Saturday, August 21, 2010

ISTERI IDAMAN LELAKI

 TAQWA, TA'AT DAN SOPAN


T ~ Taat pada suami
A ~ ALLAH diutamakan
Q ~ Quran dijunjung
W ~ Wanita Solehah
A ~ Amanah tunai tanggungjawab

T ~ Tunjuk kasih sayang
A ~ Anak-anak pandai dididik
A ~ Akhlaq mulia
T ~ Tutup keaiban suami

S ~ Solat dijaga
O~ Orang tua dihormati
P ~ Puasa dikerjakan
A ~ Aurat dipelihara
N ~ Nabi dicontohi



7 Ciri-ciri Isteri Idaman Suami

Bagi wanita yang bakal mendirikan rumahtangga tentunya mengimpikan kebahagiaan berkekalan. Persoalan yang timbul ialah bagaimana untuk menjadi wanita idaman lelaki soleh. Banyak yang perlu dipelajari terutamanya tentang hubungan suami isteri. Dari pandangan seorang lelaki berikut ialah 7 ciri-ciri isteri idaman suami:

1. Taat kepada suami - ini perkara paling penting. Sentiasa ingat bahawa syurga anda terletak di bawah telapak kaki suami. Minta kebenaran untuk keluar dari rumah untuk pergi ke mana sahaja. Pastikan makan minum dan pakaian suami dijaga. Bagi wanita bekerja, ini mungkin memenatkan. Mintalah pertolongan dari suami untuk melakukan kerja-kerja lain. Sifat tolak ansur merupakan asas utama dalam mengeratkan hubungan suami isteri.

2. Lemah lembut - lelaki suka kepada perempuan begini. Elakkan meninggi suara walaupun anda sedang marah. Jika dimarahi, tenangkan perasaan dan jangan bertengkar. Apabila kemarahan si suami sudah reda, pujuklah dia dengan kata-kata lembut. Di kala ini anda boleh menyatakan pendapat anda tentang sesuatu isu. Suami memang suka dipujuk dan ini akan membuatkan dia lebih sayang kepada anda.

3. Jaga penampilan diri - pastikan penampilan yang menarik dengan memakai pakaian yang cantik dan digemari oleh suami anda. Pakai sedikit make up untuk menawan hatinya. Jaga kebersihan diri dan pakailah haruman yang bersesuaian. Untuk isteri yang telah melahirkan anak, pastikan anda berpantang selepas bersalin. Anda tidak akan menyesal kerana berpantang memang banyak kebaikannya. Satu petua kekal dara yang paling popular dari Ustazah Fatimah Az Zahra ialah dengan mengamalkan ayat-ayat ini selepas solat Isya'.
* Ambil segelas air
* Baca Al Fatihah 1 kali
* Baca Ayat Kursi 1 kali
* Baca Surah Al Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali
* Tiupkan ke dalam air tadi dan minumlah perlahan-lahan.

4. Jaga maruah diri dan keluarga - Di dalam pergaulan seharian, elakkan dari mengumpat dan mengeji orang lain. Bataskan hubungan dengan kawan-kawan anda terutamanya dengan lelaki.
5. Berjimat - Uruskan perbelanjaan dengan bijak. Walaupun mempunyai pendapatan sendiri, elakkan berbelanja untuk perkara yang tidak penting. Pelajari cara-cara berjimat kerana ini mungkin dapat membantu suami di kala dia dalam kesulitan. Bila ada kelapangan, masaklah makanan kegemaran suami anda. Di samping mengurangkan perbelanjaan, ini juga dapat merapatkan lagi hubungan anda dengan si suami.

6. Mengekalkan hubungan baik dengan mertua - Sesudah berkahwin, anda telah mempunyai satu lagi tambahan keluarga. Walaupun banyak perbezaan dengan keluarga sendiri, jagalah hubungan dengan mertua dengan sebaiknya. Elakkan bermusuhan dengan mereka kerana kelak akan menjejaskan hubungan dengan suami anda.

7. Selalu berdoa untuk keselamatan dan kesejahteraan keluarga - Berdoalah setiap kali selepas sembahyang supaya Allah memurahkan rezeki, memudahkan urusan seharian dan menjauhkan anda dan keluarga dari bahaya. Untuk senarai ayat-ayat Al Quran yang elok di amalkan, sila rujuk forum sahabat kita di sini. Semoga kita mendapat kerahmatan dariNya..InsyaAllah



Isteri idaman setiap lelaki

setiap lelaki mengimpikan agar mahligai yang dibina kekal bahagia..manakan tidak zaman sekarang semuanya perlukan duit walaupun ada segelintir yang berkata bahawa duit bukan segalanya tetapi duitlah yang dapat membuatkan kebahagian dalam rumah tanga yang dibina kekal sehingga ke anak cucu....

whose berpendapat sedemikian kerana zaman ini makanan bukannya boleh dicari di dalam hutan..nak memburu binatang?zaman dulu bolehlah...tapi sekarang, nak cari makan semua kena berduit...takkan kita nak bagi isteri dan anak makan pasir...memang porak peranda la gamaknya...

setelah whose membuat tinjauan dan soal selidik tentang isteri idaman setiap lelaki hasilnya sangat memeranjatkan...teruskan membaca hasil dapatan di bawah..


1. Seorang isteri yang cantik, pandai bersolek, memasak dan mengurus rumah adalah hal yang penting.

2. Seorang isteri yang periang, bertenaga, dapat membuat kita tertawa dan menghibur dikala duka juga penting.

3. Seorang isteri yang memahami, soleh, jujur, taat beribadah dan dapat dipercaya sangat penting.

4. Seorang isteri yang dapat memahami dan memuaskan anda secara lahir batin dan di tempat tidur juga sangatlah penting.

5. Tapi yang paling penting adalah ke empat-empat istri tersebut di atas tidak saling mengenal satu sama lain...

p/s : ikut tips di atas gerenti bahagia...hehe...jangan marah..

No comments:

Post a Comment