Tuesday, August 10, 2010

SUNGGUH JAHIL ATAU DEGIL/TAK MAKAN SAMAN

Kongsi dosa anak berzina

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad

2010/08/11

PUTRAJAYA: Seorang ibu tergamak ‘berkongsi dosa’ dengan anak lelaki kesayangannya apabila membiarkan pemuda itu bersekedudukan dengan teman wanita di rumahnya lebih tiga tahun sehingga menghasilkan empat zuriat haram.
Perbuatan pasangan berusia awal 20-an itu terbongkar selepas penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang mendapat maklumat mengenai salah laku mereka menyerbu sebuah rumah di Serdang, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi semalam.

Lebih mengaibkan, ketika disoal siasat, pasangan terbabit dengan selamba memberitahu penguat kuasa Jais mereka bersekedudukan sejak sekian lama kerana tidak mempunyai masa untuk berkahwin secara sah dan mendaftarkan perkahwinan.

Penolong Pengarah Bahagian Perancangan dan Strategik Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Shahrom Maarop, berkata pasangan terbabit dipercayai bersekedudukan sejak lebih tiga tahun lalu sehingga memperoleh empat anak hasil zina yang berusia tiga, dua, setahun serta paling bongsu tiga bulan.

“Penduduk di kawasan itu tertipu dengan perbuatan pasangan terbabit yang dipercayai menggunakan rumah ibu mereka untuk tinggal secara haram sehingga melahirkan anak luar nikah.

“Kebanyakan penduduk menyangka pasangan terbabit sudah bernikah dan mengadakan majlis perkahwinan di tempat lain,” katanya

Shahrom berkata, dia terkejut dan hairan dengan sikap ibu lelaki terbabit yang langsung tidak mempedulikan dosa dilakukan anak di rumahnya.

Menurutnya, ibu terbabit boleh dianggap bersekongkol dengan anaknya bagi mengelak kegiatan tidak bermoral terbongkar.



Suami diracun isteri

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Suraya Roslan

2010/08/11

KUALA LUMPUR: Seorang wanita sanggup meracuni suaminya dengan memasukkan peluntur pakaian ke dalam semua air minuman di rumahnya hanya kerana menyangka suaminya curang, kelmarin.
Difahamkan, wanita terbabit berusia lewat 30-an cuba membunuh suaminya kerana terlalu cemburu namun hasratnya tidak kesampaian apabila lelaki terbabit hanya dirawat sebagai pesakit luar di sebuah hospital swasta walaupun mangsa minum minuman bercampur peluntur. Semuanya bermula kira-kira jam 11 malam, apabila lelaki berusia 42 tahun itu keluar dari rumahnya di Salak Selatan, di sini, untuk urusan perniagaan di Johor dengan menggunakan kereta rakannya dengan keretanya diparkir di tempat letak kenderaan kawasan rumahnya.
Menurut sumber, sebaik mangsa pulang ke rumahnya keesokan harinya, dia terkejut apabila mendapati kedua-dua tayar belakang kenderaannya pancit.

“Pada mulanya, mangsa menyangka ia perbuatan budak nakal sebelum masuk ke rumah. “Sebaik memasuki rumah, mangsa mendapati isterinya tiada dan menyangka wanita berkenaan pulang ke rumah keluarganya,” katanya.

Sumber berkata, mangsa yang kehausan kemudian membuka peti sejuk sebelum meneguk minuman berkarbonat yang ada.

“Mangsa terkejut kerana merasa minuman itu berbeza sebelum melakukan pemeriksaan. Dia kemudian hairan kerana mendapati minuman berkenaan berbau seperti peluntur pakaian,” katanya.

Tersentak dengan itu, mangsa memeriksa semua minuman dalam peti sejuk itu dan air di rumahnya sebelum mendapati semuanya berbau peluntur.

Beliau berkata, mangsa kemudian ke sebuah hospital swasta yang terletak berhampiran rumahnya bagi mendapatkan rawatan.

“Mangsa percaya individu yang cuba meracun dirinya adalah isterinya kerana mereka pernah bertengkar sebelum kejadian.

“Malah, mangsa yang dalam proses perceraian juga yakin tayar keretanya pancit kerana perbuatan isterinya itu,” katanya.

Sumber berkata, wanita terbabit dipercayai cuba membunuh suaminya itu kerana menyangkakan lelaki terbabit curang terhadapnya.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Salak Selatan, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Cheras, Superintendan Abdul Rahim Hamzah Othman ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan.





Jumpa bayi ditinggal depan rumah kosong



2010/08/11

GEMENCHEH: “Saya terkejut apabila melihat seorang bayi berbalut kain batik itu di depan sebuah rumah kosong,” kata Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Sungai Dua di sini, yang menemui seorang bayi dipercayai baru dilahirkan, pagi semalam.
Mahmod L Udor, berkata bayi perempuan yang cukup sifat itu masih bertali pusat dan berbalut kain batik tanpa sebarang nota atau barangan keperluan lain.
Menurutnya, dia menerima panggilan telefon daripada seorang penduduk yang melalui rumah kosong itu ternampak satu objek di dalam kain batik yang mencurigakan.

“Saya ke lokasi untuk membuat pemeriksaan dan menemui bayi itu.

“Mendapati bayi itu masih hidup, saya membawanya ke Klinik Kesihatan Air Kuning,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, dia yakin bayi itu baru saja ditinggalkan di situ sebelum ditemui berdasarkan keadaannya.

“Saya yakin mereka yang meninggalkan bayi itu sengaja meletakkannya di depan rumah tidak berpenghuni itu supaya senang dilihat kerana kedudukannya di selekoh,” katanya.

Beliau yakin bayi itu bukan anak penduduk kampung berkenaan dan kejadian itu yang pertama berlaku di situ.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tampin, Superintendan Wooi Kooi Cheang, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengesan ibu bayi berkenaan dan pada masa sama meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat tampil membantu siasatan.




Khalwat hingga hamil



2010/08/11

ALOR SETAR: Helah seorang lelaki untuk menipu penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) dengan mendakwa seorang wanita hamil yang berada dalam bilik di rumahnya di Simpang Empat Kangkung di sini, sebagai isterinya tidak menjadi apabila wanita itu menafikannya ketika disiasat, Jumaat lalu.
Berikutan itu, wanita berusia 23 tahun itu ditahan kerana disyaki berkhalwat hingga hamil tujuh bulan dipercayai anak teman lelakinya yang bukan Islam berusia 41 tahun.
Wanita itu dikatakan sudah lama menetap di rumah berkenaan bersama keluarga teman lelakinya selepas melarikan diri dari rumah keluarganya di bandar raya ini. Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat kuasa Jaik, Sheikh Muhammad Suhaimi Salleh, berkata berdasarkan maklumat awam, sepasukan 10 anggotanya membuat pemeriksaan di rumah berkenaan, kira-kira jam 11 malam.

“Hasil pemeriksaan menemui seorang wanita hamil dalam sebuah bilik di rumah itu. Apabila disiasat, lelaki terbabit mendakwa wanita itu isterinya, tetapi wanita itu menafikannya dan mengaku pasangannya itu hanya teman lelaki,” katanya ketika ditemui, semalam.



Artis kemaruk pil maut

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Muhd Izawan Baharin

2010/08/11

KUALA LUMPUR: Pendedahan mengejutkan apabila ramai artis wanita dan isteri kepada penyanyi terkenal tanah air mengaku kemaruk mengambil sejenis pil kurus maut yang didakwa mujarab untuk melangsingkan tubuh dalam tempoh hanya beberapa hari.
Pil kapsul berwarna kuning dan merah terbabit didakwa turut menyebabkan segelintir individu yang memakannya menjadi ketagih tidak ubah seperti mengambil pil khayal berikutan ia dipercayai mengandungi sejenis racun kimia berbahaya yang sengaja dimasukkan ke dalamnya.
Difahamkan, pil dengan jenama Lami yang mengandungi 30 kapsul itu dijual secara terbuka persis ubatan tradisional pada harga sekitar RM20 sekotak terutama di pusat beli belah dan kedai ubat-ubatan tradisional.

Jenama berkenaan sudah diharamkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kerana didapati mengandungi bahan kimia sibutramine yang boleh menyebabkan kesan sampingan kepada kesihatan.

Ada di kalangan mangsa mengaku mereka turut mendapat kesan sampingan seperti berhalusinasi, tangan menggigil, muntah dan degupan jantung bertambah laju selepas dua atau tiga jam memakannya.

Isteri kepada seorang penyanyi terkenal yang hanya mahu dikenali sebagai Nor, 20-an, berkata, dia diperkenalkan dengan ubat diet itu daripada seorang rakan artis yang mendakwa mampu menguruskan badan jika diambil secara berterusan tanpa perlu bersenam.

“Sebagai wanita apabila diperkenalkan ubat untuk menguruskan badan, sudah tentu kita berminat untuk mengetahui kesannya dan saya segera mencuba berikutan menghadapi masalah berat badan sejak beberapa bulan lalu,.

“Berdasarkan maklumat diberikan, rakan saya itu memberitahu pil berkenaan akan memecahkan lemak selain menghilangkan selera makan selain mengurangkan rasa lapar kepada individu yang mengambilnya secara kerap,” katanya.

Menurutnya, pil terbabit yang diimport dari negara jiran perlu dimakan sekurang-kurangnya dua kali sehari iaitu sebelum mengambil makanan berat.

“Bagaimanapun selepas mengambil beberapa kapsul pelangsing itu, saya mula mengalami kesan pelik kira-kira dua jam kemudian. Agak mengejutkan apabila pil terbabit menyebabkan tubuh saya menggeletar dan tidak boleh tidur.

“Kesan pil berkenaan berterusan untuk beberapa hari menyebabkan saya berhenti mengambilnya berikutan bimbang ia boleh mendatangkan kesan lebih memudaratkan,” katanya


Ramadan tercemar

JEMPOL – Kedatangan Ramadan tahun ini dicemari dengan perbuatan maksiat enam pasangan beragama Islam di enam rumah tumpangan berasingan sekitar Bahau, dekat sini, malam kelmarin.

Lebih mengejutkan, salah seorang daripada 12 individu dicekup adalah remaja perempuan berumur 15 tahun.

Semua suspek khalwat berumur 15 hingga 25 tahun itu diberkas dalam serbuan bersepadu Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS), Majlis Daerah Jempol dan polis.

Operasi bermula jam 11 malam kelmarin sehingga 4.30 pagi, semalam.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan JHEAINS, Ahmad Husaini Mustafa berkata, enam pasangan terbabit ditahan ketika berada di dalam bilik rumah tumpangan.

“Kami telah mengambil butiran diri semua suspek. Mereka diminta hadir ke Pejabat Agama Islam Jempol pada tarikh ditetapkan untuk membantu siasatan,” katanya kepada pemberita

No comments:

Post a Comment