itu berlaku ketika dia berhasrat membuka perniagaan sendiri.
“Saya pernah membuka restoran makanan Thai namun, ia terpaksa ditutup berikutan menanggung kerugian yang teruk,” luahnya yang pernah menjual segala barangan peribadi seperti seluar jean dan kasut Timberland kesayangannya untuk memulakan perniagaan itu.
Wan tidak pernah putus asa. Berkat usaha dan kecekalan, wang RM50 pemberian abangnya dijadikan modal azimat. Dia membaiki sebuah gerai sorong yang dijumpai di tempat pembuangan barang seterusnya membeli sedikit barang mentah untuk memulakan semula perniagaan menjual burger.
“Hanya dengan empat beg roti dan dalam masa dua jam, saya berjaya mengembalikan wang RM50 kepada abang saya,” ujarnya lalu meneruskan perniagaan pada hari-hari berikutnya dan menambah kuantiti jualan berikutan sambutan yang semakin bagus.
Sambil sibuk melayan pelanggan yang sudah beratur panjang menempah burger ayam, daging dan roti john, Wan memberitahu, dia sudah terbiasa dengan suasana tersebut. Jika ada tempahan secara pukal, Wan akan menggandakan operasinya.
“Kebiasaannya saya akan menjual kira-kira 150 biji burger dan 60 hingga 80 roti john. Ada hari-hari yang lebih tinggi jualan. Semuanya, memberi pulangan yang lumayan iaitu dengan untung bersih kira-kira RM200 hingga RM250 sehari,” katanya yang menjalankan perniagaan dari pukul 5 petang hingga 11.30 malam.
Wan bagaimanapun taat dengan permintaan ibunya yang mengharapkan dia bekerja secara tetap. Tiga tahun lalu, dia memulakan tugas di Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) manakala perniagaan gerainya diteruskan oleh isterinya, Yiska Maida Anggrani, 26.
Jika berkelapangan, Wan tetap akan menemani isterinya di gerai untuk membantu apa yang patut. Kini, mereka memiliki dua buah kereta dan dua buah motosikal hasil rezeki berniaga di tepi jalan itu.
“Persepsi orang bahawa menjual burger tepi jalan tidak akan membawa saya ke mana-mana adalah sama sekali tidak benar. Jika seseorang itu rajin, mempunyai semangat berniaga dan mahu terus maju, rezeki boleh diraih di mana-manapun,” katanya yang tidak pernah lupa jasa gerai itu dalam hidupnya.
Warga emas gigih

PEKERJA di gerai milik Linggem di Brickfields sedang menggoreng sajian popular.
Kosmo! turut menemui sepasang warga emas di kawasan Brickfields yang terkenal dengan gerai jualan mereka. Keenakan dan kesegaran produk jualan mereka memang didambakan ramai orang yang ingin mengisi perut dan melegakan kerongkong yang dahaga.
“Saya buka gerai setiap hari. Ramai orang datang, mungkin kerana banyak promosi di internet, laman sosial, akhbar dan sebagainya,” kata Chan Wai Keong, 59, sambil tersenyum.
Ditemani isterinya, Choi Sai Yen, 59, Wai Keong berkata bahawa dia tidak mahu mengecewakan pelanggan yang datang untuk merasai secawan air kelapa atau semangkuk cendol mahupun ais batu campur (ABC).
“Saya mesti berikan yang terbaik. Mereka mungkin datang dari jauh, datang semata-mata untuk minum, terutama sekali pada hari-hari panas,” katanya lagi yang sibuk melayan pelanggan yang tidak putus-putus sejak gerainya dibuka pada pukul 10 pagi.
Gerai tersebut mempunyai keistimewaan kerana ia sudah berusia lebih 40 tahun. Namun, Wai Keong mengambil alih operasinya sejak 10 tahun lalu daripada pemilik asal yang juga saudaranya.
Ditanya mengenai keistimewaan gerai minuman itu, Wai Keong hanya menggeleng kepala sambil tersenyum. Sambil menghulurkan semangkuk cendol, ABC dan segelas air kelapa, dia berkata: “Kamu rasa sendiri.”
Gula melaka yang terpilih dan santan segar, kata Wai Keong, antara resipi yang digunakan untuk membuat cendol yang lazat itu. Bagi ABC pula, dia mendakwa sekadar menggunakan bahan-bahan biasa.
“Paling penting, semuanya disediakan segar dan dengan niat untuk memberikan yang terbaik selain memastikan layanan yang cemerlang buat pelanggan,” katanya.
Dalam bersyukur dengan kelarisan jualannya, Wai Keong masih menyimpan seedikit keluhan. Menurutnya, harga barangan semakin mahal. Jika dahulu, katanya, 20 sen boleh menjana RM1, tapi kini RM1 hanya menjana keuntungan 20 sen.
“Tetapi saya berpuas hati. Gerai tepi jalan seperti ini tetap memberi pendapatan memadai buat saya dan isteri. Saya amat bersyukur,” katanya.
Wai Keong mengakui bahawa selama ini beliau tidak pernah berhadapan dengan sebarang masalah dalam berniaga, cuma satu-satunya cabaran di luar kawalan ialah musim hujan.
“Memandangkan saya menjual minuman sejuk, maka setiap kali hujan saya hanya berserah kepada takdir,” ujarnya lagi.
Menjual sekitar 200 mangkuk cendol dan ABC sehari, Wai Keong memberitahu, komitmen dan disiplin yang tinggi amat diperlukan jika mahu kekal lama dalam perniagaan seperti itu.
Ujar beliau, jika benar-benar komited dan hanya bermodalkan RM2,000, seseorang itu boleh membuka gerai ABC, cendol atau minuman.
Siew Yap, 59, dari Taman Maluri Cheras, ialah antara pelanggan tetap Wai Keong sejak dua tahun lalu. Menurutnya, tidak lengkap perjalanannya dari stesen monorel Tun Sambanthan ke KL Sentral tanpa singgah di gerai Wai Keong.
“Dia sangat rajin. Setiap hari mesti buka gerainya. Minuman di sini sangat popular dan power,” katanya yang bersama-sama pelanggan lain yang berasa puas membayar RM1.70 bagi menikmati segelas air kelapa Wai Keong.
Kosmo

Kesatuan Eropah Kenakan Sekatan Ke Atas Produk Israel

Posted on the December 8th, 2012 under Luar Negara by admin

NAZARETH, (PIC)– Kesatuan Eropah telah mengancam untuk mengenakan sekatan ekonomi terhadap Israil termasuk sekatan ke atas produk-produk dari penempatan Yahudi yang dibangunkan secara haram di atas tanah penduduk Palestin sebagai tindak balas terhadap pembangunan projek berterusan dan perluasan penempatan di wilayah jajahan.
Akhbar Ibrani Maˈariv menyiarkan pada hari Khamis bahawa terdapat usaha Eropah untuk menggubal undang-undang bagi menghalang produk penempatan melalui pelabelan untuk membezakan mereka daripada produk-produk lain di pasaran Eropah, protes terhadap keputusan Israil untuk membangunkan tiga ribu unit rumah baru di Tebing Barat dan bandar jajahan Jerusalem.
Akhbar memaklumkan bahawa Kesatuan Eropah akan membentangkan draf undang-undang kepada Jawatankuasa Menteri Luar Kesatuan Eropah untuk meluluskan undang-undang tersebut.

Sumber: Palestine News Network | Terjemahan: Seri Wani (Sukarelawan AP)

TERKINI ! AHLI PARLIMEN BN PAHANG KELUAR UMNO !!!

 Ahli Parlimen Jerantut Keluar Umno!

Ahli parlimen Jerantut, Pahang yang juga merupakan bekas timbalan menteri pengangkutan di era pemerintahan rejim bekas perdana menteri kelima, Abdullah Ahmad Badawi, Tengku Azlan Sultan Abu Bakar mengisytiharkan dirinya keluar Umno berkuat kuasa semalam.

Dalam satu laporan yang dipetik melalui akhbar berbahasa Tamil, Makkal Osai, Tengku Azlan yang merupakan adinda kepada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pernah mengisyaratkan bahawa dirinya tidak akan bertanding semula mempertahankan kerusi parlimennya kira-kira dua bulan lalu menerusi satu temubual bersama sebuah akhbar berbahasa Melayu ketika itu.

Peliknya, tiada satu pun akhbar berbahasa Melayu mahupun Inggeris kawalan rejim Zionis Umno menyiarkan berita yang memalukan Umno Pahang ini.

Tengku Azlan merupakan antara veteran Umno negeri yang awal-awal lagi bertindak keluar dari parti reput itu dipercayai tidak berpuas hati dengan kepimpinan perdana menteri, Najib Altantuya yang dianggap gagal memulihkan Umno yang semakin berpecah akibat kelemahan pentadbirannya sendiri.

Maklumat ini diperolehi menerusi satu mesej di Twitter milik Naib Presiden KEADILAN yang juga ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh yang menghantar foto keratan akhbar itu semalam.



Siapa yang akan menggantikannya sebagai calon parlimen mewakili BN dalam pilihanraya umum akan datang telah pun dikenal pasti, sehingga tujuh nama disenaraikan antara pemimpin Umno bahagian tersebut.

Namun, nama ADUN Pulau Tawar, Ahmad Shukri Ismail (gambar bawah) disebut-sebut bakal diketengahkan menggantikan Tengku Azlan sebagai calon BN dalam pilihanraya umum akan datang tetapi beberapa skandal tempatan yang terpalit ke atas dirinya seperti isu penjualan tanah rizab Melayu di bandar Jerantut kepada takue Cina turut menenggelamkan namanya.

Dia juga dikatakan hampir pasti tidak akan dicalonkan semula mempertahankan kerusi DUN Pulau Tawar dan kunun merasakan dia bakal dipilih menjadi calon parlimen menggantikan Tengku Azlan.

Selain Ahmad Shukri, seorang lagi pemimpin Umno yang juga ADUN Tahan, Wan Amizan Wan Abdul Rahman yang juga disebut-sebut menggantikan Tengku Azlan nampaknya bakal berputih mata apabila juga terperangkap dalam skandal peribadi dan dipercayai mengancam akan keluar Umno dan menyertai KEADILAN sekiranya tidak dicalonkan semula mempertahankan kerusinya.

Tengku Azlan menewaskan Hamzah Jaafar dari PAS dengan majoriti tipis 1,946 undi dalam pilihanraya umum lalu setelah memperolehi 19,543 undi berbanding Hamzah yang memperolehi 17,597 undi.

Pada pilihanraya umum 2004, Tengku Azlan menang besar dengan majoriti 8,457 undi menewaskan calon yang sama yang ketika itu cuma memperolehi 12,892 undi.

Sehari sebelum hari penamaan calon pada 8 Mac 2008 lalu, satu kejadian tanah mendap berlaku dan Tengku Azlan telah mengumumkan tidak mahu bertanding lagi sebagai ahli parlimen Jerantut dalam pilihanraya itu dalam satu majlis rasmi parlimen di DUN Damak berhampiran dengan tempat kejadian.

Bagaimanapun setelah didesak Abdullah Badawi, akhirnya Tengku Azlan bersetuju juga menjadi calon dan menang dengan majoriti tipis.

Namun kali ini Tengku Azlan menolak bulat-bulat walaupun diminta Najib Altantuya dan apabila keinginannya ditolak, maka beliau mengisytiharkan keluar Umno semalam.

Dalam satu temubual bersama akhbar tabloid berbahasa Inggeris, The Malay Mail pada Mac lalu, Tengku Azlan sebenarnya bimbang beliau akan kalah sekiranya dicalonkan semula bertanding kerana tidak berpuas hati dengan Najib Altantuya yang mengabaikan kawasan parlimennya sejak mengambil alih jawatan dari Abdullah Badawi pada April 2009.

Sumber Berita  SINI

Jet Peribadi Terbesar & Termahal Di Dunia Milik Alwaleed Bin Talal 

Al Waleed Bin Talal ialah seorang ahli perniagaan dan juga ahli keluarga diraja Arab Saudi. Dia merupakan CEO yang memegang 95% share di dalam syarikat beliau iaitu Kingdom Holding Company. Pada bulan Mac 2012, Alwaleed telah dinamakan sebagai orang yang ke 16 terkaya di dunia dengan aset yang bernilai US $23.9 billion. 

Pada tahun 2007, Alwaleed telah memesan sebuah jet peribadi Airbus A380 yang merupakan jet peribadi terbesar dan termahal di dunia mencecah US$500 Juta. Jet peribadi beliau ini dilengkapi dengan garaj untuk dua buah kereta Roll Royces, kandang kuda dan unta dan ruang yang dapat memuatkan 460 orang penumpang. Selain daripada itu, terdapat juga bilik mesyuarat yang dilengkapi skrin holographic dan juga dewan konsert. 

Jet peribadi ini juga dilengkapi dengan 5 buah suites peribadi yang memuatkan katil bersaiz King, sistem multimedia untuk hiburan dan juga bilik solat yang mempunyai sejadah yang dikawal oleh komputer yang sentiasa menunjukkan arah Kiblat.

Hebat-hebat.. Semoga tak lupa saudara-saudara yang dizalimi di Palestin dan yang seangkatan dengannya..

Untuk lebih byk gambar, sila ke http://penpatah.blogspot.com/2012/12/info-jet-peribadi-terbesar-termahal-di.html

- awan -
Jet Peribadi Terbesar & Termahal Di Dunia Milik Alwaleed Bin Talal

Al Waleed Bin Talal ialah seorang ahli perniagaan dan juga ahli keluarga diraja Arab Saudi.
Dia merupakan CEO yang memegang 95% share di dalam syarikat beliau iaitu Kingdom Holding Company. Pada bulan Mac 2012, Alwaleed telah dinamakan sebagai orang yang ke 16 terkaya di dunia dengan aset yang bernilai US $23.9 billion.

Pada tahun 2007, Alwaleed telah memesan sebuah jet peribadi Airbus A380 yang merupakan jet peribadi terbesar dan termahal di dunia mencecah US$500 Juta. Jet peribadi beliau ini dilengkapi dengan garaj untuk dua buah kereta Roll Royces, kandang kuda dan unta dan ruang yang dapat memuatkan 460 orang penumpang. Selain daripada itu, terdapat juga bilik mesyuarat yang dilengkapi skrin holographic dan juga dewan konsert.

Jet peribadi ini juga dilengkapi dengan 5 buah suites peribadi yang memuatkan katil bersaiz King, sistem multimedia untuk hiburan dan juga bilik solat yang mempunyai sejadah yang dikawal oleh komputer yang sentiasa menunjukkan arah Kiblat.

Hebat-hebat.. Semoga tak lupa saudara-saudara yang dizalimi di Palestin dan yang seangkatan dengannya..




- awan -
Dppk Pagoh
PENDUDUK KAMPUNG GOMBAK UTARA SAHKAN KETUA PEMUDA UMNO GOMBAK SAMSENG DAN PENIPU... 

Itu bukan gua yang cakap beb tapi KETUA KAMPUNG GOMBAK UTARA yang memberitahu KHABAR tersebut... sebab kalau gua yang cakap bahawa KETUA PEMUDA UMNO GOMBAK adalah KEPALA SAMSENG mesti lu orang TAK PERCAYA punya... ialah sebab gua ni kan ke BARUA PAKATAN RAKYAT (PR) yang cuba membantu MALAIKAT MAUT untuk MENCABUT NYAWA UMNO... jadi sudah tentu apa yang gua tulis semestinya MENYEBELAHI PR atau bak kata PENCHACAI UMNO dan yang sewaktu dengan nya bahawa gua BERAT SEBELAH atau pun TAK ADIL macam LIDAH-LIDAH SYAITAN YANG DIKENALI UMNO seperti Utusex Meloya... Berita Hairan mahu pun TV3/4... kah kah kah !.

Tapi bila ada sekumpulan penduduk kawasan GOMBAK UTARA yang tampil dalam satu SIDANG AKHBAR bagi memberikan CERITA SEBENAR tentang kejadian yang berlaku pada CERAMAH PR pada malam tersebut... SAH dan SAHIH lah DAKWAAN gua bahawa Ketua Pemuda Umno GOMBAK yang BERSTATUS DATUK adalah seorang yang datang dengan PAKEJ iaitu SAMSENG... PENIPU... dan BAKAL PENYAMUN... kah kah kah... lu orang tak percaya lu orang boleh baca kat MI... dan kalau lu orang nak SAMAN lu orang boleh suruh DATUK KEPALA SAMSENG tu saman dulu The Malaysia Insider... sebab kalau saman gua pun TAK GUNA beb... sebab gua apa pun tak ada... yang ada cuma TELOR aje... itu pun gua tengah CADANG-CADANG nak buat ROTI NAJIB... kah kah kah !.

Kalau mengikut CERITA Ketua Kampung Gombak Utara Encik Said Zakaria... mendakwa insiden tersebut DIDALANGI UMNO dan menyalahkan parti tersebut kerana menyebabkan nama kampung Gombak Utara TERCEMAR... kata beliau "Apa yang saya lihat malam kejadian... separuh dari sekumpulan 200 orang Pemuda Umno MEMBUAT BISING... MEMBALING BATU dan MENYERANG PETUGAS serta PENJAJA pada malam ceramah PR tersebut... rata-rata yang MEMBUAT KECOH pada malam itu BUKAN PENDUDUK KAMPUNG tersebut... sebaliknya orang luar yang dibawa oleh ketua pemuda Umno Gombak Datuk Megat Zulkarnain Omardin"... kata beliau dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

Nanti lu orang Penchacai atau pun Barua Umno akan cakap pulak yang beliau ni adalah Penyokong PR... tapi apa-apa pun jelas PEMBOHONGAN yang dibuat oleh DATUK SAMSENG dengan mengatakan penduduk Gombak Utara TIDAK SENANG dengan kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim pada malam tersebut... yang sebenarnya Tak Senang adalah Datuk dan Barua-Barua Umno tu beb... yang dah mula merasakan yang beliau TAK ADA HARAPAN untuk MENANG kalau pun beliau TERCALON bagi mewakili Umno/Bn dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti... sebab itu gua kata yang Datuk ni datang dengan Pakej beb... jadi buat PERINGATAN kepada Penduduk Gombak baik lu orang HATI-HATI dengan DATUK Samseng ni... kah kah kah !.

http://inderasipejuang.blogspot.com/2012/12/penduduk-kampung-gombak-utara-sahkan.html
PENDUDUK KAMPUNG GOMBAK UTARA SAHKAN KETUA PEMUDA UMNO GOMBAK SAMSENG DAN PENIPU...

Itu bukan gua yang cakap beb tapi KETUA KAMPUNG GOMBAK UTARA yang memberit
ahu KHABAR tersebut... sebab kalau gua yang cakap bahawa KETUA PEMUDA UMNO GOMBAK adalah KEPALA SAMSENG mesti lu orang TAK PERCAYA punya... ialah sebab gua ni kan ke BARUA PAKATAN RAKYAT (PR) yang cuba membantu MALAIKAT MAUT untuk MENCABUT NYAWA UMNO... jadi sudah tentu apa yang gua tulis semestinya MENYEBELAHI PR atau bak kata PENCHACAI UMNO dan yang sewaktu dengan nya bahawa gua BERAT SEBELAH atau pun TAK ADIL macam LIDAH-LIDAH SYAITAN YANG DIKENALI UMNO seperti Utusex Meloya... Berita Hairan mahu pun TV3/4... kah kah kah !.

Tapi bila ada sekumpulan penduduk kawasan GOMBAK UTARA yang tampil dalam satu SIDANG AKHBAR bagi memberikan CERITA SEBENAR tentang kejadian yang berlaku pada CERAMAH PR pada malam tersebut... SAH dan SAHIH lah DAKWAAN gua bahawa Ketua Pemuda Umno GOMBAK yang BERSTATUS DATUK adalah seorang yang datang dengan PAKEJ iaitu SAMSENG... PENIPU... dan BAKAL PENYAMUN... kah kah kah... lu orang tak percaya lu orang boleh baca kat MI... dan kalau lu orang nak SAMAN lu orang boleh suruh DATUK KEPALA SAMSENG tu saman dulu The Malaysia Insider... sebab kalau saman gua pun TAK GUNA beb... sebab gua apa pun tak ada... yang ada cuma TELOR aje... itu pun gua tengah CADANG-CADANG nak buat ROTI NAJIB... kah kah kah !.

Kalau mengikut CERITA Ketua Kampung Gombak Utara Encik Said Zakaria... mendakwa insiden tersebut DIDALANGI UMNO dan menyalahkan parti tersebut kerana menyebabkan nama kampung Gombak Utara TERCEMAR... kata beliau "Apa yang saya lihat malam kejadian... separuh dari sekumpulan 200 orang Pemuda Umno MEMBUAT BISING... MEMBALING BATU dan MENYERANG PETUGAS serta PENJAJA pada malam ceramah PR tersebut... rata-rata yang MEMBUAT KECOH pada malam itu BUKAN PENDUDUK KAMPUNG tersebut... sebaliknya orang luar yang dibawa oleh ketua pemuda Umno Gombak Datuk Megat Zulkarnain Omardin"... kata beliau dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

Nanti lu orang Penchacai atau pun Barua Umno akan cakap pulak yang beliau ni adalah Penyokong PR... tapi apa-apa pun jelas PEMBOHONGAN yang dibuat oleh DATUK SAMSENG dengan mengatakan penduduk Gombak Utara TIDAK SENANG dengan kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim pada malam tersebut... yang sebenarnya Tak Senang adalah Datuk dan Barua-Barua Umno tu beb... yang dah mula merasakan yang beliau TAK ADA HARAPAN untuk MENANG kalau pun beliau TERCALON bagi mewakili Umno/Bn dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti... sebab itu gua kata yang Datuk ni datang dengan Pakej beb... jadi buat PERINGATAN kepada Penduduk Gombak baik lu orang HATI-HATI dengan DATUK Samseng ni... kah kah kah !.

http://inderasipejuang.blogspot.com/2012/12/penduduk-kampung-gombak-utara-sahkan.html


  • Nasir Sahlan
    Sultan selangor nafi SOKONG dan BERPIHAK kepada UMNO. 

    Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah baginda sedih apabila baginda telah menjadi sasaran kumpulan dan individu yang sengaja memutar-belitkan kata-kata dan tindakan baginda dengan membayangkan sebahagiannya terarah kepada Umno.

    "Mengapa beta? Beta tidak mendapat apa-apa manfaat dengan menyebelahi Umno, PKR atau mana-mana parti," titah baginda. "Apa yang telah Umno berikan kepada beta?

    "Mereka meletakkan jenama Umno kepada beta, buktikannya. Tunjukkan kepada beta bila beta cenderung untuk bersama dengan Umno. Jangan membuta tuli menuduh beta perkara yang beta tidak salah. Beta tidak mempunyai agenda politik.


Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/12/hot-luahan-sultan-selangor-yang-sedih.html#ixzz2ETTJKO9t
    Sultan selangor nafi SOKONG dan BERPIHAK kepada UMNO.

    Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah baginda sedih apabila baginda telah menjadi sasaran kumpulan
    dan individu yang sengaja memutar-belitkan kata-kata dan tindakan baginda dengan membayangkan sebahagiannya terarah kepada Umno.

    "Mengapa beta? Beta tidak mendapat apa-apa manfaat dengan menyebelahi Umno, PKR atau mana-mana parti," titah baginda. "Apa yang telah Umno berikan kepada beta?

    "Mereka meletakkan jenama Umno kepada beta, buktikannya. Tunjukkan kepada beta bila beta cenderung untuk bersama dengan Umno. Jangan membuta tuli menuduh beta perkara yang beta tidak salah. Beta tidak mempunyai agenda politik.


    Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/12/hot-luahan-sultan-selangor-yang-sedih.html#ixzz2ETTJKO9t


    Setem Besi
    #TumbangBN #KL112
Rakyat kalau bijak pandai Umno/Bn susah sebab tulah Umno/Bn nak rakyat terus bodoh...
"Orang ramai pegang nadir bumi bukti Lynas selamat" - utusan.

Pegang nadir bumi bukti Lynas selamat..Cakap bengong kang marah tapi kalau suka dibengongkan nak buat macam manakan.... Pegang nadir bumi dalam bentuk fizikal mcm tu mmg la selamat bongok. Yg jd x selamatnya ialah ketika logam atau galian itu diproses, iaitu ketika ia berada dalam keadaan x stabil. Apa jua logam atau galian adalah berbahaya ketika berada dalam keadaan x stabil. Memandangkan nadir bumi ini beradioaktif tinggi, lagi la bahaya. Faham? Suruh belajo kimia, xnak. cuba pulak pegang sisa nadir bumi ni lepas diproses nak tengok jadi zombie ke idak...

Ibarat pegang bom la. Meletup x kalau setakat pegang ? Mana meletup sebab dia ada pin keselamatan. Sebab bom tu x berbahaya ketika stabil. Cuba tarik pin dia tgk. Masa tu cepat2 la taubat. Sebab bila tarik pin bom, ianya akan menjadikan bom itu tidak lagi stabil. Maka berkecailah...

P/S : Cuba la bagi berita yang buat rakyat malaysia ni jadi cerdik. Janganlah asyik dok perbodohkan org jer.

    Rakyat kalau bijak pandai Umno/Bn susah sebab tulah Umno/Bn nak rakyat terus bodoh...
    "Orang ramai pegang nadir bumi bukti Lynas selamat" - u
    tusan.

    Pegang nadir bumi bukti Lynas selamat..Cakap bengong kang marah tapi kalau suka dibengongkan nak buat macam manakan.... Pegang nadir bumi dalam bentuk fizikal mcm tu mmg la selamat bongok. Yg jd x selamatnya ialah ketika logam atau galian itu diproses, iaitu ketika ia berada dalam keadaan x stabil. Apa jua logam atau galian adalah berbahaya ketika berada dalam keadaan x stabil. Memandangkan nadir bumi ini beradioaktif tinggi, lagi la bahaya. Faham? Suruh belajo kimia, xnak. cuba pulak pegang sisa nadir bumi ni lepas diproses nak tengok jadi zombie ke idak...

    Ibarat pegang bom la. Meletup x kalau setakat pegang ? Mana meletup sebab dia ada pin keselamatan. Sebab bom tu x berbahaya ketika stabil. Cuba tarik pin dia tgk. Masa tu cepat2 la taubat. Sebab bila tarik pin bom, ianya akan menjadikan bom itu tidak lagi stabil. Maka berkecailah...

    P/S : Cuba la bagi berita yang buat rakyat malaysia ni jadi cerdik. Janganlah asyik dok perbodohkan org jer.

No comments:

Post a Comment