Sunday, February 27, 2011

ADA DINEGARA LAIN...JIKA MABUK ATAU AKIBAT KHAYAL DADAH....LESENNYA DIGANTUNG SEUMUR HIDUP...SEBAB JIKA BERLAKU KEMALANGAN MAUT...NYAWA TAK BOLEH KEMBALI...SEBAB PEMANDU INI MENDATANGKAN BAHAYA KEPADA PENGGUNA JALANRAYA YANG LAIN....KENAPA KITA BERI MUKA KEPADA ORANG TAK TAHU MENILAI NYAWA ORANG LAIN...BAGAIMANA KALAU KENA KELUARGANYA....TENTU IA MARAH.....

Lelaki mabuk tiada lesen ditahan


SEBAHAGIAN daripada motosikal yang diperiksa polis dalam operasi di Plaza Tol Bagan Ajam Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth di Butterworth semalam.


BUTTERWORTH - Seorang lelaki yang bertindak berani memandu kereta walaupun tiada lesen memandu selepas disenarai hitam ditahan di Plaza Tol Bagan Ajam, Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth (LTB) di sini tengah malam semalam.
Semasa ditahan pada pukul 12.45 malam itu, lelaki berusia 30-an itu bukan saja mabuk malah polis yang memeriksa kereta Perodua Viva dipandunya menemui sepucuk pistol mainan yang menyerupai pistol sebenar disimpan di dalam but.
Pegawai Penguat Kuasa Trafik Bukit Aman, Asisten Supritendan Huzir Abdul Majid berkata, lelaki itu diserahkan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara untuk tindakan lanjut.
Dia disiasat mengikut Seksyen 45c(6) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu dalam keadaan mabuk serta Seksyen 36 (1) Akta Senjata Api 1960 kerana memiliki pistol palsu.
Dalam pada itu, Huzir memberitahu, operasi bersepadu yang dijalankan itu melibatkan 13 anggota trafik Bukit Aman, 20 pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Putrajaya dengan dibantu 53 anggota polis negeri ini.

Bakar rumah lepas geram


KEADAAN rumah yang dipercayai sengaja dibakar seorang lelaki yang bergaduh dengan isterinya di Kampung Balik Bukit, Setiu semalam.


KUALA TERENGGANU - Seorang lelaki yang naik angin selepas bertengkar dengan isterinya dipercayai bertindak membakar rumah sendiri sehingga menyebabkan sebuah stor dan bengkel motosikal turut hangus dalam kejadian di Kampung Balik Bukit, Setiu semalam.
Difahamkan, semasa kebakaran pada pukul 12 tengah malam itu, lelaki yang berusia 39 tahun manakala isterinya yang berusia 35 tahun baru bertengkar.
Punca pertengkaran itu disebabkan pelbagai masalah rumah tangga pasangan itu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, selepas melakukan tindakan di luar dugaan tersebut, lelaki yang bekerja sendiri itu menghilangkan diri dan sehingga petang semalam polis masih mencarinya.
Menurut beliau, polis menerima laporan mengenai kejadian itu daripada si isteri dan semasa kejadian wanita tersebut dan tiga anaknya berada di rumah jirannya.

Mati lemas selamatkan adik


MOHAMAD ZAHER dipeluk neneknya, Ramlah Zainal ketika dirawat di Hospital Kota Tinggi, Johor semalam.


KOTA TINGGI – Seorang pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Kota Tinggi mati lemas ketika cuba menyelamatkan adiknya yang terjatuh dalam kolam renang di sebuah hotel di Desaru di sini kelmarin.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Deputi Supritendan Muhammad Shamsuddin berkata, dalam kejadian pada pukul 2.30 petang itu, mangsa, Mohamad Zuhary Mohamad Zailani, 17, cuba menyelamatkan adiknya, Mohamad Zaher, 14, yang terjatuh di dalam kolam renang sedalam empat meter di hotel berkenaan.
“Sebelum kejadian, Mohamad Zaher dikatakan melompat-lompat di papan anjal di kolam renang itu sebelum dia terjatuh ke dalam kolam dan terus tenggelam,” kata beliau di sini semalam.
Menurut beliau, Mohamad Zuhary yang melihat Mohamad Zaher tenggelam terjun ke dalam kolam itu untuk menyelamatkan adiknya bagaimanapun kedua-dua beradik itu lemas kerana mereka tidak pandai berenang.
Muhammad berkata, bapa mangsa yang berada tidak jauh dari kolam itu terjun ke dalam kolam itu manakala ibu kepada dua beradik itu berlari mencari bantuan.


Tuan tanah persoal tindakan MPSP


MOHD. ZIAN menunjukkan surat pemberitahuan MPSP mengenai satu projek pembangunan di Kampung Telok, Bukit Mertajam semalam.


BUKIT MERTAJAM - Tiga pemilik tanah di Kampung Telok di sini mempersoalkan tindakan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) yang didakwa meluluskan projek pembinaan sebuah pusat pameran perabot sementara tanpa mengikut prosedur.
Wakil pemilik tanah, Mohd. Zian Puteh, 57, ketika ditemui berkata, mereka tidak membantah sebarang cadangan pembangunan di kawasan tersebut.
Tetapi katanya, MPSP sebagai pihak berkuasa harus mendapatkan pandangan mereka sebagai tuan tanah di kawasan berhampiran terlebih dahulu sebelum memberi sebarang kelulusan projek.
"Kami tidak membantah, cuma tidak berpuas hati kerana projek ini berjalan tanpa pengetahuan kami.
"Malah saya menerima surat pemberitahuan mengenai projek tersebut daripada MPSP pada 23 Februari lalu sedangkan kerja-kerja tanah telah bermula sejak sebulan lalu," katanya.


Pembeli rumah derita 10 tahun


OSMAN bersama para pembeli menunjukkan projek perumahan terbengkalai di Taman Desa Kempas, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Selepas sedekad menunggu, seramai 666 pembeli projek perumahan Taman Desa Kempas di sini kecewa dan tertekan ekoran rumah idaman mereka sehingga kini masih belum siap-siap.
Lebih menyedihkan, mereka banyak kali mengadukan masalah tersebut kepada pihak pemaju namun ia ibarat mencurah air di daun keladi.
Akibatnya, pembeli terpaksa menanggung kerugian termasuk menanggung kos bayaran rumah sewa selain membayar ansuran pinjaman kepada pihak bank setiap bulan.
Seorang pembeli, Faridah Ban, 45, berkata, dia membeli sebuah rumah berharga RM88,000 itu pada tahun 2001 dan sampai sekarang, ia belum disiapkan.
“Rumah fasa ketiga itu sepatutnya siap dalam tempoh tiga tahun namun sehingga tahun 2011 hanya siap 90 peratus sahaja.
“Saya kecewa kerana terpaksa menyewa di tempat lain dengan kadar RM350 sebulan manakala pinjaman rumah itu pula perlu dibayar sebanyak RM200 sebulan,” katanya yang mempunyai tiga orang anak di sini semalam.
Bagi Yong Yeok Sheng, 39, dia kecewa dengan kegagalan pemaju menyiapkan projek perumahan tersebut.
Dia juga terpaksa menanggung bayaran pinjaman bank rumah yang dibeli pada harga RM90,000 sejak sembilan tahun lalu.
“Jadi saya minta pemaju bertanggungjawab dan menyiapkan segera rumah kami,” katanya yang kini menyewa di rumah lain pada kadar RM400 sebulan.


Pencuri tahi bijih pecah lantai


BEGINILAH keadaan lantai sebuah rumah yang dikorek oleh pencuri tahi bijih di George Town semalam.


GEORGE TOWN – Pencuri tahi bijih timah semakin naik tocang!
Jika dahulu, mereka mengorek kawasan tanah secara curi-curi kini mereka sanggup memecahkan lantai tiga buah rumah di Kampung Makam, Sungai Pinang.
Ia semakin menjadi-jadi sejak dua bulan lalu dan kegiatan itu menyebabkan penduduk berhampiran tempat tersebut bimbang ia merebak ke sekitar kawasan rumah mereka jika perkara berkenaan terus dibiarkan.
Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Kampung Makam, Muhammad Imran Mohd Saad berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara itu kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan mahu tindakan tegas daripada pihak berkuasa berkenaan.
“Kami sudah membuat dua laporan kepada pihak berkuasa mengenai tindakan pencuri tahi bijih timah ini termasuk memecah dan merosakkan tiga buah rumah kosong pada 15 Januari lalu,” ujarnya kepada Kosmo! semalam.
Sementara itu, tinjauan ke lokasi kejadian mendapati, terdapat lima deretan rumah kosong dua tingkat di situ manakala tiga daripadanya telah dimasaki penceroboh yang mengorek tanah di situ bagi mendapatkan tahi bijih timah atau nama saintifiknya tantalum menggunakan cangkul dan tukul besi pada waktu malam.
Malah, terdapat dua lubang sedalam dua meter dikorek di bahagian ruang tamu setiap rumah kosong itu yang kawasannya dipercayai sebahagian bekas lombong bijih sekitar tahun 1930-an.

No comments:

Post a Comment