Thursday, December 13, 2012

MAHA SUCI ALLAH 'SUBHANNALLAH'..SEGALA PUJI BAGI ALLAH 'ALHAMDULLILLAH...SEMUANYA KETENTUAN ALLAH 'MASYAALLAH'...ALLAH ITU MAHA BESAR 'ALLAHHUAKBAR'...JANGAN PULA KITA BERBANGGA BERBUAT DOSA

Pengantin kejang

Oleh Maria Uffa Zulkafeli
am@hmetro.com.my

MESRA...Farid dan isteri, Diana melambai hadirin majlis resepsi perkahwinan mereka.
MESRA...Farid dan isteri, Diana melambai hadirin majlis resepsi perkahwinan mereka.
JITRA: Majlis resepsi pasangan pelakon, Farid Kamil Zahari, 31, dan Diana Danielle Danny Beeson, 21, di Taman Tema Tasik Darulaman, di sini, semalam, menjadi kelam-kabut apabila pengantin perempuan mengalami kekejangan pada kaki kanannya selepas beramah-mesra dengan tetamu dan peminat.
Diana Danielle yang kini berbadan dua mengalami kekejangan pada kaki kanannya selama hampir 15 minit menyebabkan pasangan itu bergegas keluar meninggalkan majlis jam 3 petang.
Malah, usaha media menunggu hampir empat jam untuk menemu bual Farid termasuk isu pakaian istiadat pegawai pasukan keselamatan pada majlis resepsi pengantin perempuan di Putrajaya, 1 Disember lalu, gagal selepas pelakon terbabit beredar menaiki kereta.

Adik Farid, Fadzil Zahari, 29, berkata perkara itu amat dikesali dan tidak dapat dielakkan kerana Diana Danielle keletihan selepas berarak menemui peminat.

“Kami meminta maaf kerana terpaksa membatalkan sidang media seperti dijanjikan kerana kesuntukan masa dan Diana tidak sihat akibat mengalami kekejangan kaki,” katanya ketika ditemui selepas majlis itu.


Van rempuh bas ekspres di Tol Jitra



JITRA: Tujuh termasuk pemandu parah apabila van yang dinaiki warga kerja Universiti Utara Malaysia (UUM) merempuh sebuah bas ekspres di Plaza Tol Jitra, di sini, hari ini.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, van yang dalam perjalanan dari Alor Setar ke UUM di Sintok tersebut merempuh bahagian belakang bas ekspres dari Kota Bharu, Kelantan yang sedang menunggu giliran membayar tol.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Supt Ibrahim Mohamed Yusuf ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata van tersebut dipercayai dipandu laju.

Akibat rempuhan itu, bahagian depan van remuk teruk mengakibatkan pemandu yang dikenali sebagai Mohd Esman Osman, 54 serta penumpang hadapan tersepit, katanya.

Semua yang parah kini dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), sementara tiada penumpang bas ekspres itu cedera, katanya.

Bernama difahamkan tiga mangsa berada dalam keadaan kritikal dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi HSB, sementara empat lagi ditempatkan di zon kuning kerana mengalami patah kaki dan kecederaan anggota badan.

Tiga yang kritikal ialah Mohd Esman; Alina Mohd Mahdzir, 46; dan Wan Merina Wan Saad, 51, sementara yang parah pula ialah Zurina Yahya, 41; Norhaneza Nordin, 33; Nelwati Abidin, 35; dan Haslina Mohamed Shah, 39.

Dua lagi penumpang Hasliza Shafe, 50, yang juga isteri Mohd Esman; dan Noor Azura Othman, 40 hanya mengalami cedera ringan dan mendapat rawatan pesakit luar di Hosplital Jitra.

Sementara itu Ketua Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Jitra, Mohammad Darus berkata pihaknya mengambil masa 15 minit untuk mengeluarkan semua mangsa yang cedera melalui pintu belakang van tersebut.

Katanya bahagian depan van yang remuk menyukarkan anggotanya untuk mengeluarkan dua mangsa yang tersepit di bahagian hadapan.

Bernama difahamkan van itu diguna untuk membawa warga kerja UUM yang berulang-alik dari Alor Setar ke tempat kerja. - Bernama

Bapa kejam gila

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

GANAS...gambar yang diambil daripada video di facebook menunjukkan bapa membelasah anaknya.
GANAS...gambar yang diambil daripada video di facebook menunjukkan bapa membelasah anaknya.
KLANG: “Kau memang degil, tak hormat orang tua! Kalau aku tumbuk kau muntah tak? Kenapa kau tak suka dengar cakap orang?”
Itu antara dialog seorang lelaki sebelum memukul, menumbuk dan menendang serta menampar seorang kanak-kakak lelaki berusia lingkungan dua tahun dipercayai anaknya yang rakaman videonya tersebar luas menerusi facebook.
Kejadian di rumah mereka di Taman Mas, Kapar, di sini, dipercayai berlaku kira-kira dua bulan lalu sebelum dirakam dan dimuat naik ke facebook oleh isteri pertama lelaki itu minggu lalu.

Difahamkan, mangsa adalah anak hasil perkahwinan lelaki berusia 32 tahun itu yang bekerja sebagai mekanik dengan isteri keduanya. Video dengan durasi 8 minit 33 saat itu memaparkan mangsa dibelasah bapanya tanpa belas kasihan.

Mangsa turut diangkat sebelum dilempar ke atas lantai. Suspek juga tidak mengendahkan mangsa yang menangis kesakitan dan ketakutan, sebaliknya terus membelasahnya tanpa belas kasihan termasuk menggunakan senduk dan selipar.

Dua beradik dibawa arus

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

GELAP...anggota bomba berusaha mencari dua beradik yang dikhuatiri lemas.
GELAP...anggota bomba berusaha mencari dua beradik yang dikhuatiri lemas.
HULU LANGAT: Niat abang untuk menolong adiknya yang hampir lemas membawa padah apabila kedua-dua mereka hilang dihanyutkan arus dalam kejadian di Sungai Langat, petang semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 4.16 petang itu, mangsa, Mohammad Tarmizi Azhari, 13, sedang mandi di sungai itu manakala abangnya, Mohammad Syawal Azhari, 17, sedang memancing bersama tujuh rakan lain.
Abang ipar mangsa, Mohd Arif Abu Tamar, 27, berkata, dua beradik itu memang gemar memancing di sungai berkenaan dan ia adalah aktiviti cuti sekolah mereka.

Menurutnya, ketika Tarmizi yang tidak tahu berenang itu sedang mandi, tiba-tiba dia menjerit meminta tolong akibat dihanyutkan arus.

“Syawal yang berada berhampiran dan pandai berenang terus terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan adiknya itu, namun dia turut dihanyutkan.

“Ketika kejadian, saya berada di rumah dan terkejut selepas rakan mereka menjerit di depan rumah dan menyatakan kedua-dua anak saudara saya itu lemas,” katanya.

Menurutnya, sebaik mendapat maklumat itu, dia memaklumkan kejadian berkenaan kepada Balai Bomba dan Penyelamat Kajang.

Sementara itu, Pegawai Bomba Operasi, Mohd Hazuan Mohamad Mansor berkata, jentera pertama dari Balai Bomba Kajang tiba di lokasi kejadian pada jam 4.54 petang.

Katanya, 11 anggota dari Unit Skuba dari Balai Bomba Pelabuhan Klang dan Shah Alam memulakan operasi mencari kira-kira jam 6.30 petang sebelum tamat sementara pada jam 8.30 malam.

“Kedua-dua mangsa masih gagal ditemui dan operasi akan diteruskan jam 8 pagi esok (hari ini),” katanya.




Penjenayah ‘nomad’

Oleh Hadzlan Hassan
hadzlan@hmetro.com.my

TEMPAT PERSEMBUNYIAN...antara kawasan hutan didiami Rambo Bentong.
TEMPAT PERSEMBUNYIAN...antara kawasan hutan didiami Rambo Bentong.
BENTONG: Selain amat dikehendaki polis kerana disyaki terbabit dalam sekurang-kurangnya enam kes rogol dan empat kes bunuh sejak Mac 2009 sehingga dicekup polis 14 November lalu, seorang penjenayah berbahaya dikesan berperwatakan aneh kerana hidup secara nomad dalam hutan sekitar daerah ini sejak tiga tahun lalu.
Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor berkata, siasatan polis mendapati lelaki berusia 42 tahun itu juga mahir memburu selain memiliki kelengkapan ikhtiar hidup lengkap serta senjata menjadikannya tidak ubah seperti watak filem aksi lasak, Rambo.
Menurutnya, ‘Rambo Bentong’ itu yang bakal dihadapkan ke mahkamah di sini, hari ini (Khamis), dipercayai hidup dengan makan haiwan dan tumbuhan liar di hutan ketika bersembunyi untuk mengelak dikesan polis.

“Ketika melakukan jenayah, suspek membawa pisau Rambo, senapang buatan sendiri dan pemutar skru sebagai senjata untuk mencederakan mangsanya,” katanya.

Beliau berkata, sejak berlakunya siri jenayah yang disyaki dilakukan lelaki itu, seluruh anggota dan pegawai di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Bentong diberikan taklimat pagi setiap hari dalam usaha memburunya.

‘Wajah cantik macam bidadari’



BAHAGIA...Muhammad Latif dan Salima menyambut kelahiran bayi perempuan mereka, Ulfat ke dunia.
BAHAGIA...Muhammad Latif dan Salima menyambut kelahiran bayi perempuan mereka, Ulfat ke dunia.
REASI (Kashmir): Seorang bapa tanpa muka yang bimbang anaknya mewarisi keadaannya itu meraikan kelahiran bayinya dengan gembira selepas isterinya melahirkan anak perempuan yang sihat dan sempurna.
Mohammad Latif Khatana, 32, dan isteri, Salima, 25, meraikan setiap detik kelahiran bayi mereka dengan kesyukuran.

Ulfat yang bermaksud cinta dalam bahasa Urdu dilahirkan secara normal di daerah Reasi pada 10 November lalu dengan berat 2.14 kilogram.
Sebaik mendukung anaknya, Mohammad Latif segera memeriksa seluruh tubuh bayi itu, Namun, kedua-dua ibubapa itu gembira kerana mendapati anak mereka sihat dan tidak mengalami sebarang kecacatan. “Saya sangat bimbang dengan keadaan fizikal bayi saya. Apabila saya melihat dia cantik dan tiada sebarang kecacatan, saya rasa sangat lega. Dia mempunyai wajah yang cantik seperti bidadari,” katanya.

Mohammad Latif berkata, anak perempuannya memberikan kegembiraan dalam kehidupannya selepas bertahun-tahun menderita kerana kecacatan dialaminya.

Muhammad Latif menderita sakit kulit, Neurofibromatosis, yang menyebabkan lapisan daging berlebihan menutupi mukanya menjadikan dia seolah-olah tidak memiliki muka. “Saya ingin melupakan kisah lalu dalam hidup. Menjadi bapa adalah bab baru dalam kehidupan seorang lelaki dan saya menikmati setiap detik yang dilalui. Saya kini sangat gembira dan lebih bimbang mengenai anak saya berbanding diri sendiri. Saya tidak kisah sangat dengan diri sendiri sekarang,” katanya. Apabila Salima mendapat tahu dia hamil, pasangan itu sukar melelapkan mata setiap malam kerana bimbang memikirkan jika bayi yang bakal lahir itu akan mewarisi keadaan bapanya.
Salima yang dilahirkan hanya dengan sebelah kaki berkahwin dengan Muhammad Latif pada Ogos 2008. - TS

Lelaki seterika muka sangka telefon



EBLAG (Poland): Seorang suami yang cuba meyakinkan isterinya dia mampu melakukan kerja rumah ditimpa malang apabila secara tidak sengaja menyeterika mukanya sendiri.
Tomas Paczkowski, 32, menyeterika sambil menonton perlawanan tinju di televisyen.

Kerana terlalu asyik menonton, dia tanpa sengaja tertekan seterika panas ke wajahnya apabila mendengar bunyi telefon.
Paczkowski ditimpa malang sekali lagi kerana ketika berlari ke bilik air untuk menjirus air sejuk ke mukanya, dia terhantuk pintu.

Paczkowski mencederakan diri selepas ingin membuktikan kepada isterinya, Lila dia boleh melakukan kerja rumah sebaik isterinya itu. “Saya memutuskan menyeterika pakaian ketika Lila keluar bekerja untuk membuktikan saya juga boleh melakukan kerja rumah.

“Wanita selalu melakukan pelbagai tugas dalam satu masa, jadi saya menghidupkan seterika, membuka botol bir sambil menonton perlawanan tinju di televisyen,” katanya.
Dia juga memberitahu matanya lebam akibat terhantuk di pintu.

“Rupa-rupanya sukar untuk melakukan kerja rumah. Saya benar-benar menghormati apa yang dilakukan isteri selama ini,” katanya. - TS

Trauma lepas koma

Oleh Khairul Hamizy Ramlee
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Kemalangan itu membuatkan saya lebih berhati-hati dan tidak lagi memandu dalam keadaan mengantuk,” kata Sharil Amril Muhammad Suhaimi, 25, yang dirawat di hospital sejak tujuh hari lalu dan menerima lebih 50 jahitan di kepala serta muka selepas kereta dipandunya terjunam ke dalam sungai di Kampung Gong Balai, Marang.
Ketika ditemui di Wad Pembedahan Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, semalam, Sharil Amril berkata, dalam kejadian 5 Disember lalu, dia bersama tiga rakannya, Wan Syamil Asyraf Wan Ramli, 17, Nurul Syafiqa Mohd Mustaffa, 15, dan Nurul Shaira Shaari, 15, dalam perjalanan ke bandar raya ini apabila dia yang mengantuk terlelap menyebabkan kenderaan dipandunya hilang kawalan dan terjunam ke dalam sungai.

“Dalam kejadian jam 3.10 petang, saya terlalu mengantuk kerana keletihan memandu dari Kuantan dan tidak menduga boleh terlelap ketika melalui jambatan Kampung Gong Balai, Marang.

“Akibat kemalangan itu, saya cedera di kepala kerana terhantuk pada stereng manakala tiga rakan berjaya keluar dari kereta dan berenang ke tebing.

“Wan Syamil yang cedera pada tulang rusuk kemudian bergegas meminta bantuan penduduk kampung menyelamatkan saya dalam Perodua Viva hampir ketika itu sudah hampir tenggelam,” katanya yang baru sedar daripada koma empat hari lalu.

2 suspek dicekup

Oleh Muhammad Saufi Hassan
saufi@hmetro.com.my

ALOR SETAR: Polis menahan dua lelaki berusia 20-an yang dipercayai terbabit dalam sindiket jual beli kereta mewah dan bertanggungjawab menculik serta memukul seorang lelaki kerana enggan menyerahkan kereta yang sudah dibelinya daripada sindiket terbabit.
Ketua Polis Daerah Langkawi, Superintendan Harith Kam Abdullah berkata, suspek ditahan beberapa hari lalu sejurus selepas pihaknya mendapat laporan daripada mangsa, namun pihaknya masih menunggu laporan perubatan mangsa untuk tindakan lanjut.

“Kami baru saja menerima laporan kecederaan mangsa hari ini (semalam) dan saya difahamkan kes itu sudah pun dirujuk kepada pejabat DPP (Timbalan Pendakwa Raya) untuk tindakan undang-undang.
“Mangsa membuat laporan polis pada Ahad lalu kerana mendakwa diculik dan dipukul oleh kumpulan lelaki terbabit selain tidak berpuas hati kerana tindakan lambat diambil walaupun dia sudah mengemukakan laporan,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Katanya, setakat ini pihaknya sudah menahan dua lelaki dipercayai bertanggungjawab mengakibatkan kecederaan selepas mangsa membuat laporan, tetapi perlu menunggu pihak DPP meneliti kertas siasatan berkenaan dalam masa terdekat.

Semalam Harian Metro melaporkan pendedahan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Langkawi, Mukmin Reach Out Management (MROM) yang menerima 45 aduan sejak 2005 berhubung satu sindiket dianggotai kumpulan penarik kereta yang menganiaya orang ramai dengan menjual kereta mewah pada harga yang rendah.
Pengerusi MROM, Zamzuri Halib dipetik berkata, anggota sindiket terbabit menarik kereta mewah daripada orang lain sebelum menjual semua kereta berkenaan kepada pelanggan lain bagi mengaut keuntungan dengan mudah.

Namun, Harith Kam berkata, pihaknya menafikan bahawa sindiket itu wujud di sekitar pulau peranginan itu memandangkan pihak polis tidak menerima sebarang laporan berhubung kecurian membabitkan kereta mewah.
Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah dan Seksyen 324 kanun sama kerana mendatangkan kecederaan kepada individu lain.

Katanya, kes itu turut disiasat mengikut Seksyen 423 kanun sama kerana pemalsuan dokumen.

Kerumun cendawan gergasi

Oleh Muhamaad Razis Ismail dan Rohaiza Ab Rahman
am@hmetro.com.my

TUMPAT: “Cendawan ini bukan untuk dijual walau berapa harga ditawarkan kerana saya anggap penemuan cendawan ini anugerah Tuhan untuk saya sekeluarga,” kata penjual kuih, Azizah Hamid, 57, yang menemui ‘cendawan gergasi’ berhampiran rumahnya di Kampung Kok Pasir, 15 November lalu.
Berikutan penemuan cendawan seberat 8.6 kilogram (kg) itu, Azizah terpaksa menghentikan seketika perniagaannya kerana rumahnya dikunjungi ratusan orang setiap hari bermula jam 8 pagi hingga 10 malam yang mahu mendapatkan air rendaman cendawan berkenaan yang kononnya mujarab untuk pelbagai penyakit.

Azizah mendakwa ibunya, Rubiah Idris, 85, yang lumpuh kerana angin ahmar boleh berjalan semula selepas meminum air rendaman cendawan itu.
Katanya, dia menemui cendawan itu dalam kolam di belakang rumahnya yang dihuni sejak 40 tahun lalu.

“Selepas solat Asar saya berehat di tepi rumah sambil mengenangkan nasib keluarga yang dihimpit kesusahan. Tiba-tiba saya melihat buih timbul dari dasar kolam itu. “Apabila menjolok ke dalam air menggunakan kayu, cendawan itu timbul. Lebih aneh, ia timbul dalam keadaan menghadap ke arah kiblat seperti menadah tangan,” katanya, semalam.

Menurutnya, dia meminta bantuan suaminya, Nawi Mahmod, 63, untuk mengangkat cendawan seberat 8.6 kilogram itu untuk dibersih dan dibawa masuk ke dalam rumah.
Katanya, dia memberi ibunya minum air rendaman cendawan itu dan selepas dua hari, ibunya boleh berjalan.

“Apabila berita mengenai ibu saya boleh berjalan semula selepas minum air rendaman cendawan itu, orang ramai tidak putus- putus datang untuk melihat dan mendapatkan air berkenaan.
“Kira-kira 200 orang datang setiap hari seawal jam 8 pagi untuk mendapatkan air itu. Saya terpaksa membuat catuan dengan hanya memberi segelas air,“ katanya.

Azizah yang mempunyai sembilan anak berkata, walaupun mendapat sambutan hangat, dia tidak meletakkan bayaran, tetapi menerima sumbangan ikhlas pengunjung.

“Pengunjung dari Pasir Mas, Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang turut datang untuk melihat cendawan berkenaan dan mendapatkan air itu,” katanya.

Bom jangka pesakit mental

Oleh Asmizan Mohd Samiran

SEORANG bilal warga emas, Abdullah Nawang, 77, maut dipukul dengan objek keras ketika menunaikan solat sunat Subuh di sebuah surau di Kampung Gual Petai Lima, Gual Ipoh, Tanah Merah, Kelantan pada 7 November lalu.
Pada 18 November pula, seorang lelaki dikenali sebagai Berahim berusia 20-an ‘menyembelih’ leher sendiri dengan pisau pemotong sayur sepanjang tujuh sentimeter dan sempat melaungkan perkataan Allah berulang kali sebelum berjaya ditangkap dan dibawa ke hospital oleh penduduk kampung untuk dirawat dalam kejadian di Kampung Padang Mandol, Cabang Empat, Tumpat, Kelantan.

Selang sehari kemudian, di Wakaf Che Yeh, Kelantan, seorang lelaki berusia 40-an mengamuk dan menetak pekerja bengkel kimpalan, Liu Kien Hor, 25, dan peniaga kedai emas, Chew Foi Sung, 51, dengan parang sehingga masing-masing cedera di tangan kiri dan belakang kepala.
Tiga kejadian itu - membunuh, cuba membunuh diri dan cuba membunuh mempunyai persamaan apabila pelakunya dipercayai kurang siuman. Suspek yang memukul Abdullah, pernah mendapatkan rawatan di wad psikiatri Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) Kota Bharu, manakala Berahim dirujuk kepada pakar psikiatri HRPZ II.

Suspek yang menetak Liu dan Chew pula pernah mendapatkan rawatan pakar psikiatri kerana mengalami masalah mental.

Apabila memperkatakan mengenai pesakit mental, tiga kes berkenaan hanyalah sebahagian ‘kegilaan’ dilakukan oleh individu yang sering kita sebut sebagai ‘orang gila’ kerana di negeri lain, situasinya juga hampir sama apabila banyak kes bunuh, cuba bunuh diri dan cuba membunuh dilakukan golongan berkenaan.
Sama ada sedar atau tidak, selain diancam penjenayah, kita sebenarnya turut diancam pesakit mental yang pada bila-bila masa boleh bertindak di luar kawalan, sama ada bertindak kejam terhadap diri sendiri atau orang lain.

Paling membimbangkan adalah jika individu itu mempunyai masalah mental, tetapi tidak mendapatkan rawatan dan bebas berada di kalangan masyarakat yang tidak mengetahui sejarah individu berkenaan.
Bukan mustahil, jika tersalah bergurau impaknya mungkin mengerikan, sama ada individu itu terasa hati sehingga membunuh, cuba membunuh diri dan cuba membunuh. Pakar Perunding Kanan Psikiatri Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Dr Osman Che Bakar berkata, walaupun pada hakikatnya pesakit mental tidak memberi sebarang risiko kepada masyarakat, namun mereka akan bertindak ganas jika tidak mendapat rawatan secara berkala atau pengawasan sepatutnya.

Katanya, walaupun kes berkenaan dianggap sebagai kes terpencil, namun ia adalah kesan yang dapat dilihat berikutan sikap ambil mudah keluarga pesakit mental itu dan masyarakat.

“Lebih membimbangkan ialah apabila individu yang mempunyai keturunan penyakit mental, mengambil dadah menyebabkan kesan lebih buruk akan dialami mereka hingga boleh berhalusinasi dan dirasuk.

“Sebenarnya, pesakit mental hanya akan hilang pertimbangan jika mereka tidak menerima rawatan betul dan tidak mengambil ubat seperti ditetapkan. Jika di bawah kawalan dadah, ia amat bahaya kerana mereka boleh berhalusinasi. Dalam bahasa mudahnya, mereka seolah-olah berada di bawah pengaruh syaitan kerana dadah akan memburukkan keadaan mereka yang sudah mempunyai sejarah penyakit berkenaan dan lebih mudah menjadi kurang siuman. Nasihatnya, sesiapa mempunyai ahli keluarga yang mengalami penyakit mental supaya tidak mengambil risiko dengan menangguhkan rawatan.

Katanya, ia menyebabkan proses pemulihan sukar dilakukan apabila mereka hanya melepaskan tanggungjawab kepada pihak hospital.

“Kadangkala keluarga terbabit malu jika ada di kalangan mereka disahkan pesakit mental. Ini yang melambatkan pemulihan, malah jika ada yang mula mengambil dadah sekalipun, rawatan segera perlu dilakukan supaya orang ramai tidak menerima risiko,” katanya.

Dalam pada itu, hakikat yang perlu diakui, malah dibimbangi, pesakit mental di kalangan remaja berusia 25 tahun ke bawah meningkat daripada 13 peratus pada 1996 kepada 19.4 peratus pada 2006 dan meningkat 20 peratus tahun lalu.

Pengarah Pusat Kajian Pengurusan dan Pembangunan Islam (Isdev) Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Muhammad Shukri Salleh berkata, statistik itu diulas melalui kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pada 9 Oktober lalu.

Beliau yang ketika itu membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Pembangunan dan Kebahagiaan’ di Dewan Besar Ikim, Kuala Lumpur pada 16 Oktober lalu berkata, peningkatan itu berlaku disebabkan beberapa faktor.

“Persoalannya mengapa ia terjadi? Pertamanya, disebabkan pembangunan dipisahkan daripada agama atau acuan tidak Islam, pembangunan manusia dan modal insan yang juga merujuk kepada hanya elemen pemaksimaan produktiviti.

“Selain itu, pembangunan rohani tanpa penghuraian terperinci mengenai roh, kalbu dan nafsu (mahmudah dan mazmumah) serta pembangunan dan kebahagiaan palsu menjadi sebab berlakunya masalah mental di kalangan masyarakat,” katanya.

Mengambil contoh di Jepun katanya, realitinya, negara itu berdepan kes kematian membabitkan bunuh diri seramai 90 orang setiap hari.

“Ia angka terbesar dalam kalangan negara membangun. Pada 2009 saja, 32,845 orang hilang nyawa kerana membunuh diri. Sebab bunuh diri pula akibat kadar pengangguran tinggi, sakit mental serius dan perlindungan hidup tidak mencukupi,” katanya.

Dalam keadaan kejadian membunuh, cuba membunuh diri dan cuba membunuh yang dilakukan pesakit mental masih berlaku dan pesakit mental di kalangan remaja berusia 25 tahun ke bawah pula semakin meningkat, seharusnya sesuatu perlu dilakukan.

Kita sering melihat gelandangan yang ada antaranya pesakit mental berpeleseran di tepi jalan, namun mereka bagaikan tidak diendahkan. Begitu juga di kalangan keluarga sendiri, jika ada ahli keluarga yang menunjukkan ciri-ciri pesakit mental, ada yang dibiarkan.

Pelbagai maklumat dan pesanan sudah diberikan. Pesakit mental perlu diberi perhatian bukannya dibiarkan. Ada di kalangan ibu bapa yang mempunyai anak menghidap penyakit mental mengurung anak mereka, lalu persepsi masyarakat pastinya negatif kerana beranggapan tindakan itu kejam.

Bagaimanapun, apabila dibiarkan bebas dan bertindak di luar jangkaan seperti membunuh orang lain, masyarakat akan menimbulkan persoalan mengapa dibiarkan. Justeru, apakah yang sepatutnya perlu dilakukan? Tiada apa yang lebih baik untuk dilakukan melainkan merujuk kepada pakar psikiatri di hospital. Jangan terlalu taksub kepada bomoh kerana pastinya pesakit mental itu tidak akan sembuh, malah penyakitnya akan bertambah kronik akibat salah mendapat rawatan.

Penulis Ketua Biro Harian Metro Kelantan

Termakan ‘puisi’ cinta

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kira-kira 15 hingga 20 kes dilaporkan seminggu dengan kerugian mencecah RM200,000 membabitkan kes penipuan cinta Internet didalangi sindiket warga Afrika.
Lebih membimbangkan, hampir 90 peratus wanita atau lelaki yang menjadi mangsa terdiri daripada golongan profesional dan mempunyai latar belakang pendidikan cemerlang seperti pensyarah, pegawai tinggi kerajaan, jurutera, usahawan serta doktor.

Difahamkan, golongan itu mudah terjerat dengan ayat cinta anggota sindiket kerana terdesak mencari pasangan hidup dan tidak sanggup hidup kesunyian.

Penolong Pengarah Bahagian Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Asisten Komisioner Kamarudin Md Din berkata, segelintir mangsa juga mengakui mereka berdepan masalah rumah tangga di samping tiada bersosial dan mencari pasangan di luar.

“Individu berusia antara 30 hingga 45 tahun antara golongan paling ramai ditipu meskipun ada mangsa bukan dalam lingkungan umur berkenaan namun jumlahnya sedikit.

Wanita selamat anak nyaris dinoda



KAJANG: Seorang wanita kini dalam ketakutan selepas seorang lelaki yang menculiknya selama dua jam dan cuba merogolnya, kini mengugut mahu membunuh berikutan laporan polis dibuatnya.
Dalam kejadian jam 8 hingga 10 pagi kelmarin di sebuah rumah kosong di Sungai Jelok, di sini mangsa berusia 20 tahun hampir dirogol lelaki itu, namun diselamatkan ibunya.

Sumber berkata, kejadian bermula apabila mangsa yang berada di depan sebuah kedai runcit berhampiran rumahnya disapa seorang lelaki berusia 28 tahun yang berpura-pura bertanya arah jalan, tetapi mangsa memaklumkan tidak tahu lokasi dimaksudkan, kira-kira jam 8 pagi.
Katanya, selepas beberapa minit, mangsa dan ibunya ke kedai makan untuk membeli sarapan sementara dia menunggu di luar kedai.

“Ketika menunggu ibunya, lelaki sama sekali lagi datang dan memberhentikan kereta di depan mangsa.

“Lelaki itu keluar dari kereta membawa spanar sebelum meletakkannya ke leher mangsa sambil mengugut mencederakannya sekiranya melawan,” katanya di sini, semalam.
Sumber berkata, mangsa tidak sempat berbuat apa-apa apabila lelaki itu terus menariknya masuk ke kereta dan membawanya ke sebuah rumah kosong berdekatan hutan.

Katanya, mangsa cuba meminta tolong, namun lelaki itu mengugut merogolnya sebelum menarik mangsa masuk ke rumah itu.
“Di dalam rumah itu, lelaki terbabit memaksa mangsa membuka seluar kerana mahu merogolnya, tetapi ditolak sebelum lelaki itu meletakkan spanar ke lehernya dengan tujuan menikamnya.

“Mangsa bergelut dengan lelaki itu selama beberapa minit sebelum ibunya yang mengekori anaknya masuk ke rumah berkenaan menyelamatkan anaknya,” katanya.

Menurutnya, mangsa sempat keluar dan membuat laporan di Balai Polis Kajang sejurus kejadian.

Katanya, mangsa kini dalam ketakutan kerana lelaki itu terus mengganggu hidupnya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Jennifer dinobat wanita paling diidam lelaki



LOS ANGELES: Aktres Amerika Syarikat, Jennifer Lawrence, diumumkan wanita paling diidamkan lelaki dalam senarai dikeluarkan laman sesawang AskMen.com, semalam.
Menurut undian dilakukan 2.4 juta orang itu itu, bintang filem The Hunger Games itu mengetepikan penyandang 2012, Sofia Vergara.

Pada 2011, bintang Gossip Girl, Blake Lively, dinobatkan sebagai Wanita Paling Diidam Di Dunia, selepas Emmanuelle Chriqui (2010) dan Eva Mendes (2009).
Jennifer 22, mula mencipta nama selepas muncul dalam filem Winter’s Bone pada 2010.

Filem itu membolehkan Jennifer dicalonkan untuk anugerah Oscar. Tempat kedua adalah Mila Kunis, diikuti Kate Upton, Rihanna dan Emma Stone. - Agensi

Palmer letak jawatan elak aib



SINGAPURA: Speaker Parlimen Singapura semalam mengumumkan peletakan jawatannya selepas mengaku menjalin hubungan sulit dengan seorang pekerja komuniti.
Michael Palmer, 44, mempunyai seorang isteri dan anak, baru saja mengangkat sumpah jawatan pada Oktober tahun lalu.

Peletakan jawatan Palmer turut membabitkan kerusi parlimen diwakilinya.
Palmer turut melepaskan keahliannya dengan Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang membentuk kerajaan Singapura.

Dalam sidang medianya, Palmer berkata, dia mengambil tanggungjawab sepenuhnya atas kesalahan menjalin hubungan sulit itu. “Perbuatan saya tidak wajar dan ia salah pertimbangan yang besar.

“Peletakan jawatan ini dibuat bagi mengelakkan lebih banyak aib ditanggung PAP dan parlimen,” katanya. Mengenai hubungan sulitnya dengan kakitangan pertubuhan Persatuan Rakyat itu, Palmer berkata, dia sangat kesal kerana mengecewakan penyokong dan keluarganya.
Persatuan Rakyat dipimpin Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang juga Setiausaha Agung PAP.

Sementara itu, Lee mengumumkan penerimaannya terhadap peletakan jawatan Palmer.
“Ahli parlimen perlu sentiasa mengekalkan standard tingkah laku yang tinggi,” katanya. Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Teo Chee Hean, meminta maaf kepada penduduk yang diwakili Palmer.

Katanya, keadaan akan diperbetulkan dan PAP tetap menjaga kepentingan pengundi di kawasan berkenaan.

Tidak dapat dipastikan sama ada pilihan raya kecil akan diadakan bagi mencari pengganti Palmer.

Di Singapura, keputusan mengadakan pilihan raya kecil adalah kuasa mutlak perdana menteri. - AFP

Minta cerai 12-12-12



PURWOKERTO: Ketika ramai pasangan mahu dikahwinkan pada tarikh unik 12 Disember tahun ini (12-12-12), sebahagian yang lain mahu mengingati tarikh itu dengan mendapat pengesahan cerai.
Di mahkamah syariah Purwokerto misalnya, 32 pasangan diadili sebelum status perkahwinan mereka ditentukan sama ada terus bertahan atau sebaliknya.

Beberapa pasangan mengakui mereka berharap hakim membenarkan mereka semalam, sempena tarikh unik itu. Antara mereka ialah penduduk Baturraden, Ani Yuliani.

No comments:

Post a Comment