Saturday, August 14, 2010

MUHASABAH..TERSURATNYA RIBUT...TERSIRAT RENUNG2KAN....



Tragedi Ramadan
Oleh Muhammad Zaidee Daut
bhnews@bharian.com.my
2010/08/14

Tiga maut ribut di bazar jualan Jasin

JASIN: Tiga terbunuh manakala 18 cedera apabila khemah bazar Ramadan di perkarangan Stadium Jasin, di sini, roboh dan diterbangkan ribut, kira-kira jam 4.40 petang semalam.

Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, tiga yang maut ialah peniaga cendol, Abdul Omar, 70, dari Batu 16, Kampung Ayer Merbau, peniaga kuih, Mahadi Mohamad, 40, kelahiran Jerteh, Terengganu yang kini menetap di Batu 15 Ayer Merbau dan seorang pengunjung, Muhammad Wahab, 49, dari Kampung Rim, di sini.

Beliau berkata, Abdul meninggal di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala, dipercayai dihempap palang besi khemah yang diterbangkan ribut, Mahadi meninggal di Hospital Jasin, manakala Muhammad yang juga cedera di kepala meninggal di Hospital Melaka kira-kira jam 7 petang.

Seorang daripada 18 yang cedera Zaini Rasap dihantar ke Hospital Putra di bandar raya dan selebihnya mendapat rawatan di Hospital Jasin.

Mangsa lain yang cedera yang kebanyakannya peniaga ialah Azaraie Adzahar; Rosidah Rasul; Norazli Mohd Zaid; Muhammad Amir Limat; Norizin Othman; Norizlin Othman; Nurazidah Md Aleh; Hakiki Shahrul, Norashikin Idris; Gool Muhammad Ab Latip, Jamal Hisham Yahaya; Farah Alwani Othman; Mohd Norizan Mohd Amin; Mohd Shahrul Shaharudin; Norfara Damia, Norhaizan Hussein dan Noraizam Abu Bakar.

Tiga daripada yang cedera Nurazidah dan Norhaizan dimasukkan ke wad pemerhatian, manakala Norashikin yang mengandung dimasukkan ke wad bersalin dan selebihnya dirawat sebagai pesakit luar.
Ketika kejadian kira-kira 80 peniaga baru memulakan operasi dan pengunjung masih belum ramai.

Seorang peniaga kuih, Siti Nuriza Md Zin, yang terselamat berkata, kejadian itu berlaku terlalu pantas sehingga menyebabkan peniaga dan pengunjung tidak sempat berbuat apa-apa.

Sebelum kejadian katanya, kebanyakan peniaga sedang memasang khemah masing-masing untuk memulakan perniagaan mereka.

“Angin kencang berlaku tiba-tiba... tiada sebarang tanda ribut akan melanda. Saya sempat melihat beberapa peniaga cuba menahan khemah masing-masing tapi kebanyakannya terlepas kerana angin kencang.

“Akibatnya banyak khemah peniaga berterbangan di udara, termasuk diterbangkan angin melebihi ketinggian lampu limpah di Stadium Jasin sebelum jatuh kembali di kawasan bazar ini dan mungkin menimpa peniaga dan pengunjung hingga menyebabkan kecederaan,” katanya.

Seorang lagi peniaga, Ezil Maizan, bersyukur kerana terselamat dalam kejadian itu, tetapi sedih dengan kehilangan rakan baiknya, Abdul Omar.

“Ketika hari pertama berniaga, arwah Abdul ada memberitahu saya bahawa inilah tahun terakhir dia berniaga di bazar ini selepas 14 kali Ramadan. Ungkapan itu rupa-rupanya menjadi kenyataan pada hari ini (semalam),” katanya.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam melawat keluarga mangsa yang meninggal malam tadi.




Bapa rogol anak

Oleh JAAFAR MULUP
metahad@hmetro.com.my
2010/08/15
TAMPIN: Mengejutkan apabila seorang murid perempuan tahun enam di sebuah sekolah daerah ini dipercayai kemaruk seks apabila sanggup merelakan diri menjadi pemuas nafsu bapa sejak hujung tahun lalu, selain mengajak beberapa teman rapat lelakinya melakukan perbuatan terkutuk berkenaan.
Disebabkan tiada tentangan daripada anaknya, bapa durjana berkenaan merogol mangsa sambil berjanji tidak memecahkan rahsia kepada sesiapa, termasuk ibu.

“Ketika kejadian, ibu dan beberapa adik mangsa nyenyak tidur, manakala mangsa tidur di bilik lain,” katanya.

Menurutnya, kejadian terakhir berlaku pada 11 Ogos lalu, iaitu malam pertama Ramadan sebelum isterinya bangun untuk menyiapkan juadah bersahur.

Tidak puas dengan itu, katanya, mangsa dikatakan mengajak teman rapatnya melakukan aksi perbuatan keji itu, termasuk seorang abang angkatnya.
“Rahsia perbuatan mangsa bagaimanapun terbongkar apabila perubahan sikap murid berkenaan disedari seorang guru sekolah selepas dia dikatakan turut menceritakan perbuatan terkutuk yang dilakukannya tanpa berselindung.

“Atas rasa tanggungjawab dan demi menjaga nama baik sekolah supaya murid lain tidak terjebak dalam perkara maksiat, mangsa dan guru berkenaan membuat laporan di Balai Polis Gemas pada Khamis lalu,” katanya.

Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Wooi Kooi Cheang ketika ditemui, semalam mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Beliau berkata, pihaknya sudah menahan lelaki terbabit ketika menemani mangsa untuk diambil keterangan, kelmarin.

“Suspek ditahan reman selama tiga hari bermula hari ini (semalam) bagi membolehkan polis menjalankan siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum selama 30 tahun serta sebatan, jika sabit kesalahan,” katanya.

Katanya, polis memburu seorang remaja yang dikatakan sebagai abang angkat mangsa bagi membantu siasatan..



Bapa jalin hubungan seks dengan anak

TAMPIN – Seorang gadis sunti berusia 12 tahun dan bapanya berusia sekitar 30 tahun tergamak melakukan perbuatan terkutuk di kediaman mereka sendiri, malam awal Ramadan lalu.

Kedua-dua beranak itu yang tinggal di salah sebuah tanah rancangan di daerah ini juga dikesan melakukan hubungan seks sesama sendiri sejak Disember lalu.

Bagaimanapun, rahsia kedua-duanya terbongkar apabila guru sekolah bagi murid terbabit menyedari perubahan tingkah laku murid itu yang ‘tidak sesuai’ dengan usianya.

Sumber berkata, atas rasa tanggungjawab bagi menggelakkan murid itu terus melakukan perbuatan terkutuk itu, guru tersebut membawa gadis sunti berkenaan ke Balai Polis Gemas untuk membuat laporan.

“Laporan dibuat Khamis lalu setelah gadis terbabit menceritakan kesemua perbuatan tidak bermoralnya kepada guru berkenaan yang kemaruk seksnya berpunca dari bapa kandungnya sendiri.

“Lebih mengejutkan, gadis itu turut mendedahkan dirinya bukan hanya rela menjadi pemuas nafsu bapa kandungnya, bahkan turut menjadi pemuas nafsu abang angkatnya yang kerap berkunjung ke rumahnya.

Sumber berkata, ketika kejadian terakhir malam Rabu lalu, ibu mangsa dan adik-adiknya sedang nyenyak tidur, manakala, mangsa tidur berasingan dalam sebuah bilik lain.

"Kejadian terkutuk itu berlaku sebelum ibu mangsa bangun bagi menyiapkan juadah untuk bersahur," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Suprintendan Wooi Kooi Cheang mengesahkan ada menerima laporan berkenaan dan memberitahu polis sudah bertindak menahan bapa mangsa, tengah hari kelmarin.

Menurutnya, suspek telah ditahan reman selama tiga hari mulai hari ini bagi membolehkan pihak polis menjalankan siasatan di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

"Jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman penjara maksimum selama 30 tahun serta sebatan.

“Polis juga sedang memburu seorang remaja yang dikatakan sebagai abang angkat murid berkenaan bag i membantu siasatan," katanya.


11 gerai bazar Ramadan di Pusat Komersial Saberkas, Miri, ranap



2010/08/15

MIRI: Sebelas gerai bazar Ramadan di pusat komersial Saberkas di sini ranap selepas dahan sebatang pokok besar tumbang awal hari ini.
Kejadian itu mendorong Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Pujut, Andy Chia menggesa agar pihak berkuasa berkaitan meneliti semula aspek keselamatan keseluruhan bazar terbesar di bandar raya ini yang mempunyai 140 gerai.

"Cuba bayangkan sekiranya ia berlaku di sebelah siang dengan ribuan orang ramai di sekitar," katanya di sini.

Katanya, Majlis Bandaraya Miri (MCC) yang bertanggungjawab menyelenggara pokok Gaya yang mana dahannya sudah tumbang, agar memastikan pokok itu tidak menimbulkan bahaya kepada orang ramai.

Beliau juga berkata alat pemadam api supaya sepatutnya dibekalkan kepada peniaga di bazar, bagi mempersiapkan mereka jika berlaku kecemasan.
-Bernama




Ibarat padang jarak padang tekukur

KUALA TERENGGANU – Keadaan pentas utama dan beberapa khemah peniaga Bazaria Larut Malam KT Uptown yang rosak akibat dipukul ribut pada petang puasa pertama menyebabkan kawasan sekitar itu ibarat padang jarak padang tekukur.

Tinjauan Sinar Harian ke kawasan itu mendapati hampir 90 peratus kerosakan berlaku di pentas utama selain besi khemah tercabut dan berselerakan sehingga menjejaskan perniagaan peniaga di situ.

Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Mat, 20-an, berkata, kejadian itu sememangnya tidak dijangka kerana tiada sebarang tanda menunjukkan ribut akan berlaku.

“Mujur pada hari itu, tiada seorang pun individu tercedera kerana kejadian berlaku terlalu cepat.

“Walaupun kejadian itu sudah berlalu, namun masih belum ada tanda-tanda kerosakan akan dibaiki pihak berkenaan malah ia dibiarkan begitu sahaja sehingga menimbulkan banyak tanda tanya terutama bagi pengunjung yang datang dari jauh,” katanya

Menurutnya, jika kawasan itu tidak diselenggarakan secepat mungkin, dikhuatiri akan berlaku kecurian oleh indi­vidu ti­dak bertanggungjawab yang mungkin akan menjual barang-barang bernilai di kedai kitar semula.

“Oleh itu, diharapkan kerja pembersihan dilakukan segera supaya dapat memberi keselesaan kepada peniaga dan pengunjung pada waktu malam,” katanya.

Peniaga berdekatan, Roslan Razak, 28, berkata, kejadian ribut pada petang puasa pertama itu adalah di luar jangkaan kerana sebelum itu cuaca agak baik, namun tiba-tiba berlaku angin kencang disusuli hujan.

“Kerosakan teruk yang berlaku mungkin disebabkan ia terletak berdekatan laut dan saya bersyukur kerana ketika itu banyak gerai belum dibuka.
“Jika kejadian ini berlaku pada waktu ma­lam semasa kunjungan orang ramai, ti­dak dapat dibayangkan keadaannya,” katanya.

Menurutnya, bagi menarik semula kunjungan orang ramai ke KT Uptown, diha­rap­kan pihak berkenaan dapat membersihkan semula persekitaran kawasan ini kerana ia adalah destinasi pilihan untuk membeli-belah bersama keluarga.





No comments:

Post a Comment