Thursday, July 8, 2010

TAKDIR DE PEMBAHAGIAN KENA BELAJAR NI ADA DISEBUT DALAM KITA MUSTIKA HADIS JILID SATU

Sikap posesif rosakkan akal

Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
ffarlin@hmetro.com.my
2010/07/09

KUALA LUMPUR: Setiap manusia terutama orang Islam perlu mempunyai sikap reda atau percaya kepada qada dan qadar, bukan terlalu mengikut perasaan hingga melakukan perlakuan ganas dan mencederakan orang lain jika rasa sakit hati hingga menyusahkan diri.
Perunding Motivasi, Prof Madya Md Izuddin Ali berkata, sifat ‘posesif’ atau merasakan sesuatu adalah hak milik mutlak diri sendiri termasuk pasangannya, mampu merosakkan akal seseorang kerana dia tidak mampu menerima penolakan terhadap kemahuan sehingga bertindak ganas kepada temannya.
Beliau berkata, banyak contoh menunjukkan seseorang yang mempunyai sifat memiliki secara mutlak terhadap pasangannya, menjurus kepada keganasan sekiranya berlaku perpisahan sehingga ada sanggup mengambil tindakan membunuh atau membunuh diri.

“Orang seperti ini menganggap pasangan hak milik mutlak mereka selamanya sedangkan perpisahan berpunca daripada pelbagai aspek boleh berlaku dan sepatutnya mereka bersikap reda dan menerima saja dengan mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku.

“Kita juga sepatutnya sering melakukan muhasabah diri selain percaya setiap perkara itu mempunyai hikmah tersendiri, seterusnya memulakan hidup dengan semangat baru,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau merujuk kepada laporan Harian Metro semalam mengenai seorang wanita yang membelasah teman lelakinya hingga parah dan patah kaki selepas mengetahui lelaki itu mahu meninggalkannya untuk berkahwin dengan perempuan lain dirasakan lebih baik.

Difahamkan, wanita berusia 40-an itu membuat perancangan rapi membelasah lelaki terbabit dengan berpura-pura mengajaknya ke rumahnya di sebuah pangsapuri di Jalan Masjid India di sini, kononnya bagi berbincang dan pada masa sama membayar hutang mangsa RM25,000. Sumber Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) berkata, dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam Isnin lalu, mangsa ke rumah bekas teman wanitanya itu yang dikenali sejak lapan tahun lalu selepas menerima panggilan telefon wanita berkenaan. Namun, wanita terbabit mengambil dua batang kayu panjang bawah katil dalam biliknya sebelum memukul tubuh, tangan dan kedua-dua kaki lelaki itu sekuat hati. Wanita itu merampas telefon bimbit, RM450 dan jam tangan mangsa sebelum melarikan diri. Md Izuddin berkata, perasaan marah juga selalu mengiringi mereka yang mempunyai perasaan tidak selamat kerana merasakan sudah hilang tempat bergantung bukan saja dari segi material tetapi sokongan emosi dan moral.



SECARA RINGKAS...

IA TERBAHAGI KEPADA 3

1. TELAH DITENTUKAN TAK BOLEH UBAH
SEPERTI DILAHIR  LELAKI ATAU PEREMPUAN....AJAL MAUT DLL

2.KENA TERIMA SEBAB TELAH ATUR OLEH ALLAH BEGITU...SEPERTI LAPAR KITA NAK MAKAN...HAUS NAK MINUM DLL

3.INI KITA TENTUKAN...CONTOH...KITA TAK BELAJAR KITA BODOH ...BERMAKNA KITA YANG PILIH....SAKIT TAK BERUBAT ITU KITA YANG PILIH...DLL

TAPI YANG KETIGA BOLEH JADI KE BAHAGIAN SATU...CONTOH..BELAJAR2 BODOH JUGA...ITU MEMANG TELAH DITAKDIR BODOH...MAKA KIASKANLAH...

TAKDIR BOLEH DIHINDAR DENGAN DOA..ITU PUN JIKA ALLAH MAKBULKAN...

DOA DITERIMA TENGOK DIRI KITA NI SAPE....KALAU AHLI MAKSIAT@MUNGKAR 
AGAK2NYA MAKBUL KE.....

NAK TAHU LEBIH LANJUT TANYA GURU AGAMA BERHAMPIRAN..... 

No comments:

Post a Comment