Tuesday, March 1, 2011

BILA BUAT MAKSIAT...MELAKUKAN MUNGKAR TIADA MALU LAGI....BILA UNDANG2 YANG ADA TAK CUKUP MENAKUTKAN MEREKA...DAN DITAMBAH TANGAN2 GHAIB MENOLONG MELEPASKANNYA....

3 polis bantuan subahat culik

Oleh Muhammad Apendy Issahak
apendy@hmetro.com.my

DICULIK...tiga mangsa culik warga Pakistan  yang diselamatkan.
DICULIK...tiga mangsa culik warga Pakistan yang diselamatkan.
KRISHNAN...dikehendaki
KRISHNAN...dikehendaki
KUALA LUMPUR: Tiga anggota polis bantuan yang bertugas di sebuah syarikat di ibu negara diberkas dalam beberapa serbuan minggu lalu kerana dipercayai bersubahat dengan satu kumpulan penculikan membabitkan warga Pakistan.
Ketiga-tiga lelaki berusia 30-an itu dipercayai bersubahat dengan kumpulan penculik yang didalangi warga Pakistan untuk menyamar sebagai polis dengan mereka berpura-pura memeriksa mangsa yang juga warga Pakistan sebelum menculik mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata tangkapan itu dilakukan susulan kejayaan memberkas empat dalang utama kumpulan terbabit baru-baru ini yang turut menyelamatkan tiga mangsa culik.
“Pada 19 Februari lalu, kami menahan empat suspek warga Pakistan yang dipercayai menculik tiga lelaki senegara untuk meminta wang tebusan dianggar RM620,000.

“Susulan itu, siasatan mendapati tiga lagi suspek warga tempatan yang bekerja sebagai polis bantuan terbabit penculikan itu,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, polis merampas beberapa gari dan pistol mainan yang dipercayai digunakan suspek untuk menyamar sebagai polis sebelum menculik mangsa dan menyerahkan kepada dalang kumpulan itu untuk urusan tuntutan wang tebusan.

“Kami percaya ketiga-tiga suspek terbaru ini terbabit sekurang-kurangnya lima kes penculikan warga Pakistan sejak tahun lalu dan semuanya direman sehingga 6 Mac ini,” katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan, Ku berkata pihaknya kini memburu suspek utama berhubung dua kes samun van keselamatan membabitkan kerugian RM1.18 juta.

Katanya, suspek yang juga pengurus syarikat keselamatan, S Krishnan, 53, dikehendaki bagi membantu siasatan kes samun di Kepong pada 20 Disember tahun lalu membabitkan jumlah wang RM850,000 dan satu lagi kes di Taman Segar Cheras membabitkan RM330,000.

“Dua suspek berusia 50-an sudah ditahan dan suspek utama kes ini diburu, bagaimanapun serbuan ke rumah suspek baru-baru ini mendapati suspek sudah menghilangkan diri,” katanya.


Kepala dalam longkang

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

MASJID TANAH: Suasana di hadapan sebuah kedai makanan di pekan ini, gempar seketika, apabila seorang lelaki berusia awal 30-an terjatuh dari motosikal secara tiba-tiba, semalam.
Kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu turut disaksikan beberapa pelanggan yang sedang menjamu selera di kedai itu dan terkejut melihat aksi lelaki terbabit merangkak di atas jalan raya selepas terjatuh dari motosikalnya.

Pelanggan kedai makan berkenaan, Mohd Shahril Salleh, 32, berkata, lelaki itu dipercayai mabuk berikutan motosikal ditunggangnya terhoyong-hayang dan tersembam ke atas jalan sebelum dia merangkak ke arah longkang berdekatan.
Menurutnya, dia perasan lelaki berkenaan datang dari lorong di belakang kedai makan berkenaan.

“Masa itu saya berdiri di tepi kedai tidak jauh dari tempat dia terjatuh dan mengesyaki dia mabuk kerana motosikal itu kelihatan terhoyong- hayang.

“Tak lama selepas itu saya perhatikan dia sudah tergolek atas jalan dan beberapa pelanggan yang berada di dalam menjerit melihat kepala lelaki berkenaan berdarah tapi apabila kami nak tolong dia tak mahu dibantu,” katanya.

Katanya, orang ramai yang berada di kaki lima cuba mengalihkan motosikal di atas jalan, tetapi dihalang lelaki terbabit serta mendakwa dia masih normal dan tidak mahu diganggu sesiapa.

“Saya dan pelanggan terpaksa berundur kerana bimbang dia mengamuk. Mulanya saya dan beberapa pelanggan hanya memerhatikan saja lelaki berkenaan berjalan ke motosikalnya. Saya sangkakan dia nak hidupkan enjin motosikal namun dia tidak berbuat demikian.

“Tiba-tiba lelaki berkenaan merangkak menuju ke bucu longkang yang agak dalam di tepi kedai makan dan menjunamkan kepala ke dalam longkang dengan kakinya ke atas menyebabkan kami yang berada di situ segera menariknya ke atas.

“Memang lucu bila melihat keadaan lelaki itu mabuk dan tergolek di atas jalan raya dan merangkak sebelum terjatuh ke dalam longkang pula tapi tak tergamak nak biarkan keadaannya begitu sebelum menghubungi pihak hospital,” katanya.

Jurucakap Jabatan Kecemasan, Hospital Alor Gajah berkata, lelaki berkenaan mabuk dan hanya mengalami luka ringan.


Ketuk, ikat pengawal tua

Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com.my

KUANTAN: Seorang pengawal keselamatan warga emas bukan sahaja dibelasah hingga pengsan malah kepalanya cedera akibat diketuk dengan objek keras menyebabkannya terpaksa menerima tiga jahitan dalam kejadian samun di sebuah kilang kertas kitar semula di kawasan perindustrian Semambu, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1 pagi itu, lelaki berusia 70 tahun itu berdepan detik cemas apabila diserang dari belakang dan kepalanya diketuk menggunakan objek keras hingga terjatuh berlumuran darah sebelum kaki dan tangannya diikat.

Mata dan mulutnya turut ditutup menggunakan kain serta diperlakukan seperti binatang apabila dibelasah bertubi-tubi hingga pengsan oleh penyamun dipercayai lebih daripada seorang.
Pegawai Turus Urusetia Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Superintendan Noor Asyikin Shamsuri, berkata ketika kejadian mangsa bertugas seorang diri dan tidak menyedari kehadiran penyamun terbabit yang menyerangnya dari belakang.

Katanya, mangsa yang pengsan akibat diserang, tersedar kira-kira setengah jam kemudian dan membuka ikatan pada tangan dan kakinya.

“Dalam keadaan tidak bermaya mangsa berjalan kaki mendapatkan bantuan pekerja yang menetap di asrama di kilang berkenaan sebelum memaklumkan kejadian terbabit kepada pengurusnya dan membuat laporan polis.

“Mangsa yang cedera di kepala akibat hentakan objek keras itu dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan di sini, untuk rawatan dan menerima tiga jahitan,” katanya di sini, semalam.

Menurut Noor Asyikin, siasatan polis mendapati suspek bertindak memusnahkan sistem penggera bunyi dan kamera litar tertutup yang dipasang di kilang berkenaan.

Katanya, mangsa turut memaklumkan dia tidak dapat mengenal pasti jumlah sebenar suspek menyerangnya dalam kejadian itu.

“Suspek melarikan sebuah komputer riba dan beberapa barangan elektrik dengan jumlah kerugian keseluruhan dianggarkan bernilai RM4,000, “ katanya.

Menurutnya, polis giat memburu suspek dan meminta orang awam yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu tampil di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana samun bersenjata dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan rotan,” katanya.


Datuk miang belasah pelanggan kelab

KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan bergelar jutawan dan berstatus Datuk bertindak kejam apabila membelasah seorang lelaki yang berkunjung ke kelab malam miliknya hingga parah hanya kerana mangsa menegur dan menghalangnya daripada mengganggu seorang wanita yang datang berhibur, malam Sabtu lalu.
Mangsa berusia awal 40-an parah di muka akibat kejadian berkenaan.

Datuk terbabit bukan saja pemilik kelab malam itu tetapi dikatakan ketua samseng dan kongsi gelap serta mempunyai pengaruh dalam beberapa agensi kerajaan.
Dalam kejadian Sabtu lalu di sebuah pusat hiburan terkenal di Jalan Walter Grenier, Off Jalan Imbi di sini, mangsa menghalang Datuk terbabit daripada terus mengganggu seorang wanita. Akibat berasa tercabar, dia membelasah mangsa tanpa belas kasihan.

Menurut sumber, ahli perniagaan dan jutawan berusia 54 tahun dilabel ‘Godftaher’ disyaki terbabit dalam kegiatan kongsi gelap dan pelacuran itu pernah dipenjarakan dua tahun di Pusat Tahanan Simpang Renggam, Johor serta dibebaskan pada 2005 selepas Mahkamah Persekutuan membenarkan permohonan habeas corpusnya.

“Sehingga kini mangsa enggan membuat laporan polis kerana berasa sia-sia dan percaya jika dia membuat aduan, Datuk itu tidak akan dikenakan tindakan ekoran pengaruhnya.

“Pengaruh Datuk samseng ini istimewa hinggakan gelarannya yang ditarik ekoran hukuman penjara diperoleh semula tidak berapa lama selepas dia dibebaskan,” katanya.

Sumber berkata, mangsa ketika dibelasah tidak mampu berbuat apa-apa kerana berada dalam premis lelaki terbabit dan dia yang cedera teruk pada muka dalam ketakutan dan tidak berani mengambil tindakan.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata pihaknya tidak boleh mengambil tindakan jika mangsa tidak membuat laporan. Tanpa laporan ia hanya dakwaan atau spekulasi.


Pinjam RM50,000 rumah tukar milik



KUALA LUMPUR: Angkara meminjam wang perniagaan sebanyak RM50,000 dengan mencagarkan rumah kepada sebuah syarikat pinjaman berlesen menyebabkan seorang peniaga kini berputih mata apabila rumah miliknya itu ditukar nama tanpa pengetahuannya.
Mangsa, A Muthukrishnan, 43, yang berniaga di Pasar Borong Selayang pada mulanya membuat pinjaman wang dengan pemilik syarikat berkenaan dengan mencagarkan geran rumahnya yang didiami kini di Taman Selayang Baru kononnya untuk mendapat kadar bunga terendah.

Katanya, selepas pinjaman diluluskan pada September 2008, dia dan isteri, S Kanagama, 42, menandatangani satu surat perjanjian bahawa akan membayar pinjaman seperti ditetapkan.
“Saya mematuhi syarat dengan membayar pinjaman RM200 sehari tetapi terkejut apabila diberitahu pihak bank pada Julai tahun lalu bahawa rumah milik saya itu kini dibeli pemilik syarikat pinjaman berlesen dan sudah ditukar nama.

“Mereka memberitahu saya bersetuju menjual rumah itu melalui satu perjanjian, padahal saya langsung tidak tahu menahu mengenainya,” katanya.

Dia kini tersepit apabila rumah yang dibeli pada 1997 dengan harga RM200,000 itu bukan miliknya sedangkan masih membayar pinjaman perumahan RM1,300 sebulan kepada bank.


BUAT TU LAWAN LAH...ADAKAH BERTAMBAH IMAN ATAU MENGUATKAN AQIDAH...


‘Kami tiada niat lawan ulama’


SEORANG pengunjung menyentuh jenglot yang dipamerkan dalam satu pameran di Kuala Terengganu pada 2007.



KUALA TERENGGANU – Penganjur pameran kontroversi bertemakan Masyarakat Berakidah, Dynasty Event Sdn. Bhd menegaskan, tidak timbul isu pihaknya menentang keputusan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan kerana program itu sendiri telah dirancang sealiran dengan tuntutan agama.
Pengerusinya, Dr. Abdul Manan Embong berkata, pameran itu kelak bukan bertujuan untuk memaparkan artifak dan objek mistik semata-mata, malah untuk membendung akidah umat Islam daripada terus terpesong.
Menurutnya, mereka sudah berbincang dengan pelbagai agensi termasuk Jabatan Mufti Terengganu dan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) bagi memastikan program itu mencapai objektif yang ditetapkan.
“Kami cukup kesal kerana hasrat murni program ini telah disalah tafsir oleh sesetengah pihak dengan memberi gambaran negatif,’’ katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.


Tukang tarik kereta perlu didisiplin



PENDANG: Tukang tarik kereta yang bertindak ala samseng akan dikenakan tindakan keras berikutan kerajaan sedang mengkaji undang-undang bagi memastikan hak pengguna lebih terjamin.
Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Rohani Abdul Karim berkata, melalui undang-undang itu, penarik kereta mesti berdaftar mengikut sistem tertentu bagi membolehkan mereka menjalankan kerja secara lebih teratur dan berhemah. “Kami sedang mengkaji undang-undang bagi tukang tarik kereta kerana banyak menerima aduan daripada orang ramai yang tidak berpuas hati dengan mereka.

“Kami dengar banyak rungutan tukang tarik kereta bersikap seperti samseng hingga ada kereta yang pinjamannya sudah dilunaskan 75 peratus juga ditarik dengan tidak berhemah. “Melalui undang-undang ini, kami tidak benarkan hal itu berlaku dan memastikan ia lebih tertib tanpa membabitkan kekasaran terhadap pengguna,” katanya selepas merasmikan seminar koperasi wanita peringkat negeri Kedah di sini, semalam. Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Tiang, Suraya Yaacob dan Pengarah KPDNKK Negeri Kedah, Mohd Sakri Saleh.
Sementara itu, Rohani berkata, kementerian itu juga akan memperkenalkan undang-undang permainan kutu melalui pindaan akta perniagaan jualan langsung (MLM) dalam usaha membasmi sebarang bentuk penipuan dan penganiayaan terhadap pengguna pada masa depan.


2,000 pengundi Merlimau ‘hilang’

JASIN – Sebanyak 2,000 pengundi berdaftar di Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau ’hilang’ dan gagal ditemui berikutan tidak lagi tinggal di alamat yang didaftar.
Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, jentera BN telah berusaha menjejaki ‘kehilangan’ pengundi-pengundi tersebut ke semua alamat namun gagal menemukan mereka.
“Kita akan terus berusaha mencari mereka supaya datang mengundi pada hari Ahad ini kerana undi mereka penting.
“Kita yakin pengundi-pengundi ini ada di sekitar negeri ini tetapi telah berpindah daripada alamat lama dan mereka masih boleh membuang undi pada hari pengundian nanti,” katanya yang juga Ketua Menteri Melaka.


Muda-mudi pesta dadah dicekup


SEBUAH hotel di Jalan Cheras, Kuala Lumpur yang disewa sekumpulan 30 orang untuk berpesta menyambut hari jadi Sabtu lalu.


KUALA LUMPUR – Keseronokan sekumpulan 30 orang termasuk lima wanita yang menyambut hari lahir dalam sebuah bilik hotel di Jalan Cheras di sini tidak berpanjangan apabila mereka ditahan.
Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh berkata, serbuan pada pukul 4 pagi Sabtu lalu dibuat selepas polis menerima aduan mengenai bunyi bising dari salah sebuah bilik hotel di situ.
“Kita menghantar sepasukan polis selepas ada penghuni di hotel sama memaklumkan tidak tahan dengan bunyi bising dari bilik hotel yang disewa kumpulan tersebut,” kata beliau di sini semalam.

No comments:

Post a Comment